Správce daně je povinen nově stanovit výši daně nejen při zjištění, že vyměřená daňová
povinnost je nesprávně nižší oproti zákonné daňové povinnosti, nýbrž i v případě opačném - tedy
je-li původně vyměřená daňová povinnost nesprávně vyšší
(§ 46 odst. 7 in fine zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 7. 2007, čj.
1 Ans 1/2007- 91)
Prejudikatura: č. 1264/2007 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným SIAG CZ proti Finančnímu úřadu v Chrudimi o vydání
rozhodnutí, o kasační stížnosti žalovaného.
U žalobkyně byla dne 2. 8. 2004 zahájena daňová kontrola na daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období leden až prosinec 2002 a na daň z příjmů právnických osob za zdaňovací období roku 2002. Ze
zprávy o daňové kontrole, kterou zástupce žalobkyně podepsal dne 28. 11. 2005, mj. plyne, že faktura
č. 50100056 z ledna 2002 není daňovým dokladem, protože v ní deklarované zdanitelné plnění se
uskutečnilo až v dubnu 2002 a tehdy byla také příslušná zakázka správně vyfakturována; dále
žalobkyně v květnu 2002 vystavila dobropis na lednovou fakturu. Správce daně vyhodnotil věc tak, že
v lednu 2002 se zdanitelné plnění neuskutečnilo, a dobropis tak není možný; proto by měla být
žalobkyni za květen 2002 doměřena daň z přidané hodnoty z částky zde uvedené. Žalobkyně neuspěla u
správce daně se svým návrhem na to, aby jí současně s doměřením daně za květen 2002 byla
odpovídajícím způsobem snížena daň za leden 2002; obrátila se proto na Krajský soud v Hradci
Králové, pobočku v Pardubicích, s žalobou na ochranu proti nečinnosti.
Krajský soud žalobě vyhověl a rozsudkem ze dne 2. 11. 2006 uložil žalovanému, aby ve lhůtě
jednoho měsíce od právní moci rozsudku vyměřil dodatečným platebním výměrem daň z přidané hodnoty, k
níž je žalobkyně povinna za zdaňovací období leden 2002. Odvolal se přitom na
§ 46 odst. 7 d. ř., který
pro vyměření daně nižší, než byla poslední známá daňová povinnost, ve své poslední větě odkazuje - v
zájmu zachování rovnosti daňových subjektů - přiměřeně na postup při vyměření daně vyšší. Zdůraznil,
že cílem daňového řízení není pouze to, aby nebyly zkráceny příjmy státní rozpočtu, ale též snaha o
vyměření daňové povinnosti ve správné výši (tedy nikoli vyšší, než zákon ukládá). Lhůta k vydání
dodatečného platebního výměru na nižší daň není stanovena, ale měla by být v souladu s principy
dobré správy.
Proti uvedenému rozsudku brojil žalovaný (stěžovatel) kasační stížností, ve které zejména
zdůraznil, že po skončení daňové kontroly, při níž byla zjištěna nesprávně stanovená daňová
povinnost za leden 2002, upozornil žalobkyni na možnost podat dodatečné daňové přiznání na nižší
daňovou povinnost, a to jak ve zprávě o daňové kontrole, tak i při následném jednání. Správce daně
při provádění daňové kontroly nemůže měnit ekonomickou úvahu daňového subjektu týkající se uplatnění
nadměrného odpočtu: je pouze na daňovém subjektu, zda takový nárok uplatní, ve kterém zdaňovacím
období po dobu tří let a v jaké výši (viz rozhodnutí Ústavního soudu ve věci sp. zn.
II. ÚS 166/01). Podle
§ 2 odst. 6 d. ř. je
správce daně povinen zahájit daňové řízení vždy, jakmile jsou splněny zákonné podmínky pro vznik či
existenci daňové pohledávky; daňová pohledávka za leden 2002 však u žalobkyně nevznikla. Námitka,
podle níž by žalobkyně nečinností stěžovatele byla poškozena vyměřením penále, je lichá, protože
teprve v průběhu kontroly bylo zjištěno, že žalobkyni na základě přiznání k dani z přidané hodnoty
za leden 2002 byla stanovena daň nesprávně vyšší, a to vinou žalobkyně samotné. Jednotlivá zdaňovací
období (zde leden 2002 a květen 2002) je třeba posuzovat odděleně. Nevyměřit penále za květen 2002
by bylo v rozporu se zásadou procesní rovnosti daňových subjektů
(§ 2 odst. 8 d. ř.).
Stěžovatel se rovněž domnívá, že tato rovnost by byla porušena právě tím, že by žalobkyni na základě
daňové kontroly byla vyměřena daň nižší, kdežto subjekty, které v daňovém přiznání také pochybily,
ale u nichž kontrola neproběhla, by tuto možnost neměly. Podle shora zmíněného usnesení Ústavního
soudu lze uplatňovat případné zákonné daňové výhody jen v daňovém přiznání, ať už řádném nebo
dodatečném. Poslední věta § 46
odst. 7 d. ř. je pouze technickým návodem, jak postupovat v takovém případě, a neukládá
správci daně povinnost vyměřovat daňovému subjektu nižší daňovou povinnost. O tom svědčí i umístění
věty zcela na závěr odstavce, v němž je jinak řešena situace opačná.
Žalobkyně ve svém vyjádření ke kasační stížnosti zejména konstatovala, že se stěžovatel zmiňuje
o ekonomické úvaze, která je na daňovém subjektu; to ale není případ žalobkyně, neboť tu nešlo o
uplatnění nároku na odpočet daně z přijatého plnění na vstupu, ale o zjištění správce daně, které
odhalilo pochybení v účetnictví žalobkyně. Žalobkyně podotkla, že stěžovatel již dne 14. 11. 2006
vydal platební výměr na penále za květen 2002 ve výši 38 936 Kč, což je více než původní daňová
povinnost. Kdyby stěžovatel splnil svou zákonnou povinnost a vydal dodatečný platební výměr na nižší
daňovou povinnost za leden 2002, vznikl by na osobním daňovém účtu k lednu 2002 u daně z přidané
hodnoty přeplatek ve stejné výši, ve které vznikl nedoplatek v květnu 2002. Podle
§ 59 d. ř. by pak byl
nedoplatek zaplacen přeplatkem a povinnost platit penále by žalobkyni nevznikla.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Právní otázkou, která se v projednávané věci stala spornou, je výklad
§ 46 odst. 7 věty poslední d.
ř. Toto ustanovení upravuje postup správce daně při zjištění, že vyměřená daňová povinnost je
nesprávně nižší oproti zákonné daňové povinnosti. Správce daně v takovém případě vyměří daň
dodatečně (zákon jej k tomu striktně zavazuje a nedává mu prostor pro uvážení) a současně ji
předepíše. Poslední věta citovaného ustanovení pak uvádí, že „tento postup se uplatní přiměřeně i
při vyměření daně nižší, než byla poslední známá daňová povinnost“. Nejvyšší správní soud se
ztotožňuje s výkladem tohoto pravidla, jak jej provedl krajský soud, a nemůže přisvědčit námitkám
stěžovatele. Stěžovatel nevysvětluje přesně, co má na mysli oním „technickým návodem“, jímž je podle
něj poslední věta citovaného ustanovení. Pokud by tím chtěl říci to, že i v případě dodatečného
vyměření daně nižší se nově stanovená daň vyměří dodatečným platebním výměrem, že se současně
předepíše a že právní moc rozhodnutí o původním vyměření daně není jejímu dodatečnému stanovení na
překážku (pravidlo o náhradní lhůtě splatnosti zde z povahy věci nemá své místo, protože daňovému
subjektu nevzniká nová platební povinnost), vzniká otázka, proč by se měly při dodatečném vyměření
daně nižší uplatnit právě jen tyto postupy, a nikoli postup formulovaný v prvých větách citovaného
ustanovení [„zjistí-li správce daně (...), dodatečně daň vyměří ...“, tedy bezpodmínečný příkaz
zákona doměřit daň, jakmile dojde ke zjištění].
Obstát nemůže argument stěžovatele, podle nějž plyne nemožnost užít všechna pravidla obsažená v
§ 46 odst. 7 d. ř. i v
případě doměření daně nižší již jen ze samotného umístění pravidla o přiměřené aplikaci na samý
konec ustanovení. Nutno připustit, že v zařazení pravidla na určité místo zákonného textu se často
projevuje úmysl zákonodárce, jehož se pak lze dobrat pomocí systematického výkladu. U pravidel,
která paušálně a ve větší či menší míře vztahují soubor pravidel vytvořených pro situaci A též na
situaci B („tento postup se uplatní přiměřeně/obdobně i v řízení o ...“; „není-li v této hlavě
stanoveno jinak, použijí se v řízení ustanovení upravující řízení o ...“), však žádný takový
specifický úmysl není dán. Tato pravidla se zásadně umísťují až za všechna ostatní normativní
pravidla nikoli proto, že by snad sama měla menší normativní význam, nýbrž z důvodu
legislativně-technické logiky. Nejprve je totiž třeba v zákonném textu vypočíst všechna pravidla
vytvořená primárně pro určitou situaci (zde pro doměření daně v případě, že původně vyměřená daňová
povinnost je nesprávně nižší oproti zákonné daňové povinnosti); teprve k souhrnu těchto pravidel
jako k celku je pak účelné vztáhnout normu stanovící, že právě uvedená pravidla se užijí i v jiných
situacích a případně jakým způsobem (plně, přiměřeně, obdobně). Umístění věty o přiměřené aplikaci
na konec ustanovení tedy nemá nic společného s významem této věty či rozsahem aplikace, nýbrž je
projevem tradičního a osvědčeného legislativně- -technického postupu.
Přiměřená aplikace určitého souboru pravidel (není-li tu
taxativní
výčet těch vybraných
ustanovení ze všech právě uvedených, která jedině mají být použita) pak obvykle nespočívá v tom, že
se některá pravidla upravující situaci A
a priori
zcela vyloučí z aplikace a jiná se použijí plně
(jak to naznačuje stěžovatel). Přesněji vyjádřeno, může to tak být, pokud povaha některých pravidel
upravujících situaci A vylučuje, aby došlo k aplikaci i v situaci B (v našem případě jde o pravidlo
upravující předepsání nově stanovené daně a její náhradní splatnost), a jiná pravidla jsou naopak
vhodná. Výklad, který vylučuje z přiměřené aplikace ta pravidla, která jsou jádrem celé upravované
právní situace, a připouští pouze pravidla upravující podrobnosti postupu při aplikaci hlavního
pravidla, však stěží kdy může obstát. Ačkoli přiměřené použití právní normy či norem je projevem
volnějšího vztahu mezi situacemi A a B, než je tomu u použití obdobného, přece jen zákonodárce
takovou úpravou dává najevo podstatnou podobnost situací A a B. Je pochopitelné, že zákonodárce při
formulaci § 46 odst. 7 d.
ř. dal přednost tomu, vsadit zde obsažená pravidla primárně do situace, v níž původní daň
byla nesprávně vyměřena nižší (a nikoli vyšší): to souvisí se zájmem na úplném zjištění, stanovení a
splnění daňových povinností (§ 1
odst. 2 d. ř.) a se zájmem na tom, aby daňové příjmy nebyly zkráceny
(§ 2 odst. 2 d. ř.).
Ústřední pravidlo celého § 46
odst. 7 však tkví právě v oné bezpodmínečné povinnosti správce daně při zjištění, že
stanovená daň není v zákonné výši, vydat dodatečný platební výměr tak, aby výsledná daň byla v
souladu se zákonem. Kdyby tato norma neměla dopadat se stejnou silou jak na případy původní daně
nižší, tak na případy původní daně vyšší, bylo by celkem zbytečné vůbec formulovat pravidlo o
přiměřeném použití obsažené v poslední větě citovaného ustanovení.
Vedle důvodů legislativně-technických ale proti postoji stěžovatele hovoří i systematický výklad.
Úpravu postupu správce daně při zjištění, že daň byla vyměřena v nesprávné výši, je vhodné srovnat s
úpravou postupu daňového subjektu v takové situaci. Zjistí-li daňový subjekt, že jeho daňová
povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta nižší než jeho poslední známá daňová povinnost, je povinen
podat dodatečné daňové přiznání (srov.
§ 41 odst. 1 d. ř.).
Zjistí-li však daňový subjekt, že jeho daňová povinnost má být nižší nebo jeho daňová ztráta vyšší,
není podání dodatečného daňového přiznání jeho povinností, nýbrž právem, navíc omezeným (srov.
§ 41 odst. 4 d. ř).
Samostatně se tu tedy upravují dva různé případy, které se odlišují právě na základě toho, zda
daňový subjekt státnímu rozpočtu něco dluží, nebo zda státní rozpočet dluží jemu. Taková samostatná
řešení pro postup správce daně ve dvou odlišných situacích však
daňový řád neobsahuje: naopak,
jak výše uvedeno, obě situace jsou upraveny v jediném ustanovení za pomoci pravidla přiměřené
aplikace.
Konečně řešení, které zvolil krajský soud, je pak správné i s ohledem na základní zásady daňového
řízení. Stěžovatel se dovolává § 2
odst. 6 d. ř., podle nějž je správce daně povinen zahájit daňové řízení vždy, jsou-li splněny
podmínky pro vznik či existenci daňové pohledávky, a dovozuje z toho, že taková povinnost tu naopak
není, jsou li splněny podmínky pro vznik či existenci pohledávky daňového subjektu za správcem daně.
Toto tvrzení je pravdivé jen částečně. Správce daně skutečně není v daňovém řízení povinen aktivně
vyhledávat okolnosti, které prospívají daňovému subjektu (srov. k tomu např. rozhodnutí Nejvyššího
správního soudu ze dne 18. 10. 2005, čj. 1 Afs
5/2005-58, dostupné na
www.nssoud.cz, nebo rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2007, čj. 5 Afs
162/2006-114, č. 1223/2007 Sb. NSS); je však povinen založit své rozhodování na všech
okolnostech, které v průběhu daňového řízení vyšly najevo, ať už jsou to okolnosti ve prospěch
daňového subjektu, nebo v jeho neprospěch. O to, že okolnost vyšla najevo a správci daně je známa,
pak snad ani nemůže být sporu v situaci, kdy daňový subjekt - jako žalobkyně v projednávané věci -
na tuto okolnost opakovaně poukazuje a domáhá se toho, aby správce daně rozhodl v souladu s ní.
Stěžovatel ve své kasační stížnosti pomíjí zásadu, na niž správně poukazuje žalobkyně - totiž že
daňové příjmy státu by sice rozhodně neměly být kráceny
(§ 2 odst. 2 d. ř.), ale
stát by se jimi ani neměl obohacovat nad rámec stanovený mu zákonem. Správou daně se ve smyslu
§ 1 odst. 2 d. ř. rozumí
právo činit opatření potřebná ke správnému a úplnému zjištění, stanovení a splnění daňových
povinností. Stejně tak daňová kontrola
(§ 16 odst. 1 d. ř.)
slouží ke zjištění nebo prověření daňového základu nebo jiných okolností rozhodných pro správné
stanovení daně. Oním „správným zjištěním“ a „správným stanovením“ se má na mysli zjištění a
stanovení daně právě v zákonné výši; nesprávné tak není pouze to, pokud daňový subjekt odvedl do
státního rozpočtu méně, než měl, ale i pokud odvedl více, než měl, správce daně si toho je vědom, a
přesto zůstává nečinný. Správa daně obecně ani daňová kontrola konkrétně sice nejsou primárně
zaměřeny k tomu, aby vyhledávaly pochybení daňového subjektu, které jej vedlo k zaplacení daně
vyšší, než mu zákon ukládá; pokud už však takové pochybení vyjde najevo a daňový subjekt na to
správce daně upozorní, nelze toto zjištění přehlížet. Výsledkem daňového řízení by měl být stav, v
němž si správce daně a daňový subjekt nic nedluží navzájem, nikoli stav, v němž pouze daňový subjekt
nic nedluží státu, ale naopak to neplatí. Zjistí-li správce daně i bez toho, že by o takové zjištění
usiloval, což ostatně není jeho povinností, že je daňovému subjektu něco dlužen, měl by postupovat
tak, aby tento dluh zahladil. To ostatně neplyne jen ze základních zásad daňového řízení, ale též z
principů dobré správy a z požadavku na důvěru občanů ve spravedlivé a nestranné rozhodování
správních orgánů.
Žalobkyni by jistě nic nebránilo v tom, aby sama podala dodatečné daňové přiznání na daň nižší,
jak ji k tomu stěžovatel vyzýval; takový postup ovšem přichází v úvahu tehdy, pokud správce daně
není obeznámen s tím, že daň byla vyměřena ve vyšší než zákonem požadované částce, a pokud si je
této nesrovnalosti vědom jen daňový subjekt. Získal-li však správce daně jakýmkoli způsobem
informaci o tom, že tato situace nastala, je ve smyslu
§ 46 odst. 7 věty poslední d.
ř. jeho povinností tuto nerovnovážnou situaci napravit vlastním rozhodnutím a nečekat na
případné podání dodatečného daňového přiznání.
Dovolává-li se stěžovatel usnesení Ústavního soudu ze dne 22. 1. 2002 ve věci sp. zn.
II. ÚS 166/01, podle nějž
nemůže správce daně měnit ekonomickou úvahu daňového subjektu, není to přiléhavé. Citované usnesení
se zabývá daňovou ztrátou a možností jejího uplatnění v průběhu daňové kontroly; v této souvislosti
lze též poukázat na rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 3. 2007, čj.
8 Afs 111/2005-106, č. 1264/2007 Sb. NSS. U
daňové ztráty, která patří mezi položky odčitatelné od základu daně
(§ 34 zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů), zákon přímo počítá s tím, že může být uplatněna v kterémkoli z pěti
let následujících po jejím vyměření; umožňuje tak daňovému subjektu uvážit o tom, zda pro něj bude
výhodnější uplatnit daňovou ztrátu najednou, nebo ji rozprostřít do několika let. Nadměrný odpočet
lze sice také uplatnit po dobu tří let od konce zdaňovacího období, v němž se uskutečnilo zdanitelné
plnění (§ 19 odst. 3 zákona č.
588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty); v praxi však patrně okamžik a míra uplatnění nároku
na nadměrný odpočet nebudou předmětem tak zásadních ekonomických úvah, jako tomu bude u daňové
ztráty. Tato drobná odlišnost nadměrného odpočtu od daňové ztráty v podstatě nic nemění na tom, že
správce daně vskutku nemůže ve vztahu k žádnému z těchto institutů vnucovat daňovému subjektu svou
vůli v případě, že daňový subjekt zatím nemá v úmyslu uplatnit daňovou ztrátu či nárok na nadměrný
odpočet, nebo to nemá v úmyslu vůbec.
V projednávané věci však vůbec nešlo o to, že by žalobkyně opomněla - ačkoli jí to zákon
umožňoval - uplatnit nárok na nadměrný odpočet a poté se domáhala toho, aby správce daně její
opomenutí napravil vydáním dodatečného platebního výměru. Žalobkyně se v době účtování o dani z
přidané hodnoty za leden 2002 a v době, kdy podávala přiznání k této dani, domnívala, že postupuje
správně a že jí nárok na nadměrný odpočet ve výši 37 708 Kč nevznikl; o svém pochybení se žalobkyně
dozvěděla až při daňové kontrole. To, že nepožádala o vrácení nadměrného odpočtu již dříve, tedy
nebylo důsledkem její ekonomické úvahy, kterou by bylo možno změnit až podáním dodatečného daňového
přiznání, nýbrž jejího nesprávného právního úsudku. Pokud pak žalobkyně žádala správce daně, aby
vydal dodatečný platební výměr na daň z přidané hodnoty za zdaňovací období leden 2002, nejednalo se
o uplatňování nároku na nadměrný odpočet, nýbrž o výzvu správci daně, aby vyvodil závěr ze zjištění,
ke kterým dospěl při daňové kontrole. Správce daně tak měl učinit tím spíše, že v souvislosti se
stejným obchodním případem doměřil žalobkyni daň za zdaňovací období květen 2002; zjištění o
nesprávně nižší původně přiznané dani za květen 2002 tak mělo svůj zrcadlový odraz ve zjištění o
nesprávně vyšší původně přiznané dani za leden 2002. Povinnost správce daně vydat dodatečný platební
výměr na daň vyšší nebo nižší ve smyslu
§ 46 odst. 7 se navíc
neodvozuje od toho, zda k nesprávnému stanovení původní daně došlo v důsledku pochybení daňového
subjek- tu, nebo v důsledku dřívějších nesprávných zjištění samotného správce daně: tato povinnost
je dána vždy, když správce daně jakoukoli nesprávnost zjistí. Je přitom lhostejné, kdo je původcem
této nesprávnosti.
Co se týče otázky penále, ani jedna ze stran sporu nemá úplnou pravdu. Správné jsou úvahy
žalobkyně o tom, že zaplatila-li žalobkyně za zdaňovací období leden 2002 více, než měla, vznikl na
jejím daňovém účtu přeplatek, a zaplatila-li následně za zdaňovací období květen 2002 méně, než bylo
její povinností, měl být tento nedoplatek uhrazen lednovým přeplatkem ve stejné výši (srov.
§ 64 odst. 2 d. ř.).
Správce daně neměl před provedením daňové kontroly možnost zjistit, že žalobkyni vznikl za leden
2002 přeplatek. Jakmile by však byla kdykoli po provedení kontroly existence přeplatku autoritativně
deklarována (zde formou dodatečného platebního výměru na nižší daň za leden 2002), musel by správce
daně i zpětně dovodit, že žalobkyni nemohl za květen 2002 vzniknout daňový nedoplatek, protože v
době splatnosti daně za květen bylo na daňovém účtu žalobkyně více peněz, než činila její daňová
povinnost; tím spíše by jí za zdaňovací období květen 2002 ani nemohlo být vyměřeno penále.
Žalobkyně se ale mýlí v tom, že kdyby byla odkázána na podání dodatečného daňového přiznání, byla by
poškozena vyměřením penále, zatímco kdyby správce daně bez dalšího vydal dodatečný platební výměr,
tato újma by ji nestihla. Správce daně by v popsané skutkové situaci musel dospět ke stejnému závěru
bez ohledu na to, zda by vydal dodatečný platební výměr z vlastního podnětu (na základě vlastních
zjištění), jak mu to ukládá § 46
odst. 7 d. ř., nebo z podnětu dodatečného daňového přiznání podaného žalobkyní.
Stěžovatel se mýlí, domnívá-li se, že penále za zdaňovací období květen 2002 by muselo být
vyměřeno: přehlíží tím § 64 odst.
2 d. ř., který mu ukládá, aby z úřední povinnosti převedl vzniklý přeplatek na úhradu
nedoplatku u jiné daně. Je pravda, že projednávaná věc je poněkud netypická v tom, že přeplatek
vznikl dříve než nedoplatek, a nedoplatek by tak nebyl uhrazen v den následující po dni vzniku
přeplatku (srov. § 64 odst.
2 věta poslední), nýbrž v návaznosti na splatnost daně za květen 2002. Do důsledků vzato,
není ani zcela přesné hovořit v souvislosti s tímto zdaňovacím obdobím o „nedoplatku“: ten vzniká
tehdy, nezaplatí-li daňový dlužník splatnou částku daně nejpozději v den její splatnosti
(§ 63 odst. 1 d. ř.). V
projednávané věci však již před splatností květnové daně existoval na daňovém účtu žalobkyně
přeplatek z daně lednové; okamžikem splatnosti květnové daně by tento přeplatek „ožil“, a v den
splatnosti by tak byla květnová daň uhrazena. Nedoplatek na květnové dani tak ani pojmově nemohl
vzniknout, natož aby byl penalizován.