I. Ustanovení § 11 odst. 1 písm.
a) zákona č. 338/1992 Sb. , o dani z nemovitostí, nelze vyložit tak, že pojmem "vodní
hospodářství" se rozumí pouze hospodaření na vodních plochách, ale je jím třeba rozumět i
hospodaření s vodami v režimu zákona č. 138/1973
Sb., o vodách. Proto při stanovení daně z nemovitostí u budov sloužících v převážné míře k
výrobě a rozvodu pitné a užitkové vody a likvidaci odpadní vody bylo třeba ve zdaňovacích obdobích
let 2002 až 2005 vycházet z nejnižší sazby daně za metr čtvereční zastavěné plochy.
II. Zákon č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitostí, neobsahuje výslovnou úpravu, podle které by bylo možné při stanovení sazby daně
vycházet z odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ). V takovém případě sice nelze bránit
správnímu orgánu, aby si za využití této klasifikace učinil o věci úsudek, avšak klasifikace nemůže
být v důsledku nezávaznosti jediným a stěžejním argumentem pro přijaté řešení. To musí obstát samo o
sobě ve vztahu k platné právní úpravě.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 9. 2010, čj.
8 Afs 36/2008 - 68)
Věc: Akciová společnost Severočeské vodovody a kanalizace proti Finančnímu ředitelství v Ústí
nad Labem o daň z nemovitostí, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozhodnutími žalovaného ze dne 6. 6. 2007, čj. 7432/07-1400, čj. 7434/07-1400, čj.
7435/07-1400 a čj. 7436/07-1400, byla zamítnuta odvolání žalobce proti dodatečným platebním výměrům
vydaných Finančním úřadem v Teplicích (správce daně), kterými byla žalobci dodatečně vyměřena daň z
nemovitostí za zdaňovací období let 2002, 2003, 2004 a 2005.
Žalobce podal proti výše uvedeným rozhodnutím čtyři samostatné žaloby u Krajského
soudu v Ústí nad Labem (dále jen "krajský soud“), který je spojil ke společnému projednání a
rozhodnutí a následně je rozsudkem ze dne 27. 2. 2008 zamítl. V odůvodnění rozhodnutí uvedl, že
právní řád jednoznačně nedefinuje pojem vodního hospodářství, nýbrž jej užívá ve dvou zcela
odlišných významech. První okruh právních předpisů pod tímto termínem rozumí hospodaření na vodních
plochách jako jednu ze zemědělských činností a druhý okruh pak vodním hospodářstvím rozumí
hospodaření s vodami. Krajský soud dovodil, že pod pojmem vodní hospodářství ve smyslu
§ 11 odst. 1 písm. d) bod 1 zákona č.
338/1992 Sb. o dani z nemovitostí se rozumí
prvně uvedené pojetí vodního hospodářství, tj. hospodaření na vodních plochách a nikoliv hospodaření
s vodami. Pod hospodaření na vodních plochách je možno zahrnout chov ryb, vodních živočichů a
pěstování rostlin na vodní ploše. V obchodním rejstříku žalobce však žádná z těchto činností uvedena
není. K námitce, že žalovaný neoprávněně použil Odvětvovou klasifikaci ekonomických činností (OKEČ)
krajský soud uvedl, že žalovaný i správce daně postupovali správně, pokud pro podřazení konkrétní
činnosti žalobce pod obecné termíny uvedené v zákoně využil podpůrně OKEČ. Vzhledem k tomu, že je
možné využívat statistické registry k zařazení jednotlivých činností pod sazby daně z přidané
hodnoty, je možné jich zcela jistě podpůrně využít i při stanovení základní sazby daně z
nemovitostí. Právě s podpůrným použitím OKEČ žalovaný zjistil, že shromažďování, úprava a rozvod
vody je podřazeno do stejné sekce jako výroba a rozvod elektřiny a plynu, a proto dospěl oprávněně k
závěru, že budovy ve vlastnictví žalobce lze podřadit pod § 11 odst. 1 písm. d) bod 2 zákona o
daních z nemovitostí. Soud se plně ztotožnil se závěrem žalovaného, že převažující činností žalobce
je shromažďování, úprava a rozvod vody, přičemž sběrem, odváděním a likvidací odpadních vod dochází
pouze k uzavření koloběhu "výroby vody“. Otázkou obsahu norem ČSN 750101 a ČSN 736510 se krajský
soud nezabýval, neboť sám žalobce uvedl, že vymezení tam uvedených pojmů je nepodstatné vzhledem k
nulové právní síle těchto norem.
Žalobce (dále též "stěžovatel“) brojil proti rozsudku krajského soudu včasnou
kasační stížností, v níž se dovolal stížního důvodu podle
§ 103 odst. 1 písm. d) zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále
jen "s. ř. s.“). Nejprve upozornil na fakt, že protokol o ústním jednání ze dne 26. 2. 2008, čj. 15
Ca 146/2007 - 30 je plný procesních vad. Stěžovatel v rámci ústního jednání navrhl listinné důkazy
(využití předmětných budov v rámci vodního hospodářství a přehled výnosů dle jednotlivých činností
stěžovatele, a to včetně geometrických plánů). Krajský soud pouze ústně poznamenal, že provedení
těchto důkazů není nezbytné a navíc je vůbec nezahrnul do protokolu. Stěžovateli nebyl dán prostor
ke vznesení námitek a připomínek k provedené protokolaci jednání. Protokol dále není řádně vyplněn,
není zaznamenána přítomnost veřejnosti a není ani podepsán. Neprovedení důkazů není zdůvodněno ani v
písemném vyhotovení rozsudku. Tento postup hrubě odporuje základnímu principu právního státu, tj.
právní jistoty; k tomu odkázal na nález Ústavního soudu sp. zn.
III. ÚS 470/97 a sp. zn.
II. ÚS 686/02.
Dále se stěžovatel dovolával stížního důvodu ve smyslu
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., neboť
se neztotožnil s restriktivním způsobem, jakým krajský soud provedl výklad pojmu "vodní
hospodářství“. Důvodová zpráva k zákonu o dani z nemovitostí byla vyhotovována v době, kdy pojem
vodní hospodářství byl dostatečně definován, a to jak ČSN 736210, přičemž závaznost Československých
státních norem byla v uvedené době dána zákonem č.
142/1991 Sb., o československých technických
normách. Nelze opomenout ani tehdy platný zákon č.
138/1973 Sb., o vodách. Dle stěžovatele tedy
zákonodárce v době sestavování důvodové zprávy dostatečně věděl, jak pojem vodní hospodářství
vykládat. Dále rozvedl, že ačkoliv není tento sporný pojem v současném právním řádu jednoznačně
definován, lze z platných právních předpisů vysledovat, že poskytování služeb oboru vodovodů a
kanalizací patří pod vodní hospodářství. Za zcela nepřípustné považuje stěžovatel posuzovaní své
činností pomocí OKEČ, protože tato klasifikace není pro oblast zákona o dani z nemovitostí
závazná.
Třetí okruh kasačních námitek tvořil stížní důvod dle
§ 103 odst. 1 písm. b) s. ř. s.
Stěžovatel má za to, že dotčené správní orgány rozhodly o přeřazení jeho nemovitostí pod vyšší sazbu
daně bez jakékoliv opory v právním řádu, a to pouze s odůvodněním, že žalobkyně vykazuje vyšší zisk
než obdobné ekonomické subjekty, což je evidentní diskriminace úspěšného podnikatele. Daň z
nemovitostí je daň majetkového typu, kde není rozhodující, zda má poplatník nějaký výnos; pokud by
totiž ze staveb plynul nějaký příjem, byl by podroben dani z příjmů.
Podáním ze dne 3. 2. 2009 stěžovatel doplnil kasační stížnost, ve které poukázal na
nesoulad výkladu pojmu vodní hospodářství provedeného krajským soudem s výkladovými principy
platnými pro oblast veřejného práva, zejména se zásadou
in dubio pro mitius.
Krajský soud připustil, že sporný pojem lze chápat ve dvou významech, a proto se měl přiklonit k
přístupu mírnějšímu. Zařazení činnosti vykonávané v daných objektech za pomoci statistické
klasifikace OKEČ vede z hlediska zákona o dani z nemovitostí k absurdnímu výsledku, kdy jsou stavby
sloužící k podnikání v oboru vodovody a kanalizace zahrnuty do kategorie staveb sloužících pro
průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu, což má ve srovnání s
kategorií vodní hospodářství již z pouhého jazykového hlediska daleko menší oporu v zákoně.
Žalovaný podal obsáhlé vyjádření ke kasační stížnosti, v němž setrval na správnosti
svého postupu. K namítané nepřezkoumatelnosti uvedl, že krajský soud oprávněně považoval navržené
důkazy za nadbytečné. Rozhodnutí soudu je dostatečně odůvodněno a obsahuje srozumitelný výrok ve
věci samé. K námitce libovůle obou správních orgánů spočívající v rozdílném rozhodování ve stejných
případech uvedl, že správce daně je místně příslušným správcem daně pouze u stěžovatele s touto
hlavní ekonomickou činností. Jedná se sice o rozhodnutí odlišné od dosavadního postupu všech
územních finančních orgánů, což jej však nečiní
nesprávným. Státní
normy, na které stěžovatel odkazuje, mají pouze doporučující charakter, nicméně pojmosloví vodního
hospodářství vyjádřené v uvedených normách je posouzeno shodně i v odvětvích OKEČ. Názor
stěžovatele, že zákon o dani z nemovitosti je diskriminační, je neopodstatněný. Podmínky podnikání u
regionálně dominantního dodavatele využívajícího již vybudovanou vodovodní sít z hlediska možné
výnosnosti jsou diametrálně odlišné od podmínek, které má k dispozici zemědělská prvovýroba jakožto
činnosti dle § 11 odst. 1 písm. d) bod 1 zákona o dani z nemovitostí. Jedná se o porovnání skutečně
možné výnosnosti určitých činností vycházející z dlouhodobě vykazovaných zisků podnikatelských
subjektů vykonávajících tyto rozdílné činnosti a nikoliv o porovnání konkrétních ekonomických
subjektů v duchu zásady výkladu dle úmyslu zákonodárce (
argumentum
e ratione
legis
).
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v souladu s
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které stěžovatel uplatnil v kasační stížnosti. Neshledal přitom vady podle
§ 109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
Kasační stížnost je důvodná.
Předmětem rozdílných právních názorů stěžovatele a žalovaného bylo to, zda uplatnit
při stanovení daně z nemovitostí sazbu ve výši 1 Kč za m² zastavené plochy podle ustanovení
§ 11 odst. 1 písm. a) zákona o dani z nemovitostí účinném v době zdaňovacího období, nebo sazbu ve
výši 5 Kč za m² zastavěné plochy podle písm. b) tohoto ustanovení. V této souvislosti
nabývá stěžejního významu obsah pojmu "vodní hospodářství“, který zákon o dani z nemovitostí uvádí u
nižší sazby a zodpovězení otázky, zda předmětné nemovitosti lze definovat jako stavby sloužící pro
vodní hospodářství. Jde o otázku ryze právní, na kterou se soustředil již krajský soud, když
konstatoval, že spor spočívá v tom, zda předmětné stavby mohou být stavbami sloužícími pro vodní
hospodářství, či zda se jedná o stavby sloužící, pro průmysl, stavebnictví, dopravu a energetiku. I
Nejvyšší správní soud proto ve shodě s krajským soudem vyšel z premisy, že mezi účastníky není
sporu, že předmětem daně jsou garáže, sklady, dílny, montované haly, stanice PHM, truhlárna,
administrativní budovy a parkoviště a že tyto stavby podléhaly zdanění buď ve výši 1 Kč nebo ve výši
5 Kč za m2 zastavěné resp. upravené podlahové plochy. Vycházel z předpokladu, že budovy stěžovatele
slouží v převážné míře k výrobě a rozvodu pitné a užitkové vody a likvidace vody odpadní. Nezabýval
se rovněž rozlohami podlahových ploch u jednotlivých staveb, pokud případně slouží více účelům a
vzájemnými poměry těchto podlahových ploch, jak předpokládá v těchto případech ustanovení § 11 odst.
6 zákona o dani z nemovitostí.
Zákon o dani z nemovitostí stanovil, že sazba daně ve výši 1 Kč za m²
zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy se uplatní u staveb pro podnikatelskou činnost a u
samostatných nebytových prostorů sloužících pro
zemědělskou prvovýrobu, pro lesní a vodní
hospodářství
, zatímco vyšší sazba daně se uplatnila u staveb sloužících pro
průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu.
Právní předpis hovoří o vodním hospodářství v § 11 pouze v souvislosti se sníženou sazbou daně,
zatímco ve vztahu k účelu, ke kterému dle mínění daňových orgánů a krajského soudu stavby slouží,
právního pojmu jakkoli slovně spojeného s vodou neužívá. Je proto třeba posoudit, zda lze
interpretovat pojem "energetika“ tak, aby pokrýval i předmětné stavby resp. zda lze předmětné stavby
považovat za stavby sloužící vodnímu hospodářství. Jinými slovy, bylo třeba posoudit, zda lze
rezignovat na gramatický výklad právního předpisu a argumentovat tak, že jej uplatnit nelze, a to
především v důsledku použití teleologického výkladu, který zdůrazňuje účel rozdělení jednotlivých
staveb do kategorií podle sazby daně a rovněž zohledňující to, ve spojení s jakými druhy staveb jsou
stavby, sloužící vodnímu hospodářství ve zvýhodněné kategorii uvedeny. Nejvyšší správní soud se při
řešení této otázky nepřiklonil k právnímu názoru krajského soudu a daňových orgánů.
Právní předpisy, které upravují "nakládání s vodami“ pojem vodní hospodářství
výslovně nedefinují. Na podrobný výčet toho, co lze rozumět vodním hospodářstvím, neaspiroval ve
svém odůvodnění ani krajský soud a tyto ambice nemá ani Nejvyšší správní soud. Ve věci totiž nešlo o
to bezezbytku vymezit a definovat pojem vodní hospodářství, ale posoudit, zda existuje rozumný důvod
nezahrnout předmětné stavby do této kategorie. Lze proto pouze připomenout, že zákon č.
138/1973 Sb. o vodách zpravidla užíval
adjektiva "vodohospodářský“ (např. ve spojení se stavbami, díly, rozhodováním, dozorem, plánem,
opatřením. Účelem zákona č. 138/1973 Sb. bylo
dle § 1 chránit vody pro jejich
nenahraditelnost a celospolečenský význam, plánovitě řídit jejich odběry a jiné nakládání s nimi
tak, aby byla zabezpečena rovnováha mezi potřebou vody a kapacitou vodních zdrojů, pečovat o jejich
čistotu a nejhospodárnější využití a zajišťovat ochranu před povodněmi. Inspirativní v tomto ohledu
může být též zákon č. 130/1974 Sb. o státní
správě ve vodním hospodářství (účinný do 31. 12. 2001), který např. v
§ 5 stanovil
kompetence
ministerstva pro
životní prostředí jako ústředního vodohospodářského orgánu České republiky, kdy hovoří o péči o
ochranu přirozené akumulace vod a vodních zdrojů, rozboru stavu využití vodních zdrojů, sestavování
a doplňování směrného vodohospodářského plánu, schvalování manipulačních řádů vodohospodářských děl
atd. Pro rámcové vymezení toho, co lze rozumět vodním hospodářstvím, může být podstatný též
§ 34 odst. 1 zákona č.
200/1990 Sb. o přestupcích. Ten uvádí, že
přestupku na úseku vodního hospodářství se dopustí ten, kdo odebere povrchovou nebo podzemní vodu
bez potřebného povolení vodoprávního úřadu nebo v rozporu s ním, vypustí odpadní nebo důlní vody do
vod povrchových nebo podzemních, popřípadě do kanalizace, v rozporu s vodním zákonem, znečistí
povrchovou nebo podzemní vodu nebo ohrozí její jakost nebo zdravotní nezávadnost nedovoleným
nakládáním se závadnými látkami, popřípadě způsobí vniknutí těchto látek do kanalizace v rozporu s
vodním zákonem, či poruší povinnosti týkající se vodních děl založené stavebními předpisy.
Krajský soud se snažil vymezit, co lze pod pojem vodní hospodářství v režimu zákona
o dani z nemovitostí zahrnout. I když takovému vymezení nelze upřít přesvědčivost, s ohledem na stav
právní úpravy neobstojí. Krajský soud uvádí, že k vymezení pojmu je třeba dospět v kontextu dalších
budov zařazených do stejné skupiny. V rozsudku však chybí vysvětlení, jaký je onen základní důvod,
proč právě stavby tohoto druhu (zemědělská prvovýroba, lesní hospodářství, vodní hospodářství)
požívaly daňového zvýhodnění. Důvodová zpráva spíše než samotnou povahu těchto staveb, které mohou
obecně souviset se zabezpečováním základních životních potřeb a rozvoje zdůrazňuje odlišné podmínky
a charakter odvětví podnikatelské činnosti, tedy jiná hlediska. Dle důvodové zprávy má být takto
zohledněna zastavěná plocha, která je např. u zemědělské prvovýroby větší než u jiných forem
podnikání (např. staveb hotelů či peněžních ústavů).
Krajskému soudu lze přisvědčit v tom, že lze vysledovat v českém právním řádu užití
termínu vodní hospodářství ve dvojím významu. Otázkou však je, zda lze hovořit o dvou "zcela
odlišných“ významech tohoto pojmu, protože takové stanovisko předpokládá, že zákonodárce bude při
užití tohoto pojmu mít vždy na paměti, v jaké souvislosti pojmu užívá a ony dva obsahové významy
(jakkoli jde o stav obecně velmi nevhodný) budou mít vždy samostatný relativně určitý obsah.To však
nelze s jistotou tvrdit. Např. § 1 odst. 1
zákona č. 95/1999 Sb. o podmínkách převodu
zemědělských a lesních pozemků hovoří pod písm.a) bod 3 o tom, že předmětem převodu zemědělských a
některých lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby podle tohoto zákona mohou být pozemky ve
vlastnictví státu a ve správě Pozemkového fondu České republiky, které ke dni 24. června 1991 byly
zastavěny obytnými, hospodářskými budovami nebo stavbami sloužícími zemědělské výrobě nebo
s ní souvisejícímu vodnímu hospodářství
. Zákon č.
95/1999 Sb., který dle názoru krajského soudu
užívá termínu vodní hospodářství ve významu jedné ze zemědělských činností, však v tomto případě
výslovně stanoví, že ono vodní hospodářství musí se zemědělskou výrobou souviset. Zákon o dani z
nemovitostí však neobsahuje takové výslovné vyjádření, že vodní hospodářství musí souviset se
zemědělskou prvovýrobou resp. lesním hospodářstvím.
Podle krajského soudu je třeba pojem vodní hospodářství chápat jako "hospodaření na
vodních plochách“ a zahrnout do něj chov ryb, vodních živočichů a pěstování rostlin na vodní ploše.
Zákon č. 252/1997 Sb. o zemědělství v
§ 2e odst. 3 písm. f) stanovil, že
zemědělskou výrobou včetně hospodaření na vodních plochách se rozumí (vedle dalších definic) chov
ryb, vodních živočichů a pěstování rostlin na vodní ploše na pozemcích vlastních, pronajatých nebo
užívaných na základě jiného právního důvodu. Zákon o zemědělství tedy hovoří o chovu ryb, vodních
živočichů a pěstování rostlin na vodní ploše právě "přímo“ v souvislosti se zemědělskou výrobou,
avšak užívá termínu "hospodaření na vodních plochách“ nikoli spojení "vodní hospodářství“. Zákon č.
252/1997 Sb. o zemědělství dále např. v § 2c
odst. 2 písm. c) hovoří o posílení konkurenceschopnosti zemědělství, lesního a vodního hospodářství
a rybářství
, včetně zpracovatelských odvětví. Pokud by se tedy vodním hospodářstvím v
"zemědělskoprávním smyslu“ rozuměl chov ryb (jak uvádí krajský soud), pak by bylo nadbytečné, aby
základní odvětvový předpis (zákon o zemědělství) hovořil vedle vodního hospodářství samostatně též o
rybářství.
Proto není zcela přesvědčivý názor krajského soudu, pokud jej to, že jsou v
kategorii staveb zdaňovaných zvýhodněnou sazbou uvedeny i stavby sloužící zemědělské prvovýrobě
resp. lesnímu hospodářství vede k závěru, že by mělo v případě vodního hospodářství jít pouze o
stavby jakýmsi způsobem spjaté se zemědělskou prvovýrobou.
Není bez zajímavosti, že zákon o dani z nemovitostí účinný ke dni 1. 1. 1993
formuloval § 11 odst. 1 písm. d) bod 1 částečně odlišně, když hovořil u staveb pro podnikatelskou
činnost o
stavbách
sloužících pro zemědělskou prvovýrobu,
stavbách
pro lesní a vodní hospodářství. Opakované užití pojmu stavba, zejména ve druhém případě, kdy bylo
užito za čárkou, mnohem zřetelněji oddělovalo stavby lesního a vodního hospodářství od staveb
zemědělské prvovýroby. Teprve po 1. 1. 2001 doznalo předmětné ustanovení změny do podoby účinné v
rozhodných obdobích. Pojem stavba již v jednotlivých bodech § 11 odst. 1 písm. d) není opakovaně
užíván, ale objevuje se v návětí ustanovení § 11 odst. 1 písm. d), stejně jako v případě dalších
písmen § 11 odst. 1 (kde se hovoří o garážích, ostatních stavbách, bytech atd.) a zákonodárce
(patrně) považoval za nadbytečné jej znovu v bodu 1 opakovat. Nelze však tvrdit, že účelem této
změny bylo zdůraznit bližší spojitost mezi stavbami zemědělské prvovýroby a stavbami vodního
hospodářství, než tomu bylo doposud.
Nadále tak trvá situace, kdy
§ 11 odst. 1 písm. d) bod 1 hovoří o
stavbách sloužících pro vodní hospodářství a mezi účastníky není sporu o tom, že předmětné stavby
lze podřadit pod vodní hospodářství ve smyslu vodoprávních předpisů. V řízení nebyl shledán
přesvědčivý důvod, který by nezpochybnitelně vyvrátil přiřazení takového významu pojmu vodní
hospodářství, jaký má zejména v režimu zákona č.
138/1973 Sb. o vodách resp. zákona č.
254/2001 Sb. o vodách. Podle názoru Nejvyššího
správního soudu lze navíc nalézt v zákoně o dani z nemovitostí argument, který chápání pojmu vodní
hospodářství ve "vodoprávním smyslu“ podporuje.
V § 7 odst. 2 zákona o
dani z nemovitostí jsou uvedeny stavby, které nejsou předmětem daně z nemovitostí. Patří mezi ně
stavby přehrad, stavby, jimiž se upravuje vodní tok, stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů
včetně úpraven vody, kanalizačních stok a kanalizačních objektů včetně čistíren odpadních vod, jakož
i stavby určené k předchozímu čištění vod před jejich vypouštěním do kanalizací, stavby na ochranu
před povodněmi, stavby k zavlažování a odvodňování pozemků. Ustanovení
§ 7 odst. 2 obsahuje odkaz na
§ 38 zákona č.
138/1973 Sb. o vodách, který nese označení
vodohospodářská díla
s tím, že jde o díla popř. jejich části určené k
vodohospodářským účelům. Všechny stavby uvedené v § 7 odst. 2 zákona o dani z nemovitostí jsou
obsaženy v demonstrativním výčtu vodohospodářských děl. Ustanovení § 7 odst. 2 směřuje
prostřednictvím odkazu jednoznačně k zákonu o vodách a nikoli (případně) do sféry právní úpravy
zemědělských či lesních činností. Pokud za této situace zákon o dani z nemovitostí na jiném místě
používá pojem vodní hospodářství a bylo záměrem zákonodárce, aby byl tento pojem chápán jinak, bylo
třeba, aby byl tento pojem (byť případně jen pro účely tohoto ustanovení) jinak vymezen, popř. bylo
ustanovení formulováno tak, aby nevyvolávalo pochybnosti. Pokud se tak nestalo, je právě § 7 odst. 2
zákona o dani z příjmů dalším důvodem, proč § 11 odst. 1 písm. d) bod 1 interpretovat jinak, než
učinil krajský soud a daňové orgány. Ustanovením § 7 odst. 2 je proto třeba argumentovat ve prospěch
požadavku, aby pojmy právními předpisy užívané byly interpretovány obdobně (pokud není důvodu pro
jiný postup) a nikoli skutečnost, že některé stavby nejsou předmětem daně, chápat jako další
zvýhodnění stěžovatele a podpůrný argument pro to, aby ostatní stavby byly zdaněny vyšší sazbou
(strana 5 žalobou napadených rozhodnutí).
Krajský soud se dále zabýval tím, zda bylo možné použít odvětvovou klasifikaci
ekonomických činností (OKEČ) ke stanovení druhu činnosti, kterou stěžovatel fakticky vykonává. V
důsledku odlišného právního názoru Nejvyššího správního soudu však chybí výchozí předpoklad pro
použití tohoto postupu. Tedy to, že daňové orgány musely zjišťovat, k jaké činnosti slouží, pokud je
nelze označit za sloužící vodnímu hospodářství. Přesto však lze konstatovat následující: podle
krajského soudu je možné využívat statistické registry k zařazení jednotlivých činností pod sazby
daně z přidané hodnoty (příloha 2 a 3 k zákonu č.
235/2004 Sb.), a proto je možné jich
zcela jistě podpůrně využít
i při stanovení základní sazby daně z nemovitostí. Dle názoru krajského soudu se žalovaný
dostatečným způsobem vypořádal s odvolací námitkou, že OKEČ není aplikovatelný na stanovení základní
sazby daně.
Žalobou napadená rozhodnutí mimo jiné konstatují, že
§ 19 odst. 3 a
§ 20 odst. 1 zákona č.
89/1995 Sb. odkazují na daňové zákony, ve
druhém případě přímo na zákon č. 337/1992 Sb.
Žalovaný zavřel, že pokud není zřejmé, do jaké sazby daně konkrétní podnikatelskou činnost zařadit,
používá se OKEČ jako pomůcka v souladu se sdělením Ministerstva financí ze dne 4. 12. 2006 čj.
26/107 033/2006-261.
Zdůvodnění krajského soudu ani žalovaného není k této otázce dostatečné. Z
§ 19 odst. 3 zákona č.
89/1995 Sb. vyplývá, že statistické klasifikace
jsou závazné pro orgány vykonávající státní statistickou službu a pro zpravodajské jednotky při
poskytování údajů pro statistická zjišťování, při jejich zpracování a dále v těch případech, kdy tak
stanoví zvláštní právní předpis. Mezi účastníky není sporu, že zákon o dani z nemovitostí neobsahuje
výslovnou úpravu, podle které by bylo možné ze statistických klasifikací vycházet. Jinak tomu bylo a
je u daně z přidané hodnoty, kde např. § 16
odst. 4 zákona č. 588/1992 Sb.
odkazoval v souvislosti se sazbou daně na opatření Českého statistického úřadu ze dne 1. 11. 1993 k
zavedení Standardní klasifikace produkce. Rovněž
§ 47 odst. 4 a příloha 2 zákona č.
235/2004 Sb.vychází ze Standardní klasifikace
produkce platné k 1. 1. 2003. Použitím argumentu
při výkladu
§ 19 odst. 3 nelze než dospět k závěru, že
statistické klasifikace nejsou závazné tehdy, pokud tak zvláštní právní předpis nestanoví. Na tom
nic nemění ani zmínka žalovaného na poslední straně žalobou napadených rozhodnutí, že
§ 20 odst. 1 zákona č.
89/1995 Sb. obsahuje odkaz na zákon č.
337/1992 Sb. To, že Český statistický úřad
zapíše ekonomický subjekt do registru ekonomických subjektů na základě údajů, které získal podle
zvláštních zákonů - mimo jiné zákona o správě daní a poplatků, nesouvisí s otázkou závaznosti
statistické klasifikace.
V souzené věci to znamená, že sice správce daně a žalovaný mohli učinit úvahu o
tom, do jakého druhu činnosti případně OKEČ předmětnou činnost zařazuje, popř. jaké činnosti jsou
zařazeny ve stejné sekci, nebylo však možné, aby pouze a jen na základě této úvahy učinili závěr o
použitelnosti té které sazby daně z nemovitostí. Takový přístup by v konečném důsledku nečinil
rozdílu mezi tím, kdy právní předpis výslovně na statistickou klasifikaci odkazuje a její použití je
v souladu s § 19 odst. 3 zákona č.
89/1995 Sb. a tudíž je závazná a situací, kdy
právní předpis takový postup nepředpokládá, uvedené ustanovení tak není naplněno, avšak shodného
výsledku je dosaženo argumentem o podpůrném využití této klasifikace jako pomůcky. Jinými slovy, i v
případě absence zákonného zmocnění nelze bránit správnímu orgánu, aby si (případně i za interního
využití klasifikace) učinil o věci úsudek, avšak tento úsudek musí obstát sám o sobě ve vztahu k
platné právní úpravě a musí být řádně odůvodněn. Klasifikace nemůže být jediným a stěžejním
argumentem pro přijaté řešení, protože není v případě daně z nemovitostí závazná. Tím spíše, pokud
text právního předpisu nabízí, jiné řešení.
Jak již bylo uvedeno, za situace, kdy neobstál výklad žalovaného a krajského soudu
o tom, že vodním hospodářstvím je třeba rozumět v souzené věci hospodaření na vodních plochách, stál
závěr o zařazení předmětných staveb do shodné kategorie, jako např. energetika, stavebnictví či
doprava pouze na tom, že úprava vody je podřazena do shodné sekce OKEČ jako rozvod elektřiny a
plynu. Takový závěr nemohl obstát. A to jak vzhledem k tomu, že § 11 zákona o dani z nemovitostí
obsahuje výslovnou úpravu pro stavby sloužící vodnímu hospodářství a přípustnost gramatického
výkladu nebyla v této věci spolehlivě vyvrácena, tak i pro výše uvedenou nezávaznost statistické
klasifikace.
Námitky, které se týkaly ústního jednání, které se konalo dne 26. 2. 2008,
neshledal Nejvyšší správní soud důvodnými. Soudní spis obsahuje listiny označené jako "výnosy dle
jednotlivých činností společnosti“, "rozmístění útvarů společnosti v oblasti působnosti finančního
úřadu v Teplicích“ a kopie katastrálních map. Tyto listiny jsou datovány dnem 7. 2. 2008, resp. 15.
2. 2008. Lze tedy teoreticky připustit, že byly do soudního spisu založeny při ústním jednání.
Protokol o ústním jednání, který je veřejnou listinou nadanou presumpcí správnosti, pokud není
prokázán opak, tuto skutečnost neuvádí. Bylo na žalobci, aby v případě, kdy mělo být pouze ústně při
jednání sděleno, že důkazní prostředky nebudou prováděny, proti takovému postupu brojil a trval na
protokolaci svého procesního stanoviska. Totéž platí o zcela obecné námitce, že důkazní návrhy byly
"zcela bezprecedentně nezahrnuty do protokolu o jednání“. Pokud ze soudního spisu, zejména z
protokolu o ústním jednání, popř. z následných písemných reakcí není patrno, že stěžovatel byl
nespokojen z průběhem soudního jednání, popř. s jeho protokolací, nezbývá než následně konstatovat,
že námitka byla uplatněna ve zcela obecné rovině a obsah soudního spisu její důvodnosti
nenasvědčuje. Ke zpochybnění protokolu o ústním jednání nepostačuje pouze následné tvrzení, že
skutečnosti se při ústním jednání uskutečnily jinak, ale je třeba obsah protokolu zpochybnit
prokázáním toho, co bylo v kasační stížnosti namítáno. To kasační stížnost nečiní.
Soudní spis rovněž neobsahuje žádné, byť dodatečné zpochybnění obsahu protokolu z
ústního jednání učiněné stěžovatelem v mezidobí od proběhnuvšího jednání do podání kasační
stížnosti. Teprve po doručení písemného vyhotovení rozsudku obdržela osoba oprávněná za stěžovatele
jednat písemné vyhotovení protokolu o ústním jednání a následně podala kasační stížnost.
Stěžovatel též namítl neuvedení potřebných náležitostí v protokolu o soudním
jednání. Je však třeba uvést, že protokol obsahuje všechny potřebné náležitosti. Bezpečně z něj
vyplývá, které osoby - účastníci popř. jejich zástupci či zmocněnci se účastnily jednání. To, že se
jednání případně účastnila veřejnost, není třeba v protokolu o ústním jednání výslovně uvádět, neboť
veřejnost soudního jednání vyplývá z čl.
96 Ústavy. Rovněž je třeba připomenout, že je podepsán originál protokolu o ústním jednání,
který je založen v soudním spisu.
S odkazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost
důvodnou, proto rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 27. 2. 2008, čj. 15 Ca 146/2007 -
34 zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V novém řízení je krajský soud vázán právními názory
Nejvyššího správního soudu vyjádřenými v tomto rozsudku
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.). V novém
rozhodnutí taktéž rozhodne o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti
(§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení
: Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 23. září 2010
JUDr. Jan Passer