Rozhlasové a televizní vysílání: dostatečné označení sponzora ve vysílání
Za dostatečné označení sponzora ve smyslu
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, je třeba
považovat i odkaz na výrobky, služby či jiné výkony sponzora, které sponzorský vzkaz propaguje
(např. odkaz na jeho webové stránky).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2009, čj.
7 As 53/2009-89)
Prejudikatura: č. 1036/2007 Sb. NSS.
Věc: Česká televize proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o uložení pokuty, o
kasační stížnosti žalované.
Žalovaná uložila svými rozhodnutími ze dne 18. 6. 2008 žalobkyni pokuty podle
§ 60 odst. 1 písm. l) zákona č.
231/2001 Sb. v obou případech ve výši 2 500 000 Kč. Důvodem bylo nedodržení povinnosti
stanovené pro vysílání reklam, teleshoppingu a sponzorovaných pořadů v
§ 53 odst. 1 citovaného
zákona, jehož se žalobkyně dopustila tím, že ve dnech 10. 1. 2008 na programu ČT2 a 11. 1. 2008 na
programu ČT4 Sport odvysílala označení sponzora pořadu
www.hokej.cz, kterým nebyl
sponzor identifikován.
Proti tomuto rozhodnutí podala žalobkyně žalobu k Městskému soudu v Praze, který svým rozsudkem
ze dne 12. 3. 2009 zrušil rozhodnutí žalované. V odůvodnění rozsudku městský soud uvedl, že
§ 53 odst. 1 a
§ 2 odst. 1 písm. s) zákona č.
231/2001 Sb. určují pravidla, která musí každý provozovatel rozhlasového a televizního
vysílání při vysílání sponzorovaného pořadu dodržovat. Sponzorování má dva definiční znaky.
Existenci příspěvku na financování pořadů a účel vynaložení takového příspěvku, tj. propagace
obchodní firmy, obrazového symbolu či ochranné známky, tedy buď identifikačních údajů podnikatele
nebo fyzické osoby či jeho výrobků. Rozhodující je, aby divák seznal, že jde o sponzorovaný pořad a
rovněž, aby sponzorský vzkaz obsahoval takovou identifikaci sponzora, která jej identifikuje
dostatečným způsobem. Výrazem této identifikace je nezaměnitelnost s jiným subjektem. Městský soud
dále s odkazem na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 11. 2006, čj.
7 As 76/2005-105, uvedl, že účelem sponzorování
není jen pouhá propagace jména či obchodní firmy sponzora, nýbrž i jeho výrobků. Tomuto závěru
svědčí i text zákona, neboť ve sféře veřejného práva může státní moc uplatňovat regulaci pouze v
takovém rozsahu, ve kterém ji připouští zákon. Zákon č.
231/2001 Sb. nevymezuje
sponzorování tak, že by jeho součástí nemohlo být i reklamní sdělení dotýkající se propagace jeho
výrobků. Městský soud rovněž odkázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 11. 2006, čj.
7 As 79/2005-81, a uvedl, že zákon nijak
konkrétněji nevymezuje, jak má označení sponzora vypadat. Děje se tak prostřednictvím tzv.
sponzorského vzkazu či spotu, jehož obsah může být tvořen nejenom obchodní firmou, logem, ochrannou
známkou, známkou služeb identifikující sponzora, ale i dalšími prvky, neboť v
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. jejich použití nezakazuje. Obsahem sponzorského vzkazu tak nemusí být jen obchodní firma,
tj. název, pod kterým je podnikatel zapsán v obchodním rejstříku, nýbrž i označení jeho výrobků,
které má chráněné ochrannou známkou. Může být marketingovou strategií podnikatele zdůraznit při
svých prezentacích jméno výrobku a nikoliv svou obchodní firmu. Je proto v souladu se zákonem
umožnit sponzorovi takovou volbu. Stejně tak lze logicky očekávat, že podnikatel bude chtít svůj
výrobek či svou obchodní firmu spojit s konkrétním slovním spojením, které by jeho osobně či jeho
produkt co nejlépe charakterizovalo. Takové slovní spojení může, ale nemusí, být předmětem
známkoprávní ochrany. Kdyby bylo umožněno prezentovat výrobek či obchodní firmu pouze sloganem
chráněným ochrannou známkou, dalo by se toto omezení ve svém důsledku obcházet registrací veškerých
takových slovních spojení u Úřadu průmyslového vlastnictví. Takový postup však není žádoucí, neboť
povinnosti právnickým či fyzickým osobám musí být stanoveny tak, aby je bylo možno jednoznačně a
jasně interpretovat a aby nebylo možné jejich obcházení jiným způsobem. Sponzorováním si sponzor
vytváří tzv.
goodwill
, povědomí u diváka, kdy prezentuje svou existenci, předmět činnosti a výsledek
tohoto předmětu, aby ho následně reklamou přesvědčil ke koupi výrobku.
Proti tomuto rozsudku podala žalovaná (stěžovatelka) kasační stížnost, ve které namítala, že
městský soud nesprávně zhodnotil právní otázku, neboť z napadeného rozsudku vyplývá, že provozovatel
vysílání může sponzora označit, aniž by splňoval jedinou z podmínek
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb., přičemž jediným důvodem je budování dobré pověsti firmy. S tímto závěrem vyslovila
stěžovatelka zásadní nesouhlas. Citované ustanovení přesně uvádí, jaké podmínky musí být splněny při
označení sponzora. Stěžovatelka ve správním řízení posuzovala, zda označení sponzora splňuje
některou ze zákonných podmínek. Označení
www.hokej.cz není firmou, logem
sponzora, ani jeho registrovanou ochrannou známkou. Není ani ochrannou známkou služeb sponzora.
Internetový odkaz, resp. webové stránky, nemohou dostatečně sponzora identifikovat, neboť podle
výpisu z obchodního rejstříku nepatří hokej nebo tvorba internetových stránek mezi jeho činnosti. V
daném případě není označení sponzora ani způsobilé jasně odlišit jeho firmu od ostatních účastníků
trhu, naopak je zavádějící a zaměnitelné s domněnkou, že sponzorem je Český hokejový svaz.
Stěžovatelka se v dané věci ani nezabývala problematikou, zda sponzor může užít pro své označení
ochrannou známku výrobku nebo služeb, neboť bylo prokázáno, že se o ochrannou známku nejedná. Výklad
§ 53 odst. 1 citovaného
zákona obsažený v napadeném rozsudku je natolik rozšiřující, že
de facto
popírá taxativně vymezené
znaky, které lze pro označení sponzora užít. V daném případě nesplňuje označení sponzora jediný z
těchto znaků, a přesto jej městský soud shledal jako souladné se zákonem. Takový výklad je podle
stěžovatelky nepřípustný, a proto navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek zrušil a věc
vrátil městskému soudu k dalšímu řízení.
Žalobkyně ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že podle jejího názoru měl zákonodárce v
§ 2 odst. 1 písm. s) zákona č.
231/2001 Sb. na mysli to, že divák musí především identifikovat sponzoring jako takový, a
tudíž je třeba respektovat označení sponzorovaného pořadu bez dalšího i označením produktu nebo
služeb sponzora, včetně možnosti označení dalšími prvky, neboť
zákon o vysílání jejich použití
v citovaném ustanovení nezakazuje. Může být marketingovou strategií podnikatele zdůraznit při svých
prezentacích jméno výrobku a nikoliv svou obchodní firmu. Je zcela v souladu se zákonem sponzorovi
takovou volbu umožnit. V této souvislosti žalobkyně odkázala na rozsudky Nejvyššího správního soudu
ze dne 9. 11. 2006, čj. 7 As 75/2005-57,
Městského soudu v Praze ze dne 26. 6. 2008, čj. 6 Ca
103/2008-41, a na čl. 3f směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2007/65/ES, kterou se mění směrnice Rady
89/552/EHS o koordinaci některých právních a
správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání. Jestliže je při
výkladu § 53 odst. 1 zákona č.
231/2001 Sb. podle městského soudu třeba vycházet i z vymezení toho, co je ochranná známka
služeb a výrobků, a co je sponzorování, pak skutečnost, že ochranná známka slouží k prezentaci a
služeb na trhu a že její základní funkcí je zaručit identitu původu označeného výrobku, svědčí tomu,
že i pouhé uvedení ochranné známky výrobku či služby může být dostačující pro identifikaci sponzora.
I podle stanoviska Úřadu průmyslového vlastnictví může v rámci sponzorského vzkazu podnikatelský
subjekt užít v podstatě jakékoliv označení, které užívá pro odlišení svých produktů na trhu. Není
přitom rozhodující, zda je takové označení právně chráněno. Pokud podnikatel uvádí své výrobky nebo
služby na trh pod nějakým označením, které je schopno rozlišit jeho produkty od produktů ostatních
soutěžitelů, není povinen ho mít chráněno podle zvláštních právních předpisů, např. jako ochrannou
známku. V obou posuzovaných případech se sponzor prezentoval prostřednictvím webových stránek. Volil
tedy určitou marketingovou strategii, prostřednictvím které má divák možnost se orientovat právě v
oblasti, na které má sponzor obchodní zájem. Prostřednictvím těchto webových stránek se sponzor
dostatečně prezentoval a divák dokonce i mohl, pokud chtěl, zjistit provozovatele a výhradního
vlastníka této domény, tedy konkrétní právnickou osobu, která pořad sponzorovala. Nicméně vzhledem k
výše uvedeným závěrům není tato skutečnost pro posouzení předmětné právní otázky podstatná.
Žalobkyně je shodně se závěrem městského soudu přesvědčena, že sponzorem zvolená prezentace jeho
právnické osoby byla v souladu s dikcí
§ 53 odst. 1 citovaného
zákona.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...)
Prima facie
může být §
53 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. vnímán jako ustanovení obsahující
taxativní
výčet způsobů,
jak lze označit sponzora pořadu. Kromě zcela jednoznačných pojmů (obchodní firma, ochranná známka),
o jejichž obsahu nejsou pochybnosti a které jsou definovány v právních předpisech, např.
§ 8 obchodního zákoníku a
§ 1 až § 3 zákona č. 441/2003
Sb., o ochranných známkách, totiž toto ustanovení obsahuje i pojmy a slovní spojení, jejichž
výklad jednoznačný není. Nejasnosti vyvolává zejména slovo „identifikující“, neboť v zásadě existují
dva možné způsoby
interpretace
toho, jaký důsledek má vložení tohoto slova do citovaného ustanovení
v souvislosti se změnou zákona č.
231/2001 Sb. účinnou od 31. 5.
2006 na jeho interpretaci. Podle prvního způsobu, aplikovaného stěžovatelkou, musí být ze
sponzorského vzkazu jednoznačně bez dalšího vyhledávání informací zřejmé, který subjekt je sponzorem
pořadu. Možný je ale i druhý způsob, a to, že slovo „identifikující“ vyjadřuje povinnost uvést v
označení sponzora určité vodítko, jež jednoznačně směřuje k osobě sponzora a s jehož použitím je
identita sponzora zjistitelná.
Slovo „identifikující“ bylo do
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. vloženo zákonem č. 235/2006
Sb., jehož účelem bylo umožnit digitalizaci televizního vysílání. Změnu citovaného ustanovení
návrh zákona předkládaný vládou neobsahoval a k jeho doplnění došlo teprve na základě komplexního
pozměňovacího návrhu výboru pro vědu vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu ve 2. čtení, který však
nebyl odůvodněn. Není tedy zřejmé, jaký byl důvod, který vedl ke schválení této změny, a proto nelze
vycházet při výkladu novelizovaného znění
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. z úmyslu zákonodárce.
Sponzorování pořadu je vedle reklamy další formou prezentace subjektů v televizním vysílání.
Podle § 2 odst. 1 písm. s)
zákona č. 231/2001 Sb. sponzorováním se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv příspěvek
poskytnutý fyzickou nebo právnickou osobou, která neprovozuje televizní vysílání nebo produkci
audiovizuálních děl, k přímému nebo nepřímému financování rozhlasových nebo televizních pořadů za
účelem propagace jména a příjmení fyzické osoby nebo názvu právnické osoby, obchodní firmy,
obrazového symbolu (loga) nebo ochranné známky, sponzora nebo jeho služby, výrobků nebo jiných
výkonů. Jeho účelem a cílem je vytvoření dobrého jména, pověsti výrobce, prodejce, poskytovatele
služby nebo jejich produktů (tzv.
goodwill
), přičemž obsahem sponzorského vzkazu může být i určité
reklamní sdělení. Na rozdíl od reklamy však nesmí podporovat prodej či pronájem výrobků a služeb,
tedy nesmí vybízet ke koupi či nájmu produktů (srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9.
11. 2006, čj. 7 As 81/2005-79, č. 1036/2007 Sb.
NSS a rozsudek ze dne 27. 6. 2007, čj. 6 As
44/2006-76,
www.nssoud.cz). Jak vyplývá z
citovaného ustanovení, účelem sponzorování může být mimo jiné i propagace služeb, výrobků nebo
jiných výkonů sponzora. Marketingovou strategií sponzora pořadu, nejčastěji podnikatelského
subjektu, tedy nemusí být výhradně prezentace jeho obchodní firmy, ale může jí být, a často i je,
prezentace jeho produktu (výrobku či služby). K tomuto účelu je pak logicky vhodnější použít místo
označení vztahujících se přímo k osobě sponzora (obchodní firma), označení prezentující konkrétní
produkt. Mezi takové produkty pak lze nepochybně zařadit i webové stránky sponzora, přičemž cílem
propagace stránek bude nejčastěji zvýšení jejich návštěvnosti. Umožňuje-li tedy
zákon o vysílání
prostřednictvím sponzorování propagovat vedle jména a příjmení fyzické osoby a názvu či obchodní
firmy právnické osoby také v podstatě jakékoliv výsledky činnosti sponzora (výrobky, služby nebo
jiné výkony), je podle Nejvyššího správního soudu dostatečným označením sponzora i označení
vztahující se pouze k propagovaným produktům, v daném případě k webovým stránkám. Sponzorský vzkaz
tak vedle označení výrobku, služby či jiného výkonu, které primárně propaguje, nemusí obsahovat
specifikaci označující jednoznačně právnickou či fyzickou osobu, která pořad sponzoruje. Za označení
identifikující sponzora pořadu ve smyslu
§ 53 odst. 1 citovaného
zákona je proto třeba považovat i takové označení, které obsahuje určité vodítko, jež k osobě
sponzora směřuje a s jehož použitím je identita sponzora zjistitelná. Odkaz na webové stránky
sponzora takovým vodítkem být může, což ostatně potvrzuje i to, že v daném případě stěžovatelka ve
správním řízení jednoduchým způsobem ověřila, kdo je vydavatelem předmětných webových stránek.
Závěru, že výčet způsobů označení sponzora obsažený v
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. není
taxativní
, svědčí i to, že citované ustanovení obsahuje i další problematické slovní
spojení, a to „známka služeb“, kterou je rovněž možné sponzora identifikovat. Český právní řád však
nedefinuje, co se pod „známkou služeb“ rozumí. V této podobě se toto slovní spojení ostatně
vyskytuje pouze v § 53 odst.
1 uvedeného zákona. To, že tímto slovním spojením může být míněna ochranná známka pro služby,
lze sice dovodit z textu citovaného ustanovení („Provozovatel vysílání je povinen označit každý
pořad sponzorovaný zcela nebo zčásti [...] ochrannou známkou nebo známkou služeb [...]“) a také z
některých ustanovení zákona č.
441/2003 Sb. [srovnej např.
§ 1 a
§ 8 odst. 2 písm. a) a
písm. b) citovaného
zákona], nic to však nemění na tom, že zákonodárcem zvolená formulace
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. je nepřesná a matoucí, a přináší tak výkladové problémy. Ostatně upravuje-li citované
ustanovení možnost označit sponzora pořadu ochrannou známkou, lhostejno zda výrobků či služeb, je
evidentní, že užití slovního spojení „známka služeb“ je duplicitní, a proto nadbytečné.
Nejvyšší správní soud dále považuje za nutné uvést, že pokud by byl výčet způsobů, jakými lze
sponzora pořadu v souladu se zákonem označit,
taxativní
, bylo by nemožné některé subjekty v souladu
se zákonem jako sponzory pořadu označit, čímž by, vzhledem k povinnosti provozovatele vysílání
informovat diváka, že se jedná o pořad sponzorovaný, bylo takovým subjektům
de facto
znemožněno
pořady sponzorovat. Výše uvedené se týká např. fyzické osoby, která nemá obchodní firmu a
nedisponuje ani logem či ochrannou známkou. Ustanovení
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. totiž označení sponzora pouze jeho občanským jménem neumožňuje, a to přesto, že tento
zákon v § 2 odst. 1 písm.
s) citovaného zákona výslovně, jako jeden z účelů sponzorování, uvádí i propagaci jména a
příjmení fyzické osoby. Stejným způsobem lze argumentovat i ve vztahu k některým právnickým osobám.
Účelem sponzorování je totiž podle
§ 2 odst. 1 písm. s)
uvedeného zákona také propagace názvu právnické osoby. Ustanovení
§ 53 odst. 1 citovaného
zákona však označit právnickou osobu jako sponzora pořadu jejím názvem neumožňuje. Z právnických
osob by proto bylo nemožné v souladu s citovaným ustanovením jako sponzora pořadu označit (opět s
výjimkou těch, které disponují logem či ochrannou známkou) ty bez obchodní firmy, tj. ty, jejichž
název se nezapisuje do obchodního rejstříku (viz
§ 8 odst. 1 obchodního
zákoníku). Jako sponzor by tak nemohly být prezentovány např. obecně prospěšné společnosti
zapisované do rejstříku obecně prospěšných společností
(§ 2 odst. 1 a
§ 5 odst. 1 zákona č. 248/1995
Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů), nadace a
nadační fondy zapisované do nadačního rejstříku
(§ 1 odst. 2 a
§ 5 odst. 1 zákona č. 227/1997
Sb., o nadacích a nadačních fondech), občanská sdružení registrovaná Ministerstvem vnitra a
evidovaná Českým statistickým úřadem
(§ 2 odst. 3 a
§ 9 odst. 2 zákona č. 83/1990
Sb., o sdružování občanů) a církve a náboženské společnosti registrované Ministerstvem
kultury (§ 6 odst. 1 a
§ 9 zákona č. 3/2002 Sb., o
církvích a náboženských společnostech).
V neposlední řadě lze také poukázat na směrnici Evropského parlamentu a Rady
2007/65/ES, která v
čl. 3f odst. 1 písm. c) stanoví, že:
„Audiovizuální
mediální
služby nebo pořady, které jsou sponzorovány, musí splňovat tyto požadavky:
diváci jsou jasně informováni o existenci dohody o sponzorství. Sponzorované pořady musí být
zřetelně označeny jako sponzorované pořady jménem, logem nebo jinou značkou sponzora, například
odkazem na jeho produkt (produkty) nebo službu (služby) či na jejich charakteristický znak, a to
vhodným způsobem na začátku pořadů a v jejich průběhu nebo na jejich konci“, jež byla účinná (dnem
19. 12. 2007) v době, kdy byly předmětné sponzorské vzkazy odvysílány (leden 2008), byť lhůta, v níž
členské státy uvedou v platnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto
směrnicí byla stanovena do 19. 12. 2009.
Závěrem je třeba poukázat na to, že výkladem
§ 53 odst. 1 zákona č. 231/2001
Sb. se Nejvyšší správní soud zabýval v rozsudcích ze dne 2. 9. 2009, čj.
6 As 13/2009-92, a ze dne 23. 10. 2009, čj.
7 As 3/2009-65, ve kterých dospěl, byť ve vztahu
k označení sponzora prostřednictvím ochranné známky, k obdobnému závěru jako v dané věci. (...)