Stanoví-li zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty, v § 73
odst. 11 výslovně lhůty, v nichž lze uplatnit nárok na odpočet daně, pak je vyloučeno
posouzení běhu lhůt podle § 47 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2009, čj.
2 Afs 32/2009 – 53)
Prejudikatura: č. 1438/2008 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Žalobce (dále též "stěžovatel") včasnou kasační stížností napadl shora uvedený
rozsudek krajského soudu, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 25.
6. 2008, č. j. 3415/08-1300. Tímto rozhodnutím žalovaný zamítl odvolání žalobce proti dodatečnému
platebnímu výměru Finančního úřadu v Trhových Svinech ze dne 30. 11. 2007, č.j.
26527/07/078970/3456, jímž mu byla dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období
červenec 2004 ve výši 154 403 Kč.Důvodem vyměření daně bylo nezahrnutí pořízení zboží z jiného
členského státu EU do daňového přiznání. Žalovaný v odvolacím rozhodnutí odmítl tvrzení žalobce o
zdanění na základě Jednotné celní deklarace (JCD) i tvrzení o tom, že v průběhu daňové kontroly
požadoval uplatnění daně na vstupu a nárok na její odpočet a zdůraznil, že k ukončení daňové
kontroly došlo až v době, kdy bylo uplatnění nároku na odpočet vyloučeno.
Žalobu podanou proti tomuto rozhodnutí krajský soud zamítl s odůvodněním, že
daň z přidané hodnoty byla žalobci doměřena v souladu se zákonem, neboť dovezené zboží se stalo
jejím předmětem podle § 2 odst. 1 písm.
c) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH") a podle
§ 25 odst. 1 a
§ 108 odst. 1 písm. f) téhož zákona
žalobci vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit. Při posouzení lhůty pro uplatnění nároku na
odpočet vycházel krajský soud z ust. § 73 odst.
11 zákona o DPH, jako ze speciální úpravy ve vztahu ke lhůtě uvedené v
§ 47 odst. 1,
2 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"). Stejně tak je speciálním ustanovením § 103 odst.
2 zákona o DPH upravující podání dodatečného daňového přiznání ve vztahu k ust. § 41 odst. 2
daňového řádu. Žalobní námitku porušení § 16 odst. 8 daňového řádu označil krajský soud za
nekonkrétní.
Stěžovatel proti tomu v kasační stížnosti namítá nesprávné posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení ve smyslu
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Podle
jeho názoru ust. § 103 odst. 2 zákona o DPH opravňuje k podání dodatečného daňového přiznání ve
lhůtě počítané podle zvláštního předpisu, jímž je daňový řád, stanovící lhůty pro přiznání
nadměrného odpočtu v § 47 odst. 1 a 2. Na běh této lhůty pak má vliv zahájení daňové kontroly dne
22. 11. 2006, které vyloučilo možnost podání dodatečného daňového přiznání do doby pravomocného
rozhodnutí o doměření daně, ovšem současně přerušilo lhůtu pro jeho podání. Stěžovatel tak nemohl
učinit dodatečné daňové přiznání v době kontroly, ovšem mohl tak učinit ve lhůtě podle § 47 daňového
řádu, neboť ve zvláštním zákoně, jímž je zákon o DPH, není o lhůtě k podání dodatečného daňového
přiznání stanoveno jinak.
Na běh lhůty má dále vliv existence úkonu směřujícího k vyměření
daně nebo k jejímu dodatečnému stanovení; v jeho důsledku lhůta k uplatnění nadměrného odpočtu končí
dne 31. 12. 2009. Pokud krajský soud argumentuje ustanovením § 73 odst. 11 zákona o DPH, je třeba
vycházet z toho, že zdaňovacím obdobím byl červenec 2004, ovšem po zahájení daňové kontroly dne 22.
11. 2006 byl stěžovatel vyloučen z možnosti podat dodatečné daňové přiznání a lhůta zde uvedená
neběžela; byla přerušena úkonem správce daně a po skončení překážky (30. 11. 2007) počala běžet
znovu. Rozlišuje-li krajský soud mezi lhůtou pro doměření daně a lhůtou pro uplatnění nároku na
daňový odpočet, je jeho úvaha mylná. Lhůty jsou stanoveny zákonem a správce daně je musí respektovat
bez ohledu na vědomost daňového subjektu o výsledcích podnikání. Výklad užitý krajským soudem by
znamenal při tříletém trvání daňové kontroly znemožnění opravy daňové povinnosti ve prospěch
daňového subjektu. Stěžovatel nakonec upozorňuje na principy právní jistoty a předvídatelnosti
právní regulace v oblasti daňového práva, na nezbytnost výkladu ve prospěch daňového subjektu v
případech s výkladovými alternativami a na povinnost správce daně dbát na zachování práv ve smyslu §
2 odst. 1 daňového řádu. V daném případ žalovaný takto nepostupoval a krajský soud nesprávně
posoudil právní otázku běhu lhůt k podání dodatečného daňového přiznání a k uplatnění nadměrného
odpočtu. Proto stěžovatel navrhuje zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci krajskému soudu k
dalšímu řízení.
Žalovaný se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožňuje s právním názorem
krajského soudu na běh rozhodných lhůt. Ustanovení § 73 odst. 11 zákona o DPH považuje za přednostní
ve vztahu k obecné úpravě podávání dodatečného daňového přiznání uvedené v § 41 daňového řádu. Názor
o záměrném prodlužování kontrol za účelem zmaření možnosti podání dodatečného daňového přiznání je
nepodložený. Byť tomu tak vždy nebylo, v posledních letech jsou kontroly trvající déle než dva roky
výjimkou, nehledě na možnost ochrany před nečinností správce daně postupem podle § 34c daňového
řádu. V tomto konkrétním případě navíc délka kontroly plně odpovídala v ní prováděným nezbytným
úkonům. Zákonodárce stanovil kratší lhůtu pro uplatnění nároku na odpočet z důvodu zamezení
spekulacím, např. z hlediska dosažení výhodnějšího koeficientu při povinnosti krácení odpočtu.
Daňový subjekt je oprávněn uplatnit nárok na odpočet v řádném daňovém přiznání v roce, v němž nárok
vznikl a ust. § 73 odst. 11 zákona o DPH umožňuje uplatnění v dodatečném daňovém přiznání. Kratší
lhůta, u níž není přípustné přerušení, zamezuje daňovým podvodům. Důsledky, které marné uplynutí
lhůty může pro plátce mít, zákonodárce zmírnil až s účinností od 1. 1. 2009, a to jen pro případy
povinnosti k odvedení daně a nároku na odpočet u téhož plátce. Tato změna by však na daný případ
nedopadla, neboť stěžovatel pořízení zboží od holandského dodavatele do daňového přiznání vůbec
nezahrnul. Žalovaný si je vědom, že pokud by nedošlo k zániku nároku na daňový odpočet, stěžovatel
by podmínky pro jeho přiznání splnil. Od uplynutí lhůty však nelze odhlédnout. Podle žalovaného se
ani nejedná o nejasnou právní úpravu a z toho plynoucí možnost více způsobů výkladu. Proto navrhuje
zamítnutí kasační stížnosti.
Důvodnost kasační stížnosti Nejvyšší správní soud posoudil v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů (§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s.).
Mezi účastníky řízení není sporu o skutkových okolnostech věci, stěžovatel ani
oproti předchozím řízením v kasační stížnosti již nebrojí proti závěru, že byl povinen daň z přidané
hodnoty přiznat, ani netvrdí že správce daně nepostupoval při kontrole podle § 16 odst. 8 daňového
řádu. Ze spisu lze shrnout, že rozhodným zdaňovacím obdobím byl červenec r. 2004, daňová kontrola
byla u stěžovatele zahájena správcem daně dne 22. 11. 2006 a ukončena dne 30. 11. 2007, kdy byl
vydán i dodatečný platební výměr. Dodatečné daňové přiznání, v němž byl uplatněn nárok na odpočet,
bylo stěžovatelem podáno dne 10. 12. 2007 a posouzeno jako odvolání, jehož náležitosti k výzvě
doplnil.
Stěžovateli tedy vznikla povinnost přiznat daň podle § 25 odst. 1 a 2 zákona o DPH
v souvislosti s pořízením zboží z jiného členského státu a byl povinen ji uvést do daňového přiznání
za zdaňovací období, kdy mu vznikla povinnost přiznat daň. Podle § 108 odst. 1 písm. f) zákona o DPH
byl povinen tuto daň nejen přiznat, ale i zaplatit. Daňové přiznání za měsíc červenec r. 2004
stěžovatel měl podat a také podal v srpnu r. 2004, ovšem pořízení předmětného zboží z jiného
členského státu do něj nezahrnul a tedy ani neuplatnil nárok na nadměrný odpočet. To učinil až v
dodatečném daňovém přiznání podaném za toto zdaňovací období dne 10. 12. 2007.
Podle § 73 odst. 7 zákona o DPH má plátce nárok na odpočet daně při pořízení zboží
z jiného členského státu, pokud mu při tomto pořízení vznikla povinnost přiznat daň. Nárok na
odpočet daně lze uplatnit nejdříve v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém plátci vznikla
povinnost přiznat daň podle § 25. Nejdříve tedy nárok na odpočet mohl stěžovatel uplatnit v daňovém
přiznání podaném v srpnu r. 2004 za zdaňovací období měsíce července.
Podle § 73 odst. 11 zákona o DPH lze nárok na odpočet daně uplatnit v řádném
daňovém přiznání nejpozději za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém mohl být nárok
na odpočet daně uplatněn. Po uplynutí této lhůty lze nárok na odpočet daně uplatnit v dodatečném
daňovém přiznání. Nárok na odpočet daně nelze uplatnit po uplynutí 3 let od konce zdaňovacího
období, ve kterém mohl být nárok nejdříve uplatněn.
Zákon o DPH tedy umožňuje uplatnění nároku i později než v řádném daňovém přiznání
za rozhodné zdaňovací období, a to buď v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období téhož
kalendářního roku, nebo v dodatečném daňovém přiznání; zde ovšem váže tříletou lhůtu k nejdříve
možnému uplatnění, což je následující měsíc po rozhodném zdaňovacím období. Takto počítáno, bylo
dodatečné daňové přiznání stěžovatelem podáno po lhůtě. To stěžovatel nerozporuje; tvrdí však, že
lhůta měla být počítána podle § 47 odst. 1 daňového řádu a s ohledem na přerušující úkon, měla být
přerušena podle odst. 2 téhož ustanovení.
K možnostem uplatnění nároku na odpočet se Nejvyšší správní soud vyjádřil šířeji v
rozsudku ze dne 5. 2. 2009, č.j. 9 Afs 2008-97:
Jakkoliv lze konstatovat, že uplatnění nároku na
odpočet daně v řádném či dodatečném přiznání k dani je nejčastějším způsobem uplatnění tohoto
nároku, není způsobem jediným. Nárok na odpočet daně z přidané hodnoty lze bezesporu uplatnit jak
prostřednictvím řádných opravných prostředků (odvolání), tak prostřednictvím mimořádných opravných
prostředků. Nárok na odpočet daně z přidané hodnoty lze uplatnit i v průběhu daňové kontroly, a to
ve smyslu ustanovení § 16 odst. 8 zákona o správě daní a poplatků.
Pro daný případ to však nemá
podstatný význam. Od tvrzení o uplatnění nároku na odpočet v průběhu kontroly stěžovatel sám
upustil; povinnost správce daně vyplývající z § 16 odst. 8 daňového řádu (
přihlédnout ke všem
okolnostem zjištěným při kontrole
) pak nelze vykládat tak, že sám posoudí, zda by nárok na
odpočet mohl daňovému subjektu vzniknout a pak tento nárok sám přizná bez ohledu na projevenou vůli
daňového subjektu. Nelze odhlédnout od skutečnosti, že je právem daňového subjektu, zda nárok na
odpočet uplatní či nikoliv. Ve spise je založeno jen uplatnění tohoto nároku stěžovatelem podané až
po lhůtě stanovené v § 73 odst. 11 zákona o DPH.
Pro posouzení důvodnosti uplatněných kasačních námitek je třeba nejprve vážit vztah
daňového řádu a zákona o DPH. Lze přisvědčit krajskému soudu v názoru, že daňový řád je obecným
procesním předpisem upravujícím správu daní a poplatků, přičemž zvláštní zákony mohou obsahovat
vlastní speciální právní úpravu. Vztah mezi těmito zákony, není-li v nich výslovně upraven, je třeba
posuzovat prostřednictvím obvyklých výkladových metod. Ve vzájemném vztahu pak norma speciální má
přednost před normou generální (
lex specialis
derogat generali)
. Pokud tedy zvláštní zákon,
zde zákon o DPH, upravuje některé procesní otázky odlišně od daňového řádu, je třeba vycházet ze
zákona o DPH, jako zákona speciálního, pokud vztah těchto zákonů v rozhodné otázce není výslovně
upraven jinak.
Zákon o DPH oproti daňovému řádu výslovně upravuje podávání daňových přiznání (§
101), a to včetně podávání dodatečných daňových přiznání (§ 103). Je pravdou, že zákon o DPH v § 103
odst. 2 obsahuje odkaz na zvláštní zákon, jímž míní daňový řád, při stanovení lhůty k podání
dodatečného daňového přiznání, ovšem pouze pro případ snížení daňové povinnosti souhrnem oprav.
Podmínky pro uplatnění nároku na odpočet daně, jsou pak obsaženy samostatně v § 73 zákona o DPH.
Stanoví-li zákon o DPH výslovně lhůty, v nichž daňový subjekt může uplatnit nárok na odpočet (§ 73
odst. 11), pak je vyloučeno posuzovat tyto lhůty podle daňového řádu.
V tom lze krajskému soudu přisvědčit, stejně tak jako v argumentaci, že je třeba
rozlišovat lhůty pro doměření daně a lhůty pro uplatnění nároku na nadměrný odpočet a že není
vyloučeno, aby každá z těchto lhůt byla počítána podle jiného předpisu. Krajský soud přitom
argumentuje tím, že lhůta pro správce daně k vyměření či doměření daně může být delší, neboť ten
nemá na rozdíl od daňového subjektu vědomost o podkladech pro její stanovení získá je později,
zpravidla daňovou kontrolou. To jistě není vhodná ani přiléhavá argumentace, a už vůbec nemůže být
takto obecná, neboť jsou daně, u nichž je časový prostor pro daňový subjekt i správce daně vymezen
shodně.
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu např. v usnesení ze dne 2. 8. 2007, č.
j. 1 Afs 20/2006 - 60 (zveřejněno pod č.1438/2008
Sb. NSS) vyslovil, že
je-li daňový subjekt povinen v subjektivní lhůtě předložit dodatečné daňové
přiznání nebo hlášení (§ 41 odst. 1 daňového řádu) nebo chce-li tak učinit, zjistí-li, že jeho
daňová povinnost má být nižší nebo daňová ztráta vyšší (§ 41 odst. 4 daňového řádu), může je platně
podat v týchž objektivních propadných lhůtách, jaké zákon stanoví správci daně pro vyměření daně,
doměření daně či přiznání nároku na daňový odpočet (§ 47 odst. 1, 2 daňového řádu), tzn. do 3 let,
nejpozději však do 10 let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové
přiznání nebo hlášení, nebo v němž vznikla daňová povinnost, aniž by zde byla současně povinnost
daňové přiznání či hlášení podat.
Tento výklad se však výslovně netýkal daně z přidané hodnoty.
Nepřesná úvaha krajského soudu však nic nemění na jeho závěru opřeném o ustanovení zákona o DPH a
sama o sobě nemůže odůvodnění rozsudku zpochybnit natolik, že by rozsudek bylo možno označit za
nepřezkoumatelný a bylo jej třeba proto zrušit.
Důvodová zpráva k ustanovení § 73 zákona o DPH (stejně tak jako důvodové zprávy k
jeho rozhodným novelám) k příčinám stanovení speciální lhůty k uplatnění nároku na odpočet daně
mlčí. Obecně jsou však odlišnosti od základního pravidla vždy odvozeny od specifika upravovaného
předmětu, zde od specifického nároku na daňový odpočet, a lze připustit, že důvodem pro omezení
lhůty pro uplatnění tohoto nároku je možnost spekulací při možnosti jeho uplatnění v delším časovém
období. Citované ustanovení tak s uplynutím lhůty tří let počítané od první možnosti uplatnění
nároku na odpočet spojuje zánik této možnosti.
Provádění daňové kontroly ovšem v tomto případě vytváří otázku další, a to, zda má
či nemá vliv na běh lhůty k podání dodatečného daňového přiznání, pokud se jím uplatňuje nárok na
daňový odpočet. Zákon o DPH vlastní úpravu daňové kontroly nemá, stejně tak jako neupravuje její
vliv na běh lhůty, kterou stanoví jako nejzazší pro uplatnění nároku na daňový odpočet. Právní
úprava obsažená v § 73 a § 103 zákona o DPH má sice přednost před právní úpravou obsaženou v § 41
daňového řádu, ovšem logicky jen v otázkách, které upravuje. Ustanovení § 41 daňového řádu tedy není
vyloučeno z aplikace zcela a platí zde zápověď podání dodatečného daňového přiznání poté, co správce
daně učinil úkon směřující k přezkoušení správnosti daňové povinnosti za období, kterého by se
dodatečné daňové přiznání týkalo. Ostatně správce daně podle tohoto ustanovení také postupoval a o
nemožnosti podání dodatečného daňového přiznání v průběhu kontroly stěžovatele při zahájení kontroly
poučil. Neplatí zde ovšem ustanovení o lhůtách, neboť ty ve vztahu k možnosti uplatnění nároku na
odpočet upravuje zákon o DPH, který ovšem nepředpokládá možnost prodloužení lhůty v důsledku
přerušujících úkonů tak, jak upravuje § 47 odst. 2 daňového řádu.
Nelze přisvědčit stěžovateli v tom, že je zde možný dvojí výklad a za takové
situace měl žalovaný zvolit výklad svědčící ve prospěch daňového subjektu. Dvojí výklad znamená, že
zákon, jeho ustanovení, či jejich vzájemný vztah jsou nejasné a i při použití výkladových metod lze
dospět k různým závěrům. Výklad, který stěžovatel prezentuje jako možný, nerespektuje vztah daňového
řádu a zákona o dani z přidané hodnoty v rozhodných ustanoveních a ze zákona o DPH se opírá o
ustanovení, které se na jeho případ nevztahuje. Není tu tedy výkladových alternativ, z nichž by měla
být volena ta, která více dbá ochrany jeho práv. Ostatně byl to stěžovatel, který jako daňový
subjekt nepřiznal daň, k níž byl povinen, čímž se připravil i o možnost uplatnění nároku na s ní
souvisící daňový odpočet. Pokud tvrdil v daňovém řízení, že si nebyl vědom povinnosti přiznání daně
(resp. tvrdil, že daň uhradil v průběhu celního řízení), přinejmenším tuto skutečnost musel seznat z
předmětu daňové kontroly, z toho které jeho obchodní transakce byly prověřovány. Nárok pak mohl
uplatnit v rámci kontroly, nikoliv zapovězeným dodatečným daňovým přiznáním, ale jako skutečnost při
kontrole zjištěnou; učinil tak ovšem až po uplynutí prekluzivní lhůty k uplatnění tohoto nároku.
Proto také stěžovatel nemůže ničeho vytěžit z poukazu na možnost zmaření uplatnění nároku neúměrnou
délkou daňové kontroly, nehledě na to, že v jeho případě byla kontrola řádně a v rámci běžící lhůty
pro vyměření daně zahájena a její délka byla zcela přiměřená nezbytnému šetření věci.
V daném případě tedy nebyly naplněny namítané kasační důvody a soud neshledal ani
důvody, pro které by měl rozhodnutí zrušit pro pochybení, k nimž by měl přihlížet mimo uplatněné
námitky podle § 109 odst. 3 s. ř. s.
Proto Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.).
Stěžovatel, který neměl v tomto přezkumném soudním řízení úspěch, nemá právo na
náhradu nákladů řízení a úspěšnému žalovanému náklady řízení nevznikly. Proto soud rozhodl, že se
žalovanému právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává
(§ 60 odst. 1,
§ 120 s. ř. s.).
V Brně dne 28. srpna 2009
JUDr. Miluše Došková