Daňové řízení: povinnosti daňového subjektu v konkursu
Povinnost daňového subjektu uhradit daňové penále dle
§ 63 zákona č. 337/1992
Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění účinném do 31. 12. 2006 není dotčena tím, že v
době splatnosti
daně byl na jeho majetek prohlášen konkurs. Daňový subjekt se nemůže bránit tvrzením,
že vznik
penále v důsledku prohlášení konkursu na jeho majetek nezavinil.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 3. 2010, čj.
8 Afs 26/2009-76)
Prejudikatura: č. 713/2005 Sb. NSS a č. 1111/2007 Sb. NSS; nález Ústavního
soudu č.
403/2002 Sb. (sp. zn.
Pl. ÚS 36/01).
Věc: Akciová společnost Air Special proti Finančnímu ředitelství v Českých
Budějovicích,
o uložení penále z prodlení úhrady daně, o kasační stížnosti žalobce.
Finanční úřad v Táboře svým rozhodnutím ze dne 10. 12. 2007 sdělil žalobci,
že musí uhradit
penále z prodlení platby daně silniční za zdaňovací období roku 2003 ve výši 37 023
Kč.
Žalobce se proti tomuto rozhodnutí odvolal, ale žalovaný dne 4. 7. 2008 odvolání
zamítl.
Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobou ze dne 8. 9. 2008 u Krajského soudu
v Českých
Budějovicích. Namítal, že penále bylo žalobci sděleno v rozporu se zákonem, protože
nárok státu na
daňové penále nemohl vzniknout. Připustil, že ve zdaňovacím období roku 2003 vznikla
žalobci daňová
povinnost k silniční dani, která nebyla včas splněna. Dne 17. 7. 2003 však byl na
majetek žalobce
prohlášen konkurs a ustanoven správce konkursní podstaty. Následně byl konkurs ke
dni 15. 12. 2003
zrušen a tatáž osoba byla ustanovena předběžným správcem. Oprávnění vykonávat práva
a plnit
povinnosti tak v mezidobí přešlo na správce konkursní podstaty, který vykonává práva
a plní
povinnosti, které podle zákona a jiných právních předpisů jinak přísluší úpadci.
Žalobce proto
nemohl zavinit vznik penále. Žalovaný se nevypořádal s námitkou, že pokud stát svými
zákonnými
předpisy nebo činností svých orgánů na jejich základě vytvoří takovou situaci, kdy
znemožní subjektu
plnění povinností a následně toto splnění povinností sankcionuje, poruší tím ústavněprávní
zásadu,
dle níž nedostatky právních předpisů nelze vykládat k tíži adresátů právních norem.
Brojil tak proti
tomu, že mu byla uložena sankce za situace, kdy nemohl svoji situaci pozitivně ovlivnit.
Žalobce byl
za své nejednání, které mu bylo státem zapovězeno, sankcionován. Odkazoval na rozhodnutí
Nejvyššího
správního soudu v této problematice, zdůrazňoval, že došlo ke konfliktu
zákona o správě daní
a poplatků
a zákona o konkursu
a vyrovnání
s tím, že v takovém případě je třeba provést výklad příslušných ustanovení v souladu
s
Ústavou. Krajský
soud v Českých
Budějovicích žalobu zamítl. Konstatoval, že na majetek žalobce byl usnesením Krajského
soudu v
Českých Budějovicích prohlášen konkurs od 17. 7. 2003 do 15. 12. 2003, kdy Vrchní
soud v Praze
usnesením ze dne 15. 12. 2003 usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích o prohlášení
konkursu
zrušil. Usnesením ze dne 2. 2. 2004, Krajský soud v Českých Budějovicích ustanovil
předběžného
správce, neboť shledal potřebu zajistit majetek dlužníka. Konkursní řízení bylo usnesením
ze dne 6.
5. 2005, čj. 12 K 22/2003-302, zastaveno, neboť věřitelé vzali své návrhy zpět a
rozhodnutí o
zastavení konkursního řízení nabylo právní moci dne 19. 5. 2005. Z osobního účtu
žalobce vyplynulo,
že zálohy na daň silniční v průběhu roku 2003 žalobce nehradil, přičemž zálohy k
15. 4. 2003 a 15.
7. 2003 byly splatné před prohlášením konkursu, další dvě 15. 10. 2003 a 15. 12.
2003 v průběhu
konkursu. K odkazu žalobce na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu čj.
8 Afs 92/2005-56 a čj.
1 Afs 49/2007-75, uvedl, že žalobce tato
rozhodnutí necitoval úplně a odkázal pouze na tu část odůvodnění vyhovující jeho
žalobní námitce.
Zdůraznil, že žalobce byl nositel daňových povinností i po prohlášení konkursu. Přestože
po
ustanovení předběžného správce mohl dlužník nakládat smajetkem pouze s jeho souhlasem,
nelze dospět
k závěru, že byl zbaven povinnosti uhradit splatnou daň; žalobce se této povinnosti
nebránil, neboť
celkovou daň uhradil dne 29. 10. 2007 na základě daňové
exekuce
. V souladu s
§ 63 odst. 1
d. ř.
platného do 31. 12. 2006 je daňový dlužník v prodlení, nezaplatí-li splatnou daň
nejpozději v den
její splatnosti. Penalizace záloh končí dnem uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání
nebo
hlášení vztahující se k daňovému období, které bylo zálohováno v konkrétním případě
2. 2. 2004.
Platební výměr na daňové penále je rozhodnutím deklaratorním, které správce daně
vyhotovuje proto,
aby daňovému dlužníku sdělil výši penále, které mu vzniklo ze zákona. Z toho vyplývá,
že vydáním
platebního výměru se penále nevyměřuje, ale daňovému subjektu pouze sděluje. Konstatoval,
že souběh
konkursního a daňového řízení nemůže sám o sobě vést k nezákonnosti správcem daně
vydaného
platebního výměru na daňové penále u pohledávky, která nebyla uhrazena daňovým dlužníkem
ve lhůtě
splatnosti. Z žádného ustanovení zákona č.
328/1991 Sb.,
o konkursu a
vyrovnání ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o konkursu a
vyrovnání“),
ani daňového řádu
nevyplývá
zákonný zákaz správci daně sdělit daňovému dlužníku (ať již u něho probíhá konkursní
řízení nebo byl
konkurs již zrušen) výši předpisu ze zákona vzniklého penále v případě, že daná daňová
platební
povinnost nebyla řádně a včas uhrazena. Na zákonnost rozhodnutí žalovaného nemá vliv
ani skutečnost,
že situace u žalobce byla komplikována prohlášením konkursu od 17. 7. 2003 do 15.
12. 2003. Nelze z
toho však dovodit, jak bylo výše řečeno, že žalobce nebyl nositelem daňových povinností
po
prohlášení konkursu na majetek dlužníka a daňové pohledávky měly být hrazeny i po
prohlášení
konkursu, pokud to stav finančních prostředků dovoloval. Krajský soud uzavřel, že
správce daně
sdělil žalobci předpis penále za dobu prodlení v souladu s
§ 63 daňového řádu.
Rozsudek krajského soudu napadl žalobce (stěžovatel) kasační stížností a tvrdil,
že je
nepřezkoumatelný, neboť se soud nevypořádal s jeho hlavní námitkou, že sdělení penále
stěžovatele
bylo nezákonné, dokonce protiústavní, neboť stěžovatel je sankcionován za to, že
včas nesplnil svoji
daňovou povinnost, ačkoli je ze zákona
o konkursu a vyrovnání povinen zdržet se nakládání s majetkem patřícím do
konkursní podstaty.
Bylo třeba vyřešit kolizní situaci, ke které došlo interpretací a aplikací
zákona o konkursu a
vyrovnání a
daňového řádu.
Tedy materiální
střet povinnosti stěžovatele (úpadce) zdržet se nakládání s majetkem patřícím do
konkursní podstaty
a tomu odpovídajícího práva státu dodržování této povinnosti si vynutit a její nedodržení
sankcionovat (§
14a odst. 1
zákona o konkursu a vyrovnání), a povinnosti stěžovatele (úpadce) plnit řádně
a včas daňovou
povinnost a tomu odpovídajícího práva státu dodržování této povinnosti vynutit a
sankcionovat
(§ 40 odst. 11,
§ 63 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu), při
vědomí toto, že není možné konflikt norem vykládat ve prospěch státu, zejména v oblasti
práva
veřejného. Tuto kolizi dle stěžovatele krajský soud nedokázal vyřešit v souladu s
právním řádem
České republiky. Nesouhlasil s tím, že by účelově vytrhl z kontextu pouze úseky rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu. Podle stěžovatele i další úvahy Nejvyššího správního
soudu v citovaných
rozhodnutích potvrzují existenci disproporce mezi právy a povinnostmi stěžovatele
v době, kdy na
něho byl prohlášen konkurs. Z rozsudků vyplývá, že na správce přechází dispoziční
oprávnění nakládat
s majetkem konkursní podstaty, zatímco úpadce nadále zůstává daňovým dlužníkem, jemu
je vyměřena
daň, daňové řízení se nepřerušuje, avšak u daňového subjektu dochází k omezení dispozičního
oprávnění.
Stěžovatel netvrdil, že by povinnost hradit penále nevznikala prodlením ze zákona.
Podle jeho
názoru lze ovšem zákonná ustanovení tímto způsobem interpretovat jen tehdy, pokud
budou v tom kterém
řešeném případě konformním s elementárními principy demokratického právního státu,
na nichž je
založen právní řád. Materiální rozpor mezi dvěma právními úpravami vylučuje vznik
penále, neboť
právní předpisy samy o sobě nemohou, pokud nastane jimi předpokládaná právní skutečnost,
přivodit
protiústavní výsledek. Namítal, že netvrdil, že neměl povinnost daň platit, avšak
za situace, kdy na
správce konkursní podstaty přešlo dispoziční oprávnění nakládat s majetkem, ji sám
plnit nemohl.
Stěžovatel ani nedovozoval, že by nebyl nositelem daňových povinností a že daňové
pohledávky neměly
být hrazeny i po prohlášení konkursu, pokud to stav finančních prostředků dovoloval.
Úhradu
pohledávek měl zajistit subjekt, který měl k majetku spadajícímu do konkursní podstaty
dispoziční
oprávnění a který byl ustanoven rozhodnutím státního orgánu. Podle stěžovatele tedy
stát subjektem
ustanoveným jeho vlastním orgánem a na základě jeho právního řádu způsobil, že stěžovatel
nemohl
daňové povinnosti dostát. Skutečnost, že stěžovatel zálohy neplatil již před prohlášením
konkursu,
je pro posuzovaný případ irelevantní. Podotkl, že argument, že
§ 63 není
založen na
zavinění, neodůvodňuje, proč byla žaloba zamítnuta. V předmětném případě podle stěžovatele
není
naplněna tripartice pojmových znaků pro vznik objektivní odpovědnosti, protože protiprávního
jednání
se dopustil stát, respektive jím ustanovený správce konkursní podstaty. Přičitatelnost
jeho jednání
stěžovateli a „neexistence příslušného exoneračního důvodu, kterou státní orgány
odmítly napravit
ústavně konformní interpretací, plně svědčí pro oprávněnost tvrzení o nezákonnosti
(či snad dokonce
neústavnosti) rozhodnutí soudu I. stupně“.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti označil za nedůvodnou námitku, že
stěžovateli bylo
zákonnými předpisy znemožněno plnit daňové povinnosti, a proto nedostatky právních
předpisů nelze
vykládat k tíži adresáta právních norem. Podle žalovaného i po prohlášení konkursu
zůstává původní
plátce daňovým subjektem. Účinky prohlášení konkursu uvedené v
§ 14 odst. 1 zákona
o konkursu a
vyrovnání znamenají, že na správce konkursní podstaty přecházejí dispoziční
oprávnění
nakládat s majetkem patřícím do konkursní podstaty. V důsledku toho úpadce nepřestává
být účastníkem
hmotněprávních vztahů. Proto správce daně vyměřuje daň úpadci a nikoliv správci konkursní
podstaty.
U daňového subjektu ovšem dochází ke změně jeho dispozičního oprávnění ve smyslu
§ 14 odst. 1
písm. a) zákona o
konkursu a vyrovnání. Jako projev omezení dispozičních oprávnění na správce
konkursní
podstaty v souladu s §
14a odst.
1 citovaného zákona přechází oprávnění i povinnost vykonávat práva a plnit
povinnosti, které
jinak podle daňových předpisů přísluší úpadci, jestliže souvisí s nakládáním s majetkem
patřícím do
konkursní podstaty. Správce konkursní podstaty by tak měl, pokud mu to dovoluje stav
finančních
prostředků soustředěných v konkursní podstatě, pohledávky vzniklé po prohlášení konkursu
hradit ve
lhůtě splatnosti. I když tak správce konkursní podstaty neučiní, není tím stěžovatel
zbaven
povinnosti daň uhradit, stejně tak povinnosti uhradit sankce za období prodlení s
úhradou platby
daně.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Stěžovatel koncipuje podanou kasační stížnost relativně obecně v tom smyslu, že
neargumentuje
konkrétními ustanoveními platné- ho konkursního či daňového práva ve prospěch podané
stížnosti, ale
zaměřuje se na „výsledek“, ke kterému v posuzovaném případě došlo, a tvrdí, že tento
výsledek nemůže
obstát v důsledku střetu zákona
o
konkursu a vyrovnání a daňového
řádu. Koncipuje tedy kasační stížnost jako konflikt dvou právních úprav. Takto
však na věc
nahlížet nelze. Jestliže účelem konkursního řízení je uspořádání majetkových poměrů
dlužníka, který
je v úpadku (§ 1
odst. 1 zákona o
konkursu a vyrovnání), účelem
daňového řádu
je úprava správy
daní, poplatků, odvodů a záloh (ustanovení
§ 1 odst. 1).
Situace, která
v předmětné věci nastala proto není konfliktem právních norem, ale reálným stavem,
kdy poté, kdy byl
na jeho majetek prohlášen konkurs, byl žalobce omezen v dispozičním právu k majetku
náležejícímu do
podstaty. Přesto tento majetek nepozbyl, a ani stěžovatel netvrdí, že by prohlášením
konkursu
zanikla jeho povinnost k úhradě daně, v tomto případě daně silniční. Již proto nelze
argumentovat
tak, že tvrzený konflikt byl „vyložen ve prospěch státu v oblasti práva veřejného“.
(...) Žalobce namítal, že není pravdou, že by v žalobě účelově citoval toliko
části rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu. K tomu lze konstatovat, že žalobce koncipoval žalobu
tak, že tvrdil, že
nemohl zavinit vznik penále, protože dispoziční oprávnění přešla na správce konkursní
podstaty. To,
že k přechodu dispozičních oprávnění prohlášením konkursu došlo, však zjevně není
předmětem
rozdílných právních názorů žalobce, žalovaného ani soudu. Žalobce to ostatně v závěru
na straně 3
kasační stížnosti připouští. Jestliže však v žalobě citoval pouze část odůvodnění
rozsudku
Nejvyššího správního soudu sp. zn. 8 Afs 92/2005,
akcentující omezení dispozičních oprávnění úpadce, nelze dovozovat nezákonnost či
nepřezkoumatelnost
rozsudku krajského soudu jenom proto, že ten v odůvodnění citoval i jinou část uvedeného
rozhodnutí,
zdůrazňující naopak skutečnost, že úpadce prohlášením konkursu nepřestává být účastníkem
hmotněprávních vztahů.
Žalobce v úvodu na straně 4 kasační stížnosti uvádí, že ani v žalobě ničeho nenamítal
proti
závěru, že povinnost hradit penále vzniká již samotným prodlením daňového dlužníka.
Tomu lze
přisvědčit do té míry, že takto námitka v žalobě skutečně formulována nebyla. Krajský
soud však část
rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 1
Afs
49/2007 citoval nikoli proto, že by tím vyvracel v žalobě uplatněnou námitku,
ale proto, že
vyznění zmíněného rozhodnutí je dle jeho přesvědčení jiné a podporuje následné argumenty
soudu
ohledně „objektivní“, na zavinění nezaložené, povaze prodlení a související povinnosti
uhradit
penále.
Na straně 4 odstavci 2 kasační stížnosti stěžovatel poprvé namítá to, co je těžištěm
celé žaloby
podané předtím ke krajskému soudu a následně kasační stížnosti: že zákonná ustanovení
lze způsobem,
kterým tak učinil krajský soud a daňové orgány, interpretovat pouze tehdy, pokud
budou „konformní s
elementárními principy demokratického státu“. Tato námitka je relativně obecná. Žalobce
v podstatě
odhlíží od platné právní úpravy a soustřeďuje se na argument, že výsledek by byl
pro něj
nespravedlivý (neužívá již jako v podané žalobě argumentu, že jej nezavinil).
Žalobce tedy v žalobě vychází z přesvědčení, že prodlení nezavinil, že daň zaplatit
nemohl a že
nelze dovozovat jeho odpovědnost, pokud správce konkursní podstaty svoji povinnost
nesplnil. Na
tomto místě je vhodné připomenout, že Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 13.
7. 2005, čj.
1 Afs 55/2004-94, konstatoval, že „na
hmotněprávním postavení daňového subjektu (úpadce) se prohlášením konkursu nic nemění
potud, že i
nadále zůstává daňovým dlužníkem; správce daně tedy vyměřuje daň jemu, a nikoliv
správci konkursní
podstaty. U daňového subjektu však dochází k omezení jeho dispozičních oprávnění
ve smyslu
§ 14 odst. 1
písm. a) zákona o
konkursu a vyrovnání, což se nutně promítne i v rovině procesní v daňovém
řízení, do něhož
vstupuje jako tzv. třetí osoba podle
§ 7 odst. 2 písm.
e) d.
ř., správce konkursní podstaty. Jako projev omezení dispoziční volnosti úpadce
přechází na
správce konkursní podstaty v souladu s
§ 14a odst. 1
zákona o konkursu a
vyrovnání oprávnění vykonávat práva a plnit povinnosti, které mj. i podle
daňových předpisů
jinak přísluší úpadci, jestliže souvisí s nakládáním s majetkem patřícím do podstaty.
To platí jak
pro výkon subjektivních práv a povinností hmotných, tak i procesních. Správce konkursní
podstaty má
proto v daňovém řízení stejná práva, jako měl úpadce: správce daně se správcem konkursní
podstaty
jedná v daňovémřízení týkajícím se daňové povinnosti úpadce, a jemu také doručuje
rozhodnutí.“
Citované rozhodnutí vychází z (tehdy) platné právní úpravy, podle které oprávnění
nakládat s
majetkem podstaty přechází na správce [ustanovení
§ 14 odst. 1
písm. a) věta první
zákona o konkursu a vyrovnání]. Podle písm. c) uvedeného ustanovení řízení
o nárocích, které
se týkají majetku patřícího do konkursní podstaty nebo které mají být uspokojeny
z tohoto majetku,
jejichž účastníkem je úpadce, se přerušují, ledaže jde o trestní řízení (v němž však
nelze
rozhodnout o náhradě škody), o řízení o výživném nezletilých dětí, o řízení o výkon
rozhodnutí; s
výjimkou řízení o pohledávkách, které je třeba přihlásit v konkursu
(§ 20), lze
v řízení
pokračovat na návrh správce, popřípadě ostatních účastníků řízení, a správce se stává
účastníkem
řízení místo úpadce.
Není proto správná představa, že z hlediska subjektu povinného k odvedení daně
je zde na jedné
straně úpadce, který svou povinnost splnit nemůže, a na druhé straně správce konkursní
podstaty,
který tak sice učinit případně může, ale nestalo se tak. Ústavní soud k postavení
správce konkursní
podstaty v nálezu ze dne 25. 6. 2002, sp. zn. Pl.
ÚS
36/01, č. 403/2002 Sb., mimo jiné
uvedl, že „správce konkursní podstaty není účastníkem konkursního řízení; jako zvláštní
procesní
subjekt má však samostatné postavení jak vůči úpadci, tak vůči konkursním věřitelům
a nelze jej
považovat za zástupce konkursních věřitelů.“ Konkursní řízení je mimořádným způsobem
řešení
neschopnosti úpadce dostát svým závazkům. Konkursní řízení lze zahájit a konkurs
lze nepochybně na
majetek úpadce prohlásit, jen pokud jsou splněny zákonné předpoklady úpadku na straně
dlužníka.
Konkurs se prohlašuje i proti vůli úpadce, který je povinen prohlášení konkursu na
jeho majetek
strpět. Za této situace je neodůvodněné, aby úpadce, u kterého byly splněny podmínky
pro prohlášení
konkursu, byl oproti ostatním daňovým subjektům zvýhodněn tím, že by nemohl být postižen
za neplnění
zákonem stanovených povinností. Postavení správce konkursní podstaty je tedy specifické,
nic to však
nemění na tom, že nadále je to úpadce, komu v daňovém řízení vznikají práva a povinnosti.
Základní stížní námitka totiž ve svém důsledku nesměřuje proti tomu, že bylo stěžovateli
vyměřeno
penále, ale proti tomu, že byla omezena jeho dispozice s jeho majetkem. Jestliže
sám stěžovatel
odhlíží od platné právní úpravy obsažené v
zákoně o konkursu a
vyrovnání a
v daňovém řádu
(a je třeba
zdůraznit, že zejména §
63 d.
ř. nedává správci daně prostor jakkoli zohlednit, zda daňová povinnost stíhá
„běžný“ daňový
subjekt či subjekt, na jehož majetek je prohlášen konkurs), pak lze stejně obecně
argumentovat, že v
uvedených souvislostech není rozdílu mezi penále a daní jako takovou. Bylo by totiž
lze obdobně
argumentovat (a nebylo by dle přesvědčení soudu v argumentaci podstatného rozdílu),
že proč by měl
úpadce plnit kromě předepsaného penále též splatnou daňovou povinnost, když neměl
možnost ovlivnit,
zda nastanou předpoklady, s nimiž právní předpisy vznik daňové povinnosti spojují.
V nazírání
stěžovatele by stejně tak nebylo rozdílu mezi daní a jakoukoli jinou právní povinností,
ke splnění
které je v době po prohlášení konkursu povolán na místě úpadce správce konkursní
podstaty. Dovedeno
do důsledku, stěžovatel brojí proti stavu, kdy s jeho majetkem bylo po dobu trvání
konkursu
nakládáno jinak, než by on preferoval. To však vyplývá ze samotné podstaty konkursního
řízení.
Přijetí stěžovatelovy argumentace by vedlo k závěru, že v průběhu konkursního řízení
úpadce
povinnosti (daňové) nestíhají. Pro tento závěr však právní předpisy oporu neskýtají
a je i v rozporu
z výše citovaným rozhodnutím Nejvyššího správního soudu
1 Afs 55/2004. Naopak možnost sdělit penále za
prodlení s úhradou daňové povinnosti vzniklé po prohlášení konkursu lze dovodit i
z
§ 33 odst. 1
písm. d) zákona o
konkursu a vyrovnání. Podle tohoto ustanovení jsou z uspokojení v konkursním
řízení vyloučeny
„mimosmluvní sankce postihující majetek úpad- ce, s výjimkou penále za nezaplacení
daní, [...] pokud
povinnost zaplatit toto penále vznikla před prohlášením konkursu“. Pokud tedy zákonodárce
do
předmětného ustanovení zakotvil dovětek „pokud povinnost zaplatit penále vznikla
před prohlášením
konkursu“, zjevně byl srozuměn s tím, že penále může vzniknout i po prohlášení konkursu.
Je tak
nutné přisvědčit závěrům krajského soudu, že rovněž ze
zákona o konkursu a
vyrovnání
nevyplývá, že by konkursní řízení bránilo sdělení penále za nezaplacení daní ve chvíli,
kdy
povinnost daň zaplatit vznikla až po prohlášení konkursu.
Jestliže žalobce na straně 5 kasační stížnosti hovoří o tom, že úhradu daně měl
zajistit
„subjekt, který měl k majetku dispoziční oprávnění“, je třeba znovu uvést, že je
nesprávné vycházet
z předpokladu, že jsou zde dva subjekty, které by měly být (jakkoli) povinny plnit
daňové
povinnosti. V daňovém řízení je to nadále úpadce, koho stíhá daňová povinnost. Úvaha,
že správce
konkursní podstaty byl ustanoven orgánem státu, může vést toliko k obecné replice,
že podmínky
nezbytné k prohlášení konkursu na majetek dlužníka nastávají nezávisle na státní
moci, státní orgány
nemají pravomoc prohlásit konkurs na majetek kohokoli, pokud k tomu nejsou splněny
zákonné podmínky.
Jestliže se žalobce staví do pozice, že mu byl rozhodnutím státního orgánu někdo
„vnucen“ a on musí
nést tím vzniklé nepříznivé následky, pak lze obdobně tvrdit, že žalobce nebyl nucen
vytvořit
situaci, která následně k prohlášení konkursu vedla.
Žalobce namítal, že ani odkaz na
§ 63 d. ř.
a důraz na to, že
prodlení není založeno na zavinění, neodůvodňuje, proč bylo rozhodnuto ve výroku
uvedeným způsobem.
Ani tato námitka není důvodná. Krajský soud na straně 7 rozsudku učinil uvedenou
zmínku v reakci na
žalobní tvrzení, že žalobce vznik penále nezavinil. Krajský soud zdůraznil objektivní
charakter
vzniku povinnosti uhradit vedle daně rovněž penále, jehož předpokladem je prodlení,
tzn. nezaplacení
splatné částky daně nejpozději v den její splatnosti
(§ 63 odst. 1 d.
ř. ve
znění účinném v rozhodném zdaňovacím období). Jestliže stěžovatel hovoří o chybějících
třech nutných
pojmových znacích, pak lze jen znovu konstatovat, že daňovým subjektem je nadále
úpadce, správce
konkursní podstaty jedná (případně nejedná) za úpadce, a nikoli „sám za sebe“, a
otázka
přičitatelnosti jednání proto pojmově místo nemá, protože to byl úpadce, kdo daň
ve stanoveném
termínu nezaplatil. Žalobce v podstatě nastoluje obecnou otázku odpovědnosti úpadce
za skutečnosti,
ke kterým došlo v době trvání konkursu, a proto lze rovněž zcela obecně konstatovat,
že zejména
ustanovení § 14
a
§ 14a zákona o konkursu
a
vyrovnání koncipují účinky prohlášení konkursu na jiném principu. Znovu je
třeba opakovat, že
není sporu o tom, že daňová povinnost úpadce ve stanoveném termínu splněna nebyla,
a byly tak
naplněny podmínky pro vznik a následné vyměření penále.
Znovu je třeba opakovat, že v dané věci nejde o nedostatek právních předpisů,
ale o to, že právní
předpisy v důsledku okolností, které jsou v jistém smyslu mimořádné (úpadek dlužníka),
upravují
rovněž specifické právní postavení správce konkursní podstaty, které právě těmto
mimořádným
okolnostem odpovídá. Jestliže stěžovatel uvádí, že nezpochybňuje vznik daňové povinnosti,
ale
deklarování sankcí, pak je třeba uvést, že za situace, kdy úpadce je nadále daňovým
subjektem,
vznikla mu daňová povinnost (to stěžovatel nezpochybňuje), tuto povinnost ke dni
splatnosti nesplnil
(rovněž toto není stěžovatelem zpochybněno), pak právní předpisy skutečně nedávají
prostor situaci,
která ve věci nastala, posoudit jinak, než učinily daňové orgány a posléze krajský
soud.
Na závěr je vhodné poznamenat, že se Nejvyšší správní soud opakovaně zabýval základním
východiskem kasační stížnosti, a sice argumentem, že nedostatky (
kolize
) právních
předpisů nelze
vyložit k tíži adresátů právních norem. Nahlížel na věc i s vědomím, že Městský soud
v Praze v
rozsudku (věc se týkala problematiky na úseku odpadového hospodářství) ze dne 19.
9. 2006, čj. 10 Ca
52/2005- 54, konstatoval, že „jestliže ve věci příslušný správní orgán postupuje
vůči právnické nebo
podnikající fyzické osobě určitým způsobem a tato osoba jeho požadavky beze zbytku
splní, není
možné, aby jí byla za totéž jednání udělena sankce jiným správním orgánem, který
uplatňuje v téže
oblasti kontrolní pravomoci. Takový postup je v rozporu s principy ochrany právní
jistoty, dobré
víry a legitimního očekávání, jež patří mezi základní náležitosti demokratického
právního státu dle
čl. 1 odst. 1
Ústavy České
republiky.“ V souzené situaci však o takový případ nešlo. Nenastal stav, kdy
by daňové orgány
případně požadovaly, aby se daňový subjekt choval určitým způsobem (zde nezaplatil
silniční daň) a
následně za neodvedení daně vyměřily penále. Správní orgány, potažmo státní moc (jak
je namítáno v
žalobě) neznemožnily stěžovateli splnění daňové povinnosti. Pokud to stav konkursní
podstaty
dovoloval, obecně nic nebránilo tomu aby úpadce (byť oprávnění jednat svědčilo správci
konkursní
podstaty) daňovou povinnost splnil. Proto ani výše uvedená právní věta (byť je její
myšlenková
konstrukce obdobná té, na které stěžovatel vystavěl odůvodnění kasační stížnosti)
v konkrétních
souvislostech souzené věci nevede k závěru, že stížností napadený rozsudek krajského
soudu je
nezákonný.