Daňové řízení: běh lhůty pro vyměření či doměření daně; úkon správce daně
v odvolacím
řízení
I. Odvolací orgán je v průběhu odvolacího řízení při odstraňování vad
předchozího
řízení nebo při jeho prověřování či doplňování o nová zjištění oprávněn ke všem úkonům,
jimiž je
oprávněn zjišťovat skutkový stav věci správce daně I. stupně. Provedení těchto úkonů
může též uložit
správci daně I. stupně (§
50
odst. 3 věta čtvrtá zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) nebo
je může provést k
jeho žádosti jiný věcně příslušný správce daně téhož nebo nižšího stupně
(§ 5 odst. 1
citovaného
zákona). Takovými úkony mohou být i úkony provedené v rámci místního šetření bez
ohledu na to, který
z orgánů je učiní.
II. Úkon správce daně v odvolacím řízení může být úkonem podle
§ 47 odst. 2 věty
první zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, přerušujícím běh prekluzivní lhůty
a zakládajícím běh
lhůty nové za podmínky, že vychází z určitých pochybností o správnosti výše předchozího
vyměření
daně, směřuje k vyměření daně nebo jejímu dodatečnému stanovení a prováděný úkon
odpovídá povaze a
rozsahu zjišťovaných skutečností. Tyto účinky nemá úkon provedený výlučně nebo převážně
za účelem
přerušení běhu prekluzivní lhůty.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
16. 12. 2009,
čj. 7 Afs 36/2008-134)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 194/2006 Sb. ÚS (sp. zn.
II. ÚS 686/05);
č. 178/2004
Sb. NSS, č. 634/2005 Sb. NSS, č. 868/2006 Sb. NSS, č. 937/2006 Sb. NSS, č. 953/2006
Sb. NSS, č.
1073/2007 Sb. NSS, č. 1480/2008 Sb. NSS, č. 1865/2009 Sb. NSS, Ej 363/2007 Sb. NSS,
Ej 26/2008 Sb.
NSS.
Věc: Vlastimil S. proti Finančnímu ředitelství v Ústí nad Labem o daň
z příjmů fyzických
osob, v řízení o kasační stížnosti žalobce.
Finanční úřad v Chomutově dne 27. 3. 1998 dodatečně vyměřil žalobci daň z příjmů
fyzických osob
za rok 1996 ve výši 476 600 Kč. K odvolání žalobce žalovaný rozhodnutím ze dne 4.
11. 2003 dodatečný
platební výměr změnil tak, že původně dodatečně stanovenou daň zvýšil na částku 560
200 Kč.
Rozhodnutí napadl žalobce žalobou u Krajského soudu v Ústí nad Labem. Krajský
soud poté, co
jeho předchozí rozsudek zrušil Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 21. 12. 2006,
čj.
7 Afs 86/2005-133, žalobu zamítl
rozsudkem ze dne
10. 12. 2007. Dospěl k závěru, že žalobci byla daň pravomocně doměřena v zákonné
lhůtě, tj. před
marným uplynutím prekluzivní lhůty. Krajský soud posoudil úkony provedené v průběhu
doplňování
odvolacího řízení (ústní jednání uskutečněná dožádaným správcem ve dnech 20. 4. 2000
a 2. 5. 2000,
kterých se účastnila zástupkyně žalobce a jejichž cílem bylo zjistit rozhodné skutečnosti
pro
posouzení správnosti předchozího vyměření daně) jako úkony odpovídající
§ 47 odst. 2 daňového
řádu. Při svém rozhodování přihlédl k rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 29. 8. 2006,
čj. 8 Afs 19/2006-72, z něhož
vyplývá, že „úkony
správních orgánů provedené v odvolacím řízení, jejichž cílem je zjistit skutečnosti
rozhodné pro
posouzení správnosti předchozího vyměření daně, přerušují běh prekluzivní lhůty pro
vyměření daně ve
smyslu § 47 odst.
2 daňového
řádu“. Úkony dožádaného správce daně pak podle krajského soudu měly za následek,
že konec
prekluzivní lhůty připadl na den 31. 12. 2003. Jelikož žalobou napadené rozhodnutí
žalovaného ze dne
4. 11. 2003, bylo žalobci doručeno dne 10. 11. 2003, byla mu daň dodatečně stanovena
v zákonné
lhůtě.
Proti rozsudku brojil žalobce (stěžovatel) kasační stížností. Podle stěžovatele
úkony
dožádaného správního orgánu nemohly být úkonem ve smyslu
§ 47 odst. 2 daňového
řádu. Nemohly proto mít za následek přetržení prekluzivní lhůty a její nový
běh, jehož konec
by ve svém důsledku připadl na 31. 12. 2003. Je tomu tak pro jejich hmotněprávní
vadnost
(hmotněprávní dopady), kterou dovozuje z nálezu Ústavního soudu ze dne 25. 10. 2006,
sp. zn.
II. ÚS 686/05,
a stejně tak
je nelze považovat za úkony z procesněprávního hlediska.
Sedmý senát Nejvyššího správního soudu při předběžné poradě dospěl k závěru,
že úkony
dožádaného správce daně ze dne 20. 4. 2000 a ze dne 2. 5. 2000 nejsou úkony ve smyslu
§ 47 odst. 2 věty
prvé daňového
řádu, resp. že tyto nejsou úkonem směřujícím k vyměření daně nebo k jejímu
dodatečnému
stanovení. Tyto úkony proto nemohly způsobit běh lhůty nové, resp. přetržení zákonné
prekluzivní
lhůty, která by jinak uplynula již dne 31. 12. 2001. Tento právní názor však byl
v rozporu s právním
názorem, který byl Nejvyšším správním soudem vysloven v rozsudku ze dne 29. 8. 2006,
čj.
8 Afs 19/2006-72. Z tohoto důvodu
sedmý senát
předložil podle §
17 s. ř.
s. věc rozšířenému senátu Nejvyššího správního soudu k rozhodnutí.
Rozšířený senát rozhodl, že odvolací orgán je v průběhu odvolacího řízení při
odstraňování vad
předchozího řízení nebo při jeho prověřování či doplňování o nová zjištění oprávněn
ke všem úkonům,
jimiž je oprávněn zjišťovat skutkový stav věci správce daně I. stupně. Provedení
těchto úkonů může
též uložit správci daně I. stupně
(§ 50 odst. 3
věta čtvrtá
daňového řádu) nebo je může provést k jeho žádosti jiný věcně příslušný správce
daně téhož
nebo nižšího stupně (§
5 odst. 1
daňového řádu). Takovými úkony mohou být i úkony provedené v rámci místního
šetření bez
ohledu na to, který z orgánů je učiní. Úkon správce daně v odvolacím řízení může
být úkonem podle
§ 47 odst. 2 věty
první daňového
řádu přerušujícím běh prekluzivní lhůty a zakládajícím běh lhůty nové za podmínky,
že vychází
z určitých pochybností o správnosti výše předchozího vyměření daně, směřuje k vyměření
daně nebo
jejímu dodatečnému stanovení a prováděný úkon odpovídá povaze a rozsahu zjišťovaných
skutečností.
Tyto účinky nemá úkon provedený výlučně nebo převážně za účelem přerušení běhu prekluzivní
lhůty.
Věc rozšířený senát vrátil sedmému senátu k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-)
IV. d) posouzení úkonů provedených dožádaným správcem daně v průběhu odvolacího
řízení v
dané věci
[15] Úkon, u něhož je v daném případě sporné, zda má povahu úkonu podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
zakládajícího běh nové lhůty, je šetření provedené dožádaným správcem daně v průběhu
odvolacího
řízení, o jehož průběhu a výsledku byly sepsány dva protokoly. Z hlediska běhu prekluzivní
lhůty je
třeba posoudit, zda se jedná o úkon (úkony) mající materiální znaky úkonu přerušujícího
lhůtu a
zakládajícího běh lhůty nové.
[16] Otázku položenou předkládajícím senátem rozšířenému senátu je třeba rozložit
na tři
samostatné otázky, přičemž záporná odpověď na kteroukoliv z nich by posuzovaný úkon
z úkonů
schopných založit běh nové prekluzivní lhůty vyloučila.
[17] První otázkou je, zda a k jakým úkonům vůbec je oprávněn odvolací orgán v
průběhu odvolacího
řízení. Východiskem pro posouzení je rozsudek rozšířeného senátu ze dne 14. dubna
2009, čj.
8 Afs 15/2007-75 (č. 1865/2009
Sb. NSS), v němž
se rozšířený senát zabýval postupem odvolacího orgánu podle
§ 50 odst. 3,
odst. 5 daňového
řádu.
Dospěl zde k závěru, že vady odvoláním napadeného rozhodnutí či postupu správce daně
I. stupně v
řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo, musí být odstraněny v rámci odvolacího
řízení.
Nepřichází-li v úvahu náprava cestou autoremedury provedené správcem daně I. stupně,
pak vady musí
odstranit odvolací orgán postupem podle
§ 50 odst. 3 daňového
řádu, a to jak v řízení o odvolání proti dani stanovené dokazováním
(§ 50 odst. 6
daňového
řádu), tak v řízení o odvolání proti dani stanovené podle pomůcek
(§ 50 odst. 5
daňového
řádu). V odvolacím řízení je přípustná i změna způsobu stanovení daně. Je
tomu tak proto, že
daňový řád vylučuje
možnost
zrušení platebního výměru a vrácení věci k dalšímu řízení správce daně I. stupně,
a naopak, že
umožňuje, aby odvolací orgán platební výměr změnil, a to i v neprospěch daňového
subjektu. Současně
je třeba zdůraznit, že v odvolacím daňovém řízení jsou přípustné skutkové novoty.
Z toho je třeba i
v posuzované věci dovodit závěr, že odvolací orgán je oprávněn při odstraňování vad
předchozího
řízení nebo při jeho prověřování či doplňování o nová zjištění, ke všem úkonům, jimiž
je oprávněn
zjišťovat skutkový stav věci správce daně I. stupně.
[18] Jestliže je odvolací orgán nejen oprávněn, ale i povinen odstranit veškeré
vady, k nimž
došlo v řízení před správcem daně I. stupně, ať už tak činí k odvolacímu návrhu,
či z úřední
povinnosti, musí k tomu mít prostředky obdobné prostředkům použitelným v řízení prvostupňovém.
Jsou-li určité úkony provedené správcem daně I. stupně způsobilé založit běh nové
lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu, je třeba jim tuto způsobilost přiznat i v řízení odvolacím. Jak je zřejmé
z přehledu
stávající judikatury, je nezbytné, aby se vždy jednalo o úkon učiněný před uplynutím
zákonné lhůty,
směřující k vyměření či doměření daně a aby jeho provedení bylo nezbytné k dosažení
stanoveného
účelu, jímž je správné vyměření či doměření daně. Účelem přerušení prekluzivní lhůty
je získání
časového prostoru k dokončení řízení, v němž je řádně pokračováno; nesmí jít tedy
o úkon, jehož
jediným či hlavním účelem je snaha o posun prekluzivní lhůty.
[19] V daném případě v průběhu odvolacího řízení odvolací orgán získal nové informace
nasvědčující tomu, že daňová povinnost stěžovatele v rozhodném zdaňovacím období
zřejmě může být
vyšší. Tvrdí-li stěžovatel, že informace sportovního klubu nemohla vést k takovému
závěru, neboť
Ústavní soud v nálezu ze dne 25. 10. 2006, sp. zn.
II. ÚS 686/05,
vyloučil
naturální příjmy sportovců z daňové povinnosti, nelze mu přisvědčit. Závěr Ústavního
soudu nebyl
obecný a v případě jím posuzovaných příjmů trenéra tak učinil s výslovným odkazem
na obsah mandátní
smlouvy. Zda by byl tento nález aplikovatelný na daný případ, je ovšem na posouzení
předkládajícího
senátu. Z hlediska úvahy rozšířeného senátu je podstatné jenom to, že odvolací orgán
získal
informaci o naturálních příjmech, které nebyly výslovně kontrolovány správcem daně
I. stupně,
přičemž se jednalo o příjmy, které druhově ze zdanění vyloučeny nebyly. Tato informace
byla
informací novou a vyžadovala prověření; to v dostatečné míře zakládá oprávnění odvolacího
orgánu k
doplnění řízení a úkony za tím účelem provedené jsou úkony naplňující smysl a účel
úkonů
přerušujících prekluzivní lhůtu.
[20] Druhou otázkou je, zda takové úkony mohou být provedeny dožádaným správcem
daně. Je pravdou,
že podle § 4 daňového
řádu
daňové řízení provádí zásadně správce daně místně příslušný. Podle
§ 5 odst. 1 daňového
řádu
však místně příslušný správce daně může požádat o provedení jednotlivých úkonů v
daňovém řízení
kteréhokoliv jiného věcně příslušného správce daně téhož nebo nižšího stupně, může-li
tento správce
daně požadovaný úkon provést snáze, hospodárněji nebo rychleji. Za splnění těchto
podmínek se k
provedení konkrétních úkonů dočasně mění místní příslušnost správce daně, a v mezích
dožádání je
dožádaný správce daně oprávněn vystupovat vůči daňovému subjektu. Je pravdou, že
obvykle dožádané
úkony nejsou užívány pro složitější šetření a zjevně k tomu také tento institut sloužit
nemá. V
daném případě obsahem dožádání bylo výslovně prověření konkrétních příjmů za rok
1996 zjištěných ze
zprávy AC Sparta Praha fotbal, a. s. Vzhledem k tomu, že se v době dožádání stěžovatel
zdržoval v
obvodu dožádaného správce daně, nelze o důvodnosti a splnění podmínek dožádání pochybovat.
Samotné
dožádání však úkonem přerušujícím lhůtu není; mohou jím být pouze úkony dožádaným
správcem daně
provedené. Z hlediska založení nové lhůty podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
ale není rozhodné, zda se jedná o úkon provedený dožádaným správcem daně.
[21] Třetí otázkou je, zda tímto úkonem může být místní šetření podle
§ 15 daňového řádu,
neboť
takto byla vymezena předkládajícím senátem otázka položená rozšířenému senátu. Místní
šetření podle
§ 15 daňového řádu
není
zákonem blíže definováno a jedná se o institut zařazený v obecných ustanoveních,
tudíž použitelný v
jakékoliv fázi řízení. Místní šetření může být úkonem samostatným i úkonem prováděným
např. v rámci
daňové kontroly. Stejně tak se může jednat o šetření spočívající v ojedinělém úkonu,
či se může
skládat z více úkonů a jeho výsledek může být podchycen v jednom či více protokolech;
omezením je
jen, aby jím nebyla nahrazována daňová kontrola tam, kde se rozsah zjišťování z jeho
mezí vymyká.
Charakterem místního šetření se zabýval Nejvyšší správní soud např. ve svém rozsudku
ze dne 27. 7.
2005, čj. 1 Afs 70/2004-80, č.
937/2006 Sb. NSS.
Zde vyslovil, že cílem místního šetření je získávání předběžných informací, jež by
bylo možné poté
využít v daňovém řízení ke stanovení daně. Informace takto získané jsou informacemi
podkladovými,
přičemž prostředkem sloužícím k tomu, aby správce daně zjistil a prověřil řádně daňový
základ, je
daňová kontrola, která umožňuje zjištění rozhodných skutečností při zachování práv
daňového
subjektu.
[22] Tento závěr je nepochybně důvodný v případech, kdy je místní šetření prováděno
správcem daně
I. stupně, který postupuje podle logiky řádného průběhu daňového řízení. Má-li totiž
správce daně I.
stupně poznatek o nesprávném daňovém přiznání či jiné pochybnosti o správnosti daňového
základu, je
namístě, aby si tyto pochybnosti ve vztahu k daňovému subjektu prověřil zpravidla
v rámci vytýkacího
řízení (§ 43 daňového
řádu)
a, je-li třeba šetření na místě či u jiného subjektu, cestou místního šetření podle
§ 15 daňového řádu.
Je
možné, že pochybnosti budou touto cestou vyvráceny, nebo naopak potvrzeny. V případě
jejich
potvrzení záleží další postup na tom, zda jsou v rámci těchto úkonů veškeré skutečnosti
v
součinnosti s daňovým subjektem dostatečně objasněny, či zda je třeba obsáhlejšího
šetření - k tomu
je třeba využít daňové kontroly. Daňová kontrola podle
§ 16 daňového řádu
je
důkazním prostředkem podle §
31
odst. 4 daňového řádu, kterým lze nejúplněji zjistit skutečný stav věci; je
souhrnem
jednotlivých důkazních prostředků, které jsou společně pro účely zprávy o kontrole
vyhodnocovány. V
jejím rámci lze také nejúčinněji chránit práva daňového subjektu, ať už možností
podání námitek
proti postupu pracovníka správce daně nebo vyjádřením k výsledku kontroly před jejím
ukončením či
při projednání zprávy o kontrole.
[23] Jiná je situace v odvolacím řízení. Tam je odvolací orgán povinen zjistit,
zda platební
výměr vydaný správcem daně I. stupně je rozhodnutím zákonným. Pro odvolací řízení
tak neplatí logika
postupu prvostupňového správce daně. Úkony odvolacího orgánu jsou proto určeny okolnostmi,
které je
třeba prověřit, přičemž rozhodující pro volbu prostředků je, aby se jednalo o úkon,
jímž lze
dosáhnout stanoveného cíle. Tedy i přesto, že v řízení prvostupňovém byla provedena
daňová kontrola,
může správce daně provést místní šetření či jiný úkon, pokud je třeba prověřit nový
poznatek či
získanou pochybnost. Volba konkrétního úkonu závisí na rozsahu nezbytného zjišťování.
V daném
případě se jednalo o konkrétní nový poznatek o tom, že v rozhodném zdaňovacím období
měl daňový
subjekt naturální příjmy, které mohly podléhat zdanění. Nové poznatky jsou důvodem
k doplnění
dokazování a rovněž jimi lze zdůvodnit i opakovanou kontrolu, jejíž provedení nelze
považovat za
nezákonné, jsou-li splněny podmínky vymezené konstantní judikaturou Nejvyššího správního
soudu
(srov. např. rozsudek ze dne 24. 1. 2006, čj. 2
Afs
31/2005-57, č. 868/2006 Sb. NSS). Nutnost provedení daňové kontroly však není
bezvýjimečná.
Pro volbu způsobu prověření nového poznatku je rozhodné, jaký z nich je odpovídající
v tom kterém
konkrétním případě. Zde byla výše naturálního plnění nepochybně zjištěna ze zprávy
AC Sparta Praha
fotbal, a. s., a zbývalo pouze prověřit, zda tyto příjmy jsou součástí účetnictví
stěžovatele a zda
byly zahrnuty do daňového přiznání. To bylo zajištěno v dostatečné míře a zpráva
sportovního klubu
společně s tímto zjištěním mohla být podkladem pro úvahu o (ne)správnosti daňového
základu a daně.
Provedení daňové kontroly by v tomto případě nemohlo přinést jakýkoliv další rozhodný
poznatek a
stejně tak by nedávalo prostor k širšímu uplatnění práv daňovému subjektu, neboť
ta byla zachována v
rámci uskutečněných ústních jednání seznámením s novými doklady a poskytnutou možností
se k nim
vyjádřit.
[24] Jak bylo výše uvedeno, charakter úkonu přerušujícího lhůtu nemá samotné dožádání.
Musí se
jednat o konkrétní „zjišťovací“ úkon. Lze vycházet i z úpravy dokazování v
§ 31 odst. 2 daňového
řádu. Podle tohoto ustanovení lze jako důkazních prostředků užít všech, jimiž
lze ověřit
skutečnosti rozhodné pro správné stanovení daňové povinnosti a které nejsou získány
v rozporu s
obecně závaznými právními předpisy. Jde zejména o různá podání daňových subjektů,
o svědecké
výpovědi a znalecké posudky, veřejné listiny, zprávy o daňových kontrolách, protokoly
a úřední
záznamy o místním šetření a ohledání.
[25] V daném případě přicházejí v úvahu dva protokoly o ústním jednání. Z hlediska
běhu lhůty je
není třeba rozlišovat, oba byly sepsány v roce 2000 a podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
běží tříletá lhůta znovu od konce roku, v němž byl daňový subjekt o tomto úkonu zpraven.
Přesto je
třeba tuto otázku objasnit. Přitom nelze než dospět k závěru, že povahu přerušujícího
úkonu splňuje
protokol o ústním jednání ze dne 20. 4. 2000 ve spojení s protokolem ze dne 2. 5.
2000. První
protokol je úkonem, při němž byl stěžovatel (jeho daňová poradkyně) vyzván k doložení
zahrnutí
naturálních příjmů do účetnictví, předložil peněžní deník a požádal o lhůtu k vyjádření;
to mu bylo
umožněno při druhém ústním jednání. Z hlediska běhu lhůty je tedy rozhodující úkon
první, doložený
protokolem ze dne 20. 4. 2000, když protokol druhý pouze dosvědčuje naplnění stěžovatelových
práv,
bez něhož by ovšem nemohl být první úkon akceptován jako souladný se zákonem. Nejedná
se úkon
„triviální“, jak tvrdí předkládající senát, ale naopak o úkon, který je z hlediska
zjištění správné
výše daňové povinnosti v daném případě podstatný a svou úrovní odpovídající náročnosti
nezbytného
zjišťování.
[26] Pokud tedy odvolací orgán cestou dožádání provedl úkon spočívající v prověření
účetnictví
daňového subjektu zaměřeném na naturální příjmy a v sepsání dvou protokolů, šlo nepochybně
o
nezbytné úkony, které směřovaly k ověření správnosti daňového základu a k doměření
daně ve správné
výši. Zjištěný poznatek přitom bylo možno prověřit tímto způsobem, nebylo nutno zvažovat
nezbytnost
daňové kontroly, neboť při tomto šetření vyplynulo, že tyto příjmy v účetnictví zahrnuty
nebyly a
tudíž nebyly ani součástí daňového základu, z něhož byla daň vyměřována; přitom úkon
nebyl proveden
způsobem porušujícím práva daňového subjektu.
V.
Závěr
[27] Nejvyšší správní soud tak dospěl k závěru, že není důvodu se odchýlit od
právního názoru
zaujatého osmým senátem v napadeném rozsudku čj. 8
Afs
19/2006-72; postačí jeho upřesnění. Úkon provedený v průběhu odvolacího řízení
dožádaným
správcem daně tedy může být úkonem podle
§ 47 odst. 2 daňového
řádu
zakládajícím běh nové prekluzivní lhůty za podmínky, že se jedná o úkon zahájený
před uplynutím
lhůty, vychází z určitých pochybností o správnosti postupu daňového subjektu nebo
o správnosti výše
předchozího vyměření, směřuje k vyměření daně nebo k jejímu dodatečnému stanovení,
je svou povahou
přiměřený rozsahu nezbytných zjištění a jsou při něm zachována práva daňového subjektu
na
součinnost.
[28] Vliv na běh prekluzivní lhůty by byl naopak vyloučen tam, kde by místní šetření
bylo pro
zjišťování nezbytných skutečností nevhodné, neboť by např. bylo na místě provést
daňovou kontrolu,
nebo tam, kde by nebyla zachována práva daňového subjektu na součinnost v daňovém
řízení, nebo tam,
kde by se jednalo o úkon nepodložený a pouze účelově provedený ve snaze zasáhnout
do běhu lhůty.
(-)