Daňové řízení: nečinnost správce daně; zahraniční dožádání
Samotná existence zahraničního dožádání, bez toho, aby bylo zřejmé,
jaké otázky jsou
jeho předmětem a zda jejich zodpovězení je pro věc nezbytné, nemůže bez dalšího postačovat
k závěru,
že žaloba na nečinnost není důvodná
(§ 81 odst. 3
s. ř. s.).
Totéž platí, konstatuje-li soud pouze existenci konkrétních úkonů správce daně vykonávaných
v určité
časové souslednosti, aniž by se zabýval povahou a účelem jednotlivých úkonů.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 2. 2010, čj.
7 Ans
1/2010-65)
Prejudikatura: č. 689/2005 Sb. NSS, č. 787/2006 Sb. NSS; nálezy Ústavního
soudu č.
107/2003 Sb. ÚS (sp. zn. IV ÚS 40/03) a č. 29/2004 Sb. ÚS (sp. zn. II. ÚS 242/02).
Věc: Společnost s ručením omezeným Siemens proti Celnímu ředitelství
Praha o ochranu
proti nečinnosti správního orgánu, o kasační stížnosti žalobce.
Celní úřad Praha 1 vydal žalobci dne 10. 5. 2007 platební výměry. Proti těmto
platebním výměrům
podal žalobce odvolání, které bylo spolu se spisem doručeno žalovanému dne 17. 7.
2007.
Žalobce se žalobou k Městskému soudu v Praze domáhal ochrany před nečinností
žalovaného, žádal
aby soud žalovanému uložil povinnost vydat rozhodnutí o odvoláních žalobce proti
platebním výměrům,
a to ve lhůtě 60 dnů od právní moci rozsudku. Městský soud žalobu rozsudkem ze dne
29. 9. 2009
zamítl. Rozsudek odůvodnil tím, že postup odvolacího orgánu upravuje
§ 50 zákona č.
337/1992
Sb., o správě daní a poplatků (dále jen
„daňový řád“,
„d. ř.“), který
však nestanoví
lhůtu pro vydání rozhodnutí. K tomu, aby o odvolání daňového subjektu odvolací orgán
rozhodl v
přiměřené době, byl vydán Ministerstvem financí vnitřní předpis č. D-308 ze dne 1.
6. 2007, o
stanovení lhůt v daňovém řízení (dále jen „pokyn č. D-308“). Od data doručení odvolání
žalovanému,
provedl žalovaný řadu úkonů, které na sebe věcně i časově navazují. Podle městského
soudu se nejedná
o takové časové prodlevy mezi jednotlivými úkony, že by z nich bylo třeba dovozovat
porušení zásady
rychlosti řízení. Jedná se zejména o úkony týkající se doplňování spisového materiálu
od správce
daně, odstraňování vad řízení, doplňování výsledků daňového řízení, výslechy svědků,
zahraniční
dožádání a o všech těchto úkonech byl stěžovatel průběžně informován. V případě žaloby
podané na
ochranu proti nečinnosti správního orgánu soud rozhoduje na základě skutkového stavu
zjištěného ke
dni svého rozhodnutí (§
81 odst.
1 s. ř. s.). Ze shora uvedeného vyplývá, že v průběhu odvolacího řízení žalovaný
průběžně
prováděl úkony, ke kterým je v souladu s
§ 50 d. ř.
jako odvolací
orgán oprávněn. S ohledem na počet učiněných úkonů, které na sebe bez větších prodlev
časově
navazují, a rovněž s ohledem na jejich charakter, zejména zahraničního dožádání,
které s sebou
přináší časovou náročnost a vázanost požadavky dožádané strany, na něž celní ředitelství
reagovalo,
nelze jeho postup při rozhodování o odvolání hodnotit jako nečinnost. Zejména s ohledem
na to, že ke
dni rozhodnutí městského soudu nebylo vyřízeno zahraniční dožádání, dospěl městský
soud k závěru, že
žaloba nebyla podána důvodně, neboť zde existuje důvod, pro který celní ředitelství
nemůže
rozhodnutí o podaných odvoláních vydat.
Proti tomuto rozsudku městského soudu podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost.
Podle
stěžovatele městský soud potvrdil povinnost celního ředitelství jednat dle pokynu
č. D-308,
neaplikoval jej však na daný případ řádně a nedostatečně se s ním vypořádal v odůvodnění
rozsudku.
Odůvodnění samotný pokyn v podstatě zcela pomíjí, když prakticky pouze konstatuje
jeho existenci a
vymezuje stručně jeho obsah, aniž by se jeho aplikací na daný případ dostatečně zabývalo.
V daném
případě mělo být rozhodnuto ve lhůtě šesti měsíců od doručení odvolání celnímu ředitelství,
resp.
pokud by lhůta byla nadřízeným orgánem, tj. Generálním ředitelstvím cel, prodloužena
na dvojnásobek,
spadal by poslední den pro vydání rozhodnutí na 20. 6. 2008, a to i při zohlednění
určitých
skutečností prodlužujících řízení. Nejpozději od tohoto data je tedy celní ředitelství
nečinným, a
to i při zohlednění náročnosti daného případu. Prodloužením lhůty pro vydání rozhodnutí
o dožádání
do ciziny nelze argumentovat, neboť k dožádání došlo až dne 7. 1. 2009, tedy až v
době, kdy byl
správní orgán více než půl roku nečinný. Zahraniční dožádání navíc podle stěžovatele
nemůže v dané
věci evidentně přispět ke zjištění dalších rozhodných skutečností, a to zejména s
ohledem na značný
časový odstup od doby, kdy předmětné obchodní případy proběhly (rok 2001), a proto
je zcela
neúčelné. Pro stěžovatele je tak v důsledku takového postupu zcela nepředvídatelné,
kdy dojde k
ukončení řízení o podaných odvoláních, a to pouze z důvodů na straně správního orgánu.
Ve výše
uvedeném stěžovatel shledával nezákonnost rozhodnutí městského soudu, které se dopustil
při
hodnocení otázky existence nečinnosti žalovaného a nedostatečným odůvodněním učiněných
závěrů. Tím,
že celní ředitelství nerespektovalo pokyn č. D-308, zkrátilo stěžovatele na jeho
veřejném
subjektivním právu podle čl.
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatel též nesouhlasí s názorem
městského
soudu, že existence určitého procesního úkonu celního ředitelství v okamžiku rozhodování
soudu o
žalobě odůvodňuje závěr, že celní ředitelství nebylo nezákonně nečinné.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že doposud učinil velké množství
úkonů s
maximální snahou o získání podkladů pro vydání rozhodnutí a odstranění vad řízení
s dodržením zásady
rychlosti a hospodárnosti. Ke svým úkonům v odvolacím řízení uvedl, že zjistil ze
spisu, že
neexistují dostatečné podklady pro vydání napadených rozhodnutí, což vyústilo v žádost
o doplnění ze
dne 3. 10. 2007 adresovanou Celnímu úřadu Praha 1. Dále proběhla ústní jednání napravující
pochybení
kontrolní skupiny. Dne 2. 9. 2008 požádal žalovaný německé celní úřady o zaslání
odpovědí na otázky
týkající se případu prostřednictvím zahraničního dožádání, jež muselo být z různých
důvodů postupně
přepracováno a doplněno, přičemž konečná verze dožádání byla odeslána dne 7. 1. 2009
odboru 313
Generálního ředitelství cel a toto obratem zaslalo dožádání německým celním orgánům.
V průběhu
října, listopadu a prosince 2008 probíhaly výslechy svědků. Dne 6. 4. 2009 bylo celní
ředitelství
požádáno o doplnění zahraničního dožádání, o konkrétní přílohy ke dvěma až třem případům
a 13. 7.
2009 o zbylý spisový materiál ke všem 91 zbývajícím obchodním případům. Dne 25. 11.
2009 se
dotazovalo na stav zahraničního dožádání. Aktuálně posledním krokem celního ředitelství
je dopis ze
dne 7. 1. 2010, kterým byl přeposlán do Německa materiál obsahující otázky a odpovědi
týkající se
zahraničního dožádání. S ohledem na výše uvedené celní ředitelství navrhlo, aby Nejvyšší
správní
soud kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl.
Nejvyšší správní soud rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
Podle čl. I pokynu č. D-308 se při vyřizování níže specifikovaných podání daňových
subjektů nebo
jiných osob zúčastněných na daňovém řízení stanoví následující lhůty: dle bodu 1.
písm. b) 6 měsíců
pro vydání rozhodnutí o odvolání podle
§ 50 d. ř..
Podle čl. II bodu 2. pokynu č. D-308 se do běhu stanovených lhůt nezapočítává
doba dožádání podle
§ 5 d. ř.,
doplňování podání
podle § 21 odst.
8 d. ř.,
prověřování údajů při registraci podle
§ 33 odst. 11
d. ř.,
doplňování vyžádaných nebo dalších podkladů a poskytovaných vysvětlení na základě
výzvy správce daně
podle § 43 d. ř.,
doplňování odvolání podle §
48
odst. 5 a odst.
6,
příp. podle §
50 odst. 3 d.
ř. Běh lhůt se staví ode dne odeslání požadavku (výzvy) do dne obdržení odpovědi.
Běh lhůt se
staví i po dobu soustřeďování či doplňování stanovisek a podkladů od daňových subjektů,
ostatních
správců daní či jiných osob, která jsou nezbytná pro vyřízení podání. Ke stavění
běhu lhůt může
dojít i opakovaně. Dále se do běhu lhůt nepočítá doba od odeslání výzvy k zaplacení
správního
poplatku do uplynutí doby určené k úhradě správního poplatku, případně do dne úhrady
správního
poplatku, je-li zaplacen do dne nabytí právní moci rozhodnutí o zastavení řízení
podle
§ 27 d. ř.
Podle čl. II bodu 6. pokynu č. D-308 může ve složitých a odůvodněných případech
lhůty stanovené
podle čl. I. odst. 3 písm. a), b), d) a e) prodlužovat ředitel územního finančního
orgánu a ředitel
celního orgánu příslušného k rozhodnutí, nejvýše na dvojnásobek původní lhůty k vyřízení.
Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti rozsudku
městského soudu
pro nedostatek důvodů. Stěžovatel namítal, že městský soud se nezabýval všemi rozhodnými
skutečnostmi, že pominul otázku řádné aplikace pokynu č. D-308 na konkrét- ní okolnosti
případu a na
postup celního ředitelství a že nedostatečně odůvodnil své závěry.
Nejvyšší správní soud k této námitce uvádí, že pokud by byla důvodná, již tato
okolnost by musela
vést ke zrušení napadeného rozsudku městského soudu. Nejvyšší správní soud se ve
svých rozhodnutích
opakovaně zabýval výkladem pojmu nepřezkoumatelnost rozhodnutí. Např. v rozsudku
ze dne 14. 7. 2005,
čj. 2 Afs 24/2005-44, č. 689/2005 Sb. NSS, vyslovil, že „[n]ení-li z odůvodnění napadeného
rozsudku
krajského soudu zřejmé, proč soud nepovažoval za důvodnou právní argumentaci účastníka
řízení v
žalobě a proč žalobní námitky účastníka považuje za liché, mylné nebo vyvrácené,
nutno pokládat
takové rozhodnutí za nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů ve smyslu
§ 103 odst.
1 písm. d) s. ř.
s. zejména tehdy, jde-li o právní argumentaci z hlediska účastníka klíčovou,
na níž je
postaven základ jeho žaloby. Nestačí, pokud soud při vypořádávání se touto argumentací
účastníka
pouze konstatuje, že tato je nesprávná, avšak neuvede, v čem (tj. v jakých konkrétních
aspektech
resp. důvodech právních či případně skutkových) její nesprávnost spočívá.“ Dále z
rozsudku ze dne
18. 10. 2005, čj. 1 Afs 135/2004-73, č. 787/2006 Sb. NSS, vyplývá, že opomene-li
krajský soud v
řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu přezkoumat jednu ze žalobních námitek,
je jeho
rozhodnutí, jímž žalobu zamítl, nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Také Ústavní
soud v nálezu
ze dne 7. 7. 2003, sp. zn. IV. ÚS 40/03, č. 107/2003 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz,
vyslovil, že „[p]ostup správního soudu, který nepřezkoumá rozhodnutí správního orgánu
v celém
rozsahu uplatněných žalobních námitek, odporuje zásadám spravedlivého procesu“. Obdobně
Ústavní soud
judikoval v nálezu ze dne 24. 2. 2004, sp. zn. II. ÚS 242/02, č. 29/2004 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz,
v
němž vyslovil, že ze zásad spravedlivého procesu mimo jiné vyplývá povinnost obecných
soudů svá
rozhodnutí odůvodnit, reagovat na uplatněné námitky a vysvětlit jejich případné odmítnutí.
Stěžovatel v žalobě namítal, že mu nebylo nikdy oznámeno, že Generální ředitelství
cel prodlužuje
lhůty stanovené v pokynu č. D-308, že k prvnímu úkonu od podání odvolání došlo až
na počátku roku
2008, tedy až za 8 měsíců od podání odvolání, že jednotlivé úkony, např. výslechy
svědků, byly
prováděny se zdržením a že úkony nevnáší do případu nové skutečnosti, jsou neefektivní
a vedou pouze
ke zpomalení odvolacího řízení. U ústního jednání konkretizoval některé žalobní námitky,
když
poukázal na průtahy ve výslechu zaměstnanců firmy UNI - DATA, Praha, spol. s r. o.,
a na neustále se
měnící text zahraničního dožádání.
V odůvodnění napadeného rozsudku lze v podstatě jediné konkrétnější úvahy městského
soudu, které
se zabývají povahou v žalobě zpochybňovaných úkonů provedených žalovaným v odvolacím
řízení, nalézt
na jeho straně 7 ve třetím a čtvrtém odstavci. Městský soud svůj závěr o nedůvodnosti
žaloby opřel o
to, že celní ředitelství „provedlo řadu úkonů a že tyto úkony na sebe věcně a časově
navazují“ a že
probíhá zahraniční dožádání, které je časově náročné a vázané na dožádanou stranu.
Městský soud dále
uvedl typologii úkonů, které celní ředitelství v odvolacím řízení provádělo s tím,
že se mu časové
prodlevy nejeví tak, že by z nich bylo třeba dovozovat porušení zásady rychlosti.
Tyto závěry, k
nimž městský soud dospěl, jsou však podle Nejvyššího správního soudu nedostatečné
a obecné, přičemž
v nich nelze nalézt adekvátní odpověď na některé stěžovatelovy žalobní námitky. Městský
soud se
zejména nezabýval povahou prováděných úkonů v materiálním smyslu, tedy ve smyslu
jejich účelnosti
pro objasnění věci, kterou stěžovatel v žalobě zpochybnil. Nejvyšší správní soud
v této souvislosti
poukazuje na rozsudek ze dne 26. 3. 2008, čj. 1 Ans 3/2008-78, v němž uvedl, že „[p]ro
posouzení
důvodnosti žaloby na nečinnost může být mimo jiné důležité, zda se žalovaný vydávanými
výzvami snaží
zjistit podstatné informace vztahující se k příslušné daňové povinnosti, resp.
relevantní
skutečnosti, na základě kterých bude možné daň správně vyměřit, anebo zda se již
z jeho strany jedná
o zjišťování informací pro věc nepodstatných, tedy v jistém smyslu o zneužití práva“.
Obdobný názor
na nečinnost správního orgánu vyslovil Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 26.
6. 2008, čj. 2
Ans 3/2007-120, v němž mimo jiné uvedl, že „[p]okud by proto správní orgán prováděl
nesmyslné a
neúčelné úkony, například s cílem protahovat záměrně řízení, jednal by v rozporu
s citovaným
ustanovením a toto jednání by se svou povahou a závažnými právními důsledky jak z
pohledu adresátů
veřejné správy, tak i z hlediska ochrany veřejného zájmu dalo charakterizovat jako
nečinnost
správního orgánu. Lze tedy konstatovat, že nesmyslná a neúčelná činnost je z obsahového
hlediska
nečinností, neboť se s nečinností ve svých důsledcích dá srovnat, jelikož vede k
neodůvodněnému
průtahu v řízení.“ Z konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu tedy vyplývá
při přezkoumání
postupu správního úřadu jako případné nečinnosti, která by měla za následek poškozování
daňového
subjektu na jeho právech, požadavek přezkoumat právě účelnost a nezbytnost úkonů
v odvolacím řízení.
Opřel-li proto městský soud svůj závěr o nedůvodnosti žaloby o formální existenci
zahraničního
dožádání, aniž by se zabýval tím, co je předmětem jednotlivých otázek, zda je jejich
zodpovězení pro
rozhodnutí ve věci skutečně nezbytné, a dále samotnými okolnostmi průběhu zahraničního
dožádání (jež
podle vyjádření celního ředitelství trvá od 2. 9. 2008 doposud bez konkrétního výsledku
a muselo být
z důvodů spočívajících na straně celního ředitelství přepracováváno), je jeho úvaha
o nedůvodnosti
žaloby na nečinnost nedostatečná. Stejně tak pouhé konstatování existence úkonů vykonávaných
v
určité časové souslednosti, aniž by se městský soud zabýval jejich povahou a účelem,
aniž by
stěžovatele vyzval ke konkretizaci úkonů celního ředitelství, které považuje za neúčelné,
a aniž by
posoudil průběh odvolacího řízení s ohledem na obsah pokynu č. D-308, na nějž se
stěžovatel v žalobě
odvolával, neodpovídá požadavkům kladeným zákonem na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí.
Rozsudek
městského soudu je tak pro zásadní vadu, jež spočívá v jeho nepřezkoumatelnosti,
nezákonný.