Prokurista není oprávněn jednat za právnickou osobu před správcem daně
podle § 9 odst.
2 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. V daňovém řízení může být prokurista
toliko
smluvním zástupcem právnické osoby, a to na základě plné moci jemu udělené podle
§ 10 odst. 3 tohoto
zákona. V zákonném vymezení prokury zmocnění zastupovat daňový subjekt podle § 10 odst. 3 uvedeného
zákona samo o sobě obsaženo není, neboť placení daní není právním úkonem týkajícím
se provozu
podniku, nýbrž právním úkonem vztahujícím se k podnikateli.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 11. 8. 2008, č. j. 7459/08-1500-602705, žalovaný
zamítl odvolání
žalobkyně proti rozhodnutí o zamítnutí odvolání podle
§ 49 odst. 2 písm. c) zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále též "daňový řád“), vydané Finančním úřadem v Pardubicích
dne 13. 6.
2008, č. j. 134452/08/248540/7121. Uvedeným rozhodnutím finanční úřad zamítl odvolání
proti
rozhodnutí o zastavení řízení ve věci dodatečného daňového přiznání k dani z příjmů
právnických osob
za zdaňovací období roku 2003, neboť odvolání bylo podáno osobou k tomu nepříslušnou.
Výše uvedené rozhodnutí žalovaného napadla žalobkyně žalobou, jíž
se domáhala jeho
zrušení. Krajský soud v Hradci Králové rozsudkem ze dne 18. 12. 2009, č. j. 31 Ca
193/2008 - 53,
podané žalobě vyhověl a zrušil rozhodnutí žalovaného ze dne 11. 8. 2008 i rozhodnutí
Finančního
úřadu v Pardubicích ze dne 13. 6. 2008 a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
Zabýval se
především posouzením plné moci ze dne 7. 2. 2008, jímž prokuristé žalobkyně Roman
Bleha a Kamila
Hánělová zmocnili daňového poradce Ing. U. k veškerým úkonům před správcem daně podle
daňového řádu.
Uvedl, že zastoupení podnikatele
"může mít dvojí podobu, tj. na základě
udělené prokury
jako "zvláštní plné moci" a na základě "obecné"
plné moci podle
příslušných ustanovení občanského zákoníku, pak u právnické osoby je bezesporu k
udělení takové
"obecné" plné moci oprávněn statutární orgán, přičemž stejné oprávnění
je nutno
přiznat i prokuristovi“
. Krajský soud uzavřel, že prokurista je oprávněn
zvolit si pro
daňové řízení zástupce podle § 10 odst. 3 daňového řádu. Řízení o odvolání žalobkyně
podané
prostřednictvím daňového poradce na základě plné moci ze dne 7. 2. 2008 tedy nemělo
být zastaveno,
nýbrž věcně projednáno.
Žalovaný (dále též "stěžovatel“) napadl rozsudek krajského soudu
včas podanou
kasační stížností namítaje, že je dán důvod podle ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále též "s. ř. s.“), tj. nezákonnost spočívající v nesprávném
posouzení právní
otázky osudem v předcházejícím řízení.
Podle stěžovatele prokurista není zástupcem daňového subjektu ve
smyslu
§ 10 odst. 3 daňového řádu a nemůže proto
zmocňovat další osoby k jednání se správcem daně. Z dikce ustanovení
§ 133 a dalších zákona č.
513/1991 Sb., obchodního zákoníku, ve znění
pozdějších předpisů (dále též "obch. zák.“), vyplývá, že prokurista není statutárním
orgánem
společnosti, proto nemůže zmocňovat další osoby k jednání se správcem daně. Odůvodnění
krajského
soudu ohledně možnosti prokuristy udělovat plnou moc je podle stěžovatele nedostatečné;
taková plná
moc by byla mimořádným úkonem, se kterým obchodní zákoník nepočítá.
Závěrem stěžovatel k průběhu dosavadního řízení poznamenal, že žalobkyně
porušila
povinnost zakotvenou v ustanovení § 33 odst. 7 daňového řádu a neoznámila správci
daně změny
statutárního orgánu do patnácti dnů ode dne, kdy nastaly. Žalobkyně rovněž ani přes
výzvu k doplnění
odvolání ze dne 7. 5. 2008 odvolání řádně nedoplnila, proto správce daně podané odvolání
podle § 49 odst. 2 písm. c) daňového řádu zamítl. Jako zcela nepřípadnou označil stěžovatel
argumentaci
žalobkyně, že vrácení předkládací zprávy s právním názorem nadřízeného orgánu bylo
porušením zásady
dvojinstančnosti, neboť tento postup vyplývá z ustanovení § 49 odst. 2 daňového řádu.
Z těchto důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený
rozsudek
Krajského soudu v Hradci Králové zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Vyjádření žalobkyně ke kasační stížnosti nebylo podáno.
Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil,
zda jsou splněny
podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti,
byla podána
včas a osobou oprávněnou, a není důvodné kasační stížnost odmítnout pro nepřípustnost.
Kasační stížnost je důvodná.
Ze spisu vyplynuly následující skutečnosti. Dne 21. 12. 2007 podala
žalobkyně
dodatečné přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období roku 2003.
Důvodem jeho
podání bylo vyúčtování licenčních poplatků mateřskou společností za minulá období.
Žalobkyně si
uplatněním dodatečných nákladů na licenční poplatky snížila daňový základ o 8 436
120 Kč a požádala
Finanční úřad v Pardubicích (dále též "správce daně“) o vrácení přeplatku na dani
ve výši 2 615 160
Kč. Uvedené dodatečné daňové přiznání za žalobkyni podali prokuristé Roman Bleha
a Kamila Hánělová.
Oba prokuristé oprávnění jednat společně za žalobkyni udělili dne 7. 2. 2008 plnou
moc Ing. Z. U.,
daňovému poradci, pro veškeré úkony před správcem daně podle daňového řádu bez omezení
ke všem
zdaňovacím obdobím do 31. 12. 2003 včetně.
Finanční úřad v Pardubicích rozhodnutím ze dne 22. 2. 2008, č. j.
7366/08/248540/7121, řízení ve věci podaného dodatečného daňového přiznání zastavil,
neboť k 31. 12.
2007 uplynula lhůta pro vyměření daně podle §
47 daňového řádu. Proti uvedenému rozhodnutí správce daně bylo dne 18. 3.
2008 podáno
odvolání Ing. Z. U., daňovým poradcem. Správce daně podané odvolání spolu s předkládací
zprávou ze
dne 15. 4. 2008 předložil žalovanému, ten však přípisem ze dne 21. 4. 2008 správci
daně předkládací
zprávu vrátil s poznámkou, že plná moc ze dne 7. 2. 2008 neopravňuje Ing. Z. U. k
podání odvolání za
žalobkyni. Žalovaný dále konstatoval, že
"z dikce příslušných ustanovení
obchodního
zákoníku (§ 133 a násl.) je zřejmé, že prokurista není zástupcem daňového subjektu
ve smyslu
ustanovení § 10 odst. 3 daňového řádu. (…) Prokurista nemůže zmocňovat další osoby
k jednání se
správcem daní“
. Výzvou ze dne 7. 5. 2008, č. j. 107570/08/248540/7121,
správce daně
informoval žalobkyni o právním názoru žalovaného a vyzval ji k doplnění zákonných
náležitostí
odvolání o osoby příslušné k jeho podání.
Dne 23. 5. 2008 obdržel správce daně vyjádření ze dne 20. 5. 2008
podepsané
Leendertem Porterem de Jongem, jednatelem žalobkyně, který vyjádřil souhlas s kroky
učiněnými Ing.
Z. U. v daňovém řízení a pro právní jistotu současně přiložil jím podepsanou plnou
moc pro uvedeného
daňového poradce ze dne 15. 5. 2008. Správce daně z výpisu z obchodního rejstříku
zjistil, že od 10.
4. 2008 došlo u daňového subjektu ke změně v osobách jednatelů, a že funkce jednatele
pana de Jonga
skončila 10. 4. 2008; tato změna byla do obchodního rejstříku promítnuta 13. 5. 2008.
Správce daně
tak uzavřel, že podané vyjádření a plná moc doručené dne 23. 5. 2008 jsou neplatné,
neboť ke dni
podpisu těchto písemností již pan de Jong nebyl jednatelem žalobkyně. Odvolání ani
přes výzvu ze dne
7. 5. 2008 nebylo doplněno o osoby příslušné k jeho podání, proto správce daně v
souladu s § 49 odst. 2 písm. c) daňového řádu rozhodnutím ze dne 13. 6. 2008, č. j. 134452/08/248540/7121,
odvolání
zamítl.
Krajský soud jako stěžejní otázkou posuzovaného případu označil
posouzení platnosti
plné moci ze dne 7. 2. 2008, kterou prokuristé společnosti zmocnili daňového poradce
Ing. Z. U. k
jednání za společnost v průběhu daňového řízení. Nejvyšší správní soud se ovšem nejprve
zabýval
samotným postavením prokuristy, jeho oprávněním jednat za společnost v daňovém řízení
a následně i
jeho oprávněním udělit plnou moc daňovému poradci k zastupování společnosti v daňovém
řízení.
Ustanovení § 14 obch.
zák., jež nedostálo změn od 1. 1. 2005 do současnosti, stanoví, že prokurou zmocňuje
podnikatel
prokuristu ke všem právním úkonům, k nimž dochází při provozu podniku, i když se
k nim jinak
vyžaduje zvláštní plná moc. Prokuru lze udělit jen fyzické osobě (odstavec 1). V
prokuře není
zahrnuto oprávnění zcizovat nemovitosti a zatěžovat je, ledaže je toto oprávnění
výslovně v udělení
prokury uvedeno (odstavec 2). Omezení prokury vnitřními pokyny nemá právní následky
vůči třetím
osobám (odstavec 3). Více osobám lze prokuru udělit tak, že jsou k zastupování a
podepisování
oprávněny každá samostatně, nebo tak, že je přitom třeba souhlasného projevu vůle
všech prokuristů
nebo alespoň dvou z nich (odstavec 4). Prokurista podepisuje tím způsobem, že k firmě
podnikatele,
za kterého jedná, připojí dodatek označující prokuru a svůj podpis (odstavec 5).
Udělení prokury je
účinné od zápisu do obchodního rejstříku. Byla-li
prokura
udělena více osobám, musí
návrh obsahovat
i určení, zda každý prokurista může jednat samostatně, popřípadě kolik prokuristů
musí jednat
společně (odstavec 6).
Prokura
nezaniká smrtí podnikatele, pokud podnikatel nestanovil,
že má trvat
pouze za jeho života. Po smrti podnikatele však může prokurista činit jen úkony v
rámci obvyklého
hospodaření, a je povinen podat neprodleně návrh na zápis tohoto omezení prokury
soudu (§ 27 odst.
1). Úkony přesahující rámec obvyklého hospodaření může prokurista činit jen se souhlasem
dědiců a se
svolením soudu (odstavec 7).
Odborná literatura charakterizuje prokuru jako
"speciální,
široce
koncipovanou plnou moc, kterou může udělit pouze podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku.
Prokura
je zastoupením smluvním, typickým pro obchodní vztahy. (…) Pro prokuru je charakteristické,
že její
rozsah je stanoven samotným zákonem. (…) Ze zákonné dikce plyne, že mimo okruh prokuristovy
dispozice se budou nacházet především právní úkony týkající se oblastí nesouvisejících
vůbec s
podnikáním, jako je např. nakládání s osobním majetkem podnikatele, stejně jako právní
úkony jdoucí
mimo provoz podniku. Mezi takové můžeme zahrnout třeba prodej podniku nebo ustavení
dalšího
prokuristy“
(srov. Eliáš, K., Bejček, J., Hajn, P., Ježek, J. a kol. Kurs obchodního práva. Obecná
část.
Soutěžní právo. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007, s. 104).
Prokura
jako tzv. obchodní
plná moc
zmocňuje prokuristu ke všem právním úkonům, k nimž dochází při provozu podniku. Mezi
autory odborné
literatury pak panuje shoda v tom, že při interpretaci pojmu "provoz podniku“ bude
nezbytné vycházet
z judikatury a z okolností konkrétního případu (srov. Štenglová, I., Plíva, S., Tomsa,
M. a kol.
Obchodní zákoník. Komentář. 12. vydání. Praha: C. H. Beck, 2009, s. 47, nebo obdobně
Pelikánová, I.
Komentář k obchodnímu zákoníku. 1. díl. 4. vydání. Praha: ASPI Publishing, 2004,
s. 190).
K obsahu prokury se vyjádřil Nejvyšší soud např. v rozsudku ze dne
25. 11. 2009,
sp. zn. 23 Cdo 2713/2009, dostupném na
www.nsoud.cz, v němž uvedl, že "[p]
odle teorie je
prokura
obchodněprávní
plná moc.
Propůjčuje prokuristovi zákonem upravenou schopnost zastupovat podnikatele, není
však zákonným
zmocněním. Neexistuje proto "povolání prokurista“ či
prokura
jako předem určená funkce
ve vnitřní
struktuře společnosti. Zákonná úprava prokury slouží především požadavku právní jistoty
v
obchodněprávním styku, kdy musí mít třetí osoby jistotu o tom, zda jednají s osobou,
která je
oprávněna podnikatele navenek zastupovat“
. V citovaném rozsudku se Nejvyšší
soud vyjádřil
rovněž k odlišnému postavení prokuristy a statutárního orgánu. Konstatoval, že rozdíl
mezi
statutárním orgánem a prokuristou
"nespočívá jen ve skutečnosti, že prokurista
je zástupcem
podnikatele a statutární orgány jednají jako podnikatel sám, podstatné je to, že
postavení
statutárního orgánu v kapitálových obchodních společnostech mají její vnitřní výkonné
orgány
(představenstvo, jednatelé), které vykonávají řídící působnost upravenou zákonem,
společenskou
smlouvou či stanovami. Těžiště této působnosti leží ve vnitřní sféře společnosti,
kde uvedeným
orgánům náleží každodenní rozhodovací a řídící činnost, která může být někdy spojena
i s nutností
jednat navenek. Taková působnost u prokuristy zcela chybí, protože účelem prokury
je ustanovení
zástupce společnosti způsobilého zavazovat společnost navenek ve věcech provozu jejího
podniku“
.
Institut prokury je používán především v obchodních vztazích. Prokurista
jako
smluvní zástupce podnikatele je za podnikatele oprávněn uzavírat právní úkony týkající
se provozu
podniku, tj. převážně zastupovat podnikatele v obchodních závazkových vztazích a
ve vztazích na tyto
úkony navazujících. Činnost prokuristy tak spočívá zejména v jednání s obchodními
partnery,
dodavateli či odběrateli, v uzavírání obchodních smluv apod. Prokurista má současně
procesní
oprávnění jednat za společnost v občanském soudním řízení podle
§ 21 zákona č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů, což souvisí především s jeho oprávněním vymáhat u soudu plnění
z uzavřených
obchodněprávních smluv apod. Prokuristovi ovšem nenáleží manažerské rozhodování o
vnitřních otázkách
chodu společnosti, určování budoucího zaměření podniku, či jeho řízení. Tato pravomoc
náleží
statutárnímu orgánu, který je pověřen obchodním vedením společnosti. Z výše uvedeného
vyplývá, že
podstatou prokury je především zaručení právní jistoty třetích osob v tom smyslu,
že jednání
prokuristy v obchodněprávních, resp. civilněprávních závazkových vztazích, je způsobilé
společnost
zavazovat, a že prokurista je osobou pověřenou jednat za společnost navenek v otázkách
týkajících se
provozu podniku.
V oblasti veřejného práva je nutné na osobu prokuristy nahlížet
jiným úhlem
pohledu. Prokurista je osobou, jež má za úkol zabezpečit "provoz podniku“, není ovšem
osobou
oprávněnou či povinnou plnit závazky a povinnosti, jež pro společnost vyplývají z
norem veřejného
práva. V tomto ohledu vycházel Nejvyšší správní soud z právního názoru vysloveného
Nejvyšším soudem
v usnesení ze dne 17. 2. 2004, sp. zn. 11
Tdo
972/2003, dostupného na www.nsoud.cz, publikovaného pod č. 48/2005 Sbírky
rozhodnutí a
stanovisek, že "[z]
e zákonného vymezení prokury nelze dovodit oprávnění
či dokonce
povinnost prokuristy jednat za podnikatele i v jiných případech než v těch, jež se
týkají vlastního
provozu podniku. Je třeba rozlišovat právní úkony týkající se provozu podniku od
právních úkonů
vztahujících se k podnikateli (např. k povinnostem podnikatele jako plátce povinných
plateb, resp. k
jeho povinnostem daňového subjektu). Existují úkony týkající se provozu podniku,
k nimž je
prokurista na základě udělené prokury oprávněn v neomezeném rozsahu a bez dalšího
zmocnění, ale také
úkony, které činí samotný podnikatel (například jako daňový subjekt) vůči státu nebo
jiným ze zákona
oprávněným subjektům v rámci plnění svých zákonných povinností podnikatele. (…) Povinnost
k odvedení
příslušných povinných plateb za poplatníka se vztahuje na plátce jako na podnikatele
(zaměstnavatele) a není tak úkonem týkajícím se provozu podniku, k němuž je na základě
prokury
oprávněn prokurista“
(citovaný právní závěr byl následně potvrzen judikaturou Nejvyššího soudu, např.
v usneseních ze dne
19. 6. 2006, sp. zn. 5 Tdo 815/2006, a ze dne 16.
4. 2008, sp. zn. 8 Tdo 29/2008, dostupných na
www.nsoud.cz). Z uvedeného judikátu Nejvyššího soudu je patrné, že zákonné postavení
prokuristy
nezakládá bez dalšího oprávnění či dokonce povinnost prokuristy jednat za podnikatele
v oblasti
úkonů, jež činí samotný podnikatel jako daňový subjekt vůči státu. Plnění daňové
povinnosti vůči
státu tedy nespadá do obsahu pojmu "provoz podniku“ vymezeného v
§ 14 obch. zák.
Jednání daňových subjektů v daňovém řízení je upraveno v § 9 až
§ 11 daňového řádu.
Podle ustanovení § 9 odst. 2 daňového řádu jedná za právnickou osobu statutární orgán
nebo ten, kdo
prokáže, že je oprávněn za ni jednat.
Z třetího odstavce ustanovení § 10 daňového řádu se podává, že daňový
subjekt, jeho
zákonný zástupce nebo ustanovený zástupce se může dát zastupovat zástupcem, jehož
si zvolí. V téže
věci může mít současně jen jednoho zástupce. Zástupce jedná v rozsahu plné moci udělené
písemně nebo
ústně do protokolu. Není-li rozsah zmocnění vymezen nebo není-li vymezen přesně,
je tato plná moc
pro daňové řízení neomezená.
V daňovém řízení se rozlišuje jednání za společnost na základě §
9 odst. 2 daňového
řádu a zastupování společnosti na základě plné moci, jež upravuje ustanovení § 10 odst. 3.
Ustanovení § 9 odst. 2 daňového řádu stanoví, které subjekty jsou oprávněny jednat
za právnickou
osobu v daňovém řízení. Citované ustanovení rozlišuje jednak jednání osobní (statutárním
orgánem) a
jednak zákonné zastoupení právnické osoby. Pouze tyto subjekty (spolu se zástupcem
ustanoveným
správcem daně podle § 10 odst. 2 daňového řádu) jsou oprávněny udělit plnou moc dalšímu
subjektu pro
zastupování právnické osoby v daňovém řízení v souladu s § 10 odst. 3 daňového řádu.
Podle § 9 odst. 2 za
právnickou osobu jedná statutární orgán nebo osoba oprávněná za právnickou osobu
jednat ze zákona.
Pro určení osob oprávněných jednat za právnickou osobu se použije obecná úprava obsažená
v
§ 20 zákona č.
40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění
pozdějších předpisů (dále též "obč. zák.“). V posuzovaném případě je žalobkyně obchodní
společností
[podnikatelem ve smyslu § 2
odst. 2 písm.
a) obch. zák.], proto se na ni vztahuje speciální úprava týkající se jednání
podnikatele
obsažená v obchodním zákoníku, která má přednost před obecnou úpravou občanskoprávní.
Jednání
podnikatelů lze dělit na jednání osobní a na jednání v zastoupení, přičemž se rozlišuje
zastoupení
zákonné a smluvní. Osobní jednání podnikatele je upraveno v ustanovení
§ 13 obch. zák., podle něhož právnická
osoba jedná statutárním orgánem. Obchodní zákoník dále rozlišuje tři způsoby zákonného
zastoupení, a
to zastoupení vedoucím organizační složky podniku podle
§ 13 odst. 3 obch. zák., zastoupení
osobou pověřenou při provozování podniku určitou činností podle
§ 15 obch. zák. a zastoupení jinou osobou
jednající v provozovně podnikatele, nemohla-li třetí osoba vědět, že jednající osoba
k tomu není
oprávněna podle § 16 obch. zák. (tzv.
nezmocněný jednatel). Smluvním zastoupením je zastoupení na základě udělené plné
moci nebo prokury
(srov. Eliáš, K., Bejček, J., Hajn, P., Ježek, J. a kol. Kurs obchodního práva. Obecná
část.
Soutěžní právo. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007, s. 98 - 107).
Za žalobkyni jsou v souladu s výše uvedeným rozborem v daňovém řízení
oprávněni
jednat podle § 9 odst. 2 daňového řádu statutární orgán a její zákonní zástupci.
Další osoby mohou
za žalobkyni jednat pouze na základě plné moci, tedy na základě zastoupení smluvního
podle § 10 odst. 3 daňového řádu.
Daňový řád v § 9 odst. 2 prokuristovi výslovně nepřiznává procesní
oprávnění jednat
za právnickou osobu v daňovém řízení a ze samotného zákonného vymezení prokury takové
oprávnění
nevyplývá, neboť prokurista je smluvním zástupcem podnikatele, nikoliv zástupcem
zákonným.
Prokurista tedy není oprávněn jednat za právnickou osobu před správcem daně podle
§ 9 odst. 2 daňového řádu. V daňovém
řízení může být prokurista toliko smluvním zástupcem právnické osoby, a to na základě
plné moci jemu
udělené podle § 10 odst. 3 daňového řádu.
V zákonném vymezení prokury zmocnění zastupovat daňový subjekt podle
§ 10 odst. 3 daňového řádu samo o sobě
obsaženo není, neboť placení daní není právním úkonem týkajícím se provozu podniku,
nýbrž právním
úkonem vztahujícím se k podnikateli (srov. výše citované rozhodnutí Nejvyššího soudu
sp. zn. 11 Tdo
982/2003). Aby byl prokurista oprávněn zastupovat společnost v daňovém řízení, muselo
by takové
zmocnění být výslovně obsaženo např. v listině o udělení prokury či v samostatné
plné moci. Nadto
nelze pominout, že prokuru u společnosti s ručením omezeným uděluje zpravidla valná
hromada,
nestanoví-li společenská smlouva jinak (§
125
odst. 2 obch. zák.), nikoliv statutární orgán; oproti tomu plnou moc k zastupování
v daňovém
řízení může udělit pouze statutární orgán, zákonný zástupce nebo zástupce ustanovený
(§ 10 odst. 3
daňového řádu).
Problematikou substitučního zastoupení, tj. přenosu plné moci zmocněncem
na jinou
osobu, aby jednala za zmocnitele, se daňový řád výslovně nezabývá. Je proto třeba
podpůrně vycházet
z obecné úpravy zastoupení na základě plné moci obsažené v
§ 31 a násl. občanského zákoníku. Podle ní
je zmocněnec oprávněn udělit plnou moc jiné osobě, aby místo něho jednala za zmocnitele
ve dvou
případech: 1) je-li výslovně oprávněn podle plné moci udělit plnou moc jiné osobě
nebo 2) je-li
zmocněncem právnická osoba (§ 33a obč.
zák.). Stejně tak se mohou nechat zastupovat dalším zmocněncem osoby, které jsou
k tomu výslovně
oprávněny právním předpisem (např. advokát, daňový poradce). Pokud by prokurista
byl na základě plné
moci zmocněn k zastupování společnosti v daňovém řízení, mohl by zmocnit dalšího
zmocněnce k
zastupování společnosti jen v případě, že by k tomu byl výslovně oprávněn v listině
o udělené plné
moci, nebo že by byl osobou, která je na základě právního předpisu oprávněna nechat
se zastupovat
substitutem (např. daňovým poradcem či advokátem).
Nejvyšší správní soud uzavírá, že z důvodů shora vyjmenovaných v
posuzované věci
neobstojí právní názor Krajského soudu v Hradci Králové, že ze samotného vymezení
prokury
(§ 14 obch. zák.) vyplývá oprávnění
prokuristů zvolit si zástupce pro daňové řízení v souladu s § 10 odst. 3 daňového
řádu. V řízení
před krajským soudem bylo zcela mimo oblast zkoumání, zda existovala plná moc, jež
by prokuristy
zmocňovala zastupovat žalobkyni v daňovém řízení, případně, zda obsahem takové plné
moci bylo
výslovné oprávnění prokuristů, přenést udělenou plnou moc na dalšího zmocněnce. Pokud
by uvedená
plná moc neexistovala, nebyli by prokuristé oprávněni zastupovat žalobkyni v daňovém
řízení podle §
10 odst. 3 daňového řádu, a nemohli by tak platně udělit plnou moc k zastupování
žalobkyně v daňovém
řízení dalším subjektům, konkrétně daňovému poradci Ing. Z. U. Takový postup by se
příčil zásadě, že
nikdo nemůže na druhého převést více práva, než sám má
(
nemo
ad alium transferre
potest,
quam ipse
habet
)
, uznávané již v římském právu (srov. Kincl, J., Urfus,
V., Škrejpek, M.
Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995. s. 90).
S ohledem na výše uvedené závěry Nejvyšší správní soud zrušil napadený
rozsudek
Krajského soudu v Hradci Králové, a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž bude krajský
soud vázán
názorem vysloveným v rozsudku zdejšího soudu. V novém řízení rozhodne krajský soud
i o náhradě
nákladů řízení o kasační stížnosti (§
110 odst.
2 s. ř. s.).
V Brně dne 24. června 2010
JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu