Dosahuje-li neziskový subjekt v rámci jednotlivých činností, které jsou jeho posláním,
větší příjem, než jsou vynaložené náklady na něj, stává se tento příjem předmětem daně. Pro zjištění
základu daně u neziskového subjektu je nutno porovnávat pouze zdanitelné příjmy a s nimi související
výdaje, nikoli výdaje vynaložené na příjmy, které jsou od daně osvobozené nebo předmětem daně
nejsou.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 10. 2009, čj.
9 Afs 4/2009-84)
Věc: Obecně prospěšná společnost EKO GYMNÁZIUM BRNO proti Finančnímu ředitelství v Brně
o daň z příjmů právnických osob, o kasační stížnosti žalobce.
Finanční úřad pro Brno IV (správce daně) dne 5. 5. 2000 dodatečně vyměřil žalobci daň z příjmů
právnických osob za zdaňovací období 1998.
Žalobce proti tomuto rozhodnutí podal odvolání, které žalovaný dne 22. 6. 2006 zamítl.
Uvedené rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobou, v níž namítal porušení
§ 2 odst. 1,
§ 47 odst. 1 a
odst. 2 zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků,
§ 18 odst. 4,
§ 25 odst. 1 písm. i) zákona o
daních z příjmů.
Proti rozhodnutí krajského soudu podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost. Namítal
nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem a vady řízení spočívající v tom,
že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech a v
některých případech je s nimi v rozporu a také, že při zjišťování skutkové podstaty byl porušen
zákon v ustanoveních o řízeních před správním orgánem tak, že to ovlivnilo zákonnost. Skutečnost, že
příjem z
dotace
není u nepodnikatelských subjektů předmětem daně, je výrazem podpory státu
nepodnikatelským subjektům. Stěžovatel má za to, že úmyslem zákonodárce bylo podpořit rozvoj
neziskového sektoru i v daňové oblasti, a proto jsou v
zákoně o daních z příjmů
odděleny příjmy vyplývající z hlavní činnosti a příjmy z dotací. I z tohoto oddělení vyplývá, že
mají být zvlášť posuzovány příjmy z hlavní činnosti a výdaje neziskové organizace a zvlášť příjmy z
dotace
. Přijatá
dotace
není předmětem daně, náklady stěžovatele byly vynaloženy na financování
jediné hlavní činnosti, zdanitelné příjmy z hlavní činnosti představuje školné, které je nižší než
vynaložené náklady, pro neziskové subjekty platí jiný postup než pro podnikatele, zákon neobsahuje
povinnost vylučovat z daňově uznatelných nákladů náklady hrazené z
dotace
, pojem výdaje vynaložené
za účelem dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů nelze vykládat jako výdaje hrazené z
dotace
ze státního rozpočtu.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Nejvyšší správní soud poté přistoupil k posouzení výkladu
§ 18 odst. 4 a
§ 25 odst. 1 písm. i) zákona o
daních z příjmů. Mezi stranami je nesporné, že stěžovatel je subjektem, který nebyl založen
nebo zřízen za účelem podnikání (dále také „neziskový subjekt“), což znamená, že jeho hlavní činnost
nesměřuje primárně k dosažení zisku. Za hlavní činnosti z pohledu
zákona o daních z příjmů lze
považovat činnosti vyplývající z poslání neziskových subjektů, tedy činnosti, které jsou stanoveny
zvláštními předpisy, statutem, stanovami, zřizovacími a zakladatelskými listinami.
Stěžovatel spatřuje nesprávné právní posouzení daňové uznatelnosti jím vynaložených sporných
nákladů v tom, že dle jeho názoru zákon
o daních z příjmů neobsahuje v žádném ze svých ustanovení povinnost vylučovat z daňově
uznatelných nákladů náklady hrazené z dotace; pojem výdaje vynaložené za účelem dosažení, zajištění
a udržení zdanitelných příjmů nelze vykládat jako výdaje hrazené z
dotace
ze státního rozpočtu.
Úvodem je nutno konstatovat, že zdaňování neziskového subjektu probíhá odlišným způsobem nežli
zdaňování podnikatelského subjektu, neboť u neziskového subjektu vstupuje do základu daně jen část
příjmů, naproti tomu část příjmů se u neziskového subjektu nestane předmětem daně vůbec.
V souladu s § 18 odst. 4 zákona
o daních z příjmů nejsou u poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem
podnikání, předmětem daně příjmy z činností vyplývajících z jejich poslání (hlavní činnost) za
podmínky, že náklady (výdaje) vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti s prováděním těchto
činností jsou vyšší; dále pak příjmy z dotací a jiných forem státní podpory a podpory z rozpočtů
obcí, jsou-li poskytnuty podle zvláštního předpisu, příjmy z úroků z vkladů na běžném účtu a konečně
příjmy z pronájmů státního majetku, které jsou podle zvláštního předpisu příjmem státního rozpočtu.
Naproti tomu u neziskových subjektů jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam či z členských
příspěvků, případně příjmy z vedlejší činnosti.
Zdanění hlavní činnosti je upraveno v
§ 18 odst. 4 písm. a) zákona o
daních z příjmů, kde podmínkou toho, aby tyto příjmy nebyly předmětem daně, je odpovídající
relace mezi těmito příjmy a souvisejícími náklady. Dosahuje-li neziskový subjekt v rámci
jednotlivých činností, které jsou jeho posláním, větší příjem, nežli jsou v souvislosti s ním
vynaložené náklady, stává se tento příjem předmětem daně. V souladu s
§ 23 odst. 5 zákona o daních z
příjmů nelze náklady související s druhem činnosti, z níž dosažené příjmy nejsou předmětem
daně, přičítat k nákladům souvisejícím z příjmy, které jsou předmětem daně. Obdobně podle
§ 25 odst. 1 písm. i) zákona o
daních z příjmů nelze za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové
účely uznat výdaje vynaložené na příjmy od daně osvobozené nebo nezahrnované do základu daně.
Nejvyšší správní soud se ztotožňuje se závěry krajského soudu i žalovaného, dle kterých je nutné
pro zjištění základu daně u neziskového daňového subjektu porovnávat pouze zdanitelné příjmy a s
nimi související výdaje. Podle §
18 odst. 6 zákona o daních z příjmů jsou neziskové subjekty povinny vést účetnictví tak, aby
nejpozději ke dni účetní závěrky byly vedeny odděleně příjmy, které jsou předmětem daně, od příjmů,
které předmětem daně nejsou nebo jde o příjmy od daně osvobozené. Obdobně to platí i pro vykázání
nákladů. Pokud neziskový subjekt vykonává např. ztrátovou hlavní činnost a ziskovou doplňkovou
činnost, vzniká celá řada společných nákladů (např. náklady na energie, provoz budov), které
souvisejí s oběma činnostmi. Ztrátová hlavní činnost, za předpokladu naplnění podmínek stanovených v
§ 18 odst. 4 písm. a) zákona o
daních z příjmů, není předmětem daně (resp. příjmy z ní plynoucí a daňově neúčinné jsou i s
touto činností související výdaje), naproti tomu příjmy plynoucí z doplňkové činnosti jsou předmětem
daně vždy a daňově účinné budou za splnění zákonem stanovených předpokladů i náklady s nimi
související. V takovém případě jsou neziskové subjekty povinny náklady související s oběma činnostmi
rozdělit a přiřadit je v určitém poměru ke zdanitelným příjmům a příjmům, které zdanění nepodléhají.
S účinností zákona č. 261/2007
Sb., může neziskový subjekt využít pro posouzení způsobu rozdělení výdajů, které nelze
přiřadit pouze ke zdanitelným příjmům, také institutu závazného posouzení.
Výklad stěžovatele, dle něhož pod pojem „příjmy nezahrnované do základu daně“ není možné
subsumovat příjmy, které nejsou předmětem daně, nemůže obstát. Jak v případě příjmu, který by byl
osvobozený od daně, tak v případě příjmů, které nejsou předmětem daně, není možné uplatňovat
související daňové náklady. Uplatnit nelze v tomto případě ani zcela základní a samozřejmé daňové
náklady jako energie, opravy, údržbu apod.
Názor stěžovatele, dle něhož v daňovém řízení došlo ke zdanění příjmů z
dotace
, nemá oporu ve
spisové dokumentaci. Ze správního spisu je zřejmé, že v souladu se zákonnou úpravou byly příjmy z
dotace
poskytnuté ze státního rozpočtu ze zdanění vyloučeny. Ze spisového materiálu dále vyplývá, že
stěžovatel v účetnictví nerozlišoval mezi náklady hrazenými z poskytnuté
dotace
a náklady hrazenými
z ostatních výnosů (školné, zápisné). Správce daně přihlédl ke skutečnosti, že
dotace
poskytnutá ze
státního rozpočtu ve výši 5 309 000 Kč byla školskému úřadu prokázána jako plně vyčerpaná, a proto
jako náklady související s příjmy, které nejsou předmětem daně, vyloučil náklady ve stejné výši tedy
ve výši 5 309 000 Kč. Základ daně pak stanovil jako rozdíl příjmů získaných ze školného, reklamy a
ostatních příjmů a souvisejících výdajů. Takový postup lze označit za postup v souladu se
zákonem.
Pokud jde o stěžovatelem namítané vady řízení, lze souhlasit s žalovaným, že tuto námitku
stěžovatel žádným způsobem nekonkretizoval. Nejvyšší správní soud proto k takto zcela blanketně
vznesené námitce uvádí, že žádné vady, ke kterým by musel přihlédnout z úřední povinnosti v
předchozím řízení, neshledal, skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí
vycházel, zcela odpovídá spisovému materiálu.
Poslední námitka, kterou se zdejší soud zabýval, směřuje do porušení práva na spravedlivý proces.
Příčinu tohoto porušení stěžovatel spatřuje „v scestném postupu daňových orgánů v České republice,
když tyto orgány obecně prospěšné, neziskové organizaci, která je příjemcem státních dotací, tyto
dotace
zdaňují a
de facto
ji tak nepřípustně protiprávně připravují o nezanedbatelnou část státem
přidělených prostředků. Navíc se tak nestalo poprvé. Nejvyšší správní soud v Brně již pro
nesprávnost při výkladu zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně (rozsudek čj.
6 Afs 12/2003-66 ze dne 27. 10. 2004).“ Do práva
stěžovatele na spravedlivý proces však nebylo dle Nejvyššího správního soudu zasaženo. Jak žalovaný,
tak krajský soud projednal veškeré žalobcem vznesené námitky, přičemž jak žalovaný, tak krajský soud
velmi podrobně rozvedli, z jakých důvodů nepovažují námitky stěžovatele za důvodné. Skutečnost, že
se tyto orgány neztotožnily s názorem stěžovatele, nemůže bez dalšího znamenat zásah do jeho práva
na spravedlivý proces, ani zkrácení stěžovatele v jeho procesních právech. Pro úplnost soud uvádí,
že stěžovatelem citované rozhodnutí Nejvyšší správního soudu se žádným způsobem nedotýká nyní
posuzovaných otázek.