Výrazem "cena platná v okamžiku nabídky" v
§ 13 odst. 2 zákona č.
526/1990 Sb., o cenách, ve znění účinném do
17. 11. 2009 se rozumí cena prodávajícím aktuálně požadovaná; skutečnost, zda jde o cenu dovolenou
právními předpisy o regulaci cen, není pro posouzení, zda prodávající splnil své povinnosti podle
uvedeného ustanovení, rozhodná.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2011, čj.
8 Afs 48/2009 - 80)
Prejudikatura: č. 1258/2007 Sb.NSS.
Věc: Vladimír K. proti Ministerstvu financí o uložení pokuty, o kasační stížnosti
žalobce.
Odůvodnění:
I. Jádro sporu a dosavadní postup ve věci
I. 1. Dosavadní průběh správního a soudního řízení
[1] Žalovaný rozhodnutím ze dne 23. 4. 2007, čj. 16/34759/2007/1502, zamítl
odvolání žalobce (dále jen „stěžovatel“) proti rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy (dále jen
„magistrát“) ze dne 9. 2. 2007, čj. MHMP 343551/2006/DOP-T/Dc, kterým mu magistrát uložil za
porušení § 15 odst. 1 písm. f) zákona
č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o cenách“), pokutu ve výši 100 000 Kč a povinnost nahradit náklady
správního řízení ve výši 1000 Kč. Uvedené ustanovení měl stěžovatel porušit tím, že dne 25. 8. 2006
při výkonu taxislužby na území hl. m. Prahy umístil na dveřích vozidla taxislužby ceník ve formě:
„Nástupní cena 80,- Kč, cena za 1 km 80,- Kč, čekání za 1 min. 8,- Kč (sazba č. 1).“ Stěžovateli
nebylo vytýkáno, že by za uvedené ceny skutečně vozidlem taxislužby vozil zákazníky.
[2] Žalobu proti rozhodnutí žalovaného, kterou stěžovatel podal, Městský soud v
Praze (dále jen „městský soud“) zamítl. Mimo jiné nepřijal námitku, že stěžovatel splnil povinnost
vyplývající z § 13 odst. 2 zákona o cenách, protože viditelně umístil na dveřích vozidla i na
vnitřním ceníku ve vozidle informaci o ceně služby. Městský soud přisvědčil žalovanému, že cenou
platnou v okamžiku nabídky, ve smyslu zmíněného ustanovení, nemůže být cena, která je v rozporu s
právními předpisy. Podle městského soudu by „[a]kceptování názoru žalobce (…) znamenalo, že k
řádnému splnění zákonem stanovené povinnosti informovat spotřebitele o platné ceně zboží či služby
postačí zveřejnění v podstatě jakékoliv informace o ceně bez ohledu na to, zda příslušná
komodita
podléhá cenové regulaci a zda uváděná cena je s cenami úředně stanovenými (regulovanými) v souladu“.
Stěžovatel označil nabízenou službu cenami převyšujícími úředně stanovené maximální ceny taxislužby
na území hlavního města Prahy, proto podle městského soudu nesplnil povinnost označit nabízenou
službu platnou cenou. Námitka, že sazby cen v případě žalobce odpovídaly cenám zaneseným do
taxametru, nemůže ovlivnit nastíněný závěr. Městský soud nepřisvědčil ani námitce, že správní orgán
neupřesnil v průběhu správního řízení ustanovení zákona o cenách, které měl žalobce porušit.
[3] V kasační stížnosti proti rozsudku městského soudu stěžovatel mimo jiné
namítal, že neporušil § 15 odst. 1 písm.
f) zákona o cenách. Zdůraznil přitom, že byl oprávněn v souladu s
§ 2 vyhlášky č.
580/1990 Sb., kterou se provádí zákon č.
526/1990 Sb., o cenách, zvýšit úředně
stanovenou maximální cenu taxislužby, protože v jeho případě existují „odlišné určené podmínky“, a
dodal, že jedním z podstatných kritérií odlišných určených podmínek jsou mimo jiné náklady na
pořízení vozidla a údržbu a na náhradní díly, přičemž tyto položky dle jeho názoru podstatně
ovlivňují jakost poskytované služby zákazníkům. Taxislužbu poskytuje zejména náročnějším zákazníkům,
než jakým je tato služba poskytována v jiných případech, a je tak nucen poskytovat kvalitnější a
tedy i nákladnější služby, což má za následek značné zvýšení ekonomicky oprávněných nákladů. Namítal
také, že neporušil povinnost označit zboží cenou platnou v okamžiku nabídky (§ 13 odst. 2 zákona o
cenách). Informace o ceně taxislužby byla totiž viditelně umístěna na dveřích vozidla i ve vnitřním
ceníku. Tato skutečnost byla ve správním řízení nepochybně prokázána. Cena podle stěžovatele
nepřekročila maximální přípustnou mez. Navíc „i kdyby zveřejněná cena byla cenou vyšší než maximální
přípustnou, pak by to nemělo za následek, že by taková cena byla neplatná v okamžiku nabídky“.
Teleologický výklad zmíněného ustanovení, provedený městským soudem, je podle stěžovatele chybný a
nedostatečně odůvodněný.
[4] Žalovaný navrhl zamítnutí kasační stížnosti.
I. 2. Právní názor osm ého senátu a
relevantní
prejudikatura
[5] Osmý senát má za to, že pro posouzení věci je podstatné zodpovědět otázku, zda
je možné postihnout jako správní delikt podle § 15 odst. 1 písm. f) ve spojení s § 13 odst. 2 zákona
o cenách jednání poskytovatele služby, který informuje zákazníky o vyšší než úředně stanovené
maximální ceně nabízené služby. Tato otázka není v dosavadní judikatuře Nejvyššího správního soudu
řešena jednotně.
[6] V rozsudku druhého senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 10. 2009, čj.
2 Afs 90/2009 - 68, dostupném na www.nssoud.cz,
byl vysloven závěr, že ve smyslu zmíněných ustanovení není dostatečné informovat zákazníka o
jakékoliv požadované ceně za nabízenou službu, ale pouze o ceně správné, tj. takové, kterou je
poskytovatel služby oprávněn požadovat. Poskytovatel služby, jejíž cena je úředně stanovena jako
maximální, je tak podle druhého senátu povinen informovat své zákazníky o ceně odpovídající cenové
regulaci.
[7] V rozsudku prvního senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 11. 2009, čj.
1 Afs 60/2009 - 119, dostupném na www.nssoud.cz,
bylo naopak konstatováno, že § 15 odst. 1 písm. f) zákona o cenách lze aplikovat jen tehdy,
označí-li provozovatel taxislužby vozidlo klamavou cenou (neboť v rozporu s jím deklarovanou cenou
bude svému zákazníkovi účtovat cenu odlišnou), nebo když provozovatel označí své vozidlo cenou, ale
toto označení bude nesrozumitelné nebo neurčité, a konečně v situaci, kdy provozovatel neoznačí své
vozidlo cenou vůbec. Existuje-li zákonná opora pro sankcionování provozovatele taxislužby za
předražování poskytovaných služeb [§ 15 odst. 1 písm. a) zákona o cenách], není podle prvního senátu
důvod přisuzovat pojmu „platnost“ v kontextu § 13 odst. 2 zákona o cenách význam ve smyslu souladu s
právními předpisy (dovolenost).
[8] Osmý senát Nejvyššího správního soudu se přiklonil k názoru, že splnění
povinnosti označit zboží cenou platnou v okamžiku nabídky dle § 13 odst. 2 zákona o cenách není dáno
v případě označení zboží jakoukoliv cenou, ale jen takovou, která je v souladu s právními předpisy
regulujícími její výši. V tomto směru tedy vyšel z právního názoru druhého senátu a v podrobnostech
na něj odkázal. Podle osmého senátu, je-li smyslem relevantních ustanovení ochrana spotřebitele v
tom směru, že mu zaručuje získání informací žádoucích pro učinění jeho spotřebitelského rozhodnutí,
nelze vyložit pojem „platná cena“ tak, aby jí mohla být i cena, jež bude v rozporu s právními
předpisy.
[9] Osmý senát by se ovšem ocitl v rozporu s dosavadní judikaturou Nejvyššího
správního soudu při volbě kteréhokoliv z nastíněných řešení. Věc proto v souladu s
§ 17 odst. 1 s. ř. s. postoupil
rozšířenému senátu.
II. Pravomoc rozšířeného senátu
[10] Při posuzování věci rozšířený senát zjistil, že dosavadní
judikatura
je
rozporná. Druhý senát míní, že informuje-li provozovatel taxislužby zákazníky o ceně služby, jejíž
výše není dovolena pro rozpor s předpisy o regulaci cen, tím, že takto nedovolenou cenu uvede v
ceníku svých služeb na vozidle taxislužby, dopustí se správního deliktu podle § 15 odst. 1 písm. f)
ve spojení s § 13 odst. 2 zákona o cenách (ve znění účinném do 17. 11. 2009), neboť je při prodeji
spotřebního zboží konečnému spotřebiteli povinen označit je cenou platnou v okamžiku nabídky, kterou
může být toliko cena v daném okamžiku právem dovolená. První senát má naopak za to, že existuje-li
zákonná opora pro sankcionování provozovatele taxislužby za předražování poskytovaných služeb [§ 15
odst. 1 písm. a) zákona o cenách], nelze pojmu „ceny platné v okamžiku nabídky“ v § 13 odst. 2
zákona o cenách rozumět tak, že vyžaduje soulad ceny, která je takto komunikována, s právními
předpisy (zejména předpisy regulujícími cenu služby).
[11] Uvedené právní názory jsou zjevně v rozporu, neboť se liší v náhledu na význam
pojmu „ceny platné v okamžiku nabídky“ v § 13
odst. 2
zákona o cenách. Chce-li se osmý senát přidržet právního názoru druhého senátu, pak se nepochybně
hodlá odchýlit od právního názoru již vyjádřeného v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, a sice
jeho prvního senátu, což lze učinit toliko předložením věci rozšířenému senátu
(§ 17 odst. 1 s. ř. s.). Pravomoc
rozšířeného senátu k posouzení předložené věci je tedy dána.
III. Posouzení věci rozšířeným senátem
[12] Podle § 1 odst. 1 zákona o cenách, ve znění účinném ke dni 25. 8. 2006, kdy
mělo dojít k jednání stěžovatele, za něž byl postižen, se tento zákon „vztahuje na uplatňování,
regulaci a kontrolu cen výrobků, výkonů, prací a služeb (dále jen "zboží") pro tuzemský trh, včetně
cen zboží z dovozu a cen zboží určeného pro vývoz“. Z uvedeného základního ustanovení je patrné, že
předmětem úpravy jsou tři relativně samostatné, byť vzájemně související oblasti právní regulace
cen: 1) uplatňování cen, 2) cenová regulace a 3) kontrola cen. Zákon o cenách se přitom vztahuje na
ceny výrobků, výkonů, prací a služeb. Všechny čtyři uvedené typy komodit zákon zahrnuje pod
legislativní zkratku „zboží“. Cenou je přitom podle § 1 odst. 2 zákona o cenách „peněžní částka a)
sjednaná při nákupu a prodeji zboží podle § 2 až 13 nebo b) zjištěná podle zvláštního předpisu k
jiným účelům než k prodeji“.
[13] Systematika zákona o cenách odpovídá tomu, že zákon upravuje výše uvedené tři
relativně samostatné oblasti právní regulace cen. Po obecných ustanoveních (část první zákona)
následuje část druhá věnovaná regulaci cen, v níž jsou stanoveny možné způsoby regulace cen jako
výjimky z pravidla vytváření cen trhem (viz omezení možnosti uplatnění cenové regulace na důvody
taxativně a z obsahového hlediska relativně úzce vymezené v § 1 odst. 6 rozhodného znění zákona o
cenách). Regulace cen je tedy právním institutem vztahujícím se pouze na určitou podmnožinu množiny
všech cen uplatňovaných v právních vztazích. Třetí část zákona týkající se cenové evidence a
cenových informací, tedy uplatňování cen a záznamů o tomto uplatňování, se oproti tomu vztahuje
zásadně na všechny ceny uplatňované v právních vztazích, na které dopadá zákon o cenách. Povinnosti
jednotlivých osob při uplatňování cen, zejména při označování zboží cenami, jsou pak v řadě případů
stanoveny bez ohledu na to, zda jde o ceny regulované, anebo o ceny regulaci nepodléhající.
Zákonodárce zde často volí jiná rozlišovací kritéria, zejména druh zboží, které je prodáváno, způsob
jeho prodeje a povaha kupujícího nebo prodávajícího. V § 13 zákona o cenách jsou takto relevantními
kategoriemi například „prodej spotřebního zboží konečnému spotřebiteli“ resp. jiný než takový prodej
(§ 13 odst. 1 a 2 zákona), „balené výrobky“ (§ 13 odst. 3 zákona) resp. „nebalené výrobky volně
ložené“ (§ 13 odst. 4 zákona) či „pevné potraviny nacházející se v nálevu“ (§ 13 odst. 8 zákona).
Část čtvrtá zákona, upravující cenovou kontrolu, definuje společné kontrolní a sankční (tedy ve své
podstatě procedurální) mechanismy, jejichž účelem je zajistit dodržování „věcných“ ustanovení zákona
o cenách, zakotvených zejména v částech druhé a třetí. Konečně část pátá zákona obsahuje přechodná a
závěrečná ustanovení.
[14] Z výše uvedené charakteristiky struktury a obsahu zákona o cenách je patrné,
že smysl a účel části druhé a části třetí zákona se značně liší.
[15] Účelem části druhé je přimět prodávající a kupující, aby ve specifických
výjimečných situacích kontrahovali za ceny externě (úředně) určené nebo pohybující se v rámci
externě (úředně) stanovených omezení.
[16] Základním účelem části třetí pak není zasahovat do procesu tvorby cen, nýbrž
poskytnout tržním subjektům (zejména pak kupujícím, zvláště těm, kteří jsou spotřebiteli nebo kteří
kupují specifické druhy zboží) informační komfort umožňující jim na základě údajů, které jim jsou
povinni poskytnout prodávající, provést ekonomickou kalkulaci výhodnosti ceny nabízeného zboží a
případně ji srovnat s cenou jiného zboží. To je obsahem § 13 zákona o cenách (§ 11 a 12 pak povinným
subjektům, zejména prodávajícím, ukládají - kvůli kontrole dodržování povinností na úseku cen -
doprovodnou povinnost určité údaje o cenách evidovat a poskytovat oprávněným subjektům). Smyslem a
účelem úpravy v § 13 zákona o cenách je poskytnout kupujícímu informaci o tom, za jakou cenu si může
nabízené zboží při přijetí nabídky pořídit, tj. poskytnout mu informaci o aktuální ceně zboží.
Ustanovení § 13 odst. 2 zákona o cenách zní: Prodávající je při prodeji spotřebního zboží konečnému
spotřebiteli povinen označit je cenou platnou v okamžiku nabídky a vztaženou k prodávanému
jednotkovému množství zboží a určeným podmínkám, nebo je povinen zpřístupnit na viditelném místě
informaci o této ceně formou ceníků, vývěsky nebo jiným přiměřeným způsobem.
[17] Důvodová zpráva k návrhu zákona o cenách k § 13 uvádí (schválené znění
odpovídá textaci návrhu): „Cílem tohoto paragrafu je zajistit řádnou informovanost kupujících o
cenách zboží a podmínkách jeho prodeje. (…) [V] odstavci 2 [se] ukládá povinnost označování
spotřebního zboží cenou při jeho prodeji v obchodních jednotkách (prodej konečnému spotřebiteli),
resp. umožnit zákazníkům jinou formou přístupnou informaci o cenách v provozovnách služeb,
pohostinstvích, dopravě apod. To má umožnit kontrolu ze strany spotřebitele, podnikatele i
kontrolních orgánů. Uvedená povinnost v tržních podmínkách definitivně přechází od výrobce na
prodávajícího. Návrh zákona nepředpokládá, že by z tohoto pravidla měly být udělovány výjimky.“ (viz
vládní návrh zákona o cenách, Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1990,
tisk 234, důvodová zpráva - zvláštní část, k § 11, Společná česko slovenská digitální parlamentní
knihovna, http://www.psp.cz/eknih/1990fs/tisky/t0234_02.htm, staženo dne 19. 3. 2011).
[18] Zatímco tedy část druhá zákona o cenách omezuje některé ceny co do jejich
výše, část třetí reglementuje zásadně všechny ceny co do informací, které o nich mají být
poskytovány. Výraz „cena platná v okamžiku nabídky“ je tedy třeba poměřovat smyslem a účelem § 13
odst. 2 zákona o cenách - poskytnout kupujícímu informaci, za jakou cenu, určenou pomocí ceny
jednotkového množství zboží a (dalších) podmínek jeho prodeje, je nabízené zboží aktuálně k
dispozici. Slovo „platná“ je tedy v daném kontextu nutno vykládat jako „prodávajícím aktuálně
požadovaná“.
[19] Jestliže stěžovatel označil své zboží (taxislužbu) cenou, za kterou je nabízel
(což bezpochyby splnil, uvedl-li na dveřích svého vozidla dobře viditelné údaje o jednotkových
cenách svých služeb), splnil povinnost podle § 13 odst. 2 zákona o cenách, neboť toto ustanovení mu
ukládá informovat o ceně, za kterou nabízí své zboží, avšak neukládá mu nabízet je za cenu jsoucí v
souladu s ustanoveními o regulaci cen.
[20] Výklad, že „cenou platnou v okamžiku nabídky“ může být pouze cena objektivním
právem (zejména ustanoveními o regulaci cen) dovolená, by oproti výkladu shora předestřenému,
opřenému o kombinaci argumentů jazykových, teleologických i systematických, nepřípustně rozšiřoval
veřejnoprávní deliktní odpovědnost jednotlivce nad rámec toho, co lze bezpečně rozpoznat z dikce
rozhodné právní úpravy. To by odporovalo ústavnímu požadavku dostatečně určitého, jednoznačného a
předem seznatelného definování toho, co může být veřejnou mocí postiženo jako správní delikt, a
nepřípustně narušilo právní jistotu stěžovatele. Jak již Nejvyšší správní soud vyslovil v rozsudku
ze dne 19. 4. 2007, č. j. 2 Afs 176/2006 - 76,
publikovaném pod č. 1258/2007 Sb. NSS a na www.nssoud.cz, „[d]efinování skutkové podstaty pak musí
být dostatečně určité, konkrétní a jednoznačné, neboť jen tak bude odpovídat ústavní kautele
vyjádřené explicitně pro trestné činy v čl.
39 Listiny základních práv a svobod a v
čl. 7 Úmluvy o lidských právech a
základních svobodách ve znění protokolů č. 3, 5 a 8 (vyhlášena pod č.
209/1992 Sb.), již však v zásadě není důvodu
nepoužít i na správní delikty. (…) Aby postih za správní delikt odpovídal požadavku předvídatelnosti
právní regulace a umožnil každému předem „volit“ mezi jednáním v souladu se zákonem (za které nebude
postižen) a jednáním v rozporu se zákonem, za něž mu hrozí postih veřejnoprávní sankcí, musí mít
dostatečnou možnost předem rozpoznat, jaké jednání je zákonem či judikaturou považováno za zákonné a
jaké za protiprávní (…).“ Proto nelze výklad zaujatý druhým a osmým senátem přijmout a je třeba se
přiklonit k výkladu zastávanému prvním senátem.
[21] Na uvedeném závěru nic nemění ani to, že Ústavní soud usnesením ze dne 10. 3.
2010, sp. zn. IV. ÚS 288/10, odmítl pro zjevnou neopodstatněnost ústavní stížnost jiného stěžovatele
postiženého za správní delikt podobné povahy jako v nyní projednávané věci. Ústavní soud v něm
stručně, aniž by se zabýval podstatou věci, uvedl, že napadená rozhodnutí (mj. rozsudek druhého
senátu Nejvyššího správního soudu, z jehož právního názoru vyšel při předložení věci rozšířenému
senátu osmý senát) jsou dostatečně odůvodněna a že ve věci nespatřuje nepřípustné ústavněprávní
konsekvence. Nejvyšší správní soud k tomu poznamenává, že Ústavní soud jako soudní orgán ochrany
ústavnosti je oprávněn přezkoumávat rozhodnutí obecných soudů a rušit je, pokud nepřípustně zasáhla
do ústavně zaručených práv jednotlivců; v této souvislosti jistě může podávat výklad rozhodného
práva, který musí obecné soudy reflektovat tak, aby ve své rozhodovací činností nevybočily z
ústavních mezí. Mimo rámec těchto limitů je však věcí obecných soudů, jak budou rozhodné právo
vykládat, včetně toho, že mohou dospět k výkladu příznivějšímu pro jednotlivce, než jaký zaujal
Ústavní soud. Právě o takový případ v projednávané věci jde, a proto právní názor vyjádřený v
usnesení Ústavního soudu nebrání, aby rozšířený senát zaujal názor jiný.
[22] Rozšířený senát proto na základě výše uvedených úvah dospěl k závěru, že
výrazem „cena platná v okamžiku nabídky“ v § 13 odst. 2 zákona o cenách se rozumí cena prodávajícím
aktuálně požadovaná; skutečnost, zda jde o cenu dovolenou právními předpisy o regulaci cen, není pro
posouzení, zda prodávající splnil své povinnosti podle uvedeného ustanovení, rozhodná.
IV. Závěr
[23] Rozšířený senát v dané věci posoudil předloženou spornou právní otázku. V
souladu s ustanovením § 71 odst. 1 Jednacího řádu Nejvyššího správního soudu rozhodl usnesením jen o
této otázce a věc vrací osmému senátu, který o ní rozhodne v souladu s vysloveným právním
názorem.
V Brně dne 22. března 2011
JUDr. Josef Baxa