Nastanou-li zákonem předvídané podmínky pro povolení splátek daně
(§ 60 odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), musí
je správce daně na žádost povolit. Diskreční oprávnění se uplatní až při vlastním rozhodování o
konkrétní výši povolených splátek a stanovení splátkového kalendáře; může tedy povolit i splátky
vyšší, než daňový subjekt navrhoval.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 4. 2011, čj.
2 Afs 88/2010 – 70)
Prejudikatura: č. 1472/2008 Sb.NSS a č. 2249/2011 Sb.NSS.
Věc: Josef K. proti Finančnímu ředitelství v Českých Budějovicích o povolení uhradit daň ve
splátkách, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 29. 6. 2010, č. j. 2763/10-1500 (dále jen „napadené rozhodnutí“),
zamítl žalovaný podle § 50 odst. 6 zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), odvolání žalobce proti třem rozhodnutím
Finančního úřadu v Českých Budějovicích (dále jen „správce daně“), kterými byly podle § 60 odst. 1
daňového řádu žalobci povoleny splátky na zaplacení daňového nedoplatku. Rozhodnutím ze dne 19. 2.
2010, č. j. 31962/10/077910301229 bylo částečně vyhověno odvolání žalobce, a tedy změněno rozhodnutí
správce daně ze dne 23. 10. 2009, č. j. 247239/09/077910301229, ve věci daně z přidané hodnoty;
rozhodnutím ze dne 19. 2. 2010, č. j. 32345/10/077910301229; bylo částečně vyhověno odvolání
žalobce, a tedy změněno rozhodnutí správce daně ze dne 23. 10. 2009, č. j. 247349/09/077910301229)
na dani silniční; rozhodnutím ze dne 19. 2. 2010, č. j. 32201/10/077910301229; bylo konečně částečně
vyhověno odvolání žalobce, a tedy změněno rozhodnutí správce daně ze dne 23. 10. 2009, č. j.
247386/09/077910301229, ve věci daně z příjmů fyzických osob.
Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce u Krajského soudu v Českých Budějovicích
žalobou; ten ji rozsudkem ze dne 18. 11. 2010, č. j. 10 Af 71/2010 - 41, zamítl.
Krajský soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že z § 60 odst. 1 daňového řádu je
zřejmé, že se při rozhodování o povolení splátek dlužné daně jedná o rozhodování na základě
správního uvážení. Je na správci daně posoudit, zda splátky povolí či nikoliv a v jaké výši;
citované ustanovení přitom formuluje kritéria pro takovou úvahu. Při rozhodování je správce daně
vázán zásadou daňového řízení podle § 2 odst. 2 daňového řádu. Z napadeného rozhodnutí i z
rozhodnutí správce daně krajský soud dovodil, že daňové orgány vzaly v úvahu výši neuhrazených
daňových nedoplatků, dobu jejich splácení a přístup daňového dlužníka, který do doby nařízení daňové
exekuce
své daňové povinnosti dobrovolně neplnil; rovněž přihlédly k jeho ekonomické situaci.
Krajský soud konstatoval, že žalovaný ani správce daně nepřekročili meze správního uvážení a s
kritérii podle § 60 odst. 1 daňového řádu se vypořádali. Žádost o povolení splátek byla vyřízena
způsobem, který předpokládá daňový řád, obsahuje odůvodněné správní uvážení podle zákonných kritérií
a nejedná se o projev libovůle. Zásadou klientského přístupu argumentoval žalovaný až ve vyjádření k
žalobě a napadené rozhodnutí takto odůvodněno není.
Krajský soud odmítl tvrzení, že správce daně je povinen akceptovat žadatelem
navrženou výši splátek. Daňový řád stanoví kritéria, která je správce daně povinen při rozhodování o
povolení splátek hodnotit a v jejich kontextu zvažuje, zda je možné splátky povolit a v jaké výši.
Skutečnost, že řízení o povolení splátek je řízením návrhovým, neznamená, že nelze stanovit splátky
vyšší, než daňový dlužník navrhuje. Výše splátek závisí na zhodnocení všech kritérií správcem daně a
na zájmu řádně vybrat dlužný daňový nedoplatek. Krajský soud dále uvedl, že pokud správce daně
zjistí, že jsou dány důvody pro povolení splátek, avšak v jiné výši, než navrhoval daňový dlužník,
nemůže žádost o povolení splátek zamítnout; to by bylo v rozporu s hledisky správního uvážení,
vyjádřenými v § 60 odst. 1 daňového řádu. Nadto konstatoval, že v dané věci bylo žádosti o povolení
splátek vyhověno. Úhradou části dluhu na základě pravomocného exekučního rozhodnutí došlo ke snížení
výše dlužného nedoplatku na dani. Proti nařízení
exekuce
a rozsahu
exekuce
se přitom žalobce
nebránil řádným opravným prostředkem. Způsob opravy exekučních příkazů byl předmětem jiného řízení
(sp. zn.10 Af 10/2010), přičemž o kasační stížnosti žalovaného v této věci nebylo dosud
rozhodnuto.
Krajský soud konečně uvedl, že žalobcova námitka, že z napadeného usnesení není
zřejmé, proč nepovolení splátek povede k naplnění cíle daňového řízení, zatímco jejich povolení
nikoliv, byla uplatněna opožděně. Stejně námitka nedodržení lhůty pro vydání rozhodnutí správce daně
nebyla uplatněna v zákonem stanovené lhůtě.
Rozsudek napadl žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností opírající se o
důvod uvedený v § 103 odst. 1 písm.
a), b) soudního řádu správního
(dále jen „s. ř. s.“).
Stěžovatel především zdůraznil, že řízení o povolení splátek daně je řízení
návrhovým. Žádost o povolení splátek musí obsahovat, stejně jako každé jiné podání podle § 21 odst.
6 daňového řádu, základní náležitosti, tj. musí z ní patrno, kdo ji činí, čeho se týká a co se
navrhuje. Podání žádosti o povolení splátek v konkrétní vymezené výši neotvírá správci daně prostor
pro stanovení splátek v jakékoli výši, a to jen na základě jeho uvážení. Potom by bylo rozhodování
finančních orgánů nepředvídatelné a stěžovatel by ani nemusel ve své žádosti výši požadovaných
splátek uvádět; zcela by postačilo obecné konstatování, že žádá o povolení splátek. To stěžovatel
považuje za
absurdní
.
Správce daně přitom není povinen akceptovat navrženou výši splátek. Je povinen
žádost posoudit a buď jí vyhovět (včetně navrhované výše splátek), nebo ji zamítnout. V konkrétním
stěžovatelově případě měl správce daně posoudit, zda nepovolení navrhovaných splátek, a tedy
následné ukončení podnikatelské činnosti stěžovatele s prakticky nulovým daňovým výtěžkem, povede k
lepšímu naplnění cíle daňového řízení než povolení splátek ve výši 10 000 Kč. Touto otázkou se
daňové orgány vůbec nezabývaly a není pravdou, jak uvádí krajský soud, že stěžovatel touto námitkou
rozšířil žalobní body po zákonem stanovené lhůtě. V žalobě stěžovatel uvedl, že se měl správce daně
zabývat konkrétní žádostí stěžovatele a posoudit všechny důvody v ní uvedené; takto formulovaná
námitka zahrnuje i otázku výše naznačenou, kterou se krajský soud odmítl zabývat.
Stěžovatel, v reakci na argumentaci krajského soudu, rovněž tvrdí, že správce daně
by nebyl v případě důvodnosti podané žádosti o povolení splátek povinen akceptovat například
navržené nepřiměřeně nízké splátky, které by odporovaly § 60 odst. 5 a § 2 daňového řádu.
Nepřiměřeně nízké splátky by správce daně nemohl povolit, neboť by byly povoleny na dobu delší, než
je lhůta, v níž se promlčuje vybrání daně, a rovněž pro rozpor se zájmem naplňovat základní cíle
daňového řízení.
Dále stěžovatel poukazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 12.
2008, č. j. 2 Afs 97/2008 - 54 (všechna
rozhodnutí zdejšího soudu jsou dostupná z www.nssoud.cz), v němž je kladen požadavek na
předvídatelnost rozhodování správních orgánů. Argument krajského soudu, že žalovaný a správce daně
vycházeli z kritérií podle § 60 odst. 1 daňového řádu, není přesvědčivý, neboť sám žalovaný ve svém
vyjádření k žalobě tvrdil, že mohl žádost jak zamítnout, tak nějaké splátky povolit, přičemž se
řídil zásadami klientského přístupu, tj. kritérii (dle stěžovatele) tajemnými a nedefinovanými.
Stěžovatel si, na rozdíl od krajského soudu, nemyslí, že uvedené vyjádření žalovaného je
bezvýznamné; je k němu třeba přihlížet, ať už bylo uplatněno v napadeném rozhodnutí či kdykoliv
později v soudním řízení. Podle stěžovatele se jedná o rozhodovací libovůli, neboť daňové orgány v
rámci své správní úvahy zcela ignorovaly, že stěžovatel žádal o splátky alespoň na dobu jednoho
roku, že šlo o prosperující subjekt, který o splátky žádal poprvé, že by nepovolení splátek vedlo k
jeho hospodářskému zániku, a že jeho finanční problémy způsobil sám správce daně nezákonně
prováděnou daňovou exekucí. Správce daně ani žalovaný se kritérii podle § 60 odst. 1 daňového řádu
vůbec nezabývali; nezabývali se existencí vážné újmy ani existencí jiných závažných důvodů, pro
které byla žádost podána.
Správce daně ve svých rozhodnutích uvedl, že pokud by vyhověl navrhované výši
měsíční splátky, bylo by zaplacení daňového nedoplatku rozvrženo na nepřijatelnou dobu sedmi let.
Stěžovatel však uvádí, že žádal o povolení splátek ve výši 10 000 Kč alespoň na dobu jednoho roku
(viz dopis ze dne 14. 10. 2009); po roční konsolidaci by mohly být povoleny splátky vyšší. Finanční
problémy stěžovatele byly přitom způsobeny nezákonně prováděnou daňovou exekucí. Jako další důvod
pro své rozhodnutí uvedl správce daně platební morálku stěžovatele. Stěžovatel k tomu uvádí, že
žádost o povolení splátek byla jeho první takovou žádostí za celou dobu jeho podnikání. Správce daně
proto nemohl mít žádnou zkušenost s jeho platební morálkou. Povolení navrhovaných splátek bylo
jedinou možností, jak daňový dluh reálně uhradit, alternativou bylo jen ukončení podnikání
stěžovatele. Na tuto skutečnost stěžovatel správce daně několikrát upozorňoval a je přesvědčen, že
by byl na místě i postup podle § 65 daňového řádu
Ke své finanční situaci stěžovatel uvádí, že byl prosperujícím subjektem. V letech
2005 až 2007 vytvářel zisk; až v roce 2008 se jeho finanční situace rapidně zhoršila v souvislosti s
nezákonně prováděnou daňovou exekucí. Správce daně vůbec nepřihlédl k tomu, že v důsledku nezákonně
prováděné daňové
exekuce
měl stěžovatel cca rok a půl blokované příjmové platby a v důsledku toho
přišel v letech 2008 a 2009 minimálně o částku 322 784 Kč. O tom, že správce daně v daňové exekuci
postihoval pohledávky v celém rozsahu na místo zákonných 3/5, již pravomocně rozhodl krajský soud
rozsudkem ze dne 31. 3. 2010, č. j. 10 Af 10/2010 - 31.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti setrval na svém tvrzení, že správní
uvážení zahrnuje nejen posouzení důvodů pro povolení splátek daňového nedoplatku, ale i určení výše
splátek. Poukázal rovněž na to, že otázka nezákonnosti daňové
exekuce
je předmětem samostatného
řízení u zdejšího soudu pod sp. zn. 2 Afs
36/2010 a navrhl kasační stížnost zamítnout.
Stěžovatel v replice k vyjádření žalovaného uvedl, že se od počátku snažil najít
řešení, jak postupně uhradit daňový dluh a nemuset přitom ukončit podnikatelskou činnost. Správce
daně však přijal rozhodnutí pro stěžovatele likvidační a ve svém výsledku nevýhodné i pro stát.
Stěžovatel byl rovněž v rozhodnutí správce daně nesprávně poučen o nepřípustnosti podání odvolání.
Opět poukázal na nezákonnost daňové
exekuce
, což již bylo i pravomocně potvrzeno krajským soudem;
nezákonnost
exekuce
podle stěžovatele nelze v nyní projednávané věci ignorovat, neboť právě ta byla
příčinou jeho nepříznivé finanční situace.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v rozsahu podané kasační
stížnosti (§ 109 odst. 2, věta před
středníkem s. ř. s.) a z důvodů v ní uvedených
(§ 109 odst. 3, věta před středníkem s.
ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jednání za podmínek vyplývajících z ustanovení
§ 109 odst. 1, věty první s. ř. s.
Kasační stížnost není důvodná.
Stěžejní námitka stěžovatele spočívá v tvrzení, že správce daně je vázán rozsahem
žádosti o povolení zaplacení daně ve splátkách a že tedy není oprávněn v rozhodnutí o povolení
splátek stanovit splátky ve vyšším rozsahu, než jak žadatel navrhoval. V nyní projednávané věci
stěžovatel žádal o povolení splátek ve výši 10 000 Kč měsíčně a správce daně je povolil ve výši 18
000 Kč měsíčně.
Ustanovení § 60 odst. 1 daňového řádu stanoví, že na žádost může správce daně
povolit daňovému dlužníkovi posečkání daně nebo její zaplacení ve splátkách, bylo-li by neprodlené
zaplacení spojeno pro dlužníka s vážnou újmou nebo není-li z jiných důvodů možné vybrat celý daňový
nedoplatek od daňového dlužníka najednou.
Nejvyšší správní soud považuje za vhodné připomenout, že daňový dlužník, jakožto
osoba povinná podle zvláštního zákona daň platit nebo vybranou a sraženou daň odvádět (§ 57 odst. 1
daňového řádu), který nezaplatil splatnou částku daně nejpozději v den její splatnosti, je v
prodlení. V odůvodněných případech, a pouze na žádost daňového dlužníka, pak § 60 daňového řádu
zmocňuje správce daně, aby s platbou daně či daňového příslušenství daňovému dlužníkovi posečkal,
nebo aby mu umožnil uhradit ji ve splátkách. Povolení splácení dlužné daně je poskytnutím určité
výhody daňovému subjektu, u kterého již není sporu o povinnosti uhradit konkrétní částku na dani,
ale je pro něho z jakýchkoliv subjektivních důvodů obtížné či nemožné ji uhradit jednorázově. Z
hlediska správce daně naopak poskytnutí takové výhody daňovému subjektu výhodou pro státní rozpočet
není.
Stěžovatel svou argumentací především zpochybňuje rozsah, ba samotnou existenci,
správního uvážení správce daně při rozhodování o povolení splátek daně a tvrdí, že je vázán výší
žadatelem navrhované splátky. Dle stěžovatelovy argumentace by to znamenalo, že správce daně povolí
na žádost splátky daně, pokud pro to budou dány důvody a bude mít za to, že výše navržené splátky je
optimální. Pokud by však výše navrhované částky byla například nepřiměřeně nízká, musel by správce
daně žádost o povolení splátek daně zamítnout, i když by jinak byly splněny podmínky pro její
povolení, byť v jiném rozsahu. S tímto výkladem se Nejvyšší správní soud neztotožňuje.
Z judikatury zdejšího soudu se podává, že „instituty (…) prominutí příslušenství
daně (§ 55a odst. věta druhá daňového řádu), prominutí daňového nedoplatku (§ 65 cit. zákona) a
posečkání daně a povolení splátek (§ 60 cit. zákona) by měly zajistit, že v případech, kdy to
sociální či ekonomická situace daňového dlužníka objektivně vyžaduje nebo kdy je to z jiných
legitimních důvodů na místě, bude sankce v jeho konkrétním případě přiměřeně snížena či zcela
eliminována nebo že mu budou alespoň ulehčeny časové podmínky jejího uhrazení. Jakkoliv totiž na
tyto ´úlevy´ není dán právní nárok, plyne ze zásad zákazu libovůle a předvídatelnosti rozhodování
správních orgánů požadavek jednotného a racionálního rozhodování v těchto případech tak, aby
nedocházelo k bezdůvodnému zvýhodňování či naopak ke znevýhodňování některých daňových subjektů.“
(rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 12. 2008, č. j.
2 Afs 97/2008 - 54).
Při výkladu § 60 odst. 1 daňového řádu vycházel Nejvyšší správní soud ze smyslu a
účelu institutu povolení placení daně ve splátkách a přitom přihlédl k jeho komparaci s obdobnými
instituty daňového řádu, konkrétně s prominutím daně a prominutím daňového nedoplatku.
Ustanovení § 55a daňového řádu stanoví, že ministerstvo může daň zcela nebo
částečně prominout z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů. U
příslušenství daně tak může učinit i z důvodu odstranění tvrdosti.
Ustanovení § 65 daňového řádu stanoví, že správce daně může zcela nebo zčásti
prominout daňový nedoplatek, byla-li by jeho vymáháním vážně ohrožena výživa daňového dlužníka nebo
osob na jeho výživu odkázaných, nebo pokud by vymáhání nedoplatku vedlo k hospodářskému zániku
daňového dlužníka, při němž by výnos z jeho likvidace byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň
v příštím daňovém období.
Srovnání institutů prominutí daně podle § 55a daňového řádu a institutu prominutí
daňového nedoplatku podle § 65 daňového řádu provedl vyčerpávajícím způsobem Nejvyšším správní soud
v rozsudku ze dne 9. 10. 2009, č. j. 5 Afs 44/2009 -
64, v němž vymezil podstatné odlišnosti obou institutů. Především uvedl, že zatímco prominutí
daně podle § 55a daňového řádu vede, jako mimořádný opravný prostředek, k definitivnímu zániku
daňového dluhu bez ohledu na současné sociální či majetkové poměry žadatele a má tudíž trvalý
charakter, prominutí daňového nedoplatku podle § 65 daňového řádu slouží k dočasnému odložení
platební povinnosti žadatele ve stádiu placení daní. Tento institut je z hlediska systematiky zákona
zakotven v části upravující placení daní, nejde tudíž o opravný prostředek směřující proti
rozhodnutí o stanovení daňové povinnosti. Účelem institutu prominutí daňového nedoplatku je mírnit
dopad placení daně na daňové dlužníky, pokud by to jinak pro ně znamenalo zásadní ohrožení.
Prominutím daňového nedoplatku nedochází k zániku daňové povinnosti, nýbrž se pouze odkládá po dobu
splnění zákonných podmínek její splatnost. Další podstatnou odlišností obou institutů je možnost
jejich využití. Zatímco k prominutí daně může dojít v jakékoliv fázi daňového řízení, i před
stanovením daňové povinnosti, daňový nedoplatek z povahy věci lze prominout pouze v té fázi daňového
řízení, kdy je již platební povinnost stanovena, neboť § 65 daňového řádu předpokládá existenci
daňového nedoplatku.
S ohledem na uvedené lze v nyní posuzovaném případě konstatovat, že pokud by měl
být institut povolení splátek daně svou povahou přirovnáván k některému institutu daňového řádu, tak
právě k institutu prominutí daňového nedoplatku podle § 65 daňového řádu. Tyto instituty mají mnoho
společného, a to především proto, že jsou oba systematicky zařazeny v daňovém řádu do části šesté,
zvané placení daní. Oba tyto instituty počítají s existencí daňového nedoplatku nebo s jeho brzkým
vznikem a byly do daňového řádu zakotveny proto, aby mírnily dopady placení daně na daňové dlužníky,
kteří se ocitli v nouzi. V těchto případech vždy půjde o subjektivní důvody na straně daňového
dlužníka, které mu, byť i dočasně, neumožňují zaplacení daňového nedoplatku, a proto žádá o
dobrodiní ze strany státu (jakožto výběrčího daně), aby byl daňový nedoplatek dočasně prominut, či
posečkán či rozložen do splátek podle splátkového kalendáře. Zákonodárce mezi důvody, pro které lze
žádat o povolení splátek daně, zařadil situace, kdy by neprodlené zaplacení daně bylo pro daňového
dlužníka spojeno s vážnou újmou, nebo případy, kdy není z jiných důvodů možné vybrat daňový
nedoplatek najednou. Důvody pro prominutí daňového nedoplatku jsou koncipovány obdobně, jak již bylo
výše uvedeno.
Institut prominutí daně podle § 55a daňového řádu je naopak institutu povolení
splátek daně vzdálen, a to především proto, že slouží k odstraňování důsledků pochybení, kterých se
v daňové legislativě dopustil stát; nepůjde tedy o subjektivní důvody na straně daňových
subjektů.
Nejvyšší správní soud tak dospěl k dílčímu závěru, že institut povolení splátek
daně má blíže k institutu prominutí daňového nedoplatku, neboť systematicky jsou oba tyto instituty
v daňovém řádu zařazeny na stejném místě, jejich aplikace vychází víceméně vždy ze subjektivních
důvodů, spočívajících na straně daňového dlužníka, a oba směřují k ulehčení jeho zpravidla
nepříznivé majetkové a sociální situace.
Rozhodnutí o povolení splátek daně podle § 60 daňového řádu je
prima facie
vydáváno
ve sféře diskrečního oprávnění správce daně. To vyplývá z výrazu „může“ v její dispozici. Hypotéza
této právní normy je nadto neurčitá, respektive v ní obsažené skutkové předpoklady (vážná újma a
jiné důvody neumožňující vybrat celý daňový nedoplatek najednou) jsou neurčitými právními pojmy,
jejichž obsah je vždy nutno nalézt v kontextu konkrétní věci. Nabízí se přitom dvojí výklad výrazu
„může“; tedy zda při zjištění skutečností obsažených v hypotéze právní normy dává posuzované
ustanovení správnímu orgánu ještě možnost se ve své úvaze rozhodnout, zda vydá kladné rozhodnutí
(splátky povolí), anebo zda toto ustanovení správní orgán již bez dalšího zavazuje takové rozhodnutí
vydat, tj. zda při naplnění skutkové podstaty z posuzovaného ustanovení plyne subjektivní právo a
nárok na vydání rozhodnutí určitého obsahu. Je proto třeba zaměřit se na výklad výrazu „může“ v
dispozici normy § 60 daňového řádu, k objasnění jeho skutečně zamýšleného významu.
K výkladu výrazu „může“, v rámci institutu prominutí daňového nedoplatku podle § 65
daňového řádu, se Nejvyšší správní soud vyslovil v rozsudku ze dne 24. 5. 2006, č. j.
1 Afs 85/2005 - 45, tak, že „[v]ýznam slova
„může“ prominout je (…) nutno vnímat tak, že nastanou-li zákonem předvídané podmínky pro prominutí
(odst. 1), správce daně prominout musí, v žádném případě není na libovůli správního orgánu, zda k
prominutí přikročí, nebo nikoliv.“
K výkladu výrazu „může“ v rámci institutu prominutí daně podle § 55a daňového řádu
se Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 21. 7. 2009, č. j.
8 Afs 85/2007 - 54, vyslovil v tom smyslu, že
„[p]okud (…) jde o smysl institutu prominutí daně a jejího příslušenství, vychází soud z toho, že
promíjení daňových dluhů bylo vždy vnímáno jako milost, jako výjimečné osvobození konkrétního
případu z všeobecné daňové povinnosti. Je to ostatně pozůstatek královských milostí a pardonů, kdy
se stát vzdává daňové pohledávky, na kterou má dle zákona nárok. Tento charakter si přitom promíjení
daní dochovalo i do dnešní doby, a lze uzavřít, že rozhodnutí o prominutí daně podle § 55a d. ř. je
rozhodnutím vydávaným ve sféře volného uvážení, přičemž správní orgán i při naplnění zákonných
předpokladů daň prominout může, ale také nemusí.“ Z uvedeného je zřejmé, že
judikatura
nazírá na
výraz „může“ u každého z těchto institutů rozdílně. To je do jisté míry dáno právě jejich odlišným
smyslem a účelem, jak bylo vyloženo shora. Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud dospěl k
závěru, že nyní posuzovaný institut povolení splátek daně lze připodobnit spíše k institutu
prominutí daňového nedoplatku, přiklání se k výkladu výrazu „může“, podanému v rozsudku ze dne 24.
5. 2006, č. j. 1 Afs 85/2005 - 45, a tedy
konstatuje, že nastanou-li zákonem předvídané podmínky pro povolení splátek daně, musí je správce
daně povolit. Správce daně tedy především hodnotí důvody, o které žadatel svou žádost o povolení
splátek daně opřel, a dospěje-li přitom k závěru, že podmínky uvedené v § 60 odst. 1 daňového řádu
(bylo-li by neprodlené zaplacení spojeno pro dlužníka s vážnou újmou nebo není-li z jiných důvodů
možné vybrat celý daňový nedoplatek od daňového dlužníka najednou) jsou naplněny, pak samotné
povolení splátek daně nezáleží na jeho úvaze, ale rozložení daně do splátek musí být povoleno.
Jestliže má tedy správce daně po podání žádosti o povolení splátek daně za
osvědčené, že žadateli by byla například neprodleným zaplacením daňového dluhu způsobena vážná újma,
je povinen za těchto podmínek jeho žádosti vyhovět a placení daně ve splátkách povolit. Přitom však
není a ani nemůže být vázán žadatelem navrhovanou výší splátky, neboť to by vedlo k nelogickým a
absurdním důsledkům. Především pokud by měl správce daně za osvědčené, že jsou dány podmínky pro
povolení splátek daně, avšak žadatel by navrhoval nepřiměřeně nízké splátky, byl by správce daně při
striktní vázanosti návrhem nucen takovou žádost zamítnout. Uvedené platí i opačně; pokud by žadatel
navrhl splátky zbytečně vysoké a správce daně by měl za to, že pro řádné splnění jeho fiskálních
povinností by stačily i splátky nižší, musel by zřejmě opět žádost zamítnout. I za splnění podmínek
pro povolení splátek daně by tak byl správce daně při vázanosti návrhem výše splátky povinen žádost
zamítat pokaždé, kdy by mu připadaly navržené splátky nepřiměřené a neodpovídající konkrétní
individuální situaci. Žadatel by pak byl nucen podávat žádost o povolení splátek daně opakovaně
stále znovu, dokud by nenavrhl splátky v optimální a odpovídající výši, které by mohl správce daně
vyhovět. Jen zcela na okraj lze poznamenat, že za každou takovou žádost by byl žadatel povinen
zaplatit správní poplatek ve výši 400 Kč [zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, Položka 1 bod 1 písm. d) Sazebníku, který tvoří přílohu citovaného zákona].
Taková konstrukce je vskutku
absurdní
a Nejvyšší správní soud ji odmítá.
Stanovení konkrétní výše splátky a splátkového kalendáře tedy spadá (na rozdíl od
rozhodování, zda splátku povolit či nikoliv) do sféry správního uvážení správce daně, které
samozřejmě nesmí být libovolné a nesmí překračovat zákonné meze. Při této úvaze je povinen vycházet
především ze žadatelem navrhované výše splátky a poměřovat ji se všemi dalšími relevantními
okolnostmi. Limitován je především § 60 odst. 5 daňového řádu, podle kterého nesmí být placení daně
ve splátkách povoleno na dobu delší, než je lhůta, v níž se promlčuje vybrání daně. Zároveň je
správce daně povinen dbát na fiskální zájmy státu v tom ohledu, aby bylo umožněno vybrání daně tak,
aby nebyly zkráceny daňové příjmy státu (§ 2 odst. 2 daňového řádu). Správní úvahu je pak správce
daně povinen odůvodnit v souladu s § 32 odst. 3 daňového řádu. Jedině takový přístup je logický a v
praxi umožňuje reagovat správci daně právě na situace, kdy žadatel splňuje podmínky pro povolení
splátek daně, avšak navrhuje například jejich výši nepřiměřeně nízkou. Správce daně je proto sám
oprávněn uvážit o přiměřené a všem okolnostem případu odpovídající výši splátek, kterou promítne do
splátkového kalendáře. Tvrzení, že je správce daně vázán návrhem splátek, je proto mylné. Jak
správně uvedl krajský soud, to, že se jedná o návrhové řízení, neznamená, že nelze stanovit splátky
vyšší, než navrhuje daňový dlužník.
Jestliže stěžovatel dále uvádí, že je jeho povinností podle § 21 odst. 6 daňového
řádu uvést, co svým podáním navrhuje a dovozuje z toho, že je správce daně vázán navrhovanou výší
splátek, lze k tomu uvést, že je jistě stěžovatelovou povinností podat určitou a srozumitelnou
žádost o povolení splátek daně (a to zpravidla i s uvedením výše navrhovaných splátek), jde však
toliko informaci pro správce daně, ze které bude při svých úvahách vycházet. Pokud se od ní bude
chtít odchýlit, bude povinen řádně odůvodnit, proč tak činí. To ostatně v nyní projednávané věci
daňové orgány učinily, když podrobně vyložily, proč byl stěžovatelův návrh nepřijatelný, a proč
stanovily výši splátek jinak.
Ostatně k ochraně práv žadatelů o povolení splátek daně nebo o posečkání daně je
nutno připustit podání odvolání v případech, kdy není jejich žádosti zcela vyhověno, tj. i v
případech, kdy je stanovena splátka v jiném rozsahu, než jak bylo žádáno. Přípustnost odvolání v
těchto případech byla v minulosti dovozena judikatorním výkladem přípustnosti odvolání u institutu
prominutí daňového nedoplatku podle § 65 odst. 5 daňového řádu; Nejvyšší správní soud má za to, že
na § 60 odst. 7 daňového řádu lze tento výklad použít analogicky, což ostatně daňové orgány v nyní
projednávané věci učinily, neboť, po jistých procesních zaváháních, samy stěžovatelovo odvolání
posoudily jako přípustné (k tomu srov. analogicky rozsudky zdejšího soudu ze dne 24. 5. 2006, č. j.
1 Afs 85/2005 - 45, a ze dne 27. 7. 2006, č. j.
2 Afs 207/2005 - 55, publikovaný pod č. 1472/2008
Sb. NSS). Pokud stěžovatel tvrdil, že byl v rozhodnutí správcem daně nesprávně poučen o
nepřípustnosti odvolání, jde o námitku podle §
104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustnou, neboť v řízení před krajským soudem ničeho takového
netvrdil. Lze nicméně znovu zopakovat, že k takovému pochybení sice v řízení došlo, nicméně bylo
napraveno samotným postupem daňových orgánů.
Dále se Nejvyšší správní soud zabýval způsobem, jakým bylo shora vymezené diskreční
oprávnění daňovými orgány užito. Zde lze nejprve obecně odkázat například na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 22. 1. 2004, č. j. 5 Azs 47/2003
- 48, z něhož se podává, že „[v] otázkách přezkumu správního rozhodnutí, které je ovládáno
zásadami správního uvážení, zákon vytváří kriteria, podle nichž a v jejichž rámci se může uskutečnit
volba, včetně výběru a zjišťování těch skutečností konkrétního případu, které nejsou správní normou
předpokládány, ale uvážením správního orgánu jsou uznány za potřebné pro volbu jeho rozhodnutí.
Samotné správní rozhodnutí podléhá přezkumu soudu pouze v tom směru, zda nevybočilo z mezí a
hledisek stanovených zákonem, zda je v souladu s pravidly logického usuzování a zda premisy takového
úsudku byly zjištěny řádným procesním postupem. Za splnění těchto předpokladů není soud oprávněn z
týchž skutečností dovozovat jiné nebo přímo opačné závěry.“
Stěžovatel v žalobě namítal, že se daňové orgány nezabývaly všemi důvody v jeho
žádosti uvedenými, například svým vlastním nezákonným postupem v daňové exekuci vedené na majetek
stěžovatele. V replice k vyjádření žalovaného pak stěžovatel uvedl, že se daňové orgány nezabývaly
otázkou, proč by nepovolení splátek a následné ukončení podnikatelské činnosti stěžovatele s
prakticky nulovým výtěžkem, vedlo k lepšímu naplnění cíle daňového řízení, než povolení splátek ve
výši 10 000 Kč. Krajský soud zhodnotil, že správce daně rozhodoval ve věci povolení splátek daně s
ohledem na důvody uvedené v žádosti a žalovaný se vypořádal i s námitkou nezákonné
exekuce
.
Nezabýval se pak stěžovatelem předestřenou otázkou v replice k vyjádření žalovaného, neboť byla
uplatněna opožděně. Při posouzení správního uvážení daňových orgánů krajský soud konstatoval, že
bylo učiněno podle zákonných kritérií a nejednalo se o případ libovůle; proti těmto závěrům nelze
namítat ničeho.
Jestliže stěžovatel dále namítal, že otázka, která byla uvedena až v replice a
kterou se krajský soud odmítl zabývat, byla již formulována v žalobě, a to v rámci námitky, že se
daňové orgány měly zabývat všemi důvody žádosti o povolení splátek a že tudíž nemohla být uplatněna
opožděně, lze toliko uvést, že krajský soud nepochybil, pokud tuto námitku odmítl vypořádat pro její
opožděnost. Nelze totiž přehlédnout, že žalobní body byly v žalobě vyjádřeny poněkud vágně.
Stěžovatel v žalobě mimo jiné uvedl, že napadené rozhodnutí by mělo být zrušeno pro nezákonnost a že
by mělo být ve věci rozhodnuto znovu, při posouzení všech důvodů v žádosti uvedených, například s
ohledem na námitku nezákonné
exekuce
. Krajský soud k takto obecně uplatněnému žalobnímu bodu
přistoupil tak, že porovnal obsah žádosti o povolení splátek daně, rozhodnutí správce daně, i
napadené rozhodnutí, přičemž zhodnotil, že daňové orgány braly na důvody žádosti při svém
rozhodování zřetel a nedopustily se libovůle. S ohledem na to, jak obecně byla uvedená námitka
nezohlednění všech důvodů žádosti formulována, je skutečně nutno nahlížet na námitku, uvedenou v
replice, jako na faktické rozšíření žalobních bodů, neboť se jedná o uplatnění nového tvrzení, které
nebylo lze podřadit pod žádný žalobní bod včas uplatněný. Replika stěžovatele byla krajskému soudu
doručena až dne 19. 10. 2009, tj. po uplynutí lhůty k podání žaloby. Tato dvouměsíční lhůta podle
§ 72 odst. 1 s. ř. s. uplynula dne 1. 9.
2009, neboť napadené rozhodnutí bylo stěžovateli oznámeno doručením jeho písemného vyhotovení dne 1.
7. 2009 (k počítání lhůt srov. § 40 s. ř.
s.).
Stěžovatel dále namítal, že daňové orgány ignorovaly fakt, že žádal o splátky ve
výši 10 000 Kč alespoň na dobu jednoho roku, že takto žádal poprvé, že by nepovolení splátek vedlo k
jeho hospodářskému zániku coby podnikatele a že jeho finanční problémy způsobil sám správce daně
nezákonně prováděnou exekucí; daňové orgány se prý vůbec nezabývaly kritérii § 60 odst. 1 daňového
řádu, a to existencí vážné újmy ani existencí jiných závažných důvodů, pro které byla žádost
podána.
Předně je třeba uvést, že námitka, že se daňové orgány nezabývaly kritérii podle
§ 60 odst. 1 daňového řádu, a to
existencí vážné újmy ani existencí jiných závažných důvodů, je nepřípustná, neboť se jedná o nový
důvod, který stěžovatel neuplatnil v řízení o žalobě, ačkoli tak učinit mohl
(§ 104 odst. 4 s. ř. s.). Přesto se
Nejvyšší správní soud posouzení těchto otázek nevyhýbá, neboť těmito kritérii se správce daně z
povahy věci musel zabývat, protože jsou právě jedinými důvody, které mohly odůvodnit povolení
splátek daně; případná nepřezkoumatelnost těchto závěrů ve správních rozhodnutích by tak pojmově
vylučovala možnost vyjádřit se k dalším námitkám, rozporujícím zákonnost úvah daňových orgánů při
aplikaci citovaného ustanovení. Vzhledem k tomu, že splátky daně stěžovateli povoleny byly, znamená
to, že daňové orgány uznaly, že jsou u něj naplněna kritéria § 60 odst. 1 daňového řádu. Při úvaze o
výši splátky je pak z rozhodnutí správce daně i z napadeného rozhodnutí zřejmé, že jednotlivé
stěžovatelem uváděné argumenty byly daňovými orgány vzaty v úvahu a byly vypořádány. Odůvodnění výše
splátek je provedeno jasným a srozumitelným způsobem, s vypořádáním námitek stěžovatele. Z
rozhodnutí správce daně je zřejmé, proč nevyhověl navrhovaným splátkám ve výši 10 000 Kč. Vycházel
přitom z výše daňových nedoplatků stěžovatele, přihlédl k jeho ekonomické situaci, k jeho platební
morálce, a zohlednil též, že stěžovatel své daňové povinnosti v minulosti dobrovolně neplnil.
Navrhovanou výši splátek považoval správce daně za nepřiměřenou, neboť by splácení daňového
nedoplatku trvalo nepřiměřeně dlouhou dobu. Správce daně reagoval i na návrh stěžovatele, aby mu
byly nižší splátky povoleny aspoň na dobu jednoho roku; splátkový kalendář sestavil do konce roku
2011, přičemž posléze by mohl stěžovatel žádat o nový splátkový kalendář, ve kterém by mohla být
zohledněna jeho aktuální situace. Námitku nezákonně prováděné
exekuce
pak vypořádal žalovaný ve svém
rozhodnutí. Jelikož prvostupňové i odvolací rozhodnutí daňových orgánů tvoří jeden celek, který je v
tomto kontextu předmětem soudního přezkumu, nelze než konstatovat, že tato rozhodnutí z hlediska
přezkoumání mezí správního uvážení obstojí, neboť jsou dostatečně a srozumitelně odůvodněna, je z
nich zřejmé, k jakým okolnostem bylo přihlédnuto a proč, a v žádném případě nejsou založena na
libovůli.
Pokud stěžovatel opakovaně namítal, že nezákonně prováděná
exekuce
má být v nyní
projednávané věci zohledněna, neboť právě ta způsobila jeho nepříznivou finanční situaci, je k tomu
třeba uvést, že v nyní posuzované věci je předmětem soudního přezkumu rozhodnutí o povolení placení
daně ve splátkách, tj. především posouzení otázek, zda daňové orgány postupovaly při svém
rozhodování v souladu s § 60 daňového řádu a zda přitom nepřekročily zákonné meze správního uvážení
při stanovení výše splátek. Okolnosti, které způsobily stěžovatelovu nepříznivou finanční situaci,
jsou v tomto ohledu podružné, neboť splátkový kalendář jakožto dobrodiní ze strany státu mu byl
povolen a při stanovení výše splátek byla zohledněna jeho majetková situace; výše splátky je ve
všech směrech přesvědčivě odůvodněna. K existenci důvodů, z nichž by bylo možné dovodit splnění
podmínek pro povolení splátek, je nutno přistupovat, jako ke skutečnostem objektivně daným;
okolnosti, které ke vzniku těchto důvodů vedly, zde nejsou rozhodující.
Stěžovatel zpochybňoval i zásadu tzv. klientského přístupu, kterou žalovaný
argumentoval ve vyjádření k žalobě s tím, že jde o kritérium tajemné a nedefinované. Žalovaný ve
vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že hlediskem klientského přístupu mínil základní zásadu
daňového řízení dle § 2 odst. 2 daňového řádu, podle které postupuje správce daně v úzké součinnosti
s daňovými subjekty, volí prostředky, které jej nejméně zatěžují a umožní přitom ještě dosáhnout
cíle daňového řízení, tj. stanovení a vybrání daně tak, aby nebyly zkráceny daňové příjmy. Nejvyšší
správní soud považuje vysvětlení této zásady za zcela dostačující a především smysluplné. Z obou
rozhodnutí je zřejmé, že se daňové orgány řídily zásadou podle § 2 odst. 2 daňového řádu a snažily
se vyjít vstříc stěžovatelově žádosti, což je patrné i z toho, že žádosti o povolení splátek
vyhověly a stanovení splátky v jiné výši, než navrhoval stěžovatel, přesvědčivě odůvodnily.
Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost nedůvodnou,
nezbylo mu, než ji za podmínek vyplývajících z
§ 110 odst. 1, věty druhé s. ř. s.
rozsudkem zamítnout.
O náhradě nákladů tohoto řízení bylo rozhodnuto ve smyslu
§ 60 odst. 1 věty první s. ř. s. ve
spojení s § 120 s. ř. s., dle kterého
nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu nákladů
řízení před soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Vzhledem
k tomu, že stěžovatel byl v řízení o kasační stížnosti procesně neúspěšný, právo na náhradu nákladů
řízení mu nenáleží. Pokud jde o procesně úspěšného účastníka - žalovaného, v jeho případě nebylo
prokázáno, že by mu v souvislosti s tímto řízením nějaké náklady vznikly. Nejvyšší správní soud
proto v jeho případě rozhodl tak, že se mu právo na náhradu nákladu řízení nepřiznává.
V Brně dne 22. dubna 2011
JUDr. Vojtěch Šimíček