Rozhodnutí, jímž bylo dle § 23
odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, zamítnuto odvolání daňového subjektu proti rozsahu, v jakém mu správce daně
umožnil nahlédnout do spisu týkajících se jeho daňových povinností, nemůže být považováno za úkon
správního orgánu, jímž se upravuje vedení řízení ve smyslu
§ 70 písm. c) s.ř.s., v těch případech,
kdy žádost o nahlédnutí do daňových spisů nebyla podána v době probíhajícího daňového řízení ani v
souvislosti s ním. V těchto případech tedy rozhodnutí odvolacího orgánu ve věci nahlédnutí do
daňových spisů podléhá samostatnému soudnímu přezkoumání na základě žaloby dle
§ 65 a násl. s.ř.s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního sodu ze dne 31. 3. 2010, čj.
5 Afs 33/2009 – 43)
Prejudikatura: č. 524/2005 Sb.NSS a č. 625/2005 Sb.NSS; nález Ústavního soudu č.
74/206 Sb.ÚS (sp. zn. IV. ÚS
359/05).
Věc: Radek Š. proti Celnímu ředitelství Hradec Králové o nahlédnutí do spisu, o kasační
stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 12. 3. 2008, č. j. 2948-02/08-060100-21, zamítl žalovaný
odvolání žalobce dle § 23 odst. 4 zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), proti rozsahu, v jakém mu Celní úřad Trutnov
umožnil nahlédnout do spisu. Dle protokolu o ústním jednání ze dne 11. 2. 2008, č. j.
1045/08-126100-021, Celní úřad Trutnov neumožnil žalobci nahlédnout do části předkládací zprávy k
odvolání žalobce proti rozhodnutí téhož správce daně ze dne 16. 5. 2006, č. j. 2159-03/06-1261-031,
jímž byla žalobci doměřena spotřební daň z tabákových výrobků ve výši 64 713 Kč. Správce daně na
kopii požadované předkládací zprávy, kterou předal žalobci, příslušnou pasáž, k níž žalobci odepřel
přístup, znečitelnil. Žalovaný ovšem odvolání žalobce proti uvedenému postupu správce daně zamítl s
tím, že žalobci nemělo být do spisu povoleno nahlédnout vůbec, neboť v době, kdy žalobce žádal o
nahlédnutí do spisu, již bylo příslušné řízení ve věci spotřební daně skončeno (uvedené rozhodnutí
správce daně ze dne 16. 5. 2006, č. j. 2159-03/06-1261-031, bylo zrušeno rozhodnutím žalovaného ze
dne 28. 12. 2006, č. j. 15362-07/06-0601-21) a žádné jiné daňové řízení u jmenovaného správce daně
vůči žalobci neběželo. Z této skutečnosti žalovaný vyvozoval, že žalobce neměl v dané chvíli
oprávnění do spisu nahlížet.
Proti uvedenému rozhodnutí žalovaného podal žalobce u Krajského soudu v Hradci
Králové správní žalobu, neboť byl toho názoru, že dané rozhodnutí je nezákonné a byl jím zkrácen na
svých právech. Předmětnou žalobu krajský soud usnesením ze dne 17. 2. 2009, č. j. 30 Ca 68/2008 -
22, odmítl.
V odůvodnění svého usnesení krajský soud odkázal na usnesení Nejvyššího správního
soudu ze dne 26. 6. 2003, č. j. 6 A 164/2002 - 8,
publikované pod č. 15/2003 Sb. NSS, podle kterého je rozhodnutí správce daně o rozsahu, v němž bylo
daňovému subjektu umožněno nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových povinností, vyloučeno z
přezkoumání soudem ve správním soudnictví podle
§ 70 písm. c) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s."). Jedná se totiž o rozhodnutí, kterým se upravuje vedení
řízení před správním orgánem, přičemž tento závěr nemůže být zpochybněn ani skutečností, že takové
rozhodnutí je podle § 23 odst. 4 daňového řádu přezkoumatelné hierarchicky vyšším orgánem v rámci
odvolacího řízení. Případné vady způsobené nesprávnou aplikací § 23 daňového řádu by mohl žalobce po
vyčerpání řádných opravných prostředků v daňovém řízení namítat jedině v žalobě směřující proti
meritornímu rozhodnutí správce daně o daňové povinnosti poplatníka.
Krajský soud uvedl, že stejnými principy je třeba se řídit i za situace, kdy je
daňové řízení skončeno. V takovém případě by podle krajského soudu účastník řízení mohl namítat vady
způsobené nesprávnou aplikací § 23 daňového
řádu až v řízení, pro které chtěl do správního spisu nahlédnout. Případně by se mohl domáhat nápravy
podle § 82 a násl. s. ř. s., tedy mohl by
podat žalobu na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu.
Žalobce (stěžovatel) brojil proti usnesení krajského soudu kasační stížností, ve
které odkazoval na stížní důvody podle § 103
odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s., tedy tvrzenou nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení
právní otázky krajským soudem v předcházejícím řízení a dále tvrzené vady správního řízení, pro
které měl krajský soud napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit.
Stěžovatel namítá, že závěr krajského soudu o tom, že žalobou napadené rozhodnutí
je vyloučeno ze soudního přezkoumání na základě
§ 70 písm. c) s. ř. s., je nesprávný. V
této souvislosti stěžovatel upozorňuje na nález Ústavního soudu ze dne 28. 3. 2006, sp. zn.
IV. ÚS 359/05, podle něhož jednotlivec disponuje
svobodou tzv. informačního určení a má tedy právo být seznámen s tím, jaké informace o něm stát v
jeho věcech uchovává. Toto právo stěžovatele je zakotveno v článku 2 a článku 17 Listiny základních
práv a svobod a je možno ho omezit jen v zákonem stanovených případech a pro legitimní důvod. V
daném případě však podle stěžovatele tato zákonná výluka z práva nahlížet do spisu, jak ji upravuje
§ 23 odst. 2 daňového řádu, nebyla naplněna, správce daně si naopak podle stěžovatele počínal zcela
svévolně, když část předkládací zprávy stěžovateli zpřístupnil a část nikoliv. Ani žalovaný žádné
konkrétní důvody pro uplatnění výluky dle § 23 odst. 2 daňového řádu neuvedl, namísto toho tvrdil,
že stěžovatel neměl vůbec právo do spisu nahlížet. Z dikce § 23 odst. 1 daňového řádu ovšem
nevyplývá, že by podmínkou uplatnění práva nahlížet do spisu bylo současné vedení daňového či jiného
správního řízení. Nelze z ničeho dovozovat, že by zákonodárce tímto ustanovením sledoval cíl zamezit
v nahlížení do daňových spisů těm, o nichž v okamžiku podání žádosti o nahlížení není vedeno žádné
daňové řízení a nelze takové řízení ani očekávat, jak tomu bylo i v předmětné věci. Podle
stěžovatele tedy závěr krajského soudu o tom, že by stěžovatel musel odepření přístupu do spisu
namítat až v řízení, pro které chtěl do spisu nahlížet, nemůže obstát. Žádné takové řízení v případě
stěžovatele vedeno nebylo a ani v budoucnu vedeno být nemělo a tedy žalobou napadené rozhodnutí bylo
pro stěžovatele rozhodnutím meritorním.
V této souvislosti stěžovatel podotýká, že argumentace krajského soudu usnesením
Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 6. 2003, č. j. 6 A
164/2002 - 8, není případná, neboť Nejvyšší správní soud posuzoval věc, ve které daňový
subjekt požádal o nahlédnutí do spisu v rámci probíhajícího daňového řízení, tedy jednalo se o
odlišný případ. Pokud stěžovatel požádal o nahlédnutí do vlastního spisu nezávisle na konkrétním
daňovém řízení, je pak třeba dospět k závěru, že tak bylo zahájeno autonomní řízení za účelem
posouzení jeho žádosti, přičemž výsledkem tohoto řízení je rozhodnutí žalovaného, které má formu
rozhodnutí dle § 32 daňového řádu a je
nutno ho považovat též za rozhodnutí ve smyslu §
65 s. ř. s. Je tedy třeba připustit i jeho přezkoumatelnost ve správním soudnictví, a to na
základě žaloby proti rozhodnutí správního orgánu dle
§ 65 a násl. s. ř. s., nikoli hledat
ochranu před postupem správního orgánu v žalobě na ochranu před nezákonným zásahem dle
§ 82 a násl. s. ř. s.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvádí, že se plně ztotožňuje se
závěry, ke kterým v posuzovaném případě dospěl krajský soud, a proto navrhuje, aby Nejvyšší správní
soud kasační stížnost zamítl. K další argumentaci pak žalovaný odkazuje na obsah správního spisu, na
odůvodnění žalobou napadeného rozhodnutí a dále na své vyjádření k žalobě. Dále podotýká, že § 23
daňového řádu zakládá oprávnění daňového subjektu nahlížet do vlastního spisu pouze v rámci
konkrétního daňového řízení. Argumentuje přitom dikcí § 23 odst. 2 daňového řádu, který nejprve
stanoví, do kterých písemností, jež jsou obsahem daňového spisu, nahlížet nelze. Následně však
umožňuje, aby takové omezení bylo prolomeno, a to mimo jiné "
v odůvodněných případech nutných pro
další průběh daňového řízení"
. Žalovaný má dále za to, že nelze připustit, aby v důsledku
širšího výkladu předmětného ustanovení, jehož se dovolává stěžovatel, muselo být pohlíženo na
žalobou napadené rozhodnutí jako na rozhodnutí
meritorní
, jež vyplynulo z jakéhosi "samostatného
řízení o nahlížení do spisu". Takový výklad je dle žalovaného nejen v rozporu se samotným zněním §
23 odst. 2 daňového řádu, ale v jeho důsledku by navíc procedura nahlížení do spisu zcela
nelegitimně zatížila správce daně nad rámec zákonné úpravy.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a
shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného usnesení (§ 106 odst. 2 s. ř.
s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení, z něhož napadené usnesení
vzešlo (§ 102 s. ř. s.), a je zastoupen
advokátem (§ 105 odst. 2 s. ř. s.).
Dále musí Nejvyšší správní soud zdůraznit, že kasační stížnost míří proti usnesení
krajského soudu, jímž byla žaloba v předmětné věci odmítnuta pro nepřípustnost. Žaloba tedy nebyla
krajským soudem meritorně posuzována. V souladu se svou ustálenou judikaturou (např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 1. 2004, č. j. 5
Azs 43/2003 - 38, publikovaný pod č. 524/2005 Sb. NSS, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 21. 4. 2005, č. j. 3 Azs 33/2004 - 98,
publikovaný pod č. 625/2005 Sb. NSS, či rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 1. 2006, č. j.
2 As 45/2005 - 65, dostupný na www.nssoud.cz) se
tak Nejvyšší správní soud mohl zabývat pouze částí argumentace stěžovatele, která směřuje k tomu,
proč je rozhodnutí krajského soudu o odmítnutí žaloby nezákonné a z jakých důvodů mělo být podle
stěžovatele o žalobě rozhodnuto meritorně, tedy argumentací, kterou lze podřadit pod stížní důvod
dle § 103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.,
jímž je tvrzená nezákonnost rozhodnutí krajského soudu o odmítnutí žaloby. Nejvyšší správní soud se
tudíž nemůže v tomto řízení samostatně zabývat namítanými pochybeními správce daně při posuzování
žádosti stěžovatele o nahlížení do spisu či tvrzenou nezákonností rozhodnutí žalovaného. Na druhou
stranu je pravdou, že posouzení právní otázky, zda daňový subjekt může žádat o nahlédnutí do spisu o
jeho daňových povinnostech pouze v souvislosti s probíhajícím daňovým řízením, nebo i mimo něj, na
jejímž posouzení postavil své rozhodnutí žalovaný, je
relevantní
i pro přezkoumání závěru krajského
soudu o nepřípustnosti žaloby. Právě v rámci úvah o zákonnosti rozhodnutí krajského soudu tedy
posuzoval danou otázku i Nejvyšší správní soud.
Kasační stížnost je důvodná.
Ustanovení § 23 daňového řádu stanoví:
"(1) Daňový subjekt je oprávněn nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových
povinností, s výjimkou částí spisu uvedených v odstavci 2. Správce daně je povinen seznámit daňový
subjekt s obsahem spisu a o každém nahlížení do spisu pořídit protokol o ústním jednání.
(2) Daňový subjekt není oprávněn nahlížet do úřední korespondence s jinými
státními orgány, do rejstříku, pomůcek, zápisů a rozhodnutí sloužících výlučně pro potřeby správce
daně a dalších podkladů, do nichž nelze umožnit nahlédnutí s ohledem na povinnost zachovat v
tajnosti poměry jiných daňových subjektů. Není-li ohrožen zájem jiného daňového subjektu nebo jiných
osob zúčastněných na daňovém řízení, může správce daně v odůvodněných případech nutných pro další
průběh daňového řízení povolit nahlédnutí i do těchto písemností. Důvody tohoto nahlédnutí uvede
vždy výslovně v úředním záznamu. Toto omezení při nahlížení do spisů platí přiměřeně i při zapůjčení
spisů pro řízení před jinými orgány než orgány správce daně všech stupňů.
(3) Na žádost daňového subjektu pořídí správce daně ze spisového materiálu, do
něhož lze nahlížet nebo kde to bylo povoleno, doslovné opisy nebo stejnopisy či výpisy nebo
potvrzení o skutečnostech tam obsažených, ověří jejich shodu s originálem, vyznačí na nich účel
jejich užití a vydá daňovému subjektu.
(4) Nesouhlasí-li daňový subjekt s rozsahem, v jakém mu bylo do spisu umožněno
nahlédnout, může se odvolat do patnácti dnů ode dne, kdy do spisu nahlížel."
Ústavní soud v nálezu ze dne 28. 3. 2006, sp. zn.
IV. ÚS 359/05, na který upozorňoval stěžovatel,
konstatoval:
"Jde-li pak o ust. § 23 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků, které stanoví
případy, v nichž daňový subjekt není oprávněn nahlížet do částí vlastního daňového spisu, toto
ustanovení z hlediska ochrany základních práv představuje omezení základního práva na soukromí
garantovaného čl. 10 Listiny a na
informace garantovaného čl. 17
Listiny.
Jak již Ústavní soud v minulosti mnohokráte uvedl, z doktríny materiálního
právního státu, která nalezla svůj praktický výraz v
čl. 1 odst. 1 Ústavy ČR, vyplývá
priorita
jednotlivce před státem. Obecně tedy platí, že je to jednotlivec, který disponuje tzv.
svobodou informačního určení, tedy svobodou rozhodovat o tom, jaké informace o sobě sdělí (srov.
nález Ústavního soudu ve věci sp. zn. I. ÚS
512/02, in Ústavní soud ČR. Sbírka nálezů a usnesení, sv. 28, nález č. 143, str. 271 a
násl.), a je to také jednotlivec, který má naopak právo být seznámen s tím, jaké informace stát o
něm či "v jeho věcech" uchovává. Toto právo, podobně jako jiná základní práva, může být omezeno
toliko na základě zákona, omezení musí sledovat legitimní cíl a musí být přiměřené co do volby
prostředků."
Z toho je patrné, že Ústavní soud nechápe právo daňového subjektu nahlížet do spisu
o jeho daňových povinnostech (v daném případě o povinnostech týkajících se spotřební daně z
tabákových výrobků), jak je upraveno v § 23 daňového řádu, jen jako dílčí procesní právo, které lze
uplatnit toliko v rámci konkrétního probíhajícího daňového řízení a pouze v souvislosti s ním, tedy
jako právo seznámit se s dosavadním průběhem konkrétního řízení, shromážděnými důkazy či jinými
podklady pro rozhodnutí správce daně. To je nepochybně velmi důležitý aspekt práva daňového subjektu
nahlížet do daňového spisu, jehož uplatnění do značné míry podmiňuje i možnost uplatnění procesních
práv dalších, především práva se k dosud shromážděným důkazům či jiným podkladům pro rozhodnutí
vyjádřit, případně navrhnout jejich doplnění či v daňovém řízení činit další procesní návrhy, tedy
mít možnost uplatňovat celý souhrn procesních práv, která mají zaručit vedení spravedlivého procesu,
jak je garantován čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod. Ústavní soud však chápe právo nahlížet do daňového spisu šířeji, a
to jako právo daňového subjektu získat informace, které správce daně v souvislosti s jeho daňovými
povinnostmi uchovává, přisuzuje mu tedy i hmotněprávní aspekt, což vyplývá i z toho, že § 23
daňového řádu chápe jako zákonné provedení ústavně založených práv jednotlivce na ochranu soukromí a
osobních údajů dle čl. 10 Listiny a na
informace dle čl. 17 Listiny.
Nejvyšší správní soud se s tímto názorem Ústavního soudu ztotožňuje, přičemž
ponechává stranou otázku, zda, případně do jaké míry a ve vztahu k jakému okruhu osob, je ústavní
právo na informace obsažené v daňových spisech provedeno také obecným zákonem č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o svobodném přístupu k informacím"). Tato
otázka totiž nemá pro posuzovanou věc zásadní význam, neboť v daném případě stěžovatel nepodal
žádost o poskytnutí informací z daňového spisu podle zákona o svobodném přístupu k informacím, ale
jednoznačně žádal o nahlédnutí do spisu dle § 23 daňového řádu. V každém případě však pro širší
pojetí práva nahlížet do daňového spisu svědčí samotná dikce § 23 odst. 1 daňového řádu, která
hovoří o oprávnění daňového subjektu "
nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových
povinností".
Již z tohoto obecného vymezení je tedy zřejmé, že se toto právo neomezuje jen na
situace, kdy daňový subjekt žádá o informace pouze v souvislosti s probíhajícím daňovým řízením, ale
má zahrnovat možnost dozvědět se, až na výjimky vymezené v druhém odstavci citovaného ustanovení,
veškeré informace o jeho daňových povinnostech, které správce daně v daném spise uchovává.
Přitom pojem "daňové řízení" zavádí stávající daňový řád v
§ 2 odst. 1 jakožto legislativní zkratku
pro řízení o daních, která vede správce daně [novou definici daňového řízení a jeho součástí
obsahuje § 134 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád (dále jen "nový
daňový řád"), který s účinností od 1. 1. 2011 dosavadní daňový řád nahradí]. Pojem daňového řízení
tedy nelze ani podle stávajícího daňového řádu zaměňovat s pojmem správa daní, který je nepochybně
širší a zahrnuje veškerou činnost správce daně směřující ke správnému a úplnému zjištění, stanovení
a splnění daňových povinností (§ 1 odst. 2 daňového řádu), tedy i činnost, kterou správce daně
nevykonává v konkrétním řízení, nebo činnost, která má povahu vedení nedaňového správního řízení
(např. řízení o udělení pokuty dle § 37 daňového řádu). Není vyloučeno, že se i tyto ostatní
činnosti či úkony při správě daní promítnou do daňových spisů (k pojmu "spis" srov. § 64 a § 65
nového daňového řádu), a daňový subjekt tedy bude oprávněn se s nimi formou nahlížení do spisu dle §
23 odst. 1 daňového řádu seznámit, pokud nebudou z nahlížení vyloučeny z důvodů uvedených v § 23
odst. 2 daňového řádu.
Nicméně, ani přístup k písemnostem, které byly do spisu vloženy výhradně v
souvislosti s konkrétním daňovým řízením, což bude ve většině případů převažující část daňového
spisu, nelze dle názoru Nejvyššího správního soudu omezovat pouze na dobu do skončení daného řízení.
Je zřejmé, že daňový subjekt může mít řadu legitimních důvodů, proč do spisu nahlédnout a případně
požádat o poskytnutí kopií zde založených písemností i po skončení tohoto řízení, ať již tak bude
činit pro potřeby souvisejících daňových či nedaňových správních řízení, pro potřeby řízení před
soudy nebo pro jiné veřejnoprávní či soukromoprávní účely. Právě z tohoto důvodu § 23 odst. 1
daňového řádu stanoví, že daňový subjekt je oprávněn nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových
povinností, a nikoli pouze do spisů v právě probíhajících daňových řízeních. Tomuto ostatně odpovídá
i obdobné oprávnění daňového subjektu (dlužníka) na poskytování informací z evidence daní, zejména
informací o stavu jeho osobních účtů, pro něž se dle § 62 odst. 9 daňového řádu použije přiměřeně
ustanovení o nahlížení do daňových spisů.
V rozporu s předešlými závěry není ani dikce § 23 odst. 2 daňového řádu, který
umožňuje správci daně "
v odůvodněných případech nutných pro další průběh daňového
řízení"
povolit nahlédnutí i do těch písemností, které jsou jinak podle tohoto ustanovení z
nahlížení vyloučeny. Je zřejmé, že tato podmínka se vztahuje právě jen k případnému zpřístupnění
těch částí spisu, které jsou jinak z nahlížení dle § 23 odst. 2 daňového řádu vyloučeny, přístup do
"veřejné" části spisu naopak zákon vazbou na konkrétní daňové řízení nepodmiňuje.
Konečně lze poukázat i na úpravu nahlížení do spisů v § 66 a § 67 nového daňového
řádu, která stávající rozsah oprávnění nahlížet do spisů v podstatě zachovává a zároveň ho formuluje
ještě jednoznačněji. Podle § 66 odst. 1 nového daňového řádu je daňový subjekt oprávněn
"u
správce daně nahlédnout do částí spisu týkajících se jeho práv a povinností, které označí, s
výjimkou části vyhledávací; za stejných podmínek je daňový subjekt oprávněn nahlédnout do osobních
daňových účtů vedených v rámci evidence daní o jeho daňových povinnostech".
Tomuto rozsahu
oprávnění nahlížet do spisů a osobních daňových účtů odpovídá i možnost daňového subjektu dozvídat
se informace z těchto spisů a z osobních daňových účtů formou daňové informační schránky (§ 34d
stávajícího daňového řádu a § 69 nového daňového řádu).
Je tak možné shrnout, že právo daňového subjektu nahlížet do spisů týkajících se
jeho daňových povinností dle § 23 odst. 1 daňového řádu není omezeno z hlediska časového ani věcného
na konkrétní daňové řízení.
V této souvislosti tedy vyvstává otázka, jak zajistit soudní ochranu daňovému
subjektu, který se domnívá, že mu byl omezen přístup do daňového spisu v rozporu se zákonem, a
přitom o nahlížení do spisu nepožádal v rámci konkrétního probíhajícího daňového řízení ani pro jeho
účely, jak tomu bylo v nyní posuzované věci. Krajský soud má za to, že v takovém případě může daňový
subjekt využít žalobu na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu dle
§ 82 a násl. s. ř. s. Nejvyšší správní soud
však souhlasí se stěžovatelem, že pro tento případ nepřipadá tato žaloba v úvahu, neboť je svou
povahou subsidiární vůči žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Podle
§ 82 odst. 1 s. ř. s. totiž platí, že
touto žalobou se může u soudu domáhat ochrany každý, kdo tvrdí, že byl přímo zkrácen na svých
právech nezákonným zásahem správního orgánu, který není rozhodnutím, tedy rozhodnutím správního
orgánu ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř. s.
Podle § 85 odst. 1 s. ř. s. je pak žaloba
na ochranu před nezákonným zásahem nepřípustná, lze-li se ochrany nebo nápravy domáhat jinými
právními prostředky. V daném případě daňový subjekt, který nesouhlasí s rozsahem, v jakém mu správce
daně umožnil nahlížet do spisu, musí nejprve podat proti takovému postupu správce daně odvolání. Je
třeba dát za pravdu stěžovateli, že rozhodnutí nadřízeného správce daně o tomto odvolání je nutno
považovat nejen za daňové rozhodnutí z hlediska formálního, tedy podle
§ 32 daňového řádu, ale zároveň i za
rozhodnutí správního orgánu z hlediska materiálního, tedy za rozhodnutí ve smyslu
§ 65 odst. 1 s. ř. s., neboť jím bylo
rozhodnuto o právu daňového subjektu nahlížet do spisů týkajících se jeho daňových povinností, které
má podle Ústavního soudu svůj ústavní základ nejen v
čl. 36, ale i v
čl. 10 a
17 Listiny základních práv a svobod. Z
uvedeného tedy vyplývá, že proti takovému rozhodnutí musí být přípustná žaloba podle
§ 65 a násl. s. ř. s., neboť žaloba na
ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu nepřichází v úvahu právě proto, že se jedná o
rozhodnutí, a ne o zásah, a ani kompetenční výluka dle
§ 70 písm. c) s. ř. s. se v daném
případě nemůže uplatnit, neboť zde na rozdíl od situace, kterou posuzoval Nejvyšší správní soud ve
zmiňovaném usnesení ze dne 26. 6. 2003, č. j. 6 A
164/2002 - 8, není žádné hlavní řízení, jehož vedení by se úkony správních orgánů ve věci
nahlížení do spisu mohlo upravovat. Nepřipadá zde tak do úvahy ani pozdější poskytnutí soudní
ochrany práva nahlížet do spisů v rámci žaloby proti konečnému rozhodnutí o daňové povinnosti
stěžovatele, a to za situace, kdy na rozhodnutí žalovaného o právu nahlížet do spisu dopadá vzhledem
k závěrům Ústavního soudu čl. 36 odst.
2 Listiny základních práv a svobod.
Nejvyšší správní soud tudíž musí plně přisvědčit stěžovateli, že citovaný
judikát
Nejvyššího správního soudu (usnesení ze dne 26. 6. 2003, č. j.
6 A 164/2002 - 8, publikované pod č. 15/2003 Sb.
NSS), o nějž opřel své rozhodnutí krajský soud, na danou věc nedopadá, neboť právní názor, který v
něm příslušný senát zdejšího soudu vyslovil, se váže k jiným skutkovým okolnostem, než nastaly v
nyní posuzované věci. Ze zmiňovaného usnesení totiž vyplývá, že tehdejší žádost o nahlédnutí do
spisu byla učiněna v souvislosti s probíhajícím daňovým řízením a pro jeho účely, Nejvyšší správní
soud tedy dospěl k závěru, že rozhodnutí ve věci takové žádosti je třeba hodnotit jako úkon
správního orgánu, jímž se ve smyslu § 70 písm.
c) s. ř. s. upravuje vedení řízení. Takový závěr, jak již bylo řečeno, v nyní posuzované věci
vůbec nepřichází v úvahu, neboť tu není žádné jiné řízení (než samotné řízení o žádosti žalobce
nahlédnout do spisu), jehož vedení by mohlo být žalobou napadeným rozhodnutím upravováno. Nyní
rozhodující senát Nejvyššího správního soudu přitom nepředjímá, jak by věc posuzoval za skutkových
okolností obdobných těm, z nichž vycházelo citované rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, má tedy
za to, že v nyní posuzované věci nejsou splněny podmínky dané
§ 17 s. ř. s. proto, aby se obrátil na
rozšířený senát Nejvyššího správního soudu, a naopak jsou splněny podmínky pro to, aby věc posoudil
samostatně.
Vzhledem k výše uvedenému je tedy zřejmé, že rozhodnutí krajského soudu, jímž byla
žaloba proti rozhodnutí žalovaného odmítnuta pro nepřípustnost, nemůže obstát. Nejvyšší správní soud
shledal kasační stížnost důvodnou a v souladu s
§ 110 odst. 1 s. ř. s. usnesení
Krajského soudu v Hradci Králové zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude Krajský soud v
Hradci Králové vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto rozsudku
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.). Budou-li tedy
ve věci splněny i ostatní podmínky řízení, krajský soud o žalobě rozhodne meritorně.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne Krajský soud v Hradci Králové
v novém rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř.
s.).
Poučení
:
Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky
přípustné (§ 53 odst. 3,
§ 120 s. ř. s.).
V Brně dne 31. března 2010
JUDr. Ludmila Valentová