Daňové řízení: převod přeplatku na dani na úhradu nedoplatku nedaňového charakteru
Finanční úřad není oprávněn převádět jím evidované daňové přeplatky
(§ 64 odst. 2 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) na
úhradu platebních povinností, které uložil jiný správní orgán v jiném než daňovém řízení. Použití
daňového přeplatku na úhradu nedoplatku nedaňového charakteru je postupem, který právní úprava
neumožňuje.
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č.
63/1997 Sb.
Věc: Pavel S. proti Finančnímu úřadu v Teplicích o daň z příjmů fyzických osob, o kasační
stížnosti žalobce
Odůvodnění:
Včas podanou kasační stížností se P. S. (dále jen "stěžovatel") domáhá zrušení
výše uvedeného rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem (dále jen "krajský soud"), kterým byla
zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 16. 8. 2007, č. j. 130163/07/210911/9253,
ve věci převedení přeplatku na dani z příjmů fyzických osob na úhradu na místě neuhrazené pokuty,
uložené ve správním řízení.
Krajský soud dospěl k závěru, že s poukazem na ustanovení
§ 1 odst. 4 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ve
znění účinném za posuzované období, (dále jen "zákon o správě daní a poplatků") a § 64 odst. 2
citovaného zákona je možné započítat daňový přeplatek na úhradu splatné pokuty svěřené správci daně
k vymáhání. V ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků je výslovně uvedeno, že je-li
rozhodnutím vydaným správním orgánem uložena platební povinnost do státního rozpočtu, postupuje se
při jejím placení, které zahrnuje evidování a vybrání, popřípadě vymáhání, podle části šesté tohoto
zákona, jako při placení daní s výjimkou ustanovení § 63, § 67 až § 69, § 71 a 72, s tím, že ostatní
ustanovení zákona se použijí, pokud jsou k uplatnění části šesté nezbytná. To platí za podmínky, že
zákon podle kterého byla platební povinnost uložena, nestanoví jinak. Pokuty ve správním či blokovém
řízení je nutno považovat za platební povinnosti do státního rozpočtu a vzhledem k tomu, že v
případě jejich vymáhání není zákonem vyloučena aplikace ustanovení § 64 odst. 2 zákona o správě daní
a poplatků, je možno postupovat stejným způsobem jako při placení daní a na neuhrazenou pokutu
započíst daňový přeplatek. Krajský soud dále uvedl, že právní názor, uvedený v judikátu Nejvyššího
správního soudu ze dne 20. 1. 2006, dle kterého pokuta uložená v blokovém řízení Policií České
republiky, přestože je její vymáhání svěřeno územním finančním orgánům, není podřaditelná pod pojem
daň a proto jejím nesprávným uplatněním nemůže vzniknout daňový přeplatek, neznamená, že na úhradu
splatné pokuty nelze daňového přeplatku použít. Dle krajského soudu není nutné zabývat se rozbory
pojmu daň a daňový nedoplatek, neboť správce daně využil postupu stanoveného pro výběr platební
povinnosti ve smyslu ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků.
V kasační stížnosti stěžovatel vyslovil nesouhlas se závěry krajského soudu z
důvodů uvedených v ustanovení § 103 odst. 1
písm. a)
zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu
správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s."). Namítal zejména to, že ve smyslu výše
citované judikatury Nejvyššího správního soudu nelze nedoplatek na pokutě uložené ve správním řízení
považovat za daňový nedoplatek a vzhledem k tomu nelze přistoupit ani k úhradě pokuty formou
převedení přeplatku na dani. Pojem daň je jednoznačně definován v ustanovení § 1 zákona o správě
daní a poplatků. Krajský soud se držel pouze doslovného znění zákonného textu ustanovení § 1 odst.
4, zákona o správě daní a poplatků, který aplikaci ustanovení § 64 tohoto zákona výslovně
nevyloučil. Takový výklad je však málo přesvědčivý, jak ostatně opakovaně judikuje Ústavní soud,
(např. nález sp. zn. IV. ÚS 1133/7 ze dne 20. 12. 2007), dle kterého
představuje jazykový výklad
pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Je pouze východiskem pro objasnění a ujasnění
si jejího smyslu a účelu (k čemuž slouží i řada dalších postupů jako logický a systematický výklad,
výklad e ratione legis atd.).
Pojmy daňový nedoplatek a daňový přeplatek jsou dle přesvědčení
stěžovatele pojmy párové, pro něž platí v podstatě stejná pravidla, neboť v matematickém smyslu jde
pouze o číselné vyjádření daňové povinnosti s opačnými znaménky. Pokud dle závěrů Nejvyššího
správního soudu nepředstavuje přeplatek na pokutě uložené ve správním řízení daňový přeplatek pak
její neuhrazení nemůže představovat daňový nedoplatek. Mimo výše uvedené stěžovatel zdůraznil
ustálené pravidlo výkladů daňových předpisů "v pochybnostech mírněji" (
in dubio mitius
), které
pramení z imperativu minimalizace zásahů státu do základních svod a práv jednotlivce, v daném
případě do práva vlastnit majetek ve smyslu čl.
11 Listiny základních práv a svobod. Ze všech shora uvedených důvodů stěžovatel navrhuje
napadený rozsudek krajského soudu zrušit.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že při placení pokut se s ohledem
na výslovné znění zákona postupuje mimo jiné i dle ustanovení § 64 zákona o správě daní a poplatků a
správci daně tak mohou na úhradu existujících nedoplatků převádět případně daňové přeplatky. Dělená
správa nebyla vytvořena z důvodu, aby se zvyšovaly náklady na vybírání často nepatrných částek
vytvářením speciálních míst pro vybírání pokut, nýbrž proto, aby se v rámci jednoho systému státní
správy co nejvíce snížily náklady na výběr těchto prostředků. Závěr krajského soudu je v souladu s
úmyslem zákonodárce a systematickým výkladem práva. Žalovaný navrhuje kasační stížnost pro
nedůvodnost zamítnout.
Nejvyšší správní soud posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a
konstatoval, že kasační stížnost je podána včas, jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost
přípustná, a stěžovatel je řádně zastoupen (§
105 s. ř. s.). Poté přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v rozsahu kasační stížnosti
a v rámci uplatněných důvodů (§ 109 odst.
2 a 3 s. ř. s.). Zkoumal při tom,
zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s.) a dospěl k závěru, že
kasační stížnost je důvodná.
Ze spisu krajského soudu a přiloženého správního spisu kasační soud zjistil
následující skutečnosti, které jsou pro souzenou věc rozhodné.
Stěžovateli vznikl přeplatek ve výši 130 556 Kč na dani z příjmů fyzických osob za
zdaňovací období roku 2006, a to v důsledku postupu dle ustanovení
§ 13a zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
účinném za posuzované období (společné zdanění manželů). Žádostí ze dne 16. 4. 2007 požádal Celní
úřad v Ústí nad Labem žalovaného na základě jeho předchozího telefonického upozornění, o převedení
částky ve výši 200 Kč na úhradu neuhrazené pokuty, uložené stěžovateli ve správním řízení. Ke své
žádosti připojil vykonatelný výkaz nedoplatků, sestavený ke dni 16. 4. 2007. Žalovaný žádosti
celního úřadu vyhověl a část přeplatku vykázaného na dani z příjmů fyzických osob převedl ve výši
200 Kč ve smyslu ustanovení § 64 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků na úhradu nezaplacené
pokuty ve správním řízení, vykázané jako nedoplatek u Celního úřadu Ústí nad Labem ke dni 16. 4.
2007.
Ve věci je nesporé, že správní orgány postupovaly dle ustanovení § 64 zákona o
správě daní a poplatků, pokud správce daně na základě požadavku celního úřadu převedl přeplatek
vykázaný na dani z příjmů fyzických osob na nedoplatek na pokutě uložené ve správním řízení. Ze
spisu dále vyplynulo, že nedoplatek byl vykázán na pokutě uložené ve správním řízení, která nebyla
na místě vybrána a kterou lze zařadit jako platební povinnost dle ustanovení § 1 odst. 4 zákona o
správě daní a poplatků. Při placení této platební povinnosti, které zahrnuje její evidenci, výběr či
vymáhání, se pak postupuje dle části šesté zákona o správě daní a poplatků, s výjimkou ustanovení §
63, § 67 až 69, § 71 a 72 cit. zákona.
Předmětem sporu je otázka, zda byl finanční úřad evidující daňový přeplatek
oprávněn k žádosti celního úřadu aplikovat postup stanovený v ustanovení § 64 zákona o správě daní a
poplatků, tedy nevrátit přeplatek vykázaný na dani z příjmů fyzických osob stěžovateli, ale převést
tento daňový přeplatek, resp. jeho část, na úhradu nedoplatku pokuty uložené jiným správním orgánem
ve správním řízení, tj.
de facto
započíst daňový přeplatek na úhradu nedoplatku nedaňového
charakteru.
Správní orgán i krajský soud postavily své závěry pouze na gramatickém výkladu
zákona, když argumentovaly zejména tím, že ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků
vylučuje aplikaci výslovně pouze shora citovaných ustanovení, nikoli však ustanovení § 64 zákona o
správě daní a poplatků, které umožňuje započtení případného přeplatku na dani na daňový nedoplatek
.
S takovým výkladem předmětného ustanovení se však Nejvyšší správní soud
neztotožňuje, dle ustálené judikatury Ústavního soudu (srovnej např. nález Pléna Ústavního soudu ze
dne 4. 2. 1997, sp. zn. Pl. ÚS 21/96, zveřejněný
pod č. 13 na str. 87 svazku č. 7 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu) není soud zcela vázán
doslovným zněním zákonného ustanovení, nýbrž se od něj smí a musí odchýlit v případě, kdy to
vyžaduje ze závažných důvodů účel zákona, historie jeho vzniku, systematická souvislost nebo některý
z principů, jenž mají svůj základ v ústavně konformním právním řádu jako významovém celku. Je nutno
se přitom vyvarovat libovůle; rozhodnutí soudu se musí zakládat na racionální argumentaci. V souzené
věci je navíc předmětem výkladu soubor norem daňového práva, tedy norem práva veřejného, jehož
charakteristickým rysem je nerovné postavení stran. V takto "nevyrovnaném" vztahu mezi státem a
soukromou osobou je nutno klást obzvláštní důraz na ochranu právní pozice soukromé osoby proti státu
odnímajícímu jí část jejího majetku, přičemž je nutno zdůraznit, že státní moc lze uplatňovat jen v
případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Pouhý gramatický výklad, provedený krajským soudem nemůže sám o sobě obstát.
Obdobně jako ustanovení § 64 zákona o správě daní a poplatků není v § 1 odst. 4 zákona o správě daní
a poplatků např. výslovně vyloučeno ani ustanovení § 70 zákona o správě daní a poplatků, které
upravuje promlčecí lhůty pro vymáhání daňových nedoplatků. Skutečnost, že použití ustanovení § 70
zákona o správě daní a poplatků není v ustanovení § 1 odst. 4 téhož zákona výslovně vyloučeno, pak
nepochybně sama o sobě neznamená automatické oprávnění příslušného orgánu aplikovat při vymáhání
těchto jiných platebních povinností v předmětném ustanovení uvedené lhůty, a rezignovat tak na lhůty
stanovené v právních předpisech upravujících příslušné platební povinnosti, jako je např.
přestupkový zákon či správní řád. Doslovný gramatický výklad by vedl k tomu, že promlčecí lhůty by
se posuzovaly nikoli podle příslušných hmotně právních předpisů, ale podle toho, který orgán
peněžité plnění vymáhá. Pouhá skutečnost, že zákon o správě daní a poplatků při placení tzv. jiných
platebních povinností výslovně nevylučuje ustanovení § 64 cit. zákona ještě proto sama o sobě
neznamená oprávnění správce daně bez dalšího dané ustanovení aplikovat i na platební povinnosti
nedaňového charakteru.
Pro posouzení věci je tak nutné vyložit celé ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě
daní a poplatků. Ve smyslu výše uvedeného ustanovení platí, že je-li rozhodnutím vydaným orgánem
moci výkonné, orgánem územního samosprávného celku nebo jiným orgánem, právnickou nebo fyzickou
osobou, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy,
soudem nebo jiným státním orgánem podle tohoto nebo jiného zákona, uložena platební povinnost do
státního rozpočtu, územních rozpočtů nebo fondů, nebo vznikla-li povinnost tohoto plnění přímo ze
zákona bez vydání rozhodnutí,
postupuje se při jejím placení, které zahrnuje evidování a vybrání,
popřípadě vymáhání, podle části šesté tohoto zákona jako při placení daní, s výjimkou ustanovení §
63, § 67 až 69, § 71 a 72, a s tím, že ustanovení ostatních částí tohoto zákona se použijí, pokud
jsou k uplatnění části šesté nezbytná
; to platí za podmínky, že zákon, podle kterého byla
platební povinnost uložena, nestanoví jinak. Správní orgán, soud nebo jiný státní orgán, věcně
příslušný ke správě placení platební povinnosti, je považován za správce daně.
Citované ustanovení reaguje na skutečnost, že vedle peněžitých plnění do veřejných
rozpočtů jako jsou daně, cla, správní, soudní a místní poplatky atd. (tedy peněžitá plnění "daňového
charakteru"), u nichž je dán komplexní procesní režim podle zákona o správě daní a poplatků, se
vyskytuje i řada peněžitých plnění směřujících rovněž do veřejných rozpočtů ukládaných podle jiných
než daňových zákonů, tj. ukládaných zejména v obecném režimu správního řádu. Jedná se o celou
širokou škálu zejména sankčních plateb, např. pokuty ukládané Policií České republiky, Inspektorátem
bezpečnosti práce, Českou obchodní inspekcí a celou řadou dalších orgánů, odvody za odnětí
zemědělské půdy podle zákona č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského původního fondu, ve znění pozdějších předpisů, poplatky za znečišťování
ovzduší podle zákona č. 389/1991 Sb., o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů, a celá řada
dalších. Úprava těchto platebních povinností je zcela roztříštěná a nejednotná (jenom pokuty jsou
upraveny cca 150 zákony), přičemž rozdílně je upravena i působnost jednotlivých orgánů při výběru či
vymáhání těchto povinností. Pokud je výběr či vymáhání platebních povinností svěřeno jinému
správnímu orgánu, než který je uložil, hovoří se obecně o tzv. dělené správě a v rovině platební se
pak postupuje dle ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků.
Do 31. 12. 2005 byla
kompetence
dělené správy svěřena územním finančním orgánům,
zákonem č. 444/2005 Sb., který novelizoval
zákon č. 531/1992 o územních finančních orgánech (dále jen "zákon o územních finančních orgánech")
přešla v obecné rovině
kompetence
dělené správy na orgány Celní správy ČR. Celní úřad zajišťuje
placení peněžitých plnění podle § 2 písm.
d)
zákona č. 185/2004 Sb., o Celní správě České
republiky, nestanoví-lizvláštní právní předpis jinak. Ve smyslu ustanovení
§ 2 písm. d) zákona o celní správě se
placením peněžitých plnění rozumí vybírání a vymáhání peněžitých plnění, která vznikla bez vydání
správního aktu ze zákona, nebo která byla uložena jinými správními úřady v řízení podle správního
řádu, a která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných
celků. Podle ustanovení § 1 odst. 1 písm. m) zákona o územních finančních orgánech pak územní
finanční orgány vybírají a vymáhají pouze ta peněžitá plnění, která podle tohoto nebo zvláštního
zákona uložily.
Z výše uvedeného vyplývá, že s účinností od 1. 1. 2006 jsou obecným správcem daně
celní úřady a to za podmínky, že zvláštní zákon nestanoví jinak. Věcnou příslušnost k provádění
exekuce
odkazem na obecnou právní úpravu příslušnosti ke správě daní stanoví také ustanovení
§ 106 zákona č.
500/2004 Sb. (správní řád).
Pokud je tedy obecnému správci daně svěřeno vybírání, evidence či vymáhání
platebních povinností splňujících kriteria stanovena v
§ 1 odst. 4 zákona o správě daní a
poplatků, postupuje se podle části šesté zákona o správě daní a poplatků. Obecnými správci daně
nemusí být vždy pouze celní úřady, v některých případech zvláštní právní předpisy stanoví, že výkon
rozhodnutí přísluší přímo správnímu orgánu, které předmětné rozhodnutí vydal. Kromě finančních
úřadů, to jsou např. Česká školní inspekce, Český telekomunikační úřad, Státní energetická inspekce
a jiné. Jiné právní úpravy pak stanoví výslovnou působnost celních orgánů pouze k vymáhání pokut,
tak např. podle § 40 odst. 6 zákona č.
321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství
vybírá pokuty orgán, který je uložil, vymáhání je však svěřeno příslušnému celnímu úřadu jako
obecnému správci daně.
V rámci správy platebních povinností tak může mezi správními orgány docházet v
oblasti jejich působnosti při placení platebních povinností k různým situacím. V obecné rovině půjde
o tří základní situace, a to o situaci kdy orgán příslušný k uložení peněžitého plnění je oprávněn i
k zajištění jeho placení, k dělené správě pak vůbec nedochází. Dále může jít o situaci kdy orgán
příslušný k uložení peněžitého plnění je současně příslušný i k jeho vybrání, přičemž vybráním
rozumí Nejvyšší správní soud přijetí dobrovolné platby. K dělené správě pak dojde pouze v případě
dobrovolného nesplnění platební povinnosti, kdy vymáhání této platby zajišťuje obecný správce daně.
Třetí situací pak bude stav, kdy je určitý správní orgán příslušný pouze k uložení peněžitého
plnění, zatímco vybrání i vymáhání zajišťuje obecný správce daně. Důsledkem této rozmanitosti by
měla být jednoznačná a jasná pravidla, jakým způsobem se při evidenci, výběru a vymáhání těchto
peněžitých povinností, které nejsou daněmi má postupovat. Ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě
daní a poplatků však žádná bližší pravidla neobsahuje.
V souzené věci je nepochybné, že finanční úřad nebyl obecným správcem daně, který
je pověřen k výběru či vymáhání platebních povinností nedaňového charakteru, neboť podle příslušné
právní úpravy byl příslušný k vybrání či vymožení pouze těch plnění, která uložil podle zákona o
správě daní a poplatků nebo, která uložil podle jiného zákona. Lze konstatovat, že se jedná zejména
o platební povinnosti daňového charakteru, tak jak jsou zahrnuty pod legislativní zkratku daň v
ustanovení § 1 zákona o správě daní a poplatků, tedy kromě samotných daní v užším smyslu i poplatky,
odvody, zálohy na tyto platby a zvlášť zmíněné odvody za porušení rozpočtové kázně. S daňovým
přeplatkem pak mohl finanční úřad jako příslušný správce daně nakládat pouze ve smyslu ustanovení §
64 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků, tj. použít jej na úhradu případného nedoplatku u jiné
daně nebo, není-li takového nedoplatku, použít jej jako zálohu na dosud nesplatnou daňovou povinnost
na dani, u které přeplatek vznikl. Daňový přeplatek mohl být použit i na úhradu daňového nedoplatku
téhož daňového dlužníka u jiného správce daně, u něhož byl daňový nedoplatek evidován. Jinak musel
být daňový přeplatek k žádosti daňového subjektu vrácen.
Obecným správcem pověřeným k vymožení neuhrazené pokuty byl v souzené věci celní
úřad. Nejvyššímu správnímu soudu není zcela zřejmé, který orgán a za jaké konkrétní porušení
příslušnou pokutu uložil, neboť ani z rozhodnutí finančního úřadu o převedení přeplatku ani z
žádosti celního úřadu tyto skutečnosti nejsou seznatelné. Ve výkazu nedoplatku připojeném k žádosti
o převedení přeplatku je uvedeno, že pokuta byla uložena rozhodnutím č. j. AB/2003 B0064929 ze dne
17. 11. 2005, ve správním řízení, a nebyla vybrána na místě, uvedené rozhodnutí však není součástí
spisového materiálu. Z obsahu spisu je však nepochybné, že se jedná o pokutu, spadající pod
ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků, tedy o pokutu která není daní ani jejím
příslušenstvím a kterou neuložil finanční úřad. Jestliže tato sankce není daní, nemůže její
neuhrazení představovat daňový nedoplatek, o jehož úhradu by mohl celní úřad jako obecný správce
daně v režimu ustanovení § 64 zákona o správě daní a poplatků požádat.
Z ustanovení § 64 zákona o správě daní a poplatků nevyplývá oprávnění obecného
správce daně požádat finanční úřad o převedení daňového přeplatku na úhradu platební povinnosti,
jejíž uložení a často i výběr je v působnosti zcela jiného správního orgánu Takové oprávnění však
nevyplývá ani z ustanovení § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků. Obecný správce daně je
oprávněn nedoplatek na platebních povinnostech nedaňového charakteru pouze evidovat, vybrat,
případně vymáhat. Jeho oprávnění je odvozeno od toho, jakým způsobem je v oblasti výběru a vymáhání
upravena působnost orgánu, který příslušnou platební povinnost uložil, tedy zda je tento orgán podle
příslušného zvláštního zákona oprávněn pouze k jejímu uložení či k uložení i k jejímu výběru. Pokud
by mělo být přijato výhodnější postavení obecného správce daně v uspokojování jeho pohledávek, pak
by takové zvýhodnění musel zákonodárce formulovat explicitně a ústavně konformně.
Za situace, kdy právní úprava nestanoví oprávnění finančního úřadu převádět daňové
přeplatky na úhradu nedoplatků nedaňového charakteru, ani nevymezuje žádné bližší podmínky či
oprávnění pro obecného správce daně v rámci § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků, je
nevrácení finančních prostředků patřících daňovému subjektu a jejich započtení na nedoplatky
nedaňového charakteru postupem, který zákon neumožňuje. Státní moc si při stanovení a vybírání daní
a poplatků musí počínat v mezích stanovených zákonem. V podmínkách právního státu je navíc nezbytné
toto ustanovení vykládat nikoliv pouze v tom smyslu, že orgán veřejné moci je oprávněn uplatnit vůči
jednotlivci zákonem konstituovanou pravomoc jakýmkoliv způsobem, nýbrž je třeba jej vykládat v
materiálním smyslu, tj. tak, aby orgán veřejné moci při výkonu své pravomoci co nejvíce respektoval
ochranu základních práv jednotlivce.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podle ustanovení
§ 110 odst. 1 s. ř. s. napadený rozsudek
krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž je tento soud podle odst. 3
citovaného ustanovení vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud
(§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 5. března 2009
Mgr. Daniela Zemanová