Ručení společníka veřejné obchodní společnosti za závazky této společnosti ve smyslu
§ 86 obchodního zákoníku se vztahuje i na
závazek společnosti uhradit daňový nedoplatek (§
57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 11. 2008, čj.
5 Afs 173/2006 - 74)
Prejudikatura: č. 182/2004 Sb.NSS, č. 791/2006 Sb.NSS a č. 792/2006 Sb.NSS; nálezy
Ústavního soudu č. 291/2008 Sb., č. 136/2001
Sb.ÚS (sp. zn. II. ÚS 445/2000) a č 134/2004
Sb.ÚS (sp. zn. I. ÚS 429/2001).
Odůvodnění:
Kasační stížností brojí žalobce jakožto stěžovatel proti výše uvedenému rozsudku
Krajského soudu v Brně, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 10. 5.
2004, č. j. 1400/04/FŘ/150. Tímto rozhodnutím bylo zamítnuto odvolání žalobce proti výzvě k
zaplacení nedoplatku ručitelem podle ust. § 57
odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, v platném znění (dále "daňový řád" nebo "d. ř."), ze dne 6. 11. 2003, č. j.
198895/03/288941/9771, kterou vydal Finanční úřad Brno I.
V kasační stížnosti stěžovatel namítá, že napadené rozhodnutí spočívá na nesprávném
posouzení právní otázky a je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Stěžovatel brojí proti tomu, že
by byl jako daňový ručitel povinen zaplatit daňový nedoplatek na základě ustanovení
§ 86 zákona č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů, protože nelze směšovat soukromoprávní a veřejnoprávní vztahy. Pokud ustanovení
§ 57 odst. 5 d. ř. nestanoví, že by soukromoprávní vztahy měly mít vliv na veřejnoprávní povinnosti,
nelze stanovit ručiteli povinnost hradit daňový nedoplatek z důvodu jeho účasti ve veřejné obchodní
společnosti.
Dále stěžovatel nesouhlasí s právním posouzením námitky promlčení v napadeném
rozsudku. Podle stěžovatele exekuční příkaz ze dne 20. 1. 1997 není platným rozhodnutím, a proto se
od něj nemůže odvíjet plynutí promlčecí doby. Exekuční příkaz neobsahuje všechny zákonem stanovené
základní náležitosti. Skutečnost, že správce daně k podnětu stěžovatele neosvědčil neplatnost
příkazu, není podstatná, protože neplatné rozhodnutí nemá žádné právní následky a neplatnost může
být navíc namítána v dalším daňovém i soudním řízení.
Třetím stížním bodem poukazuje stěžovatel na skutečnost, že se soud nevypořádal s
námitkou žalobce týkající se výzvy k zaplacení nedoplatku v náhradní lhůtě ze dne 24. 9. 1996, č. j.
16792/96-937, jejíž neplatnost správce daně osvědčil. Neplatnost této výzvy má za následek
neplatnost exekučního příkazu, protože nebyly dodrženy zákonné podmínky pro jeho vydání a dále
nemožnost vzniku ručení jako akcesorické povinnosti. Stěžovatel poukázal na nález Ústavního soudu
sp. zn. I. ÚS 593/99, s jehož závěry byl postup
správce daně v rozporu.
Žalovaný ve svém vyjádření konstatuje, že posuzovat platnost exekučního příkazu z
úřední povinnosti by bylo možné v případě přezkoumávání výzvy ručiteli jedině tehdy, pokud by byl
exekuční příkaz nicotný. Pokud se tak nestalo a nebyla osvědčena neplatnost, exekuční příkaz je
platný. Žalovaný se ztotožnil s názorem krajského soudu na tom, že běh promlčecí lhůty neovlivnilo
pozdější osvědčení neplatnosti výzvy k zaplacení nedoplatku v náhradní lhůtě ze dne 24. 9. 1996,
která předcházela vydání exekučního příkazu. Upozorňuje, že v rámci předmětného soudního řízení
nelze přezkoumávat neosvědčení neplatnosti exekučního příkazu.
Kasační stížnost je podle §
102 a násl. zákona č. 150/2002 Sb.,
soudní řád správní (dále "s. ř. s.") přípustná a podle jejího obsahu jsou v ní namítány důvody
odpovídající ustanovení § 103 odst. 1 písm.
a) a d) s. ř. s. Jejím rozsahem
a důvody je Nejvyšší správní soud podle § 109
odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán.
Nejvyšší správní soud pokračuje v řízení přerušeném v souladu s ust.
§ 48 odst. 2 písm. f) s. ř. s. poté, co
předložil v jiné konkrétní věci, právně obdobné věci stěžovatele, Ústavnímu soudu návrh na vyslovení
protiústavnosti ustanovení § 57 odst. 5 daňového řádu.
Ústavní soud v nálezu ze dne 29. 1. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 72/2006, rozhodl, že
ustanovení § 57 odst. 5 věta třetí
daňového řádu ve znění před novelizací provedenou zákonem č.
230/2006 Sb. bylo v rozporu s
čl. 1,
čl. 11 odst. 1,
čl. 36 odst. 1 a
2,
čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod a čl. 6 odst. 1 a
čl. 13 Úmluvy o ochraně lidských práv a
základních svobod. V odůvodnění rozlišil tři věty a tedy odlišné právní normy citovaného ustanovení.
Podle věty prvé § 57 odst. 5 d. ř. "
daňový nedoplatek jsou povinni zaplatit také ručitelé, pokud
jim zákon povinnost ručení ukládá a pokud jsou k plnění této platební povinnosti správcem daně
vyzváni. Proti této výzvě se může ručitel odvolat"
" Tato dvě ustanovení neshledal Ústavní
soud protiústavními na rozdíl od věty třetí, podle které "
v
odvolání může ručitel namítat
pouze skutečnost, že není ručitelem nebo že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném
rozsahu nebo že již bylo zaplaceno
."
Konstatoval, že takové ustanovení zejména popírá
možnost daňového ručitele domáhat se ochrany svých práv u soudu či jiného orgánu, které je každému
zaručeno v čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod, a rovněž zakládá protiústavní nerovnost, což je v rozporu s
čl. 1 a
37 odst. 1 Listiny.
Ústavní soud taktéž naznal, že § 57 odst. 5 d. ř. věta třetí je v rozporu s
čl. 36 odst. 2 Listiny, dle kterého
"
kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na
soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však
nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle
Listiny
."
S ohledem na závěry Ústavního soudu v citovaném nálezu Nejvyšší správní soud uvádí,
že v souzené věci se nejedná o případ, kdy by se jak správce daně, tak správní soud nevypořádaly se
všemi námitkami ručitelem (stěžovatelem) uváděnými. Proto může Nejvyšší správní soud projednat
kasační stížnost v rozsahu předložených námitek.
První stížní námitkou popírá stěžovatel možnost správce daně, aby stanovil ručiteli
povinnost uhradit daňový nedoplatek za dlužníka na základě ustanovení obsažených v soukromoprávních
předpisech, jmenovitě v projednávané věci podle §
86 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Podle toho ustanovení "
veřejná obchodní společnost
odpovídá za své závazky celým svým majetkem. Společníci ručí za závazky společnosti veškerým svým
majetkem společně a nerozdílně
." Stěžovatel konkretizuje svou námitku tak, že daňové ručení je
přípustné pouze tam, kde je upravují daňové předpisy (např. zákonné ručení u daně z převodu
nemovitostí), nikoli však u daně z příjmů, jak je tomu v souzené věci.
Jak vyplývá z odůvodnění nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 72/06, ustanovení §
57 odst. 5 věta první není protiústavní. To Ústavní soud konstatoval s poukazem na to, že není vázán
odůvodněním návrhu na vyslovení protiústavnosti určitého ustanovení. Uvedl, že věta první § 57 odst.
5 d. ř. vyjadřuje samotnou podstatu institutu ručení. Celkovou zákonnou koncepci ručení podle
daňového řádu neposuzoval, jelikož nebyla výslovně takto napadena. K institutu ručení se však
vyjadřuje v bodě 50. odůvodnění nálezu, kde uvádí:
"Ručení není přitom institutem, který by se vyskytoval toliko v daňovém řízení,
ale je naopak obecným institutem celého právního řádu, jenž je detailně propracován především teorií
a judikaturou soukromého práva, jehož kořeny sahají hluboko do dávno minulých let a jsou prosáklé
římskoprávní tradicí, uchopenou a zpracovávanou různými směry a školami v průběhu recepce římského
práva. Ručení tedy nemá původ ve finančním právu a už vůbec ne v českém daňovém řádu (srov. např.
rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 1 Afs
86/2004). Jednou ze základních zásad soukromého institutu ručení je, že ručitel může proti
věřiteli uplatnit všechny námitky, které by měl proti věřiteli dlužník
(§ 548 odst. 2 zákona č.
40/1964 Sb., občanský zákoník). V tomto smyslu
argumentoval i Ústavní soud ve svém shora citovaném nálezu sp. zn.
II. ÚS 445/2000, když hovořil o "podstatě
institutu ručení" (v rámci veřejnoprávního ručení), jakož i v nálezu sp. zn. I. ÚS 429/2001:
"Veřejnoprávní režim závazků z titulu ručení za clo nemůže zcela
eliminovat
obecné zásady
obligačněprávních vztahů... Ostatně, zde je třeba připomenout, že v moderním právním pojetí již není
hranice mezi právem veřejným a soukromým chápána tak ostře, jako v době minulé, takže soukromoprávní
prvky lze mnohdy vysledovat i v právním vztahu v zásadě veřejnoprávním a naopak." Dále Ústavní soud
konstatoval v nálezu sp. zn. I. ÚS 643/03, "z
příkazu vnitřní souladnosti a nerozpornosti právního řádu plyne požadavek, aby tentýž právní
institut (zde ručení) znamenal totéž, bez ohledu na to, v jakém odvětví práva je zrovna aplikován."
Z obdobných principů vycházel Nejvyšší správní soud kupř. v rozsudku sp. zn.
2 Afs 81/2004, v němž uvedl, že "právní řád,
založený na principech jednoty, racionality a vnitřní obsahové bezrozpornosti, s sebou nutně přináší
imperativ stejného náhledu na srovnatelné právní instituty, byť upravené v rozdílných právních
předpisech či dokonce odvětvích." V rozsudku sp. zn. 5
Afs 138/2004 Nejvyšší správní soud konstatoval, že "Nelze přijmout výklad, podle něhož mezi
veřejnoprávním a soukromoprávním ručením existuje podstatný rozdíl; to ostatně vyplývá již z
rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
(1 Afs 86/2004, příst. www.nssoud.cz)." Pokud v
civilním právu, kde se uplatňuje ručení smluvní, není stanoveno žádné omezení uplatnitelných námitek
ručitelem, lze dovodit logickým argumentem
a maiori ad minus
, že tím spíše tak výrazná restrikce
uplatnitelných námitek nemá mít místo ve vztahu k ručení zákonnému."
V souzené věci bylo ručení uplatněno ze strany správce daně na základě skutečnosti,
že daňový dlužník je veřejnou obchodní společností. Podle
§ 57 odst. 5 d. ř. a
§ 86 obchodního zákoníku vyzval správce
daně společníka této společnosti jakožto ručitele k úhradě daňového nedoplatku. V právním řádu je
úprava obchodních společností, včetně veřejné obchodní společnosti, v podstatné míře soustředěna do
obchodního zákoníku. Také ručení společníka obchodní společnosti je proto upraveno v tomto zákoně.
Samotný § 1 obchodního zákoníku ve svém
odst. 1 stanoví:
"Tento zákon upravuje postavení podnikatelů, obchodní závazkové vztahy, jakož i
některé jiné vztahy s podnikáním související, a zapracovává příslušné předpisy Evropských
společenství."
Odst. 2 uvedeného paragrafu pak stanoví, že
právní vztahy uvedené v odstavci 1
se řídí ustanoveními tohoto zákona. Nelze-li některé otázky řešit podle těchto ustanovení, řeší se
podle předpisů práva občanského. Nelze-li je řešit ani podle těchto předpisů, posoudí se podle
obchodních zvyklostí, a není-li jich, podle zásad, na kterých spočívá tento zákon.
Podle
§ 86 obchodního zákoníku platí, že
v
eřejná obchodní společnost odpovídá za své závazky celým svým majetkem. Společníci ručí za
závazky společnosti veškerým svým majetkem společně a nerozdílně
. Uvedené ustanovení se již
podle samotné své dikce vztahuje na závazky veřejné obchodní společnosti bez ohledu na jejich
povahu, neboť explicitně ani implicitně (omezením právní úpravy v obchodním zákoníku pouze na
určitou podmnožinu právních vztahů z množiny všech takových vztahů, u nichž by ručení z povahy věci
přicházelo v úvahu) nestanovuje, že na některé závazky této společnosti se ručení nemá vztahovat.
Implicitní omezení neplyne ani ze základních ustanovení obchodního zákoníku definujících oblast, na
niž se tento zákoník vztahuje, neboť tato zdaleka není omezena jen oborem soukromého práva -
ustanovení o obchodních společnostech upravují i, jak ostatně říká samotný
§ 1 odst. 1 obchodního zákoníku, postavení
podnikatelů [kterými jsou i obchodní společnosti, viz
§ 2 odst. 2 písm. a), nyní ve spojení s
§ 34 odst. 1 písm. a) obchodního
zákoníku, do 30. 6. 2005 pak § 3 odst. 1 písm. a) téhož zákona], tedy klíčové otázky jejich osobního
a majetkoprávního statusu, které se zásadně vztahují na jejich působení ve všech právních vztazích,
do kterých vstupují, tedy jak na vztahy soukromoprávní, tak na vztahy veřejnoprávní.
Daňový řád upravuje správu daní, tj. právo činit opatření potřebná ke správnému a
úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty,
daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat nebo kontrolovat podle tohoto zákona jejich splnění ve
stanovené výši a době (§ 1 odst. 1 a
2 d. ř.). Bylo by proto nadbytečné a
dokonce matoucí, pokud by daňový řád opakoval dikci obchodního zákoníku o ručení společníků obchodní
společnosti, když obecné pravidlo o ručení společníků za veškeré závazky veřejné obchodní
společnosti bez ohledu na to, zda jsou soukromoprávní nebo veřejnoprávní, stanovuje již obchodní
zákoník. Výkladem podaným stěžovatelem, dovedeným
, bychom mohli dospět k závěru,
že subjekty, jejichž postavení upravuje soukromé právo, tedy všechny fyzické a právnické osoby, by
nemohly bez zvláštní úpravy ve veřejnoprávních předpisech (například bez zvláštní veřejnoprávní
úpravy jejich právní subjektivity a způsobilosti k právním úkonům) podléhat jejich režimu, mít
povinnost platit daně či jiné veřejnoprávní povinnosti a podléhat veřejnoprávním sankcím. Je
nepochybné, že veřejné právo může stanovit zvláštní režim odpovědnosti za veřejnoprávní závazky u
určitých osob, může tedy také stanovit zvláštní pravidla ohledně veřejnoprávního ručení, resp.
ohledně právních důvodů takového ručení. V daném případě však je ustanovení o ručení společníků za
závazky veřejné obchodní společnosti záměrně koncipováno jako univerzální, vztahující se na všechny
druhy závazků; je tomu tak nepochybně proto, že režim ručení je základní a v řadě ohledů určující
vlastností veřejné obchodní společnosti, odlišující ji tím od dalších obchodních společností či
jiných právnických osob. Veřejná obchodní společnost při své činnosti (nejčastěji podnikání či jiná
samostatná výdělečná činnost) vstupuje do právních vztahů majetkové povahy, které jsou jak
soukromoprávní, tak veřejnoprávní. U obou typů těchto vztahů existuje legitimní zájem věřitelů na
tom, aby mohla být v případě potřeby aktivována ručitelská povinnost společníků, která poskytuje
veřejné obchodní společnosti výhodu v tom, že zajišťuje věřitelům vyšší míru jistoty, že bude
schopna uhradit své závazky. Z dikce ustanovení §
86 obchodního zákoníku, z vymezení oblasti úpravy, na kterou se tento zákoník vztahuje, ani
ze smyslu a účelu ručení společníka za závazky veřejné obchodní společnosti proto nelze dovodit, že
by se toto ručení mělo vztahovat pouze na závazky soukromoprávní.
Nejvyšší správní soud přisvědčuje té části odůvodnění napadeného rozsudku, podle
které se ručení společníka obchodní společnosti vztahuje i na závazky uhradit daňový nedoplatek, jak
judikoval Krajský soud v Brně v rozsudku ze dne 8. 12. 2003, č. j.
30 Ca 110/2001 - 30, uveřejněném pod č. 182/2004
Sb. NSS, www.nssoud.cz: "
Ručení společníka společnosti s ručením omezeným za závazky této
společnosti ve smyslu § 106 odst. 1
obchodního zákoníku se vztahuje i na závazek společnosti uhradit daňový nedoplatek
(§ 57 odst. 5 zákona ČNR č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků)"
.
Správce daně tak byl v posuzovaném případě oprávněn uplatnit institut ručení podle
§ 57 odst. 5 d. ř. a současně
§ 86 obchodního zákoníku. Námitku
soukromoprávního charakteru ručení společníka veřejné obchodní společnosti shledal tedy Nejvyšší
správní soud nedůvodnou.
Druhou stížní námitkou stěžovatel brojí proti posouzení námitky promlčení krajským
soudem. Nejvyšší správní soud ze spisu ověřil, že výzvou ze dne 6. 11. 2003 vyzval Finanční úřad
Brno I stěžovatele k úhradě nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a na dani
z příjmů fyzických osob podle zvláštní sazby v celkové výši 122 395 Kč. Proti této výzvě podal
stěžovatel odvolání, které žalovaný dne 10. 5. 2004 zamítl. Vypořádal se s námitkami ohledně
soukromoprávního charakteru ručení společníka obchodní společnosti i námitkou promlčení.
V námitce ohledně promlčení stěžovatel v kasační stížnosti poukazuje na to, že
nesouhlasí se závěrem krajského soudu o tom, že
"námitka promlčení není důvodná, když exekuční
příkaz ze dne 20. 1. 1997 je platným rozhodnutím, nebyla osvědčena jeho neplatnost a pouhý
nedostatek některé ze základních náležitostí nemůže sám o sobě způsobit neplatnost rozhodnutí."
Stěžovatel exekuční příkaz považuje za neplatný, o osvědčení jeho neplatnosti požádal, Finanční úřad
Brno I mu však nevyhověl. Stěžovatel trvá na svém právu na posouzení platnosti exekučního příkazu v
rámci navazujících daňových a soudních řízení, zejména když nebyl účastníkem řízení, ve kterých toto
rozhodnutí bylo vydáno a které mají zásadní vliv na jeho případnou daňovou povinnost. Doplňuje, že z
hlediska právní jistoty občanů je lhostejné, zda je namítána nicotnost nebo neplatnost rozhodnutí,
když obě formy mají za následek, že toto vadné rozhodnutí nemá žádné právní následky.
Nejvyšší správní soud ze správního spisu zjistil, že na exekučním příkaze na
přikázání pohledávky na peněžní prostředky dlužníků na účtech vedených u bank ze dne 20. 1. 2007, č.
j. 1904/97/941 je nad uvedeným jménem a funkce (ředitele finančního úřadu) podpis jiné pověřené
osoby (zástupce ředitele) se zkratkou "v.z.". Nejedná se tedy o případ, kdy podpis na rozhodnutí
zcela chybí. Příkaz je podepsán oprávněnou osobou a obsahuje tedy základní náležitost podle § 32
odst. 2 písm. g) d. ř. Ze stěžovatelovy argumentace je zřejmé, že exekuční příkaz považuje za
rozhodnutí neplatné či nicotné (nulitní). Nicotnost správního aktu způsobují jen takové vady řízení,
které mají za následek situaci, kdy již o existenci správního aktu nelze vůbec hovořit. Může se
jednat o vady spočívají například v rozhodování absolutně nekompetentním orgánem, rozhodování podle
právního předpisu, který byl přede dnem rozhodnutí bez náhrady zrušen, v absolutním nedostatku
zákonem předepsané formy, naprosté neurčitosti či nesrozumitelnosti obsahu rozhodnutí, a v důsledku
toho jeho nerealizovatelnosti, nebo v absolutní nemožnosti plnění obsahu rozhodnutí. V posuzovaném
případě však o nicotnosti rozhodnutí hovořit nelze. Bez ohledu na možné pochybnosti, které vyvolává
podpis osoby, jež rozhodnutí podepsala s dodatkem "v. z." a jež zjevně není osobou uvedenou na
rozhodnutí plným jménem i s uvedením funkce, je totiž zřejmé, že rozhodnutí bylo vydáno i vypraveno
kompetentním orgánem, bylo vydáno na základě platného zákona, v řádné formě, je určité, srozumitelné
a plně realizovatelné. Co se týče namítané neplatnosti, je podle § 32 odst. 7 d. ř. neplatným
rozhodnutí, v němž chybí některá z ostatních základních náležitostí, které dle povahy rozhodnutí
musí být jeho obsahem, nebo odůvodnění v případech, kdy jej zákon vyžaduje; zřejmá chyba v psaní
nebo počítání neplatnost rozhodnutí nepůsobí. Přitom pouhý nedostatek některé ze základních
náležitostí rozhodnutí uvedených v § 32 odst. 2 d. ř. nemůže sám o sobě způsobit neplatnost
rozhodnutí; tento nedostatek musí dosahovat určité intenzity. Dále je nutné odlišovat nezákonnost
rozhodnutí, kterým je takové rozhodnutí, které je v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem,
a přitom ještě nejde o tak intenzivní rozpor, aby bylo možno usuzovat, že je nicotné. Nezákonnost
může být vyvolána chybnou aplikací hmotného práva nebo práva procesního. Procedurální pochybení
mohou mít charakter nepřezkoumatelnosti rozhodnutí nebo vad řízení předcházejícího vydání napadeného
rozhodnutí; tyto vady řízení jsou však v rámci soudního řízení
relevantní
pouze potud, pokud jde o
tzv. vady podstatné, tj. pokud porušení procesního práva mohlo mít vliv na zákonnost napadeného
rozhodnutí. V daném případě se však o žádnou z těchto situací nejedná, neboť nedostatek uvedení
osoby, která rozhodnutí podepsala v zastoupení, nepředstavuje takovou vadu, která by moha mít nějaký
vliv na zákonnost daného rozhodnutí. Pochybnosti o zákonnosti napadeného rozhodnutí (o tom, zda
rozhodnutí podepsala osoba oprávněná) totiž byly vyvráceny již ve vyjádření žalovaného zaslaného
krajskému soudu k podané žalobě, kdy žalovaný výslovně uvedl, že rozhodnutí bylo podepsáno
oprávněnou osobou (pověřeným pracovníkem správce daně), přičemž toto vyjádření je podepsáno
ředitelem finančního ředitelství. Nejvyšší správní soud tak uzavírá, že nedostatek uvedení osoby,
která rozhodnutí podepsala v zastoupení, v posuzovaném případě je vadou, která však nemohla mít vliv
na zákonnost rozhodnutí (k tomu viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 1. 2005,
4 Afs 19/2004 - 78). Předmětný exekuční příkaz
tak není nicotný, ani neplatný či nezákonný.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud poznamenává, že nelze ztotožnit neplatnost
rozhodnutí a jeho nicotnost. Je pravdou, že neplatností i nicotností je rozhodnutí stiženo
a následně se tato skutečnost z úřední povinnosti pouze deklaruje, nelze však přehlédnout, že obsah
těchto pojmů je odlišný. Nejvyšší správní soud zde odkazuje na rozhodnutí rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7. 2005, č. j. 6 A
76/2001 - 96, (publ. pod č. 793/2006 Sb. NSS), který se k pojmům "
nicotnost, neplatnost a
nezákonnost
" vyjádřil zcela pregnantně. Chybějící zákonné náležitosti správního aktu mohou
vyvolávat jeho nicotnost pouze tehdy, jestliže je tento nedostatek natolik intenzivní a zřejmý, že
od účastníků dotčeného právního vztahu nelze spravedlivě žádat, aby tento správní akt respektovali.
Naopak dílčí nedostatky správního aktu v žádném případě nemohou způsobit jeho nicotnost. Institut
ověření neplatnosti podle § 32 odst. 7 daňového řádu pak není primárně určen k odstranění věcných
nedostatků, ale spíše k odstranění nedostatků formálních, které vznikly při vyhotovování rozhodnutí.
Tento institut má chránit daňový subjekt, aby se mu dostalo podstatných informací a aby tak nebyl
zkrácen na svých právech. Ovšem i ohledně neplatnosti rozhodnutí podle § 32 odst. 7 d. ř. je
zapotřebí uvést, že ani je nelze vykládat formalisticky. To znamená, že pouhý nedostatek některé ze
základních náležitostí rozhodnutí uvedených v § 32 odst. 2 d. ř. nemůže sám o sobě způsobit
neplatnost rozhodnutí; tento nedostatek musí dosahovat určité intenzity. Rozhodnutí postrádající
některou ze základních náležitostí může podle okolností být buď platné nebo neplatné ve smyslu § 32
odst. 7 d. ř. Je-li neplatné, potom může být buď nezákonné pro nepřezkoumatelnost nebo pro jiné vady
řízení, nebo dokonce nicotné. Každá z právě uvedených kategorií tedy má svůj samostatný obsah a
uplatňuje se za splnění zcela odlišných předpokladů. Rozlišování neplatnosti, nezákonnosti a
nicotnosti rozhodnutí s sebou nese i vysoce praktické důsledky pro soudní přezkum. K nicotnosti
správního aktu jsou správní soudy jak v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, tak i v
řízení o kasační stížnosti povinny přihlížet z úřední povinnosti, nad rámec žalobních bodů či důvodů
kasační stížnosti. Je-li rozhodnutí skutečně nicotné, soud v řízení o žalobě pouze deklaratorním
výrokem prohlásí jeho nicotnost. Naproti tomu, jde-li o neplatné daňové rozhodnutí (tj. je splněn
jak formální aspekt, spočívající v absenci některé ze základních náležitostí rozhodnutí, i
materiální aspekt, spočívající v určité intenzitě tohoto nedostatku), platí, že soud k jeho vadám
způsobujícím neplatnost přihlíží zásadně pouze k námitce žalobce; z úřední povinnosti by k vadám
způsobujícím neplatnost přihlížel pouze tehdy, pokud by daňové rozhodnutí bylo nejen neplatné, ale
zároveň nicotné či nepřezkoumatelné. Namítne-li žalobce v ostatních případech neplatnost daňového
rozhodnutí a soud shledá tento závěr správným, napadené rozhodnutí - jež je zároveň nezákonné v
širším slova smyslu - zároveň zruší, nejčastěji podle
§ 76 odst. 1 písm. c) s. ř. s.
Protože exekuční příkaz nebyl shledán nicotným či neplatným, může se od tohoto
úkonu odvíjet počítání promlčecí lhůty. Exekuční příkaz byl vydán dne 20. 1. 1997 a doručen
dlužníkovi do vlastních rukou dne 24. 1. 1997. Výzva k zaplacení daňového nedoplatku ručitelem byla
vydána dne 6. 11. 2003 a doručena stěžovateli dne 11. 11. 2003. Krajský soud ve svém rozhodnutí
dospěl k závěru, že výzva ručiteli byla vydána před uplynutím promlčecí doby a uplatněná námitka
promlčení není oprávněná, přičemž vysvětlil počátek nového běhu promlčecí doby od 1. 1. 1998 a její
konec 31. 12. 2003. Nejvyšší správní soud s tímto posouzením z následujících důvodů nesouhlasí.
V daňovém právu se rozlišují dvě lhůty bránící správnímu orgánu požadovat po
daňovém subjektu daň kvůli uplynutí času. Jednak je to lhůta pro vyměření daně, obecně upravená v §
47 d. ř., o níž panuje obecná shoda v tom, že jde o lhůtu prekluzívní, jednak je to promlčecí lhůta
pro právo vymáhat daňové nedoplatky stanovená v § 70 daň. ř. Krajský soud posoudil námitku vznesenou
stěžovatelem jako námitku promlčení podle ustanovení § 70 odst. 1 a 2 d. ř., podle nichž právo
vybrat a vymáhat daňový nedoplatek se promlčuje po šesti letech po roce, ve kterém se tak tento
nedoplatek stal splatným. Avšak podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2005, č. j.
2 Afs 51/2004 - 57, www.nssoud.cz, pokud daňový
ručitel vznesl v odvolání proti výzvě k zaplacení daňového nedoplatku podle § 57 odst. 5 d. ř.
námitku promlčení, řídí se promlčecí lhůta ustanovením § 47 d. ř., tedy lhůtami pro vyměření či
doměření daně. Rozhodování o odvolání proti výzvě k zaplacení daňového nedoplatku totiž fakticky
supluje vyměřovací řízení a teprve jeho právní mocí je ve vztahu k daňovému ručiteli daň platně
vyměřena. Tento názor byl stvrzen i usnesením rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
16. 10. 2008. č. j. 9 Afs 58/2007 - 96,
www.nssoud.cz, podle kterého rozhodnutí adresované ručiteli mu musí být doručeno ve lhůtách celním
zákonem předepsaných pro "vyměření" povinnosti, tedy ve lhůtě tříleté propadné, stanovené v
§ 268 celního zákona, nikoliv ve lhůtě
stanovené pro vymáhání nedoplatků cla v §
282 celního zákona, tedy ve lhůtě šestileté promlčecí. Podle rozšířeného senátu přitom musí
být základní charakteristiky ručení v daňovém a celním řízení vykládány shodně. V daném případě je
proto zřejmé, že stěžovatelova námitka promlčení je důvodná, neboť krajský soud pochybil, když
posuzoval tuto námitku podle ustanovení §
70 d. ř. (šestiletá promlčecí lhůta), nikoliv podle ustanovení
§ 47 d. ř., tedy ve lhůtě tříleté
prekluzívní. I vůči daňovému ručiteli tedy lze začít postupovat nejpozději před uplynutím lhůty
podle § 47 d. ř. (neplatí-li zvláštní
pravidlo, např. podle § 22 zákona č.
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a
dani z převodu nemovitostí), tedy lhůty, počátek jejíhož běhu není závislý na vykonatelnosti
exekučního příkazu vůči daňovému dlužníku, nýbrž na zcela jiné rozhodné skutečnosti, a sice na
vzniku povinnosti (daňového dlužníka) podat daňové přiznání. V podrobnostech lze odkázat na závěry
vyslovené rozšířeným senátem Nejvyššího správního soudu zejména v bodech 23 a 24 shora již zmíněného
usnesení č. j. 9 Afs 58/2007 - 96.
Třetí a poslední námitkou v kasační stížnosti poukazuje stěžovatel na to, že se
krajský soud nevypořádal s námitkou žalobce týkající se výzvy k zaplacení daňového nedoplatku v
náhradní lhůtě dlužníkem ze dne 24. 9. 1996, jejíž neplatnost byla osvědčena správcem daně prvního
stupně. Nejvyšší správní soud však z napadeného rozsudku zjistil, že krajský soud se vypořádal s
citovanou námitkou, neboť konstatoval, že správce daně nemůže posuzovat neplatnost exekučního
příkazu z úřední povinnosti při přezkoumávání výzvy k úhradě nedoplatku ručitelem, ledaže by byl
exekuční příkaz nicotný. Poukázal na rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
22. 7. 2005, č. j. 6 A 76/2001 - 96 o nicotnosti
a neplatnosti (Nejvyšší správní soud poukazuje na svůj výklad k těmto pojmům v textu tohoto rozsudku
výše) a uzavřel, že exekuční příkaz je platný, zavdal nový počátek běhu promlčecí lhůty a na této
skutečnosti nic nemění ani fakt, že správce daně I. stupně osvědčil rozhodnutím ze dne 17. 2. 2005,
č. j. 40630/04/288514/3742 neplatnost výzvy dlužníku k úhradě nedoplatku v náhradní lhůtě ze dne 24.
9. 1996, č. j. 16792/96-937, která vydání exekučního příkazu předcházela. Pokud tedy stěžovatel
namítá nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů, Nejvyšší správní soud se s touto jeho námitkou
neztotožňuje.
Z výše uvedených úvah tedy vyplývá, že krajský soud v řadě ohledů dospěl ve svém
rozhodnutí ke zcela správným závěrům, avšak pochybil, pokud usoudil, že promlčení, které může
namítat daňový ručitel v odvolání podle § 57
odst. 5
daň. ř., je lhůtou podle § 70 d. ř. a
nikoli podle § 47 d. ř. Proto nezbylo než
rozsudek krajského soudu vzhledem k důvodnosti kasační stížnosti
[§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.]
zrušit a vrátit věc krajskému soudu k dalšímu řízení.
Zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu a vrátí-li mu věc k
dalšímu řízení, je tento soud vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem ve
zrušovacím rozhodnutí (§ 110 odst. 3 s.
ř. s.). V takovém případě rovněž krajský soud rozhodne v novém rozhodnutí i o náhradě nákladů řízení
o kasační stížnosti (§ 110 odst. 2 s. ř.
s.).
V Brně dne 26. listopadu 2008
JUDr. Ludmila Valentová