Daň z přidané hodnoty: dodání zboží osvobozeného od daně do jiného členského státu Evropské
unie; důkazní břemeno
Důkazní břemeno o dodání zboží osvobozeného od daně z přidané hodnoty do jiného
členského státu Evropské unie (§ 64 odst.
1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty), tj. prokázání faktického odeslání zboží z tuzemska plátcem osobě registrované k
dani z přidané hodnoty v jiném členském státě, leží na plátci, který zdanitelné plnění uskutečňuje.
Písemné prohlášení kupujícího o přepravě zboží (§ 64 odst. 5 citovaného zákona) je způsobilým
důkazem jen za předpokladu, že odpovídá zjištěnému skutkovému stavu. V případě pochybností je
prodávající povinen prokázat existenci dobré víry, že se svým jednáním neúčastnil daňového podvodu,
tedy např. že v rámci svých obchodních aktivit přijal dostatečná opatření bránící riziku možného
daňového podvodu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 7. 2010, čj.
8 Afs 14/2010 - 95).
Prejudikatura: č. 599/2005 Sb.NSS; nález Ústavního soudu č. 73/2001 Sb.ÚS (sp. zn.
IV. ÚS 402/99); rozsudky Soudního dvora ze dne
27. 3. 1963, Da Costa en Schaake (28/62 až 30/62, Recueil, s. 61)*, ze dne 6. 10. 1982, CILFIT a
další (283/81, Recueil, s. 3415)**, ze dne 4. 11. 1997, Parfums Christian Dior (C-337/95, Recueil,
s. I-6013)***, ze dne 12. 1. 2006, Optigen a další (C-354/03, C-355/03 a C-484/03, Sb.rozh., s.
I-00483), ze dne 6. 7. 2006, Kittel a Recolta Recycling (C-430/04 a C-440/04, Sb.rozh., s. I-6161),
ze dne 27. 9. 2007, Teleos a další (C-409/04, Sb.rozh., s. I-7797) ze dne 21. 2. 2008 Netto
Supermarket (C-271/06, Sb. rozh., s. I-771).
Věc: Společnost s ručením omezeným MAKRO Cash & Carry ČR proti Finančnímu ředitelství pro
hlavní město Prahu o daň z přidané hodnoty, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 7. 8. 2007, čj. 12679/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263066/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období červen 2004 ve výši 396 479 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12683/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263083/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období červenec 2004 ve výši 2 030 133 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12685/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263094/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období srpen 2004 ve výši 2 742 411 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12688/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263111/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období listopad 2004 ve výši 1 683 007 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12691/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263138/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období únor 2005 ve výši 1 744 719 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12690/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263134/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období leden 2005 ve výši 717 479 Kč.
Rozhodnutím ze dne 9. 8. 2007, čj. 12692/07-1300-100719, žalovaný zamítl odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Finančního úřadu pro Prahu 5 ze dne 20. 6. 2006, čj.
263140/06/005512/7934, kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací
období březen 2005 ve výši 926 117 Kč.
II. Řízení před Městským soudem v Praze
Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobami u Městského soudu v Praze, který je
spojil ke společnému projednání a rozsudkem ze dne 29. 5. 2008, čj. 11 Ca 265/2007 - 87, zamítl.
Ke kasační stížnosti žalobce Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 28. 4. 2009,
čj. 8 Afs 87/2008 - 124, zrušil rozsudek
městského soudu pro nepřezkoumatelnost a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení.
Městský soud poté rozsudkem ze dne 30. 9. 2009, čj. 11 Ca 265/2007 - 136, žaloby
znovu zamítl.
Vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu se městský soud zabýval namítanou
nepřezkoumatelností správních rozhodnutí v důsledku nevypořádání se se všemi odvolacími námitkami.
Námitka, podle níž žalobce v podání ze dne 7. 7. 2006 uvedl, že jej Policie České republiky výslovně
požádala, aby pokračoval v dodávkách zboží odběratelům ze Slovenska v režimu osvobození od daně z
přidané hodnoty, k čemuž doložil zápisy z jednání s pracovníky policie ze dne 18. 1. 2005 a ze dne
14. 1. 2005, nebyla podle městského soudu uplatněna v odvolání proti dodatečným platebním výměrům,
ale v rámci doplnění vyjádření daňového subjektu ke zprávě o daňové kontrole. Městský soud
konstatoval, že zástupce žalobce uplatnil tuto námitku v situaci, kdy již byla rozhodnutí vydaná v
prvním stupni doručena "přímo“ daňovému subjektu (7. 7. 2006) a teprve následně jeho zástupci (dne
17. 10. 2006). Tvrzení, že námitka byla zopakována při ústním jednání dne 29. 6. 2007, nemá podle
městského soudu oporu ve správním spisu. Protokol z jednání, jehož předmětem bylo projednání
důkazních prostředků k odvolání, totiž pouze shrnuje, které důkazní prostředky byly předloženy v
průběhu daňové kontroly a následně v souvislosti s odvoláním.
Městský soud nesouhlasil s tím, že tato námitka nebyla v napadených rozhodnutích
pojednána. Žalovaný se totiž vypořádal s předmětným podáním žalobce na straně 6 rozhodnutí, byť v
odlišných souvislostech. Důvodem bylo, že se obsah odvolání lišil od později podané žaloby. V
odvolacím řízení podání ze dne 7. 7. 2006 argumentovalo proti porušení procesních práv daňového
subjektu [§ 16 odst. 8 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád“)]. V článku III. odvolání ze dne 26. 7. 2006
žalobce namítl, že nebyl seznámen se stanoviskem ke svým výhradám k závěrům správce daně a blíže
obsahem podání ze dne 7. 7. 2006 neargumentoval. V odvolání žalobce argumentoval podáním ze dne 7.
7. 2006 jako vyjádřením ke zprávě o kontrole, zatímco v žalobě toto podání označil za součást
odvolání. Námitka podle městského soudu neobstála, protože napadená rozhodnutí obsahují odůvodnění k
této okolnosti a je z nich zřejmé stanovisko žalovaného k namítanému porušení procesních práv.
Dále městský soud uvedl, že neobstojí argumentace žalobce, podle níž nemůže být
sankcionován za splnění požadavku Policie České republiky, aby se choval určitým způsobem. Doměření
daně z přidané hodnoty pak není sankcí, ale důsledkem platné a účinné právní úpravy. Správce daně
netrestal žalobce, ale pouze mu doměřil daň. K tomu byl povinen na základě platné právní úpravy. Z
tohoto důvodu nebylo podle městského soudu možné vycházet z právního názoru vyjádřeného v jeho
rozsudku ze dne 19. 9. 2006, čj. 10 Ca 52/2005 - 54.
Městský soud také zpochybnil důvodnost námitky v řízeních vedených u něj pod sp.
zn. 11 Ca 265/2007, 11 Ca 266/2007, 11 Ca 267/2007 a 11 Ca 271/2007. Daňová řízení v těchto věcech
se totiž vztahují ke zdaňovacím obdobím předcházejícím lednu 2005.
Námitka však podle městského soudu nebyla důvodná ani ve věcech vedených u něj pod
sp. zn. 11 Ca 272/2007, 11 Ca 273/2007 a 11 Ca 274/2007, kdy předmětem řízení jsou zdaňovací období
únor 2005, leden 2005 a březen 2005. Z dopisu ze dne 14. 1. 2005, který žalobce adresoval
Policejnímu presidiu, ani ze zápisu z jednání s pracovníky Policejního presidia ze dne 18. 1. 2005,
nevyplynul požadavek, aby se žalobce zachoval určitým způsobem. Ve věci nebyl podstatný prodej zboží
žalobcem, ale to, že se mu nepodařilo prokázat prodej zboží do jiného členského státu a splnění
podmínek pro osvobození od daně s nárokem na odpočet. Nikdo nenutil žalobce k tomu, aby uplatňoval,
nebo neuplatňoval nárok na odpočet, popř. aby byly, nebo nebyly řádně prokázány vývozy zboží do
jiného členského státu. Dohodl-li se žalobce s policií (tedy nikoliv plnil její požadavky) na
setrvání v dosavadní praxi a pokračování v prodeji, nemá to souvislost s daňovými dopady takového
postupu. Pokud by žalobce prokázal, že zboží bylo vyvezeno do jiného členského státu, neměla by z
daňového hlediska žádný vliv skutečnost, že se tak dělo na základě předchozí konzultace s Policejním
presidiem.
Pokud jde o důvodnost ostatních žalobních námitek, městský soud setrval na závěrech
uvedených v rozsudku ze dne 29. 5. 2008, čj. 11 Ca 265/2007 - 87.
Ze spisového materiálu bylo městskému soudu patrno, že správce daně v rámci
kontroly daně z přidané hodnoty, provedené na základě žádosti slovenských daňových orgánů v rámci
ověřování údajů o uskutečněných dodáních zboží do jiných členských států, u nichž bylo uplatněno
osvobození od daně z přidané hodnoty, vzhledem k podanému daňovému přiznání žalobce, požadoval od
daňového subjektu prokázání skutečnosti, že uvedená uskutečněná zdanitelná plnění byla skutečně
dodáním zboží do jiného členského státu ve smyslu
§ 13 odst. 2 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH“). Žalobce doložil k výzvě správce daně faktury a
písemná čestná prohlášení odběratelů o dodání zboží do jiného členského státu. Správce daně tato
prohlášení po dalším šetření zpochybnil a uzavřel, že neprokazují jednoznačně dodání zboží do jiného
členského státu.
Městský soud shledal postup a závěry správních orgánů zákonnými. Žalobce podle něj
nedostál povinnosti prokázat všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v přiznání, hlášení a
vyúčtování, nebo k jejichž průkazu byl správcem daně vyzván. Z tohoto důvodu nebylo ani možné
posoudit dostatečně spolehlivě věrohodnost údajů uvedených žalobcem v daňovém přiznání. Důkazní
prostředky, které žalobce předložil, podle městského soudu neobjasnily pochybnosti o údajích
uvedených žalobcem v daňovém přiznání. Závěr správce daně o nevěrohodnosti tvrzení žalobce před
správními orgány o důvodnosti přiznání osvobození od placení daně z přidané hodnoty má oporu ve
spisu a je správný. V případě důkazů, které žalobce k prokázání svých tvrzení navrhoval, jde podle
městského soudu o dokladové prokazování, které nemůže vyvrátit vzniklé pochybnosti o tom, že ke
skutečnému dodání od jiného členského státu Evropské unie v rozsahu vymezeném doklady fakticky
došlo.
Městský soud neshledal důvodnou ani námitku týkající se nesprávného postupu
správních orgánů při hodnocení důkazů. Správce daně nepřekročil rámec hodnocení dokazování vymezený
v § 2 odst. 2 a 3 daňového řádu. Žalovaný se podrobně zabýval jednotlivými důkazními prostředky,
zejména výsledky mezinárodní spolupráce správců daně v oblasti daně z přidané hodnoty, provedl i
podrobné hodnocení těchto důkazů a své závěry o jejich hodnotě vzhledem k dokazovaným skutečnostem
odůvodnil. Městský soud připomněl, že formální správnost dokladů, předložených daňovým subjektem,
nevylučuje oprávnění správce daně zjišťovat skutečný stav věci. V posuzované věci se jednalo o
daňové řízení, ve kterém daňový subjekt musí prokázat svá tvrzení uvedená v daňovém přiznání.
Správce daně měl pochyby, zda došlo k faktickému uskutečnění plnění deklarovaného v daňovém
přiznání, u něhož v daňovém přiznání uplatnil osvobození od daně. Důvodem k dodatečnému vyměření DPH
bylo, že správce daně nepovažoval za vyvrácené své pochybnosti o uskutečnění dodání zboží.
Podle § 64 odst. 5 zákona o DPH má být základním důkazním prostředkem písemné
prohlášení pořizovatele zboží o přepravě zboží do jiného členského státu. Žalobce v posuzované věci
čestné prohlášení tohoto obsahu předložil. Městský soud ovšem nesouhlasil s názorem žalobce, že by
tento důkazní prostředek měl být důkazem absolutním a nezpochybnitelným. Došlo-li ke zpochybnění
pravdivosti předložených čestných prohlášení, správce daně zcela v souladu s daňovým řádem vyzval
žalobce k prokázání jeho tvrzení, uvedeného v daňovém přiznání, jiným způsobem. Bylo výhradně na
žalobci, aby dodání zboží do Slovenské republiky prokázal jinými důkazními prostředky.
Argumentace žalobce rozsudkem Soudního dvora ve věci
Teleos plc a další
proti Commissioners of Customs & Excise
, C-409/04, Sbírka rozhodnutí 2007, s.
I-07797 (dále jen "
Teleos“
), nebyla podle městského soudu případná a bylo nutné
vycházet z předmětu daňového řízení, které bylo s žalobcem vedeno. Judikaturu týkající se daňových
řetězců [rozsudek Soudního dvora ze dne 12. 1. 2006 ve spojených věcech
Optigen Ltd,
Fulcrum Electronics Ltd a
Bond
House Systems Ltd proti Commissioners of Customs &
Excise
, C-354/03, C-355/03 a C-484/03, Sbírka rozhodnutí 2006, s. I-00483 (dále jen
"
Optigen
“)] nelze aplikovat bezvýhradně. Rozhodnutí ve věci
Teleos
řešilo obdobnou situaci jako v případu žalobce, ale bylo vydáno až po
vydání žalobami napadených rozhodnutí, a navíc řeší předběžnou otázku, nikoliv věc samotnou. Soudní
dvůr v něm také dospěl k závěru, že daňový subjekt, který nese v daňovém řízení břemeno tvrzení i
důkazní, musí prokázat, že zboží opustilo území prodávajícího a bylo fyzicky dodáno kupujícímu do
jiného členského státu.
V posuzované věci k jednoznačnému prokázání uvedených skutečností nedošlo, čímž
bylo ve smyslu uvedeného rozhodnutí Soudního dvora zpochybněno postavení žalobce. Ten může být "v
lepší pozici“ pouze tehdy, je-li v řízení prokázáno, že přijal všechna opatření, která po něm mohou
být rozumně požadována. Dodavatel zboží má výhodnější postavení při uplatnění osvobození od daně
pouze tehdy, nejde-li mu přičíst k tíži jakýkoliv podíl na daňových podvodných jednáních jiných
subjektů. Tento požadavek s sebou přináší potřebu prokázat konkrétními důkazy, že se dodavatel
choval při realizaci podnikatelské činnosti dostatečně rozumně a opatrně a že k deklarovanému plnění
skutečně došlo.
Městský soud uzavřel, že se žalobce nedůvodně spoléhal výhradně na písemná
prohlášení pořizovatelů zboží, přestože i Soudní dvůr formuloval potřebu (resp. povinnost)
dodavatele přijmout navíc opatření, která po něm mohou být rozumně a spravedlivě požadována.
Požadavek správce daně, aby žalobce předložil další doklady nad rámec listin výslovně uvedených v
zákoně o DPH k uplatnění osvobození od DPH, proto není v rozporu s judikaturou Soudního dvora. Podle
městského soudu si lze představit existenci dalších dokladů, kterými by v rámci rozumného chování
při podnikatelské činnosti bylo možné uvedené skutečnosti doložit (např.doklady o uskladnění zboží,
doklad o provedených inventurách, doklad o přepravě či o přihlášení ke zdanění). Pravdivost čestných
prohlášení lze mít za vyvrácenou s ohledem na zjištění učiněná správcem daně v rámci mezinárodní
spolupráce daňových orgánů členských států Evropské unie, s nimiž byl žalobce v průběhu daňového
řízení seznámen. Námitka, podle níž žalobce nebyl seznámen s výsledky zjištění správce daně a
rozhodnutí žalovaného je v této části nepřezkoumatelné, proto neobstojí.
Městský soud nepřitakal ani námitkám týkajícím se porušení procesních práv žalobce
v souvislosti s projednáním zprávy o daňové kontrole. Tvrzení, že žalobce považuje zprávu o daňové
kontrole za neprojednanou, nemají podle městského soudu oporu ve správním spisu. Žalobce se totiž
zúčastnil jednání, jehož předmětem bylo projednání zprávy o daňové kontrole, a tuto zprávu převzal.
Městský soud uzavřel, že žalobce nebyl zkrácen na svých právech a nebyl zbaven možnosti uplatnit
požadavek na doplnění výsledků daňové kontroly, neboť v průběhu daňové kontroly správce daně sdělil
své pochybnosti žalobci, a ten měl možnost na ně reagovat. To, že žalobce následně reagoval na
závěry ve zprávě o daňové kontrole uvedené, nelze hodnotit jako neprojednání zprávy o daňové
kontrole resp. jako zkrácení práv žalobce, která mu v rámci daňové kontroly náleží.
Žalobce (stěžovatel) brojil proti rozsudku městského soudu kasační stížností.
Dovolal se stížních důvodů podle § 103 odst.
1 písm. a) s. ř. s., tj. nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem
v předcházejícím řízení, podle § 103 odst. 1
písm. b)
s. ř. s., tj. vad řízení spočívajících v tom, že při zjišťování skutkové podstaty byl porušen zákon
v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost a pro
tuto důvodně vytýkanou vadu měl městský soud napadená rozhodnutí žalovaného zrušit, a podle
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s., tj.
nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti a nedostatku důvodů napadeného rozsudku.
Stěžovatel uvedl, že předmětem jeho podnikatelské činnosti je provozování center
zaměřených na velkoobchodní prodej. Možnost nákupu v jednotlivých velkoobchodních střediscích je
podmíněna registrací zákazníka a vydáním zákaznické karty. Nepřenositelnost karet je zajištěna
kontrolou totožnosti jejich držitelů, a to u vstupu do velkoobchodních středisek. Podle obchodních
podmínek stěžovatele, platných pro rozhodné období, byl podnikatelský subjekt povinen, chtěl-li se
stát zákazníkem stěžovatele, požádat o registraci. Při tom musel doložil své živnostenské oprávnění,
prokázat aktivní podnikání a souhlasit s obchodními podmínkami stěžovatele. Stěžovatel tak
zajišťoval, že zboží prodával pouze předem identifikovaným zákazníkům - podnikatelům.
Obchodní činnost stěžovatele je uskutečňována na principu "cash and carry“. Zboží
je dodáno zákazníkovi přímo v provozovně, vlastnické právo přechází na zákazníka po zaplacení a
zákazník zajišťuje transport nakoupeného zboží.
V rámci obchodní činnosti stěžovatel prodává zboží i zákazníkům z jiných zemí
Evropské unie, kteří je přepraví z České republiky. S ohledem na úpravu zákona o DPH stěžovatel v
takových případech nad rámec standardního procesu registrace ověřoval údaje o zákaznících i z jiných
zdrojů. Tvrzení zákazníka, že je osobou registrovanou k DPH v jiném členském státě, stěžovatel
ověřoval v rámci systému VIES a dále od zákazníků požadoval kopii osvědčení o registraci k DPH. S
ohledem na § 64 odst. 5 zákona o DPH pak stěžovatel v případě, že jeho zákazníci požadovali dodat
zboží bez DPH s tím, že bude přepraveno např. na Slovensko, vyžadoval potvrzení, že zboží bylo na
území Slovenska skutečně dopraveno. Pro tyto účely sloužila stěžovateli listina označená jako
"Prohlášení daňového subjektu“.
V praxi fungoval nastíněný postup tak, že se zákazník zaregistroval, doložil svou
registraci k DPH v jiném členském státě a stěžovatel jeho registraci ověřil. Při vstupu do střediska
zákazník doložil zákaznickou kartu a stěžovatel ověřil jeho totožnost. Následně zákazník zakoupil
zboží a stěžovatel vystavil fakturu, kde byla cena s DPH. Teprve pokud zákazník ve stanovené lhůtě
prohlásil, že zakoupené zboží bylo přepraveno do jiného členského státu, vystavil stěžovatel po
opětovném ověření údajů z VIES novou fakturu na cenu bez DPH. Tato faktura nahradila původní
fakturu.
Stěžovatel také poznamenal, že intrakomunitární dodání podle § 64 zákona o DPH je
standardním procesem respektujícím základní definiční znak daně z přidané hodnoty, tj. vybírání daně
podle místa spotřeby. Z hlediska volného pohybu osob, služeb či zboží je režim intrakomunitárního
dodání výrazem daňové neutrality DPH.
K závěrům městského soudu týkajícím se spolupráce stěžovatele a Policie České
republiky stěžovatel namítl, že z dopisu ze dne 14. 1. 2005 a ze záznamu jednání ze dne 18. 1. 2005
je jednoznačně seznatelné, že stěžovatel po vstupu České republiky do Evropské unie zaznamenal
zvýšený nárůst prodeje telefonních karet slovenskými zákazníky. Bezprostředně poté, kdy stěžovatel
analyzoval tato data, odmítl nárok zákazníka na uskutečnění osvobození podle
§ 64 zákona o DPH a na vrácení části kupní
ceny ve výši připadající na daň z přidané hodnoty do dalšího prokázání uskutečnění přepravy, a to
doložením přiznání k dani z přidané hodnoty podaného na Slovensku. Zároveň kontaktoval Policii České
republiky. Policie požádala stěžovatele, aby pokračoval v prodeji zboží za původních podmínek. V
této souvislosti stěžovatel odkázal na důvodovou zprávu k
§ 17 zákona č.
273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve
znění pozdějších předpisů. Uvedené pravidlo je podle něj zobecnitelné i na dobu předcházející
účinnosti tohoto předpisu. Stěžovatel učinil maximum pro odstranění všech pochybností spojených s
průběhem obchodních transakcí. Pokračování v prodeji zboží v režimu § 64 zákona o DPH nebylo vlivem
nedbalosti či nedostatku opatrnosti stěžovatele, ale výsledkem jeho snahy o součinnost s orgány
činnými v trestním řízení. Podle stěžovatele je na místě vypořádat se s tímto faktem. Stěžovatel
zopakoval žalobní námitku, že pokud jeden státní orgán požadoval určité chování, není v právním
státu možné, aby jiný správní orgán spatřoval ve stejném jednání porušení povinností.
Dále stěžovatel namítl nesprávný výklad § 64 odst. 5 zákona o DPH městským soudem.
Tvrdil, že při splnění podmínek předvídaných § 64 zákona o DPH je povinen dodat zákazníkům zboží bez
DPH. Opačný postup by byl v rozporu se zákonem o DPH i se základními principy fungování evropského
systému DPH.
Z popsaného procesu nákupu zboží přepravovaného do jiného členského státu (na
Slovensko) bylo podle stěžovatele patrné, že dodání zboží bylo od daně osvobozeno až po potvrzení
přepravy zboží na Slovensko. Prohlášení zákazníků splňovala kritéria § 64 odst. 5 zákona o DPH.
Stěžovatel přitom upozornil, že tato prohlášení měla povahu deklarace o již proběhlém ději.
Stěžovatel také namítl, že se městský soud nevypořádal se vztahem speciality § 64
odst. 5 zákona o DPH k § 31 odst. 4 daňového řádu a bez dalšího odůvodnění konstatoval, že
"tato prohlášení byla dalším šetřením správce daně zpochybněna“
.
Závěry městského soudu o temporálních účincích rozsudku Soudního dvora ve věci
Teleos
stěžovatel považoval za rozporné s judikaturou Nejvyššího správního soudu
i Soudního dvora. Domníval se, že všechny podmínky zakládající nemožnost uložit stěžovateli
povinnost doplatit DPH, vyslovené v bodě 68 rozsudku ve věci
Teleos
, byly splněny
i v posuzované věci.
Stěžovatel rovněž tvrdil doložení dokladů prokazujících nárok na osvobození
intrakomunitárního dodání od daně. I s přihlédnutím k principu právní jistoty a proporcionality tak
učinil tím, že poskytl správci daně dokument předvídaný v § 64 odst. 5 zákona o DPH.
Podmínku jednání v dobré víře stěžovatel naplnil popsaným procesem nákupu.
Poskytoval zboží zákazníkům až po jejich registraci a následném ověření údajů tvrzených v rámci
registračního procesu. Existenci dobré víry u stěžovatele je třeba dovodit i z toho, že po získání
podezření o páchání trestného činu některými svými zákazníky informoval o věci Policii České
republiky a změnil pravidla pro dodání zboží v režimu § 64 zákona o DPH. Výsledek trestního řízení
není stěžovateli znám.
Dále stěžovatel namítl, že správní orgán i soud pochybily, pokud netestovaly
transakce prováděné stěžovatelem výše uvedenými kritérii a nepřihlédly k preventivním opatřením,
která stěžovatel zavedl. Správní orgán postupoval v rozporu s pravidly stanovenými judikaturou
Soudního dvora, požadoval-li po stěžovateli prokázání skutečností nad rámec jeho zákonné povinnosti.
V okamžiku předložení uvedených dokladů správci daně stěžovatel unesl své důkazní břemeno k
prokázání skutečností uvedených v daňových přiznáních. Poté již bylo vyvrácení těchto skutečností na
správci daně. Způsob, jakým správce daně mohl zpochybnit skutečnosti tvrzené stěžovatelem, je omezen
právními závěry rozsudku ve věci
Teleos
. Požadavky, které správce daně kladl na
stěžovatele nad rámec uvedeného rozsudku, jsou v rozporu s principem právní jistoty a
proporcionality. Městský soud zjednodušeně uzavřel, že
"musí být prokázáno, že došlo k
fyzickému opuštění zboží“
. To je v přímém rozporu se závěry v citovaném rozsudku.
K důkaznímu břemeni stěžovatel podotkl, že rozhodnutí správního orgánu jsou vnitřně
rozporná. Stěžovateli nebylo zřejmé, kdy mělo přejít důkazní břemeno ze správce daně zpět na
stěžovatele.
Stěžovateli nebylo ani zřejmé, jak by k jeho větší jistotě o uskutečnění přepravy
přispěla informace o stavu zásob nebo provedení inventury. Existence přepravních dokladů není s
ohledem na popsaný systém nákupu také možná. Účelem zakotvení § 64 zákona o DPH nebylo učinit
obchodní transakce složité nad únosnou míru, danou kritériem dobré víry a přijetím racionálních
opatření. Stěžovatel se domníval, že jím přijatá opatření jdou nad rámec jeho obecné povinnosti k
obezřetnosti. Správce daně nevyvrátil dobrou víru stěžovatele nebo jeho postup mimo rámec potřebné
opatrnosti. Navíc po stěžovateli požadoval prokázání něčeho, k čemu nebyl oprávněn.
V této souvislosti stěžovatel upozornil, že Soudní dvůr vymezil důkazní břemeno o
intrakomunitárním dodání poněkud odlišně než je tomu např. v řízení o nároku na odpočet DPH. Pouze v
případě, kdy správce daně prokázal, že stěžovatel nebyl v dobré víře či neučinil všechna potřebná
opatření, přešlo by důkazní břemeno zpět na stěžovatele.
Stěžovatel rovněž uvedl, že prostor pro aktivitu českého správce daně existoval
pouze pokud by bylo prokázáno, že zboží nebylo dopraveno na Slovensko. Správce daně měl vymáhat
případnou dlužnou daň na zákazníkovi stěžovatele, který porušil daňovou povinnost přepravit zboží na
Slovensko. Tento závěr je nutno učinit s ohledem na bod č. 67 rozsudku ve věci
Teleos
.
Správní orgán podle stěžovatele postupoval v rozporu s výkladem principů pojících
se s intrakomunitárním dodáním. Podobně tuto situaci nereflektoval ani městský soud. Důkazní
prostředky, které městský soud požadoval k prokázání přepravy (doklady o uskutečnění přepravy, např.
CMR), mají ve světle závěrů Soudního dvora stejnou důkazní sílu jako stěžovatelem doložená
potvrzení, navíc takové dokumenty s ohledem na charakter prodeje formou "cash and carry“ nemohou
existovat nebo být požadovány.
Ke stížní námitce nesprávného výkladu a aplikace právních předpisů s ohledem na
rozhodovací praxi Soudního dvora stěžovatel dodal, že městský soud postupoval v rozporu se zásadou
neutrality DPH. V případě, že by byl stěžovatel povinen hradit tuto daň na výstupu, byl by v méně
výhodném postavení než osoby uskutečňující tuzemské plnění. V tomto smyslu stěžovatel odkázal mj. na
bod č. 60 rozsudku ve věci
Teleos
a další rozhodnutí Soudního dvora týkající se
principu neutrality DPH. Z nich měl plynout požadavek, aby veškeré transakce stejné skutkové
podstaty byly posuzovány stejným způsobem. Jedině tak může být zajištěno, aby byla daň přenesena na
konečného spotřebitele v souladu s principem země konečné spotřeby. V posuzovaných věcech správní
orgány zatížily platbou DPH stěžovatele, nikoliv jeho zákazníky. Městský soud pak nereflektoval
odpovídající žalobní námitky.
S principem neutrality DPH souvisí principy efektivnosti a proporcionality. Princip
efektivnosti požaduje, aby členské státy neučinily pravidla pro uplatnění práv zaručených
legislativou Společenství prakticky neuskutečnitelnými nebo nadměrně složitými. Princip
proporcionality vyžaduje, aby členské státy při sledování cílů národní legislativy volily
prostředky, které co nejméně zasahují do cílů a principů legislativy Společenství. Městský soud při
svém rozhodování nepřihlédl ani k těmto principům.
Dále stěžovatel nesouhlasil s posouzením námitek týkajících se procesního postupu
správce daně. S odkazem na ustálený výklad Nejvyššího správního soudu k ukončení daňové kontroly ve
smyslu § 16 odst. 8 daňového řádu zpochybnil, že by nekonání správce daně nemělo žádné důsledky do
právní sféry stěžovatele. Tomu bylo fakticky znemožněno účinně se bránit proti nezákonnému postupu
již ve správním řízení. Rozhodnutí žalovaného tedy trpí vadou, pro kterou ho měl městský soud
zrušit.
Stěžovatel rovněž namítl, že se s některými závěry, které vedly správce daně k
doměření daně, seznámil až v rozhodnutí o odvolání. I správní orgán se vyhnul interpretaci jím
namítaných principů a soudních rozhodnutí. Odpovídajícím způsobem se nevypořádal zejména s rozsudkem
Soudního dvora ve věci
Optigen.
Ani městský soud se v napadených rozsudcích s
těmito námitkami nijak nevypořádal a zatížil své rozhodnutí nepřezkoumatelností.
Za nepřezkoumatelné stěžovatel považoval i závěry městského soudu týkající se § 2
odst. 2 a 3 daňového řádu ve vztahu k důkaznímu řízení. Městský soud se s podrobně rozvedenou
argumentací ohledně jednotlivých důkazních prostředků vypořádal tím, že
"správce daně
nepřekročil rámce hodnocení dokazování“
či
"žalovaný správní orgán se v odůvodnění
žalobou napadeného rozhodnutí podrobně zabýval jednotlivými důkazními prostředky“
.
Městský soud se podle stěžovatele nevypořádal ani s namítanou rozporností spisového
materiálu. Rozporností trpí i rozsudky městského soudu, z nichž není zřejmé, zda městský soud zaujal
stanovisko, že stěžovatel měl povinnost předkládat správci daně další doklady. Tato vnitřní
rozpornost způsobuje nesrozumitelnost napadených rozsudků.
Stěžovatel rozšířil své stížní námitky i nad rámec důvodů uvedených v žalobách.
Poukázal přitom na nález Ústavního soudu ze dne 18. 11. 2008, sp. zn.
I. ÚS 1835/07, a tvrdil, že v posuzované věci
nebyly splněny podmínky řádného zahájení daňové kontroly. Namítl, že správci daně nemohly být v
okamžiku zahájení daňové kontroly (19. 10. 2005) známy žádné okolnosti pro vyměření daně z přidané
hodnoty za zdaňovací období říjen - prosinec 2005. Vymezení rozsahu kontroly proto bylo nepřesné. Na
úkon, kterým správce daně zahájil daňovou kontrolu, je tedy nutno hledět jako na úkon formální a
proto neústavní. Chyběly apriorní důvody k zahájení daňové kontroly a nemohly tedy ani být sděleny
stěžovateli a vyjádřeny v protokolu o ústním jednání sepsaném při zahájení kontroly.
Oprávnění rozšířit tímto způsobem stížní námitky stěžovatel opřel o názor vyjádřený
v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, čj.
8 Afs 48/2006 - 155, www.nssoud.cz.
Konečně stěžovatel namítl, že doměřením daně správní orgány porušily zásadu
zakotvenou v § 1 odst. 2 daňového řádu, tedy stanovení daně ve správné výši. Nereflektovaly totiž
skutečnost, že stěžovatel vadně vykazoval dodání předplacených telefonních karet jako dodané zboží,
ačkoliv se jednalo o předplacenou telekomunikační službu.
IV. Vyjádření ke kasační stížnosti
Žalovaný navrhl zamítnutí kasační stížnosti jako nedůvodné.
K tvrzení stěžovatele, že zákazník činil prohlášení o přepravě zboží do jiného
členského státu nejdříve dnem následujícím po koupi zboží, žalovaný uvedl, že z předložených faktur
takový postup obecně nevyplývá. Poukázal přitom na některé konkrétní případy. Prohlášení obsahuje
text
"zboží bylo přepraveno dne, do EU země“
, ale země není uváděna. Prohlášení
osvědčuje přepravu ve smyslu odvozu zboží od stěžovatele, ale neříká nic o tom, kam bylo zboží
přepraveno. Stěžovatel demonstroval, že udělal vše co bylo v jeho možnostech, aby dostál důkazní
povinnosti. Nečinil tak ovšem důsledně, což má za následek neprůkaznost jeho tvrzení. Stěžovatel
nemohl tvrdit, že místem spotřeby bylo Slovensko. Sám totiž nesledoval místo ukončení přepravy,
přepravu na Slovensko nedoložil a nebyla zjištěna ani správcem daně. Názor stěžovatele odporuje jeho
stanovisku, podle kterého byl nesplněním přepravy na Slovensko porušitelem daňové povinnosti
zákazník, který byl proto v členském státě dodání (České republice) osobou povinnou k dani. Postup
správních orgánů byl v souladu s principem neutrality daně z přidané hodnoty. Stěžovatel se dovolal
principu, který sám porušil. Proti dani na vstupu, kterou nepochybně nárokoval při svém nákupu dále
prodávaného zboží, totiž nebyla žádná daň na výstupu z prodeje zboží, v tuzemsku ani na Slovensku.
Při uplatnění daně na výstupu u stěžovatele, nebylo-li prokázáno splnění podmínek osvobození od daně
při dodání do jiného členského státu, mohli pořizovatelé ze Slovenska buď požádat o vrácení daně
podle § 82 zákona o DPH, nebo pokud jim vznikla povinnost registrace za plátce daně z přidané
hodnoty uskutečněním ekonomických činností na území České republiky, uplatnit nárok na odpočet daně.
V obou případech by však kupující musel prokázat pořízení zboží. Tím by byl zajištěn požadavek
stěžovatele, totiž že by šla pochybení zákazníků pouze k jejich tíži.
Pokud jde o spolupráci stěžovatele s Policií České republiky, žalovaný odkázal na
vyjádření k žalobám a k předchozí kasační stížnosti.
Tvrzení stěžovatele, že jím předložená prohlášení deklarují již uskutečněný děj,
žalovaný nepovažoval za případné. Uvedl, že z nich ani ze souvisejících šetření nevyplývá zejména
událost přepravy do jiného členského státu. Žalovaný nesouhlasil ani s konstrukcí stěžovatele, podle
které je prohlášení pořizovatele speciálním důkazním prostředkem. Odmítl i stěžovatelem uvedenou
modifikaci § 31 odst. 4 daňového řádu.
Akceptace
názoru stěžovatele, že dodání zboží je prokázáno
písemným prohlášením pořizovatele zboží, by vedla ke znevýhodnění plátců, kteří uskutečňují
zdanitelná plnění v tuzemsku a nepostupují podle § 64 zákona o DPH. Žalovaný nepovažoval za důvodnou
ani námitku, že se městský soud nevypořádal s argumentací stěžovatele rozsudkem Soudního dvora ve
věci
Teleos
. Podle žalovaného stěžovatel nesplnil všechny podmínky uvedené
Soudním dvorem v tomto rozsudku. Dále žalovaný nesouhlasil s názorem, že § 64 odst. 5 zákona o DPH
stanoví seznam dokumentů dokládajících uskutečnění dodání zboží. Předmětné ustanovení žádný
taxativní
výčet nestanoví. Vyplývá z něj, že písemné prohlášení pořizovatele je pouze jedním z
možných důkazních prostředků. Uvedl-li stěžovatel, že správce daně nenamítl během řízení platnost či
věrohodnost těchto dokumentů, žalovaný zdůraznil, že právě nedostatek důkazní síly předložených
prohlášení vedl k neodstranění pochybností správce daně o splnění podmínek pro osvobození od daně.
Pokud jde o dobrou víru stěžovatele, ten neučinil ve vztahu k zákazníkům žádné úkony k zamezení
zneužívání zákaznické karty. Stěžovatel měl prokázat, že zboží opustilo Českou republiku. Správce
daně neuložil stěžovateli povinnosti nad rámec rozsudku ve věci
Teleos
.
Žalovanému je známa aktuální
judikatura
k otázce přesunu důkazního břemene. Stěžovatel však nenamítl
oprávněně nezpochybnění předložených dokladů, protože správce daně disponoval zjištěními, která
nebyla v souladu s tvrzením stěžovatele, a seznámil s nimi stěžovatele. K opakujícím se námitkám
týkajícím se prokázání rozhodných skutečností pro osvobození od daně žalovaný odkázal na svá
předchozí vyjádření. Dále žalovaný nesouhlasil s námitkou o odlišném vymezení důkazního břemene v
případě intrakomunitárního dodání zboží od řízení o nároku na odpočet daně. Jedinou odlišností je
podle něj prokazování podmínek, za nichž se neuplatňuje daň na výstupu, zatímco u nároku na odpočet
jde o daň na vstupu. Zákon však v obou případech stanoví podmínky, bez jejichž naplnění nelze
osvobození od daně či nárok na odpočet přiznat. V obou případech je také třeba vycházet z toho, jak
předmětné transakce ve skutečnosti proběhly a zda údaje v dokladech tomuto průběhu odpovídají. V
obou případech platí zásada zákonnosti a zásada volného hodnocení důkazů, stejně jako povinnost
správce daně zjišťovat co nejúplněji okolnosti směřující ke správnému stanovení daně. Provedené
řízení neodporuje popsaným zásadám. Nesplnění podmínek osvobození bylo u stěžovatele provedeným
řízením podloženo a žalovaný považoval dodatečné stanovení daně za případné.
K argumentaci stěžovatele principy fungování daně z přidané hodnoty doprovázené
citací rozsudků Soudního dvora žalovaný podotkl, že názor Soudního dvora ve věci
Teleos
byl vysloven za situace, kdy dodavatel, na rozdíl od stěžovatele, poskytl
důkazy prokazující jeho nárok na osvobození dodání zboží uvnitř Společenství, které se později
ukázaly jako nepravdivé. Taková situace u stěžovatele nenastala. Domněnka stěžovatele o naplnění
zásady nemá opodstatnění. Neutralita nemůže být zajištěna tam, kde jsou porušována stanovená
pravidla. Nebyla-li prokázána podstata plnění jako intrakomunitárního a přitom došlo k dodání, jde o
plnění zatížené daní na výstupu, které bylo posouzeno jako tuzemské zdanitelné plnění. Obecně
namítnuté porušení principu efektivnosti a proporcionality stěžovatel žalovanému neumožnilo vyjádřit
se konkrétně.
K námitkám týkajícím se tvrzeného procesního pochybení správce daně žalovaný
odkázal na vyjádření k žalobám a replikám. Odmítl zkrácení stěžovatele na jeho právech s poukazem na
to, že stěžovatel projednal u správce daně zprávu o kontrole a nevyjádřil nesouhlas či úmysl dále se
vyjadřovat k jejím závěrům. Podání stěžovatele učiněná po projednání zprávy neobsahovala žádná
vyjádření k doplnění výsledku kontroly, ale námitky, s nimiž se žalovaný v odvolacím řízení
vypořádal. Jak plyne ze spisového materiálu, nahlížení do spisu nebylo stěžovateli odepřeno. Pokud
stěžovatel namítl, že se některé závěry dozvěděl až z rozhodnutí o odvolání, nelze to s odkazem na
rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj.
7 Afs 212/2006 - 74 považovat za porušení
daňového řádu. Důvody, proč žalovaný neshledal případnost aplikace závěrů vyslovených Soudním dvorem
ve věci
Optigen
, byly vysvětleny v předchozích vyjádřeních. Městský soud zaujal
obdobné stanovisko, proto nelze tvrdit, že se nevyjádřil.
Tvrzení o rozpornosti spisového materiálu a o nejednoznačnosti učiněných závěrů
nejsou podle žalovaného opodstatněná. Z napadených rozhodnutí je zřejmé, že k dodatečnému stanovení
daně došlo kvůli neprokázání splnění podmínek pro osvobození dodání zboží do jiného členského sátu,
včetně skutečností, na jejichž základě bylo rozhodováno.
K dosud neuplatněné námitce, že došlo ke stanovení nesprávné výše daně, protože
prodej telefonních karet byl posuzován jako dodání zboží, byť se jedná o předplacenou
telekomunikační službu, která nebyla v důsledku stanovení místa plnění v jiném členském státě
předmětem daně v tuzemsku, žalovaný uvedl, že předmětem daňového řízení bylo ověřování podmínek
osvobození u dodání zboží do jiného členského státu, deklarovaného stěžovatelem. Předmětem
prověřování tedy bylo zboží, jak je stěžovatel vykázal, deklaroval a správci daně rozepsal. Jako
dodání zboží do jiného členského státu stěžovatel vykazoval dodávky alkoholu, potravin a dalšího
spotřebního zboží. Tvrzení, že šlo pouze o telefonní karty, není důvodné. O telekomunikační službu
se ve smyslu § 10 odst. 8 písm. b) zákona o DPH jedná až od okamžiku aktivace dobíjecího kupónu.
Tuto službu přitom poskytuje jiný subjekt než stěžovatel. U stěžovatele tedy nemohlo jít ani o
předplacení této služby.
U zahájení daňové kontroly žalovaný připustil, že správce daně pochybil co do
vymezení kontrolovaných období. Uvedl ovšem, že pochybení nedosáhlo intenzity, která by mohla
způsobit nezákonnosti daňové kontroly jako takové, zejména pokud ve vztahu k uvedeným obdobím
správce daně neučinil ve zprávě o kontrole žádné závěry. Pokud jde o chybějící důvody pro zahájení
daňové kontroly, žalovaný odkázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 10. 2009, čj.
8 Afs 46/2009 - 46, č. 1983/2010 Sb. NSS.
Současně uvedl, že správci daně byly již v době zahájení kontroly zřejmé pochybnosti o faktickém
uskutečnění dodání zboží do jiného členského státu, které vyplynuly z mezinárodní výměny informací
při správě daně z přidané hodnoty se slovenskou daňovou správou. Bezpředmětnou byla i námitka, že
kontrolu jako celek nelze považovat za úkon ve smyslu § 47 odst. 2 daňového řádu, neboť k
dodatečnému stanovení daně došlo ve lhůtě podle § 47 odst. 1 daňového řádu.
V. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109 odst.
2, 3 s. ř. s.).
Kasační stížnost není důvodná.
Nejvyšší správní soud s ohledem na článek 267 Smlouvy o fungování Evropské unie
vážil, zda je v posuzovaných věcech povinen položit Soudnímu dvoru předběžnou otázku týkající se
výkladu aplikovaného práva Evropské unie. Dospěl přitom k závěru, že se mohl ve svém rozhodování
opřít o judikaturu Soudního dvora (srov. rozsudek ve věci
Teleos,
rozsudek ve věci
Optigen
, rozsudek ze dne 21. 2. 2008 ve věci
Netto Supermarkt GmbH
& Co. OHG proti Finanzamt Malchit,
C-271/06, Sbírka rozhodnutí 2008, s I-00771),
proto jej přes postavení soudu posledního stupně nestíhala povinnost obrátit se na Soudní dvůr
(článek 267 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie a rozsudky Soudního dvora ze dne 27. 3. 1963
ve věcech
Da Costa en Schaake NV, Jacob Meijer NV, Hoechst-Holland NV proti Nederlandse
administratie der belastingen
, 28/62 až 30/62, Recueil, s. 00061, ze dne 6. 10. 1982ve
věci
Srl CILFIT et Lanificio di Gavardo SpA proti Ministère de la
santé
, 283/81, Recueil, s. 03415, bod 14, a ze dne 4. 11. 1997 ve věci
Parfums
Christian Dior SA and Parfums Christian Dior BV v Evora BV,
C-337/95, Recueil, s. I-06013,
bod 29).
V.1 Námitky nepřezkoumatelnosti
S ohledem na okruh uplatněných stížních důvodů se Nejvyšší správní soud nejprve
zabýval namítanou nepřezkoumatelností napadeného rozsudku.
Nejvyšší správní soud nepřisvědčil stěžovateli v namítané nesrozumitelnosti v
závěru městského soudu, že "v případě důkazů, které žalobce k prokázání svých tvrzení navrhoval, jde
o dokladové prokazování, které nemůže vyvrátit vzniklé pochybnosti o tom, že ke skutečnému dodání
zboží do jiného členského státu EU v rozsahu vymezeném doklady fakticky došlo“.
Za nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost je totiž třeba považovat taková
rozhodnutí, z jejichž výroků nelze zjistit, jak soud ve věci rozhodl, případně jsou výroky vnitřně
rozporné. Pod tento pojem lze podřadit i případy, kdy nelze rozeznat, co je výrok a co odůvodnění,
kdo jsou účastníci řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 4. 12. 2003, čj. 2 Ads 58/2003 - 75, č.
133/2004 Sb. NSS). Nepřezkoumatelností pro nesrozumitelnost jsou zatížena i rozhodnutí, která
postrádají základní zákonné náležitosti, z nichž nelze seznat, o jaké věci bylo rozhodováno, která
zkoumají správní úkon z jiných než žalobních důvodů (pokud by se nejednalo o případ zákonem
předpokládaného přezkumu mimo rámec žalobních námitek), jejichž výrok je v rozporu s odůvodněním a
rozhodnutí, která vůbec neobsahují právní závěry vyplývající z rozhodných skutkových okolností nebo
jejichž důvody nejsou ve vztahu k výroku jednoznačné (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 4. 12. 2003, čj. 2 Azs 47/2003 - 130, č.
244/2004 Sb. NSS).
Žádná z popsaných skutečností v nyní posuzované věci nenastala. Z odůvodnění
městského soudu plyne, že předložení prohlášení předvídaných v § 64 odst. 5 zákona o DPH není samo o
sobě způsobilé prokázat skutečnou přepravu předmětného zboží do jiného členského státu. Tento závěr
přitom v kontextu napadeného rozsudku evidentně odpovídá způsobu věcného vypořádání žalobních bodů.
Pokud městský soud dospěl podle stěžovatele k závěru, který je v rozporu s § 64 odst. 5 zákona o
DPH, jedná se o otázku správného právního posouzení a aplikace zmíněného ustanovení na skutkový
stav, nikoliv o nepřezkoumatelnost závěrů městského soudu pro jejich nesrozumitelnost. Z napadeného
rozsudku je srozumitelné, k jakým závěrům městský soud v rámci své úvahy dospěl. Odpovídající stížní
námitka proto nebyla důvodná. K obdobnému právnímu závěru přitom Nejvyšší správní soud dospěl již v
rozsudku čj. 8 Afs 87/2008 - 124.
Obdobně Nejvyšší správní soud nepřisvědčil stížní námitce, podle níž je napadený
rozsudek nesrozumitelný a není z něj zřejmé, zda měl stěžovatel povinnost předkládat správci daně
další doklady. Závěry městského soudu musí být vnímány v kontextu celého odůvodnění. Městský soud
přisvědčil při věcném posouzení žalobních bodů žalovanému, že důkazní prostředky předložené
stěžovatelem nerozptýlily důvodné pochybnosti o skutečném dodání zboží do jiného členského státu.
Bez ohledu na věcnou správnost takového závěru byl právní názor městského soudu z napadeného
rozsudku seznatelný. Námitka proto nebyla důvodná.
Nejvyšší správní soud neshledal důvodnou ani námitku nepřezkoumatelnosti rozsudku
městského soudu pro nedostatečné odůvodnění úvahy, že nelze vycházet z principu ochrany dobré víry
daňových subjektů ve smyslu rozsudku Soudního dvora ve věci Optigen.
Důvodnost podobné stížní námitky Nejvyšší správní soud posuzoval v rozsudku čj.
8 Afs 87/2008 - 124, na který na tomto místě pro
stručnost odkazuje. Stížní námitka nebyla důvodná.
I při posouzení nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku pro nedostatek důvodů
Nejvyšší správní soud vyšel ze své ustálené judikatury (srov. rozhodnutí ze dne 4. 12. 2003, čj.
2 Ads 58/2003 - 75, č. 133/2004 Sb. NSS či ze dne
14. 7. 2005, čj. 2 Afs 24/2005 - 44, č. 689/2005
Sb. NSS), na kterou pro stručnost odkazuje. Městský soud vypořádal vytýkanou otázku stručně. Se
zřetelem k celému odůvodnění je však zřejmé, že městský soud nepovažoval argumentaci rozsudky
Soudního dvora za přiléhavou. V tomto smyslu městský soud uvedl, že podle namítané judikatury daňový
subjekt, který nese v daňovém řízení břemeno tvrzení i důkazní břemeno, musí prokázat, že došlo k
fyzickému opuštění zboží a k jeho fyzickému dodání kupujícímu z jednoho členského státu do druhého.
Městský soud konstatoval, že tato otázka byla v případě stěžovatele sporná, resp. k prokázání
uvedených skutečností nedošlo. Není tedy v rozporu s judikaturou Soudního dvora, pokud správce daně
požadoval po stěžovateli předložení dalších důkazních prostředků, které by prokazovaly, že uvedené
zboží fyzicky opustilo území České republiky a bylo dodáno na Slovensko.
Z odůvodnění napadeného rozsudku vyplývá, proč městský soud nepovažoval argumentaci
rozsudkem Soudního dvora ve věci Optigen za důvodnou. Nehledě na věcnou správnost závěru městského
soudu nevede jeho vypořádání k nepřezkoumatelnosti. Nejvyšší správní soud proto neshledal námitku
nepřezkoumatelnosti ani zde důvodnou.
Konečně stěžovatel namítl nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku, pokud jde o
závěry týkající se § 2 odst. 2 a 3 daňového řádu ve vztahu k důkaznímu řízení. Městský soud se s
podrobně rozvedenou argumentací ohledně jednotlivých důkazních prostředků vypořádal tak, že "správce
daně nepřekročil rámce hodnocení dokazování“ či "žalovaný správní orgán se v odůvodnění žalobou
napadeného rozhodnutí podrobně zabýval jednotlivými důkazními prostředky“.
Nejvyšší správní soud přisvědčil stěžovateli, že odůvodnění napadeného rozsudku
nepředstavuje zcela adekvátní odpověď na příslušné části žalob (části X. a XI.), v nichž stěžovatel
namítl konkrétní skutečnosti ohledně jednotlivých důkazních prostředků. Na druhé straně citované
pasáže odůvodnění rozsudku nepředstavují úplné závěry městského soudu. Městský soud dále doplnil
například, že správní orgán "provedl podrobné a vyčerpávající hodnocení těchto důkazů i své závěry o
jejich hodnotě vzhledem k žalobcem dokazovaným skutečnostem“. Uvedl také, že "z odůvodnění
napadeného rozhodnutí je patrno, v čem žalovaný spatřuje nevěrohodnost uvedených čestných prohlášení
a v čem nedostatek důkazů o tom, že uvedená zdanitelná plnění byla prokazatelně dodáním zboží na
Slovensko“. Jakkoliv jsou stručné závěry městského soudu na samé hraně přezkoumatelnosti, v kontextu
celého odůvodnění rozsudku ještě obstály. Ani zde tedy dílčí nedostatky odůvodnění nezaložily
nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku.
V.2 Námitky směřující k meritu věci
Stěžovatel namítl, že městský soud nesprávně posoudil přesun důkazního břemene na
správce daně ve smyslu § 31 odst. 8 daňového řádu, neboť stěžovatel předepsaným způsobem doložil svá
tvrzení o dodání zboží do jiného členského státu. Stěžovatel namítl také nesprávný výklad a aplikaci
§ 64 odst. 5 zákona o DPH s tím, že předložením písemného prohlášení pořizovatele zboží o přepravě
zboží do jiného členského státu je jednoznačně prokázáno splnění podmínek vyžadovaných pro
osvobození od daně.
Stěžovatel deklaroval prodej zboží osvobozeného od daně z přidané hodnoty ve smyslu
§ 64 odst. 1 zákona o DPH ve prospěch odběratelů, registrovaným k dani v jiném členském státě. Ti
deklarovali jeho dodání do jiného členského státu (Slovensko) v písemných prohlášeních. Vedle těchto
dokladů stěžovatel prokazoval dodání zboží osvobozeného od DPH do jiného členského státu daňovými
doklady (ve formě opravných faktur), písemnými rámcovými smlouvami o podmínkách nákupu v
provozovnách stěžovatele (v podobě žádosti o vydání zákaznické karty ve spojení s obchodními
podmínkami stěžovatele), kopiemi výpisů z obchodního rejstříku, dokumenty ověření platnosti DIČ
pořizovatele zboží prostřednictvím internetové sítě a prohlášeními o registraci k DPH pořizovatelů v
domovském státě. Tyto listinné důkazy však nemusí být přes svou vypovídací hodnotu vždy postačujícím
důkazem o tom, že zboží bylo skutečně přepraveno do jiného členského státu.
Správce daně měl v rámci kontroly daně z přidané hodnoty, provedené u stěžovatele
na základě žádosti slovenských daňových orgánů, oprávněné pochybnosti o faktickém uskutečnění
přepravy podmiňující osvobození plnění. Vyzval proto stěžovatele k prokázání jím tvrzených
skutečností.
Nejvyšší správní soud připomíná, že důkazní břemeno k prokázání skutečností, které
daňový subjekt uvedl v daňovém přiznání pro uplatnění osvobození zboží od daně z přidané hodnoty,
stíhá především daňový subjekt (§ 31 odst. 9 daňového řádu). K unesení důkazního břemene pak nemusí
vždy stačit předložení formálně bezvadných daňových dokladů či jiných listin, byť se všemi zákonem
vyžadovanými náležitostmi. Jak vyplývá i z nálezu Ústavního soudu ze dne 15. 5. 2001, sp. zn.
IV. ÚS 402/99, "důkaz daňovým dokladem je pouze
formálním důkazem dovršujícím hmotně právní aspekty skutečného provedení zdanitelného plnění.
Jestliže zdanitelné plnění nebylo uskutečněno, nemůže být důkazní povinnost naplněna pouhým
předložením, byť formálně správného, daňového dokladu“. Prokazuje-li daňový subjekt nárok na
osvobození od DPH formálně bezvadnými písemnými prohlášeními a daňovými doklady, ale zároveň
existují pochybnosti o faktickém stavu, je součástí důkazního břemene daňového subjektu prokázat
existenci podmínek, za nichž dochází k osvobození zdanitelného plnění od DPH (obdobně ve vztahu k
odpočtu DPH srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 10. 2006, čj.
2 Afs 7/2006 - 107, www.nssoud.cz). Doklady o
uskutečnění zdanitelného plnění, byť se všemi zákonnými náležitostmi, nemohou být proto podkladem
pro uznání nároku na osvobození od DPH, není-li současně prokázáno, že k uskutečnění podmínek
podmiňujících osvobození zdanitelného plnění od daně z přidané hodnoty fakticky došlo. Podle § 64
zákona o DPH je dodání zboží do jiného členského státu plátcem osobě registrované k dani z přidané
hodnoty v jiném členském státě, které je odesláno nebo přepraveno z tuzemska plátcem nebo
pořizovatelem nebo zmocněnou třetí osobou, osvobozeno od daně z přidané hodnoty s nárokem na odpočet
daně, s výjimkou dodání zboží osobě, pro kterou pořízení zboží v jiném členském státě není předmětem
daně. Nárok na osvobození od DPH je tak dán pouze za zákonem stanovených podmínek, které byl správce
daně oprávněn ověřovat a zkoumat, aby ověřil oprávněnost uplatněného osvobození.
K výkladu § 31 odst. 9 daňového řádu, tedy rozsahu důkazního břemene, které stíhá
daňový subjekt, lze poukázat na bohatou judikaturu Nejvyššího správního soudu. Podle ní ani doklady
se všemi náležitostmi nemusí být podkladem pro uznání nároku na odpočet DPH (tyto závěry jsou plně
aplikovatelné rovněž na osvobození od DPH), není-li prokázáno, že k realizaci tvrzené skutečnosti
fakticky došlo. Stěžovatel se proto mýlí, usuzuje-li na unesení důkazního břemene tím, že předložil
zákonem předvídané dokumenty (písemná prohlášení pořizovatelů zboží o dodání zboží do jiného
členského státu Evropské unie). Pokud daňový subjekt v daňovém řízení neprokáže jím tvrzené
skutečnosti, nelze s odkazem na § 31 odst. 8 daňového řádu dovodit, že byl správce daně povinen
prokazovat tyto skutečnosti za daňový subjekt a neučinil-li tak, uzavřít o vydání nezákonného
rozhodnutí na základě neúplných skutkových zjištění (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 12. 4. 2006, čj. 5 Afs 40/2005 - 72,
www.nssoud.cz).
Hodnocení žalovaného a městského soudu, že důkazy předložené stěžovatelem
neprokázaly splnění podmínek pro osvobození zboží od DPH ve smyslu § 64 odst. 1 zákona o DPH,
nevykazuje znaky libovůle. Stěžovatel se spoléhal především na písemná prohlášení svých odběratelů,
aniž by dále prověřoval jejich pravdivost. Byť by se tento přístup jevil jako obchodně výhodný,
představuje riziko vzniku daňových úniků. Je proto v zájmu daňového subjektu, aby si opatřil takové
podklady, které mohou relevantním způsobem prokázat, že k dodání do jiného členského státu skutečně
došlo. Důkazní břemeno o uskutečněném dodání zboží osvobozeného od daně z přidané hodnoty, které
daňově uplatňuje, totiž leží právě na straně daňového subjektu.
Stěžovatel podle své argumentace nemohl vědět, že se obchodními aktivitami účastní
plnění, které je předmětem podvodu s daní z přidané hodnoty. Nejvyšší správní soud ovšem podotýká,
že sám stěžovatel měl o důvěryhodnosti dodání zboží do jiného členského státu pochybnosti a prodal
zboží odběratelům s daní z přidané hodnoty. Teprve posléze stěžovatel vystavoval opravné faktury.
Učinil tak, přestože žádná ze skutečností předpokládající opravu původního daňového dokladu
(faktury) nenastala (§ 46a odst. 1 zákona o DPH). Těmito skutečnostmi mohou být změna základu daně
nebo změna ve výši daně při dodání do jiného členského státu. V posuzovaných věcech však základ daně
i výše daně zůstaly od počátku obchodní transakce stejné. Pokud by se mělo v posuzovaných věcech
skutečně jednat o osvobozené plnění, byla výše daně od počátku rovna nule. Stěžovatel se proto
nemůže dovolávat principu ochrany dobré víry subjektů, formulovaného Soudním dvorem ve věci Optigen.
Prokazování, zda stěžovatel věděl nebo měl vědět, že se svou obchodní aktivitou účastní daňového
podvodu, není jistě jednoduché. Okolnosti však naznačují, že stěžovatel dobrou víru osvědčit nemůže.
Neuplatní se proto základní
stěžovatelem citované judikatury Soudního dvora
- totiž ochrana subjektivních práv a legitimního očekávání daňových subjektů, které si nejsou a
nemohou být vědomy daňového podvodu, a jednají s veškerou rozumnou opatrností, aby se nestaly
součástí takového podvodu.
Daňový subjekt, který dodává zboží do jiného členského státu Evropské unie, na
které se vztahuje osvobození od DPH (intrakomunitární obchod), je povinen vystavit na každé takové
dodání zboží pro osobu, která je registrována k dani v jiném členském státě daňový doklad s
předepsanými náležitostmi, a to do 15 dnů od data uskutečnění dodání do jiného členského státu (34
odst. 1 zákona o DPH). Pokud stěžovatel nejprve vystavil daňový doklad s daní z přidané hodnoty a
teprve následně vystavil opravný doklad bez DPH, tj. prodej zboží osvobodil od daně z přidané
hodnoty, byl povinen opatřit si
relevantní
důkazy o tom, že předmětné zboží bylo skutečně přepraveno
do jiného členského státu. Této povinnosti se nemůže zbavit ani v případě dodávky zboží při dodacích
podmínkách s doložkou EXW (Ex Works - ze závodu). Vzhledem k tomu, že v rámci intrakomunitárního
obchodu Evropské unie není přímo monitorován přechod zboží přes hranice mezi jednotlivými členskými
státy, není možné vyloučit riziko daňových podvodů. Daňový subjekt, jehož tíží důkazní břemeno, musí
své obchodní aktivity přizpůsobit konkrétním podmínkám tohoto rizika a při obchodování (zvláště se
značným finančním rozsahem) využít příslušných institutů. Námitky, podle kterých není stěžovateli
zřejmé, jaké jiné než listinné podklady by mohly být v dané souvislosti předloženy, se míjí svojí
plausibilitou. Je totiž věcí daňového subjektu, jaké důkazní prostředky ve vztahu k prokázání
tvrzené skutečnosti zvolí. Samotné přesné vymezení nástrojů, jimiž by bylo možno absolutně prokázat
určité skutečnosti, není možné pro potřeby praxe definovat. Konkrétní vymezení či naopak přílišná
obecnost by v konečném důsledku vyloučila nechtěně i případy, které by svou povahou měly spadat do
určité kategorie. Nejvyšší správní soud připomíná, že dokazování v daňovém řízení je vázáno mj.
zásadou volného hodnocení důkazů (§ 2 odst. 3 daňového řádu) a posouzení závažnosti jednotlivých
důkazních prostředků je v pravomoci správce daně.
Obecně může být příkladem přijetí dostatečných opatření např. situace, kdy se
dodavatel, předtím než vstoupí do obchodních vztahů s pořizovatelem, přesvědčí o jeho důvěryhodnosti
- např. prověřením jeho daňového identifikačního čísla, zápisu do obchodního rejstříku a
solventnosti, a vyžádá si informace také o přepravci zboží od dodavatele k příjemci. Je-li
přepravcem osoba odlišná od dodavatele a příjemce a obdrží-li dodavatel např. nákladní list,
vystavený v souladu s ustanovením Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě (CMR), s
vyznačením příjemce, že zboží převzal, pak spolupůsobily na vyhotovení tohoto dokladu tři na sobě
většinou nezávislé osoby. To zpravidla postačí jako důkaz přepravy nebo odeslání ze státu dodání do
jiného členského státu. Nepřímým důkazem (byť se nemůže jednat o důkaz jediný), že bylo zboží
skutečně vyvezeno z členského státu dodání, může být také daňové přiznání, které pořizovatel podá ve
státě určení a které se týká daného zboží. Na druhé straně nelze zapomínat na povinnost dodavatele
učinit vše, co je v jeho moci, aby zajistil řádné provedení dodání zboží uvnitř Společenství. Pokud
smluvně přenechá přepravu zboží do jiného členského státu pořizovateli, může nést případné následky
nesplnění této povinnosti ze strany pořizovatele (v této argumentaci srov. stanovisko generální
advokátky Kokott ve věci Teleos, zejm. odst.15, 66 - 69, 75 a 91).
Písemné prohlášení o přepravě zboží do jiného členského státu (§ 64 odst. 5 zákona
o DPH) je tedy jistě relevantním důkazem, stěžovatel se však mýlí, pokud jej považuje za důkaz
jediný a absolutní. Takový výklad by prakticky znemožnil ověření skutečností, z nichž dané
osvobození od daně z přidané hodnoty vychází. Stěžovatel navíc přijímal prohlášení o dodání zboží do
jiného členského státu neopatrně a bez dalšího, resp.zcela formálně. Prohlášení totiž prokazatelně
minimálně v jednom případě akceptoval i v situaci, kdy zboží dosud neopustilo jeho skladovací
prostory (srov. časovou souslednost transakcí zachycenou operativní cestou orgány činnými v trestním
řízení v usnesení ze dne 16. 3. 2005, čj. FIPO-41/BR-ND-2005, str. 8).
Nejvyšší správní soud proto nepřisvědčil námitce, že rozsudek městského soudu je v
rozporu s judikaturou Soudního dvora. Stěžovatel se odvolal na rozsudek ve věci Optigen, obsáhle
citoval odstavce 43, 45 až 51 rozsudku ve věci Teleos a dovolal se ochrany dobré víry, vyplývající z
této judikatury. Soudní dvůr dospěl ve zmíněných rozhodnutích výkladem příslušných ustanovení Šesté
směrnice o dani z přidané hodnoty k závěru, že plátce daně má nárok na odpočet daně z přidané
hodnoty z přijatých zdanitelných plnění, které splňují požadavky uvedené směrnice, i když jiná
transakce, předcházející či následující v řetězci obchodních vztahů, byla uskutečněna se záměrem
zkrácení daňové povinnosti. To ovšem platí pouze za podmínky, že plátce daně o takovém záměru
nevěděl a nemohl vědět. Tyto závěry jsou bezpochyby aplikovatelné i na podmínky osvobození od daně z
přidané hodnoty. Nejvyšší správní soud poznamenává, že argumentace stěžovatele judikaturou Soudního
dvora nezpochybňuje rozhodnutí žalovaného ani rozsudek městského soudu. Naopak uvedená rozhodnutí
jsou v souladu s těmito právními názory. Závěry Soudního dvora jsou respektovány také Nejvyšším
správním soudem, podle jehož judikatury nemohou být nárok na odpočet daně a uznání daňového výdaje
dotčeny tím, že v řetězci dodávek je jiná předchozí nebo následná transakce zatížena skutečnostmi, o
kterých daňový subjekt nevěděl nebo nemohl vědět. Každá transakce musí být posuzována sama o sobě a
charakter jednotlivých transakcí v řetězci nemůže být změněn předchozími nebo následnými událostmi
(srov. např. rozsudek NSS ze dne 27. 7. 2007, čj. 5 Afs
129/2006 - 142, www.nssoud.cz). Nejvyšší správní soud v tomto rozsudku ostatně výslovně vyšel
z rozhodnutí Soudního dvora ve věci Optigen (srov. také rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
27. 9. 2007, čj. 8 Afs 94/2006 - 83,
www.nssoud.cz). Stěžovateli lze přisvědčit, že není odpovědný za obchodní a ekonomickou činnost
jiných subjektů, tj. za to, jak jeho odběratelé a případné další subjekty v řetězci se zbožím
naložili (srov. např. rozsudek čj. 5 Afs 129/2006 -
142 a rozsudek ze dne 25. 3. 2005, čj. 5 Afs
131/2004 - 45, č. 599/2005 Sb. NSS). Skutkový stav nyní posuzované věci se však míjí s
východisky výše uvedené judikatury. Správce daně neučinil závěr o neunesení důkazního břemene
stěžovatelem pouze z následných transakcí jiných subjektů, na které již neměl stěžovatel vliv, ale
přímo z jednání stěžovatele, který s ohledem na objektivní skutečnosti postupoval neopatrně a
nezamezil tak možným daňovým únikům.
V takovém případě přitom nelze účinně poukazovat na dotčení principu neutrality
daně z přidané hodnoty. Ten se může ve své úplnosti uplatnit pouze tam, kde nedochází k porušování
povinností stanovených daňovými předpisy. Za situace, kdy stěžovatel považoval prohlášení za důkazní
prostředek
eo ipso
prokazující intrakomunitární podstatu dodání zboží a neunesl důkazní břemeno
ohledně prokázání dodání zboží do jiného členského státu, nemůže předmětná stížní námitka obstát.
Nebyla-li prokázána podstata plnění jako plnění intrakomunitárního a přitom k dodání došlo, bylo
správně posouzeno jako tuzemské zdanitelné plnění zatížené daní na výstupu. Dovolal-li se stěžovatel
principu neutrality, žalovaný správně připomněl, že tak činil přes skutková zjištění správních
orgánů ukazující na to, že byl uvedený princip ve skutečnosti opomenut. Jak konstatoval žalovaný,
oproti dani na vstupu nestála žádná daň na výstupu z prodeje zboží zákazníkům stěžovatele, a to v
tuzemsku ani na Slovensku. Žalovanému je třeba přisvědčit, že při uplatnění daně na výstupu u
stěžovatele, nebylo-li prokázáno splnění podmínek osvobození od daně při dodání do jiného členského
státu, mohli pořizovatelé ze Slovenska požádat o vrácení daně podle § 82 zákona o DPH, nebo uplatnit
nárok na odpočet daně, pokud jim vznikla povinnost registrace za plátce daně z přidané hodnoty
uskutečněním ekonomických činností na území České republiky. V obou případech by však kupující musel
prokázat pořízení zboží a bylo by tak zajištěno, aby jeho případná pochybení šla pouze k jeho
tíži.
Pro úplnost je třeba konstatovat, že porušení principů efektivnosti a
proporcionality stěžovatel namítl pouze v obecné rovině, která do značné míry předurčuje způsob
vypořádání Nejvyšším správním soudem. Ten přitom porušení těchto principů vztahujících se k působení
komunitárního práva neshledal.
Soudní dvůr uvedl v rozsudku ze dne 6. 7. 2006 ve spojených věcech Axel Kittel
proti Belgickému státu a Belgický stát proti Recolta Recycling SPRL, C-439/04 a C-440/04, Sbírka
rozhodnutí 2006, S. I-06161 (body 55-57), pokud " [..] osoba povinná k dani, která věděla nebo měla
vědět, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu na DPH, musí být pro účely šesté
směrnice považována za osobu účastnící se tohoto podvodu, a to bez ohledu na to, zda má z následného
prodeje zboží prospěch, či nikoli. V takové situaci totiž osoba povinná k dani pomáhá pachatelům
podvodu a stává se jejich spolupachatelem“. Jak Soudní dvůr také poznamenal, tím, že takový výklad
ztěžuje podvodná plnění, jim může i zabránit (bod 58).
V.3 Námitka nepřezkoumatelnosti rozhodnutí
žalovaného
Stěžovatel namítl, že městský soud nesprávně posoudil právní otázku
nepřezkoumatelnosti žalobami napadených rozhodnutí žalovaného pro nevypořádání všech odvolacích
námitek, konkrétně námitky týkající se spolupráce stěžovatele s Policií České republiky. Stěžovatel
v podání ze dne 7. 7. 2006 poukázal na skutečnost, že byl požádán Policií České republiky, aby
pokračoval v dodávání zboží na Slovensko v režimu osvobození od DPH. Podle stěžovatele je v rozporu
s principy právního státu, pokud jeden státní orgán po jeho osobě požaduje, aby se choval určitým
způsobem, přičemž jiný správní orgán právě v tomto jednání spatřuje porušení jeho povinností.
Nejvyšší správní soud přisvědčil městskému soudu, že napadená správní rozhodnutí
nejsou zatížena vadou nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů spočívající v nevypořádání odvolací
námitky. Je totiž třeba zdůraznit, že argumentaci stěžovatele v podání ze dne 7. 7. 2006, kterou
stěžovatel doplnil svou reakci na výsledky daňové kontroly, nelze považovat za řádně uplatněnou
odvolací námitku směřující proti dodatečným platebním výměrům správce daně. Pro posouzení
přezkoumatelnosti správních rozhodnutí je v daném ohledu rozhodné, že tato argumentace nebyla
obsahem odvolání ze dne 26. 7. 2006 ani žádných následujících podání, kterými stěžovatel podaná
odvolání doplňoval. Žalovaný tedy nezatížil napadená rozhodnutí vadou nepřezkoumatelnosti,
nevypořádal-li se s danou otázkou výslovně v odůvodnění žalobami napadených rozhodnutích.
V odvolacím řízení stěžovatel podáním ze dne 7. 7. 2006 argumentoval striktně v
souvislosti s namítaným porušením svých procesních práv vyplývajících z § 16 odst. 8 daňového řádu.
Tyto námitky přitom žalovaný beze zbytku vypořádal. Ani zahrnutí dopisu adresovaného stěžovatelem
Policejnímu presidiu ze dne 14. 1. 2005 a zápisu z jednání s pracovníky Policejního presidia ze dne
18. 1. 2005 mezi důkazní prostředky, jak plyne z protokolu ze dne 29. 6. 2007, nelze považovat za
"zopakování“ dané odvolací námitky, jak se mylně domnívá stěžovatel.
Jakkoliv lze stěžovateli v obecné rovině přisvědčit, že pro posouzení přípustnosti
žalobní námitky není rozhodné, zda byla odpovídající námitka uplatněna v řízení před správním
orgánem, v případě námitky nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů spočívající v opomenutí
odvolací námitky je tomu právě naopak. Je zřejmé, že nepřezkoumatelnost napadeného správního
rozhodnutí pro nevypořádání konkrétní odvolací námitky nemůže být účinně namítnuta tam, kde taková
odvolací námitka ve skutečnosti řádně uplatněna nebyla.
Pokud jde o věcné posouzení dané otázky, je třeba zdůraznit, že městský soud v
tomto ohledu přezkoumal napadená rozhodnutí nad rámec žalobních bodů, jelikož stěžovatel v žalobě v
této souvislosti namítal výlučně nepřezkoumatelnost napadených rozhodnutí pro opomenutí vypořádání
dané námitky. Z tohoto důvodu je tak nadbytečné zabývat se právním posouzením této otázky. Ani
přisvědčení závěrům stěžovatele by totiž nemohlo ničeho změnit na tom, že jeho žalobní námitka byla
městským soudem správně shledána nedůvodnou. Bylo na žalobci, aby skutečnosti popsané v jeho podání
ze dne 7. 7. 2006 uplatnil jako řádný žalobní bod. Neučinil-li tak, není možné jeho stížní námitce
přisvědčit.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud připomíná, že městský soud správně poukázal na
skutečnost, že ve více než polovině zdaňovacích období, jež jsou předmětem tohoto řízení, by nebylo
možno stěžovateli přisvědčit z podstaty věci, když tato zdaňovací období časově předchází lednu
2005, kdy měla tvrzená spolupráce s Policií české republiky začít.
V.4 Námitka porušení procesních práv
stěžovatele
Stěžovatel namítl, že městský soud neprávně posoudil námitky týkající se
procesního postupu správce daně v souvislosti s ukončením daňové kontroly. Brojil zejména proti
tomu, že se správce daně nevypořádal s námitkami, jež stěžovatel vznesl k závěrům daňové kontroly v
podání ze dne 12. 6. 2006. Zprávu o daňové kontrole proto stěžovatel považoval za neprojednanou v
souladu s § 16 odst. 8 daňového řádu.
Daňový subjekt, u něhož je prováděna daňová kontrola, má podle § 16 odst. 4 písm.
f) daňového řádu ve vztahu k pracovníku správce daně právo vyjádřit se před jejím ukončením k
výsledku uvedenému ve zprávě, ke způsobu jeho zjištění, případně navrhnout jeho doplnění. Zprávu o
daňové kontrole je přitom zapotřebí projednat s kontrolovaným daňovým subjektem, který ji také po
projednání společně s pracovníkem správce daně podepisuje, přičemž den podpisu zprávy je dnem jejího
doručení (§ 16 odst. 8 věty druhé a páté daňového řádu).
V posuzované věci ze správního spisu plyne, že stěžovatel byl dne 30. 5. 2006
seznámen se závěry daňové kontroly. Zpráva o daňové kontrole s ním byla téhož dne projednána a byla
podepsána zplnomocněným zástupcem stěžovatele a pověřeným pracovníkem správce daně. Zplnomocněný
zástupce stěžovatele zprávu převzal.
Stěžovatel při projednání zprávy o daňové kontrole neuplatnil právo plynoucí z §
16 odst. 4 písm. f) daňového řádu, jelikož se na místě nevyjádřil k závěrům provedené daňové
kontroly, s nimiž byl seznámen, ani správci daně nesdělil, že tak hodlá učinit, resp. nepožádal o
stanovení lhůty pro takové vyjádření. Tato okolnost přitom podstatným způsobem odlišuje skutkový
stav v nyní posuzované věci od půdorysu, na němž byly vysloveny závěry správních soudů, na které
stěžovatel v kasační stížnosti poukázal. Stěžovatel měl možnost při projednání zprávy o daňové
kontrole uplatnit právo vyplývající z § 16 odst. 4 písm. f) daňového řádu a informovat správce daně,
že se ve stanovené lhůtě k výsledkům daňové kontroly vyjádří a navrhne doplnění dokazování. Správce
daně by byl v takovém případě povinen poskytnout stěžovateli k tomuto přiměřenou lhůtu (typicky 8
dní). Stěžovatel tak však neučinil a teprve šestnáct dní po projednání a podpisu zprávy o daňové
kontrole učinil vůči správci daně podání, kde polemizoval s některými jeho závěry. Za situace, kdy v
tomto podání stěžovatel konkrétním způsobem nenavrhl doplnění dokazování, nelze než přisvědčit
závěrům městského soudu, že stěžovatel nebyl na jemu příslušejících procesních právech nikterak
zkrácen. Tento závěr přitom obstojí zejména s ohledem na skutečnost, že se s argumentací stěžovatele
obsaženou v citovaném podání zabýval žalovaný v rámci odvolacího řízení a uplatněné námitky
vypořádal v napadených rozhodnutích. Tato skutečnost je přitom významnou zejména se zřetelem k tomu,
že stížní námitce by bylo lze přisvědčit pouze v případě, kdy by případná procesní vada měla vliv na
zákonnost meritorních rozhodnutí žalovaného. Stížní námitka tedy nemohla být shledána důvodnou.
V.5 Námitka nesprávného zjištění výše daňové
povinnosti
Stěžovatel namítl, že doměřením daně správní orgány porušily zásadu zakotvenou v §
1 odst. 2 daňového řádu, tedy stanovení daně ve správné výši, pokud nezohlednily skutečnost, že
stěžovatel vadně vykazoval dodání předplacených telefonních karet jako dodané zboží, ačkoliv se
jedná o předplacenou telekomunikační službu.
Nejvyšší správní soud připomíná, že podle
§ 104 odst. 4 s. ř. s. není kasační
stížnost přípustná,
"opírá-li se o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před
soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl“
. Obdobně podle
§ 109 odst. 4 s. ř. s. Nejvyšší správní
soud nepřihlíží
"ke skutečnostem, které stěžovatel uplatnil poté, kdy bylo vydáno napadené
rozhodnutí“
.
Nejvyšší správní soud opakovaně zdůraznil kasační povahu řízení o kasační
stížnosti. Z odůvodnění rozsudku ze dne ze dne 25. 9. 2008, čj.
8 Afs 48/2006 - 155, č. 1743/2009 Sb. NSS, lze
citovat, že
"citované ustanovení § 104
odst. 4 s. ř. s. představuje zavedení koncentračního principu do řízení před Nejvyšším
správním soudem. Užití tohoto principu lze považovat za zcela racionální, neboť zajišťuje, aby
výhrady účastníků řízení proti (zde) pravomocnému správnímu rozhodnutí byly pořadem práva nejprve
projednány krajskými soudy, přičemž Nejvyšší správní soud přezkoumá již pouze zákonnost závěrů
krajských soudů k jednotlivým skutkovým a právním otázkám, které jim byly v žalobách předestřeny
(promítly-li se, pochopitelně, do námitek kasačních). Pokud by bylo v řízení před Nejvyšším správním
soudem (myšleno v řízení o kasační stížnosti) připuštěno uplatnění skutkových a právních novot (zde
srov. též ustanovení § 109 odst. 4 s. ř.
s.) vedlo by to fakticky k popření kasačního principu, na němž je řízení o tomto mimořádném opravném
prostředku vystavěno. Ustanovení § 104 odst.
4 s. ř. s. (obdobně jako § 109 odst.
4 s. ř. s., vylučující možnost dodatečného uplatňování argumentů skutkových) tedy nesleduje
restrikci práv fyzických a právnických osob na přístup k soudní ochraně. Po účastnících
předcházejícího žalobního řízení (z logiky věci je zřejmé, že musí jít pouze o účastníky aktivně
legitimované) lze jistě spravedlivě požadovat, aby na principu
vigilantibus iura
postupovali v
řízení shora popsaným způsobem s tím, že v případě, kdy tak neučiní, ponesou (z hlediska možnosti
uplatnění procesní argumentace v dalším stupni) případné nepříznivé důsledky.“
Nejvyšší správní soud se tak v posuzované věci nemohl touto stížnínámitkou
zabývat, jelikož nemá oporu ve stěžovatelem uplatněných žalobních bodech, ani nejde o námitku,
kterou by stěžovatel poukazoval na vady řízení před městským soudem dle
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
V.6 Námitka nezákonného zahájení daňové
kontroly
Stěžovatel namítl, že daňová kontrola byla provedena v rozporu se standardy
vyslovenými v nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 11. 2008, sp. zn.
I. ÚS 1835/07, http://nalus.usoud.cz. Uvedl, že
úkon, kterým správce daně zahájil daňovou kontrolu, je úkonem ryze formálním a proto neústavním, a
to z důvodu nedostatku apriorních důvodů k zahájení daňové kontroly.
Stěžovatel tuto stížní námitku neuplatnil v rámci žalobních bodů
(§ 104 odst. 4 s. ř. s.).
V minulosti se Nejvyšší správní soud opakovaně vyjádřil, že
"(u)stanovení
§ 104 odst. 4 s. ř. s. nesleduje
restrikci práv fyzických a právnických osob na přístup k soudní ochraně, nýbrž zachování kasačního
charakteru řízení o kasační stížnosti. Po aktivně legitimovaných účastnících předcházejícího
žalobního řízení lze spravedlivě žádat, aby na principu
vigilantibus iura
uplatnili veškeré důvody
nezákonnosti správního rozhodnutí již v řízení před soudem prvé instance. Pokud tak neučiní, je
legitimní, že z hlediska možnosti uplatnění argumentace v dalším stupni ponesou případné nepříznivé
následky s tím spojené. Korelativ takto zavedené koncentrace řízení, vyjádřený slovy "ač tak učinit
mohl“, je naplněn nejen tehdy, když žalobce určitou námitku objektivně v žalobním řízení uplatnit
nemohl, ale též tehdy, kdy by její (objektivně možné) uplatnění nebylo, s ohledem na kontext věci,
racionální. O takový případ jde za situace, kdy v době podání žaloby existuje k určité otázce
ustálená a jednotná soudní
judikatura
, avšak v mezidobí dojde k jejímu zásadnímu a překvapivému
obratu, který žalobce nemohl, ani při vynaložení veškeré bdělosti a odborné péče, předvídat.
Odkazuje-li nově uplatněná kasační námitka na tento případ, nelze ji odmítnout jako nepřípustnou dle
§ 104 odst. 4 s. ř.
s.“
(rozsudek ze dne 25. 9. 2008, čj. 8 Afs
48/2006 - 155, č. 1743/2009 Sb. NSS).
V posuzované věci je zřejmé, že stěžovatel nemohl při podání žalob předvídat
zásadní obrat v rozhodovací praxi, představovaný nálezem Ústavního soudu. Proto se Nejvyšší správní
soud touto stížní námitkou mohl zabývat.
Nejvyšší správní soud z protokolu o ústním jednání ze dne 19. 10. 2005, čj.
368515/05/005933/5990, zachycujícího zahájení daňové kontroly u stěžovatele, zjistil, že v rámci
jednání
"(b)ylo dohodnuto, že do 27. 10. 2005 doloží
[stěžovatel]
veškerá zdanitelná plnění uskutečněná v jednotlivých zdaňovacích obdobích roku 2004 a
2005“
vůči 5 konkrétně specifikovaným odběratelům se sídlem na Slovensku.
Výzvou ze dne 8. 11. 2005, čj. 393838/05/005933/5990, správce daně dle § 31 odst.
9 daňového řádu stěžovatele vyzval
"k prokázání, že uskutečněná zdanitelná plnění, prodej
zboží ve prospěch“
ve výzvě identifikovaných odběratelů
"byla skutečně dodáním
zboží do jiného členského státu
…
“
.
Nejvyšší správní soud tedy nemohl přisvědčit stěžovateli ani v tom, že by správce
daně zahájil daňovou kontrolu bez existence konkrétních pochybností o správnosti stěžovatelem
přiznané výše daně. Z obou shora zmíněných úkonů správce daně je zjevné, že správce daně disponoval
v okamžik zahájení daňové kontroly pochybnostmi o stěžovatelem přiznaných zdanitelných plněních
uskutečněných vůči pěti konkrétním subjektům se sídlem na Slovensku. Již na základě ústního jednání
při zahájení daňové kontroly tak stěžovatel nemohl rozumně pochybovat o tom, jaké skutečnosti budou
předmětem daňové kontroly. Následně učiněnou výzvou pak správce daně již explicitně požadoval po
stěžovateli prokázání toho, že plnění uskutečněná ve vztahu k označeným subjektům se sídlem na
Slovensku byla dodáním zboží do jiného členského státu.
Lze shrnout, že v posuzované věci nebyla daňová kontrola zahájena v rozporu se
standardy postulovanými ve shora uvedeném nálezu Ústavního soudu, neboť již v okamžiku zahájení
daňové kontroly správce daně disponoval specifickými pochybnostmi o zdanitelných plněních
uskutečněných vůči konkrétním daňovým subjektům. Z úkonů realizovaných na samém počátku daňové
kontroly (protokol o ústním jednání ze dne 19. 10. 2005 a výzva ze dne 8. 11. 2005) bylo stěžovateli
nade vší pochybnost seznatelné, na jaké skutečnosti správce daně zamýšlí zaměřit daňovou kontrolu.
Na tomto závěru nic nemění skutečnost, že teprve ve zprávě o daňové kontrole bylo výslovně uvedeno,
na základě jakých skutečností správce daně k těmto konkrétním pochybnostem dospěl. Námitka
stěžovatele proto nebyla důvodná.
Pro úplnost přitom Nejvyšší správní soud odkazuje na své závěry týkající se
stanoviska vysloveného Ústavním soudem ve shora cit. nálezu sp. zn.
I. ÚS 1835/07, ke kterým dospěl v rozsudku ze
dne 26. 10. 2009, čj. 8 Afs 46/2009 - 46, č.
1983/2010 Sb. NSS.
Namítl-li konečně stěžovatel, že správci daně nemohly být v okamžiku zahájení
daňové kontroly známy žádné okolnosti pro vyměření daně z přidané hodnoty za zdaňovací období říjen
- prosinec 2005, lze mu jistě přisvědčit, že vymezení kontrolovaných zdaňovacích období je v daném
rozsahu nepřesné. Jak však správně podotknul žalovaný, takový nedostatek nemůže být vadou, jež by s
ohledem na předmět tohoto řízení byla s to vyvolat nezákonnost meritorních rozhodnutí žalovaného.
Ani v tomto ohledu tak nebyla stížní námitka shledána důvodnou.
Nejvyšší správní soud neshledal napadený rozsudek městského soudu
nepřezkoumatelným ani nezákonným, proto kasační stížnost zamítl
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.).
Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů řízení o
kasační stížnosti (§ 60 odst. 1
a
contrario
za použití
§ 120 s. ř. s.). Žalovanému, jemuž by
jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo
(§ 60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s
§ 120 s. ř. s.), soud náhradu nákladů
řízení nepřiznal, neboť mu náklady řízení podle obsahu spisů nevznikly.
V Brně dne 30. července 2010
JUDr. Jan Passer