I. Žádné ustanovení zákona č.
337/1992 Sb.,
o správě daní a
poplatků, nebrání tomu, aby správce daně vymáhal daňový nedoplatek více způsoby
zároveň.
II. K promlčení práva vybrat a vymáhat daňový nedoplatek podle
§ 70 zákona č.
337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, správní soud přihlédne jen k žalobní námitce,
nikoli z úřední
povinnosti.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 3. 2010, čj.
8 Afs
19/2009-40)
Prejudikatura: č. 1743/2009 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným L.E.R. proti Finančnímu úřadu v Opavě
o daňový
nedoplatek, o kasační stížnosti žalobce.
Finanční úřad v Opavě exekučním příkazem ze dne 25. 6. 2008 nařídil k vymožení
vykonatelného
nedoplatku v částce 708 062 Kč daňovou exekuci postižením jiných majetkových práv
- postižením
obchodního podílu daňového dlužníka (žalobce) z právního důvodu práva na vypořádací
podíl u
společnosti PALMI, s. r. o.
Proti exekučnímu příkazu podal žalobce námitku, ve které uvedl, že všechny vymáhané
pohledávky
jsou promlčeny. Finanční úřad dne 8. 8. 2008 námitce nevyhověl a poté, co u každé
z pohledávek
specifikoval, kdy začala plynout promlčecí lhůta, konstatoval, že u všech nedo- platků
byla
šestiletá promlčecí lhůta přerušena nejprve exekučním příkazem ze dne 5. 4. 2000
na přikázání
pohledávky na peněžní prostředky na účtech vedených u bank a poté byla promlčecí
lhůta znovu
přerušena výzvou k zaplacení nedoplatků v náhradní lhůtě ze dne 2. 10. 2006. Nová
šestiletá
promlčecí lhůta začala plynout od 1. 1. 2007 a končí 31. 12. 2013.
Žalobce dále tvrdil, že nárok uplatněný žalovaným dle exekučního příkazu je
promlčený. Namítal,
že z gramatického výkladu §
73
odst. 6 d. ř. vyplývá, že exekuční příkaz je jeden a týká se buď přikázání
pohledávky na
peněžní prostředky daňových dlužníků na účtech vedených u bank, nebo přikázání jiné
pohledávky.
Pokud byl již vydán exekuční příkaz na přikázání pohledávky na peněžní prostředky
daňového dlužníka
na účet vedený u banky, mohl být další exekuční příkaz na jinou pohledávku vydán
až v okamžiku, kdy
byl původní exekuční příkaz zrušen. Žalobce by připustil možnost vydání exekučního
příkazu na jiná
aktiva podle §
73 odst. 6
písm. b) až d) d. ř., a nikoli podle písmene a) tohoto ustanovení. V rámci
aktiv uvedených
pod písmenem a) může finanční úřad vydat pouze jeden platný exekuční příkaz a další
až tehdy, pokud
první přestane platit.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Námitky, kterými žalobce zpochybňoval závěr krajského soudu, že nic nebrání vedení
více exekucí
současně, Nejvyšší správní soud neshledal důvodnými. Je třeba konstatovat, že
daňový řád
nedává výslovnou
odpověď na otázku, zda lze vést výkon rozhodnutí více způsoby současně. Odpověď na
tuto otázku
nedává ani gramatický výklad §
73 odst. 6 písm. a) d. ř., jak žalobce namítá. Podle tohoto ustanovení se
daňová
exekuce
provádí vydáním exekučního příkazu na přikázání pohledávky na peněžní prostředky
daňových dlužníků
na účtech vedených u bank a spořitelních a úvěrních družstev nebo jiné pohledávky.
Užití jednotného
čísla u tvaru „exekuční příkaz“ nelze interpretovat tak, že zákonodárce předpokládá,
že vždy bude
vedena
exekuce
pouze jedním ze způsobů uvedených v zákoně, a že nelze užít více způsobů
vymožení
daňového nedoplatku současně. Ustanovení
§ 76 odst. 1
d. ř.
„pouze“ uvádí, jakým druhem exekučního příkazu může být daňová
exekuce
provedena.
Účelem tohoto
ustanovení je stanovit, že daňová
exekuce
se provádí vydáním exekučního příkazu,
a dále zajistit,
aby nebyl navržen a následně nařízen výkon rozhodnutí způsobem, který
daňový řád
vůbec neobsahuje a
nepředpokládá. To, že zákonodárce užil jednotného čísla „exekuční příkaz“ namísto
čísla množného, je
jen logické, protože, jak již bylo uvedeno, jde o vymezení způsobů, kterými lze exekuci
provést. V
konkrétní situaci může postačovat k vymožení daňového nedoplatku vydání jednoho exekučního
příkazu s
uvedením jednoho ze způsobů, kterým bude
exekuce
provedena. Naopak, uvedení množného
čísla „exekuční
příkazy“ (což by patrně dle mínění žalobce svědčilo závěru, ke kterému dospěl krajský
soud) by vedlo
k tomu, že vždy je třeba vést výkon rozhodnutí více způsoby při vydání více exekučních
příkazů, a to
i za situace, kdy takový způsob není objektivně vhodný či nutný. Pro takový závěr
nejenže
daňový řád
neskýtá žádné
opory, ale byl by v některých případech nepochybně i v kolizi s
§ 263 odst. 1
o. s. ř.
(který se užije přiměřeně dle §
73 odst. 7 d. ř.), podle kterého výkon rozhodnutí lze nařídit jen v takovém
rozsahu, jaký
oprávněný navrhl a jaký podle rozhodnutí stačí k jeho uspokojení.
Žalobce ve druhém odstavci strany 2 podané kasační stížnosti namítal, že žalovaný
mohl vydat
pouze jeden exekuční příkaz, a to buď na přikázání pohledávky na peněžní prostředky
daňového
dlužníka na účet vedený u banky, nebo na přikázání jiné pohledávky. Ani této argumentaci
Nejvyšší
správní soud nepřisvědčil. Je třeba konstatovat, že žalobce podrobné právní argumenty
k tomuto
závěru neuvádí, toliko vyslovuje uvedený právní názor, který by však měl být výsledkem
v kasační
stížnosti uvedené právní argumentace. Lze se tak jen domnívat, že žalobce nadále
vychází z
předpokladu přípustnosti vydání toliko jednoho exekučního příkazu a podpůrným argumentem
je mu
(patrně) i užití spojky „nebo“ v
§ 73 odst.
6 písm. a) d.
ř. Uvedené ustanovení specifikuje, že daňová
exekuce
se provádí vydáním exekučního
příkazu na
přikázání pohledávky. Může jít o pohledávku na účtech bank či spořitelních a úvěrních
družstev nebo
o jinou pohledávku. Podstatné je, že uvedené ustanovení neobsahuje konečný výčet
v úvahu
připadajících situací, za kterých může pohledávka vzniknout. Spojení „o jinou pohledávku“
totiž
předpokládá v daňovém
řádu
blíže nespecifikovanou skupinu situací, za nichž může pohledávka postižitelná vydáním
exekučního
příkazu vzniknout. Účelem §
73
odst. 6 písm. a) d. ř. je totiž rámcově demonstrativně upřesnit, jaké pohledávky
lze vydáním
exekučního příkazu přikázat. Patří mezi ně i postižení jiných majetkových práv za
přiměřeného
použití § 320
a
§ 320a o. s. ř.,
podle
kterých byl exekuční příkaz vydán. I proto nelze případně spojku „nebo“ interpretovat
jako spojku
vylučující, která by předpokládala výběr mezi dvěma konkrétními v zákoně uvedenými
variantami v tom
smyslu, že např. předchozí přikázání pohledávky na účtu banky by znemožňovalo přikázání
jiné
pohledávky a naopak. Jestliže žalobce ve druhém odstavci strany 2 podané kasační
stížnosti dále
konstatuje, že by připustil možnost vydání exekučního příkazu na jiná aktiva vedená
pod písmeny b) -
d), vedle exekučního příkazu vydaného podle
§ 73 odst.
6 písm. a) d.
ř., pak rovněž v této části je uplatněná kasační námitka nekonkrétní, žalobce
neuvádí žádné
konkrétní argumenty, proč případně tuto možnost připouští.
Námitky proti důvodům, o které opřel krajský soud své rozhodnutí, jsou obsaženy
zejména v prvním
odstavci na straně 2 kasační stížnosti. Rovněž tyto námitky shledal Nejvyšší správní
soud
nedůvodnými. Krajský soud ve stížností napadeném rozsudku odkázal na přiměřené použití
zejména
§ 263 odst. 2
o. s. ř. a
označil judikaturu, která závěr o tom, že lze vést výkon rozhodnutí více způsoby
současně potvrzuje.
Jestliže žalobce namítal, že „nelze bez dalšího aplikovat bohatou soudní judikaturu“
před rokem
1993, protože v té době nebyl daňový
řád účinný, lze k tomu jen obecně poznamenat, že nejde o aplikaci ve smyslu
aplikace právního
předpisu, kdy nepostradatelným předpokladem je jeho platnost a účinnost v období,
na které se
aplikuje. Pokud jsou výchozí skutkové okolnosti obdobné, nic obecně nebrání vycházet
z rozhodnutí
vydaných v období před 1. 1. 1993 a hledat v nich oporu. Podstatná je v těchto souvislostech
především povaha a kvalita právní argumentace, kterou soudy v minulosti učinily.
Krajský soud v
Ostravě navíc označil vedle rozhodnutí z doby před nabytím účinnosti
daňového řádu
i rozhodnutí z
doby pozdější, a to jak Nejvyššího soudu, tak i soudu Ústavního. Lze konstatovat,
že postupoval
správně, pokud z dostupné judikatury vycházel a rozhodl v souladu s ní.
Žalobce namítal, že pokud něco v zákoně není, nemůže se toho státní orgán dovolávat,
a pokud
naopak daňový řád
nějakou
otázku upravuje, nelze ji vykládat jinak, než jak je to v zákoně uvedeno. Proti těmto
obecným
východiskům nelze ničeho namítat, avšak v souzené věci nastala jiná situace.
Daňový řád
neobsahuje
výslovnou úpravu, která by např. stanovila, že souběžné vedení
exekuce
více způsoby
se zakazuje nebo
naopak je možné. To však neznamená, že by nebylo lze právní předpisy interpretovat.
Žalobce v
kasační stížnosti koncentrovaně nepředkládá důvody, pro které by nebylo možné postupovat
při
posouzení této otázky v souladu s
§ 73 odst. 7
d. ř.
přiměřeně podle občanského
soudního
řádu (proč neobstály důvody uvedené ve druhém odstavci kasační stížnosti na
straně 2, je
uvedeno výše).
Jestliže žalobce zmiňuje, že
občanský soudní řád
je sice
rovněž „určitým veřejnoprávním předpisem, který však upravuje pravomoc soudu z pohledu
vztahu mezi
občanskoprávními subjekty a chybí veřejnoprávní princip, jako je tomu u
zákona o správě daní
a
poplatků“, pak je třeba rovněž obecně konstatovat, že pravomocné rozhodnutí,
kterým byla
daňovému subjektu uložena povinnost v daňovém řízení, je ve smyslu
§ 274 písm.
f) o. s. ř.
nadáno stejnými atributy závaznosti, nezměnitelnosti a právní vynutitelnosti, jako
je tomu u jiných
exekučních titulů dle §
274 o. s.
ř. V případě exekučního řízení je vždy dán onen „veřejnoprávní princip“, jak
o něm obecně
žalobce hovoří, spočívající v tom, že i proti vůli povinného je realizováno státní
mocí uspokojení
pravomocné a vykonatelné pohledávky. Skutečnost, že v oblasti výkonu rozhodnutí v
civilních věcech
je k dispozici co do počtu obsáhlejší
judikatura
, nelze interpretovat jako důsledek
odlišné povahy
obou procesních předpisů, která by
a priori
znemožňovala z judikatury v civilních
věcech vycházet.
Na četnost judikatury má vliv jak doba účinnosti právní normy, ke které se
judikatura
vztahuje, tak
i přirozená četnost či naopak výjimečnost situací, které v reálném životě nastávají.
Rozhodně však
nelze pouze z četnosti judikatury dovozovat odlišnou povahu právních předpisů.
Jak již bylo výše zmíněno, vedle námitky o nepřípustnosti vedení daňové
exekuce
více způsoby
současně žalobce v kasační stížnosti uplatnil rovněž námitku promlčení práva vybrat
a vymáhat daňový
nedoplatek. Tuto námitku shledal Nejvyšší správní soud nepřípustnou. Zcela zásadní
ve věci je, že
byť žalobce v kasační stížnosti „nadále tvrdí“, že nárok uplatněný žalovaným z exekučního
příkazu ze
dne 25. 6. 2008 je promlčen, v podané žalobě námitku promlčení neuplatnil. Pro řízení
o přezkoumání
správního rozhodnutí soudem platí dispoziční zásada
[§ 71 odst.
1 písm. d)
a § 75 odst.
2 věta prvá s. ř.
s.], a proto obsah a kvalita žaloby v podstatě předurčují obsah a kvalitu
rozhodnutí soudu
(shodně rozsudek NSS ze dne 23. 6. 2005, čj. 7 Afs 104/2004-54).
Podaná soudní žaloba je relativně stručná a jedinou vytýkanou právní vadou je
tvrzená
nepřípustnost souběžného vedení
exekuce
více způsoby. Žalobce pouze v bodě I. žaloby
zmínil, že
žalobou napadeným rozhodnutím nebylo vyhověno jeho námitce promlčení, kterou v řízení
uplatnil.
Uvedenou zmínku však nelze považovat za žalobní bod ve smyslu
§ 71 odst.
1 písm. d) s. ř.
s., tedy za uvedení důvodu, pro který žalobce považuje žalobou napadené rozhodnutí
za
nezákonné, resp. nicotné. Žalobce v žalobě nepředkládal důvody, proč případně dle
jeho názoru byla
jeho námitka promlčení posouzena nesprávně a proč je žalobou napadené rozhodnutí
z tohoto důvodu
případně nezákonné. Šlo pouze o specifikaci žalobou napadeného rozhodnutí, kterou
žalobce učinil v
úvodu žaloby tak, aby nebylo sporu o tom, proti kterému rozhodnutí žaloba směřuje.
Soudy rozhodující
ve správním soudnictví přezkoumávají žalobami napadená rozhodnutí vmezích žalobních
bodů
(§ 75 odst. 2
s. ř. s.).
Proto nelze Krajskému soudu v Ostravě vytýkat, že se ve svém rozhodnutí nezabýval
tím, zda případně
nedošlo k promlčení práva vybrat daňový nedoplatek, pokud žalobce tuto okolnost v
podané žalobě
nenamítal.
Bylo rovněž třeba posoudit, zda k tomu, že případně došlo k promlčení práva vybrat,
resp. vymáhat
daňový nedoplatek, neměl soud přihlížet z úřední povinnosti bez ohledu na to, zda
byla tato okolnost
v podané žalobě namítána. V této souvislosti se nabízí otázka, zda na institut promlčení
dle
§ 70 d. ř.
má být nahlíženo
obdobně jako na zánik práva daň vyměřit dle
§ 47 d. ř.
a zda i v tomto
případě lze vycházet z judikatury Ústavního soudu (např. nález ze dne 6. 5. 2009,
sp. zn. I. ÚS
1419/07), podle které „k prekluzi subjektivního veřejného práva státu na vyměření
či doměření daně
podle § 47 zákona
č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, dochází marným uplynutím tamuvedené lhůty.
Následkem je zánik
subjektivního práva, přičemž k tomuto následku se přihlíží z úřední povinnosti. To
platí pro
jakýkoliv orgán veřejné moci, tedy rovněž v řízení soudním. Nebrání tomu ani přezkumná
povaha
řízení, ani dispoziční zásada. Vázanost soudního přezkumu na žalobní body podle
§ 75 odst. 2
s. ř. s. je
zásadně správná, avšak nelze ji absolutizovat.“ Nejvyšší správní soud dospěl k závěru,
že v případě
promlčení dle §
70 d. ř. se
výše uvedená zásada vyslovená Ústavním soudem neuplatní. Zásadní odlišnost vyplývá
z
§ 70 odst. 3
d. ř., podle
kterého se k promlčení přihlédne jen tehdy, je-li to daňovým dlužníkem namítáno,
a jen v rozsahu
uplatňované námitky. Vybrání a vymáhání daňových nedoplatků a rozhodnutí, která jsou
v rámci
exekuce
vydána, nejsou nezákonnými, byť by i probíhala a byla vydána po uplynutí lhůty dle
§ 70 odst. 1
d. ř., pokud
nebylo promlčení daňovým dlužníkem namítnuto. Není v takovém případě ničeho, k čemu
by měl soud
přihlížet z úřední povinnosti, neboť
daňový řád
předpokládá
aktivitu daňového dlužníka směrem k uplatnění námitky promlčení. Pokud námitku promlčení
uplatní, je
o ní daňovým orgánem rozhodnuto a následně lze podrobit takové rozhodnutí přezkumu
ve správním
soudnictví. Tak tomu ostatně bylo i v souzené věci, kdy žalobce v námitce proti exekučnímu
příkazu
ze dne 25. 6. 2008 námitku promlčení uplatnil (byl to ostatně jediný argument, který
byl v námitce
uplatněn) a žalovaný se v žalobou napadeném rozhodnutí námitkou promlčení zabýval.
Žalobce však
překvapivě, jak již bylo uvedeno, v soudním řízení již okolnosti týkající se promlčení
nenamítal,
namísto toho „otevřel“ otázku přípustnosti vedení
exekuce
více způsoby současně,
a krajský soud se
proto v rozsudku v souladu s dispoziční zásadou, která ovládá řízení ve správním
soudnictví, zabýval
jen námitkami uplatněnými v podané žalobě.
Podle § 104
odst. 4 s. ř.
s. kasační stížnost není přípustná, opírá-li se jen o jiné důvody, než které
jsou uvedeny v
§ 103,
nebo o důvo- dy,
které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno,
ač tak učinit
mohl. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 25. 9. 2008, čj. 8 Afs 48/2006-155,
č. 1743/2009 Sb.
NSS, konstatoval, že „[u]stanovení
§ 104 odst.
4 s. ř. s.
nesleduje restrikci práv fyzických a právnických osob na přístup k soudní ochraně,
nýbrž zachování
kasačního charakteru řízení o kasační stížnosti. Po aktivně legitimovaných účastnících
předcházejícího žalobního řízení lze spravedlivě žádat, aby na principu
vigilantibus
iura
uplatnili
veškeré důvody nezákonnosti správního rozhodnutí již v řízení před soudem prvé instance.
Pokud tak
neučiní, je legitimní, že z hlediska možnosti uplatnění argumentace v dalším stupni
ponesou případné
nepříznivé následky s tím spojené.“ Z citovaného právního názoru vycházel Nejvyšší
správní soud i v
souzené věci. Ze soudního ani ze správního spisu nevyplývá žádná okolnost, která
by případně
nasvědčovala tomu, že žalobce nemohl z jakéhokoli důvodu okolnosti týkající se promlčení
uplatnit v
soudní žalobě. Naopak skutečnost, že tato námitka byla vznesena v řízení před žalovaným,
umocňuje
přesvědčení soudu, že bylo toliko na žalobci, zda vznese námitky vztahující se k
posouzení předtím
uplatněné námitky promlčení, či zda zvolí jiné argumenty na svoji obranu. S odkazem
na shora uvedené
skutečnosti shledal Nejvyšší správní soud námitku týkající se promlčení práva vymáhat
daňový
nedoplatek nepřípustnou.
Nad rámec shora uvedeného považuje Nejvyšší správní soud za vhodné pro další rozhodovací
praxi
upozornit na to, že je k dispozici rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22.
1. 2009, čj. 1 Aps
11/2008-73, který se v poněkud jiných souvislostech zabývá povahou námitky promlčení
podle
§ 70 d. ř.,
možnostmi
postupu podle §
52 d. ř.
při řízení o této námitce, povahou rozhodnutí o této námitce včetně přípustnosti
opravných
prostředků proti takovému rozhodnutí. Uvedené rozhodnutí pochází z doby následující
po vydání
rozsudku napadeného kasační stížností, a již proto z něj nemohl krajský soud při
rozhodování
vycházet. Aby však bylo lze se zabývat tím, jak bylo o námitce promlčení rozhodnuto,
a tím, zda
případně nebyl připuštěn a nebyl podán opravný prostředek proti námitce promlčení,
musela by být
námitka promlčení v podané žalobě uplatněna. Tak tomu však nebylo.