Daň z převodu nemovitostí: osvobození nové stavby od daně; pojem „dřívější užívání
stavby“
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 2. 2010, čj.
1 Afs 1/2010-59)
Prejudikatura: č. 360/2004 Sb. NSS, č. 689/2005 Sb. NSS a č. 915/2006 Sb. NSS; nálezy
Ústavního soudu č. 30/1998 Sb., č. 144/2001 Sb.
ÚS (sp. zn. II. ÚS 277/99) a č. 145/2003 Sb. ÚS
(sp. zn. IV. ÚS 666/02).
Odůvodnění:
Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobce (dále i "stěžovatel") domáhá
zrušení shora uvedeného rozsudku, kterým krajský soud zamítl žalobu proti výše specifikovanému
rozhodnutí; jím žalovaný zamítl odvolání proti rozhodnutí Finančního úřadu v Českých Budějovicích,
kterým byla žalobci dodatečně vyměřena daň z převodu nemovitosti ve výši 0 Kč.
Krajský soud v odůvodnění uvedl, že žalobce zakoupil od správce konkursní podstaty
úpadce TeK CB s. r. o. rozestavěnou stavbu bytového domu v katastrálním území České Budějovice 2.
Právní účinky vkladu práva do katastru nemovitostí vznikly dne 22. 9. 2005, vklad práva byl zapsán v
katastru nemovitostí dne 9. 7. 2007. Z kupní smlouvy plyne, že správce konkursní podstaty vede
soudní spory ohledně vyklizení bytů a nebytových prostor v rozestavěném domě a o platnosti smluv o
budoucí smlouvě kupní na bytové jednotky. Nedílnou součástí kupní smlouvy je "příloha A", v níž je
uveden aktuální stav soudních sporů ke dni podpisu kupní smlouvy.
Žalobce podal dne 31. 10. 2007 správci daně daňové přiznání k dani z převodu
nemovitostí specifikovaných v kupní smlouvě, daňová povinnost byla vyčíslena ve výši 646 971 Kč. Dne
14. 1. 2008 podal žalobce dodatečné daňové přiznání, v němž si daňovou povinnost snížil o částku 604
833 Kč a dodatečně uplatnil osvobození od daně z převodu nemovitostí dle
§ 20 odst. 7 písm. a) zákona č.
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a
dani z převodu nemovitostí (dále pouze "daň z převodu nemovitostí").
Krajský soud zdůraznil, že převod vlastnictví k rozestavěné stavbě byl proveden v
souvislosti s žalobcovou podnikatelskou činností a jedná se o první převod vlastnického práva. Aby
však došlo k osvobození od této daně, musí být splněna rovněž další podmínka; musí se totiž jednat o
stavbu, která nebyla dosud užívána. Tato podmínka naplněna nebyla, neboť stavba byla zkolaudována až
rozhodnutím ze dne 29. 11. 2007 a již z kupní smlouvy ze dne 17. 8. 2005 je zcela zřejmé, že stavba
byla již před kolaudací užívána, respektive bytové jednotky i garáže v ní byly úpadcem předány k
užívání fyzickým osobám na základě smlouvy o smlouvě budoucí přesto, že stavba nebyla zkolaudována.
Není podstatné, zda byla stavba užívána v souladu se zákonnými pravidly, ale to, zda došlo k
faktickému jejímu užívání. Krajský soud odkázal na rozsudky Nejvyššího správního soudu (sp. zn.
7 Afs 85/2008 a
7 Afs 71/2005), v nichž rovněž bylo zdůrazněno,
že podstatné je faktické užívání, bez ohledu na jeho právní formu. Soud uzavřel, že žalobci nenáleží
právo na osvobození od této daně.
Ve včas podané kasační stížnosti stěžovatel uvádí důvody podle
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.;
namítá tedy nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky krajským soudem.
Nesprávné zodpovězení právní otázky spatřuje stěžovatel v posouzení toho, zda byla
splněna podmínka "neužívání stavby" před úplatným převodem nemovitosti. Pokud totiž fyzické osoby
užívaly části stavby (jednotlivé dosud nezkolaudované bytové jednotky a garáže), činily tak v
rozporu se zákonem a proto takový způsob "užívání" nemůže mít dopad v tom, že převod nemovitosti
nepodléhá osvobození. Vždyť nebyla-li nemovitost užívána v souladu s právem, nemůže takové jednání
vyloučit stěžovatelův nárok na osvobození. Krajský soud neposoudil podmínku "dřívějšího užívání
stavby" správně. Stěžovatel je přesvědčen, že na zmíněný převod dopadá dobrodiní § 20 odst. 7 písm.
a) zákona o převodní dani. Navrhl proto, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek krajského soudu a
věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti odmítl důvodnost kasačních námitek,
zcela se ztotožnil se závěry krajského soudu a odkázal též na podrobné odůvodnění napadeného
rozhodnutí.
Kasační stížnost je důvodná.
Podstatou předestřené kasační námitky je tedy výklad § 20 odst. 7 písm. a) zákona o
dani z převodu nemovitostí, respektive té jeho části, jež zmiňuje "dřívější užívání stavby".
Podle uvedeného ustanovení je od daně z převodu nemovitostí osvobozen první úplatný
převod nebo přechod vlastnictví ke stavbě, která je novou stavbou, na niž bylo vydáno pravomocné
kolaudační rozhodnutí, nebo je dokončenou novou stavbou nebo rozestavěnou novou stavbou a stavba
nebyla dosud užívána, s výjimkou zkušebního provozu, jestliže převodcem je fyzická či právnická
osoba a převod stavby je prováděn v souvislosti s jejich podnikatelskou činností, kterou je výstavba
nebo prodej staveb a bytů, nebo jejich předmětem činnosti je výstavba nebo prodej staveb a bytů,
anebo je-li převodcem obec.
O jednotlivostech skutkového stavu není ve vztahu k námitkám uvedeným v kasační
stížnosti mezi stranami v podstatě sporu. Klíčové je to, jak bude tento stav posouzen po stránce
právní. Sporné je tedy pouze to, zda-li nastala podmínka, že "
stavba nebyla dosud
užívána".
Jen při jejím naplnění by v daném případě měl žalobce nárok na osvobození od převodní
daně. Zodpovězení naplnění této podmínky je však rovněž nutno vnímat ve vztahu k principu vzniku a
existence osvobození od této daně v kontextu celého zákona.
Na úvod považuje soud za nezbytné zdůraznit, že normy veřejného práva nelze užívat
v neprospěch daňového subjektu, je-li právní otázka věci sporná či nejasná. V takových případech má
být právě naopak postupováno ve prospěch daňového subjektu. Nelze totiž pominout, že předmětem
výkladu je soubor norem daňového práva, tedy norem práva veřejného, zakládajících právo státu
odejmout ze zákonem stanovených podmínek část majetku soukromé osobě a povinnost této osoby uvedenou
část svého majetku státu poskytnout, aniž by za to od státu obdržela jakékoli přímé protiplnění. V
takto nevyrovnaném vztahu mezi státem a soukromou osobou nutno klást obzvláštní důraz na ochranu
právní pozice soukromé osoby proti státu odnímajícímu jí část jejího majetku (v tomto smyslu je
nutno poukázat na principy judikované v nálezu Ústavního soudu ze dne 15. 12. 2003, sp. zn.
IV. ÚS 666/02, publ. Ve Sb. n. u. ÚS, Svazek č.
31, nález č. 145, str. 295; rozhodnutí Ústavního soudu jsou dostupná na http://nalus.usoud.cz.) Jak
již Nejvyšší správní soud vyslovil (viz např. rozsudek ze dne 14. 7. 2005, č. j.
2 Afs 24/2005 - 44, zveřejněný pod č. 689/2005
Sb. NSS; rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz), v oboru daňového
práva je proto nutno dbát určitých základních principů, kterými v projednávané kauze
jsou
zejména princip právní jistoty a princip předvídatelnosti právní regulace, z nichž plyne
zákaz analogie v neprospěch daňového subjektu a především zásada, že v případě, že daňový zákon z
důvodu své nejasnosti, nesrozumitelnosti či nepřesnosti nebo "mezery v zákoně" umožňuje vícero
rovnocenně přesvědčivých výkladů, je nutno použít takový z nich, který je vůči daňovému subjektu
mírnější (neboť je věcí státu, aby formuloval své daňové zákony natolik jednoznačně, srozumitelně,
přesně a úplně, aby minimalizoval výkladové nejasnosti; v opačném případě by se jednalo o
nepřípustnou libovůli zákonodárce).
Při výkladu podmínky tkvící v tom, že stavba nebyla dosud užívána, je nezbytné
vyjít ze smyslu a účelu daně z převodu nemovitostí jako celku a zejména z konstrukce osvobození od
daně podle § 20 odst. 7 zákona o dani z převodu nemovitostí. V dané věci existují v zásadě dva
výklady. Jeden, který prezentoval žalovaný i krajský soud (tedy, že v podstatě jakékoliv užívání
nové stavby osobou odlišnou od jejího vlastníka brání aplikaci osvobození od daně), druhý uvedený
stěžovatelem v rámci žaloby i kasačních námitek. Ústavní soud přitom ve svém nálezu ze dne 9. 10.
2001, sp. zn. II. ÚS 277/99, (publ. ve Sb. n. u.
ÚS, Svazek č. 24, nález č. 144, str. 35), zdůraznil, že jsou-li k dispozici dva rovnocenné výklady,
z nichž jeden je extenzivní a druhý
restriktivní
, musí soud zvolit ten z nich, jenž odpovídá dalším
metodám výkladu, zejména pak úvaze teleologické. Ústavní soud také judikoval, že jazykový výklad
představuje
"pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Je pouze východiskem pro
objasnění a ujasnění si jejího smyslu a účelu"
(viz nález ze dne 17. 12. 1997, sp. zn.
Pl. ÚS 33/97, publ. ve Sb. n. u. ÚS, Svazek č. 9,
nález č. 163, str. 399, vyhlášen pod č. 30/1998
Sb.). Stejný přístup ve svých rozhodnutích volí také Nejvyšší správní soud, v jehož rozsudku
ze dne 13. 5. 2004, č. j. 1 As 9/2003 - 90, publ.
pod č. 360/2004 Sb. NSS, je uvedeno, že
"v souladu s principem právní jistoty má každý adresát
právní normy právo očekávat, že řešení, která zákonodárce zvolí, jsou racionální a směřují k
funkčnímu uspořádání společenských vztahů, a nikoliv naopak. Jestliže zákonodárce z nejrůznějších
důvodů zvolí řešení jiné, musí je tím spíše přesně, jasně, určitě a srozumitelně vyjádřit v právních
předpisech, jimiž jsou právní normy komunikovány svým adresátům. Neučiní-li
tak, je zcela na místě dát přednost takovému výkladu, který je rozumný a
odpovídá přirozenému smyslu pro spravedlnost."
Vodítkem pro výklad zákona o dani z převodu nemovitostí a předmětného osvobození
zvláště, může být rovněž rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2006, č. j.
1 Afs 57/2005 - 61, publ. pod č. 915/2006 Sb.
NSS, z něhož plyne, že při posuzování podmínek osvobození od daně z převodu nemovitostí je třeba
aplikovat kritérium ekonomické rovnováhy a spravedlivého zdanění. Stejně ve vztahu k uvedenému
osvobození uvažuje také nález Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2008, sp. zn. IV. ÚS 814/06. Ústavní
soud zde uvedl, že
"historicko-teleologickým výkladem je zjišťován účel, k němuž měla právní
úprava sloužit v době svého přijetí. Směřuje tedy ke zjištění skutečného úmyslu, který zákonodárce
měl při přijetí právního předpisu. Záměr zákonodárce lze nalézt v důvodových zprávách, neboť pokud
není prokázán opak, je třeba mít za to, že zákonodárce přijal se samotným předpisem i jeho záměr. Ve
vztahu k předmětné úpravě lze mít za to, že byla přijata jako ekonomická stimulace podnikání za
účelem rozvoje výstavby a podpory trhu s nemovitostmi. Objektivně-teleologickým výkladem, jehož
úlohou je vystihnout smysl a účel právní normy v souvislosti s potřebami společnosti v aktuální
situaci, v níž se má norma realizovat, nutno dojít k závěru, že původní účel této právní normy je i
nadále zachován. Jejím cílem je i v současnosti podpořit podnikání v oblasti výstavby staveb, stejně
jako rozšiřování bytového a nebytového fondu. Jestliže se zákonodárce za účelem dosažení určitých
racionálních ekonomických a sociálních cílů rozhodne, že určitou skupinu právních vztahů vyjme z
omezení vlastnického práva spočívajícího ve zdanění převodu nemovitostí, je třeba se tímto smyslem
právní úpravy při její interpretaci a aplikaci řídit, aby bylo dosaženo cíle, který tato právní
úprava má."
Proto je třeba hledat smysl sporných ustanovení, který je částečně naznačený již v
naposled citovaném rozhodnutí Ústavního soudu.
Předmětem výkladu je nyní část zákona o dani z převodu nemovitostí. Jeho základním
principem je, zjednodušeně řečeno, zdanění převodu vlastnického práva k nemovitostem. Obecně platí,
že hodlá-li zákonodárce z principiálního režimu vyjmout určité specifické převody k některým
specificky určeným nemovitostem a to za vzniku zvláštních podmínek, pak by zpravidla měl zcela jistě
tento záměr či smysl vynětí zdanění z obecného principu zdůvodnit, či objasnit. Obvykle se důvody či
pohnutky zákonodárce dají nalézt v obsahu důvodových zpráv, jež předmětný zákon před jeho přijetím
doprovází. V daném případě tomu tak ovšem nebylo, důvodová zpráva, vyjadřující se jakkoliv ke smyslu
či jednotlivým podmínkám osvobození od daně absentuje. Smysl a účel zákona lze nicméně dovodit též z
jiných autentických dokumentů, vypovídajících o vůli a záměrech zákonodárce, mezi něž patří též
argumentace, přednesená v rozpravě při přijímání návrhu zákona (takto např. stanovisko Pl. ÚS-st
1/96 ze dne 21. 5. 1996).
Nejvyšší správní soud proto, ve snaze nalézt smysl předmětného osvobození, vycházel
ze stenoprotokolu zaznamenávajícího 16. schůzi ČNR z 21. 12. 1992 k vládnímu návrhu zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 357/92 Sb. o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí, podle sněmovních tisků 224 a 266
(čerpáno z digitálního repozitáře Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky, www.psp.cz)
.
Výsledný text interpretovaného předpisu
vznikl v důsledku pozměňovacího návrhu
poslance Richarda Mandelíka. Podle tohoto poslance bylo
jeho změny třeba, neboť sleduje situaci, kdy stavební podnikatel na pozemku svém nebo na pozemku
jiného vlastníka postaví stavbu za účelem jejího dalšího prodeje. Tak, jak byl návrh novely zákona,
znamenalo to, že tato stavba by podléhala dani z převodu nemovitostí, což by (podle poslance)
neúměrně zvyšovalo ceny staveb, neboť podnikatelé by si pochopitelně tuto daň započítali do ceny a
investory by to stálo více peněz. Tato navrhovaná změna situaci řeší, a první převod takovéto stavby
dani nepodléhá. Je od daně osvobozen. Má to příznivý účinek na stavební ruch."
S tímto zdůvodněním byl také text schválen schůzí ČNR. Ze zdůvodnění je
soudu záměr zákonodárce zřejmý: osvobodit od daně z převodu nemovitostí novostavby k prodeji, bez
ohledu na jejich druh nebo účel. Tedy generální osvobození těchto novostaveb s cílem nezvyšovat daní
cenu konečnému uživateli a podporovat vznik nových staveb a stavební ruch.
Z takto formulovaných myšlenek, dle přesvědčení Nejvyššího správního soudu, plyne
předně snaha zákonodárce zatížit nově vzniklé stavby co nejnižší cenou, respektive zbytečně jejich
tržní cenu nenavyšovat ještě o výši převodcem uhrazené daně z převodu nemovitostí a dále pak
podpořit výstavbu a rozvoj trhu s nemovitostmi a motivovat investory ve stavebnictví a realitní
společnosti k převodu nově vzniklých staveb a podněcovat tak trh s nemovitostmi. Právě proto se
první úplatný převod nové stavby osvobozuje i přesto, že jím strany dosáhly svých ekonomických cílů
a převodce z něj má majetkový prospěch. Účelem osvobození od daně je zprostit investora, který
poprvé převádí nově vzniklou nemovitost na jiného, daňové zátěže a umožnit mu tak, aby mohl
realizovat prodej nových nemovitostí za co nejpřijatelnější cenu a co nejvíce prostředků získaných
prodejem opět investovat do výstavby a trhu s nemovitostmi.
Z právě řečeného je proto nutno učinit dílčí závěr. Je-li smyslem zkoumaného
ustanovení zákona o dani z převodu nemovitostí osvobodit od této daně první úplatný převod nové
stavby, pak i její užívání před tímto převodem je nutno zkoumat z právě nastíněného hlediska.
Užívá-li tuto stavbu (nebo její část) i před jejím převodem budoucí vlastník (jehož užívací vztahy k
dané stavbě jsou s převodcem často upraveny smlouvou o budoucí kupní smlouvě), pak i po převodu nové
stavby na něj je ekonomický smysl osvobození od daně zachován. Nelze nalézt žádný z rozumných
důvodů, proč by budoucí vlastník (zpravidla na základě již smluvně upravených budoucích vztahů)
nemohl novou stavbu užívat, popřípadě si ji chystat pro stálé budoucí užívání, jež je esenciální
náležitostí i budoucího vlastnického vztahu ke stavbě. Vždy je proto třeba zkoumat především důvody
užívání stavby. Souvisí-li zvolený způsob užívání stavby a nakládání s ní bezprostředně s jejím
prvním převodem a nebo k němu směřuje, pak se nejedná o užívání, které má na mysli zákon o dani z
převodu nemovitostí, a podmínky osvobození od daně z převodu nemovitostí nejsou dotčeny. Takovéto
nakládání se stavbou, prováděné ještě před oficiálním převodem totiž nikterak neodporuje účelu
osvobození od daně z převodu nemovitostí, který byl vyložen výše.
Jiná je ovšem situace, kdy by novou stavbu před převodem vlastnického práva k ní
užívala osoba odlišná od budoucího vlastníka z jiných ekonomických důvodů a též s odlišnými
ekonomickými důsledky. Lze si představit situaci, kdy vlastník novou stavbu pronajme a z pronájmu
pobírá příjmy. Může tomu tak být například i z důvodu, že se nachází ve stadiu hledání kupce a
prozatím stavbu přenechá jinému k užívání za úplatu. V takovém případě by k naplnění smyslu
osvobození nedošlo. Ekonomický účel by byl zcela jiný; vlastník nové stavby by pobíral příjmy z
pronájmu, k převodu vlastnického práva by nedošlo. Pokud by však k převodu vlastnického práva došlo
později, již by tento prvý úplatný převod stavby nebyl od daně osvobozen, neboť by sice byla
převáděna nová stavba, ale stavba byla již dříve užívaná nájemcem za úplatu.
Při náhledu na zachování jedné z podmínek pro osvobození od daně z převodu
nemovitostí je tedy třeba brát ohled na povahu užívání. Užívá-li před převodem vlastnického práva
novou stavbu její budoucí vlastník (např. budoucí vlastník bytu, jež bude následně v rozestavěné
převáděné stavbě vytvořen), pak, jsou-li i další podmínky pro osvobození od této daně naplněny, je
takový první úplatný převod vlastnického práva osvobozen. Užívá-li však před převodem vlastnického
práva nemovitost jiná osoba, a to na základě jiných ekonomicky vyjádřitelných důvodů (nájem),
pozdější prvý převod vlastnického práva k této stavbě již osvobození podle § 20 odst. 7 písm. a)
zákona nepodléhá.
V této souvislosti, jen pro ujasnění, soud dodává, že je-li stavba bez vědomí
vlastníka před jejím prvým převodem užívána neoprávněně (např. bezdomovci nebo squattery, jak uvádí
stěžovatel), pak nelze rovněž na toto užívání pohlížet jako na takové, jež by obcházelo smysl
osvobození od daně; čerpání užitných vlastností nové stavby tímto způsobem není užíváním ve smyslu
podmínek § 20 odst. 7 písm. a) zákona a proto nebrání případnému osvobození od daně (ovšem při
zachování podmínek ostatních). Rovněž tak, zdržují-li se dělníci zhotovující stavbu v jejím areálu,
užívají-li ji k úkrytu před nepříznivým počasím apod., nejedná se o užívání v ekonomickém slova
smyslu, jež má na mysli vylučující podmínka obsažená v § 20 odst. 7 písm. a) zákona; ani v tomto
případě se nejedná o užívání stavby, jež by samo o sobě vylučovalo osvobození od této daně.
Lze tedy shrnout, že není podstatné, zda nová stavba byla před jejím prvým převodem
užívána bez vědomí a nebo s vědomostí jejího vlastníka, podstatné není ani to, zda byla užívána
legálně či
, podstatné pro nastoupení účinků osvobození od daně je pouze to, zda
byla užívána s ekonomickým důsledkem či profitem vlastníka (odlišným od budoucího převodu stavby) a
nebo nikoliv. Pobíral-li vlastník nové stavby před jejím prvým převodem od dřívějších uživatelů
ekonomických požitků (typicky nájem), pak není naplněn cíl a smysl právní úpravy týkající se
osvobození od této daně.
Je zřejmé, že rozhodným okamžikem pro posouzení podmínek pro osvobození podle § 20
odst. 7 zákona (včetně toho, že stavba nebyla dosud užívána) je okamžik právních účinků vkladu do
katastru nemovitostí; zde je Nejvyšší správní soud zajedno se stěžovatelem. Jak uvedeno shora,
slovní spojení
"stavba nebyla dosud užívána"
pro účely osvobození od daně z převodu
nemovitostí však není možno v žádném případě vnímat jako její naprosté nedotčení, neboť "
pak by
se absurdně a v rozporu s účelem zákona o trojdani osvobození nemohlo vztahovat prakticky na žádnou
stavbu či byt…" (
viz rozsudek NSS ze dne dne 27. srpna 2008, č. j.
2 Afs 49/2008 - 159).
V intencích výše uvedených zásad je tedy nutno definovat pojem
"dřívějšího
užívání"
ve smyslu zákona o dani z převodu nemovitostí.
Uvedl-li krajský soud v napadeném rozsudku, že již z pouhého zjištění, že stavba
byla před prvým úplatným převodem vlastnického práva k ní užívána fyzickými osobami, s nimiž měl
původní vlastník uzavřeny smlouvy o budoucí kupní smlouvě lze uzavřít, že osvobození na danou věc
nedopadá, pak se mýlil a učinil tak nesprávný závěr. Ze stejného důvodu se mýlil i žalovaný.
Jak Nejvyšší správní soud ověřil ze správního spisu, ekonomické (shora uvedené)
aspekty dřívějšího užívání stavby fyzickými osobami žalovaný nezkoumal, nezkoumal je však ani soud.
V prvé řadě je tedy nutno postavit na jisto charakter užívání stavby před jejím převodem a poté
posoudit, zda-li žalobcem uplatněné osvobození od daně z převodu nemovitostí naplňuje smysl a cíl
osvobození od daně normované v § 20 odst. 7 písm. a) zákona o převodu nemovitostí.
Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že rozhodnutí krajského soudu je založeno
dílem na nesprávně zodpovězené právní otázce a dílem je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, a
proto k podané kasační stížnosti byl napadený rozsudek zrušen a věc vrácena tomuto soudu k dalšímu
řízení. V něm je krajský soud vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem v tomto
rozsudku (§ 110 odst. 3 s. ř. s.);
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 10. února 2010
JUDr. Lenka Kaniová