I. Hlavním cílem „dotačního“ programu [dle nařízení Rady (ES) č.
1257/1999] je podpora zemědělců v podmínkách
společného evropského trhu, a to cestou vytváření společných skupin, a tím zvýšení
konkurenceschopnosti. Záměrem je rovněž poskytnout podporu pouze u vymezených komodit. Garantem
tohoto programu je Státní zemědělský intervenční fond.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 1. 2010, čj.
1 As 87/2009-72)
Věc: Společnost s ručením omezeným Drůbež HK odbyt proti Ministerstvu zemědělství o
zařazení do programu zakládání skupin výrobců, o kasační stížnosti žalobce.
Žalovaný dne 29. 5. 2007 ve zkráceném přezkumném řízení změnil rozhodnutí Státního zemědělského
intervenčního fondu (dále též „Fond“) ze dne 2. 8. 2006 tak, že žádost žalobce o zařazení do
programu Zakládání skupin výrobců podle nařízení vlády č.
655/2004 Sb. se zamítá, neboť
žalobce byl do programu zařazen jako skupina výrobců zajišťujících společný odbyt zemědělské
komodity přesto, že se jednalo o obchodní společnost s jedním společníkem.
Ministr zemědělství dne 27. 9. 2007 zamítl rozklad, který žalobce proti shora uvedenému
rozhodnutí žalovaného podal.
Toto rozhodnutí ministra zemědělství napadl žalobce žalobou, kterou Městský soud v Praze dne 3.
9. 2009 zamítl. V odůvodnění tohoto rozsudku soud zdůraznil, že pro účely aplikovaného nařízení
vlády se rozumí skupinou výrobců obchodní společnost nebo družstvo, jejichž předmětem činnosti je
zajištění společného odbytu příslušné zemědělské komodity. Smyslem je poskytnout paušální podporu na
usnadnění zřizování a správního provozu seskupení producentů, kteří mají za cíl a) přizpůsobit
produkci a výstup producentů, kteří jsou členy těchto seskupení požadavkům trhu, b) společně uvádět
zboží na trh, c) stanovit společná pravidla pro informace o produkci se zvláštním ohledem na sklizeň
a dostupnost (čl. 33 odst. 1 a
2 nařízení Rady ES č. 1257/1999). Podstatou sporu
v dané věci označil soud otázku, zdali jednočlenná obchodní společnost smí a nebo nesmí být zařazena
do programu. Dospěl k závěru, že má-li být podporována činnost společností, jež mají za cíl společný
odbyt zemědělské komodity, tedy činnost seskupení producentů, jež společně uvádí zboží na trh, pak
jednočlenná společnost tento požadavek nesplňuje. Zařadil-li Fond žalobce do programu s tím, že
splnil podmínky dle nařízení vlády č.
655/2004 Sb., pak porušil
zákon; zařadil do programu jednočlennou společnost, která nemůže naplnit podmínku skupiny výrobců,
jejímž předmětem činnosti je zajištění společného odbytu zemědělské komodity. K námitce žalobce, že
ještě v říjnu roku 2006 se stal vícečlennou společností, soud uvedl, že námitka je ve vztahu k
projednávané věci irelevantní, neboť soud posuzuje vždy stav ke dni vydání napadeného rozhodnutí.
Žalovaný rozhodnutím ze dne 29. 5. 2007 přezkoumával rozhodnutí Fondu ze dne 2. 8. 2006. Stal-li se
žalobce v říjnu 2006 skutečně vícečlennou společností, měl v zápětí podat Fondu novou žádost jako
nový subjekt o zařazení do příslušného programu.
Žalobce (stěžovatel) napadl uvedený rozsudek městského soudu kasační stížností, Zdůraznil, že
soud nesprávně vyložil příslušná ustanovení nařízení vlády č.
655/2004 Sb. Předně nevzal v
úvahu odlišnost právní povahy dvou fází řízení; první fází je řízení o žádosti o zařazení do
programu dotací, další fází je řízení o žádosti o poskytnutí
dotace
. Samotné zařazení jednočlenné
společnosti do programu není v rozporu s právem, neboť se nejedná dosud o poskytování podpory
vyhrazené vícečlenným seskupením. Soud dostatečně nerozlišil mezi účelem právní úpravy a jeho
opatřeními k jejímu naplnění. Účelem nařízení vlády je poskytování podpory seskupením producentů pro
jejich společný odbyt. Tento účel však musí být šetřen až při vlastním poskytování
dotace
.
Skutečnost, kolik členů měla společnost při podání žádosti do přípravného programu je z tohoto
pohledu irelevantní. Vždyť měla-li by společnost při podání žádosti o zařazení do programu více
členů, avšak při podání žádosti o poskytnutí
dotace
by již byla jednočlennou společností, musel by
poskytovatel
dotace
tuto skutečnost zohlednit; dotaci by pro nesplnění podmínek nemohl poskytnout
přes to, že v době žádosti žadatel veškeré podmínky splňoval. Právo na poskytnutí podpory
jednočlenné společnosti žalobce nikdy neuplatňoval; naopak, požádal sice o zařazení do programu jako
společnost jednočlenná, avšak vědom si další podmínky pro poskytnutí
dotace
, již v říjnu 2006 se
stal vícečlennou společností a podmínky pro poskytnutí
dotace
tak již splnil. Soud dále přičlenil
žádosti podle § 4 nařízení vlády č.
655/2004 Sb. větší význam, než ve skutečnosti má. Nezákonnost rozhodnutí správního orgánu
prvého stupně měla spočívat v tom, že listina přiložená k žádosti trpěla vadou. Vládní nařízení však
upravuje zvláště podmínky pro zařazení do programu
(§ 3) a zvláště pak formální
náležitosti žádosti (§ 4). O
nezákonnosti rozhodnutí však nelze rozhodnout pouze na základě zjištění formální vady přílohy
žádosti. Pokud tak soud činí a nehodnotí, zdali materiální podmínky pro zařazení do programu
stanovené v § 3 vládního
nařízení byly splněny, pak je jeho rozhodnutí projevem pouhého formalismu. Rovněž závěr, že
společenská smlouva je jednou z náležitostí, jež musí být součástí žádosti, je nesprávný. Postačuje
zcela jistě i předložení zakladatelské listiny. Vždyť výraz „společenská smlouva“ je legislativní
zkratkou i pro zakladatelskou listinu. Kdyby zákonodárce nehodlal vpustit jednočlennou společnost do
programu, pak by to jistě uměl vyjádřit výslovně v rámci vymezení podmínek zařazení do programu.
Jestliže to neučinil, nemůže to učinit soud. Doslovný výklad citované normy je vyloučen již jen
proto, že do programu by nemohla být zařazena nejen jednočlenná obchodní společnost, ale ani žádná
akciová společnost, neboť její zakladatelský dokument se nazývá zakladatelská smlouva, což by rovněž
odporovalo § 4 odst. 2 písm. c)
nařízení vlády č. 655/2004 Sb. Žalobce trvá na tom, že soud posoudil nesprávně i postup
správního orgánu, který ve zkráceném přezkumném řízení změnil rozhodnutí, kterým byl žalobce zařazen
do programu. Žalobce se již tímto rozhodnutím ocitl v dobré víře
(§ 94 odst. 4 správního
řádu), že splňuje podmínky zařazení do programu. Domníval se tedy, že ještě v době této
„přípravné“ fáze může být společnost jednočlenná. Vícečlennou společností se stal v době, kdy již o
dotaci žádal; byl si totiž vědom, že
dotace
může být poskytnuta pouze takové společnosti. Žalobce
trvá na názoru, že postupu podle §
98 (zkrácené řízení) bránila zejména žalobcova dobrá víra. Nesprávný je rovněž závěr soudu,
že pokud se žalobce skutečně stal v říjnu roku 2006 vícečlennou společností, měl podat novou žádost
jako nový právní subjekt o zařazení do příslušného programu. Vždyť změna počtu společníků se vůbec
nedotýká právní subjektivity obchodní společnosti.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Podstatnou pro řešení sporu je odpověď na nastolenou právní otázku, zdali byl žalobce povinen
splňovat podmínky „společného odbytu“ příslušné zemědělské komodity již v době, kdy byl rozhodnutím
příslušného správního orgánu ke své žádosti zařazen do programu zakládání skupin výrobců a nebo je
postačující, že podmínku „společného odbytu“ splňoval až v době, kdy žádal o vlastní poskytnutí
dotace
.
Nejvyšší správní soud při zodpovězení této právní otázky vycházel předně z tezí, jež vedly k
přijetí nařízení vlády č. 655/2004
Sb., a dále pak z textu samotného vládního nařízení.
Podkladem pro vydání aplikovaného nařízení vlády je předně nařízení Rady (ES) č.
1257/1999. Jeho kapitola IXa (Zvláštní opatření
pro nové členské státy) a podkapitola I (Dodatečná podpora pro všechny nové členské státy) v článku
33d, nazvaném „Seskupení producentů“ výslovně uvádí, že „1. Je poskytována paušální podpora na
usnadnění zřizování a správního provozu seskupení producentů, která mají za cíl: a) přizpůsobit
produkci a výstup producentů, kteří jsou členy těchto seskupení, požadavkům trhu; b) společně uvádět
zboží na trh, včetně přípravy k prodeji, centralizaci prodeje a dodávky velkoodběratelům a c)
stanovit společná pravidla pro informace o produkci se zvláštním ohledem na sklizeň a dostupnost. 2.
Podpora je poskytována pouze seskupením producentů, která jsou úředně uznána příslušnými orgány
nových členských států mezi dnem přistoupení a koncem programového období na základě vnitrostátního
práva nebo práva Společenství.“
Součástí nařízení Rady jsou pak i podrobné podmínky pro poskytování podpory, délky jejího
poskytování, jakož i procentuální vyjádření poměru poskytované podpory v jednotlivých letech. Tato
část však již není pro souzenou věc podstatná. Podstatný pro věc je právě její (shora citovaný) čl.
33d, který určuje cíl této právní úpravy a též z něho vychází a na něho odkazuje vládní nařízení č.
655/2004 Sb.
Předně je nutno tedy zdůraznit, že hlavním cílem tohoto „dotačního“ programu (jehož konkrétní
náplň i postupy jak správních orgánů, tak i žadatelů jsou vyjádřeny právě v nařízení vlády č.
655/2004 Sb.) je podpora
zemědělců v podmínkách společného evropského trhu, a to cestou vytváření společných skupin, a tím
zvýšení konkurenceschopnosti. Záměrem je rovněž poskytnout podporu pouze u vymezených komodit.
Garantem tohoto programu je Státní zemědělský intervenční fond.
Ustanovení § 1 vládního
nařízení, vyjadřující předmět úpravy, normuje, že toto nařízení upravuje v návaznosti na přímo
použitelné předpisy Evropských společenství podmínky pro zařazení skupiny výrobců, zajišťujících
společný odbyt zemědělské komodity (dále jen „skupina výrobců“), do programu pro zakládání skupin
výrobců (dále jen „program“) a podmínky pro poskytnutí
dotace
skupině výrobců k podpoře jejich
činnosti (dále jen „dotace“).
Již v tomto úvodním ustanovení užitá právní norma mimo jiné vymezuje v podstatě dvě fáze, jimiž
je vlastní poskytnutí
dotace
ovládáno. Prvou fází je zařazení žadatele do programu pro zakládání
skupin výrobců (dále jen „program“) k jeho žádosti (po splnění požadovaných podmínek); druhou fází,
navazující na předchozí, je pak vlastní poskytnutí
dotace
, rovněž k žádosti žadatele.
Jaké osoby lze podřadit pod pojem „skupina výrobců“, uvádí
§ 2 písm. c) vládního
nařízení; jsou jimi obchodní společnost nebo družstvo, jejichž předmětem činnosti je zajištění
společného odbytu příslušné zemědělské komodity. Podstatné pro věc v tomto ohledu tedy je, že se
musí jednat o skupinu výrobců, jimiž jsou obchodní společnost a nebo družstvo, a současně musí být
splněna podmínka, že jejich předmětem činnosti je zajištění společného odbytu určité zemědělské
komodity. Má-li být předmětem činnosti takové právnické osoby zajištění společného odbytu, pak její
obsah musí tvořit více prvků. Bylo by zřejmým protimluvem, aby předmětem činnosti jednočlenné
společnosti byl společný odbyt zemědělské komodity. Již z pouhého významu slova „společný“
(kolektivní, hromadný) lze logickou úvahou vyložit, že se musí jednat o činnost či postup ve shodě
více elementů.
Ustanovení § 3 pak stanoví
podmínky zařazení skupiny výrobců do programu. Podle něho Fond zařadí skupinu výrobců do programu na
základě její žádosti doručené Fondu (dále jen „žádost o zařazení“), jestliže tato skupina výrobců
splňuje podmínku roční obchodované produkce v hodnotě nejméně 3 000 000 Kč anebo podmínku nejméně 5
společníků nebo členů skupiny výrobců (dále jen „člen“) a vznikla v období od 1. května 2004 do 31.
října 2006.
Již z prostého jazykového výkladu těchto ustanovení není pochybnosti o tom, že každá skupina
výrobců, zajišťujících společný odbyt určitých (stanovených) zemědělských komodit může požádat Fond
o zařazení do programu a má též právo být do něho zařazena. Jak uvedeno výše, do programu může být
zařazena toliko taková skupina výrobců, jež splňuje současně několik podmínek. Tato skupina, jež
zajišťuje společný odbyt, pak musí splnit ještě další podmínky, vyjádřené v uvedeném
§ 3.
V praxi to znamená, že Fond, jež o zařazení takové skupiny do předmětného programu rozhoduje,
nejprve zkoumá, zda žádost je podána právě takovou, v nařízení předpokládanou skupinou výrobců,
jejíž předmětem činnosti je právě zajišťování společného odbytu, zda-li jsou naplněny legální
požadavky na žadatele a až poté pak zkoumá, zdali žádost řádného žadatele obsahuje veškeré
náležitosti, které § 4
vládního nařízení předpokládá. Již v tomto okamžiku má tedy Fond zkoumat, zda-li žádost o zařazení
do programu podal žadatel, jež splňuje shora uvedené předpoklady a pakliže ano, počne zkoumat, zdali
jeho žádost vyhovuje dalším stanoveným náležitostem, vesměs již formálního charakteru.
Podle uvedeného § 4 se
žádost o zařazení podá Fondu na jím vydaném formuláři nejpozději do 31. října 2006. Žádost o
zařazení obsahuje údaje podle § 3
odst. 2 zákona, datum zápisu skupiny výrobců do obchodního rejstříku, jméno a bydliště nebo
firmu a sídlo osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem nebo jeho členy, s uvedením způsobu,
jakým jednají jménem právnické osoby; jestliže je statutárním orgánem nebo jeho členem právnická
osoba, též jméno a bydliště osob, které jsou statutárním orgánem této právnické osoby nebo členem
jejího statutárního orgánu, dále pak určení zemědělské komodity, popřípadě určení zemědělských
komodit, pro které skupina výrobců žádá o zařazení a konečně i vyjádření výše finanční hodnoty
obchodované produkce za kalendářní rok předcházející kalendářnímu roku, ve kterém je podána žádost o
zařazení. Nedílnou součástí žádosti o zařazení je výpis z obchodního rejstříku, ne starší 3 měsíců,
seznam členů skupiny výrobců, včetně uvedení adresy místa jejich podnikání, popřípadě adresy jejich
sídel, s uvedením zemědělské komodity, kterou produkují a jejíž odbyt zajišťují prostřednictvím
skupiny výrobců, společenská smlouva nebo stanovy skupiny výrobců a podnikatelský záměr skupiny
výrobců, obsahující vymezení předmětu a cílů podnikání a finanční plán podnikání.
Další fází zde uvedeného procesu je vlastní poskytnutí
dotace
k žádosti žadatele řádně zařazeného
do programu. Podmínky poskytnutí
dotace
jsou normovány v
§ 5 vládního nařízení; tato
fáze řízení však není již předmětem nyní projednávané věci.
V důsledku shora uvedeného lze učinit dílčí závěr, že již v okamžiku, kdy Fond rozhoduje o
žádosti žadatele o zařazení do programu, musí být splněna mimo jiné i podmínka společného postupu
více subjektů zajišťujících společný odbyt určené zemědělské komodity.
Ze správního spisu je zjevné, že žadatel požádal o zařazení do programu Zakládání skupin výrobců
žádostí ze dne 11. 7. 2006; o žádosti Fond rozhodl kladně dne 2. 8. 2006. Žalobce sám uvádí, že až v
říjnu roku 2006 se stal vícečlenným subjektem; není tedy sporu o tom, že v době, kdy Fond o žádosti
rozhodoval, nevzal v úvahu absenci jednoho, pro věc právě rozhodného znaku, jímž je mnohost členů
žadatele, jež měli v předmětu činnosti zajišťovat společný odbyt konkretizované komodity. Tato
podmínka totiž nebyla v době rozhodování Fondu o žádosti žadatele splněna. Právě pro tuto absenci
přikročil žalovaný k přezkoumání rozhodnutí o zařazení žalobce do programu. V tomto ohledu se tedy
Nejvyšší správní soud ztotožnil s odůvodněním i právními závěry městského soudu, jež jsou vyjádřeny
na str. 3 až 5 napadeného rozsudku. Žalovaný tedy zcela v souladu se smyslem a právní úpravou shora
uvedenou žádost žalobce o zařazení do programu zamítl. Důvodnost této kasační námitky proto Nejvyšší
správní soud neshledal.
Žalobce v dalších kasačních bodech tvrdí, že postup správních orgánů byl nezákonný, jestliže jeho
žádost o zařazení do programu zamítly ve zkráceném řízení (dle
§ 98 správního řádu) a navíc
účinky svého rozhodnutí určily zpětně ke dni vydání přezkoumávaného rozhodnutí (dle
§ 99 odst. 3 správního
řádu).
(...) Jak je podrobně uvedeno již shora, ze správního spisu je zcela zřejmé, že Fond zařadil do
programu subjekt, který nesplňoval předpoklady (podmínku společného postupu více subjektů
zajišťujících společný odbyt určené zemědělské komodity) založené nařízením vlády; zjistil-li toto
pochybení žalovaný, bylo na něm, aby takovou vadu napravil. V úvahu přicházelo již jen užití
mimořádného opravného prostředku, který lze vyvolat i ex officio; využil-li příslušný správní orgán
k užití nápravy (zjevně porušeného) právního stavu tohoto mimořádného prostředku, postupoval v
intencích pravidel stanovených
správním řádem.
Rovněž tak stanovení účinnosti rozhodnutí vydaného ve zkráceném přezkumném řízení postupem dle
§ 99 odst. 3 správního
řádu neshledává soud nesprávným. Podle tohoto ustanovení, „pokud se ruší nebo mění
rozhodnutí, jímž bylo přiznáno právo, a neodůvodňují- li okolnosti případu jiné řešení, určí správní
orgán, že účinky rozhodnutí v přezkumném řízení nastávají ode dne jeho právní moci nebo předběžné
vykonatelnosti; bylo-li však přezkoumávané rozhodnutí vydáno na základě nesprávných či neúplných
údajů uvedených žadatelem, určí správní orgán, že účinky rozhodnutí v přezkumném řízení nastávají
ode dne právní moci nebo předběžné vykonatelnosti přezkoumávaného rozhodnutí“.
Ministr zemědělství, jakož i správní orgán rozhodující věc v první instanci (zde žalovaný), v
odůvodnění napadených rozhodnutí k tomuto postupu uvedli, že volí tento způsob stanovení účinků
svého rozhodnutí právě pro vhodnost řešení v dané věci. Využili tedy věty první zmíněného
ustanovení, podle níž odůvodňují-li okolnosti případu takové řešení, pak k němu rozhodující správní
orgán přistoupí. I zdejšímu soudu se jeví toto řešení rozumné. Jestliže totiž již od samého počátku
nebyly splněny podmínky pro to, aby Fond zařadil žádající subjekt do programu, neboť subjekt sám
nebyl v době podání žádosti o zařazení do programu, ani v době rozhodování Fondu o ní způsobilým k
zařazení do tohoto programu pro absenci legálního znaku „předmětu činnosti zajištění společného
odbytu“, pak bylo jen rozumné, vztáhl-li rozhodující orgán v přezkumném řízení účinky svého
rozhodnutí ke dni právní moci přezkoumávaného rozhodnutí. V takovém případě toto řešení vskutku
odůvodňují okolnosti případu. Soudu uniká rozumný argument, pro který by bylo správné či jakkoliv
racionální (jak se domnívá žalobce) vztáhnout účinky rozhodnutí vydaného ve zkráceném přezkumném
řízení až k datu jeho vydání. Ve skutečnosti by to znamenalo, že žadatel by byl bez zjevné legální
oprávněnosti ponechán zařazen do programu až do okamžiku rozhodnutí v přezkumném řízení, ačkoliv by
podmínky pro zařazení již od samého počátku nesplňoval. I v tomto ohledu se Nejvyšší správní soud se
zvoleným řešením i procedurou užitou správními orgány, jakož i s jejím hodnocením provedeným
městským soudem, ztotožnil.