Podání učiněné prostřednictvím veřejné datové sítě - internetu - bez zaručeného
elektronického podpisu podle § 37
odst. 4 správního řádu z roku 2004 je úkonem způsobilým vyvolat právní účinky jen za podmínky
jeho následného doplnění (do 5 dnů) některou z kvalifikovaných forem podání, tj. písemně, ústně do
protokolu nebo elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, aniž by přitom bylo nutné k
takovému doplnění podatele vyzývat.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 9. 2009, čj.
9 As 90/2008-70)
Prejudikatura: srov. č. 1142/2007 Sb. NSS; nález č. 89/2006 Sb. ÚS (sp. zn.
IV. ÚS
319/05).
Věc: Odborová organizace pracovníků správ památkových objektů při Národním památkovém
ústavu proti Ministerstvu kultury o právo na informace, o kasační stížnosti žalobce.
Žalobkyně zaslala Ministerstvu kultury dne 24. 2. 2006 přípis, kterým podala rozklad proti
fiktivnímu rozhodnutí o zamítnutí poskytnutí informace žádané dopisem ze dne 7. 2. 2006. Žalobkyně
tento přípis odeslala e-mailovou poštou dne 24. 2. 2006 ve 12:40 hodin na adresu
posta@mkcr.cz.
Žalobkyně následně podala u Městského soudu v Praze žalobu proti fiktivnímu zamítavému
rozhodnutí žalovaného o jejím rozkladu. Městský soud žalobu usnesením z 26. 5. 2008 odmítl. Uvedl,
že odvolání žalobkyně učiněné v elektronické podobě nebylo podepsáno zaručeným elektronickým
podpisem. Městský soud poukázal na
§ 37 odst. 4 správního
řádu, dle kterého je podání možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické
podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem. Za podmínky, že je podání do 5 dnů potvrzeno,
popř. doplněno způsobem uvedeným v předchozí větě, je možno je učinit i pomocí jiných technických
prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě bez použití
zaručeného elektronického podpisu. Dle městského soudu jsou ve větě prvé citovaného ustanovení
správního řádu stanoveny formy,
jakými je možno podání jako úkon směřující vůči správnímu orgánu učinit. Jednou zmožných forem je
elektronická podoba podání podepsaného zaručeným elektronickým podpisem. Podáním, které lze
považovat za úkon směřující vůči správnímu orgánu
(§ 37 odst. 1 správního
řádu), může být podání učiněné prostřednictvím veřejné datové sítě bez použití zaručeného
elektronického podpisu pouze tehdy, je-li toto podání do 5 dnů potvrzeno, popř. doplněno způsobem
uvedeným ve větě první § 37 odst.
4 správního řádu. V opačném případě je třeba věc posoudit, jako by toto podání vůbec nebylo
učiněno. Lhůta 5 dnů stanovená v
§ 37 odst. 4 správního
řádu pro potvrzení, případně doplnění podání, je procesní lhůta stanovená přímo zákonem,
která dává možnost při dodržení podmínek v zákoně stanovených učinit podání i pomocí jiných
technických prostředků než v zákoně stanovených. Zaručený elektronický podpis není obsahovou
náležitostí podání ve smyslu § 37
odst. 2 správního řádu, kterou pomůže správní orgán podateli odstranit nebo ho vyzve k jejímu
odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu podle
§ 37 odst. 3 správního
řádu. Žalobkyně tedy nepodala rozklad proti prvostupňovému fiktivnímu negativnímu rozhodnutí
žalovaného o její žádosti ze dne 7. 2. 2006 o poskytnutí informace. Proto podanou žalobu jako
nepřípustnou odmítl.
Proti usnesení městského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost. Uvedla, že i
na podání opravného prostředku dle
zákona o svobodném přístupu k
informacím lze aplikovat postup dle ustanovení
§ 14 odst. 3 tohoto
zákona, který v souladu s § 20
odst. 4 téhož zákona, neukládá osobě činící podání v elektronické podobě, aby zajistila
formální požadavky ukládané správním
řádem. Správní orgán měl dojít k závěru, že nedostatek podpisu rozkladu nezakládá sám o sobě
nepřípustnost rozkladu, a měl tuto vadu odstranit dle
§ 37 odst. 3 správního
řádu. Poukázala na nález Ústavního soudu sp. zn.
IV. ÚS 319/05, v němž soud
došel k závěru, že cílem právní úpravy je „usnadnit doručování podání prostřednictvím elektronické
komunikace tak, aby byla v co největší míře zajištěna rovnost elektronických podání s podáními v
písemné podobě na papíře“. Správní
řád nikde nestanoví, že podání, které není učiněno předepsaným způsobem, je bez právních
následků a správní orgán k němu přihlížet nebude. Stěžovatelka také odkázala na zásady správního
řízení, např. vyřizování věcí bez zbytečných průtahů, povinnost vyřešit věc takovým způsobem, aby to
odpovídalo okolnostem případu, či povinnost rozhodovat ve skutkově shodných nebo podobných případech
tak, aby nevznikaly nedůvodné rozdíly.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Podání lze obecně charakterizovat jako projev vůle subjektu, který ho činí, a podle
správního řádu
(§ 37 odst. 1) představuje
obecnou formu úkonu směřujícího vůči správnímu orgánu. Ke konkrétní formě tohoto úkonu
správní řád
(§ 37 odst. 4) stanoví, že
ho je možno učinit kromě tradičních způsobů (písemně nebo ústně do protokolu) také v elektronické
podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem podle zákona č.
227/2000 Sb., o elektronickém
podpisu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o elektronickém
podpisu), ve znění pozdějších předpisů. Další technické prostředky (zejména dálnopis, telefax
nebo veřejná datová síť bez použití zaručeného elektronického podpisu) jsou přípustné s podmínkou,
že budou do pěti dnů doplněny nebo potvrzeny způsobem uvedeným v předchozí větě.
Správní řád upravuje tři
základní technické způsoby, jimiž je možné podání učinit, aby s tímto úkonem účastníka byly spojeny
právní účinky, a to písemně, ústně do protokolu nebo v elektronické podobě podepsané zaručeným
elektronickým podpisem. Podání učiněné v jiné formě, např. prostřednictvím veřejné datové sítě
(internetu) bez použití zaručeného elektronického podpisu, tj. běžným e-mailem, jako tomu bylo v
projednávaném případě, přitom není
a priori
vyloučeno, pokud je následně (do 5 dnů) potvrzeno jedním
ze tří shora uvedených technických způsobů preferovaných
správním řádem. Tato
„neformální“ či „nouzová“ forma podání je vhodná v těch případech, kdy zejména z časových důvodů
nelze učinit podání v řádné formě, neboť lhůta je zachována, bylo-li původní „neformální“ podání
učiněno ve stanovené lhůtě (srov. Vedral, J.:
Správní řád, komentář, RNDr.
Ivana Exnerová - Praha : BOVA POLYGON, 2006, s. 274).
To znamená, že podání učiněné prostřednictvím veřejné datové sítě - internetu - nemusí být
podepsáno zaručeným elektronickým podpisem za podmínky, že je do 5 dnů potvrzeno v elektronické
podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem, popřípadě doplněno písemně nebo ústně do
protokolu. Stěžovatelka však své podání učiněné v elektronické podobě bez zaručeného elektronického
podpisu, tj. podání učiněné mimo zákonem předepsanou formu, nijak nedoplnila a na její podání se
hledí jako by nebylo učiněno. Nelze proto hovořit ani o právních účincích stěžovatelkou učiněného
podání a Nejvyšší správní soud se ztotožňuje se závěrem přijatým městským soudem, dle kterého
stěžovatelka nevyčerpala řádné opravné prostředky před správním orgánem, a podaná žaloba je tudíž
nepřípustná. V návaznosti na stěžovatelkou předestřenou argumentaci přitom považuje zdejší soud za
nutné poznamenat následující:
Základním problémem právní jistoty úkonů učiněných prostřednictvím veřejné datové sítě
(internetu) je skutečnost, že zprávy takto zaslané postrádají záruku, že byly poslány určitou osobou
a že při jejich přenosu nedošlo k jejich pozměnění. Tento problém je řešen prostřednictvím
elektronického podpisu, který spočívá v nahrazení klasického podpisu na papíru podpisem
elektronického dokumentu, při současném zachování nebo dokonce zvýšení bezpečnosti.
Základní rámec právní regulace elektronického podpisu je dán
zákonem o elektronickém
podpisu, který rozlišuje elektronický podpis a zaručený elektronický podpis. Elektronickým
podpisem se rozumí údaje v elektronické podobě, které jsou připojené k datové zprávě nebo jsou s ní
logicky spojené a které slouží jako metoda k jednoznačnému ověření identity podepsané osoby ve
vztahu k datové zprávě [viz § 2
písm. a) zákona o elektronickém podpisu]. Podle této definice se může jednat i o pouhý
naskenovaný podpis, osobní identifikační číslo, stejně tak jako o pouhé jméno odesílatele uvedené v
e-mailu atp. Zaručeným elektronickým podpisem se rozumí elektronický podpis, který splňuje
následující požadavky:
1. je jednoznačně spojen s podepisující osobou,
2. umožňuje identifikaci podepisující osoby ve vztahu k datové zprávě,
3. byl vytvořen a připojen k datové zprávě pomocí prostředků, které podepisující osoba může
udržet pod svou výhradní kontrolou,
4. je k datové zprávě, ke které se vztahuje, připojen takovým způsobem, že je možno zjistit
jakoukoliv následnou změnu dat [viz
§ 2 písm. b) zákona o
elektronickém podpisu].
Zaručený elektronický podpis je informace v elektronické podobě, jejímž obsahem jsou digitální
data, která podepisující osoba vytváří pomocí svého soukromého klíče a zajišťuje jimi integritu a
nepopiratelnost původu podepsaných dat. Jde o bezpečnější formu elektronického podpisu, která
svazuje podepsaný dokument s vlastníkem specifického šifrovacího klíče. Takový elektronický podpis
umožňuje ověření, že odesílatel je skutečně tím, za koho se vydává, a že datová zpráva nebyla
modifikována od doby svého podepsání. Zaručený elektronický podpis je tak v současné době jedním z
hlavních nástrojů identifikace a autentizace osob v prostředí internetu, přičemž identifikaci lze
zjednodušeně vymezit jako zjištění identity subjektu, zatímco autentizaci jako ověření, že subjekt
je tím, za koho se prostřednictvím této identity vydává (srov. Smejkal, V. a kol.: Právo
informačních a telekomunikačních systémů. 2. aktualizované a rozšířené vydání. C. H. Beck : Praha,
2004, s. 79).
To je také důvodem, proč jednotlivé procesní právní předpisy postupně umožnily činit podání v
elektronické formě s tím, že pokud např. žalobce zaslal žalobu elektronicky bez ověřeného podpisu a
ve lhůtě tří dnů ji nepotvrdil písemným originálem
(§ 37 odst. 2 s. ř. s.),
soud k ní neměl přihlédnout, řízení o ní neměl vůbec zahajovat, neboť slovy
§ 32 s. ř. s. žádný návrh
soudu nedošel (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 4. 2007, čj.
1 Afs 133/2006-48, zveřejněný na
www.nssoud.cz). Bylo-li proto
podání obsahující úkon, jímž se disponuje řízením nebo jeho předmětem, učiněno elektronicky bez
elektronického podpisu, musí být do tří dnů potvrzeno písemným podáním shodného obsahu nebo musí být
předložen jeho originál, jenž v sobě zahrnuje nejen původní vyhotovení v listinné podobě, nýbrž i
původní vyhotovení elektronického podání s elektronickým podpisem splňujícím požadavky
zákona o elektronickém podpisu
(viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2007, čj.
2 Afs 81/2006-77, č. 1142/2007 Sb. NSS).
Obdobnou konstrukci zacházení s elektronickými podáními obsahuje rovněž zákon č.
99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„o. s. ř.“), dle kterého, je-li
písemné podání učiněno telefaxem nebo v elektronické podobě, je třeba jej ve lhůtě tří dnů doplnit
předložením jeho originálu, případně písemným podáním shodného znění, jinak soud k těmto podáním
nepřihlíží.
Lze tedy vysledovat poměrně jasnou vazbu procesních účinků elektronického podání na jeho
elektronické podepsání, případně jiné doplnění, jež vychází primárně z ustanovení
§ 11 odst. 1 zákona o
elektronickém podpisu, dle něhož: „V oblasti orgánů veřejné moci je možné za účelem podpisu
používat pouze zaručené elektronické podpisy a kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými
poskytovateli certifikačních služeb (dále jen ,uznávaný elektronický podpis`). To platí i pro výkon
veřejné moci vůči fyzickým a právnickým osobám. Pokud je uznávaný elektronický podpis užíván v
oblasti orgánů veřejné moci, musí kvalifikovaný certifikát obsahovat takové údaje, aby osoba byla
jednoznačně identifikovatelná. Strukturu údajů, na základě kterých je možné osobu jednoznačně
identifikovat, stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem.“
Proto také správní řád v
§ 37 odst. 5 stanoví
obligatorní
náležitost elektronického podání se zaručeným elektronickým podpisem a ten, kdo takové
podání činí, musí uvést rovněž poskytovatele certifikačních služeb, který vydal jeho certifikát a
vede jeho evidenci, nebo připojit daný certifikát ke svému podání.
Poskytovatelem certifikačních služeb je fyzická osoba, právnická osoba nebo organizační složka
státu, která vydává certifikáty a vede jejich evidenci, případně poskytuje další služby spojené s
elektronickými podpisy [§ 2
písm. h) zákona o elektronickém podpisu]; certifikátem je datová zpráva, která je vydána
poskytovatelem certifikačních služeb, spojuje data pro ověřování elektronických podpisů s
podepisující osobou a umožňuje ověřit její identitu, nebo spojuje data pro ověřování elektronických
značek s označující osobou a umožňuje ověřit její identitu
[§ 2 písm. k) zákona o
elektronickém podpisu].
Z výše uvedeného je zřejmé, že pro to, aby elektronická komunikace účastníka řízení se správním
orgánem měla předpokládané procesní účinky, je nutno používat elektronický podpis splňující
požadavky ve smyslu zákona o
elektronickém podpisu, případně dané elektronické podání doplnit způsobem předpokládaným ve
správním řádu (§ 37 odst.
4). Takové podání je pak postaveno naroveň klasickému podání v písemné podobě či ústnímu
podání do protokolu. Pokud by stěžovatelka učinila podání, které by bylo opatřeno zaručeným
elektronickým podpisem, ale postrádalo by některou z předepsaných obsahových náležitostí, bylo by
povinností správního orgánu v souladu s
§ 37 odst. 3 správního
řádu stěžovatelku vyzvat k jejich doplnění. Pokud však stěžovatelka neučinila podání v
zákonem stanovené formě, bylo třeba postupovat podle ustanovení
§ 37 odst. 4 správního
řádu, tj. podání do 5 dnů písemně nebo ústně do protokolu potvrdit či opatřit elektronickým
podpisem. Nepostupovala-li stěžovatelka dle ustanovení
§ 37 odst. 4 správního
řádu, pak její podání, nebylo způsobilé zahájit předmětné správní řízení a nelze k němu vůbec
přihlížet, ani odstraňovat jeho případné obsahové vady. Správní orgán vždy přihlíží k podáním
učiněným zákonem předepsanou formou, podání učiněná jinou formou se stanou v řízení
relevantní
pouze
za předpokladu jejich následného doplnění (do 5 dnů) některou z uvedených kvalifikovaných forem
podání.
Stěžovatelka odkazuje na nález Ústavního soudu ze dne 24. 4. 2006, sp. zn.
IV. ÚS 319/05, publikovaný
pod č. 89 Sb. n. u. US, sv. 41, s. 141 (viz též
http://nalus.usoud.cz), s
tím, že dle tohoto rozhodnutí je třeba zajistit rovnost elektronických podání a podání v písemné
podobě. Dle názoru Nejvyššího správního soudu není uvedené rozhodnutí pro právní závěry stěžovatelky
relevantní
. Pro úplnost zdejší soud připomíná níže uvedené skutkové a právní okolnosti dané věci:
Zástupce stěžovatelů zaslal dne 3. 6. 2005 Ústavnímu soudu podání označené jako ústavní stížnost v
elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem prostřednictvím akreditovaného poskytovatele
certifikačních služeb. Toto písemné podání zástupce stěžovatelů ve lhůtě tří dnů písemně nedoplnil a
ústavní soud se zabýval tím, zda takové podání je, či není rovno „klasickému“ podání v písemné
podobě. Tedy, zda je, či není jej třeba doplnit, jak to ve vztahu k elektronickým podáním obecně
požaduje o. s. ř. Dospěl přitom
k závěru, dle něhož „výklad ustanovení
§ 42 odst. 1 věta prvá o. s.
ř. po novele provedené zákonem o elektronickém podpisu č.
227/2000 Sb. je i nadále
zachovatelný a podání v elektronické podobě splňující výše uvedené požadavky
zákona o elektronickém podpisu
je podáním rovnocenným s podáním v písemné podobě na papíře s vlastnoručním podpisem, zatímco
elektronicky učiněné podání bez zaručeného elektronického podpisu je nutné do 3 dnů doplnit. K
tomuto závěru přispívá i systematický výklad v rámci dalších procesních předpisů, neboť normu nelze
vykládat izolovaně, ale též v souvislostech celého právního řádu.“
V této souvislosti Ústavní soud připomněl mimo jiné i úpravu obsaženou ve správním řádu s tím,
že: „umožňuje v ustanovení § 37
odst. 4 učinit podání písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané
zaručeným elektronickým podpisem. Podání v elektronické podobě bez zaručeného elektronického podpisu
je třeba doplnit do 5 dnů.“ Ústavní soud tedy podobně jako tomu bylo i v nyní projednávané věci
odmítl akceptovat elektronické podání bez zaručeného elektronického podpisu, které nebylo zákonem
předpokládaným způsobem doplněno. V tomto ohledu tudíž nelze odkaz stěžovatelky na citované
rozhodnutí Ústavního soudu považovat za potvrzující její právní názor, spíše naopak.
Obdobně neopodstatněně se stěžovatelka snaží argumentovat také ustanovením
§ 14 odst. 3 zákona o svobodném
přístupu k informacím, neboť předmětné ustanovení řeší pouze dílčí problém ohledně postupu
při podávání a vyřizování žádostí o poskytnutí informace, když za účelem sjednocení rozdílné praxe
při podávání žádostí, s účinností od 23. 3. 2006 (novelou provedenou zákonem č.
61/2006 Sb.), stanoví, že:
„je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické podatelny povinného
subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Pokud adresa elektronické podatelny není zveřejněna,
postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu povinného subjektu.“ To znamená, že citované
ustanovení upravuje zacílení tohoto druhu komunikace, tj. kam (na jakou adresu) má být elektronicky
činěná žádost zaslána, z čehož rozhodně nelze dovodit, že není stanovena povinnost elektronického
podpisu při učinění podání v elektronické podobě, jak tvrdí stěžovatelka. Nehledě na to, že z výše
uvedeného je patrné, že v rozhodné době, tj. v době podání žádosti (7. 2. 2006) a následného
rozkladu (24. 2. 2006), § 14
odst. 3 zákona o svobodném přístupu k informacím neplatil, resp. obsahoval zcela jinou
textaci, týkající se již samotného věcného vyřízení žádosti.
Právo na svobodný přístup k informacím patří mezi základní práva chráněná
Listinou základních práv a svobod
a je mu poskytnuta odpovídající procesní ochrana, která je zajištěna právem podat odvolání, resp.
rozklad; při jeho projednání je s ohledem na
§ 16 v souvislosti s
§ 20 odst. 4 zákona o svobodném
přístupu k informacím, nutno podpůrně vyjít ze
správního řádu, jenž pro případ
elektronického podání stanoví jasná pravidla jednání, která v projednávané věci nebyla ze strany
stěžovatelky dodržena. Komunikace prostřednictvím internetu má totiž svá specifika, jež skýtají na
jedné straně nepopiratelné výhody, zejména snadnou dostupnost a rychlost, akcentované stěžovatelkou,
na straně druhé také určitá rizika související s možností zneužití tohoto druhu komunikace, nehledě
na již zmíněnou potřebu jednoznačné identifikace a autentizace osob v prostředí internetu. Ta by
však měla být
pro futuro
dále podpořena a zajištěna zákonem č.
300/2008 Sb., o elektronických
úkonech a autorizované konverzi dokumentů, jenž vedle stávajícího institutu elektronického podpisu
zavádí další v zásadě rovnocenný institut garantované elektronické komunikace s orgány veřejné moci,
a sice institut datových stránek.