Vydání 4/2011

Číslo: 4/2011 · Ročník: IX

2231/2011

Daňové řízení: k pojmu "ukončení činnosti"

Daňové řízení: k pojmu „ukončení činnosti“
Pojem „ukončení činnosti“ ve smyslu § 40 odst. 9 věty druhé zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, je třeba chápat jako okamžik vstupu daňového subjektu do likvidace.
(Podle rozsudku
Krajského soudu v Brně
ze dne 12. 1. 2010, čj. 31 Ca 51/2009 – 46)
Věc: Společnost s ručením omezeným Kurhi, v likvidaci, proti Finančnímu ředitelství v Brně o daň z příjmů právnických osob.
Finanční úřad Brno III. Doměřil žalobci dodatečným platovým výměrem ze dne 16. 6. 2008 daň z příjmů právnických osob za část zdaňovacího období od 1. 1. 2006 do 30. 9. 2006. Důvodem doměření daně bylo zjištění správce daně, že žalobce v rozporu s § 23 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a § 4 odst. 1 zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů (dále jen „zákon o rezervách“), ke dni předcházejícímu den zahájení likvidace neupravil výsledek hospodaření o zůstatky vytvořených opraných položek k nepromlčeným pohledávkám vytvořeným podle § 8a zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů.
Žalovaný svým rozhodnutím ze dne 5. 1. 2009 zamítl odvolání žalobce proti rozhodnutí správního orgánu I. Stupně. K odvolací námitce uvádějící, že správce daně nemá důkazy pro svou úvahu, že došlo k ukončení podnikatelské činnosti ke dni předcházejícímu likvidaci, žalovaný v rozhodnutí odkázal na § 68 odst. 1, 2 a 3 obchodního zákoníku, podle kterých společnost zaniká dnem jejího výmazu z obchodního rejstříku a jejímu zániku předchází zrušení s likvidací nebo bez likvidace. Podle § 70 odst. 2 obchodního zákoníku je společnost stupem do likvidace zrušena. Společnost tedy byla zrušena rozhodnutím jediného společníka ke dni 1. 10. 2006. na základě dalších v rozhodnutí citovaných právních předpisů dospěl žalovaný k závěru, „že ke dni zrušení obchodní společnosti dle obchodního zákoníku, dochází k ukončení podnikatelské činnosti daňového subjektu ve smyslu platných právních předpisů se všemi jeho důsledky, jak v oblasti účetní, tak v oblasti daňové.“
Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného ze dne 5. 1. 2009 žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Dle žalobce je definice zdaňovacího období pro účely daně z příjmů právnických osob uvedena v § 17a zákona o daních z příjmů. Jestliže správce daně dovodil povinnost žalobce podat daňové přiznání z § 40 odst. 9 daňového řádu, žalobce namítl, že uvedené ustanovení neobsahuje odkaz na den předcházející vstupu do likvidace, ale pouze na den ukončení činnosti, a sám správce daně v protokolu ze dne 11. 6. 2008 uvedl, že ve správním spise není důkazní prostředek o ukončení činnosti. Dle žalobce § 40 odst. 9 daňového řádu neobsahuje odkaz na novelizované právní předpisy, o které žalovaný opírá své závěry a zároveň žalobce nesouhlasí se závěrem, že dle obchodního zákoníku dochází ke dni zrušení společnosti k ukončení podnikatelské činnosti. Své právo podnikat a zároveň právo ukončit svou podnikatelskou činnost žalobce odvozoval z čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Žalobce dále uvedl, že § 35 daňového řádu dopadající na souhlas správce daně se váže pouze na výmaz z obchodního rejstříku, což žalobce dokládal rozsudkem Vrchního soudu v Praze. Obdobně dokládal žalobce rozsudkem Nejvyššího správního soudu nemožnost prokázat negativní skutečnost.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě uvedl, že po provedení daňové kontroly u žalobce zůstaly nedoloženy skutečnosti požadované výzvou správce daně ohledně rezerv a opravných položek. Dle žalovaného meritum sporu spočívá výlučně v posouzení výkladu § 40 odst. 9 daňového řádu, z něhož žalobce formalistickým a protismyslným způsobem vytrhává větu druhou. Takový výklad žalovaný považuje za účelový. Dle žalovaného je nespornou skutečností, že ke dni 1. 10. 2006 se společnost s ručením omezeným Kurhi zrušila a vstoupila do likvidace. S touto právní skutečností jsou spojeny zákonem definovaná práva a povinnosti ve vztahu k daňovým povinnostem. Tato práva a povinnosti jsou definovány zákonem o rezervách, zákonem o daních z příjmů, obchodním zákoníkem ve spojení se zákonem o účetnictví a daňovým řádem. Dle žalovaného se pojem „ukončení činnosti“ dle daňového řádu v návaznosti na novelizované znění obchodního zákoníku a zákona o účetnictví váze ke dni předcházejícímu dni vstupu do likvidace. Ke dni zrušení společnosti dle obchodního zákoníku dochází k ukončení podnikatelské činnosti daňového subjektu ve smyslu platných právních předpisů se všemi důsledky. Žalovaný výklad žalobce odmítl jako jdoucí nad rámec znění § 40 odst. 9 daňového řádu a za nespornou právní skutečnost označil vstup žalobce do likvidace.
Krajský soud v Brně žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
Soud na prvním místě vycházel ze znění samotného § 40 odst. 9 daňového řádu. Citované ustanovení dopadá na situaci, kdy společnost vstupuje do likvidace, a ukládá povinnost podávat daňové přiznání po celou dobu likvidace společnosti (srov. větu první). Následně ustanovení rozděluje povinnosti mezi daňový subjekt a likvidátora. V případě, že by se pojem „ukončení činnosti“ vztahoval k zániku obchodní společnosti, tedy výmazu společnosti z obchodního rejstříku po skončení likvidace, byla by zde duplicitní povinnost podat daňové přiznání, a to jak daňovým subjektem, tak i likvidátorem. Z uvedeného je zřejmé, že povinnost podat daňové přiznání po skončení likvidace, a tedy po ukončení činnosti před výmazem z obchodního rejstříku, připadá likvidátorovi společnosti, nikoliv daňovému subjektu.
Likvidace společnosti není institut práva daňového, nýbrž práva obchodního a je upravena § 70 a násl. obchodního zákoníku. Ve znění platném a účinném pro příslušné zdaňovací období jsou pro souzenou věc zásadní § 72 odst. 1 a 74 odst. 1 obchodního zákoníku. Dle § 72 odst. 1 obchodního zákoníku činí likvidátor „jménem společnosti jen úkony směřující k likvidaci společnosti. Při výkonu této působnosti plní závazky společnosti, uplatňuje pohledávky a přijímá plnění, zastupuje společnost před soudy a jinými orgány, uzavírá smíry a dohody o změně a zániku práv a závazků a vykonává práva společnosti. Nové smlouvy může uzavírat jen v souvislosti s ukončením nevyřízených obchodů, nebo je-li to potřebné k zachování hodnoty majetku společnosti nebo k jeho využití, nejedná-li se o pokračování v provozu podniku. Likvidátor je oprávněn jednat jménem společnosti též ve věcech zápisu do obchodního rejstříku.“ Již z dikce uvedeného ustanovení je patrné, že činnost obchodní společnosti ve smyslu § 2 odst. 1 obchodního zákoníku (dle kterého se podnikáním rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku) nepokračuje a je vstupem do likvidace ukončena. Uvedenému odpovídá i § 74 odst. 1 obchodního zákoníku, dle kterého „[1] likvidátor sestaví ke dni vstupu společnosti do likvidace zahajovací likvidační účetní rozvahu a soupis jmění. Účetní závěrku předcházející dni vstupu do likvidace sestavuje statutární orgán. Nesestaví-li statutární orgán tuto účetní závěrku bez zbytečného odkladu po vstupu společnosti do likvidace, přechází tato povinnost na likvidátora.“ Tedy i z hlediska účetního je patrný předěl mezi činnostmi společnosti před a po vstupu do likvidace. Uvedenému odpovídá i znění zákona o účetnictví, když dle jeho § 17 odst. 2 písm. c) účetní jednoty uzavírají účetní knihy ke dni předcházejícímu dni vstupu do likvidace, a dle § 17 odst. 1 písm. c) téhož zákona účetní jednotky otevírají účetní knihy ke dni vstupu do likvidace.
Z uvedeného je tedy zřejmé, že jak z pohledu obchodního práva, tak i z pohledu práva účetního, dochází vstupem do likvidace ke změně charakteru činnosti obchodní společnosti, což má své důsledky v oblasti účetní. Podnikatelská činnost ve smyslu § 2 odst. 1 obchodního zákoníku je vstupem do likvidace ukončena, nadále ji společnost neprovádí, ale je to likvidátor, jenž za společnost činí kroky k vypořádání jejich závazků.
Tomuto dělení pak logicky odpovídá i struktura § 40 odst. 9 daňového řádu. Přestože dvě ustanovení daňového řádu (§ 35 odst. 2 a § 40 odst. 9) používají termín „ukončení činnosti“, nelze dovodit, že se jedná o stejný časový okamžik. Tento závěr je zřetelný právě ze zákona o daních z příjmů a zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, o které žalovaný opřel své rozhodnutí, když uvedl, že smyslem § 35 odst. 2 daňového řádu je zajištění splnění všech daňových povinností před zánikem společnosti s tím, že písemný souhlas správce daně s ukončením činnosti dopadá i na ostatní subjekty evidované v jiných evidencích, než v obchodním rejstříku.
Z § 4 odst. 1 zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů ve znění účinném pro příslušné zdaňovací období lze citovat, že „[r]ezervy a opravné položky se zruší rovněž ke dni účinnosti nájemní smlouvy v případě nájmu podniku, ke dni předcházejícímu dne zrušení stálé provozovny na území České republiky, ke dni předcházejícímu dne vstupu do likvidace nebo ke dni předcházejícímu den účinnosti prohlášení konkursu“.
V návaznosti na uvedené se dle § 23 odst. 8 písm. a) zákona o daních z příjmů ve znění platném a účinném pro příslušné zdaňovací období „[v]ýsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji, z něhož se vychází pro zjištění základu daně za zdaňovací období (část zdaňovacího období) předcházející dni ukončení podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, pronájmu nebo zahájení likvidace, [...] upraví u poplatníků uvedených v § 17, kteří vedou účetnictví, o zůstatky vytvořených rezerv a opravných položek, výnosů příštích období a nákladů příštích období, které nebudou prokazatelně zúčtovány v období likvidace“.
Žalovaný tedy ve svém rozhodnutí poskytl celostní výklad problematiky vstupu společnosti do likvidace, přičemž soud se v této rovině se závěry žalovaného ztotožnil.
Ze zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů a ze zákona o daních z příjmů je zřetelné, že žalobce byl povinen zrušit rezervy a opravné položky ke dni předcházejícímu vstupu do likvidace a upravit výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji, z něhož se vychází pro zjištění základu daně ze zdaňovací období (část zdaňovacího období) předcházející dni zahájení likvidace. Z příslušných znění obchodního zákoníku ve spojení se zákonem o účetnictví je pak patrné,, že byl žalobce povinen provést účetní závěrku přecházející dni vstupu do likvidace, přičemž k tomuto dni měl uzavřít účetní knihy a provést mimořádnou účetní závěrku. Tomuto pak plně odpovídá věta druhá § 40 odst. 9 daňového řádu, podle níž ke dni ukončení činnosti provede daňový subjekt účetní závěrku a nejpozději do konce následujícího měsíce podá daňové přiznání. S ohledem na ustanovení obchodního zákoníku vstupem do likvida dochází k ukončení podnikatelské činnosti daňového subjektu ve smyslu § 2 odst. 1 obchodního zákoníku, když likvidátor nemůže pokračovat v provozu podniku. Z celého komplexu příslušných ustanovení právního řádu je zřejmé, že vstup do likvidace je časový předěl, který má důsledky ve všech oblastech činnosti daňového subjektu, tedy jak v oblasti podnikatelské, tak účetní i daňové. Procesní daňový předpis tak pouze reflektuje úpravu hmotného práva napříč právními předpisy a žalobcův izolovaný výklad tak nemůže v této rovině obstát.
Nedůvodné je i vytýkání nesprávné
interpretace
notářského zápisu. Z notářského zápisu je patrný vstup společnosti do likvidace. Důvody, pro které tak společnost učinila, jsou v souzené věci irelevantní, přičemž se vstupem do likvidace jsou spojeny důsledky přepokládané zákonem. Zejména je tedy s ohledem na ustanovení obchodního zákoníku nedůvodné namítat, že z notářského zápisu vyplývá toliko omezení činnosti. Je možné, že omezení činnosti bylo důvodem vstupu do likvidace, nicméně vstup do likvidace má za důsledek ukončení podnikatelské činnosti ve smyslu § 2 odst. 1 obchodního zákoníku, jak již soud uvedl výše.
(...) Jde-li o argumentaci žalobce vznesenou u jednání, jíž se dovolával při aplikace § 40 odst. 9 a na něj navazujícího § 35 daňového řádu přihlédnout ke znění § 18 odst. 1 zákona o daních z příjmů a čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, soud konstatuje, že § 18 v odstavci 1 zákona o daních z příjmů vymezuje obecně předmět daně [,,[p]ředmětem daně jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem (dále jen „příjmy“), není-li dále stanoveno jinak“], § 40 odst. 9 daňového řádu jakožto ustanovení speciální a mající aplikační přednost se vztahuje ke konkrétní situaci a ukládá povinnosti daňovému subjektu jakož i likvidátorovi. Byl to daňový subjekt, který rozhodl o likvidaci své společnosti, a proto měl postupovat podle zákonem mu uložených povinností vztahujících se k tomuto svému rozhodnutí.

Zasílání aktuálního vydání na e-mail


Zadejte Vaši e-mailovou adresu a budeme Vám nové vydání zasílat automaticky.