Tantiéma (§ 178 odst. 3
obchodního zákoníku) není dividendovým příjemcem ve smyslu
§ 36 odst. 2 písm. a) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ale je
příjmem ve smyslu § 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 10. 2009, čj.
8 Afs 8/2009 - 42)
Prejudikatura: č. 360/2004 Sb.NSS a č. 791/2006 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Žalovaný rozhodnutími ze dne 5. 6. 2008, čj. 5529/08-1100-607351, čj.
5530/08-1100-607351 a čj. 5531/08-1100-607351, zamítl odvolání žalobkyně a potvrdil rozhodnutí
Finančního úřadu v Pardubicích ze dne 24. 8. 2007, čj. 166456/07/248912/2956, čj.
166458/07/248912/2956 a čj. 166459/07/248912/2956, kterými správce daně předepsal žalobkyni k
přímému placení daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků za zdaňovací
období roku 2004 ve výši 30 931 Kč, za zdaňovací období roku 2005 ve výši 79 464 Kč a za zdaňovací
období roku 2006 ve výši 60 403 Kč.
Žalobkyně napadla shora označená rozhodnutí žalovaného žalobami u Krajského soudu v
Hradci Králové, který je rozsudky ze dne 24. 11. 2008, čj. 31 Ca 152/2008 - 16, čj. 31 Ca 153/2008 -
15 a čj. 31 Ca 154/2008 - 15, zamítl (§ 78 odst.
7 s. ř. s.).
Krajský soud nepřisvědčil námitce žalobkyně, že žalovaný i správce daně
"nesprávně, v rozporu s ustanovením § 36 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů, posoudili
tantiémy vyplácené členům představenstva a členům dozorčí rady jako příjem ze závislé činnosti ve
smyslu § 6 odst. 1 písm. c) zákona
…
".
Krajský soud provedl výklad pojmu "tantiéma", dovodil, že tantiému lze považovat za
podíl na zisku akciové společnosti určený pro členy představenstva a členy dozorčí rady, a uzavřel,
že jde o nenárokovou odměnu poskytovanou akciovou společností členům jejích orgánů formou podílu na
čistém zisku společnosti mimo úhrady nákladů spojených s výkonem jejich funkce.
K námitce žalobkyně, že
"ust. § 6 zákona o daních z příjmů hovoří o příjmech
výlučně z pracovního vztahu a příjmech za práci členů družstev, kdežto u členů statutárních orgánů
obchodních společností hovoří pouze o odměnách
…
"
, přičemž v tomto vymezení spatřuje
rozlišení výplaty odměn členům statutárních orgánů za odvedenou práci oproti podílům na zisku,
krajský soud uvedl, že odměny poskytované členům statutárních orgánů je v tomto ohledu nutné
podřadit pod pojem "příjem" dle § 6 odst.
1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"), s tím, že
"pojem
tantiéma se tomuto pojmu odměna nijak nevymyká"
. Krajský soud se tak neztotožnil s námitkou, že
zákonodárce vědomým použitím pojmu "odměny" zamýšlel vyloučit některé druhy příjmů členů orgánů
obchodních společností z podrobení dani dle § 6 odst. 1 písm. c) zákona.
K žalobkyní provedenému výkladu pojmu "tantiéma" krajský soud uvedl, že jakkoliv
zákonodárce v § 187 odst. 1 obchodního
zákoníku pojmově rozlišil mezi rozhodováním valné hromady společnosti
"o stanovení tantiém"
dle písm. f) cit. ustanovení a rozhodováním o
"odměňování"
členů představenstva a dozorčí
rady dle písm. g) cit. ustanovení, tato skutečnost nemůže být překážkou posouzení tantiémy jakožto
odměny.
Krajský soud konečně nepřisvědčil ani žalobní námitce, podle níž legislativní
zkratka "dividendový příjem" zavedená v § 19 odst. 1 písm. u) zákona o daních z příjmů ve znění
účinném do 31. 12. 2007 (tj. v části druhé zákona, pojednávající o dani z příjmů právnických osob),
nemůže být brána v úvahu při interpretaci § 36 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů a vyloučit
tak podřazení pojmu "tantiéma" pod posledně citované ustanovení. Krajský soud se neztotožnil ani s
uplatněnou námitkou, podle níž případná aplikace legislativní zkratky "dividendový
příjem" v § 19 odst. 1 písm. u) zákona o daních z příjmů nebrání zdanění tantiém zvláštní sazbou
daně dle § 36 odst. 2 písm. a) téhož zákona, jelikož lze tantiému pod pojem "dividendového příjmu"
podřadit.
Žalobkyně (stěžovatelka) brojila proti rozsudkům krajského soudu kasačními
stížnostmi z důvodů podle § 103 odst. 1 písm.
a) s. ř. s., tedy nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v
předcházejícím řízení.
Stěžovatelka výslovně nekonkretizovala právní otázku, kterou měl krajský soud
nesprávně posoudit. Z kontextu kasačních stížností je však zřejmé, že nesouhlasí s krajským soudem,
pokud jde o podřazení tantiémy pod příjmy ze závislé činnosti dle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o
daních z příjmů, provedené podle ní v rozporu s § 36 odst. 2 písm. a) téhož zákona. Nad rámec této
obecné stížní námitky poté stěžovatelka v souvislosti s jejím výkladem tří pojmů, který považuje za
zásadní pro posouzení dané otázky, na některých místech uplatnila dílčí stížní námitky.
K pojmu "odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob" dle §
6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů stěžovatelka zopakovala svou žalobní námitku, že
zákonodárce vědomým použitím pojmu "odměny" zamýšlel vyloučit některé druhy příjmů členů orgánů
obchodních společností z podrobení dani dle § 6 odst. 1 téhož zákona. Uvedené stěžovatelka dokládá
rozdílným použitím pojmů "odměna" a "příjem" v rámci § 6 odst. 1 zákona o daních z příjmů. Zároveň
uvedla, že se krajský soud v tomto ohledu s žalobními námitkami dostatečně nevypořádal.
Podobně k pojmu "tantiéma" zopakovala stěžovatelka v žalobách provedený výklad a
opětovně poukázala na pojmové rozlišení v §
187 odst. 1 písm. f) a g) obchodního zákoníku a z toho rezultující neslučitelnost pojmů
"odměna" a "tantiéma". Zároveň konstatovala, že krajský soud pominul historický výklad,
"když v
minulosti vždy byly tantiémy podrobeny zvláštní dani".
I v rámci výkladu pojmu "dividendový příjem" stěžovatelka setrvala u dříve
uplatněné námitky nesprávné aplikace § 19 odst. 1 písm. u) zákona o daních z příjmů ve znění účinném
do 31. 12. 2007 s tím, že s ohledem na systematické zařazení uvedené normy nelze tam zavedenou
legislativní zkratku brát v úvahu při interpretaci § 36 odst. 2 písm. a) téhož zákona. Stěžovatelka
z opatrnosti
uvedla, že
"i pokud by z definice obsažené v § 19 daňového zákona
bylo vycházeno, je žalobce přesvědčen, že pojem dividendové příjmy zahrnuje též tantiémy"
. Svůj
závěr přitom opřela o skutečnost, že dané ustanovení [oproti § 8 odst. 1 písm. a) zákona o daních z
příjmů] výslovně nehovoří o majetkové účasti v akciové společnosti, nýbrž o pouhé účasti v ní.
Stěžovatelka konstatovala, že
"zde krajský soud zcela nesprávně nadřazuje diskutabilní výklad
prováděný právní literaturou jednoznačnému znění zákona".
Stěžovatelka konečně namítla, že zákonodárce dal vědomým rozlišením pojmů "příjem"
a "odměna" v rámci § 6 odst. 1 zákona o daních z příjmů jednoznačně najevo záměr podrobit tantiémy
zdanění zvláštní sazbou daně. Argumentovala podobným rozlišením zdanění příjmů členů družstev za
jejich práci pro družstvo a zdanění podílů na zisku z jejich členství v družstvu, aby dovodila, že
zákonodárce zcela úmyslně usiloval odlišně zdanit příjmy vyplývající z pracovní nebo obdobné
činnosti a příjmy plynoucí z "osobní" účasti na společnosti.
Stěžovatelka uzavřela, že i v případě nepřijetí jeho výkladu daná ustanovení
vzbuzují
"závažné pochybnosti o úmyslu zákonodárce"
a dle zásady
by
měl být přijat výklad
"ve prospěch poplatníka"
.
Žalovaný navrhl zamítnutí kasačních stížností.
Nejvyšší správní soud předně shledal, že kasační stížnosti směřují proti právně i
skutkově souvisejícím rozsudkům Krajského soudu v Hradci Králové, proto je spojil ke společnému
projednání a rozhodnutí (§ 39 odst. 1 s.
ř. s. za použití § 120 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasačních stížností v mezích jejich
rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadená rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by
musel přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109
odst. 2, 3 s. ř. s.).
Kasační stížnosti nejsou důvodné.
Stěžovatelka především namítla nesprávnou kvalifikaci tantiémy jako předmětu daně z
příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů.
Považuje totiž vyplácené tantiémy za příjem, z něhož se daň vybírá zvláštní sazbou daně ze
samostatného základu daně dle § 36 odst. 2 písm. a) zákona.
Podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů jsou
"odměny členů
statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob"
příjmem ze závislé činnosti. Podle odst.
3 se
"příjmy podle odstavce 1
…
rozumějí příjmy pravidelné nebo jednorázové bez ohledu na
to, zda je na ně právní nárok či nikoli"
.
Dle § 36 odst. 2 písm. a) bodu 1. zákona o daních z příjmů jsou zvláštní sazbě daně
ve výši 15 % ze samostatného základu daně podrobeny mj.
"dividendové příjmy"
.
V § 19 odst. 1 písm.
u) zákona o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2007, je zavedena legislativní
zkratka "dividendové příjmy" tak, že jimi jsou
"příjmy z účasti v akciové společnosti a příjmy z
podílu na zisku z podílového listu"
. Ze zvláštní části důvodové zprávy vlády ze dne 11. 7. 2003
k zákonu č. 438/2003 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony (sněmovní tisk č. 402/0), pak vyplývá, že zákonodárce
"navrhuje
…
zavést legislativní zkratku "dividendové příjmy" a sjednotit
používání tohoto pojmu v celém zákoně o daních z příjmů"
.
Dle § 5 odst. 5 zákona o daních z příjmů se
"(d)o základu daně
…
nezahrnují
příjmy osvobozené od daně a příjmy, pro které je dále stanoveno, že se z nich daň vybírá zvláštní
sazbou daně podle § 36 ze samostatného základu daně"
.
Pro posouzení sporné právní otázky je se zřetelem k § 5 odst. 5 zákona o daních z
příjmů je předně nutné zvážit, zda je tantiéma dividendovým příjmem ve smyslu § 36 odst. 2 písm. a)
bodu 1. zákona.
Námitka, podle níž při interpretaci daného ustanovení není s ohledem na systematiku
zákona možno přihlédnout k legislativní zkratce zavedené v § 19 odst. 1 písm. u) zákona o daních z
příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2007, tedy v části pojednávající o dani z příjmů právnických
osob, není přiléhavá. Používá-li právní předpis na více místech pojmu, pro který sám zavádí
legislativní zkratku, je nutno tento pojem vykládat pro účely celého právního předpisu shodně, nadto
pak v situaci, kdy je z úmyslu zákonodárce zachyceného
ve shora citované
důvodové zprávě zřejmé, že smyslem zavedení legislativní zkratky bylo sjednocení používání pojmu v
celém předpisu.
Nejvyšší správní soud dále přistoupil k interpretaci pojmu
"
příjmy z účasti
na akciové společnosti", který je s ohledem na § 36 odst. 2 písm. a) ve spojení s § 19 odst. 1 písm.
u) zákona o daních z příjmů pro posouzení shora vymezené právní otázky klíčový.
Z ustálené rozhodovací praxe Nejvyššího správního soudu v oblasti
interpretace
právních norem je zřejmé, že
"(p)rávní řád, založený na principech jednoty, racionality a vnitřní
obsahové bezrozpornosti, s sebou nutně přináší imperativ stejného náhledu na srovnatelné právní
instituty, byť upravené v rozdílných právních předpisech či dokonce odvětvích"
(rozsudek ze dne
26. 10. 2005, čj. 2 Afs 81/2004 - 54, č. 791/2006
Sb. NSS). Obdobně pak Nejvyšší správní soud dovodil, že
"(p)rávní řád České republiky tvoří
jednotný celek, jehož jednotlivé části jsou spolu ve vzájemných systémových souvislostech. Konkrétní
pravidlo chování proto bývá vyjádřeno často nikoliv v jediném předpise, ale v několika předpisech,
případně neposkytuje-li jeden právní předpis jednoznačnou odpověď na určitou právní otázku, je
nezbytné vyložit ji v systémových souvislostech s předpisy ostatními tak, aby tato otázka byla
spravedlivě a rozumně zodpovězena."
(rozsudek ze dne 13. 5. 2004, čj.
1 As 9/2003 - 90, č. 360/2004 Sb. NSS). Nejvyšší
správní soud proto vyložil slovní spojení "příjmy z účasti na akciové společnosti" se zřetelem k
právní úpravě obsažené v obchodním zákoníku. Pouze takový výklad je totiž v souladu se shora
uvedenými závěry Nejvyššího správního soudu způsobilý vyhovět požadavku předvídatelnosti práva a
principům legitimního očekávání a právní jistoty, jež jsou
imanentní
demokratickému právnímu
státu.
Podle § 59 odst. 1
obchodního zákoníku je vkladem společníka
"souhrn peněžních prostředků
…
nebo jiných penězi
ocenitelných hodnot
…
, které se určitá osoba zavazuje vložit do společnosti za účelem nabytí
nebo zvýšení účasti ve společnosti"
. Souladně pak dle
§ 61 odst. 1 věty první obchodního
zákoníku
"(p)odíl představuje účast společníka ve společnosti a z ní plynoucí práva a
povinnosti"
.
Z uvedených ustanovení je nepochybné, že pojem "účast" je třeba v posuzované věci a
v souladu s obchodně právní terminologií spojit s takovou účastí ve společnosti, která je vyjádřena
podílem ve smyslu § 61 odst. 1 obchodního
zákoníku. Slovní spojení "příjmy z účasti na akciové společnosti" nemůže být v tomto kontextu
vykládáno jinak, než jako příjmy plynoucí z titulu účasti ve společnosti, ve smyslu práva
souvisejícího s podílem ve společnosti podle §
61 odst. 1 obchodního zákoníku.
Nejvyšší správní soud musel posoudit, zda je tantiéma příjmem plynoucím oprávněné
osobě z účasti ve společnosti tak, aby jí bylo možné podřadit pod dividendový příjem ve smyslu
§ 36 odst. 2 písm. a) zákona o daních z
příjmů. Podle § 178 odst. 3 obchodního
zákoníku může valná hromada stanovit ze zisku schváleného k rozdělení
"podíl členů představenstva
a členů dozorčí rady na zisku (tantiému)"
. Tantiémou se tak rozumí odměna, která může být na
základě rozhodnutí valné hromady vyplácena členům představenstva či dozorčí rady akciové společnosti
ze zisku společnosti. Je však zřejmé, že tantiéma není pojmově nijak závislá na účasti ve
společnosti ve shora uvedeném smyslu, ale pouze na členství v orgánech akciové společnosti (v
představenstvu či v dozorčí radě). Nejvyšší správní soud proto nepřisvědčil ani stížní námitce, že
tantiému lze podřadit pod pojem "dividendových příjmů" proto, že § 19 odst. 1 písm. u) zákona o
daních z příjmů výslovně nepožaduje majetkovou účast ve společnosti. Nelze než zopakovat, že v
případě členů představenstva a dozorčí rady nejde o účast ve společnosti, ale o členství v jejích
orgánech. Krajský soud proto nepochybil, posoudil-li (obdobně jako správce daně a žalovaný) tantiémy
vyplácené členům představenstva a dozorčí rady stěžovatelky jako příjmy, které nemohou být podrobeny
zvláštní sazbě daně podle § 36 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů, jelikož nejde o příjmy,
které by oprávněné osobě plynuly z účasti ve společnosti.
Stěžovatelka namítla i nesprávné posouzení tantiémy jako příjmu podléhajícího dani
z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dle
§ 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z
příjmů s tím, že tantiémy nelze považovat za
"odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů
právnických osob"
podle citovaného ustanovení. Argument pro tento závěr shledávala v rozlišení
pojmů "příjem" a "odměna" v § 6 odst. 1
zákona o daních z příjmů a obdobně i v pojmovém rozlišení v
§ 187 odst. 1 písm. f) a g) obchodního
zákoníku.
Nejvyšší správní soud především připomíná, že pojem "tantiéma" byl správními orgány
i krajským soudem v předcházejícím řízení podroben relativně obsáhlému výkladu, a to včetně odkazů
na
relevantní
odbornou literaturu. Nejvyšší správní soud pak již shora v rámci odůvodnění vymezil
některé aspekty institutu tantiémy. Dále je pak nutné posoudit, zda jde o příjem podřaditelný § 6
odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů, tedy o
"odměny členů statutárních a dalších orgánů
právnických osob"
.
Tantiémy představují podíl členů představenstva a členů dozorčí rady na zisku. Jde
o nenárokovou odměnu, o níž může valná hromada akciové společnosti rozhodnout v případě, kdy je
hospodaření akciové společnosti ziskové. Tantiémy nejsou vázány na účast ve společnosti, ale na
členství v jejích orgánech. Jejich výše je dána rozhodnutím valné hromady (ta bývá v tomto ohledu
vázána stanovami), která může při stanovení výše tantiém jednotlivých osob posuzovat např. délku
doby členství v orgánu, postavení osoby v orgánu apod.
Odměny ve smyslu § 187 odst.
1 písm. g) obchodního zákoníku i tantiémy dle
§ 178 odst. 3 a
187 odst. 1 písm. f) obchodního
zákoníku jsou odměnami za výkon funkce člena orgánů akciové společnosti. Zatímco odměny dle písm. g)
citovaného ustanovení je možné vyplácet členům představenstva či dozorčí rady pravidelně (nejčastěji
měsíčně na základě smlouvy o výkonu funkce), tantiémy takový charakter s ohledem na vazbu na
(nejistou) ziskovost společnosti nutně postrádají. Pasáž stanov akciové společnosti, pojednávající o
vyplácení tantiém, lze s jistou rezervou považovat za prémiový řád
, a to pouze
pro případ ziskovosti společnosti.
Ke stěžovatelkou opakovaně namítanému pojmovému rozlišení příjmů a odměn v rámci §
6 odst. 1 zákona o daních z příjmů, jež jí vede k přesvědčení o tom, že zákonodárce tím zamýšlel
vyjmout tantiémy ze zdanění jako příjmů ze závislé činnosti a naopak je podrobit zvláštní sazbě
daně, lze přistoupit pouze v obecné rovině, tedy stejně, jak činí stěžovatelka. Ta nad rámec
upozornění na užití rozdílných pojmů v citovaném ustanovení nenabízí žádné odůvodnění, s nímž by
mohl Nejvyšší správní soud polemizovat. Nezbývá mu tak než konstatovat, že z pouhého (byť
nesporného) použití rozdílných pojmů "příjem" a "odměna" v § 6 odst. 1 zákona o daních z příjmů
nelze bez dalšího dovodit vyjmutí tantiém z režimu zdanění podle písm. c) citovaného ustanovení.
Dílčí a rovněž obecná námitka stěžovatelky, že se krajský soud s některými jejími závěry dostatečně
nevypořádal, není přiléhavá. Krajský soud se, podobně jako správní orgány, zabýval věcí v dostatečné
míře a podrobně odůvodnil svůj právní názor.
Obdobně Nejvyšší správní soud nahlédl na použití rozdílných obratů v rámci
§ 187 odst. 1 obchodního zákoníku. Ani
zde totiž stěžovatelka kromě poukazu na zmíněnou diferenci nenabídla argumenty, které by bylo možno
v odůvodnění tohoto rozsudku vypořádat. Nelze tak než konstatovat, že z pouhého odlišení tantiémy od
odměny členům orgánů akciové společnosti za výkon jejich funkce nelze bez dalšího usuzovat na to, že
budou tyto příjmy podrobeny rozdílnému zdanění. Namítla-li stěžovatelka, že krajský soud opomněl
historický výklad, nelze jí přisvědčit. Skutečnost, že v minulosti mohly být tantiémy podrobeny
zvláštní sazbě daně z příjmů, nemůže sama o sobě ovlivnit shora podaný výklad současné právní úpravy
zdanění tohoto typu příjmu.
K podřazení tantiém pod příjmy dle
§ 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z
příjmů tak Nejvyšší správní soud s odkazem na shora uvedené uzavírá, že tantiémy jsou odměnou, jež
náleží členům statutárního orgánu stěžovatelky a členům dozorčí rady stěžovatelky za splnění
podmínek uvedených v § 178 odst. 3 a
§ 187 odst. 1 písm. f) obchodního
zákoníku. Zároveň tantiémy odpovídají vymezení příjmů v
§ 6 odst. 3 zákona o daních z příjmů, a to
přes jejich nenárokový a z povahy věci nepravidelný charakter. Přestože jde nesporně o institut
odlišný od odměn poskytovaných na základě rozhodnutí valné hromady podle
§ 187 odst. 1 písm. g) obchodního
zákoníku, mají zásadní společné rysy, zejména pokud jde o titul, z něhož oprávněné osobě plynou. Z
ničeho neplyne, že by tantiémy nebyly předmětem daně podle
§ 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z
příjmů. Neobstojí ani zjevně účelová argumentace stěžovatelky, že v případě podílu na zisku členů
družstev zákonodárce předvídá zdanění zvláštní sazbou daně, přičemž členství v družstvu může
spočívat i pouze v
"pracovní či jiné účasti v družstvu"
. Je totiž zřejmé, že byť může být
jednou z podmínek členství v družstvu, danou stanovami dle
§ 226 odst. 2 obchodního zákoníků, i
pracovní vztah člena k družstvu, jedná se pouze o podmínku
fakultativní
, která nemá vliv na nutnost
splnění jiných podmínek pro členství v družstvu, zejména pokud jde o povinnost splacení členského
vkladu určeného stanovami (základní členský vklad) nebo ve stanovách určené části základního
členského vkladu (vstupní vklad) dle § 223
odst. 3 obchodního zákoníku.
K námitce stěžovatelky poukazující na nutnost aplikovat v jejím případě zásadu
,
Nejvyšší správní soud uvádí, že v daném případě s ohledem na výše provedený výklad relevantních
ustanovení nemohlo být rozumných pochybností o podrobení tantiém zdanění dle § 6 odst. 1 písm. c)
zákona o daních z příjmů. Nelze než podotknout, že předmětná zásada má místo pouze tam, kde právní
úprava ne zcela vyhovuje požadavku předvídatelnosti práva např. tím, že je zcela nepřehledná. V
takovém případě, kdy je adresátem veřejné moci zvolený výklad v mezích rozumného posouzení přípustný
a možný, je pak dle této zásady nutno vůči němu postupovat mírněji a šetřit tak podstatu a smysl
jeho základních práv a svobod. Lze konstatovat, že kdyby stěžovatelka nabízela ke svým tvrzením
argumenty, které by byly způsobilé vyvolat rozumné pochybnosti o shora uvedené interpretaci
relevantních ustanovení, mohla by tato zásada najít své uplatnění. O takový případ však v tomto
případě nešlo. Stěžovatelka v kasační stížnosti naopak na několika místech opakuje argumenty již na
jiných místech uvedené a zůstává v rovině kategorických tvrzení o "úmyslu zákonodárce" či
"jednoznačném znění zákona", která se nadto v některých případech vzájemně popírají. Ani této
námitce stěžovatelky tak nemohl Nejvyšší správní soud vyhovět.
Nejvyšší správní soud neshledal napadené rozsudky krajského soudu nezákonnými,
proto kasační stížnosti zamítl (§ 110 odst.
1 s. ř. s.).
Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů řízení o
kasačních stížnostech (§ 60 odst. 1
a
contrario
za použití § 120 s. ř. s.).
Žalovanému, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasačních stížnostech příslušelo
(§ 60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s
§ 120 s. ř. s.), soud náhradu nákladů
řízení nepřiznal, neboť mu náklady řízení nad rámec jeho běžné úřední činnosti podle obsahu spisů
nevznikly.
V Brně dne 22. října 2009
JUDr. Michal Mazanec