Daň z příjmů: výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení a zdanitelných
příjmů;
zaplacené úroky z půjčky
I. Zaplacené úroky z půjčky lze považovat za daňový výdaj ve smyslu
§ 7 zákona č. 586/1992
Sb., o
daních z příjmů, ve znění účinném pro zdaňovací období roku 2003, i v případě, že
podnikatelský
záměr, na nějž byla půjčka podnikateli poskytnuta, se dosud neuskutečnil, a podnikateli
tak dosud
nevznikl očekávaný příjem.
II. Podmínkou daňové uznatelnosti takových výdajů však stále zůstává,
že byly
vynaloženy za účelem dosažení, zajištění a udržení příjmů, byť očekávaných; a jedná
se tedy o
výdaje, které bezprostředně souvisejí s podnikatelskou činností, jsou přiměřené,
mezi nimi a
očekávanými příjmy existuje přímý vztah a daňový subjekt již prokazatelně započal
s uskutečňováním
podnikatelského záměru. Splnění těchto podmínek prokazuje daňový subjekt.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
21. 10. 2009,
čj. 2 Afs 180/2006-64)
Prejudikatura: č. 264/2004 Sb. NSS; usnesení Ústavního soudu č. 14/2001
Sb. ÚS (sp.
zn. II. ÚS
67/2000).
Věc: Ing. Jaroslav Č. proti Finančnímu ředitelství v Brně o daň z příjmů
fyzických osob,
v řízení o kasační stížnosti žalovaného.
Žalobce v přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2003
vykázal příjmy
z kapitálového majetku podle §
8
zákona o daních z příjmů ve výši 579 997 Kč. Jednalo se o úroky z půjčky,
kterou žalobce
poskytl svému dlužníku - společnosti EKO-UNIBAU, a. s., Praha. Vykázal také příjmy
z podnikání a
jiné samostatně výdělečné činnosti podle
§ 7 zákona o daních
z příjmů
ve výši 17 Kč. Do výdajů ve výši 581 818 Kč pak zahrnul především částku 579 997
Kč, kterou uhradil
žalobce jako úrok z půjčky svému věřiteli, společnosti FAGUS, spol. s r. o.
Výše uvedené výdaje ve výši 579 997 Kč finanční úřad neuznal jako výdaje podle
§ 7 odst. 3 zákona
o daních z
příjmů a vydal dne 22. 10. 2004 platební výměr, ve kterém zvýšil žalobci základ
daně o 579
997 Kč a nově vyměřil daňovou povinnost za zdaňovací období roku 2003.
Proti platebnímu výměru správce daně podal žalobce odvolání, které žalovaný
(Finanční
ředitelství v Brně) rozhodnutím ze dne 9. 6. 2005 zamítl. V odůvodnění uvedl, že
vycházel ze
skutečného použití vypůjčených peněžních prostředků ve výši 10 000 000 Kč. Přijaté
úroky ve výši 579
997 Kč, které za poskytnutí finančních prostředků žalobce obdržel, hodnotil jako
příjem z
kapitálového majetku a odkázal na údaje uvedené v daňovém přiznání, kde žalobce tento
příjem takto
deklaroval. Zaplacené úroky společnosti FAGUS, spol. s r. o., rovněž ve výši 579
997 Kč však podle
žalovaného nemohly být uznány jako výdaj ve smyslu
§ 24 odst. 1 zákona
o daních z
příjmů, neboť v období roku 2003 žalobci nesloužily pro dosažení příjmů podle
§ 7 zákona o daních
z
příjmů.
Proti rozhodnutí žalovaného o odvolání brojil žalobce žalobou u Krajského soudu
v Brně.
Namítal, že předložil dostatek důkazů o tom, že půjčka od společnosti FAGUS, spol.
s r. o., měla
sloužit k dosažení a udržení příjmů z podnikatelské činnosti, proto i úroky placené
z této půjčky
jsou výdajem pro dosažení a udržení příjmů z podnikání ve smyslu
§ 7 odst. 3 zákona
o daních z
příjmů. Krajský soud rozsudkem ze dne 7. 2. 2006 rozhodnutí žalovaného o odvolání
(a také
dodatečný platební výměr finančního úřadu ze dne 22. 10. 2004) zrušil v zásadě pro
nepřezkoumatelnost a věc vrátil k dalšímu řízení. V odůvodnění rozsudku mimo jiné
uvedl, že správce
daně uznal žalobci jako příjem částku 579 997 Kč, k čemuž by nemohlo dojít, kdyby
se neuskutečnila
půjčka peněz. Neuznal však současně jako výdaj stejnou částku ve výši 579 997 Kč
ze shodných
skutkových důvodů. Tyto dvě okolnosti (příjem - výdaj) nelze podle krajského soudu
oddělit. Půjčka
finančních prostředků byla podle soudu sjednána proto, aby žalobce mohl podnikat
(vyvíjet činnost za
účelem dosažení, zajištění a udržení příjmů), a proto ani úrok, který vyplývá ze
sjednané půjčky,
nemohl sloužit k jiným účelům.
Žalovaný (stěžovatel) podal proti rozsudku kasační stížnost. Kromě jiného namítl,
že „v daném
zdaňovacím období je reálným pouze zdanitelný příjem podle
§ 8 zákona o dani
z příjmů -
úrok za zapůjčení peněz žalobcem. K tomuto příjmu neexistuje žádný související výdaj,
nehledě na to,
že je to obecně u tohoto druhu příjmů obvyklé, logické a stanoveno přímo zákonem
(§ 8 odst. 5 zákona
o daních z
příjmů)“.
Sedmý senát Nejvyššího správního soudu při předběžné poradě zjistil, že jeho
právní názor je v
rozporu s právním názorem vysloveným v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne
26. 5. 2005, čj.
7 Afs 35/2005-67
(www.nssoud.cz),
ve kterém je
uvedeno: „neobstojí ani námitka stěžovatele (pozn. zde daňového subjektu) dovozující
podnikatelský
charakter jím placených úroků z faktu, že mu byl úvěr poskytnut na podnikatelský
záměr, který
následně nebyl realizován, případně, že charakter podnikání měla jeho snaha snížit
náklady v
souvislosti s poskytnutým úvěrem bankou. Příjmem z podnikání je totiž pouze a výlučně
příjem z
činností uvedených v ustanovení §
7
odst. 1 ZDP, nikoliv z činností, které si stěžovatel volně bez ohledu na právní
úpravu jako
podnikání definuje. Podle §
8
odst. 1 písm. g) ZDP jsou příjmy z kapitálového majetku, pokud nejde o příjmy
podle
§ 6 odst. 1
nebo
§ 7 odst. 1 písm.
d), též
úroky a jiné výnosy z poskytnutých úvěrů a půjček. Podle odstavce 5 citovaného ustanovení
jsou
příjmy uvedené v odstavci 1 písm. g) nesnížené o výdaje základem daně (dílčím základem
daně).
Protože stěžovatel neměl podnikatelské oprávnění poskytovat úvěry a půjčky, nejsou
jím přijaté úroky
z úvěrů a půjček příjmy z podnikání, ale ve smyslu
§ 8 odst. 1 písm.
g) ZDP
příjmy z kapitálového majetku. Tím ovšem je i vyloučeno uplatnění jím zaplacených
úroků České
spořitelně, a. s., jako výdajů, protože ustanovení
§ 8 odst. 5 ZDP
to
nepřipouští. Z uvedených důvodů je proto nedůvodná i stěžovatelova námitka požadující
samostatné
posouzení bance placených úroků jako výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a
udržení
zdanitelných příjmů bez ohledu na to, k jakým příjmům je lze přiřadit, když konstrukce
zákona
důsledně vychází ze zásady, že daňová uplatnitelnost výdajů odvisí od druhu příjmů.“
S tímto názorem
se sedmý senát neztotožňuje.
Sedmý senát považuje za spornou otázku, zda má být
§ 24 odst. 1 zákona
o daních z
příjmů vykládán tak, že úroky z půjčky jsou daňovým výdajem, pokud daňový
subjekt za stejných
smluvních úrokových podmínek poskytl půjčené peníze třetí osobě. Sedmý senát považuje
především za
nutné posoudit, zda lze
a priori
vyloučit možnost aplikace
§ 7 zákona o daních
z příjmů.
Domnívá se, že v dané věci měl správce daně použít
§ 7 výše uvedeného
zákona a
žalobce měl prokázat reálnost svého podnikatelského záměru.
Rozšířený senát rozhodl, že zaplacené úroky z půjčky lze považovat za daňový
výdaj ve smyslu
§ 7 zákona o daních
z příjmů,
ve znění účinném pro zdaňovací období roku 2003, i v případě, že podnikatelský záměr,
na nějž byla
půjčka podnikateli poskytnuta, se dosud neuskutečnil, a podnikateli tak dosud nevznikl
očekávaný
příjem. Konstatoval dále, že podmínkou daňové uznatelnosti takových výdajů však stále
zůstává, že
byly vynaloženy za účelem dosažení, zajištění a udržení příjmů, byť očekávaných;
jedná se tedy o
výdaje, které bezprostředně souvisejí s podnikatelskou činností, jsou přiměřené,
mezi nimi a
očekávanými příjmy existuje přímý vztah a daňový subjekt již prokazatelně započal
s uskutečňováním
podnikatelského záměru. Splnění těchto podmínek prokazuje daňový subjekt. Rozšířený
senát věc vrátil
k projednání a rozhodnutí sedmému senátu.
Z odůvodnění:
(-)
[11] Není sporu o tom, že v posuzovaném případě žalobce dosáhl příjmů z podnikání
podle
§ 7 zákona o daních
z příjmů
ve výši 17 Kč, neboť podnikatelský záměr žalobce se v rozhodném zdaňovacím období
neuskutečnil,
žalobce nepoužil finanční prostředky získané půjčkou původně deklarovaným způsobem,
a nemohl tak ani
vykázat příjmy z původně zamýšlené podnikatelské činnosti. Na druhou stranu však
žalobce vykázal
příjem podle § 8 zákona
o daních z
příjmů ve výši 579 997 Kč, který představovaly úroky z půjčky, kterou žalobce
poskytl svému
dlužníku - společnosti EKO-UNIBAU, a. s., Praha.
[12] Dále žalobce zaplatil na úrocích z půjčky svému věřiteli, společnosti FAGUS,
spol. s r. o.,
částku 579 997 Kč. Spornou tedy zůstává daňové posouzení této částky. Jak je zřejmé
ze samotného
znění § 8 odst.
5 zákona o daních z
příjmů, ve znění rozhodném pro dané zdaňovací období, příjmy v podobě úroků
z poskytnutých
úvěrů a půjček představují dílčí základ daně, ovšem v podobě nesnížené o výdaje.
O uvedenou částku
tak nelze sice snížit příjmy žalobce jako věřitele z poskytnuté půjčky společnosti
EKO-UNIBAU, a.
s., Praha, nicméně je ještě potřeba posoudit, zda by mohla předmětná částka případně
představovat
daňově uznatelné výdaje započitatelné oproti příjmům z podnikání podle
§ 7 zákona o daních
z
příjmů.
[13] Jak vyplývá z §
7 odst. 3
zákona o daních z příjmů, příjmy z podnikání a jiné podnikatelské činnosti
se snižují o
výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení. Odpověď na otázku, co
lze podle zákona
považovat za „výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů“ lze nalézt
v
§ 24 a
§ 25 zákona o daních
z
příjmů. Z §
24 a
§ 25 zákona o daních
z příjmů
pak vyplývá, že úroky z poskytnutých úvěrů lze obecně za takové výdaje považovat,
ovšem s jistými
omezeními [např. dle §
25 písm.
w) zákona o daních z příjmů]. Na druhou stranu však zákon již nedává odpověď
na to, zda lze
úroky za takové výdaje považovat v případě, že půjčka měla sloužit k financování
podnikatelského
záměru daňového subjektu, jenž se nakonec neuskutečnil a z podnikatelského záměru
tak podnikateli v
posuzovaném zdaňovacím období nevzešly žádné příjmy.
[14] Vymezení daňově uznatelných výdajů jako výdajů vynaložených na „dosažení,
zajištění a
udržení příjmů“ představuje poměrně širokou definici, jejíž
interpretace
nabízí širokou
škálu
možností. Za krajní body tohoto případného výkladového kontinua lze považovat na
jedné straně takový
výklad, kdy by tato definice mohla dopadat na téměř veškeré výdaje vynaložené při
podnikání, na
straně druhé by za použití zužujícího výkladu mohla tato definice zahrnovat pouze
výdaje, které v
daném konkrétním období vedly k vytvoření konkrétní položky jasně specifikovaného
příjmu (k tomu
např. Karásková, J., Frýzek, L.: Odpočty od daňového základu. Daně a právo, 2008,
č. 8, str. 25 a
násl.).
[15] Nejvyšší správní soud se již bezpočtukrát k interpretaci pojmu „výdaje na
dosažení,
zajištění a udržení příjmů“ vyjadřoval a přitom odmítl posledně zmiňovaný zúžený
výklad daného
pojmu. V rozsudku ze dne 1. 4. 2004, čj. 2
Afs
44/2003-73, č. 264/2004 Sb. NSS, se soud zabýval otázkou, zda lze za výdaje
vynaložené na
dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů považovat částku za poradenství
poskytnuté
stěžovatelce na základě poradenské a marketingové smlouvy, jejímž cílem bylo pro
stěžovatelku
zajistit a zprostředkovat potřebné informace, nutné pro vývoz a prodej řepky olejky
na německém
trhu. Podle správních orgánů i krajského soudu stěžovatelka splnění podmínky
§ 24 odst. 1 zákona
o daních z
příjmů dostatečně neprokázala. Jak uvedl ve svém rozhodnutí žalovaný, v daném
případě byl
pouze vypracován marketingový přehled, který byl ze dvou třetin opsán z odborných
publikací, přičemž
převážná část údajů se týkala neaktuálního období a pro svou výhradně teoretickou
hodnotu nemohla
mít praktické uplatnění. Proto žalovaný dospěl k závěru, že stěžovatelka neprokázala
vzájemnou
souvislost vynaložených výdajů s dosaženými příjmy. Žalovaný navíc uvedl, že ze zjištěných
skutečností vyplývá, že služby od poradenské společnosti byly deklarovány pouze formálně,
tzn. bez
věcného obsahu.
[16] V daném případě podle Nejvyššího správního soudu stěžovatelkou uvedené a
vyfakturované
částky nemohly být považovány za výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných
příjmů. Nikoliv proto, že stěžovatelka z vynaložené částky neměla žádné příjmy, jak
se domnívala v
kasační stížnosti, nýbrž že neprokázala, že vyfakturovaná činnost byla zmíněnou německou
firmou
vůbec uskutečněna. Nejvyšší správní soud pak konstatoval, že: „Z ustanovení
§ 24 odst. 1 zákona
č. 586/1992
Sb. skutečně nelze dovodit, že vynaložené výdaje se vždy musí reálně projevit
v příjmech
daňového poplatníka, tzn. že mezi výdaji a příjmy nutně existuje vztah jakési přímé
úměry. Smysl
tohoto ustanovení však zjevně spočívá v tom, že se musí jednat o výdaje za tímto
účelem vynaložené.
Proto také ustanovení §
23 odst.
1 stejného zákona při vymezení základu daně hovoří o respektování ,věcné a
časové
souvislosti' příjmů a výdajů v daném zdaňovacím období. Mezi těmito výdaji a očekávanými
příjmy
[zvýraznění doplněno] tak musí existovat přímý a bezprostřední vztah, v opačném případě
se pojmově
nemůže jednat o výdaje vynaložené na dosažení, udržení či zajištění příjmů. Pokud
by totiž byl
akceptován výklad opačný, tzn. mezi výdaji a očekávanými příjmy by přímý vztah existovat
nemusel,
mohlo by to v praxi vést k uzavírání fiktivních závazků a k podobným formám jednání,
přímo
porušujícím zákon či přinejmenším obcházejícím jeho smysl.“
[17] Obdobně se Nejvyšší správní soud vyjádřil v rozsudku z 19. 2. 2009, čj.
1 Afs 132/2008-82, když uvedl,
že ačkoli
§ 23 odst. 1 zákona
o daních z
příjmů hovoří o respektování „věcné a časové souvislosti“ příjmů a výdajů
v daném zdaňovacím
období, „bylo by však nesmyslné zmíněnou normu vykládat tak, že ona věcná a časová
souvislost se
musí uskutečnit cestou přímou, bez účasti dalších stran, různě ekonomicky propojených
a na sobě
mnohdy i závislých. Stejně tak není reálné, aby se náklady a z nich poté přitékající
příjmy střetly
v témže zdaňovacím období. Je totiž věcí podnikatelského záměru či strategie, jak
daňový subjekt
svoje příjmy hodlá načasovat. Vždyť náklad vynaložený v jednom zdaňovacím období
může přinést příjem
až v časově vzdálenější době a nebo dokonce příjem nemusí přinést vůbec. Naprosto
převažujícím
motivem pro podnikání, je vydobytí zisku. Podnikatelská strategie v sobě zahrnuje
mnohost
jednotlivých rozhodnutí - od rozhodnutí jaké služby či hodnoty bude podnikatel trhu
poskytovat, s
kým bude spolupracovat a na jakém základě, jak svůj podnikatelský záměr bude financovat,
až po
úvahu, jakého zisku a v jakém časovém horizontu hodlá dosahovat. Bylo by nerozumné
a neodpovídající
pravidlům obchodní a podnikatelské strategie daňově zohledňovat pouze náklady, které
se v totožném
(či bezprostředně následujícím) zdaňovacím období ukáží jako takticky perfektní a
přinesou zisky.
Vždyť podnikatelská taktika v sobě ukrývá mnoho rizik a ty také musí podnikatel sdílet.
Pokud se
totiž jeho úvaha týkající se vynaložených nákladů na nákup zboží, služeb či investičního
záměru
ukáže nesprávnou, nepřinášející zisk, pak je to právě on sám, kdo takový ekonomický
deficit
pocítí.
Konečně právě i z takových důvodů lze daňově zohlednit i ztráty z podnikání; podle
§ 5 zákona o daních
z příjmů
lze totiž snížit úhrn dílčích základů daně právě o ztrátu z podnikání, a to i v následujících
zdaňovacích obdobích, v nichž daňový subjekt vykáže základ daně.“
[18] Z uvedeného tak vyplývá, že pro posouzení nákladů jako výdajů vynaložených
za účelem
dosažení, zajištění a udržení příjmů není rozhodující, zda daný výdaj bude opravdu
reálně následován
vznikem předpokládaných příjmů. Nelze totiž rozumně předpokládat, že veškeré výdaje
vynaložené
podnikatelem budou nakonec vždy skutečně zhodnoceny a přinesou podnikateli odpovídající
příjem.
Existuje naopak zcela reálná možnost, že podnikatel bude muset od uskutečňování podnikatelského
záměru upustit, a to z nejrůznějších důvodů, často i na jeho vůli nezávislých, a
v nejrůznějších
fázích uskutečňování záměru, když jakékoli další pokračování v započaté snaze se,
třeba i jen
dočasně, pro podnikatele v konečném důsledku ukáže jako nevýhodné. V takových případech
pak nelze
podnikatele za to, že nastaly okolnosti, jež změnily pohled na výhodnost původně
zamýšleného
projektu a způsobily, že podnikatelský záměr nebyl uskutečněn a nebyl zdrojem předpokládaného
příjmu, sankcionovat tím, že náklady, jež do daného okamžiku, kdy se rozhodl od dalšího
uskutečňování původního podnikatelského záměru upustit, vynaložil, nebudou považovány
za náklady
vynaložené za účelem dosažení, zajištění a udržení příjmů z podnikání podle
§ 7 zákona o daních
z příjmů.
Jak navíc zaznělo i ve výše citovaném rozhodnutí prvního senátu, z
§ 5 zákona o daních
z příjmů
je zřejmé, že tento zákon počítá se situací, kdy daňový subjekt v případě některého
dílčího základu
daně vykáže ztrátu, o niž lze však poté snížit úhrn dílčích základů daně.
[19] Je však třeba dodat, že i za těchto okolností nelze uznat jakékoli náklady
jako náklady
podle § 7 zákona o
daních z
příjmů. Zaprvé i tyto náklady musejí naplňovat obecné podmínky stanovené v
§ 23 a
§ 24 zákona o daních
z
příjmů. Jako výdaje ve smyslu
§ 7 zákona o daních
z příjmů
jsou tedy uznatelné pouze výdaje skutečně vynaložené za účelem dosažení, zajištění
a udržení příjmů
z podnikání, byť teprve očekávaných, resp. výdaje, které bezprostředně souvisejí
s podnikatelskou
činností daňového subjektu, jsou přiměřené a mezi nimi a očekávanými příjmy existuje
přímý vztah
(srov. usnesení Ústavního soudu sp. zn.
II. ÚS 67/2000,
ze dne 23.
dubna 2001, č. 14/2001 Sb. ÚS).
[20] Za další, protože se v daném případě jedná o specifickou situaci, kdy podnikateli
podnikatelský záměr ještě nepřinesl žádné příjmy, a případné náklady se tak mohou
vztahovat pouze k
příjmům hypotetickým, očekávaným, je potřeba striktnějšího posouzení samotné existence
podnikatelského záměru, aby bylo možno postavit najisto, že výdaje byly vynaloženy
v souvislosti se
skutečnou podnikatelskou činností daňového subjektu, a aby tak mohlo být zabráněno
daňovému
uplatňování údajných nákladů vynaložených na uskutečnění pouze fiktivního podnikatelského
záměru. Je
třeba tedy vymezit prostor, v rámci něhož by na jedné straně podnikatel mohl uplatnit
i ne plně
efektivně vynaložené výdaje a s jejich pomocí by tak mohl alespoň snížit základ daně
a tím
minimalizovat ztrátu a „udržet“ své příjmy na určité hladině, ale jenž by na straně
druhé zamezoval
zneužívání zákona a daňovým únikům.
[21] V případě, že podnikatelský záměr nebyl ještě zcela uskutečněn, a jeho reálnost
tak nelze
dovozovat z příjmů vzešlých v návaznosti na něj, je potřeba reálnost podnikatelského
záměru posoudit
na základě jiného kritéria. Nejvyšší správní soud za vhodný indikátor skutečné existence
podnikatelského záměru pokládá fakt, že daňový subjekt již prokazatelně alespoň započal
s
uskutečňováním podnikatelského záměru.
[22] Nejvyšší správní soud pak připomíná, že důkazní břemeno nese daňový subjekt
a je jeho
povinností tedy prokázat, že jednak byly uplatňované výdaje vynaloženy v bezprostřední
souvislosti s
jeho podnikatelskou činností, jsou přiměřené a mezi nimi a očekávanými příjmy existuje
přímý vztah a
jednak že tato podnikatelská činnost byla skutečnou a že podnikatel s uskutečňováním
podnikatelského
záměru prokazatelně alespoň započal. Povinností správce daně je pak dbát na úplné
zjištění
rozhodných skutečností. Pro posouzení, zda jde tedy o výdaj daňový, či zda se jedná
o fiktivní
obchod, musí finanční orgán zhodnotit všechny shromážděné skutkové podklady v souladu
s
§ 2 odst. 3 zákona
č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, a v souladu se zásadami formální logiky.
[23] Rozšířený senát pak předesílá, že v době svého rozhodování a za stávajících
skutkových
zjištění nemůže přistoupit ke konkrétnímu skutkovému hodnocení daného případu a nemůže
posoudit, zda
byly naplněny výše uvedené požadavky na daňovou uznatelnost předmětných výdajů v
režimu
§ 7 zákona o daních
z příjmů,
neboť správní orgány vycházely při posuzování věci z odlišných právních závěrů, než
k jakým dospěl
po posouzení věci rozšířený senát. Správní orgány sice označily skutkový stav v daném
případě za
nesporný, nicméně skutkový stav zjišťovaly a hodnotily ve vztahu k jinému právnímu
rámci, než jaký
byl vzat za základ rozšířeným senátem. Hodnocení, případně také zjištění skutkového
stavu, jak bylo
provedeno správními orgány, se proto ve stávající podobě jeví pro posouzení věci
jako nedostatečné.
V rámci dalšího projednání věci tak bude potřeba posoudit veškeré důkazy ve světle
nového právního
názoru, případně zjistit všechny
relevantní
skutečnosti vzhledem k posuzovaným kritériím
nastíněným
v tomto rozhodnutí. Teprve poté bude možno posoudit, zda daňový subjekt naplnil podmínky
pro
uplatnění předmětných výdajů podle §
7 zákona o daních z příjmů. Prokázat naplnění daných kritérií však musí prvotně
daňový
subjekt jako nositel důkazního břemene.
[24] Co se pak dále týče vzájemného vztahu příjmů podle
§ 8 zákona o daních
z příjmů a
výdajů podle § 7
téhož zákona,
považuje soud za podstatné zmínit ještě následující. Ačkoli z hlediska daňového je
nutno samostatně
posuzovat příjmy a výdaje podle §
7
zákona o daních z příjmů a podle
§ 8 téhož zákona,
tedy půjčku,
resp. úroky z půjčky, kdy daňový subjekt vystupuje jako dlužník a úroky z půjčky,
kdy stejná osoba
má postavení věřitele, nelze rovněž odhlédnout od toho, jaká je výsledná povaha dané
ekonomické
operace, zda jednání daňového subjektu vede v konečném důsledku k vytvoření zisku
nebo nikoliv a z
ekonomického hlediska se tedy jedná o neutrální operaci, kdy výdaje vynaložené na
v konečném
důsledku neúspěšný podnikatelský záměr jsou kompenzovány příjmem z kapitálového majetku,
což lze
považovat za racionální snahu o zmírnění nepříznivých důsledků, které mohly být vyvolány
upuštěním
od uskutečňování záměru, a za snahu udržet si svůj příjem. Jak Ústavní soud uvedl
ve svém nálezu ze
dne 6. 12. 2006, sp. zn. IV.
ÚS
48/05, povinnosti správce daně dbát na zachování práv a právem chráněných
zájmů daňových
subjektů odpovídá mimo jiné „možnost zdanit jen tu část finančního zisku, jež bere
na zřetel výdaje
na zajištění příjmů. Při realizaci práva státu na vybírání daní je potřeba toto respektovat,
neboli
nelze opomíjet nutnost vybírat daň ve výši správně stanovené, jelikož sledování zájmu
státu na
vybírání daně nelze vnímat jako princip jakkoliv přednostní či řídící.“
[25] Soud uzavírá, že je možné, aby daňový subjekt uplatnil úroky z půjčky poskytnuté
jím coby
věřitelem jako příjmy z kapitálového majetku v režimu
§ 8 zákona o daních
z příjmů a
zároveň zaplacené úroky z půjčky mu poskytnuté coby dlužníku jako výdaje v režimu
§ 7 zákona o daních
z příjmů,
ovšem za předpokladu naplnění výše nastíněných podmínek. Základem daně poté ve smyslu
§ 5 zákona o daních
z příjmů
bude součet dílčích základů daně zjištěných podle těchto jednotlivých příjmů.