Daň z příjmů: výpočet příjmu spoluvlastníka
Nájemné se stává příjmem každého z podílových spoluvlastníků nemovitosti v okamžiku,
kdy je zaplaceno v souladu s ujednáním mezi nájemcem a pronajímateli či tím z pronajímatelů, který
je podle dohody spoluvlastníků či podle zákona oprávněn přijímat za spoluvlastníky platby nájemného.
Skutečnost, že určitý spoluvlastník fakticky nemohl disponovat se svým podílem na nájemném ve
zdaňovacím období, v němž bylo zaplaceno, jej nezbavuje povinnosti v tomto zdaňovacím období tento
podíl podrobit zdanění daní z příjmu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2009, čj.
7 Afs 19/2009-57)
Prejudikatura: srov. nález Ústavního soudu č.
130/1996 Sb.; č. 689/2005 Sb. NSS, č. 787/2006
Sb. NSS, č. 1572/2008 Sb. NSS, 1851/2009 Sb. NSS, č. 1917/2009 Sb. NSS a č. 1984/2010 Sb.
NSS.
Věc: JUDr. Ing. Pavel P. proti Finančnímu ředitelství v Hradci Králové o daň z příjmů, o
kasační stížnosti žalobce.
Žalobce (úpadce) byl spolumajitelem ideální čtvrtiny dvou nemovitostí v Hradci Králové. Dne 1.
7. 1998 byl na jeho majetek prohlášen konkurz. Následně dne 11. 7. 2006 byla zahájena daňová
kontrola daně z příjmů fyzických osob za zdaňovací období let 2002 až 2004. Ve zprávě o výsledku
daňové kontroly ze dne 23. 4. 2007 je uvedeno, že úpadce pronajímal v letech 2002, 2003 a do října
2004 v předmětných nemovitostech byty a nebytové prostory. Jelikož správci daně nebyla předložena
žádná smlouva ve smyslu § 11 zákona
o daních z příjmů, postupoval při zjištění příjmů z pronájmu předmětných nemovitostí tak, že
na žalobce připadá 1/4 z celkových příjmů z pronájmu. Při výpočtu příjmů vycházel z předložených
nájemních smluv v návaznosti na evidence vedené spoluvlastnicí Janou S. a z dokladů o provedených
úhradách předložených jednotlivými nájemníky. Do příjmů za rok 2002 zahrnul příjmy z pronájmu ve
výši 419 387 Kč uhrazené nájemci v tomto roce, které žalobce neuvedl v daňovém přiznání, dále příjem
ve výši 9 000 Kč, který zasílal pan B. na účet úpadce jako dlužné nájemné a úroky na bankovním účtu
ve výši 229,63 Kč. Správce daně tak zahrnul do základu daně za rok 2002 příjem v celkové částce 428
387 Kč. Na druhé straně správce daně neuznal žalobcem uplatněné výdaje, a to částku 2 100 Kč
(faktura za účetnictví), částku 2 000 Kč (faktura za znalecký posudek), které byly uplatněny
dvakrát, částku 315 Kč, jež nebyla doložena žádným dokladem a u níž ani jiným vhodným způsobem
nebyla prokázána její oprávněnost, a dále částku 16 500 Kč za zpracování odhadu obvyklé ceny
nemovitostí, k níž správce daně uvedl, že: „Nebylo možné jednoznačně stanovit, za jakým účelem byly
tyto výdaje vynaloženy a tedy zda se jedná o výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. DS vhodným způsobem neprokázal oprávněnost výše uvedených výdajů a jejich
souvislost s pronájmem nemovitosti.“ Na základě výsledků daňové kontroly správce daně vydal
dodatečný platební výměr, jímž doměřil daň z příjmů fyzických osob ve výši 107 983 Kč.
Dne 30. 4. 2007 podal žalobce proti platebnímu výměru odvolání a následně dne 31. 7. 2007
zaslal správci daně „Doplnění písemného důkazu“, které bylo postoupeno žalovanému. V něm poukázal na
to, že žádnou dohodu o způsobu rozdělování zisku mezi spoluvlastníky, včetně způsobu jeho vyplácení,
správce daně během kontroly nepožadoval, a současně připojil kopie prohlášení spoluvlastnice Jany S.
o interní dohodě o spravování a účtování týkající se pronajímaných nemovitostí a přijímání a
vyplácení příjmů, z níž vyplývá, že na její účet bude zasíláno veškeré nájemné a z něj budou hrazeny
bezhotovostní výdaje. Vyúčtování příjmů a výdajů pak bude odsouhlaseno všemi spoluvlastníky a bude o
tomto podepsán protokol. Následně po odsouhlasení čistého zisku z pronájmu nemovitostí bude podíl
dle výše spoluvlastnického podílu zaslán na účet spoluvlastníků. Na účty bude zasílán čistý příjem,
po odečtení veškerých výdajů. Žalovaný odvolání rozhodnutím ze dne 5. 6. 2008 zamítl.
Proti tomuto rozhodnutí žalovaného podal žalobce žalobu, kterou Krajský soud v Hradci Králové
rozsudkem ze dne 24. 11. 2008 zamítl. V odůvodnění rozsudku krajský soud uvedl, že
§ 11 zákona o daních z
příjmů, reaguje na zvláštnosti spoluvlastnického vztahu a upravuje, jak se příjmy dosažené
společně dvěma nebo více poplatníky z titulu spoluvlastnictví k věci nebo ze společných práv a
společné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení rozdělují. Pokud žalobce namítal,
že úpadce jako osoba účtující v soustavě jednoduchého účetnictví byl povinen o těchto příjmech
účtovat až ve chvíli, kdy došly na účet, nelze s ním souhlasit. Nemůže být sporu o tom, že příjem,
který ze spoluvlastnictví obdrží na svůj účet jeden ze spoluvlastníků, je z pohledu citovaného
ustanovení ve stejném časovém období příjmem ostatních spoluvlastníků v poměru jejich podílů. Pokud
se spoluvlastníci dohodnou, že jeden z nich bude příjmy přebírat a hradit související náklady, jedná
za ostatní spoluvlastníky a získané příjmy a výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a
udržení vykazují všichni spoluvlastníci ve stejném zdaňovacím období. Obdobně řeší
§ 12 zákona o daních z
příjmů i vztah mezi účastníky sdružení. Žalovaný ani finanční úřad nepochybili, pokud příjmy
plynoucí ze spoluvlastnictví k nemovitostem zařadili do příjmů v roce, kdy byly vykázány v
účetnictví Jany S., která byla k přijímání plateb z nájmů a placení výdajů souvisejících s uvedenými
nemovitostmi spoluvlastníky zmocněna. Tento postup nemůže být ovlivněn tím, jak dlouho trvalo než
spoluvlastníci odsouhlasili opodstatněnost nákladů. Postup, který zvolili, byl založen na jejich
vzájemné dohodě. V souvislosti s poučením o důkazní povinnosti a následcích spojených s jejím
neunesením krajský soud zjistil z obsahu správního spisu, že žalobce v průběhu daňové kontroly
předložil listinné důkazy o vynaložení nákladů, které správce daně neuznal. Správce daně ani
žalovaný netvrdí, že výdaje nebyly vynaloženy a mezi účastníky není sporu o tom, o jaké výdaje se
konkrétně jednalo. Sporné je, jak vyplývá z odůvodnění napadeného rozhodnutí, tak i z uplatněných
žalobních námitek, zda se jedná o náklady na dosažení, zajištění a udržení příjmů dosahovaných z
pronájmu nemovitostí podle § 9
zákona o daních z příjmů. Jde tedy jednoznačně o posouzení těchto výdajů z pohledu
§ 9 a
§ 24 odst. 1 zákona o daních z
příjmů. Žalobce v tomto případě může vyjádřit pouze svůj názor na posouzení toho, zda se
prokázané výdaje vztahují k příjmům podle
§ 9 citovaného zákona, což
také učinil. Námitka dovolávající se povinnosti správce daně poučit jej o následcích neunesení
důkazního břemene je proto nepatřičná. Žalobce o stanovisku správce daně k jednotlivým uplatněným
výdajům věděl již při seznámení se zprávou o výsledku daňové kontroly dne 23. 4. 2007 a ve vyjádření
ze dne 26. 4. 2007 k nákladům uvedl, že drobné výdaje uváděné ve zprávě jsou výdaji na udržení
konkursní podstaty. Netvrdil, a nenamítal to ani v žalobě, že má konkrétní důkazní prostředky, které
by prokázaly, že výdaje byly vynaloženy k jiným účelům, než tvrdí žalovaný v napadeném rozhodnutí.
Krajský soud k částce 2 100 Kč, která se týkala výdaje za účetnictví, uvedl, že byla zaúčtována do
daňových výdajů dvakrát. Správce daně i žalovaný postupovali v souladu se zákonem, pokud opakovaně
zaúčtovanou částku vyloučili. Dalším vyloučeným výdajem byla částka 2000 Kč za zpracování změny
znaleckého posudku panem Filégrem, neboť byla zaúčtována dvakrát. Žalobce ani v tomto případě
neuvedl nic, čím by vyloučení této částky z výdajů zpochybnil. Pokud žalobce uvedl ohledně
uplatněného výdaje ve výši 16 500 Kč za zpracování odhadu obvyklé ceny předmětných nemovitostí, že
byl nutný k tomu, aby tyto mohly být v rámci konkurzního řízení zpeněženy, krajský soud je shodně s
žalovaným toho názoru, že tento výdaj je výdajem na dosažení zajištění a udržení příjmů z prodeje
nemovitostí ve smyslu § 10
odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů. Žalobce může tento výdaj uplatnit jako daňově
uznatelný až ve zdaňovacím období, ve kterém dosáhne příjmů z prodeje těchto nemovitostí. K částce
315 Kč uplatněné jako výdaj, který se týkal ověřování, částce 3 680 Kč uplatněné jako výdaj, který
se týkal ověření listin a k částkám 120 Kč a 40 Kč, které představovaly hotové výdaje notářce za
ověřování, žalobce neuvedl, jaké listiny a k jakému účelu nechal ověřovat. Krajský soud proto
vycházel z jeho vyjádření, že tyto výdaje byly nezbytně nutné pro zpeněžení hodnot úpadce a k
činnosti správce konkursní podstaty a uzavřel, že stejně jako v případě znaleckého posudku se tyto
náklady nevztahují k příjmům podle §
9 nebo podle § 10 zákona o
daních z příjmů, ale k výdajům pro zajišťování podkladů k prodeji nemovitostí. Podle
krajského soudu správce daně ani žalovaný proto nepochybili, pokud je z výdajů k dosažení zajištění
a udržení příjmů z pronájmu vyloučili. K žalobní námitce, že nejde-li v uvedených případech o výdaje
spojené se správou majetku, musel by správce daně odpovídajícím způsobem snížit příjmy z pronájmu
nemovitosti v následujících zdaňovacích obdobích, krajský soud uvedl, že není oprávněn posuzovat
správnost postupu správce daně v jiných zdaňovacích obdobích.
Proti tomuto rozsudku podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost. Poukázal na to, že za daňový
základ byly vzaty hrubé příjmy jiného daňového poplatníka (Jany S.) a nikoliv faktické příjmy došlé
úpadci na účet správce konkurzní podstaty. Přitom existovala písemná dohoda, že veškeré výdaje
vynaložené na dosažení příjmů - nájemného budou odčítány nadpoloviční spoluvlastnicí Janou S. v
jejím účetnictví a čistý výtěžek z nájemného bude převeden stěžovateli jako správci konkurzní
podstaty. Tato čistá částka byla vždy řádně zdaněna. Od této částky byly odpočítávány jen
opodstatněné výdaje správce konkurzní podstaty v souladu se zákonem č.
328/1991 Sb., o konkursu a
vyrovnání. Stěžovatel dále poukázal na to, že finanční úřad mu nedovolil jakýkoliv odečet, a to ať
ze zákona (30 % nákladů) nebo na základě účetních dokladů. Žalovaný tak nesprávně posoudil okamžik,
kdy nastala skutečnost, která je předmětem daňové povinnosti úpadce (připsání na účet
spoluvlastnice). Ke vzniku skutečnosti zakládající daňovou povinnost došlo až v okamžiku, kdy
stěžovatel měl finanční výnos k dispozici reálně, tedy až když došlo k připsání na účet stěžovatele.
Stěžovatel nesouhlasí s použitím formulace „správce konkurzní podstaty znal skutečnou výši příjmů a
výdajů z pronájmu“. Samotná znalost budoucího příjmu nemůže být předmětem zdanění, pokud podnikatel
vystaví fakturu a nevede podvojné účetnictví, stejně tak nemůže být předmětem daně skutečnost, že
fyzická osoba zjistí, že jiný daňový subjekt je povinen mu poukázat na účet jeho výnos ze
spoluvlastnického podílu. Princip skutečně obdržených příjmů používají podnikatelé neúčtující v
soustavě účetnictví k daňové optimalizaci, která je v souladu se
zákonem o daních z příjmů. Je
naprosto běžné, že je vystavena faktura koncem jednoho zdaňovacího období a uhrazena v následném
zdaňovacím období, jehož příjmem se pak stane. Pokud by zákonodárce mínil tuto možnost vyloučit,
učinil by tak zcela určitě výslovně, stejně jako u daně z příjmů ze závislé činnosti. Stěžovatel
poukázal i na metodický pokyn D 190 účinný pro rozhodné období, v němž nenalezl oporu pro výklad
použitý žalovaným v jeho věci. K příjmům z nájemného za rok 2002 stěžovatel uvedl, že do podstaty
byly uhrazeny dne 19. 5. 2003. Žalovaný podle názoru stěžovatele nerespektoval právní názor
krajského soudu vyslovený v předchozím rozsudku a krajský soud tuto vadu v nyní přezkoumávaném
rozsudku akceptoval. Správce daně je povinen daňový subjekt poučit o jeho důkazní povinnosti a
následcích spojených s jejím neunesením. Stěžovatel má za to, že protokol o daňové kontrole je
zmatečný a porušuje zásadu součinnosti a zákonnosti. Úvaha finančního úřadu, že stěžovatel
neprokázal své výdaje související se správou majetku, je nekonkrétní. Stěžovatel upozornil na
použití termínu „vhodný způsob“, který může být vykládán ve vztahu k jeho důkazní povinnosti velmi
subjektivně a který není ani hodnocením důkazů a hodnocením splnění důkazní povinnosti a nesplňuje
požadavky § 2 odst. 3 a
§ 31 zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků. Protokol neobsahuje zdůvodnění, proč správce daně a žalovaný učinili
závěr, že předložené výdaje nejsou výdaji spojenými se správou majetku. V této souvislosti
stěžovatel poukázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 4. 2004, čj.
2 Afs 44/2003-73. Pokud správce daně neuznal
předložené výdaje jako výdaje spojené se správou majetku, pak měl odpovídajícím způsobem snížit
příjmy z nájmu nemovitosti v následujících zdaňovacích obdobích ve smyslu
§ 23 odst. 4 zákona o daních z
příjmů. Došlo tedy k porušení zásady zákonnosti a materiální pravdy, neboť žalovaný a
finanční úřad jsou povinni využít ustanovení
zákona o daních z příjmů a
vyhledat i ty skutečnosti, které svědčí ve prospěch daňového subjektu. Podle stěžovatele dodatečný
platební výměr byl vydán protiprávně, jak vyplývá z judikatury Nejvyššího správního soudu. Byl vydán
dne 24. 4. 2007 a nabyl právní moci až dne 30. 7. 2007, tedy po čtyřech a půl letech. Platební výměr
za zdaňovací období roku 2002 musí nabýt právní moci nejpozději do konce roku 2006, což se nestalo.
Na tuto skutečnost nemohou mít vliv ani písemnosti týkající se zahájení daňové kontroly. Stěžovatel
poukázal na to, že výzva byla vydána v rozporu se
zákonem o správě daní a
poplatků a zákonem o daních z
příjmů. Z judikatury Nejvyššího správního soudu vyplývá, že k zahájení daňového řízení a k
zachycení lhůty nepostačí pouhé doručení, ale že platební výměr musí nabýt právní moci do konce roku
2006.
V doplnění kasační stížnosti stěžovatel uvedl, že žalovaný vyložil daňovou povinnost
extenzivně, v rozporu s nálezem Ústavního soudu sp. zn.
I. ÚS 1611/07 ze dne 2. 12.
2008 a rozsudkem Nejvyššího správního soudu sp. zn. 8
Afs 48/2008. Žalovaný nedbal toho, že z daňového pohledu jde v případě spoluvlastníků o dva
odlišné daňové subjekty.
Interpretace
provedená krajským soudem v jeho věci nemá oporu ani v zákoně,
ani v odborné literatuře, neboť §
11 zákona o daních z příjmů dopadá pouze na způsob výpočtu příjmu spoluvlastníka a možnost
uplatnit výdaje spojené s vlastnictvím a správou nemovitosti v závislosti buď na smluvním ujednání,
které má přednost, nebo v závislosti na výši spoluvlastnického podílu. S ohledem na dispoziční
volnost spoluvlastníků, kterou jim dává občanské právo, i
zákon o daních z příjmů
umožňuje, aby příjmy zdaňoval jen jeden nebo někteří spoluvlastníci. Rovněž odkaz krajského soudu na
§ 12 zákona o daních z
příjmů je nepřípadný a nezákonný, neboť nelze použít analogii legis ve veřejném právu v
neprospěch adresáta právní normy.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-) Protože podle § 104 odst.
4 s. ř. s. kasační stížnost není přípustná, opírá-li se jen o důvody, které stěžovatel
neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl, Nejvyšší
správní soud nemohl přezkoumat napadený rozsudek v rozsahu stížních námitek, v nichž stěžovatel
uvedl, že správce daně 1) nepřihlédl k dohodě uzavřené mezi spoluvlastníky a nesprávně stanovil
rozsah příjmů a 2) neumožnil stěžovateli jakýkoliv odečet, neboť je neuplatnil v žalobě, ač tak
učinit mohl.
(-)
Podle § 11 zákona o daních z
příjmů se příjmy dosažené společně dvěma nebo více poplatníky z titulu spoluvlastnictví k
věci nebo ze společných práv a společné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení
rozdělují mezi poplatníky podle jejich spoluvlastnických podílů. Plynou-li příjmy z užívání věci ve
spoluvlastnictví nebo na základě písemné smlouvy jen určitým spoluvlastníkům, rozdělují se příjmy
nebo výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle této smlouvy. Pokud nejsou příjmy a výdaje
rozděleny mezi spoluvlastníky podle spoluvlastnických podílů, mohou uplatnit výdaje na ně
připadající pouze v prokázané výši.
K okamžiku vzniku daňové povinnosti stěžovatele, která se týkala jeho příjmů za zdaňovací období
roku 2002, Nejvyšší správní soud uvádí, že do těchto příjmů nepochybně náleží i nájemné hrazené
jednotlivými nájemníky v průběhu předmětného zdaňovacího období. Toto nájemné bylo společným příjmem
dosaženým spoluvlastníky pronajímaných nemovitostí. Stěžovatel nepopřel, že úpadce byl
spoluvlastníkem nemovitostí, které byly pronajímány a že nájemné bylo v průběhu roku 2002 hrazeno na
účet, jež si spoluvlastníci určili. Jeho příjmem se však nájemné stalo v okamžiku, kdy je nájemníci
zaslali podle nájemních smluv na příslušný účet a nikoliv v okamžiku, kdy se do jeho faktické
dispozice dostal jeho podíl na tomto společném příjmu. Stěžovateli tak z titulu spoluvlastnictví
pronajímané nemovitosti náležela určitá část společně dosaženého příjmu a skutečnost, že v důsledku
případných problematických jednání s většinovou spoluvlastnicí pověřenou správou nemovitostí a
vedením účetnictví (resp. evidencí příjmů a výdajů potřebnou k vypracování daňového přiznání) se mu
náležející část příjmu za rok 2002 dostala do faktické dispozice až v roce 2003, nemá vliv na vznik
jeho veřejnoprávní daňové povinnosti týkající se společně dosaženého příjmu z pronájmu za zdaňovací
období roku 2002. Stěžovatelova námitka, že v jeho případě by byl zdaněn budoucí příjem, který ještě
nenastal, tak není důvodná. Příjem za rok 2002 spoluvlastníci skutečně dosáhli a tento příjem byl
účtován na správcovském účtu. Lze proto učinit závěr, že stěžovateli část společně dosaženého příjmu
náležela i v roce 2002, a měl proto povinnost tento příjem zdanit. Z hlediska daňového práva byl ve
stejném postavení jako ostatní spoluvlastníci a v postavení jakéhokoliv vlastníka věci, který je
povinen na základě zákona zdanit příjem plynoucí z vlastnictví.
Se zřetelem na výše uvedené není opodstatněný požadavek stěžovatele, že je nutné interpretovat
§ 11 zákona o daních z
příjmů „v jeho prospěch“ v tom smyslu, že povinnost přiznat a zaplatit daň za jemu náležející
podíl na společně získaných příjmech vznikla až poté, co mu odpovídající část nájemného většinová
spoluvlastnice zaslala. Nález Ústavního soudu ze dne 2. 12. 2008, sp. zn.
I. ÚS
1611/071), na který se stěžovatel odvolával, se týkal situace, kdy by
se nesprávnou interpretací a následnou aplikací daňových předpisů stalo „předmětem zdanění něco, co
zákon za předmět daně s žádoucí mírou určitosti nepředpokládá“. Tato úvaha Ústavního soudu se
vztahovala k neuplatnění osvobození od daně u převodu bytu stěžovatelky, která jej dlouhodobě po
právu užívala. Princip in dubio pro libertate aplikovaný Ústavním soudem v citovaném nálezu je jistě
základním principem při interpretaci daňového práva, avšak na případ stěžovatele nedopadá.
Ustanovení § 11 zákona o daních z
příjmů nevyvolává žádné pochybnosti v tom smyslu, že by z něj nevyplývala daňová povinnost
nebo by byla časově posunuta až do zdaňovacího období, v němž získal daňový subjekt možnost svým
příjmem disponovat, a proto nebyl důvod pro použití výkladu in dubio pro libertate. Poukazuje-li
stěžovatel v této souvislosti na rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn.
8 Afs 48/2008 (správně čj.
8 Afs 48/2006-155 ze dne 25. 9. 2008), č.
1743/2009 Sb. NSS, je tento poukaz nepřípadný. Protože citovaný nález Ústavního soudu na jeho věc
nedopadá, nedošlo tedy k žádnému zásadnímu či překvapivému obratu v judikatuře, který by odůvodňoval
jiné posouzení otázky daňové povinnosti stěžovatele.
Z obsahu dohody o správě nemovitostí, způsobu účtování a přijímání a vyplácení příjmů, vyplývá,
že jednotliví spoluvlastníci si nevedli evidenci potřebnou pro daňové účely související s tímto
příjmem a že správou a vedením účetnictví byla pověřena většinová spoluvlastnice Jana S. Byla tedy
povinna umožnit ostatním spoluvlastníkům seznámit se včas se všemi příslušnými doklady, které se
týkaly správy a které byly nutným podkladem pro podání daňového přiznání spoluvlastníků a bylo na
stěžovateli, aby se právními prostředky jejich zpřístupnění domáhal u soudu. Totéž lze konstatovat o
tvrzeném zdržování zaslání odsouhlasených podílů na společném příjmu z nájmu, neboť proti situaci,
kdy většinová spoluvlastnice „zadržovala“ společně získané prostředky až dva roky na svém účtu, se
stěžovatel mohl účinně bránit. Neměl-li stěžovatel ve lhůtě pro podání daňového přiznání za rok 2002
fakticky k dispozici žádné podklady pro vyplnění daňového přiznání, mohl požádat o prodloužení lhůty
k podání daňového přiznání (§ 40
odst. 6 věta první zákona o správě daní a poplatků). Pokud by ani takto vytvořený dodatečný
časový prostor až tří měsíců nepostačoval k opatření podkladů pro zpracování daňového přiznání, měl
na to správce daně upozornit a podat i přesto, na základě vlastního odhadu pravděpodobné výše daňové
povinnosti založeného zejména na znalosti výše příjmů z pronájmu předmětné nemovitosti z předchozích
zdaňovacích období, daňové přiznání. V případě, že by následně zjistil, že výše jeho příjmů, a tedy
i daňová povinnost, měla být ve skutečnosti jiná, bylo by možné využít institut obnovy řízení nebo
dodatečného daňového přiznání. Je nepochybné, že uvedené prostředky nápravy lze uplatnit pouze v
určitých časových limitech, nicméně tyto jsou natolik široké, že i za velmi neobvyklého běhu věcí by
zpravidla měly postačovat. Stěžovatelem namítané problémy s většinovou spoluvlastnicí však nemají
vliv na vznik jeho veřejnoprávní daňové povinnosti týkající se společně dosaženého příjmu z pronájmu
za zdaňovací období roku 2002.
Stěžovatel dále namítal, že správce daně neuznal uplatněné výdaje, které se měly týkat výdajů
správce konkurzní podstaty v souladu se zákonem č.
328/1991 Sb., o konkursu a
vyrovnání, aniž by to správce daně náležitě odůvodnil a aniž by v průběhu daňové kontroly splnil
veškeré povinnosti součinnosti a povinnost poučovací. V rozsudku ze dne 30. 1. 2008, čj.
2 Afs 24/2007-119, č. 1572/2008 Sb. NSS, Nejvyšší
správní soud konstatoval, že své důkazní břemeno daňový subjekt plní v důkazním řízení, které vede
správce daně. Podle § 31 odst. 9
zákona o správě daní a poplatků daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je
povinen uvádět v přiznání, hlášení a vyúčtování nebo k jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu
daňového řízení vyzván. Toto ustanovení však, jak již vícekrát potvrdil Ústavní soud (především v
nálezu ze dne 24. 4. 1996, sp. zn.
Pl. ÚS 38/95, č.
130/1996 Sb. a č. 33/1996 Sb. ÚS), nedává
správci daně oprávnění vyzvat daňový subjekt k prokázání čehokoliv, ale pouze k prokázání toho, co
tento subjekt tvrdí. V dané věci stěžovatel netvrdil, že uplatňované výdaje neuznané správcem daně
souvisí s pronájmem budov (příjem podle
§ 9 zákona o daních z
příjmů), neboť je uplatňoval v daňovém přiznání v souvislosti s příjmy podle
§ 7 zákona o daních z příjmů,
tedy s příjmy z podnikání, a nikoliv pronájmu. Poukazoval na nutnost jejich vynaložení v souvislosti
s průběhem konkurzního řízení a udržení konkurzní podstaty. K neuznání uplatňovaných výdajů, správce
daně ve zprávě o daňové kontrole uvedl, že nebylo možné jednoznačně stanovit, za jakým účelem byly
vynaloženy a zda se tedy jedná o výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných
příjmů. Žalovaný neuznání výdajů odůvodnil tak, že nesouvisely s pronájmem budov, ale s budoucími
příjmy ze zpeněžování majetku ve správě správce konkurzní podstaty. K souvislosti či možnosti daňově
uplatnit výdaje vztahující se k těmto budoucím příjmům však již nic neuvedl. Takové odůvodnění
považuje Nejvyšší správní soud za nepostačují pro jejich neuznání. V této souvislosti pak není
zřejmé, proč uznal jedenkrát výdaj 2 000 Kč za znalecký posudek znalce Filégra, zatímco ostatní
výdaje týkající se znaleckých posudků neuznal. Ze správního spisu také není zřejmé, zda správce daně
stěžovateli během daňové kontroly sdělil své pochybnosti týkající se všech neuznaných výdajů a
vyzval jej k prokázání oprávněnosti výdaje vztahujícího se k příjmu podle
§ 7 zákona o daních z příjmů
uplatňovaného v daňovém přiznání. Nejvyšší správní soud také poukazuje na to, že závěr krajského
soudu, že o stanovisku správce daně k jednotlivým uplatněným výdajům stěžovatel věděl již při
seznámení se se zprávou o výsledku daňové kontroly, je nesprávný. Úvahy správce daně ve zprávě o
výsledku kontroly již představují hodnocení toho, zda stěžovatel unesl či neunesl důkazní břemeno a
je nepřípustné, aby se daňový subjekt o pochybnostech správce daně dozvěděl poprvé až zároveň s
vyslovením hodnocení předkládaných důkazních prostředků, aniž by mu bylo umožněno v průběhu daňové
kontroly na pochybnosti správce daně reagovat a aniž by mu vůbec bylo sděleno, že správce daně nemá
za prokázané, že by se uvedené výdaje vztahovaly k příjmům z pronájmu podle
§ 9 zákona o daních z příjmů,
a že tedy, mají-li být jako výdaje uznány, musí být prokázána jejich souvislost s jinými dosaženými
či očekávanými kategoriemi příjmů (k pojmu očekávaných příjmů viz usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 10. 2009, čj. 2
Afs 180/2006-64, č. 1984/2010 Sb. NSS).
Ze správního spisu tak není vůbec zřejmé, k čemu byl stěžovatel vyzýván a zda byl poučen o
následcích spojených s neunesením důkazního břemene. Stěžovatel v této souvislosti jak v žalobě, tak
v kasační stížnosti poukazoval na to, že blíže nespecifikovaný protokol o kontrole je zmatečný a
porušuje zásadu součinnosti a zákonnosti. Krajský soud se však touto žalobní námitkou vůbec
nezabýval. K tomu Nejvyšší správní soud poznamenává, že žádný z protokolů o daňové kontrole není
součástí správního spisu. Rozsudek krajského soudu je tak v části týkající se dodržení procesních
povinností správce daně nepřezkoumatelný, neboť opomenutí přezkoumat jednu ze žalobních námitek
způsobuje nepřezkoumatelnost rozhodnutí pro nedostatek důvodů (viz rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 18. 10. 2005, čj. 1 Afs 135/2004-73,
č. 787/2006 Sb. NSS, dostupný na
www.nssoud.cz). Není tedy
seznatelné, zda správce daně, a posléze žalovaný, posuzovali pouze souvislost neuznaných výdajů s
pronájmem či jejich věcnou a časovou souvislost s budoucím příjmem úpadce z prodeje majetku
patřícího do konkurzní podstaty či případnou souvislost se samostatnou činností stěžovatele (k
samostatné ekonomické činnosti správce konkurzní podstaty viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 20. 5. 2009, čj. 7 Afs 98/2008-112, č.
1917/2009 Sb. NSS). K argumentaci krajského soudu k těmto výdajům v tom smyslu, že se jedná o výdaje
ve smyslu § 10 odst. 1 písm. b)
zákona o daních z příjmů a že si je stěžovatel může uplatnit jako daňově uznatelné až ve
zdaňovacím období, ve kterém dosáhne příjmů z prodeje nemovitosti, Nejvyšší správní soud uvádí, že u
výdajů vynaložených k zajištění řádného průběhu konkurzního řízení nelze bez analýzy jejich věcné a
časové souvislosti s určitým zdaňovacím obdobím
a priori
dospět k závěru, že je lze uplatnit až ve
zdaňovacím období, v němž je nemovitost zpeněžena. Naopak, jelikož jde o výdaje vynakládané za
účelem dosažení budoucích příjmů z prodeje nemovitostí, budou, stejně jako zásadně každý jiný výdaj,
daňově uplatnitelné v období, v němž byly vynaloženy. Aby však o tom mohlo být uvažováno v
souvislosti s daňovými povinnostmi stěžovatele, je nutné, aby krajský soud nejprve vyřešil otázku,
zda v případě výdajů souvisejících s řádným průběhem konkurzu a prodejem nemovitosti se jedná o
výdaje úpadce, anebo o výdaje stěžovatele související s jeho samostatnou činností správce konkurzní
postaty. Absence těchto úvah způsobuje nepřezkoumatelnost rozhodnutí krajského soudu v části
vypořádání se s žalobní námitkou nesprávného posouzení oprávněnosti výdajů. Nejvyšší správní soud
již v rozsudku ze dne 14. 7. 2005, čj. 2 Afs
24/2005-44, č. 689/2005 Sb. NSS, uvedl, že: „Z odůvodnění musí vyplývat vztah mezi skutkovými
zjištěními a úvahami při hodnocení důkazů na straně jedné a právními závěry na straně druhé.
Nepřezkoumatelné rozhodnutí nedává dostatečné záruky pro to, že nebylo vydáno v důsledku libovůle a
způsobem porušujícím ústavně zaručené právo na spravedlivý proces.“
V souvislosti s neakceptací výdajů stěžovatel namítal, že pokud je správce daně neuznal, měl
odpovídajícím způsobem snížit příjmy z pronájmu. Obdobnou otázkou se Nejvyšší správní soud zabýval
již v rozsudku ze dne 16. 7. 2009, čj. 1 Afs
57/2009-83,
www.nssoud.cz, z něhož
vyplývá, že pokud daňový subjekt neunese důkazní břemeno podle
§ 31 odst. 9 zákona o správě daní
a poplatků ve vztahu k výdajům zahrnutým do základu daně, nelze považovat tyto výdaje za
prokázané, a proto nemohou být pro účely stanovení základu daně odečteny od příjmů. Z povinnosti
správce daně přihlížet ke všemu, co v řízení vyšlo najevo
(§ 2 odst. 3 citovaného
zákona), nevyplývá, že by měl správce daně při stanovení základu daně krátit odpovídajícím způsobem
výši zdanitelných příjmů. V citovaném rozsudku Nejvyšší správní soud mimo jiné vyslovil, že: „Dle
§ 38g odst. 3 zákona o daních z
příjmů (zákon č. 586/1992
Sb., ve znění do 31. 12. 2000) je daňový subjekt povinen uvést v daňovém přiznání všechny
příjmy. Ke stanovení základu daně se od těchto příjmů odečtou výdaje na dosažení, zajištění a
udržení příjmů ve výši prokázané daňovým subjektem
(§ 24 odst. 1 zákona o daních z
příjmů). Předmětem sporu v daňovém řízení nebyla výše příjmů, ale výše prokázaných výdajů.
Stěžovatel neunesl důkazní břemeno ohledně svých tvrzení vztahujících se k výdajům. Neunesení
důkazního břemeno má za následek, že uplatněné výdaje nelze považovat za prokázané, a tudíž je není
možno odečíst od dosažených příjmů (srov. rozsudek Nejvyššího správní soudu ze dne 22. 1. 2007, čj.
8 Afs 55/2005-74,
www.nssoud.cz). Jedná se o
důsledek procesního neúspěchu, který má dopad na stanovení výše daňové povinnosti. Nejvyšší správní
soud samozřejmě chápe logiku věci, kterou předestírá stěžovatel v kasační stížnosti [-] Žalovaný
pouze dospěl ke správnému závěru, že se stěžovateli nepodařilo prokázat, že vynaložil výdaje takovým
způsobem, jak tvrdil prostřednictvím předložených účetních dokladů. Skutečnost, že žalovaný neuznal
stěžovatelem tvrzené výdaje, je pouze nepříznivým důsledkem závěrů důkazního řízení. Žalovaného
netíží dle § 31 odst. 8 písm.
c) daňového řádu důkazní břemeno v tom směru, že by bylo jeho povinností prokázat, že údaje o
určitém účetním případu jsou v účetnictví zaznamenány v rozporu se skutečností, či dokonce jakým
způsobem obchody skutečně probíhaly. Břemeno tvrzení a důkazní nese výlučně daňový subjekt, správce
daně prokazuje toliko důvodnost svých pochyb ohledně věrohodnosti, úplnosti, průkaznosti či
správnosti účetnictví (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 10. 2008, čj.
9 Afs 30/2008-86, a rozsudek téhož soudu ze dne
12. 4. 2006, čj. 5 Afs 40/2005-72, oba
www.nssoud.cz). Uvedené
rozložení břemene tvrzení a důkazního břemene nelze obcházet aplikací
§ 2 odst. 3 daňového řádu.“
Argumentace stěžovatele, že správce daně má odpovídajícím způsobem snížit příjmy, pokud neuzná
některé výdaje, tak není opodstatněná.
Namítal-li stěžovatel v kasační stížnosti, že k pravomocnému vyměření daně došlo až po čtyřech a
půl letech, namítal tak v podstatě prekluzi práva správce daně pravomocně doměřit daň za toto
zdaňovací období. Tuto námitku neuplatnil v žalobě, ač by bylo vzhledem k jím uváděnému uplynutí
doby a odkazu na judikaturu Nejvyššího správního soudu zcela racionální a v souladu se zásadou
vigilantibus iura
, aby tak učinil. Nejvyšší správní soud proto shledal stížní námitku tak, jak ji
formuloval stěžovatel nepřípustnou.
Nejvyšší správní soud se dále zabýval otázkou
prekluze
z úřední povinnosti a s tím související
otázkou přezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu, neboť byl vydán na počátku období podstatných
judikatorních změn v nahlížení na přezkum této otázky správními soudy a nemohl tak z nových náhledů
na tuto problematiku ještě vycházet. Poukázat lze zejména na nález Ústavního soudu ze dne 26. 2.
2009, sp. zn. I. ÚS 1169/07,
www.nalus.usoud.cz a
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2009, čj.
1 Afs 145/2008-135, č. 1851/2009 Sb. NSS). Z obou
těchto rozhodnutí vyplývá, že k daňové prekluzi přihlížejí soudy ve správním soudnictví
ex offo
.
Musí tedy zkoumat, zda nedošlo k prekluzi práva doměřit daň i bez námitky některého z účastníků
řízení. Ústavní soud v citovaném nálezu obsáhle vyložil, z jakých důvodů soudům uvedená povinnost
vzniká. Podle Ústavního soudu „argumenty, na nichž je závěr o nutnosti namítnout prekluzi práva na
doměření daně postaven, se opírají výlučně o text
soudního řádu správního, a
přehlížejí širší souvislosti, plynoucí ze systémové povahy práva, jakož i východiska, na nichž je
postavena dispoziční zásada. [-] Institut
prekluze
využívají prakticky všechna odvětví právního řádu
[-] Ze širokého zastoupení
prekluze
v různých právních odvětvích vyplývají také samozřejmé obsahové
rozdíly; přesto však vždy zůstávají určité znaky společné, bez nichž by již nebylo možno o prekluzi
vůbec hovořit. Mezi ně lze v prvé řadě počítat konstrukci
prekluze
, založenou na dvou právních
skutečnostech: na uplynutí doby a na neuplatnění práva v této době. Důsledkem
prekluze
je dále vždy
zánik samotného subjektivního práva. Konečně za společný rys
prekluze
lze považovat i to, že k ní má
orgán veřejné moci přihlížet z úřední povinnosti; tento požadavek je logickým důsledkem závažnosti
následků, které jsou s prekluzí spojeny. Účelem jakéhokoliv procesu nikdy není ochrana
neexistujících či fiktivních práv, a proto nelze prekludovanému právu poskytovat ochranu.“ Nejvyšší
správní soud pak v citovaném rozsudku uvedl, že: „Základním znakem
prekluze
totiž je, že její právní
následky nastávají
ex lege
bez dalšího. Jedním z těchto následků pak je zánik subjektivního práva
oprávněného subjektu. Pokud by tedy soudy v jimi projednávaných věcech nepřihlížely k prekluzi práva
vyměřit či doměřit daň jenom proto, že
prekluze
nebyla účastníky řádně namítnuta, pak by poskytovaly
ochranu neexistujícím právům [-] Právě uvedené nicméně nelze chápat tak, že by soudy musely v každém
svém rozhodnutí z oblasti finančního práva explicitně zdůvodňovat, zda v dané věci došlo či nedošlo
k prekluzi ve smyslu § 47 daňového
řádu. Pokud účastník řízení prekluzi nenamítal a soud poté, co se touto otázkou zabýval,
dospěl k závěru, že k prekluzi nedošlo, není nutné, aby své úvahy na dané téma v odůvodnění svého
rozhodnutí výslovně uváděl (obdobně ve vztahu k nicotnosti viz rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 28. 4. 2004, čj. 1 Azs 12/2003-48, Sb. NSS
319/2004). Soud má povinnost vypořádat otázku
prekluze
tehdy, je-li namítána, a v případě, že sám
dospěje k závěru, že k prekluzi práva skutečně došlo.“
Krajský soud za situace, kdy žalobce prekluzi nenamítá, a poté, co se touto otázkou zabývá
ex
offo
a dospěje k závěru, že k prekluzi nedošlo, nemusí své úvahy týkající se
prekluze
v odůvodnění
rozsudku výslovně uvádět. Vzhledem k zásadním změnám týkajícím se posuzování otázky
prekluze
nelze
však toto pravidlo aplikovat na rozsudky správních soudů nižších stupňů, které byly vydány za
situace, kdy Nejvyšší správní soud jednoznačně pravidlo přezkumu
ex offo
nevyslovil, právní názory
nebyly ustáleny a nebyly soudům ani účastníkům řízení známy. Jakkoliv byl tedy postup krajského
soudu v době, kdy napadený rozsudek vydal (listopad 2008), v souladu s tehdejší judikaturou (viz
např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 3. 2005, čj.
6 Afs 25/2003-64), nelze jej vzhledem k její
změně nadále akceptovat a nelze ani dovodit, že se krajský soud otázkou
prekluze
zabýval a
implicitně vyjádřil negativní závěr. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že postup
krajského soudu, který se prekluzí práva daň vyměřit či doměřit nezabýval, byl tedy z výše uvedených
důvodů objektivně nezákonný (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 8. 2009, čj.
7 Afs 64/2006-128). Nejvyšší správní soud však
nemůže sám posoudit, zda v dané věci došlo k prekluzi práva daň doměřit ve smyslu
§ 47 zákona o správě daní a
poplatků, protože pokud by se touto otázkou zabýval, aniž se s ní předtím vypořádal krajský
soud, nahradil by tímto postupem závěry krajského soudu a vzal by účastníkům řízení možnost obrany
proti takto formulovaným právním závěrům v opravném prostředku, a tím by nepřípustným způsobem
zasáhl do jejich procesních práv.