Daňové řízení: lhůta pro vyměření daně v řízení o mimořádných opravných prostředcích
a o
dodatečném daňovém přiznání
I. Obecná
prekluzivní lhůta
pro vyměření (doměření) daně podle
§ 47 odst. 1 zákona
č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, se bez dalšího neuplatní v řízení o tzv. mimořádných
opravných
prostředcích podle části páté tohoto zákona, ani v řízení o dodatečném daňovém přiznání
podle
§ 41 zákona,
pro něž tento
zákon upravuje lhůty zvláštní. Lhůta podle
§ 47 odst. 1
citovaného
zákona se tedy v těchto řízeních uplatní jen v případech, kdy na ni zvláštní úprava
těchto institutů
v tomto zákoně přímo odkazuje, a kdy je tak lhůta pro vyměření (doměření) daně přímou
součástí
zvláštní lhůty pro použití příslušného mimořádného opravného prostředku, případně
pro podání
dodatečného daňového přiznání. Zároveň lze tuto lhůtu v takových případech použít
právě jen v
uvedeném rozsahu, tj. jako součást zvláštní lhůty pro použití daného procesního
institutu.
II. V řízení o tzv. mimořádných opravných prostředcích i o dodatečném
daňovém přiznání
se naopak plně uplatní konečná desetiletá
prekluzivní lhůta
pro vyměření (doměření)
daně upravená v
§ 47 odst. 2 větě
druhé zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
23. 2. 2010, čj.
7 Afs 20/2007- 73)
Prejudikatura: č. 953/2006 Sb. NSS, č. 954/2006 Sb. NSS, č. 1264/2007
Sb. NSS, č.
1438/2008 Sb. NSS a č. 1542/2008 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným VOP 014 proti Finančnímu ředitelství
v Brně o daň z
přidané hodnoty, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně.
Žalobkyně podala dne 25. 10. 1999 přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací
období III.
čtvrtletí roku 1999, v němž uplatnila nadměrný odpočet ve výši 1 602 137 Kč. Finanční
úřad v
Uherském Brodě zahájil výzvou ze dne 23. 11. 1999 vytýkací řízení, které ukončil
platebním výměrem
ze dne 19. 2. 2002, jímž žalobkyni vyměřil nadměrný odpočet na dani z přidané hodnoty
ve výši 2 666
705 Kč. Rozhodnutím ze dne 29. 11. 2004 žalovaný nařídil přezkoumání zmíněného platebního
výměru v
řízení podle §
55b daňového
řádu. V přezkumném řízení správce daně rozhodnutím ze dne 22. 12. 2004 žalobkyni
vyměřil dle
§ 55b odst. 6
daňového
řádu nadměrný odpočet na dani z přidané hodnoty za zdaňovací období III. čtvrtletí
1999 ve
výši 463 155 Kč.
Toto rozhodnutí správce daně napadla žalobkyně odvoláním, které žalovaný dne
7. 6. 2005
zamítl.
Proti uvedenému rozhodnutí žalovaného brojila žalobkyně žalobou, kterou Krajský
soud v Brně
rozsudkem ze dne 23. 11. 2006 zamítl. Shledal přitom nedůvodnou žalobní námitku,
že k novému
vyměření nadměrného odpočtu na dani z přidané hodnoty došlo až po uplynutí prekluzivní
lhůty pro
vyměření daně podle §
47 odst. 1
daňového řádu. Východiskem úvahy krajského soudu se stal
§ 55b odst. 2
věta první
daňového řádu, podle něhož lze zahájit přezkoumání daňových rozhodnutí nejpozději
do dvou let
následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní moci. Platební
výměr ze dne 19.
2. 2002, jenž správce daně přezkoumával, nabyl právní moci dne 3. 4. 2002 a rozhodnutí
žalo- vaného,
jímž bylo nařízeno jeho přezkoumání, bylo vydáno dne 29. 11. 2004; lhůta pro nařízení
přezkoumání
platebního výměru tedy byla zachována. Krajský soud nepřisvědčil ani námitce žalobkyně,
že vydání
platebního výměru není úkonem správce daně směřujícím k vyměření nebo dodatečnému
stanovení daně ve
smyslu § 47 odst.
2 daňového
řádu, jímž se přerušuje běh prekluzivní lhůty dle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu. Krajský soud dovodil, že úkony správce daně je třeba posuzovat postupně
tak, jak vedly
k vyměření daně. Platební výměr je nutno považovat za úkon správce daně, jímž se
daňovému subjektu
ukládá a vyměřuje daňová povinnost. Opačný výklad nemá dle krajského soudu oporu
v zákoně. Za úkon
přerušující běh prekluzivní lhůty k vyměření, resp. doměření daně považoval krajský
soud též
rozhodnutí žalovaného o nařízení přezkoumání daňového rozhodnutí podle
§ 55b daňového
řádu.
Rozsudek krajského soudu napadla žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížností,
kterou opřela o
důvod podle §
103 odst. 1
písm. a) s. ř. s., tj. nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní
otázky krajským
soudem v předcházejícím řízení. Stěžovatelka nesouhlasí s právním názorem krajského
soudu, že
předmětné rozhodnutí správce daně bylo vydáno před uplynutím prekluzivní lhůty pro
vyměření daně
podle § 47 odst.
1 daňového
řádu. S poukazem na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
ze dne 16. 5.
2006, čj. 2 Afs 52/2005- 94, č.
953/2006 Sb. NSS
a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2006, čj.
5 Afs 42/2004-61, č. 954/2006
Sb. NSS dovozuje,
že v posuzované věci uplynula
prekluzivní lhůta
k vyměření, resp. doměření daně dne
31. 12. 2002.
Judikatorní závěry obsažené v uvedených rozhodnutích dle stěžovatelky vyvrací úvahy,
které vedly
krajský soud k zamítnutí žaloby. Stěžovatelka tedy navrhla, aby Nejvyšší správní
soud napadený
rozsudek krajského soudu zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že nelze při výkladu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
vycházet pouze z formálního jazykového výkladu, ale rovněž ze smyslu a účelu tohoto
ustanovení v
rámci celého daňového řízení, tedy i s ohledem na možnost využití mimořádných opravných
prostředků.
Stěžovatelkou předestřený výklad by ve svém důsledku do značné míry omezoval možnosti
účinné nápravy
daňových rozhodnutí prostřednictvím mimořádných opravných prostředků, pro něž
daňový řád stanoví
jasné
podmínky. To potvrzuje i právní úprava institutu přezkoumávání daňových rozhodnutí
podle
§ 55b daňového
řádu, neboť
i tento mimořádný opravný prostředek směřuje ke „konečnému stanovení“ daně. Lhůta
k použití tohoto
mimořádného opravného prostředku se odvíjí dle
§ 55b odst. 2
daňového
řádu od právní moci přezkoumávaného rozhodnutí. Dle žalovaného by bylo proti
úmyslu
zákonodárce, aby rozhodnutí o výsledku přezkoumání dle
§ 55b odst. 6
daňového
řádu bylo „v nebezpečí prekluze“. Zákonodárce výslovně připustil možnost využití
mimořádných
opravných prostředků k přezkumu předchozího daňového řízení ukončeného pravomocným
(dodatečným)
platebním výměrem, ať už z úřední povinnosti nebo na žádost daňového subjektu. Žalovaný
je tedy toho
názoru, že při vyměření, doměření daně či přiznání nároku na daňový odpočet v rámci
řízení o řádných
či mimořádných opravných prostředcích, ale i po zrušení předchozího daňového rozhodnutí
soudem, se
uplatní pouze desetiletá lhůta upravená v
§ 47 odst. 2 věta
druhá daňového
řádu.
Sedmý senát při předběžné poradě dospěl k právnímu závěru, jenž je odlišný od
právního názoru
vyjádřeného ve shora uvedeném usnesení rozšířeného senátu ze dne 16. 5. 2006, čj.
2 Afs 52/2005-94, č. 953/2006
Sb. NSS, v němž byl
vysloven následující právní názor: „Platebním výměrem se daň vyměřuje, nelze jej
tedy považovat za
úkon směřující k vyměření daně, který přerušuje běh tříleté lhůty podle
§ 47 odst. 2 zákona
ČNR č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.“ Jelikož sedmý senát nemohl ve věci
rozhodnout, aniž
by se při tom neodchýlil od citovaného právního názoru, postoupil věc k rozhodnutí
rozšířenému
senátu s návrhem, aby zvážil odklon od svého právního názoru vyjádřeného v usnesení
ze dne 16. 5.
2006, čj. 2 Afs 52/2005-94, a
změnil dosavadní
výklad § 47 odst.
2 daňového
řádu.
Rozšířený senát vycházel dle sedmého senátu ve svém právním názoru, že platební
výměr není
úkonem přerušujícím běh prekluzivní lhůty, z gramatického výkladu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu. I kdyby sedmý senát připustil, že samotný jazykový výklad je správný,
nemůže dosavadní
právní názor obstát s ohledem na smysl a účel zákona jako celku. Pojem „úkon směřující
k vyměření
daně“ totiž nelze vykládat izolovaně, nýbrž v kontextu celého
daňového řádu.
Pokud není vydán
platební výměr, nedojde, až na výjimky upravené např. v
§ 50 odst. 5
a
odst. 6,
§ 55b odst. 6
daňového
řádu, ani k vyměření daně. Pokud je úkonem směřujícím k vyměření daně rozhodnutí,
které
předchází stanovení daně (výzva podle
§ 31 odst. 9
nebo
§ 43 daňového řádu),
tím
spíše tímto úkonem bude rozhodnutí, jímž je daňovému subjektu samotná daň stanovena.
Jaký jiný
„kvalifikovaný úkon“ by již měl směřovat k vyměření daně než úkon, jímž je právě
samotné vyměření
daně, tedy vydání platebního výměru, jímž je daň stanovena. Navíc dosavadní
judikatura
vychází z
toho, že daň je třeba ve lhůtě dle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
vyměřit pravomocně, tedy ani samotným vydáním platebního výměru ještě není vyměření
daně dokonáno.
Platební výměr je navíc nejen úkonem, jímž je daň vyměřena nebo doměřena, ale rovněž
úkonem, na nějž
je vázáno použití mimořádných opravných prostředků. Právní názor rozšířeného senátu
je však dle
názoru sedmého senátu v rozporu s účelem mimořádných opravných prostředků a fakticky
omezuje či
dokonce neguje možnost jejich uplatnění. Sedmý senát dovodil, že při stávajícím výkladu,
podle něhož
není platební výměr úkonem směřujícím k vyměření daně, postrádá jakékoliv opodstatnění
institut
přezkoumávání daňových rozhodnutí podle
§ 55b daňového
řádu. Ani
správci daně, ani daňovým subjektům by nebylo umožněno využívat tento procesní institut,
neboť aby
mohlo dojít k jeho naplnění ve dvouleté lhůtě podle
§ 55b odst. 2
daňového
řádu, muselo by řízení o daňové povinnosti proběhnout tak, že by od zahájení
daňové kontroly
až do právní moci rozhodnutí o odvolání neuplynula doba delší než jeden rok. Naopak
v případě, že by
rozhodnutí o odvolání nabylo právní moci až poslední den lhůty k vyměření daně, nebylo
by možno
tento mimořádný opravný prostředek využít vůbec, neboť by lhůta podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
uběhla dříve než lhůta podle §
55b odst. 2 daňového řádu.
Obdobně argumentuje sedmý senát i v případě obnovy řízení. S ohledem na existenci
lhůt k podání
žádosti o obnovu řízení dle §
54
odst. 3 daňového řádu by musely být nejen platební výměr, ale i rozhodnutí
o odvolání vydány
alespoň šest měsíců před zánikem práva daň vyměřit, aby bylo vůbec možno obnovu řízení
provést, a to
i ve prospěch daňových subjektů. V případě opravy zřejmých omylů a nesprávností stanovené
daně
postupem podle §
56 daňového
řádu by bylo možno opravu provést pouze v mezidobí mezi nabytím právní moci
rozhodnutí o
odvolání do uplynutí lhůty k vyměření nebo doměření daně. Opravu zřejmé chyby či
nesprávnosti
platebního výměru by tak bylo lze provést jen v řádech několika dnů nebo měsíců od
jeho vydání. Po
uplynutí prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
by byla náprava možná pouze cestou soudního přezkumu, což není dle sedmého senátu
účelné. Sedmý
senát argumentuje i zněním §
41
daňového řádu, jenž upravuje podání dodatečného daňového přiznání. Dodatečné
daňové přiznání,
ať již na daňovou povinnost vyšší (povinnost daňového subjektu) nebo nižší (právo
daňového subjektu)
je nutno podle §
41 odst. 1
daňového řádu podat do konce měsíce následujícího po zjištění, že daňová povinnost
daňového
subjektu má být vyšší, resp. nižší než jeho poslední známá daňová povinnost. Dodatečné
daňové
přiznání na daňovou povinnost nižší lze navíc dle
§ 41 odst. 4 daňového
řádu
podat jen ve lhůtě podle §
47
odst. 1 daňového řádu, a to pouze v případě, že nejsou splněny podmínky pro
použití
mimořádných opravných prostředků. Tato podmínka preferující použití mimořádných opravných
prostředků
by byla podle sedmého senátu zcela nadbytečná, pokud by platební výměr nebyl úkonem
ve smyslu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu. Tento výklad by také znemožňoval použití
§ 41 odst. 2 daňového
řádu, podle něhož dodatečné daňové přiznání není přípustné po zahájení daňové
kontroly, a to
až do právní moci dodatečného platebního výměru, který byl na základě daňové kontroly
vydán. Lhůta
pro podání dodatečného daňového přiznání podle
§ 41 odst. 1 daňového
řádu
se po uvedenou dobu přerušuje a začíná znovu běžet až od právní moci dodatečného
platebního výměru.
Pokud by se ovšem lhůta pro vyměření daně dle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
odvíjela od zahájení daňové kontroly a nebyla dodatečným platebním výměrem znovu
přerušena, mohlo by
dojít k jejímu marnému uplynutí již v průběhu odvolacího řízení, a dodatečný platební
výměr by tak
nenabyl právní moci. Nebylo by tak možné určit ani počá- tek a konec lhůty pro podání
dodatečného
daňového přiznání. Závěr vyslovený rozšířeným senátem by v této souvislosti mohl
vést i ke
zneužívání zákona v neprospěch daňových subjektů, neboť by tak v případech, kdy by
odvolací orgán,
případně i účelově, nerozhodl o podaném odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru
ve lhůtě pro
vyměření daně počítané již od okamžiku zahájení daňové kontroly, bylo daňovým subjektům
znemožněno
upravit výši své daňové povinnosti podáním dodatečného daňového přiznání. Sedmý senát
tedy dospěl k
závěru, že stávající výklad §
47
odst. 2 v návaznosti na §
46 odst. 4 daňového řádu může vést ke zneužití zákona v neprospěch daňových
subjektů, kterým
by mohlo být znemožněno domáhat se jednak svých práv prostřednictvím mimořádných
opravných
prostředků a jednak i snížení stanovené daňové povinnosti, resp. zvýšení daňové ztráty
prostřednictvím dodatečného daňového přiznání.
Rozšířený senát setrval na právním názoru vysloveném v usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího
správního soudu ze dne 16. 5. 2006, čj. 2
Afs
52/2005-94.
Z odůvodnění:
(...)
IV.
Posouzení věci rozšířeným senátem
[15] Rozšířený senát nemá důvod se odchýlit od svého dosavadního stanoviska vyjádřeného
v
usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2006, čj.
2 Afs 52/2005-94, č. 953/2006
Sb. NSS, podle
něhož platební výměr není úkonem správce daně, jenž by ve smyslu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
přerušoval běh tříleté prekluzivní lhůty dle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
pro vyměření daně.
[16] Rozšířený senát vedl k tomuto závěru nejen gramatický výklad daného ustanovení,
podle něhož
za „úkon směřující k vyměření daně nebo jejímu dodatečnému stanovení“ ve smyslu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
lze jen stěží považovat (dodatečný) platební výměr, jímž se daň právě již vyměřuje,
resp. dodatečně
vyměřuje. Ke shodnému výsledku lze dospět zároveň i výkladem teleologickým, neboť
(dodatečný)
platební výměr stojí na konci daňového řízení směřujícího k (dodatečnému) vyměření
daně, v okamžiku
vydání platebního výměru tedy není žádný důvod k tomu, aby došlo k přerušení a novému
běhu
prekluzivní lhůty podle §
47
odst. 1 daňového řádu.
[17] Na tom nic nemění ani skutečnost, že samotné vydání (dodatečného) platebního
výměru k
zachování prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
ještě nepostačuje, neboť daň je třeba podle ustálené judikatury Nejvyššího správního
soudu (rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2006, čj. 5
Afs
42/2004-61, č. 954/2006 Sb. NSS, usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního
soudu ze
dne 23. 10. 2007, čj. 9 Afs 86/2007-161,
č.
1542/2008 Sb. NSS) v uvedené lhůtě vyměřit či doměřit pravomocně. Pokud je proti
(dodatečnému)
platebnímu výměru podáno odvolání, je možnost zachování prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
v odvolacím řízení zajištěna tím, že běh této lhůty jsou způsobilé přerušit takové
úkony správce
daně či odvolacího orgánu v odvolacím řízení, jejichž cílem je zjistit skutečnosti
rozhodné pro
posouzení správnosti předchozího vyměření daně (rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 29. 8.
2007, čj. 8 Afs 19/2006-72,
www.nssoud.cz,
usnesení
rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 12. 2009, čj.
7 Afs 36/2008-134,
www.nssoud.cz).
[18] Hlavním argumentem předkládajícího senátu, proč by měl (dodatečný) platební
výměr přerušovat
běh lhůty podle §
47 odst. 1
daňového řádu, je vytvořit dostatečný prostor k použití mimořádných opravných
prostředků
(resp. procesních institutů, které
daňový řád za
mimořádné opravné
prostředky označuje). Předkládající senát má za to, že pokud dojde k pravomocnému
(dodatečnému)
vyměření daně na samém konci prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu, je již uplatnění mimořádných opravných prostředků (a případně i možnost
podání
dodatečného daňového přiznání) v podstatě vyloučeno, a to i v případech, kdy by se
tak dělo ve
prospěch daňového subjektu.
[19] K tomu je ovšem třeba poznamenat, že předkládající senát vychází při své
úvaze z nesprávných
předpokladů, neboť počítá s tím, že se
prekluzivní lhůta
podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
bez dalšího vztahuje i na řízení o mimořádných opravných prostředcích, resp. na řízení
o dodatečném
daňovém přiznání, a nebere přitom v úvahu, že
daňový řád stanoví
pro možnost
použití těchto procesních institutů zvláštní lhůty, které tak představují zvláštní
úpravu oproti
obecné úpravě v §
47 odst. 1
daňového řádu. Tuto skutečnost ustanovení
§ 47 odst. 1 daňového
řádu, v relevantním znění, zřetelně vyjadřuje tím, že stanoví: „Pokud tento
nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit nebo doměřit či přiznat nárok na daňový
odpočet po uplynutí
tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání
[...]“.
[20] Je tedy třeba vycházet z toho, že lhůta podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
se uplatní na řízení o mimořádných opravných prostředcích pouze v případech, kdy
na ni zvláštní
úprava těchto institutů v daňovém
řádu přímo odkazuje, kdy je tedy lhůta pro vyměření (doměření) daně přímou
součástí zvláštní
lhůty pro použití příslušného mimořádného opravného prostředku, případně pro podání
dodatečného
daňového přiznání. Zároveň lze tuto lhůtu v takových případech použít právě jen v
uvedeném rozsahu,
tj. jako součást zvláštní lhůty pro použití daného opravného prostředku. Pokud je
tedy tato zvláštní
lhůta pro zahájení daného řízení zachována, nemůže již tříletá
prekluzivní lhůta
podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
ovlivnit další běh tohoto řízení o mimořádném opravném prostředku (o dodatečném daňovém
přiznání),
resp. zabránit jeho řádnému dokončení.
[21] Jiný je ovšem charakter konečné desetileté prekluzivní lhůty pro vyměření
(doměření) daně
upravené v ustanovení §
47 odst.
2 věty druhé daňového řádu, v němž se stanoví: „Vyměřit a doměřit daň však
lze nejpozději do
deseti let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání
[...]“. Z
dikce tohoto ustanovení je patrné, že zde
daňový řád nepřipouští
možnost,
že by tato lhůta, která je vždy konečným limitem pro možnost změny daňové povinnosti
(ať už ve
prospěch nebo v neprospěch daňového subjektu) a kterou není možné přerušit jakýmkoliv
úkonem správce
daně (jinou otázkou je možnost stavení jejího běhu podle
§ 41 s. ř. s.),
mohla být
modifikována či ponechána stranou na základě jiného ustanovení
daňového řádu.
Nejvyšší správní
soud má tedy za to, že tato lhůta se plně uplatní i na řízení o mimořádných opravných
prostředcích,
resp. o dodatečném daňovém přiznání.
[22] Konkrétně se prekluzivní lhůty pro vyměření (doměření) daně podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu na
řízení o jednotlivých mimořádných opravných prostředcích, resp. o dodatečném daňovém
přiznání
uplatní následujícím způsobem:
a) Přezkoumání daňových rozhodnutí
(§ 55b daňového
řádu)
[23] Speciální lhůta pro přezkoumání daňových rozhodnutí je stanovena v
§ 55b odst. 2
daňového
řádu: „Toto přezkoumání může být zahájeno nejpozději do dvou let následujících
po roce, v
němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní moci.“ V souladu s výše uvedeným se tato
lhůta uplatní
namísto lhůty v §
47 odst. 1
daňového řádu. Bylo by v rozporu se smyslem této zvláštní úpravy, aby i v
případech, kdy by
byla dvouletá lhůta pro zahájení přezkoumání zachována, by nebylo možné přezkoumání
daňového
rozhodnutí provést, protože by již uplynula lhůta podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu.
[24] Přezkoumání daňového rozhodnutí je tedy možné tehdy, pokud je rozhodnutí
o povolení nebo
nařízení přezkoumání vydáno (§
55b odst. 4 daňového řádu) a daňovému subjektu doručeno ve lhůtě dvou let
následujících po
roce, v němž přezkoumávané rozhodnutí nabylo právní moci
(§ 55b odst.
2 daňového
řádu), byť by se tak stalo již po uplynutí lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu. Z toho je zřejmé, že ani další průběh takto zahájeného přezkumného řízení,
které může
skončit zrušením, nahrazením, změnou nebo potvrzením přezkoumávaného rozhodnutí
(§ 55b odst.
1 daňového
řádu) ani průběh případného řízení o odvolání proti rozhodnutí o výsledku
přezkoumání
(§ 55b odst.
6 daňového
řádu) již lhůta podle §
47
odst. 1 daňového řádu ovlivnit nemůže. V tomto smyslu je tedy třeba korigovat
právní názor
poprvé vyjádřený v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 10. 2003, čj.
6 A 76/2001-41, č. 178/2004 Sb.
NSS, podle něhož
běh prekluzivní lhůty podle §
47
odst. 1 daňového řádu přerušuje rozhodnutí příslušného správce daně o povolení
(nařízení)
přezkoumání daňového rozhodnutí. Jestliže se lhůta podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
na řízení o přezkoumání daňového rozhodnutí vůbec nevztahuje, není možné ani hovořit
o tom, že by
úkon správce daně v tomto řízení, konkrétně rozhodnutí o nařízení (povolení) přezkoumání
byl úkonem
tuto lhůtu přerušujícím.
[25] To ovšem nic nemění na tom, že i toto řízení musí být dokončeno ve lhůtě
deseti let od konce
zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání
(§ 47 odst. 2
daňového
řádu), celková délka přezkumného řízení (včetně řízení o odvolání proti výsledku
přezkoumání)
je tedy omezena částí desetileté lhůty, která z této lhůty zbývá v okamžiku zahájení
přezkoumání,
přičemž běh této lhůty není možné žádným úkonem v rámci přezkumného řízení přerušit.
[26] Navíc konečný limit pro nové stanovení daně v podobě prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
samozřejmě neznamená, že by správce daně příslušný pro přezkumné řízení či odvolací
orgán v tomto
řízení byli oprávněni otálet se svými rozhodnutími až na samý konec této lhůty. I
na toto řízení se
totiž vztahuje povinnost správce daně postupovat v daňovém řízení bez zbytečných
průtahů ve smyslu
§ 34c daňového
řádu a
respektovat pořádkové lhůty v tomto ustanovení uvedené. Byť se samozřejmě prekluzivní
lhůty na
straně jedné a pořádkové lhůty na straně druhé svým charakterem, stejně jako právními
důsledky
jejich překročení zásadně odlišují, je třeba zdůraznit, že správce daně je i v přezkumném
řízení
lhůtami podle §
34c odst. 1
daňového řádu vázán. V případech, kdy by správce daně tyto lhůty nerespektoval
a nápravu by k
podnětu daňového subjektu podle
§ 34c odst. 2
daňového
řádu nezjednal ani nadřízený správce daně, má daňový subjekt na ochranu před
nečinností
správce daně k dispozici žalobu podle
§ 79 a násl. s.
ř. s. Toto
konstatování samozřejmě platí obdobně i pro další procesní instituty, jimiž se rozšířený
senát bude
dále zabývat.
b) Obnova řízení (§
54 a
§ 55 daňového řádu)
[27] Podle §
54 odst. 3
daňového řádu musí být žádost o obnovu řízení podána do šesti měsíců ode dne,
kdy se žadatel
dozvěděl o důvodech obnovy řízení, nejpozději však před uplynutím lhůty, ve které
zaniká právo daň
vyměřit nebo doměřit. Podle této zvláštní úpravy je tedy objektivní lhůta pro podání
žádosti o
obnovu řízení ztotožněna s prekluzivními lhůtami pro vyměření daně podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu.
[28] Podle §
55 odst. 2
daňového řádu správce daně nařídí obnovu z úřední povinnosti, pokud nezaniklo
právo na
vyměření daně. I zde je tedy zvláštní lhůta pro případ obnovy řízení z úřední povinnosti
vázána na
prekluzivní lhůty pro vyměření daně podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu.
[29] Jiné lhůty daňový
řád v
ustanoveních pro obnovu řízení nestanoví, a to ani pro vydání nového rozhodnutí v
obnoveném řízení
(§ 55 odst. 6
daňového
řádu) ani pro rozhodnutí o případném odvolání proti novému rozhodnutí v obnoveném
řízení
(§ 55 odst. 8
daňového
řádu). Je tedy třeba vycházet z toho, že pro možnost obnovy řízení na žádost
daňového
subjektu je rozhodující, aby objektivní lhůta podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
ve spojení s §
47 odst. 1
a odst. 2 daňového
řádu
(stejně jako subjektivní šestiměsíční lhůta podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu) byla zachována v okamžiku podání žádosti o obnovu řízení. Smyslu a účelu
tohoto
ustanovení by odporoval výklad, podle něhož by i v případě včasného podání žádosti
o obnovu podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
nebylo možné povolit obnovu řízení ani provést obnovené řízení, protože by mezitím
uplynula lhůta
podle § 47 odst.
1 daňového
řádu. Obdobně pro nařízení obnovy řízení z úřední povinnosti je rozhodující,
aby rozhodnutí o
nařízení obnovy bylo vydáno a daňovému subjektu doručeno ve lhůtách pro vyměření
(doměření) daně
podle § 47 odst.
1 a
odst. 2 daňového
řádu,
pokud je tato lhůta zachována, nemůže již následné uplynutí lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
ovlivnit průběh obnoveného řízení.
[30] Je tedy možné uzavřít, že v případě včasného podání žádosti o obnovu řízení
již běh lhůty
podle § 47 odst.
1 daňového
řádu nijak neovlivní další průběh řízení o povolení obnovy a v případě jejího
povolení ani
další průběh obnoveného řízení (včetně příp. navazujícího řízení o odvolání proti
novému rozhodnutí
v obnoveném řízení). Obdobně to platí v případě včasného nařízení obnovy z úřední
povinnosti. Na
tato navazující řízení se ovšem opět v plném rozsahu uplatní desetiletá lhůta podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu, resp. její část, která v okamžiku podání žádosti o obnovu, příp. v okamžiku
nařízení
obnovy z úřední povinnosti ještě zbývá.
c) Opravy zřejmých omylů a nesprávností
(§ 56 daňového řádu)
[31] Podle §
56 odst. 4
daňového řádu opravy nebo zrušení stanovené daně nelze provést, zaniklo-li
právo daň vyměřit
nebo doměřit. Vzhledem k této konstrukci zvláštní lhůty, která bez dalšího odkazuje
na obecné lhůty
podle § 47 odst.
1 a
odst. 2 daňového
řádu, je
nutno přijmout závěr, že rozhodnutí o opravě nebo zrušení stanovené daně z důvodu
zřejmých omylů
nebo nesprávností lze vydat pouze do doby
prekluze
daně podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu,
zároveň je nutno vycházet z toho, že v této lhůtě musí být o opravě nebo zrušení
daně rozhodnuto
pravomocně (podle §
56 odst. 5
daňového řádu je proti rozhodnutí o opravě nebo zrušení daně přípustné odvolání).
[32] Ani případné uplynutí lhůty pro opravu zřejmých omylů a nesprávností by ovšem
nevylučovalo,
aby na základě těchto omylů nebo nesprávností došlo k povolení nebo nařízení přezkoumání
rozhodnutí
podle § 55b daňového
řádu,
pokud by zřejmé omyly či nesprávnosti zakládaly pro takový postup důvod a zároveň
by ještě byla
zachována výše zmíněná lhůta pro zahájení přezkoumání.
d) Prominutí daně (§
55a
daňového řádu)
[33] Daňový řád
řadí mezi
mimořádné opravné prostředky také prominutí daně, které se ovšem obecnému vymezení
pojmu „mimořádný
opravný prostředek“ ze všech zmiňovaných institutů patrně nejvíce vymyká. Rozhodnutí
podle
§ 55a daňového
řádu nemůže
spočívat v novém vyměření či doměření daně, ale v případě vyhovění žádosti pouze
v úplném nebo
částečném prominutí daně. Dle §
55a odst. 1 daňového řádu může k prominutí daně dojít v kterémkoli stadiu
daňového řízení
(tj. včetně řízení vymáhacího). Je tedy třeba vycházet z toho, že prekluzivními lhůtami
podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu pro
vyměření (doměření) daně není možnost prominutí daně žádným způsobem omezena.
e) Dodatečné daňové přiznání (§
41 daňového řádu)
[34] Procesním institutem, který rovněž může vést ke změně daňové povinnosti,
není však zákonem
řazen mezi mimořádné opravné prostředky, je dodatečné daňové přiznání. Podle
§ 41 odst. 1 daňového
řádu
má daňový subjekt povinnost podat dodatečné daňové přiznání ve lhůtě do konce měsíce
následujícího
po zjištění, že jeho daňová povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta nižší než jeho
poslední známá
daňová povinnost (tj. částka daně správcem daně naposled pravomocně stanovená buďto
konkludentně
postupem podle §
46 odst. 5
daňového řádu nebo platebním výměrem, dodatečným platebním výměrem nebo rozhodnutím
o
opravném prostředku). Tato lhůta se podle
§ 41 odst. 2 daňového
řádu
přerušuje úkonem správce daně směřujícím k přezkoušení správnosti daňové povinnosti
za příslušné
zdaňovací období (tedy většinou zahájením daňové kontroly) a počíná běžet znovu od
okamžiku, kdy
rozhodnutí vydané na základě tohoto přezkoušení správnosti daňové povinnosti nabude
právní moci. Po
tuto dobu totiž není podání dodatečného daňového přiznání přípustné (viz usnesení
rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 3. 2007, čj. 8
Afs
111/2005-106, č. 1264/2007 Sb. NSS).
[35] Obdobnou subjektivní lhůtu
§ 41 odst. 1 daňového
řádu
stanoví i pro podání dodatečného daňového přiznání na daň nižší nebo daňovou ztrátu
vyšší, než je
poslední známá daňová povinnost (tj. ve prospěch daňového subjektu), což je ovšem
právo, nikoli
povinnost daňového subjektu. Toto právo je ovšem zároveň omezeno
§ 41 odst. 4 daňového
řádu, podle něhož dodatečné daňové přiznání na daň nižší nebo daňovou ztrátu
vyšší, než je
poslední známá daňová povinnost, lze platně podat jen tehdy, nejsou-li splněny podmínky
pro obnovu
řízení nebo přezkoumání rozhodnutí podle
§ 55b daňového
řádu, a to
do lhůty stanovené v §
47 odst. 1
daňového řádu, není-li zvláštním předpisem stanoveno jinak. Citované ustanovení
pak uvádí
ještě konkrétní případy, kdy není možné dodatečné daňové přiznání ve prospěch daňového
subjektu
podat.
[36] Jak již konstatoval rozšířený senát Nejvyššího správního soudu ve svém usnesení
ze dne 2. 8.
2007, čj. 1 Afs 20/2006-60, č.
1438/2008 Sb. NSS,
vedle subjektivní lhůty podle §
41 odst. 1 daňového řádu se na podání dodatečného daňového přiznání na nižší
daň nebo vyšší
daňovou ztrátu vztahuje též objektivní propadná lhůta pro vyměření daně podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu, ovšem s možností, aby došlo k přerušení běhu této lhůty úkony správce
daně
předcházejícími podání dodatečného daňového přiznání (např. zahájení daňové kontroly),
pokud splňují
požadavky § 47
odst. 2 daňového
řádu.
[37] I zde tedy daňový
řád
stanoví zvláštní objektivní lhůtu, tentokrát pro podání dodatečného daňového přiznání
ve prospěch
daňového subjektu. Opět by dle názoru rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
odporovalo
smyslu této zvláštní úpravy, pokud by i při zachování této lhůty nebylo možné řízení
o dodatečném
daňovém přiznání řádně dokončit (tj. případně stanovit daň v nové výši) z toho důvodu,
že by až v
průběhu tohoto řízení došlo k uplynutí prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu. I zde tedy musí platit, že se v takovém případě lhůta podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
již na další řízení o dodatečném daňovém přiznání neuplatní a toto řízení bude časově
omezeno pouze
zbývající částí desetileté lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu. Obdobně to ovšem musí být i v případě řízení o dodatečném daňovém přiznání
na daňovou
povinnost vyšší nebo daňovou ztrátu nižší, které je omezeno pouze subjektivní lhůtou
podle
§ 41 odst. 1 daňového
řádu
a dále lhůtou podle §
47 odst. 2
daňového řádu.