Důkazy provedené při kontrole jednoho druhu daně mohou být použity i při kontrole a
stanovení výše jiného druhu daně (§ 31 odst.
4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků), pokud byly získány v souladu s právními předpisy a byla zachována práva daňového
subjektu.
Na základě stejného důkazního materiálu nemusí dojít vždy ke stejném způsobu stanovení
daně.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 8. 2008, čj.
1 Afs 100/2008 - 137)
Prejudikatura: č. 1572/2008 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 13. 5. 2005, č. j. 16601/1/130/03 zamítl žalovaný odvolání
žalobkyně proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu v Jablonci nad Nisou (dále jen
"správce daně“) ze dne 17. 6. 2003, č. j. 60778/03/187910/1291, jímž byla žalobkyni dodatečně
vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období prosinec 1999 ve výši 64 275 Kč. Rozhodnutím ze
dne 13. 5. 2005, č. j. 4669/1/130/05 zamítl žalovaný odvolání žalobkyně proti dodatečnému výměru
správce daně ze dne 19. 11. 2004, kterým bylo částečně vyhověno odvolání proti rozhodnutí ze dne 17.
6. 2003, č. j. 60791/03/187910/1291, a doměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období listopad
2000 ve výši 20 250 Kč. Dalším rozhodnutím ze dne 13. 5. 2005, č. j. 4669/2/130/05 zamítl žalovaný
odvolání žalobkyně proti dodatečnému platebnímu výměru správce daně ze dne 19. 11. 2004, kterým bylo
částečně vyhověno odvolání proti rozhodnutí ze dne 17. 6. 2003, č. j. 60793/03/187910/1291, a
doměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období prosinec 2000 ve výši 125 097 Kč. Konečně
rozhodnutím ze dne 13. 5. 2005, č. j. 4669/1/130/05 zamítl žalovaný odvolání žalobkyně proti
dodatečnému platebnímu výměru správce daně ze dne 19. 11. 2004, kterým bylo částečně vyhověno
odvolání proti rozhodnutí ze dne 18. 6. 2003, č. j. 60859/03/187910/1291, a doměřena daň z přidané
hodnoty za zdaňovací období prosinec 2001 ve výši 124 800 Kč.
Proti všem uvedeným rozhodnutím žalovaného brojila žalobkyně žalobami ke Krajskému
soudu v Ústí nad Labem, pobočce v Liberci, který je spojil ke společnému projednání a následně
rozsudkem ze dne 20. 12. 2007 zamítl.
Ve včas podané kasační stížnosti a v jejím doplnění žalobkyně uvedla, že soud
nesprávně posoudil právní otázku dokazování podle
§ 31 zákona České národní rady č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále
jen "daňový řád“). Pokud se při stanovení daně ze závislé činnosti a funkčních požitků použijí
pomůcky, pak podle žalobkyně nejsou zjištění u této daně využitelná při stanovení daně z přidané
hodnoty dokazováním. Žalobkyně totiž považuje za rozporný s § 31 odst. 1 až 4 daňového řádu takový
postup, při kterém je využita zpráva o daňové kontrole z jiné daně, která se u této daně nestala
důkazem podle poslední věty § 31 odst. 4 téhož zákona. Podle žalobkyně dochází na základě stejného
důkazního materiálu vždy ke stejnému doměření daně a to dokazováním. V dané věci tak zpráva o daňové
kontrole daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, která se nestala důkazem u této
daně, nemůže být důkazem při dodatečném stanovení daně jiné (daně z přidané hodnoty). Žalobkyně se
také domnívá, že svým návrhem důkazu daňovým spisem nemohla zhojit původní nedostatek v dokazování,
neboť zjištění u daně ze závislé činnosti a funkčních požitků se u této daně nestaly důkazem, a
proto se nemohly stát důkazem u daně jiné.
Závěrem žalobkyně navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek
Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočky v Liberci, a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti odkázal na svá předešlá vyjádření,
plně se ztotožnil se závěry krajského soudu a navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost
zamítl.
Kasační stížnost není důvodná.
V projednávaném případě provedl správce daně kontrolu daně z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti a z funkčních požitků a současně i kontrolu daně z přidané hodnoty za období let
1999 až 2001. O provedené kontrole sepsal zprávu, která se v převážné většině věnuje pouze dani z
příjmů. V této části zprávy jsou sepsána podstatná skutková zjištění, tj. že společníci žalobkyně
Ing. F. W. a Ing. V. W. uzavřeli smlouvu o sdružení bez právní subjektivity dle
§ 829 a násl. občanského zákoníku, přičemž
předměty činnosti žalobkyně i uvedeného sdružení se v převážné části shodují. V měsících prosinec
1999, listopad 2000, prosinec 2000 a prosinec 2001 pak žalobkyně přijala faktury od Ing. W. -
sdružení bez právní subjektivity za provedenou technickou pomoc - kompletační činnost na zakázkách a
za provedenou technickou pomoc k projektové činnosti. Správce daně posoudil tuto činnost jako
činnost provedenou společníkem společnosti s ručením omezeným pro společnost. Jedná se tudíž o
příjem ze závislé činnosti (který se žalobkyně snažila zastřít obchodněprávním vztahem), přičemž
žalobkyně jako plátce daně byla povinna srážet z tohoto příjmu zálohu na daň ve smyslu
§ 38h zákona České národní rady č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů. Dále ve
zprávě následoval výpočet daně (zda byla daň z příjmů stanovena nakonec dokazováním či za použití
pomůcek ze spisu jednoznačně nevyplývá, na posouzení kasační námitky však tato skutečnost nemá
vliv). V části týkající se daně z přidané hodnoty správce daně pouze uvedl, že náklady fakturované
Ing. W. - sdružením posoudil jako mzdové náklady; mzda přitom není zdanitelné plnění a žalobkyně si
proto nemohla uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty na vstupu. Poté byly ve zprávě provedeny
výpočty daně z přidané hodnoty. Z uvedeného je zřejmé, že správce daně použil při kontrole a
stanovení výše daně z přidané hodnoty skutková zjištění učiněná v rámci kontroly daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků.
Žalobkyně v jediné námitce kasační stížnosti zastává názor, že zpráva o daňové
kontrole daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků a daně z přidané
hodnoty za zdaňovací období let 1999 až 2001, resp. zjištění této zprávy týkající se daně z příjmů,
nemohla být použita ke stanovení daně z přidané hodnoty dokazováním. Nejvyšší správní soud vyšel při
posuzování této otázky ze znění § 31 odst. 4 a odst. 5 daňového řádu, podle nichž platí, že jako
důkazních prostředků lze užít všech prostředků, jimiž lze ověřit skutečnosti rozhodné pro správné
stanovení daňové povinnosti a které nejsou získány v rozporu s obecně závaznými právními předpisy.
(…) Provedené důkazní řízení pak osvědčí, které z předložených důkazních prostředků se staly
skutečně důkazem. Nesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností některou ze
svých zákonných povinností, takže zde není možno daňovou povinnost stanovit dokazováním podle
odstavců 1 až 4, je správce daně oprávněn stanovit daňovou povinnost za použití pomůcek, které má k
dispozici nebo které si obstará bez součinnosti s daňovým subjektem.
Smyslem dokazování v daňovém řízení je zjištění skutkového stavu, tj. zda tvrzení
daňového subjektu obsažená v daňovém přiznání odpovídají skutečnosti, a případně stanovení daně ve
správné výši. Množství a kvalita důkazů potřebných ke stanovení správné výše daňové povinnosti však
není paušálně stejná pro všechny druhy daní a je závislá na konstrukci té které daně v příslušném
daňovém zákoně. Zatímco tedy souhrn skutkových zjištění učiněných v průběhu dokazování může
postačovat ke stanovení výše jedné daně (daně z přidané hodnoty), nemusí již být dostatečný ke
stanovení daně jiné (daně z příjmů) a správce daně tak u této jiné daně musí přikročit ke stanovení
daně za použití pomůcek (§ 31 odst. 5
daňového řádu). Žalobkyně se proto mýlí, pokud tvrdí, že na základě stejného důkazního materiálu
musí dojít vždy ke stejnému způsobu doměření daně (dokazováním či za použití pomůcek). Zatímco u
daně z přidané hodnoty je třeba především prokázat, zda došlo ke zdanitelnému plnění
[§ 2 odst. 1 písm. a) a
b) zákona č.
588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty], a v
případě odpočtu, zda přijatá zdanitelná plnění byla použita při podnikání nebo při činnosti
vykazující všechny znaky podnikání (§ 19 odst. 1 zákona o dani z přidané hodnoty), u daně z příjmů
se prokazuje zejména výše příjmu (§ 3 odst. 1 zákona o daních z příjmů), případná osvobození od daně
(§ 4 téhož zákona) a výše výdajů (nákladů) vynaložených na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů (§ 24 téhož zákona).
Současně důkazy provedené při kontrole jednoho druhu daně mohou být použity i při
kontrole a stanovení výše jiného druhu daně (§ 31 odst. 4 daňového řádu), pokud byly získány v
souladu se všeobecně závaznými právními předpisy a byla zachována práva daňového subjektu [zejména
právo vyjádřit se k takovým důkazům a z nich vyvozeným závěrům i ve vztahu k jinému druhu daně - §
16 odst. 4 písm. f) daňového řádu]. Nelze se proto ztotožnit s názorem žalobkyně, že byla-li daň z
příjmů stanovena za použití pomůcek, nelze použít zprávu o kontrole této daně jako důkaz v řízení o
dani z přidané hodnoty. Jedná se totiž o dva samostatné druhy daně, které jsou rovněž samostatně
posuzovány. Pokud zpráva o kontrole nebyla osvědčena jako důkaz při stanovení daně z příjmů, nic
nebrání tomu, aby byla použita při stanovení daně z přidané hodnoty, byla-li zachována práva
žalobkyně. Navíc otázka, zda byla daň z příjmů stanovena za použití pomůcek, je v případě stanovení
daně z přidané hodnoty nepodstatná, neboť způsob stanovení jednoho druhu daně není nijak závislý na
způsobu stanovení jiného druhu daně. U každé jednotlivé daně je totiž vždy třeba samostatně zkoumat,
zda jsou splněny podmínky pro stanovení daně dokazováním (§ 31 odst. 1 - 4 daňového řádu), či zda
jsou naplněny podmínky pro stanovení daně za použití pomůcek (§ 31 odst. 5 daňového řádu).
Nedůvodné je pak rovněž tvrzení žalobkyně, že svým návrhem důkazu daňovým spisem
nemohla zhojit původní nedostatek v dokazování, neboť zjištění u daně ze závislé činnosti a
funkčních požitků ve zprávě o kontrole se u této daně nestala důkazem, a proto se nemohla stát
důkazem u daně jiné. Jak bylo výše uvedeno, pro stanovení výše daně z přidané hodnoty není rozhodné,
zda se zpráva o daňové kontrole stala důkazním prostředkem při stanovení daně z příjmů. Jestliže
byla žalobkyně správcem daně vyzvána, aby prokázala správnost přiznané daňové povinnosti na dani z
přidané hodnoty za příslušná zdaňovací období a jestliže žalobkyně v odpovědi uvedla, že důkazní
prostředky již byly předloženy (při kontrole daně z příjmů) a odkázala na celý daňový spis, jehož
součástí je i předmětná zpráva o kontrole, pak správce daně a žalovaný mohli nepochybně vycházet i
ze skutkových zjištění učiněných při kontrole daně z příjmů a na jejich základě doměřit daň z
přidané hodnoty.
Žalobkyně se svou námitkou tedy neuspěla; jelikož v řízení o kasační stížnosti
nevyšly najevo žádné vady, k nimž je nutno přihlížet z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 3 s. ř. s.), Nejvyšší
správní soud zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou. O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší
správní soud v souladu s § 60 odst. 1 s.
ř. s. Žalobkyně neměla ve věci úspěch, a nemá proto právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému pak
v řízení o kasační stížnosti žádné náklady nevznikly.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 13. srpna 2008
JUDr. Marie Žišková