Daňové řízení: osobní účast daňového subjektu; k pojmu “nutný případ”
„Nutným případem“ podle
§ 10 odst. 4
zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, v němž může správce daně požadovat po daňovém
subjektu osobní
aktivitu, nemůže nikdy být sama o sobě okolnost, že správce daně chce či považuje
za potřebné,
vhodné nebo rozumné, abymu daňový subjekt sdělil nějaké informace, a že - nahlíženo
hledisky
vhodnosti a hospodárnosti - se takový způsob zjištění rozhodných skutkových otázek
jeví být
účelný.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 2. 2010, čj.
7 Aps
2/2010-51)
Prejudikatura: č. 603/2005 Sb. NSS, č. 1472/2008 Sb. NSS a č. 1572/2008
Sb.
NSS.
Věc: Jan R. proti Finančnímu úřadu ve Vimperku o ochranu před nezákonným
zásahem, o
kasační stížnosti žalobce.
Žalovaný předvolal žalobce k jednání v průběhu daňové kontroly s odůvodněním,
že je nutná jeho
osobní účast ve smyslu §
10
odst. 4 d. ř., a to údajně k zodpovězení otázek souvisejících s bouráním masa
a výrobou
masných výrobků, které považoval správce daně za podstatné pro zjištění správnosti
výše daně.
Žalovaný potřeboval odpovědi na otázky v záležitostech, které byly známy pouze žalobci,
a jeho
zástupce nemohl na tyto otázky kvalifikovaně odpovědět, což sám při jednáních žalovanému
sdělil.
Žalovaný kontaktoval žalobce telefonicky a nabídl mu dva termíny ústního jednání.
Dne 28. 5. 2009
byl žalobce předvolán k ústnímu jednání, stejně jako jeho zástupce, na 23. 6. 2009.
Dne 3. 6. 2009
se zástupce žalobce písemně vyjádřil, že není o podnikání svého klienta prakticky
vůbec informován,
a proto by mohla nastat situace, že by nebyl schopen na kladené otázky správci daně
odpovědět. V
písemné odpovědi ze dne 10. 6. 2009 žalovaný zástupci sdělil, že při ústním jednání
bude zjišťovat
skutečnosti vztahující se ke konkrétnímu provozování podnikatelské činnosti žalobce
(provoz
vlastních jatek, výroba tepelně opracovaných výrobků, distribuce a prodej masa odběratelům
a
zákazníkům). Proto je předvolán i žalobce osobně, aby požadované informace o své
podnikatelské
činnosti poskytl.
Proti postupu žalovaného vznesl zástupce žalobce námitku, jíž žalovaný nevyhověl.
Další
předvolání k ústnímu jednání bylo žalobci zasláno dne 24. 6. 2009 na 16. 7. 2009
s tím, že se měly
zjišťovat skutečnosti týkající se konkrétních činností spojených s každodenním provozem
jatek a
výrobny, které v průběhu podnikání žalobce vykonával a které může žalovanému ozřejmit
pouze on sám.
K tomuto ústnímu jednání se žalobce nedostavil. Zástupce žalobce jeho neúčast omluvil
s poukazem na
pracovní důvody s tím, že v zásadě ani do budoucna nepředpokládá jeho osobní účast
při ústním
jednání, a to ani tehdy, pokud by mu v tom nic nebránilo. Žalobce vzkázal žalovanému,
že jeho osobní
účast není nutná, neboť je v řízení zastoupen kvalifikovaným zmocněncem s plnou mocí
ke všem
předpokládaným úkonům. Na otázku žalovaného ohledně výtěžnosti masa při bourání zvířat
a při výrobě
tepelně opracovaných výrobků zástupce žalobce odpověděl, že tyto skutečnosti mu nejsou
známy. K
dotazu žalovaného, do kdy na otázku odpoví, zástupce žalobce uvedl, že nejpozději
do 11. 11. 2011,
neboť se mu toto datum líbí.
Žalobce podal ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích správní žalobu, kterou
se domáhal, aby
bylo určeno, že opakované osobní předvolávání žalobce je nezákonným zásahem orgánu
veřejné moci, a
aby bylo žalovanému zakázáno pokračovat v porušování práv stěžovatele. Za nezákonný
zásah považoval
žalobce své předvolávání žalovaným k jednání v průběhu daňové kontroly s odůvodněním,
že je nutná
jeho osobní účast ve smyslu §
10
odst. 4 d. ř.
Krajský soud rozsudkem ze dne 27. 11. 2009 žalobu zamítl. Předvolání finančního
úřadu k osobní
účasti žalobce při ústním jednání v daňovém řízení představuje podle krajského soudu
závazný i přímo
vynutitelný úkon, na základě kterého je daňový subjekt povinen něco konat. Předvolání
žalobce k
jednání s odkazem na citované ustanovení umožňovalo přímé jednání se zastoupeným
daňovým sub- jektem
za situace, že se jednalo o nutný případ. Pokud žalovaný trval na osobní účasti žalobce
při ústním
jednání, nejednalo se o projev jeho libovůle, ale o využití možnosti dané v
§ 10 odst. 4
d. ř.
Podmínka stanovená v citovaném ustanovení je splněna, neboť žalovaný požadoval od
žalobce objasnění
otázek souvisejících s provozem jeho provozovny a výrobou výrobků. Jeho osobní účasti
bylo třeba
proto, že žalovanému jako správci daně nebylo známo, jakým způsobem bude na položené
otázky
odpovídat, a z toho důvodu nebylo možné dopředu formulovat další otázky související
s výrobou v
provozovně. Proto v dané věci nebylo předvolání, resp. požadavek přímého jednání
se zastoupeným
daňovým subjektem, nezákonné. Nebyla tedy splněna jedna z kumulativně formulovaných
podmínek
důvodnosti zásahové žaloby ve smyslu rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17.
3. 2005, čj. 2
Aps 1/2005-65, č. 603/2005 Sb. NSS. Krajský soud tedy považoval za zákonné, že žalovaný
trval na
účasti žalobce při ústním jednání, neboť byl veden snahou naplnit cíle daňového řízení,
a neporušil
tak jeho základní zásady. Povinností finančního úřadu je totiž kromě jiného ukončit
v konkrétním
časovém prostoru zahájené daňové řízení, přičemž v dané věci ho nebylo možné dokončit
bez účasti
žalobce, když jeho zástupce neměl informace o žalobcově podnikání.
Proti tomuto rozsudku krajského soudu podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost.
Podle
stěžovatele jej žalovaný opakovaně předvolal pouze za účelem zodpovězení otázek souvisejících
s jeho
podnikatelskou činností v kontrolovaném období. Stěžovatel vždy reagoval tak, že
se omluvil s tím,
že si zvolil kvalifikovaného zmocněnce - daňového poradce, který je oprávněn jej
zastoupit v celém
rozsahu. Tento zmocněnec se sice vždy dostavil, ale již z prvního jednání bylo zřejmé,
že není
schopen na otázky žalovaného bezprostředně reagovat, neboť stěžovatele dříve nezastupoval,
ba jej
ani neznal. Zástupci stěžovatele nebyla žádná konkrétní otázka k činnosti stěžovatele
položena a
žalovaný nebyl v očekávání nějaké odpovědi. Přitom nechtěl zástupci či stěžovateli
připravené otázky
sdělit předem a trval na osobní účasti a bezprostředních odpovědích stěžovatele.
Rozsudek krajského
soudu považoval stěžovatel za nezákonný jednak proto, že argumentací soudu by bylo
možno odůvodnit
nutnost osobní účasti daňového subjektu vždy. Prakticky žádný zmocněnec nemůže zodpovědět
veškeré
otázky týkající se jednání svého mandanta, kterého se obvykle neúčastnil, ani kdyby
se na ústní
jednání jakkoli pečlivě připravil. Dále stěžovatel spatřoval nezákonnost v tom, že
daňový subjekt je
sice povinen podat požadované vysvětlení, tj. odpovědět na otázky správce daně, ale
zda tak učiní
ústně či písemně je pouze na jeho volbě. Právě takový závěr odpovídá zákonnému rozložení
práv a
povinností mezi správcem daně a daňovým subjektem při daňové kontrole. V dané věci
by se tak
stěžovatel mohl dostavit na některé jednání osobně a na každou položenou otázku po
právu odpovědět,
že odpoví písemně, přičemž písemnou odpověď by mohl vypracovat zvolený zmocněnec.
Uvedené jen
potvrzuje bezdůvodnost předvolání, resp. osobní účasti stěžovatele. Postup žalovaného
stěžovatel
proto odmítl a s odkazem na dříve uvedenou judikaturu Nejvyššího správního soudu
dovodil, že nemůže
v řízení (skrytě) vystupovat jako svědek ve své vlastní věci.
Nejvyšší správní soud rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích zrušil
a věc mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...) V dané věci je předmětem přezkumu pouze povaha úkonu správce daně spočívajícího
v
předvolání k ústnímu jednání daňového subjektu, který si pro jednání se správcem
daně zvolil
zástupce. Z judikatury Nejvyššího správního soudu vyplývá, že opakované předvolávání
daňového
subjektu správcem daně může být za splnění dalších podmínek nezákonným zásahem, bude-li
provázeno
hrozbou předvedení, i když třeba správce daně nebude mít v úmyslu ji skutečně realizovat.
V rozsudku
ze dne 22. 5. 2008, čj. 2 Aps 3/2007-91, k tomu Nejvyšší správní soud kromě jiného
uvedl, že pokyn
správce daně k osobní účasti při ústním jednání v daňovém řízení lze považovat za
závazný a přímo
vynutitelný úkon, neboť v případě jeho nerespektování může správce daně vymoci osobní
účast
předvedením dotyčné osoby prostřednictvím příslušných orgánů Policie ČR. Soud zdůraznil,
že
charakter tohoto úkonu netkví v pouhém sdělení o stavu určitých věcí nebo určitého
řízení, neboť
jeho obsah je natolik spojen s negativními důsledky, které tuto osobu za určitých
zákonem
předvídaných podmínek mohou postihnout, že již tuto situaci lze považovat za zkrácení
subjektivních
práv této osoby. Dá se proto předpokládat, že daňový subjekt je do té míry ovlivněn
snahou předejít
možnému předvedení prostřednictvím příslušných orgánů Policie ČR, že rozhodnutí dostavit
se k
jednání v daňovém řízení nelze považovat za projev svobodné vůle, nýbrž za způsob
neformálního
donucení. Rozhodnutí o předvolání k jednání v daňovém řízení proto dosahuje zákonem
předpokládané
intenzity zásahu, neboť na jeho základě je daňový subjekt povinen něco konat. Dále
Nejvyšší správní
soud uvedl, že není možné, aby byl
§ 31 odst. 2
d. ř.
(povinnost zjistit rozhodné skutečnosti co nejúplněji) nadřazován základním zásadám
daňového řízení
a základním právům daňového subjektu vůbec, a že by bylo
absurdní
, aby daňový subjekt
či jeho
statutární orgány nebo členové těchto orgánů byli nuceni v daňovém řízení sdělovat
správci daně
skutečnosti podrývající právní pozici daňového subjektu, stejně jako je
absurdní
,
aby obviněný z
trestného činu byl povinen vypovídat sám proti sobě. S tím ostatně počítá i
daňový řád,
který svědeckou
výpověď pojímá jako výpověď v daňovém řízení týkajícím se jiné osoby než svědka
(§ 8 odst. 1
citovaného
zákona). Správce daně musí brát zřetel na zásady daňového řízení vymezené v
§ 2 citovaného
zákona.
Jednotlivé zásady přitom nelze pojímat odděleně, nýbrž naopak v jejich celkové souvislosti
a
provázanosti.
Ze stávající judikatury Nejvyššího správního soudu tedy vyplývá, že daňový subjekt
či statutární
orgán nebo člen statutárního orgánu daňového subjektu, který je právnickou osobou,
nemá zásadně
povinnost dostavit se osobně na předvolání ke správci daně a nemá ani povinnost vypovídat
či
sdělovat jakékoli informace ve věci týkající se daňové povinnosti tohoto daňového
subjektu.
Předvolávání uvedených osob správcem daně a jeho snaha přimět je k výpovědi tedy
zásadně může mít
povahu nezákonného zásahu ve smyslu
§ 82 s. ř. s.
Výjimku, na
základě níž by uvedeným fyzickým osobám mohla vzniknout povinnost se na předvolání
ke správci daně
dostavit, a na základě níž by tedy předvolání nemuselo mít povahu nezákonného zásahu,
by mohly
představovat zásadně jen důvody uvedené v
§ 10 odst. 4
d. ř.
(...) Namítal-li stěžovatel, že krajský soud svůj závěr o nedůvodnosti žaloby
opřel o takovou
interpretaci §
10 odst. 4 d.
ř., jež by za použití argumentu
ad absurdum
vedla k závěru, že by pak takto
bylo možno
odůvodnit nutnost osobní účasti daňového subjektu vždy, čímž také popřel právo daňového
subjektu
jednat se správcem daně písemnou formou, je tato námitka, zejména s ohledem na základní
zásady
daňového řízení, rozložení důkazního břemene mezi daňový subjekt a správce daně a
práva daňového
subjektu, zcela namístě. Na daňovém subjektu totiž v daňovém řízení zásadně spočívá
břemeno tvrzení
a břemeno důkazní (až na zákonem stanovené výjimky viz zejm.
§ 31 odst. 8
d. ř.). Je
to tedy daňový subjekt, který je povinen tvrdit daňově
relevantní
skutečnosti a který
je také
zásadně povinen je prokázat (viz k rozložení důkazního břemene např. rozsudek Nejvyššího
správního
soudu ze dne 30. 1. 2008, čj. 2 Afs 24/2007-119, č. 1572/2008 Sb. NSS). Pokud daňový
subjekt svoji
důkazní povinnost nesplní, „sankcí“ v přeneseném slova smyslu je možnost správce
daně stanovit daň
za použití pomůcek, tedy podkladů a metod, jež se nemusí vztahovat ke konkrétní situaci
daňového
subjektu a mohou být správcem daně opatřeny i zcela nezávisle na existenci a součinnosti
daňového
subjektu. Pomůcky, ač musí mít vždy racionální povahu, neboť jsou nástrojem pro kvalifikovaný
odhad
daňové povinnosti, a nikoli pro její kontumační stanovení (viz rozsudek Nejvyššího
správního soudu
ze dne 27. 7. 2005, čj. 2 Afs 207/2005-55, č. 1472/2008 Sb. NSS), mohou vést k méně
přesnému, a tedy
pro daňový subjekt nevýhodnějšímu, stanovení daňové povinnosti než dokazováním.
Obecně lze zcela souhlasit se stěžovatelem, že zvolený zástupce nemusí být vždy
schopen adekvátně
odpovědět na otázky správce daně. Tato skutečnost pak může vést i k tomu, že daňový
subjekt v
konečném důsledku nemusí unést své důkazní břemeno tvrzení. To však v žádném případě
neopravňuje
správce daně k tomu, aby, pokud má odpovědi zvoleného zástupce za nedostačující,
použil za těchto
okolností možnost předvolání s hrozbou předvedení ve smyslu
§ 29 ve
spojení s
§ 10 odst. 4
d. ř.
Krajský soud tak sice správně vyšel při posuzování úkonu správce daně z kritérií
vyslovených
Nejvyšším správním soudem v rozsudcích ze dne 17. 3. 2005, čj. 2 Aps 1/2005- 65,
a ze dne 22. 5.
2008, čj. 2 Aps 3/2007-91, ale při posuzování splnění jedné z podmínek (kritéria
nezákonnosti
zásahu) však pochybil. Ustanovení
§ 10 odst. 4
d. ř., v
němž krajský soud nalezl zákonnou oporu pro předvolání stěžovatele a které obecně
takovou oporou
může v řadě případů být, totiž interpretoval extenzivně tak, že správce daně má za
skutkových
okolností případu stěžovatele právo vyslechnout daňový subjekt přímo. Z praktického
hlediska může
být jistě nejvhodnější, nejrychlejší a nejhospodárnější metodou pro správce daně,
jak si vyjasnit
určité otázky týkající se povahy podnikání daňového subjektu v oboru výroby a zpracování
masa a
prodeje masných výrobků. Nicméně hlediska vhodnosti a hospodárnosti nemohou vést
k tomu, aby
daňovému subjektu bylo odňato jeho právo neúčastnit se, až na výjimky, daňového řízení
osobně a
nechat za sebe jednat zástupce. Tvrdí-li pak zástupce, že odpovědi na otázky správce
daně nezná,
neboť je může poskytnout jen daňový subjekt, je na daňovém subjektu a jeho zástupci,
aby si
ujednotili procesní strategii, tj. zda bude daňový subjekt i nadále jednat pouze
prostřednictvím
zástupce, ovšem s rizikem, že správce daně nezíská informace dostatečně podrobné
a odborně
fundované, což může vést k neunesení důkazního břemene daňovým subjektem, anebo zda
daňový subjekt
bude jednat se správcem daně osobně, čímž se mu může lépe podařit unést důkazní břemeno.
Nutno však
zdůraznit, že volba procesní strategie je výlučně na daňovém subjektu a správce daně
by se dopustil
nezákonnosti, pokud by se snažil daňový subjekt v jeho rozhodnutí jakkoli ovlivňovat
či podněcoval
rozpory mezi daňovým subjektem a jeho zástupcem.
Právo daňového subjektu neúčastnit se osobně daňového řízení však v žádném případě
nemůže být
vykládáno jako možnost řízení zdržovat poukazem na to, že jeho zástupce nemůže správci
daně potřebné
informace poskytnout, protože je nezná, a že je tedy třeba zdlouhavé trojstranné
komunikace mezi
správcem daně, zástupcem daňového subjektu a daňovým subjektem. I za situace, že
se daňový subjekt
jednotlivých úkonů v daňovém řízení osobně neúčastní, má ve smyslu
§ 31 odst. 8
d. ř.
důkazní břemeno a závisí jen na něm, jakými prostředky zajistí, aby je unesl. Správce
daně má za
této situace pouze povinnost srozumitelně, jednoznačně a konkrétně, jak to jen skutkové
okolnosti
umožňují, příp. i za pomoci alternativně či variantně formulovaných dotazů či výzev
k vysvětlení,
vyzvat daňový subjekt k objasnění a prokázání sporných skutečností, sporné momenty
těchto
skutečností co nejpřesněji popsat a poskytnout daňovému subjektu přiměřený časový
prostor k tomu,
aby mohl výzvě vyhovět. Jakým způsobem pak bude daňový subjekt na výzvu reagovat,
zda osobně nebo
prostřednictvím svého zástupce, je již věcí jeho procesní strategie, kterou samozřejmě
může v
průběhu řízení podle své úvahy i měnit. Na časových rámcích plnění důkazní povinnosti
to však
zásadně nemůže nic změnit. Vyzval-li žalovaný výše popsaným způsobem stěžovatele
ke splnění jeho
důkazní povinnosti a poskytl-li mu k tomu přiměřenou lhůtu, nemůže se stěžovatel
této povinnosti
zprostit poukazem na to, že jeho zástupce nemá potřebné znalosti nebo že nebyl schopen
se s
rozhodnými informacemi v poskytnuté lhůtě seznámit.
Výjimka, na základě níž správce daně může podle
§ 10 odst. 4
d. ř.
požadovat po daňovém subjektu osobní aktivitu, se podle dikce tohoto ustanovení týká
„nutných
případů“. Tento pojem je nutno vykládat v souladu s logikou daňového řízení, zejména
s pravidly
rozložení důkazního břemene, jak bylo již výše zmíněno. „Nutným případem“ nemůže
být nikdy sama o
sobě okolnost, že správce daně chce či považuje za potřebné, vhodné nebo rozumné,
aby mu daňový
subjekt sdělil nějaké informace a že - nahlíženo hledisky vhodnosti a hospodárnosti
- se takový
způsob zjištění rozhodných skutkových otázek jeví být účelný. Tím by totiž bylo daňovému
subjektu
uloženo sdělovat správci daně informace i proti své vůli, tj. uložena povinnost ve
vlastní věci
vypovídat. Něco takového je v právním státě založeném na autonomii jednotlivce nepředstavitelné.
Daňový subjekt musí mít právo informace správci daně poskytnout, avšak nemůže mít
takovou povinnost.
Negativní důsledky neposkytnutí se v jeho právní sféře mohou projevit toliko v rovině
unesení, resp.
neunesení, důkazního břemene. Naopak ale lze po daňovém subjektu požadovat, aby osobně
poskytl
součinnost zejména ve vztahu k informacím či nosičům informací, tj. věcem, zejména
listinám, ale i
jiným materiálním důkazům, které má správce daně právo si opatřit i bez souhlasu
daňového subjektu.
Správce daně tak například může po daňovém subjektu požadovat osobní součinnost např.
při otevření
trezoru, v němž jsou uloženy listiny, které má správce daně právo zajistit při místním
šetření či
daňové kontrole, je-li otevření možné jen osobním jednáním daňového subjektu, např.
kvůli
zabezpečení snímačem otisků prstů či oční rohovky apod. Součinnost v situacích, kdy
není ve výše
uvedeném smyslu nezbytně nutné jednání konkrétní fyzické osoby, která je daňovým
subjektem nebo
statutárním orgánem či členem statutárního orgánu daňového subjektu, je sice daňový
subjekt povinen
poskytnout (např. povinnosti podle
§ 15 odst. 3
věty druhé
či odst. 5 d.
ř.), ovšem
nikoli osobně, nýbrž jakýmkoli účinným způsobem, tedy i prostřednictvím svého zástupce,
zaměstnance
či jiné osoby jednající v zájmu, se svolením či na pokyn daňového subjektu. Lze proto
shrnout, že
okruh situací, na něž se vztahuje
§ 10 odst. 4
d. ř., je
nanejvýš úzký a rozhodně do něj nespadá požadavek, aby se daňový subjekt osobně účastnil
ústního
jednání jen proto, že tento způsob komunikace se správci daně jeví být nejpraktičtější
a
nejefektivnější s ohledem na povahu podnikatelské činnosti daňového subjektu, z níž
se generují jeho
zdanitelné příjmy.
Tím, že krajský soud opřel své rozhodnutí o nesprávný právní názor spočívající
v nesprávné
interpretaci §
10 odst. 4 d.
ř. a jeho aplikaci na daný případ, a tedy nesprávně posoudil naplnění jedné
z podmínek (opora
zásahu v zákonném ustanovení), s nimiž
judikatura
Nejvyššího správního soudu spojuje
pojem
nezákonného zásahu, zatížil své rozhodnutí nezákonností, jež mohla mít vliv na správnost
jeho závěru
o nedůvodnosti žaloby.