Dnem nabytí právní moci rozhodnutí odvolacího orgánu ve věci vyměření či doměření daně,
který je v případě zamítnutí odvolání zároveň dnem nabytí právní moci (dodatečného) platebního
výměru správce daně, se rozumí den doručení tohoto rozhodnutí daňovému subjektu. Absence doručení
odvolacího rozhodnutí v tříleté prekluzivní lhůtě podle
§ 47 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, má za
následek marné uplynutí této lhůty.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 7. 2008, čj.
5 Afs 6/2008 – 110)
Prejudikatura: č. 953/2006 Sb.NSS, č. 954/2006 Sb.NSS, č. 1304/2007 Sb.NSS, č.
1438/2008 Sb.NSS a č. 1542/2008 Sb.NSS.
Odůvodnění:
I.
Vymezení věci
Finanční úřad Liberec dodatečnými platebními výměry ze dne 15. 10. 2002, č. j.
180145/02/192911/1908 a č. j. 180164/02/192911/1908 doměřil žalobci daň z příjmů fyzických osob za
rok 1997 ve výši 43. 625,- Kč a za rok 1999 ve výši 223. 052,- Kč. Proti těmto platebním výměrům
podal žalobce odvolání, která žalovaný rozhodnutím ze dne 23. 12. 2004, č. j. 9323/110/2003,
zamítl.
Proti rozhodnutí žalovaného brojil žalobce žalobou ke Krajskému soudu v Ústí nad
Labem - pobočka v Liberci. Krajský soud žalobě vyhověl a rozhodnutí žalovaného ze dne 23. 12. 2004
zrušil pro nezákonnost a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Argumentace žalobce v žalobě byla velmi
rozsáhlá, nicméně pro účely řízení o kasační stížnosti je klíčová pouze námitka
prekluze
. S poukazem
na § 47 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád“) žalobce namítal, že úkonem směřujícím k vyměření
či doměření daně v jeho případě nebylo zahájení daňové kontroly ze dne 11. 12. 2001, nýbrž až
předložení zprávy o výsledku daňové kontroly ze dne 7. 5. 2002, a jelikož lhůta pro doměření daně za
rok 1997 uplynula dne 31. 12. 2001, možnost doměření daně za rok 1997 byla prekludována.
V průběhu jednání dne 14. 11. 2007 před krajským soudem žalobce pozměnil svou
předchozí argumentaci v rámci žalobní námitky směřující k uplynutí prekluzívní lhůty a namítal, že
výpočet počátku běhu prekluzívní lhůty prováděný žalovaným a soudy je v rozporu se zákonem, neboť
tříletá lhůta ohledně zdaňovacího období roku 1997 začala běžet již počátkem roku 1998 ("princip
3+0“), a nikoliv až počátkem roku 1999 ("princip 3+1“).
Krajský soud se s argumentací žalobce neztotožnil. Pokud jde o argument "principem
3+0“, ten s odkazem na ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu (krajský soud zmínil rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 5. 2007, č. j. 2
Aps 5/2006 - 98, publikovaný pod č. 1304/2007 Sb. NSS a rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 17. 2. 2006, č. j. 8 Afs 7/2005 - 96, v
plném rozsahu dostupný na www.nssoud.cz) neakceptoval. Tříletá prekluzívní lhůta za zdaňovací období
roku 1997 tedy začala běžet dne 1. 1. 1999 a končila datem 31. 12. 2001. Pokud jde o to, který úkon
správce daně lze považovat za úkon směřující k vyměření či doměření daně, krajský soud konstatoval,
že tímto úkonem bylo zahájení daňové kontroly dne 11. 12. 2001, a nikoliv až koncipování zprávy o
daňové kontrole.
Krajský soud však shledal důvodnou námitku
prekluze
v jiném aspektu, a to v
souvislosti s koncem prekluzívní lhůty, konkrétně s nabytím právní moci rozhodnutí žalovaného. To
bylo sice vydáno dne 23. 12. 2004, tedy ještě před uplynutím zákonné tříleté prekluzívní lhůty (jež
končila dnem 31. 12. 2004), bylo expedováno dne 27. 12. 2004, nicméně bylo doručeno až dne 3. 1.
2005, přičemž ke stejnému datu nabylo podle krajského soudu i právní moci. Krajský soud poukázal na
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2006, č. j.
5 Afs 42/2004-61, publikovaný pod č. 954/2006 Sb.
NSS a ve shodě s ním dospěl k závěru, že rozhodnutí o vyměření či doměření daně je perfektní teprve
tehdy, když jednak nepostrádá žádnou ze zákonem určených náležitostí a jednak je pravomocné. Proto
nepostačí pouhé vydání rozhodnutí o daňové povinnosti, ale rozhodující právní skutečností je, aby
toto rozhodnutí nabylo v průběhu tříleté prekluzívní lhůty též právní moci. Předání nepravomocného
rozhodnutí žalovaného k expedici je tedy právně irelevantní. Jelikož rozhodnutí žalovaného v
projednávané věci nabylo právní moci až dne 3. 1. 2005, tedy po uplynutí zákonné tříleté lhůty,
došlo na základě § 47 daňového řádu k prekluzi práva na doměření daně za zdaňovací období roku 1997.
Krajský soud tudíž rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení s tím, že má z
hlediska možné
prekluze
daně přezkoumat i vyměření daně za zdaňovací období roku 1999.
II.
Shrnutí základních argumentů uvedených v kasační stížnosti a vyjádření žalobce
Žalovaný (stěžovatel) napadl rozsudek krajského soudu včasnou kasační stížností, v
níž uváděl důvody dle § 103 odst. 1 písm.
a) s. ř. s., tedy namítal nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
krajským soudem.
Kasační stížnost obsahuje jedinou námitku. Stěžovatel nesouhlasí s názorem
krajského soudu, že je nutné v tříleté prekluzívní lhůtě podle § 47 daňového řádu rozhodnutí o
odvolání nejen vydat a předat k poštovní přepravě, ale také doručit daňovému subjektu. Tříletá
prekluzívní lhůta je podle něj splněna, pokud odvolací orgán rozhodnutí o odvolání vydá do konce
této lhůty, přičemž není rozhodující, že je rozhodnutí doručeno až po lhůtě dle § 47 daňového řádu.
Podle stěžovatele je v souladu s § 47 daňového řádu "vyměřeno“ již vydáním rozhodnutí.
Na podporu svého právního názoru stěžovatel argumentuje rovněž rozdílným zněním
daňového řádu na jedné straně, a procesními předpisy pro řízení před civilními a správními soudy na
straně druhé. Ustanovení § 32 odst. 12
daňového řádu stanoví, že "rozhodnutí, proti kterému nelze uplatnit řádný opravný prostředek, je v
právní moci“, nicméně explicitně neuvádí, že je k nabytí právní moci nutné, aby bylo rozhodnutí
doručeno. Proti tomu stěžovatel staví § 159
o. s. ř., ve kterém je explicitně uvedeno, že "doručený rozsudek, který již nelze napadnout
odvoláním, je v právní moci“, a § 54 odst.
5 s. ř. s., jenž stanoví, že "rozsudek, který byl doručen účastníkům, je v právní moci“
(důraz v obou případech doplněn Nejvyšším správním soudem). Z tohoto rozdílu stěžovatel dovozuje, že
k nabytí právní moci rozhodnutí o odvolání není nutné toto rozhodnutí doručit.
Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti navrhl její zamítnutí a pouze stručně
odkázal na § 32 odst. 1 daňového řádu, jenž stanoví, že "…rozhodnutí jsou pro příjemce právně účinná
jen, jsou-li jim řádným způsobem doručena nebo sdělena, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví
jinak“.
III.
Právní hodnocení věci
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí krajského soudu v rozsahu
vymezeném v § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s. a neshledal kasační stížnost
důvodnou.
Klíčovou otázkou v projednávané věci je posouzení, zda-li je nutné v tříleté
prekluzívní lhůtě podle § 47 daňového řádu rozhodnutí o odvolání proti platebnímu výměru I. stupně
nejen vydat a předat k poštovní přepravě, ale také doručit daňovému subjektu. Z kasační stížnosti
však není zcela jasné, zda stěžovatel tvrdí, že (1) postačí, aby rozhodnutí o vyměření či doměření
daně bylo vydáno v prekluzívní lhůtě nepravomocně s tím, že může nabýt právní moci i po uplynutí
této lhůty, či (2) připouští, že je třeba, aby rozhodnutí o vyměření či doměření daně nabylo ve
lhůtě stanovené v ustanovení § 47 odst. 1 daňového řádu právní moci, nicméně namítá, že k nabytí
právní moci rozhodnutí o odvolání (a tudíž zároveň i platebního výměru I. stupně) není nutné
odvolací rozhodnutí doručit. Z tohoto důvodu se Nejvyšší správní soud rozhodl posoudit obě zmíněné
otázky.
IV. a)
K první otázce, zda je třeba, aby rozhodnutí o vyměření či doměření daně nabylo ve
lhůtě stanovené v ustanovení § 47 odst. 1 daňového řádu právní moci, či zda postačí, aby bylo
rozhodnutí vydáno nepravomocně s tím, že může nabýt právní moci i později, je předně nutno
zdůraznit, že se jí Nejvyšší správní soud ve své rozhodovací činnosti již opakovaně věnoval.
Je pravdou, že
judikatura
Nejvyššího správního soudu k dané právní otázce byla v
minulosti nejednoznačná, neboť na ni existovaly dvě protichůdné odpovědi (srov. rozsudek ze dne 31.
5. 2006, č. j. 5 Afs 42/2004 - 61, publikovaný
pod č. 954/2006 Sb. NSS na jedné straně, a rozsudek ze dne 15. 8. 2006, č. j.
2 Afs 220/2004 - 93, dostupný na www.nssoud.cz,
na straně druhé), nicméně tyto rozpory odstranil rozšířený senát Nejvyššího správního soudu ve svém
usnesení ze dne 23. 10. 2007, č. j. 9 Afs 86/2007 -
161, publikovaném pod č. 1542/2008 Sb. NSS, ve kterém se přiklonil k právnímu názoru
obsaženému v rozsudku č. j. 5 Afs 42/2004 - 61 a
konstatoval, že daň je podle § 47 daňového řádu nutno vyměřit či doměřit pravomocně ve lhůtě 3 let
od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž
vznikla daňová povinnost, aniž by zde současně byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení
podat.
Níže je uvedena stručná rekapitulace nastíněného vývoje judikatury Nejvyššího
správního soudu.
Nejvyšší správní soud nejprve v rozsudku ze dne 31. 5. 2006, č. j.
5 Afs 42/2004 - 61, dospěl k závěru, že § 47
daňového řádu je třeba vykládat tak, že daň je nutno ve zmíněné prekluzívní lhůtě vyměřit či doměřit
pravomocně. Nejvyšší správní soud v citovaném rozsudku nejprve rozebral povahu rozhodnutí ve
správním řízení: "Rozhodnutí v daňovém řízení je možno klasifikovat jako individuální správní akt,
jenž je výsledkem aplikační činnosti správního orgánu (správce daně). Individuální správní akty jako
individuální správní rozhodnutí představují výsledek provedeného správního řízení, jehož obsahem je
zrušení, změna nebo zajištění práv a povinností fyzických a právnických osob. Cílem individuálního
správního aktu je tedy autoritativně stvrdit nebo zasáhnout do právních vztahů nebo postavení
účastníků řízení. Prostřednictvím daňových rozhodnutí správce daně ukládá povinnosti a přiznává
práva daňovým subjektům. Platební a dodatečný platební výměr jsou pak těmi formami daňových
rozhodnutí, které konstitutivně stanovují výši vyměřené či dodatečně vyměřené daně, a představují
tak významný zásah do sféry daňového subjektu. Aby bylo možno daňové rozhodnutí označit za správní
akt, musí být vydáno v souladu se zákonem, orgánem k tomu příslušným a musí obsahovat všechny
předepsané náležitosti. Správce daně je tedy v daňovém řízení povinen dodržet procesní pravidla
stanovená pro jeho vydání a taktéž rozhodnutí musí obsahovat základní formální a obsahové
náležitosti dle ustanovení § 32 odst. 2 daňového řádu. Další specifickou, avšak
obligatorní
vlastností správních aktů je právní moc, s níž jsou spojeny významné právní následky. Není
rozhodující, zda správní akt nabude právní moci marným uplynutím lhůty k odvolání nebo rozhodnutím o
podaném odvolání, či jiným zákonem stanoveným způsobem. Z procesního hlediska jde o konečný výsledek
určitého postupu správního orgánu.“
Na základě této úvahy Nejvyšší správní soud konstatoval, že "právní moc správního
rozhodnutí je taková jeho vlastnost, která činí výrok rozhodnutí o právu nebo povinnosti závazným a
nezměnitelným, a vytváří tak překážku bránící novému projednání věci. Pravomocné rozhodnutí je
"odstranitelné“ pouze cestou mimořádných opravných prostředků či rozhodnutím soudu ve správním
soudnictví k podané žalobě proti rozhodnutí správního orgánu“ a uzavřel, že "aby bylo rozhodnutí v
daňovém řízení perfektní, je nutné, aby nabylo právní moci“.
Nejvyšší správní soud sice uznal, že daňový řád v ustanovení § 47 odst. 1 výslovně
nestanoví, zda je třeba, aby rozhodnutí o vyměření či doměření daně nabylo ve tříleté lhůtě právní
moci, nicméně po detailním rozboru vyměřovacího řízení dospěl k závěru, že "...vyměření či doměření
daně je fází vyměřovacího řízení správce daně, jež začíná vydáním rozhodnutí ve formě platebního či
dodatečného platebního výměru, kterým správce daně daňový subjekt vyrozumí o stanoveném základu daně
a vyměřené dani, a je ukončen nabytím právní moci výše uvedených rozhodnutí. Teprve v okamžiku
nabytí právní moci je daňová povinnost stanovená těmito rozhodnutími úplná a neměnná, když do doby
rozhodnutí o odvolání lze výši daňové povinnosti stanovené platebním výměrem, případně dodatečným
platebním výměrem, měnit. Z procesního hlediska je teprve v tento moment ukončen postup daňového
orgánu při jejím vyměření či doměření.“
Nejvyšší správní soud tedy v citovaném rozsudku konstatoval, že tříletá prekluzívní
lhůta platí i pro rozhodnutí odvolacího orgánu, které tvoří s rozhodnutím správce daně I. stupně
jeden celek. Daňový řád sice nestanoví lhůtu pro vyřízení odvolání, nicméně "nelze…akceptovat, aby
daňová rozhodnutí nabyla právní moci až po lhůtě stanovené v ustanovení § 47 daňového řádu, jejímž
marným uplynutím zaniká právo daň vyměřit či doměřit. Jiný výklad by vedl k tomu, že výše uvedená
prekluzivní lhůta
by mohla být libovolně, především nečinností správního odvolacího orgánu (a to i
účelově) prodlužována na újmu daňového subjektu. Takový postup by byl v rozporu s článkem 38 odst. 2
Listiny základních práv a svobod, dle kterého má každý právo, aby jeho věc byla projednána bez
zbytečných průtahů“.
Jak již ovšem bylo řečeno, jiný senát Nejvyššího správního soudu dospěl v rozsudku
ze dne 15. 8. 2006, č. j. 2 Afs 220/2004 - 93, v
téže otázce k opačnému závěru, podle něhož tříletá lhůta stanovená v § 47 daňového řádu je
zachována, pokud je v této lhůtě daň vyměřena nebo doměřena vydáním (dodatečného) platebního výměru
a ten je daňovému subjektu před uplynutím lhůty řádně doručen, a to bez ohledu na to, že odvolací
řízení případně probíhá až po uplynutí této lhůty; rozhodnutí o odvolání, pokud jím nebyl platební
výměr 1. stupně změněn, tak není podle tohoto rozsudku rozhodnutím, kterým by došlo k vyměření či
doměření daně.
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu se v uvedeném usnesení č. j.
9 Afs 86/2007-161 přiklonil k názoru vyjádřenému
v rozsudku č. j. 5 Afs 42/2004 - 61, a to s
následující argumentací: "Daňový řád ve výše citovaném § 47 odst. 1 výslovně nestanoví, zda je
třeba, aby rozhodnutí o vyměření či doměření daně nabylo v tříleté lhůtě právní moci. Právní moc
správního rozhodnutí je přitom taková vlastnost rozhodnutí, která činí jeho výrok o právu nebo
povinnosti závazným, to znamená nenapadnutelným řádnými opravnými prostředky ze strany účastníků
řízení. Z procesního hlediska je teprve v tomto momentě ukončen postup daňového orgánu při vyměření
či doměření daně. Na tuto skutečnost nemá vliv ani předběžná vykonatelnost daňových rozhodnutí
správce daně, když odvolání proti jeho rozhodnutí nemá odkladný účinek, nestanoví-li daňový řád nebo
zvláštní zákon jinak (§ 48 odst. 12). Pravomocné rozhodnutí je pak napadnutelné pouze cestou
mimořádných opravných prostředků nebo rozhodnutím soudu ve správním soudnictví k podané žalobě proti
rozhodnutí správního orgánu. U pravomocného rozhodnutí lze již nepochybně vycházet z toho, že daň
byla vyměřena nebo doměřena. Daňové řízení je založeno na dvojinstančním řízení, přičemž rozhodnutí
daňových orgánů (správce daně a případně odvolacího orgánu) tvoří jeden celek. Právní moc rozhodnutí
jako celku je pak jeho významnou vlastností, s níž daňový řád spojuje důležité právní účinky
rozhodnutí, jako je kupříkladu závaznost, nezměnitelnost apod. Jestliže ovšem bylo vydáno a oznámeno
daňovému subjektu rozhodnutí správce daně, proti němuž je odvolání přípustné a daňový subjekt se
odvolání proti němu nevzdal, nelze toto rozhodnutí posuzovat tak, že jím byla daň vyměřena nebo
doměřena, protože až do vyřízení odvolání se odkládá právní moc napadeného rozhodnutí; v odvolacím
řízení lze pak výsledky daňového řízení doplňovat, odstraňovat vady řízení, i daňový subjekt dále do
doby, než je o odvolání rozhodnuto, může údaje svého odvolání doplňovat a pozměňovat, takže
rozhodnutí odvolacího orgánu může mít jiný výsledek než rozhodnutí správce daně, a to i v neprospěch
daňového subjektu (odvolatele).“
K povaze lhůty stanovené v § 47 daňového řádu rozšířený senát dodal: "Ustanovení §
47 daňového řádu ovšem odpovídá charakteru tohoto zákona jako právního předpisu veřejnoprávního,
který upravuje správu daní a poplatků, jíž se rozumí zejména právo činit opatření potřebná ke
správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových povinností, podle něhož postupují územní
finanční orgány a další správní i jiné státní orgány České republiky. Podstatné zde tak není
uplatnění práva, ale rozhodnutí o právu, respektive povinnosti (daň vyměřit nebo doměřit). Lhůta
stanovená v § 47 daňového řádu je svou povahou lhůtou hmotněprávní a jestliže je v tomto ustanovení
uvedeno, že "…nelze daň vyměřit ani doměřit či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let
od konce zdaňovacího období …“, odpovídá hmotněprávní povaze této prekluzivní lhůty, aby před jejím
uplynutím byla daň pravomocně vyměřena nebo doměřena.“
Závěry rozšířeného senátu lze plně vztáhnout i na posuzovanou věc. Ostatně ani
stěžovatel neuvádí žádné argumenty, které by závěry vyjádřené v rozsudku č. j.
5 Afs 42/2004 - 61, na který se odvolal již
krajský soud, zpochybňovaly. Vydání rozhodnutí o vyměření či doměření daně (samozřejmě splňujícího
všechny náležitosti) před koncem běhu tříleté prekluzívní lhůty podle § 47 daňového řádu je pouze
jednou z podmínek, aby právo vyměřit nebo doměřit daň nebylo prekludováno. Druhou podmínkou, jež
musí být splněna kumulativně s podmínkou včasného vydání bezchybného rozhodnutí, je nabytí právní
moci tohoto rozhodnutí. Nad rámec projednávaného případu Nejvyšší správní soud uvádí, že ani
kumulativní splnění obou těchto podmínek nemusí vždy stačit k dodržení lhůty stanovené v § 47
daňového řádu. K takové situaci dojde, pokud daňová rozhodnutí sice v této lhůtě právní moci nabyla,
avšak následně byla zrušena např. v rámci soudního přezkumu, neboť jakkoli taková rozhodnutí do doby
svého zrušení fakticky i právně existovala, jednalo se o rozhodnutí nezákonná, která nemohla vést k
zákonnému vyměření (doměření) daně (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 1. 2008, č.
j. 8 Afs 149/2005 - 147, dostupný na
www.nssoud.cz).
Na základě výše uvedených úvah lze k první otázce konstatovat, že nepostačí, aby
bylo rozhodnutí o vyměření či doměření daně v prekluzívní lhůtě vydáno s tím, že může nabýt právní
moci i po uplynutí této lhůty, ale naopak daň musí být v předmětné lhůtě vyměřena či doměřena
pravomocně.
IV. b)
Odpověď na druhou otázku, zda k nabytí právní moci rozhodnutí stěžovatele o
odvolání (a s ním zároveň i platebního výměru správce daně I. stupně) je nutné odvolací rozhodnutí
doručit, rovněž vyplývá ze zmíněných rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Především rozšířený
senát v citovaném usnesení č. j. 9 Afs 86/2007 -
161 vychází z toho, že rozhodnutí odvolacího orgánu musí být v tříleté prekluzívní lhůtě
nejen vydáno, ale i oznámeno jeho příjemci ("…,kdy je daňové řízení pravomocně skončeno, což znamená
v případě podání odvolání až po oznámení rozhodnutí odvolacího orgánu příjemci“). Jen těžko si lze
představit jiný závěr, a to již vzhledem k tomu, že právní moc rozhodnutí mimo jiné označuje den,
kdy určité řízení, v jehož rámci bylo dané rozhodnutí vydáno, skončilo. Jen stěží tedy obstojí
úvaha, podle níž by právní moc nastávala již vydáním odvolacího rozhodnutí a tudíž by následné
doručování rozhodnutí odvolacího orgánu již nemohlo být považováno za součást odvolacího řízení a
tedy ani celého daňového řízení, jehož je odvolací řízení součástí. Je pak otázkou, v rámci jakého
řízení by odvolací orgán úkony při doručování svého rozhodnutí vlastně činil. O tom, že ani sám
stěžovatel takto původně neuvažoval, svědčí již skutečnost, že, jak připouští, sám vyznačil na
originál svého rozhodnutí doložku právní moci vycházející z data doručení tohoto rozhodnutí žalobci
(3. 1. 2005).
Pro opačný názor, než zastává stěžovatel v kasační stížnosti, hovoří i další
argumenty. V prvé řadě se jedná o samotné znění § 32 odst. 1 daňového řádu, jenž stanoví, že
"…rozhodnutí jsou pro příjemce právně účinná jen, jsou-li jim řádným způsobem doručena nebo sdělena,
pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak“. Za druhé je třeba vzít v úvahu i požadavek právní
jistoty daňového poplatníka, který vyplývá ze samotného účelu prekluzívní lhůty stanovené v § 47
daňového řádu. Jak uvedl též rozšířený senát Nejvyššího správního soudu v citovaném usnesení č. j.
9 Afs 86/2007 - 161, "účelem zavedení
prekluzivní lhůty pro vyměření (respektive doměření) daně bylo stimulovat správce daně ke včasnému
výkonu jeho práv a povinností a z hlediska právní jistoty daňových subjektů pak nastolit situaci,
kdy po jejím uplynutí zanikají i jejich povinnosti, které zejména pokud jde o povinnost prokazovat,
jsou po uplynutí delší doby vždy spjaty s určitými obtížemi. V této souvislosti připomíná rozšířený
senát i své předchozí usnesení ze dne 3. 8. 2006, č. j.
2 Afs 52/2005 - 94 (č. 953/2006 Sb. NSS), v němž
dospěl mimo jiné k právnímu závěru, že "ukládání povinností na základě zákona, v daném případě
vyměření či doměření daně, ovšem rovněž znamená časové omezení, v němž lze splnění povinnosti
požadovat. Povinnost podrobit se daňové povinnosti není časově bezbřehá, je vázána lhůtami jak ve
vztahu k možnosti vyměření či doměření daně, tak ve vztahu k jejímu vymáhání. Za rozhodující z
hlediska jistoty daňového poplatníka daňový řád považuje omezení možnosti daň vyměřit či doměřit,
neboť zde omezuje správce daně lhůtou prekluzivního charakteru, tedy lhůtou, k níž je povinen
správce daně přihlížet z úřední povinnosti (§ 47 odst. 1).“
Proti těmto argumentům staví stěžovatel jazykový výklad
§ 32 odst. 12 daňového řádu, jenž
stanoví, že "rozhodnutí, proti kterému nelze uplatnit řádný opravný prostředek, je v právní moci“ a
z absence adjektiva "doručený“ před slovem "rozhodnutí“ dovozuje, že k nabytí právní moci není
nutné, aby bylo rozhodnutí doručeno, přičemž odkazuje rovněž na znění
§ 159 o. s. ř. a
§ 54 odst. 5 s. ř. s., kde je toto slovo
explicitně uvedeno.
Nejvyšší správní soud nemůže s tímto výkladem souhlasit. Jak opakovaně judikoval
Ústavní soud, aplikace práva vycházející pouze z jeho jazykového výkladu je nedostačující: "Jazykový
výklad představuje pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Je pouze východiskem pro
objasnění a ujasnění si jejího smyslu a účelu (k čemuž slouží i řada dalších postupů, jako logický a
systematický výklad, výklad e ratione legis atd.). Mechanická aplikace abstrahující, resp.
neuvědomující si, a to buď úmyslně nebo v důsledku nevzdělanosti, smysl a účel právní normy, činí z
práva nástroj odcizení a absurdity“ (nález ze dne 11. 3. 1998, sp. zn.
Pl. ÚS 33/97). V posuzované otázce proti výkladu
stěžovatele navíc stojí nejen účel a povaha prekluzívní lhůty stanovené § 47 daňového řádu, ale i
jeho jiné ustanovení, konkrétně § 32 odst. 1 daňového řádu, který jednoznačně stanoví, že "v daňovém
řízení lze ukládat povinnosti nebo přiznávat práva jen rozhodnutím. Tato rozhodnutí jsou pro
příjemce právně účinná jen, jsou-li jim řádným způsobem doručena nebo sdělena, pokud tento nebo
zvláštní zákon nestanoví jinak“. Toto ustanovení určuje obecné pravidlo, z něhož je možné učinit
zákonné výjimky. Ustanovení § 32 odst. 12 daňového řádu, tak jak je vykládáno stěžovatelem, by však
nepředstavovalo výjimku z obecného pravidla zakotveného v § 32 odst. 1 daňového řádu, nýbrž by jej v
podstatě negovalo, čímž se tento výklad dostává do rozporu se základní výkladovou maximou, podle níž
ustanovení každého právního předpisu je nutno vykládat tak, aby se jiné ustanovení téhož předpisu
nestalo
obsoletní
. Jak bylo uvedeno již výše, tato výkladová maxima vyplývající ze zásady
racionálního zákonodárce je v tomto případě podpořena i jinými výkladovými metodami. Argumentace
jinými procesními předpisy předkládaná stěžovatelem neobstojí, neboť podmínka doručení pro nabytí
právní moci rozhodnutí se sice nenachází přímo v § 32 odst. 12 daňového řádu, ale nachází se v jiném
odstavci téhož ustanovení - v § 32 odst. 1 daňového řádu, přičemž celé toto ustanovení musí být
vykládáno jako celek.
Odpověď na druhou otázku zní tedy tak, že dnem nabytí právní moci rozhodnutí
odvolacího orgánu je den doručení tohoto rozhodnutí daňovému subjektu. Je samozřejmě odpovědností
odvolacího orgánu, aby se vyvaroval doručování svého rozhodnutí těsně před uplynutím prekluzívní
lhůty a neriskoval tedy, že bude doručeno až po uplynutí prekluzívní lhůty, k čemuž může v takovém
případě dojít jak z objektivních důvodů, tak i z důvodu účelového vyhýbání se doručení daňovým
subjektem.
Nad rámec námitek stěžovatele uvedených v kasační stížnosti Nejvyšší správní soud
dodává, že úkonem, kterým se přerušuje běh prekluzívní lhůty dle § 47 odst. 2 daňového řádu, není
vydání platebních výměrů. Jak konstatoval již rozšířený senát Nejvyššího právního soudu ve svém
usnesení ze dne 16. 5. 2006, č. j. 2 Afs 52/2005 -
94, publikovaném pod č. 953/2006 Sb. NSS, platebním výměrem se daň vyměřuje, nelze jej tedy
považovat za úkon směřující k vyměření daně, který přerušuje běh tříleté lhůty podle § 47 odst. 2
daňového řádu. Nelze tedy přisvědčit argumentaci stěžovatele uvedené v jeho vyjádření k žalobě, že
dalším úkonem, kterým byl přerušen běh prekluzívní lhůty, bylo vydání dodatečných platebních výměrů
dne 15. 10. 2002 a že lhůta dle § 47 daňového řádu tudíž skončila až dne 31. 12. 2005. Nejvyšší
správní soud rovněž neshledal ve správním spisu žádné jiné úkony provedené v odvolacím řízení, se
kterými by ve světle dosavadní judikatury (srov. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6.
2008, č. j. 5 Afs 3/2008 - 81, ze dne 29. 8.
2007, č. j. 8 Afs 19/2006 - 72 a ze dne 18. 10.
2007, č. j. 7 Afs 201/2006 - 106, všechny
dostupné na www.nssoud.cz, či usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 8.
2007, č. j. 1 Afs 20/2006 - 60, publikované pod
č. 1438/2008 Sb. NSS) bylo možné spojovat účinek přerušení běhu prekluzívní lhůty pro vyměření daně
ve smyslu § 47 odst. 2 daňového řádu.
V.
Shrnutí
Nejvyšší správní soud dospěl k následujícím závěrům. Za prvé, daň je podle § 47
daňového řádu nutno vyměřit či doměřit pravomocně ve lhůtě 3 let od konce zdaňovacího období, v němž
vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž vznikla daňová povinnost, aniž by
zde současně byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat. Za druhé, dnem nabytí právní moci
odvolacího rozhodnutí stěžovatele (a tudíž i dnem nabytí právní moci dodatečných platebních výměrů
správce daně) je datum doručení tohoto odvolacího rozhodnutí daňovému subjektu a absence doručení v
tříleté prekluzívní lhůtě podle § 47 daňového řádu tudíž znamená propadnutí této lhůty. V
projednávaném případě bylo sice rozhodnutí stěžovatele vydáno dne 23. 12. 2004, tedy ještě před
uplynutím zákonné tříleté prekluzívní lhůty (jež končila dne 31. 12. 2004), nicméně bylo doručeno až
dne 3. 1. 2005, a tudíž nenabylo v průběhu prekluzívní lhůty právní moci.
Uplatněné kasační námitky tudíž nejsou důvodné, nad rámec stížních bodů Nejvyšší
správní soud konstatuje, že neshledal ani jiné vady, k nimž by musel dle
§ 109 odst. 3 s. ř. s. přihlížet z
úřední povinnosti.
Nejvyšší správní soud tedy neshledal kasační stížnost důvodnou, a proto ji v
souladu s § 110 odst. 1 s. ř. s.
zamítl.
VI.
Rozhodnutí o nákladech řízení
O nákladech řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s
§ 60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s
§ 120 s. ř. s. Žalobce měl ve věci úspěch,
příslušelo by mu tedy právo na náhradu nákladů řízení, nicméně v řízení před Nejvyšším správním
soudem nebyl zastoupen advokátem ani nedoložil, že by mu vznikly jiné náklady řízení o kasační
stížnosti.
V Brně dne 31. července 2008
JUDr. Lenka Matyášová