Je-li předmět veřejné zakázky vymezen dostatečně jasně, určitě a srozumitelně
a mají-li
být kromě samotného předmětu veřejné zakázky v nabídkové ceně zohledněny související
a na předmět
veřejné zakázky navázané obchodní procesy mezi zadavatelem a dodavatelem, pak za
podmínky, že je
zohlednění těchto procesů jasné, zřetelné, srozumitelné, nikoho neznevýhodňující
a zároveň i zpětně
přezkoumatelné, neporušuje tímto zadavatel
§ 77 odst. 1 zákona
č. 137/2006
Sb., o veřejných zakázkách, neboť i v takovémpřípadě je nabídková cena konstruována
„ve
vztahu k předmětu veřejné zakázky“.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 13. 1. 2010, čj.
62 Ca 89/2008-51)
Prejudikatura: č. 869/2006 Sb. NSS a č. 1771/2009 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost Hranická lesní proti Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže o
přezkum úkonů zadavatele veřejné zakázky.
Zadavatel (státní podnik Lesy České republiky) zahájil zadávací řízení ve věci
veřejné zakázky
„Provádění lesnických činností s prodejem dříví při pni od 1. 1. 2008“ oznámením
o zahájení
zadávacího řízení, které bylo uveřejněno v informačním systému veřejných zakázek
dne 3. 8. 2007 a
poté opraveno dne 10. 8. 2007. V zadávací dokumentaci byl předmět plnění vymezen
jako provedení
pěstebních čin- ností a těžebních činností; tyto činnosti byly pak dále specifikovány
(příprava
půdy, obnova lesa, ochrana proti buření, ochrana kultur proti zvěři, oplocování lesních
kultur,
prořezávky, vyvětvování porostů, ostatní ochrana lesa, úklid klestu, výsek nežádoucích
dřevin,
zpřístupnění porostů, dočišťování plochy po těžbě, kácení, odvětvování, příjem a
evidence dříví, to
vše s konkretizací v samostatné příloze). Veřejná zakázka byla zadávána v otevřeném
řízení a jako
kritérium byla zvolena nejnižší nabídková cena. Vzorec pro výpočet nabídkové ceny
byl v zadávací
dokumentaci upraven tak, že nabídková cena byla dána součtem cen pěstebních činností
za celou dobu
trvání smlouvy, sadebního materiálu za celou dobu trvání smlouvy a těžebních činností
za celou dobu
trvání smlouvy s odečtením ceny dříví (hroubí) na lokalitě P za celou dobu trvání
smlouvy. Nabídkové
ceny jednotlivých devíti uchazečů byly v rozmezí „-176 886 723 Kč“ až „-53 869 534
Kč“ (vždy bez
DPH), vítězná byla nabídka s nabídkovou cenou nejnižší, tj. „-176 886 723 Kč“ (bez
DPH).
Žalobce, který byl jedním z uchazečů, podal vůči postupu zadavatele námitky
a následně návrh na
zahájení řízení o přezkum úkonů zadavatele. Postup zadavatele byl podle jeho názoru
v rozporu se
zákonem o veřejných
zakázkách,
mimo jiné v otázce konstrukce nabídkové ceny. Žalobce v návrhu předně brojil proti
způsobu hodnocení
nabídek a následnému výběru nejvhodnější nabídky, které podle něj vycházely z nezákonně
stanoveného
kritéria. Do nabídkové ceny (její kalkulace) byla zahrnuta i cena za prodej dříví.
Podle bodu 1
zadávací dokumentace bylo předmětem přezkoumávané veřejné zakázky provedení pěstebních
činností a
těžebních činností, které byly blíže definovány v příloze č. 2, z čehož žalobce dovodil,
že
předmětem přezkoumávané veřejné zakázky prodej dříví nebyl. Cena prodaného dříví
se tak podle
žalobce nemohla stát součástí nabídkové ceny přezkoumávané veřejné zakázky, a tedy
součástí
konstrukce nabídkové ceny měly být pouze ceny za jednotlivé poptávané služby. Důsledkem
nezákonně
stanovené konstrukce bylo porušení
§ 77 odst. 1 věty
první zákona o
veřejných zakázkách (dále též
„ZVZ“), jelikož
zadavatel
neposuzoval nabídkovou cenu ve vztahu k předmětu veřejné zakázky.
Žalovaný rozhodnutím vydaným v I. stupni dne 11. 4. 2008 správní řízení podle
§ 118 ZVZ
zastavil. V
odůvodnění mimo jiné uvedl, že konstrukce nabídkové ceny byla určena v zadávací dokumentaci,
kdy
nabídková cena se skládala z jednotlivých dílčích nabídkových cen. Zadávací dokumentace
poskytovala
přesné a jasné informace o tom, že zadavatel spojil cenu služeb, tzn. těžebních a
pěstebních
činností, a cenu sadbového materiálu s následným odkupem dříví. Každý dodavatel znal
způsob
konstrukce nabídkové ceny, tudíž věděl, jakým způsobem jeho nabídková cena v porovnání
s ostatními
nabídkovými cenami bude hodnocena. Podmínky byly stanoveny pro všechny dodavatele
shodně, zadavatel
se tak nedopustil nerovného zacházení s dodavateli. Konstrukce zvoleného hodnotícího
kritéria dle
zadávací dokumentace byla netypická, ale nikoli nemožná. Zadavatel podle žalovaného
stanovil
požadavek na zpracování nabídkové ceny v širším smyslu, tzn. včetně ceny za odkup
dříví, neboť z
ekonomického hlediska nebylo možné cenu služeb a cenu dříví vytěženého na konkrétní
smluvní jednotce
oddělit. Takto konstruovaná nabídková cena, tzn. rozdíl ceny služeb a ceny dříví,
určovala výhodnost
nabídky a odpovídala charakteru veřejné zakázky. Kdyby zadavatel nezahrnul cenu dříví
do celkové
nabídkové ceny a hodnotil pouze cenu služeb bez prodeje dříví, mohlo by dojít k deformaci
výsledku
zadávacího řízení a tento postup by nemusel představovat výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel takto
postupoval už v dřívějších letech a žalobce se těchto zakázek aktivně zúčastnil,
tudíž věděl, jakým
způsobem bude zadavatel jednotlivé nabídky hodnotit.
Toto rozhodnutí žalovaný potvrdil rozhodnutím vydaným ve druhém stupni správního
řízení dne 13.
10. 2008 a rozklad žalobce zamítl. Ohledně otázky konstrukce nabídkové ceny zopakoval
svůj předchozí
závěr, že zadávací dokumentace poskytovala přesné a jasné informace o tom, že zadavatel
spojil cenu
služeb s následným odkupem dříví. Každý dodavatel znal způsob konstrukce nabídkové
ceny, podmínky
byly stanoveny pro všechny dodavatele stejně.
Žalovaný se k žalobním tvrzením vyjádřil nesouhlasně. K námitce ohledně konstrukce
hodnotícího
kritéria nabídkové ceny uvedl, že prodej dříví, přestože nebyl přímo vymezen v předmětu
veřejné
zakázky, bezpochyby vztah k jejímu předmětu měl. Cenu služeb a cenu dříví vytěženého
na konkrétní
smluvní jednotce nebylo možné z ekonomického hlediska oddělit. V daném případě se
tedy jedná o
zpracování nabídkové ceny v tzv. širším smyslu, kterou zákon nevylučuje. Takto konstruovaná
nabídková cena určovala výhodnost nabídky a odpovídala charakteru veřejné zakázky.
Krajský soud v Brně žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Soud se dále zabýval otázkou vymezení předmětu veřejné zakázky a konstrukcí
nabídkové
ceny.
Opírá-li v této otázce žalobce svoji žalobní argumentaci o tvrzení, že zadavatel
nezákonně
stanovil konstrukci nabídkové ceny spočívající v zohlednění ceny dříví (hroubí) na
lokalitě P za
celou dobu trvání smlouvy, je dle soudu klíčové pro posouzení důvodnosti námitky
žalobce posouzení
toho, zda souhrn poptávaných služeb společně s následným prodejem vytěženého dříví
naplňuje definici
jedné veřejné zakázky.
Podle § 7 odst.
1 ZVZ
„[v]eřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a
jedním či více
dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné
provedení
stavebních prací“. Znaky veřejné zakázky jsou tedy následující:
1. subjekty veřejné zakázky - zadavatel (který je vymezen v
§ 2 ZVZ) a
dodavatel (event.
dodavatelé);
2. předmět veřejné zakázky - dodávky, služby, stavební práce („plnění veřejné
zakázky“);
3. zadavatel požaduje získání plnění veřejné zakázky;
4. dodavatel (event. dodavatelé) poskytuje plnění veřejné zakázky;
5. zadavatel poskytne dodavateli (event. dodavatelům) úplatu za poskytnuté plnění
veřejné
zakázky;
6. dodavatel za poskytnutí plnění veřejné zakázky požaduje úplatu.
Konkrétní zakázka tedy nabývá charakteru veřejné zakázky podle
zákona o veřejných
zakázkách
tehdy, pokud plnění veřejné zakázky, které naplňuje znaky jednotlivých druhů veřejných
zakázek
vymezených podle předmětu v souladu s
§ 8 až § 10 ZVZ,
poptává
zadavatel, pokud plnění veřejné zakázky se zavazuje poskytnout zadavateli dodavatel
a zároveň pokud
zadavatel za poskytnuté plnění veřejné zakázky zaplatí dodavateli úplatu. Zjednodušeně
to znamená,
že fakticky „ve směru od zadavatele pro dodavatele plyne úplata“ a „ve směru od dodavatele
pro
zadavatele plyne plnění veřejné zakázky“. Právě uvedené koresponduje se závěry obsaženými
v
komentářové literatuře (srov. např. Šebesta, M.; Podešva, V.; Olík M.; Machurek,
T.
Zákon o veřejných zakázkách
s
komentářem. Praha : ASPI, 2006, s. 56 a násl.), podle níž „[v]eřejnou zakázkou není
zakázka, při níž
zadavatel finanční prostředky (úplatu) pouze přijímá, nikoliv vydává. Veřejnou zakázkou
není ani
zakázka, při níž sice zadavatel finanční prostředky vydává, avšak pouze v souvislosti
s plněním
svého závazku převzatého na základě smlouvy o půjčce či smlouvy o úvěru; o veřejnou
zakázku se může
jednat pouze ve vztahu k platbám, které budou zadavatelem hrazeny nad rámec splácené
jistiny [pro
stanovení předpokládané hodnoty tak bude rozhodná zejména výše úroků - viz
§ 15 odst. 2
písm. b)].
Naopak veřejnou zakázkou může být i zakázka, při které bude forma plnění poskytnutého
zadavatelem
dodavateli nepeněžitá (finanční prostředky nebudou fakticky zadavatelem hrazeny z
důvodu zvláštního
smluvního ujednání) - může se jednat například o zápočet závazků dvou stran či o
směnnou smlouvu,
kde bude vždy třeba stanovit předpokládanou hodnotu finančního závazku na straně
zadavatele tak, že
bude třeba vymezit výši předpokládaného finančního závazku, který by mu vznikl, pokud
by určité
plnění nebylo pořizováno výměnou (směnou) za poskytnutí protiplnění ze strany zadavatele.
Jako
úplata na straně zadavatele bude nejčastěji sjednána příslušná výše peněžní částky.
Pro zařazení
zakázky pod pojem veřejné zakázky však postačuje, pokud je na straně zadavatele závazek
k poskytnutí
určitého finančního protiplnění v potencionální rovině (úplata na straně zadavatele
vzniká např. při
splnění určitých právních skutečností), tedy v takové rovině, že v konečné fázi nemusí
být toto
protiplnění fyzicky vůbec realizováno.“
Přestože obecně platí, že výše úhrady za splnění veřejné zakázky (tedy úplata
ve směru od
zadavatele k dodavateli) je zásadně (většinou) shodná s cenou obsaženou v nabídce
vítězného
uchazeče, která se zpravidla vyjadřuje v penězích, žádné ustanovení
zákona o veřejných
zakázkách
nevylučuje, aby způsob úhrady (tedy úplaty ve směru od zadavatele k dodavateli) byl
uskutečněn i
jiným způsobem. Nejčastěji tu v úvahu přichází naturální plnění, tedy forma barteru,
kdy zadavatel
za splnění předmětu veřejné zakázky poskytne jiné věcné plnění, popř. jinou formu
beneficia. Každá
taková forma však musí být zadavatelem předem najisto stanovena amusí být vyjádřitelná
v
penězích.
Žádné ustanovení zákona
o veřejných
zakázkách dále nevylučuje, aby v souvislosti s takovou, obecně méně obvyklou,
formou
beneficia pro dodavatele byla spojena
kompenzace
, která spočívá v peněžní úplatě,
která pro dosažení
odpovídající
kompenzace
směřuje od dodavatele k zadavateli.
Takto komplikovaný princip vzájemného kontraktu mezi zadavatelem a dodavatelem
klade nicméně o to
vyšší požadavky na jasnost a srozumitelnost podmínek kontraktu (a tedy i zadávacích
podmínek), a
tedy i na transparentnost způsobu, jakým budou hodnoceny jednotlivé nabídky, než
je tomu v
případech, kdy se plnění dodavatele spočívající „pouze“ v realizaci dodávek, služeb
nebo stavebních
prací setkává s protiplněním zadavatele spočívajícím „pouze“ v peněžité platbě.
V právě posuzované věci zadavatel ve výsledku neposkytl dodavateli fakticky úplatu,
naopak
vítězný uchazeč byl povinen zadavateli zaplatit částku 176 886 723 Kč, a sice v souvislosti
s
následným odkupem dřeva. Tato úplata však souvisela s plněním, které zadavatel navázal
na služby
dodavatele; tímto plněním byl prodej dřeva. Pro soud tu není podstatné, zda toto
plnění se samotným
předmětem veřejné zakázky objektivně „nezbytně“ souviselo (a tedy zda by obě plnění
na sebe musela
být navázána vždy) nebo zda tato dvě plnění, která spolu mohou souviset, na sebe
vzájemně navázal
zadavatel na základě svého rozhodnutí. Pokud tu souvislost obou plnění existuje,
pokud má racionální
opodstatnění (lze si představit, že obdobně jako zadavatel by v obdobném případě
postupoval jakýkoli
jiný subjekt v postavení „běžného soukromého investora“) a především pokud takový
postup žádné
ustanovení zákona o
veřejných
zakázkách přímo ani nepřímo nevylučuje, pak soudu nezbývá než uzavřít, že
jde o konstrukci
neobvyklou, podle soudu však nikoli nezákonnou. Pokud tedy zadavatel může za protiplnění
spočívající
v realizaci dodávek, služeb nebo stavebních prací uskutečnit plnění i v jiné než
peněžité formě, pak
je oprávněn plnit i ve formě dodávek dřeva. Majetková sféra zadavatele je v případě
dispozice s
veřejnými finančními prostředky zatížena principiálně srovnatelně jako v případě
dispozice s penězi
vyčíslitelným majetkem. Pokud má být přitom plnění ve prospěch zadavatele kompenzováno
majetkovým
protiplněním (vyjádřitelným v penězích), jako tomu bylo v právě projednávané věci,
a pokud je
racionálně a ekonomicky zdůvodnitelné, aby rozsah takového majetkového protiplnění
nebyl limitován
určitou penězi vyjádřitelnou částkou (tj. aby bylo takové majetkové protiplnění k
určitému
administrativně stanovenému okamžiku zastaveno, tedy aby byl v okamžiku, kdy bude
vzájemné plnění
dodavatele a zadavatele co do výše vyrovnáno, byl prodej dřeva ukončen), pak „přeplatek“
na takovém
majetkovém protiplnění musí být zpětně kompenzován - a v úvahu tu přichází právě
forma peněžitého
plnění dodavatele ve prospěch zadavatele, odpovídajícímu „přeplatku“ na zadavatelovu
majetkovém
protiplnění. Zpětná peněžitá
kompenzace
od dodavatele směřující k zadavateli nic
nemění na tom, že
výdaj zadavatele spočívá ve ztrátě dispozice s majetkem; pouze to, co lze považovat
za „přeplatek“
na takovém výdaji, se zadavateli vrací, tu již ve formě peněžitého plnění. Tato úvaha
zadavatele
nikterak nevybočuje ze směru úvah „běžného soukromého investora“, který by (tu v
pozici zadavatele)
kontrahoval plnění pro sebe ekonomicky nejvýhodnější, a postup na základě této úvahy
se nedostává do
rozporu se žádným ustanovením zákona
o
veřejných zakázkách ani neprolamuje žádnou ze zásad, na nichž musí být podle
§ 6 ZVZ veškerá
zadávací
řízení realizovaná podle tohoto zákona vystavěna.
Ze zadávací dokumentace („1. Vymezení předmětu plnění veřejné zakázky“) vyplývá,
že předmětem
plnění je provedení pěstebních činností a těžebních činností; tyto činnosti jsou
pak dále
specifikovány (příprava půdy, obnova lesa, ochrana proti buření, ochrana kultur proti
zvěři,
oplocování lesních kultur, prořezávky, vyvětvování porostů, ostatní ochrana lesa,
úklid klestu,
výsek nežádoucích dřevin, zpřístupnění porostů, dočišťování plochy po těžbě, kácení,
odvětvování,
příjem a evidence dříví, to vše s konkretizací v samostatné příloze zadávací dokumentace
- v příloze
č. 2). Z takto vymezeného předmětu plnění veřejné zakázky je tedy najisto postaveno,
jaké pěstební a
jaké těžební práce jsou plnění, za které je ze strany zadavatele poskytováno protiplnění.
Najisto je
rovněž z obsahu zadávací dokumentace postaveno základní kritérium hodnocení nabídek
(„7. Způsob
hodnocení nabídek“); tím je nejnižší nabídková cena. Požadavky na způsob zpracování
nabídkové ceny
obsahuje zadávací dokumentace v části 4. též zřetelně: nabídková cena uchazeče je
stanovena jako
součet jednotlivých dílčích nabídkových cen, přitom dílčími nabídkovými cenami se
rozumějí cena
pěstebních činností za celou dobu trvání smlouvy, cena sadebního materiálu za celou
dobu trvání
smlouvy, cena těžebních činností za celou dobu trvání smlouvy a cena dříví (hroubí)
na lokalitě P za
celou dobu trvání smlouvy. Vzorec pro výpočet nabídkové ceny je taktéž v části 4.
zadávací
dokumentace podáván zřetelně, a sice tak, že nabídková cena je dána součtem cen pěstebních
činností
za celou dobu trvání smlouvy, sadebního materiálu za celou dobu trvání smlouvy a
těžebních činností
za celou dobu trvání smlouvy s odečtením ceny dříví (hroubí) na lokalitě P za celou
dobu trvání
smlouvy.
Z právě uvedeného vyplývá, že zadávací dokumentace nepřipouští pochybnosti ani
o tom, jaké plnění
je zadavatelem poptáváno, a tedy jaké plnění má být zahrnuto do nabídkové ceny, ani
o tom, jak má
být konstruována nabídková cena, a tedy jak se na nabídkové ceně má projevit cena
za plnění ve
prospěch zadavatele a jakým způsobem se do nabídkové ceny má promítnout cena dříví.
V tomto směru
měl tedy každý z dodavatelů jasnou, přesnou a vyčerpávající informaci o tom, že zadavatel
odkup
dříví pro účely kalkulace nabídkové ceny spojil s plněním ve prospěch zadavatele,
které je
„předmětem plnění veřejné zakázky“. Konstrukce pro kalkulaci nabídkové ceny nečiní
z plnění ve
prospěch zadavatele (z veřejné zakázky na služby podle
§ 7 odst. 2
a
§ 10 ZVZ)
plnění jiného
druhu; nic tedy nemění na tom, že plnění ve prospěch zadavatele nadále zůstává veřejnou
zakázkou na
služby. Zvolená konstrukce nabídkové ceny a postup při vzájemných plněních zadavatele
a vítězného
uchazeče (provedení činností ve prospěch zadavatele podle předmětu veřejné zakázky,
navazující
úhrada spočívající v majetkovém plnění a navazující peněžité plnění ve prospěch zadavatele
coby
peněžitá
kompenzace
vzniklého „přeplatku na majetkovém plnění zadavatele“) zároveň
nevybočuje z
režimu úplatného poskytnutí služeb ve prospěch zadavatele podle
§ 7 odst. 1 ZVZ.
Nabídková
cena byla konstruována i nadále ve vztahu k předmětu veřejné zakázky, jak ukládá
§ 77 odst. 1 ZVZ;
prodej
dříví sice není plněním v rámci předmětu veřejné zakázky, nicméně zohlednění souvisejících
a na
předmět veřejné zakázky navázaných obchodních procesů mezi zadavatelem a dodavatelem,
jde-li o
zohlednění jasné, zřetelné, srozumitelné, nikoho neznevýhodňující a je- -li zároveň
i zpětně
přezkoumatelným, neznamená, že by nabídková cena byla konstruována mimo vztah k předmětu
veřejné
zakázky.
Z obsahu správního spisu ani ze žalobních tvrzení navíc nevyplývá, že by žalobce
(popř. jiný
dodavatel) takto vymezenému předmětu plnění a takto konstruovanému požadavku na způsob
kalkulace
nabídkové ceny neporozuměl. Z obsahu správního spisu ani ze žalobních tvrzení nadto
nevyplývá, že by
takovou konstrukcí mohlo dojít k možnému zúžení okruhu uchazečů, tj. že by pro některé
z nich bylo
vymezení předmětu plnění a konstrukce nabídkové ceny založené na předpokladu automatického
odkupu
dříví diskriminační. Bylo na každém z dodavatelů, zda takto vymezené zadávací podmínky
bude
akceptovat či nikoli, z ničeho přitom nevyplývá, že by takové zadávací podmínky mohly
být pro
některé z dodavatelů nevýhodnými, a tedy skrytě diskriminačními, že by jejich nastavením
mohla být
férová soutěž o získání veřejné zakázky omezena, že by tato konstrukce mohla připouštět
jakékoli
spekulace ohledně pravých důvodů, pro které byla zadavatelem zvolena, a tedy že by
se dodavatelé (z
pohledu právě projednávané věci konkrétně žalobce) nacházeli v důsledku takto nastavených
podmínek v
nepříznivějším postavení, než v jakém by se nacházeli při volbě jiné konstrukce nabídkové
ceny.
Pokud se zdejší soud má zabývat možnou skrytou diskriminací, pak musí především
aplikovat test
podávaný např. z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 6. 2008, čj.
1 Afs 20/2008-152, č. 1771/2009
Sb. NSS. Klíčovým
problémem skryté diskriminace je podle Nejvyššího správního soudu „zjevná nepřiměřenost“
podmínek či
postupů zadavatele ve vztahu ke konkrétní veřejné zakázce. Tato zjevná nepřiměřenost
není podle
Nejvyššího správního soudu vymezitelná žádnou obecnou floskulí, nýbrž je nutno ji
vykládat vždy se
zřetelem na individuální kauzu. Samotný pojem „zjevné nepřiměřenosti“ se vyznačuje
jistou obsahovou
pružností, aby mohl reagovat na nekonečné množství životních situací, na něž nemůže
ve své obecnosti
konkrétněji formulovaná právní norma pamatovat (Nejvyšší správní soud ve shora citované
věci
akcentoval svoji prejudikaturu - rozsudek ze dne 10. 11. 2005, čj.
1 Afs 107/2004-48, č. 869/2006
Sb. NSS). V každém
případě musí správní soudy při aplikaci kritéria „zjevné nepřiměřenosti“ poskytnout
prostor pro
legitimní ekonomickou úvahu zadavatele, a tedy shledání skryté diskriminace je přípustné
tam, kde
kvalifikační předpoklady jsou vskutku excesivní a jasně vybočují z oprávněných potřeb
dané zakázky.
Oprávněnost takto restriktivního výkladu skryté diskriminace je dále podporována
i tím, že - kromě
podmínky zjevné nepřiměřenosti kvalifikačních předpokladů (jichž se týkal závěr Nejvyššího
správního
soudu ve věci sp. zn. 1 Afs 20/2008)
ve vztahu k
velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky - musí být
též zřejmé, že v
důsledku takto nastavených předpokladů mohou veřejnou zakázku splnit toliko někteří
z potenciálních
uchazečů, kteří by jinak (bez nepřiměřeně nastavených kvalifikačních předpokladů)
byli bývali k
plnění předmětu veřejné zakázky objektivně způsobilými. Takto nastavené kvalifikační
předpoklady
totiž již neplní jakoukoliv rozumnou ekonomickou funkci, ale v rozporu s cílem
zákona o veřejných
zakázkách
brání konkurenčnímu prostředí mezi dodavateli. V této právní věci zdejší soud dovozuje,
že
konstrukce nabídkové ceny nebyla v nepoměru k tomu, co bylo poptávaným plněním (tedy
těžební a
pěstební činnost), ani nelze dovozovat, že by v důsledku této konstrukce nabídkové
ceny, implikující
nutnost dodavatelů vytěžené dříví také prodat (a za to zaplatit zadavateli shora
uvedený „přeplatek
na majetkovém plnění zadavatele“), mohli veřejnou zakázku splnit toliko někteří z
potenciálních
uchazečů, kteří by jinak (bez takové konstrukce nabídkové ceny) byli bývali k plnění
předmětu
veřejné zakázky objektivně způsobilými. Nic v tomto směru se nepodává z obsahu správního
spisu ani
ze žádného žalobního tvrzení.
Nadto považuje soud za podstatné, že zadávací podmínky objektivně nepřipouštějí
možnost různých
výkladů ohledně konstrukce nabídkové ceny, výkladové nejednoznačnosti se nadto nedovolává
ani
žalobce. Z nabídek předložených jednotlivými uchazeči kromě toho vyplývá, že všichni
uchazeči
zvolené konstrukci porozuměli, všichni uchazeči konstruovali nabídkovou cenu shodně
za respektování
podmínek vyplývajících ze zadávací dokumentace. Jejich nabídky tedy byly za předem
jasně a
srozumitelně stanovených podmínek nabídkami vzájemně porovnatelnými.
Ze shora uvedeného tedy soud uzavírá, že konstrukce zvolená zadavatelem nejen
neporušuje žádné
ustanovení zákona o
veřejných
zakázkách (ani nevybočuje z definice veřejné zakázky obsažené v
§ 7 ZVZ),
ale neporušuje ani
žádnou ze zásad vyjmenovaných v §
6
ZVZ. Nadto žalobce neuvádí, jak konkrétně by se jej konstrukce stanovení nabídkové
ceny,
která se nakonec dostala do záporné hodnoty (a vítěznou nabídkou tak byla nabídka
obsahující
nabídkovou cenu „nejvíce zápornou“), na jeho konkrétních veřejných subjektivních
právech měla
dotknout, tj. jaké jeho právo bylo akceptací takové konstrukce zadavatele ze strany
žalovaného
dotčeno. (...)