Daňové řízení: daňový nedoplatek
Údaj o „původní splatnosti dlužné daně“, který je jednou z náležitostí vykonatelného
výkazu nedoplatků (§ 73 odst. 5
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), označuje poslední den lhůty, ve které byl
daňový subjekt povinen zaplatit vyměřenou daň. Byla-li daň vyměřena konkludentně, bude tímto dnem
poslední den lhůty pro podání daňového přiznání
(§ 40 odst. 1 citovaného
zákona); byla-li však daň vyměřena platebním výměrem v částce vyšší, než jakou si daňový subjekt sám
vypočetl v daňovém přiznání, je tímto dnem ve vztahu k rozdílu mezi daní přiznanou a daní vyměřenou
poslední den třicetidenní lhůty stanovené v platebním výměru
(§ 46 odst. 4 téhož
zákona).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 8. 2007, čj.
1 Afs 28/2007-49)
Věc: Společnost s ručením omezeným Bon Art Musical proti Finančním úřadu v Litoměřicích
o daň z přidané hodnoty, o kasační stížnosti žalobkyně.
Dne 29. 11. 2005 vydal žalovaný exekuční příkaz na přikázání pohledávky na peněžní prostředky
žalobkyně na účtech vedených u bank podle
§ 73 odst. 6 d. ř.
Žalobkyně podala proti exekučnímu příkazu námitky; žalovaný dne 30. 1. 2006 vydal rozhodnutí, jímž
námitkám nevyhověl.
Žalobkyně se domáhala zrušení rozhodnutí o námitkách žalobou u Krajského soudu v Ústí nad
Labem; ten však žalobu zamítl rozsudkem ze dne 21. 2. 2007. Zdůraznil, že údaj o původní splatnosti
dlužné daně, který je náležitostí vykonatelného výkazu nedoplatků ve smyslu
§ 73 odst. 5 d. ř., se
odvíjí od okamžiku stanovení daňové povinnosti ve vyměřovacím řízení. Je-li daň vyměřená správcem
daně vyšší než daň vypočtená daňovým subjektem v daňovém přiznání, je rozdíl splatný do třiceti dnů
ode dne doručení rozhodnutí o vyměření daně
(§ 40 odst. 1 věta třetí a
§ 46 odst. 4 věta druhá d.
ř.). Údaj o splatnosti daně se tak neodvozuje nutně od podaného daňového přiznání, nýbrž ve
vztahu k rozdílu mezi daní vyměřenou a daní přiznanou - také ode dne doručení rozhodnutí o vyměření
daně. Byla-li vyměřena daň vyšší než přiznaná, jsou tak údaji o původní splatnosti dlužné daně dvě
data (prvé je určeno lhůtou pro podání daňového přiznání, druhé pak posledním dnem lhůty plynoucí od
doručení rozhodnutí, jímž správce daň vyměřil daň ve výši odlišné od výše vypočtené v daňovém
přiznání). Pod položkou 18 výkazu nedoplatků (a poté i exekučního příkazu) správce daně odkázal na
platební výměr ze dne 23. 4. 2003, kterým byla žalobkyni vyměřena daň z přidané hodnoty za červen
2001 ve výši 2 063 052 Kč; je tedy zřejmé, že datum 11. 6. 2003 obsažené ve výkazu nedoplatků je
údajem o původní splatnosti rozdílu mezi daní takto vyměřenou a daní přiznanou ve výši 2 047 200 Kč.
Pod položkou 19 se zase odkazuje na platební výměr ze dne 13. 9. 2004, kterým byla žalobkyni
vyměřena daň z přidané hodnoty za IV. čtvrtletí roku 2003 ve výši 522 261 Kč; datum 1. 11. 2004
obsažené ve výkazu nedoplatků je tak údajem o původní splatnosti rozdílu ve výši 522 261 Kč mezi
daní takto vyměřenou a daní přiznanou. Oběma platebními výměry přitom došlo k vyměření daní, a
nikoli k jejich dodatečnému vyměření podle
§ 46 odst. 7 d. ř., jak se
žalobkyně mylně domnívá.
Proti tomuto rozsudku podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost; setrvala v ní zejména
na tom, že výkaz nedoplatků neobsahuje pod položkami 18 a 19 údaj o původní lhůtě splatnosti
dlužných daní, nýbrž údaj o splatnosti náhradní ve smyslu
§ 46 odst. 7 d. ř. „Původní
lhůtou splatnosti“ je zákonná hmotněprávní lhůta podle
§ 40 odst. 1 d. ř., která
je totožná se lhůtou pro podání daňového přiznání nebo hlášení. Daň z přidané hodnoty za červen 2001
tak byla splatná dne 25. 7. 2001 a za IV. čtvrtletí roku 2003 dne 25. 1. 2004. Stěžovatelka v žalobě
argumentovala § 46 odst. 7 d.
ř. proto, že podle tohoto ustanovení jsou lhůty splatnosti uvedené v platebním výměru nebo v
dodatečném platebním výměru lhůtami náhradními, nikoli původními. Tato rozhodnutí jsou totiž svou
povahou
deklaratorní
, kdežto původní lhůta splatnosti je lhůtou hmotněprávní. Stěžovatelka se proto
domnívá, že údaje uvedené pod položkami 18 a 19 výkazu nedoplatků jsou lhůtami náhradními ve smyslu
§ 46 odst. 7 d. ř.; výkaz
nedoplatků tak neobsahuje náležitost spočívající v údaji o původní splatnosti daně podle
§ 73 odst. 5 d. ř. a je
nezákonný.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Stěžovatelka namítá porušení §
73 odst. 5 d. ř.; podle tohoto ustanovení musí vykonatelný výkaz nedoplatků obsahovat (vedle
jiných náležitostí) též „údaje o původní splatnosti dlužné daně“, a to výkaz nedoplatků v případě
stěžovatelky nesplňuje. Stěžovatelka se však mýlí, jak již správně dovodil krajský soud.
Judikatura
správních soudů opakovaně poukazuje na nízkou legislativně-technickou úroveň
stávajícího daňového řádu. Ta se
projevuje mj. v tom, že terminologie zákona je nejednotná a jeden pojem užitý na různých místech
zákona a v různých souvislostech může mít i více významů. Tím jsou podstatně omezeny možnosti
jazykového výkladu, který leckdy vede k absurdním důsledkům. Dobrat se smyslu jednotlivých norem
daňového řádu tak bude možno
nikoli lpěním na jednom z významů, které na sebe bere určitý zákonný pojem, ale za použití jiných
interpretačních metod - v určité míře systematického výkladu a zejména výkladu teleologického.
Daňový řád (ve znění účinném
v době rozhodování žalovaného) pracuje s pojmy „splatnost“ (či „splatná daň“, „splatný nedoplatek“),
„původní splatnost“ a „náhradní splatnost“. Podle
§ 40 odst. 1 d. ř. je daň
„splatná“ ve lhůtě pro podání daňového přiznání nebo hlášení. Podle
§ 46 odst. 4 je v případě,
že správce daně vyměří daň vyšší než přiznanou, rozdíl mezi oběma částkami „splatný“ do třiceti dnů
ode dne doručení rozhodnutí o vyměření daně; odstavec 7 tohoto ustanovení pak upravuje „náhradní
lhůtu splatnosti“ pro případ, že vyměřená daňová povinnost se ukáže jako nesprávně nižší oproti
zákonné daňové povinnosti a zbývající dlužnou daň je třeba dodatečně vyměřit. Všechna tato
ustanovení jsou obsažena v části třetí
daňového řádu nazvané „Řízení
vyměřovací“. V případě „splatnosti“ daně ve smyslu
§ 40 odst. 1 d. ř. se jedná
pochopitelně o splatnost původní - tj. vůbec první, která ve vyměřovacím řízení týkajícím se
konkrétní daně může nastat a nastává ze zákona. Náhradní splatnost naproti tomu nenastává ze zákona,
nýbrž v závislosti na tom, kdy byl daňovému subjektu doručen platební výměr na daň vyšší než
přiznanou nebo dodatečný platební výměr na daň vyšší než již vyměřenou („splatností“ podle
§ 46 odst. 4 se tak má v
podstatě na mysli „náhradní splatnost“). Pro účely vyměřovacího řízení lze tedy shrnout, že jakýkoli
údaj o splatnosti daně obsažený v platebním výměru či dodatečném platebním výměru je údajem o
náhradní splatnosti.
Ustanovení § 73 odst. 5 d.
ř. však neupravuje postup v řízení vyměřovacím (ostatně patří do jiné části
daňového řádu), nýbrž postup při
vymáhání daňových nedoplatků. Pojem „původní splatnost“ tu nemá svůj protějšek v pojmu „náhradní
splatnost“ v tom smyslu, v němž se o něm zmiňuje
§ 46 odst. 4 a
odst. 7, nýbrž v pojmu
„náhradní lhůta“ podle § 73 odst.
1 d. ř. Ve fázi vymáhání daňových nedoplatků je už totiž lhostejné, zda daňový subjekt
přiznal daň v zákonné výši a nezaplatil ji (v „původní lhůtě splatnosti“ ve smyslu
§ 40 odst. 1 d. ř.), nebo
zda přiznal a zaplatil daň nižší, ovšem daň následně vyměřenou nezaplatil ve lhůtě podle
§ 46 odst. 4 d. ř. (která
je svou povahou lhůtou náhradní), nebo zda konečně zaplatil daň přiznanou i vyměřenou, ovšem
následně nezaplatil v „náhradní lhůtě“ podle
§ 46 odst. 7 d. ř. daň,
která mu byla vyměřena dodatečně. Všechny tyto lhůty splatnosti, nastavší ze zákona nebo stanovené v
průběhu vyměřovacího řízení, se stávají ve smyslu
§ 73 odst. 5 „původními
lhůtami splatnosti“ a stojí proti „náhradní lhůtě“ nejméně osmidenní, jíž správce daně dává daňovém
subjektu naposledy možnost dobrovolně zaplatit před započetím vymáhání nedoplatků.
Toto pravidlo - ač je nelze odvodit doslovným jazykovým výkladem - má svůj smysl a je jedině
možné, jak již vysvětlil krajský soud. Daňový nedoplatek může vzniknout pouze tehdy, nebyla-li
zaplacena daň v zákonné výši; podklad pro zaplacení pak poskytuje pouze vyměření daně. K vyměření
daně může dojít buď konkludentně podle
§ 46 odst. 5 d. ř. (to
pouze v případě, že daň vypočtená v daňovém přiznání je vypočtena správně, tj. v zákonné výši), nebo
platebním výměrem podle § 46 odst.
4 (v případech, kdy přiznaná daň je nižší, než má ze zákona být). Až poté, co je daň
vyměřena, stává se rozhodnutí o ní (ať už konkludentní, nebo vydané formou platebního výměru)
vykonatelným a daň může být vymáhána. Údajem o „původní lhůtě splatnosti“ ve vykonatelném výkazu
nedoplatků a v exekučním příkazu se tak daňovému subjektu nesděluje víceméně obecný údaj o lhůtách
pro podání daňového přiznání u jednotlivých druhů daní, nýbrž se mu dostává zcela konkrétní
informace o tom, ke kterému datu byl povinen vyměřenou částku zaplatit, a že tak až dosud neučinil.
Je přitom zřejmé, že i když daň, splatná podle
§ 40 odst. 1 d. ř. ve lhůtě
pro podání daňového přiznání nebo hlášení, dosahovala podle zákona určité výše, nebylo možno ji
ihned po skončení této lhůty v této výši vymáhat, pokud ji sám žalobce v této výši nevypočetl v
daňovém přiznání, a nedošlo tak ke konkludentnímu vyměření daně. Zbývá ještě dodat, že odkaz na
§ 46 odst. 7 d. ř. skutečně
není namístě, jak již uvedl krajský soud, neboť dlužné daně v položkách 18 a 19 výkazu nedoplatků
byly po vytýkacím řízení vyměřeny, nikoli dodatečně vyměřeny.