I. Žádost o mezinárodní pomoc podle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní, je samostatným, na daňové kontrole
nezávislým
procesem, jehož cílem je získat informace, odstranit nejasnosti či pořídit důkazy,
které správce
daně nemůže získat vlastní činností v rámci výkonu svých pravomocí, ale pouze za
součinnosti s
daňovým orgánem jiného státu. Správce daně může tohoto institutu využít v průběhu
daňové kontroly i
mimo daňovou kontrolu, např. v průběhu vytýkacího či odvolacího řízení atd.
II. Žádost správce daně o mezinárodní pomoc podle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní, podaná zákonem stanoveným způsobem
příslušnému
orgánu v průběhu daňové kontroly i mimo daňovou kontrolu, je úkonem přerušujícím
běh prekluzivní
lhůty podle § 47
odst. 2 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, pokud tento úkon byl učiněn a pokud
s ním byl daňový
subjekt seznámen před uplynutím lhůty pro vyměření daně.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 2. 2010, čj.
5 Afs 71/2009-48)
Prejudikatura: č. 634/2005 Sb. NSS a č. 2055/2010 Sb. NSS.
Věc: Jan J. proti Finančnímu ředitelství v Hradci Králové o daň z příjmů
fyzických osob,
o kasační stížnosti žalovaného.
Dne 2. 5. 2002 zahájil Finanční úřad ve Vysokém Mýtě u žalobce daňovou kontrolu
za roky 2000 a
2001. Předmětem kontroly daně z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2001
byly mimo jiné i
příjmy, o kterých žalobce účtoval jako o příjmech v hotovosti, které nepodléhají
dani z příjmů
fyzických osob. V průběhu kontroly žalobce správci daně sdělil, že tyto hotovostní
příjmy jsou
bezúročnou půjčkou od zahraniční osoby Markus V., Berlín, Německo. V roce 1999 účtoval
žalobce o
půjčkách ve výši 1 300 000 Kč, v letech 2000-2001 účtoval o půjčkách v celkové výši
2 370 000 Kč.
Zaúčtované půjčky byly v průběhu kontroly ověřovány a jejich prověření nebylo k datu
projednání
zprávy z daňové kontroly ukončeno. O této skutečnosti byl žalobce ve zprávě z kontroly
i při ústním
jednání informován. Výsledky daňové kontroly byly se žalobcem projednány dne 7. 11.
2005. Stejného
dne je datována žádost správce daně o mezinárodní pomoc - o ověření poskytnutí půjček
žalobci. Dne
3. 4. 2007 obdržel správce daně výsledky mezinárodního dožádání. Německá daňová správa
správci daně
sdělila, že pan V. poskytl žalobci půjčky za účelem zahájení obchodní činnosti koncem
roku 1998 nebo
začátkem roku 1999 ve výši 8 000 DM a v polovině roku 1999 půjčku ve výši 10 000
DM, tedy půjčky v
celkové výši 18 000 DM, které mu byly začátkem roku 2000 vráceny. Na základě výsledků
dožádání
nařídil správce daně dne 28. 5. 2007 podle
§ 55 odst. 1,
odst. 2
a
odst. 4 daňového
řádu z
úřední povinnosti obnovu řízení. Dne 4. 6. 2007 byl s žalobcem sepsán protokol o
ústním jednání,
správce daně předal žalobci rozhodnutí o nařízení obnovy a seznámil jej s výsledky
dožádání. Dne 27.
7. 2007 vydal správce daně rozhodnutí o obnově řízení.
Žalobce se proti tomuto rozhodnutí odvolal. Žalovaný odvolání dne 12. 9. 2008
zamítl. K
odvolací námitce uplynutí prekluzivní lhůty pro nařízení obnovy žalovaný uvedl, že
za úkon
přerušující běh prekluzivní lhůty považuje žádost o informaci dle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb., kterou správce daně odeslal dne 7. 11. 2005. Má tedy za to, že lhůta
byla
dodržena.
Rozhodnutí o zamítnutí odvolání napadl žalobce žalobou u Krajského soudu v Hradci
Králové. V
žalobě mimo jiné namítal, že k nařízení obnovy došlo po uplynutí prekluzivní lhůty
dle
§ 47 daňového řádu.
Krajský
soud námitce přisvědčil a rozhodnutí žalovaného o zamítnutí odvolání ze dne 16. 9.
2008 a ze dne 12.
9. 2008 stejně jako rozhodnutí správce daně v obnoveném řízení ze dne 27. 7. 2007
a ze dne 28. 5.
2007 zrušil (výrok II rozsudku; výrok I se týkal spojení věci a výrok III nákladů
řízení).
Proti rozsudku krajského soudu podal žalovaný (stěžovatel) kasační stížnost,
v níž nesouhlasil
se závěrem krajského soudu o marném uplynutí prekluzivní lhůty pro vyměření daně
dle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu.
Namítal, že správce daně zahájil daňovou kontrolu dne 2. 5. 2002 a dne 7. 11. 2005
odeslal žádost o
mezinárodní pomoc dle zákona č.
253/2000 Sb.
adresovanou do SRN.
Správce daně opakovaně žalobce zpravil o tom, že šetření v otázce půjček od zahraniční
fyzické osoby
není v době uzavření daňové kontroly dosud ukončeno, nadále probíhá a jeho výsledky
mohou mít vliv
na kontrolovanou daňovou povinnost. Tento úkon považovali správce daně i stěžovatel
za úkon
způsobující přetržení běhu dosavadní lhůty pro vyměření daně. Lhůta by tak skončila
až dne 31. 12.
2008.
Stěžovatel proto nesouhlasil se závěrem krajského soudu, který takový účinek
žádosti o
mezinárodní pomoc v projednávané věci nepřiznal s odůvodněním, že tento byl proveden
jako součást
daňové kontroly. Daňová kontrola musela být s ohledem na blížící se konec lhůty k
vyměření daně
ukončena dne 7. 11. 2005. Pokud by v té době správce daně kontrolu neukončil a vyčkával
by odpovědi
o mezinárodní pomoc, pak by se tato žádost stala skutečně úkonem tvořícím součást
daňové kontroly.
Odpověď však správce daně obdržel až dne 3. 4. 2007. Žádost a odpověď na ni nelze
podle názoru
stěžovatele posuzovat odděleně, ale jedině komplexně z hlediska smyslu a účelu -
tzn. jako proces
směřující k získání určité informace. Pro účely charakteru tohoto úkonu je tedy třeba
brát v potaz
jak žádost, tak i odpověď na ni. Řízení ve věci žádosti o mezinárodní spolupráci
pak probíhalo
nezávisle na daňové kontrole, byť s ní časově kolidovalo a bylo v ní vyvoláno. Stěžovatel
měl ze
shora uvedených důvodů za to, že rozhodnutí o obnově řízení vydané dne 27. 7. 2007
bylo vydáno ještě
před uplynutím lhůty pro vyměření daně. Stěžovatel dále nastolil otázku, zda je vůbec
možné ve
vztahu k přípustnosti zahájení obnovy řízení dle
§ 54 a násl. daňového
řádu
pracovat se základní tříletou lhůtou, neboť má za to, že zákonodárce měl v
§ 55 odst. 2
a
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
na mysli pouze lhůtu absolutní, tzn. desetiletou.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové zrušil
ve výrocích II.
a III. a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
Dle § 47 odst.
1 daňového
řádu, „[p]okud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit
ani doměřit či
přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období,
v němž vznikla
povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž vznikla daňová povinnost,
aniž by zde
současně byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat“.
Dle odstavce
2 téhož
ustanovení, „[b]yl-li před uplynutím této lhůty učiněn úkon směřující k vyměření
daně nebo jejímu
dodatečnému stanovení, běží tříletá lhůta znovu od konce roku, v němž byl daňový
subjekt o tomto
úkonu zpraven. Vyměřit a doměřit daň však lze nejpozději do deseti let od konce zdaňovacího
období,
v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení, nebo v němž vznikla
daňová povinnost,
aniž by zde byla současně povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat.“
Jak již tento soud judikoval, účelem přerušení prekluzivní lhůty je získání časového
prostoru k
dokončení řízení, v němž je řádně pokračováno; nesmí jít tedy o úkon, jehož jediným
či hlavním
účelem je snaha o posun prekluzivní lhůty.
Dle § 54 odst.
1 daňového
řádu „[ř]ízení ukončené pravomocným rozhodnutím se obnoví na žádost příjemce
rozhodnutí nebo
z úřední povinnosti, jestliže
a) vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění daňového
subjektu
nebo správce daně uplatněny již dříve v řízení a mohly mít podstatný vliv na výrok
rozhodnutí,
b) rozhodnutí bylo učiněno na základě podvrženého nebo zfalšovaného dokladu, křivé
výpovědi
svědka nebo křivého znaleckého posudku nebo rozhodnutí bylo dosaženo jiným trestným
činem,
c) rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a rozhodl-li příslušný orgán
o ní dodatečně
v podstatných skutečnostech ovlivňujících výši stanovené daně nebo procesní postavení
daňového
subjektu jinak“.
Dle § 55 odst.
2 daňového
řádu „[s]právce daně nařídí obnovu řízení z úřední povinnosti, pokud nezaniklo
právo na
vyměření daně“.
Dle § 4 odst.
1 zákona č.
253/2000 Sb. „[p]říslušný orgán poskytne informace o jednotlivých případech
týkajících se
daní podle § 2 odst.
1 (dále
jen ,informace`) na dožádání příslušného úřadu smluvního státu“.
Dle odst. 2 téhož ustanovení „[p]říslušný orgán může od příslušného úřadu smluvního
státu rovněž
informace dožadovat, pokud vyčerpal vlastní obvyklé zdroje údajů, které mohl v daném
případě využít,
aniž by tím bylo ohroženo dosažení žádoucího výsledku“.
Ve smyslu výše citovaného může správce daně, pokud mu při prošetřování určitého
případu vzniknou
nejasnosti, k jejichž objasnění by mohly přispět informace, které je možno získat
na území jiného
státu, požádat příslušný orgán smluvního státu o poskytnutí těchto informací. Administrativní
spolupráce mezi členskými státy se pak uskutečňuje dle směrnice
77/799/EHS.
Krajský soud v napadeném rozsudku stěžovateli přisvědčil v tom, že žádost o informace
podle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb. je úkonem přerušujícím běh prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu,
avšak jenom tehdy, pokud je takový úkon učiněn mimo daňovou kontrolu, což se v projednávané
věci
nestalo. Krajský soud odkázal na závěry rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne
21. 4. 2005, čj.
2 Afs 69/2004-52, č. 634/2005 Sb. NSS, dle nichž
je nutné za úkon směřující k vyměření daně nebo jejímu dodatečnému stanovení považovat
daňovou
kontrolu jako celek. Krajský soud dále konstatoval, že za situace, kdy daňové orgány
učiní
mezinárodní dožádání v průběhu daňové kontroly, není tento úkon způsobilý lhůtu daně
ve smyslu
§ 47 odst. 2 věty
první daňového
řádu prodloužit.
S názorem krajského soudu lze souhlasit pouze potud, pokud shledal žádost o poskytnutí
mezinárodní informace úkonem způsobilým přerušit běh prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu,
byl-li tento úkon učiněný před uplynutím lhůty dle
§ 47 odst. 1
a bylli o něm
daňový subjekt zpraven.
Nelze však již souhlasit s názorem krajského soudu, který účinky přerušení běhu
prekluzivní lhůty
přiznává pouze těm žádostem o mezinárodní pomoc při správě daní, které jsou činěny
mimo rámec daňové
kontroly, a to pouze s odkazem na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp. zn.
2 Afs 69/2004. Krajský soud učinil tento závěr
bez toho, aniž by se zabýval povahou tohoto úkonu a jakkoli blíže odůvodnil, proč
považuje žádost o
mezinárodní pomoc při správě daní, jejíž právní úprava není obsažena v
daňovém řádu,
za dílčí úkon
daňové kontroly.
Předmětem přezkumu ve věci sp. zn. 2
Afs
69/2004 bylo posouzení, zda je „úkonem“ ve smyslu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
daňová kontrola jako celek, nebo i její jednotlivé části, a to s ohledem na skutečnost,
že institut
daňové kontroly nepředstavuje jediný úkon, nýbrž je souborem řady dílčích úkonů.
Nejvyšší správní
soud v tomto rozsudku konstatoval, že zahájil-li tedy správce daně před uplynutím
lhůty stanovené v
§ 47 odst. 1 d.
ř. daňovou
kontrolu, „běží tříletá lhůta k vyměření daně nebo jejímu dodatečnému stanovení od
konce roku, v
němž byl daňový subjekt o jejím zahájení zpraven (pro úplnost je nutno upřesnit,
že daňová kontrola
je zahájena dnem, kdy správce daně začne fakticky prověřovat daňový základ nebo jiné
okolnosti
rozhodné pro stanovení daně). Běh lhůty dle
§ 47 odst. 2 d.
ř. již
nemohou ovlivnit jednotlivé úkony správce daně provedené v průběhu daňové kontroly,
včetně vydání
výzvy k prokázání sporných skutečností či projednání zprávy o daňové kontrole. [...]
Jestliže totiž daňová kontrola představuje činnost, při níž pracovník správce
daně zjišťuje nebo
prověřuje velikost daňového základu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné stanovení
daně u
příslušného daňového subjektu, garantuje odst. 1 citovaného ustanovení časový limit
proti
potenciální libovůli správce daně, a i z tohoto důvodu je proto nutno upřednostnit
výklad, podle
něhož se
prekluzivní lhůta
přerušuje od okamžiku jejího zahájení, a nikoliv až od
případných
následných úkonů (včetně sepsání zprávy o daňové kontrole), které by ve svých důsledcích
bezdůvodně
a pouze dle uvážení správce daně „nastavovaly“ citovanou zákonnou prekluzivní lhůtu.“
Výše uvedené závěry lze vztáhnout pouze na úkony správce daně (správce daně místně
příslušného k
provedení daňové kontroly či správce daně pověřeného k jejímu provedení, případně
může jít o úkony
správce daně dožádaného dle §
5
daňového řádu). Musí jít o dílčí úkony, z nichž se daňová kontrola skládá.
Úkony musí být
provedeny v průběhu daňové kontroly, přičemž jejich provedení je na daňové kontrole
závislé. Mezi
dílčí úkony daňové kontroly tak patří zejména ty, jež zákonná úprava daňové kontroly
v
§ 16 daňového řádu
předpokládá (např. zahájení daňové kontroly, výzva k dokazování vydaná dle
§ 16 odst. 2,
výslech
svědka atd.).
Institut mezinárodní pomoci při správě daní výše uvedené znaky nesplňuje.
Předně je třeba zdůraznit, že institut mezinárodní pomoci při správě daní nespadá
do okruhu úkonů
upravených v souvislosti s prováděním daňové kontroly
(§ 16 daňového řádu)
a jeho
právní úpravu neobsahují ani ostatní ustanovení
daňového řádu.
Správce daně jej
zahajuje žádostí o poskytnutí mezinárodní informace dle zákona č.
253/2000 Sb.,
výměna informací
se poté na mezinárodní úrovni uskutečňuje dle směrnice
77/799/EHS.
Podání žádosti o mezinárodní pomoc dle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb. (a její vyřízení dožádaným zahraničním správcem daně) je z hlediska právní
úpravy
samostatným, na daňové kontrole nezávislým procesem, jehož cílem je získat informace,
odstranit
nejasnosti či pořídit důkazy, které správce daně nemůže získat vlastní činností v
rámci výkonu svých
pravomocí, ale pouze za součinnosti s daňovým orgánem jiného státu. Oprávnění správce
daně požádat o
mezinárodní pomoc není vázáno výlučně na uskutečnění daňové kontroly. Správce daně
může tohoto
institutu využít i mimo její rámec, např. v průběhu vytýkacího či odvolacího řízení
atd. Proto bude
třeba vždy zkoumat, zda a kdy potřeba požádat o mezinárodní pomoc vyšla v daňovém
řízení najevo, aby
bylo možné spolehlivě vyloučit případy, kdy by bylo mezinárodní dožádání provedeno
výlučně nebo
převážně za účelem přerušení běhu prekluzivní lhůty. Jinými slovy, zda šlo o úkon
faktický či pouze
formální. Jak tento soud setrvale judikuje, důkazní břemeno nese v daňovém řízení
ve smyslu
§ 31 odst. 9 daňového
řádu
primárně daňový subjekt. Pokud správci daně vzniknou pochybnosti o deklarovaných
obchodních
případech, přičemž jedním ze subjektů těchto vztahů bude subjekt zahraniční, bude
v prvé řadě na
straně daňového subjektu, aby svými důkazními prostředky tyto pochybnosti odstranil.
Teprve za
situace, kdy daňový subjekt pochybnosti v přiměřené lhůtě neodstraní a nepředloží
důkazní
prostředky, správce daně v případech, kdy není možno jinak (vlastními prostředky),
zjistí řádně
skutkový stav i za použití žádosti o mezinárodní pomoc. Měl by však tak učinit tehdy,
kdy tato
potřeba vyvstane.
Ve srovnání s procesem získávání informací a provádění důkazních prostředků v
průběhu důkazního
řízení vedeného správcem daně v daňové kontrole, kdy rozsah a způsob dokazování a
rychlost jeho
provedení bude záviset vedle potřebné součinnosti daňového subjektu na správci daně,
je postup po
podání žádosti o mezinárodní pomoc při správě daní a doba vyřízení této žádosti na
aktivitě správce
daně nezávislá a bude se odvíjet od okolností na straně dožádaného daňového orgánu.
Žádost o poskytnutí mezinárodní pomoci při správě daní - poskytnutí informace
nelze taktéž
přirovnat k dožádání dle §
5 odst.
1 daňového řádu, prostřednictvím kterého může místně příslušný správce daně
požádat o
provedení jednotlivých úkonů v daňovém řízení kteréhokoliv jiného věcně příslušného
správce daně,
může-li tento správce daně požadovaný úkon provést snáze, hospodárněji nebo rychleji.
Předmětem
dožádání dle daňového
řádu je
tedy vždy úkon, k jehož provedení je kompetentní dožadující správce daně a je pouze
na jeho uvážení,
zda úkon provede sám nebo jeho provedení dožádá u jiného věcně příslušného správce
daně. K
mezinárodnímu dožádání přistupuje správce daně naopak v případech, kdy daňové řízení
vyžaduje
provedení úkonu mimo rámec jeho věcné i místní příslušnosti.
Nelze taktéž přehlédnout absenci úpravy konkrétních lhůt pro vyřízení žádosti
o mezinárodní
pomoc. Směrnice 77/799/EHS v čl. 5 stanoví, že
příslušné orgány členského státu poskytují údaje dožádané co nejrychleji. Případné
průtahy ve
vyřizování není možné pro chybějící úpravu postihů žádným způsobem sankcionovat.
Doba vyřízení
žádosti tak ve většině případů může mnohonásobně překračovat dobu 1 roku. Řízení
ve věci žádosti o
mezinárodní pomoc při správě daní probíhá zcela nezávisle na daňové kontrole konané
dožádaným
smluvním státem (vyjma tzv. souběžné kontroly dle čl. 8b citované směrnice). Už z
tohoto důvodu
nelze řízení ve věci žádosti označit za úkon daňové kontroly, byť je v průběhu daňové
kontroly
zahájeno. Ve většině případů nemusí být řízení ve věci žádosti o mezinárodní pomoc
při správě daní,
a to právě s ohledem na jeho administrativní a časovou náročnost, v průběhu daňové
kontroly
ukončeno.
Řízení ve věci žádosti o mezinárodní pomoc při správě daní tvoří celá řada procesních
úkonů
konaných jak na straně smluvního státu, jež o mezinárodní pomoc žádá, tak na straně
daňových orgánů
státu dožádaného. Na mezinárodní dožádání je tak nutno nahlížet, obdobně jako na
daňovou kontrolu,
jako na celek, jež se skládá z řady dílčích procesních úkonů. Řízení je zahájeno
podáním žádosti o
poskytnutí informace zákonem stanoveným způsobem.
Z výše uvedeného je zřejmé, že prvek závislosti na daňové kontrole mezinárodnímu
dožádání chybí.
Použití tohoto institutu správcem daně, stejně jako zahájení řízení, jeho průběh
i délka trvání
nejsou závislé na existenci daňové kontroly. Úkonem správce daně je bezesporu podání
žádosti o
mezinárodní pomoc. Další úkony na něj navazující však do působnosti správce daně
nespadají.
V projednávané věci však nelze souhlasit ani s názorem krajského soudu, že mezinárodní
dožádání
bylo učiněno v průběhu daňové kontroly. V daném případě byly výsledky daňové kontroly
s žalobcem
projednány dne 7. 11. 2005, od 8:00 do 8:10 hod. Podpisem zprávy byla daňová kontrola
v tento
okamžik ukončena. Žádost správce daně o mezinárodní pomoc je datována téhož dne bez
bližšího
časového určení. S ohledem na datum a čas projednání výsledků daňové kontroly (7.
11. 2005 v 8:10
hod.) tak mohou v projednávané věci vyvstat i pochybnosti o tom, kdy byla žádost
správce daně o
mezinárodní pomoc podána. Mohlo se tak stát až po projednání výsledků daňové kontroly,
tedy po jejím
ukončení. V takovém případě by však krajský soud, jak sám uvádí, posoudil věc zcela
opačně a podání
žádosti by označil jako úkon způsobilý přerušit běh prekluzivní lhůty.
Nejvyšší správní soud uzavírá, že žádost správce daně o informace podle
§ 4 odst. 1 zákona
č. 253/2000
Sb. podaná zákonem stanoveným způsobem příslušnému orgánu, je úkonem přerušujícím
běh
prekluzivní lhůty podle §
47 odst.
2 daňového řádu, pokud tento úkon byl učiněn a pokud s ním byl daňový subjekt
seznámen před
uplynutím lhůty pro vyměření daně.
V daném případě krajský soud při posouzení věci nevycházel z úplně zjištěného
skutkového stavu.
Zatím lze vycházet jen z toho, že správce daně zahájil u žalobce daňovou kontrolu
za roky 2000 a
2001 dne 2. 5. 2002 a že tato daňová kontrola byla ukončena dne 7. 11. 2005 v 8:10
hod. Zatím nebylo
prokázáno, respektive nebyla učiněna zjištění, kdy byl učiněn úkon spočívající v
podání žádosti o
mezinárodní pomoc a kdy byl žalobce jako daňový subjekt s tímto úkonem seznámen.
Aby došlo k
přerušení běhu prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu,
bylo třeba učinit úkon a následně daňový subjekt o tomto úkonu zpravit. Pokud stěžovatel
uvádí ve
svém rozhodnutí ze dne 16. 9. 2008, že správce daně, pokud jde o šetření ve věci
údajně přijatých
půjček volil formu mezinárodního dožádání, s čímž byl daňový subjekt seznámen jednak
ve zprávě z
daňové kontroly a jednak v protokolu ze dne 31. 10. 2005, pak je třeba přihlédnout
nejen k obsahu
těchto dokumentů, ale i k době, kdy byl daňový subjekt s nimi seznámen.
V daném případě správce daně nařídil z úřední povinnosti obnovu řízení vzhledem
k výsledkům své
žádosti o mezinárodní pomoc. Podle
§ 55 odst. 2 věty
první daňového
řádu tak mohl učinit, jen pokud nezaniklo právo na vyměření daně. V
§ 54 odst. 1 daňový
řád
upravuje, kdy lze řízení ukončené pravomocným rozhodnutím obnovit. Správce daně tedy
mohl řízení
obnovit, jen pokud byly splněny některé důvody uvedené v
písmenech a),
b) a c) odst. 1 §
54 daňového řádu. Tuto otázku krajský soud, v důsledku svého právního závěru,
nezkoumal,
ačkoliv žalobce namítal, že nebyly splněny podmínky stanovené zákonem pro nařízení
obnovy
řízení.
Stěžovatel v závěru kasační stížnosti vyslovuje pochybnost, zda k přípustnosti
zahájení obnovy
řízení dle § 54 a
násl. daňového
řádu lze vycházet ze základní tříleté lhůty, zda neměl zákonodárce v
§ 55 odst. 2
a
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
na mysli pouze lhůtu absolutní. Z dikce citovaných ustanovení nevyplývá ničeho, co
by svědčilo
výkladu stěžovatele. Jak §
55
odst. 2, tak §
54 odst. 3
daňového řádu hovoří o lhůtě, ve které zaniká právo daň vyměřit nebo doměřit.
Lhůta pro
vyměření a doměření daně je dle §
47 odst. 1 daňového řádu tříletá. Pouze pro případy, kdy je lhůta přerušována
a její běh je
obnovován, stanoví zákon lhůtu 10 let, kdy lze vyměřit a doměřit daň nejpozději.
Pokud by
zákonodárce zamýšlel stanovit pro nařízení obnovy jakožto mimořádného opravného prostředku
prekluzivní lhůtu odchylně od základní úpravy zakotvené v
§ 47 odst. 1 daňového
řádu,
musel by tak učinit výslovně.
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu se v usnesení ze dne 23. 2. 2010, čj.
7 Afs 20/2007-73, č. 2055/2010 Sb. NSS,
vyjádřil, mimo jiné, i k otázce prekluzivních lhůt v případě obnovy řízení
(§ 54 a
§ 55 daňového řádu)
takto:
„Podle § 54
odst. 3 daňového
řádu musí být žádost o obnovu řízení podána do šesti měsíců ode dne, kdy se
žadatel dozvěděl
o důvodech obnovy řízení, nejpozději však před uplynutím lhůty, ve které zaniká právo
daň vyměřit
nebo doměřit. Podle této zvláštní úpravy je tedy objektivní lhůta pro podání žádosti
o obnovu řízení
ztotožněna s prekluzivními lhůtami pro vyměření daně podle
§ 47 odst. 1
a
odst. 2 daňového
řádu.
Podle § 55 odst.
2 daňového
řádu správce daně nařídí obnovu z úřední povinnosti, pokud nezaniklo právo
na vyměření daně.
I zde je tedy zvláštní lhůta pro případ obnovy řízení z úřední povinnosti vázána
na prekluzivní
lhůty pro vyměření daně podle §
47
odst. 1 a odst.
2 daňového
řádu.
Jiné lhůty daňový
řád v
ustanoveních pro obnovu řízení nestanoví, a to ani pro vydání nového rozhodnutí v
obnoveném řízení
(§ 55 odst. 6 daňového
řádu) ani pro rozhodnutí o případném odvolání proti novému rozhodnutí v obnoveném
řízení
(§ 55 odst. 8 daňového
řádu). Je tedy třeba vycházet z toho, že pro možnost obnovy řízení na žádost
daňového
subjektu je rozhodující, aby objektivní lhůta podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
ve spojení s §
47 odst. 1 a
odst. 2 daňového
řádu
(stejně jako subjektivní šestiměsíční lhůta podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu)
byla zachována v okamžiku podání žádosti o obnovu řízení. Smyslu a účelu tohoto ustanovení
by
odporoval výklad, podle něhož by i v případě včasného podání žádosti o obnovu podle
§ 54 odst. 3 daňového
řádu
nebylo možné povolit obnovu řízení ani provést obnovené řízení, protože by mezitím
uplynula lhůta
podle § 47 odst.
1 daňového
řádu. Obdobně pro nařízení obnovy řízení z úřední povinnosti je rozhodující,
aby rozhodnutí o
nařízení obnovy bylo vydáno a daňovému subjektu doručeno ve lhůtách pro vyměření
(doměření) daně
podle § 47 odst.
1 a
odst. 2 daňového
řádu,
pokud je tato lhůta zachována, nemůže již následné uplynutí lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
ovlivnit průběh obnoveného řízení.
Je tedy možné uzavřít, že v případě včasného podání žádosti o obnovu řízení již
běh lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového
řádu
nijak neovlivní další průběh řízení o povolení obnovy a v případě jejího povolení
ani další průběh
obnoveného řízení (včetně příp. nava- zujícího řízení o odvolání proti novému rozhodnutí
v obnoveném
řízení). Obdobně to platí v případě včasného nařízení obnovy z úřední povinnosti.
Na tato navazující
řízení se ovšem opět v plném rozsahu uplatní desetiletá lhůta podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu,
resp. její část, která v okamžiku podání žádosti o obnovu, příp. v okamžiku nařízení
obnovy z úřední
povinnosti ještě zbývá.“
Nejvyšší správní soud uzavírá, že krajský soud pochybil, pokud žádost o mezinárodní
pomoc označil
za úkon nezpůsobilý přerušit běh prekluzivní lhůty pro vyměření a doměření daně pouze
z důvodu, že
byla podle jeho navíc předčasného závěru učiněna v rámci daňové kontroly. V dalším
řízení se bude
krajský soud zabývat tím, kdy byl úkon správce daně spočívající v žádosti o poskytnutí
mezinárodní
informace učiněn, a zda a kdy s tímto úkonem byl seznámen daňový subjekt a zda tak
došlo k přerušení
prekluzivní lhůty podle §
47 odst.
2 daňového řádu. Krajský soud také posoudí, zda byly v daném případě splněny
podmínky pro
nařízení obnovy řízení.