Řízení před soudem: skutečnosti známé soudu z jeho činnosti
I. Pokud soud hodlá zahrnout do svého rozhodnutí skutečnosti, které jsou mu známé z
jeho úřední činnosti (§ 121 o. s.
ř.), aniž by účastníci řízení mohli s ohledem na okolnosti dané věci aplikaci takovýchto
skutečností rozumně předpokládat, musí s těmito skutečnostmi nejprve seznámit účastníky řízení a
poskytnout jim dostatečný prostor k tomu, aby mohli prostřednictvím svých tvrzení učinit tyto
skutečnosti spornými a navrhnout za tím účelem provedení důkazů.
II. Soud musí v odůvodnění rozhodnutí uvést, ze které jeho konkrétní činnosti či
postupu jsou mu skutečnosti podle §
121 o. s. ř. známé a jak se o nich dozvěděl. Jinak by nebylo možné přezkoumat, zda se vskutku
jedná o skutečnosti známé soudu z jeho úřední činnosti ve smyslu
§ 121 o. s. ř., a tedy zda
soud postupoval v souladu se zákonem, když z nich vycházel, ačkoliv o nich nevedl
dokazování.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 2. 2010, čj.
1 As 100/2009-129)
Prejudikatura: srov. č. 537/2005 Sb. NSS.
Věc: PhDr. Hana P. proti Ministerstvu spravedlnosti o poskytnutí informací, o kasační
stížnosti žalobkyně.
Žalobkyně požádala dne 27. 6. 2008 Městský soud v Praze o poskytnutí informací v souladu se
zákonem č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu k informacím. Městský soud ji dne 14. 7. 2008 vyzval, aby svoji žádost upřesnila.
Jelikož žalobkyně byla toho názoru, že výzvu k upřesnění žádosti nelze učinit po uplynutí sedmidenní
lhůty, podala proti postupu městského soudu stížnost dle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím. Žalovaný ji však rozhodnutím ze dne 6. 8. 2008 zamítl a potvrdil postup
městského soudu.
Žalobkyně podala proti uvedenému rozhodnutí žalovaného žalobu k Městskému soudu v Praze a
současně požádala o osvobození od soudních poplatků. V potvrzení o osobních, majetkových a
výdělkových poměrech uvedla, že nemá žádné příjmy z pracovní činnosti ani podnikání. Pobírá pouze
dávky státní sociální podpory, tj. přídavek na dítě ve výši 500 Kč měsíčně, rodičovský příspěvek ve
výši 3 800 Kč měsíčně a sociální příplatek ve výši 412 Kč měsíčně, a dávky pomoci v hmotné nouzi
(příspěvek na živobytí ve výši 835 Kč měsíčně). Jediným majetkem větší ceny je osobní automobil
Škoda Octavia, který vlastní žalobkyně ve společném jmění manželů a s nímž nakládá výlučně bývalý
manžel. Žalobkyně má dvě nezletilé děti, které s ní nežijí ve společné domácnosti, soudem jí na ně
bylo stanoveno výživné ve výši celkem 4 100 Kč. Třetí nezletilé dítě žije s žalobkyní ve společné
domácnosti. Dluhy žalobkyně vůči 8 různým věřitelům činí 247 948,50 Kč a dále nebylo dosud
pravomocně rozhodnuto o závazcích v celkové výši 323 817,29 Kč. Žalobkyně dále uvedla, že jejím
jediným příjmem jsou sociální dávky, které nepokryjí ani
obligatorní
náklady, nevlastní žádný
majetek, který by mohla zpeněžit.
Městský soud žádost o osvobození od soudních poplatků usnesením ze dne 9. 6. 2009 zamítl.
Dospěl k závěru, že v potvrzení žalobkyně o jejích majetkových poměrech nemohou být uvedeny všechny
skutečnosti rozhodné pro posouzení žádosti o osvobození od soudních poplatků. Měsíční příjem
stěžovatelky činí 5 547 Kč a pokud plní soudem určené výživné na své dvě nezletilé děti, zbývá jí na
obživu sebe samé a třetího nezletilého dítěte částka ve výši 1 447 Kč (resp. 2 107 Kč), z níž nelze
hradit životní náklady dvou osob. Údaje uvedené v potvrzení neosvědčují skutečné majetkové poměry
žalobkyně, potvrzení je nevěrohodné. Městský soud dále s poukazem na soudní listiny týkající se
projednání dědictví po zůstavitelce Ing. Evě P. (matce žalobkyně) uvedl, že se žalobkyně zřekla
dědictví po své matce, na její místo nastoupily tři nezletilé děti žalobkyně. Dle návrhu na
projednání dědictví, který sepsala žalobkyně jakožto zákonná zástupkyně dědiců, bylo v majetku
zůstavitelky celkem 648 položek movitého majetku, které zahrnují i obrazy a tisky známých autorů.
Soud tedy při posuzování majetkových poměrů žalobkyně přihlédl k tomu, že se zřekla možnosti zdědit
majetek větší hodnoty. V době, kdy žalobkyně odmítala dědictví, musela o tomto majetku zůstavitelky
vědět. K odmítnutí dědictví měla žalobkyně nepochybně právo, nic- méně musela si být současně vědoma
své povinnosti zaplatit soudní poplatek z předmětné žaloby. Smyslem osvobození od soudních poplatků
je zabránit tomu, aby nebyl jedinci, který se nachází v nepříznivé majetkové situaci, zamezen
přístup k soudní ochraně. Pokud však žalobkyně svým jednáním zabrání zlepšení svých majetkových
poměrů, nemůže se dle mínění soudu dovolávat svých špatných majetkových poměrů.
Městský soud se dále v odůvodnění svého usnesení zabýval charakterem daného soudního sporu.
Konstatoval, že postup žalobkyně ve věci nesměřoval k získání informace, kterou soud nepochybně
hodlal žalobkyni po odstranění neurčitosti žádosti poskytnout, nýbrž pouze k zahájení řízení o
stížnosti, tedy v konečném důsledku k oddálení získání informace. Výkon práva tímto způsobem lze
označit za šikanózní, byť je formálně v souladu se zákonem. Účelem postupu žalobkyně nebylo vykonat
právo, nýbrž samoúčelně napadnout postup správního orgánu opravným prostředkem, zatímco dosažení
vlastního smyslu a účelu sledovaného právní normou bylo pro žalobkyni nepochybně vedlejší a z jejího
hlediska bez významu. Soud rovněž poukázal na počet a povahu soudních sporů, které vede u městského
soudu. Jedná se o cca 30 věcí týkajících se
zákona o svobodném přístupu k
informacím. Pokud hodlá svá práva vymáhat soudní cestou v takovém rozsahu a nadto šikanózním
způsobem, je spravedlivé po ní požadovat, aby soudní řízení vedla s vědomím existence nákladů
řízení. S ohledem na počet žalobkyní vedených řízení považuje soud její žádost o osvobození od
poplatků za zneužití tohoto institutu. Pokud je žádáno o osvobození od soudních poplatků nad rámec
obvyklých poměrů, což je s ohledem na počet vedených řízení případ žalobkyně, bylo by přiznání
osvobození popřením jeho smyslu. V jejím případě totiž není žádost o osvobození činěna z důvodu
finanční tísně, která by jí ve svém důsledku znemožňovala přístup k soudu, nýbrž z důvodu
optimalizace nákladů, ke které musí žalobkyně vzhledem k množství vedených řízení přistoupit.
Městský soud dodal, že jeho úvahy nejsou v rozporu se zásadou práva na přístup k soudu, nýbrž
oprávněným regulativem soudního systému vycházejícím z účelu institutu osvobození od soudních
poplatků. Účelem osvobození od soudních poplatků není snazší cesta k uplatnění nároku u soudu ve
smyslu ekonomické optimalizace možných nákladů. Pokud je žalobkyně přesvědčena o oprávněnosti svého
nároku, nechť náklady na soudní poplatek vynaloží s výhledem jeho navrácení v případě úspěchu ve
věci.
Proti uvedenému usnesení městského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost, v
níž namítala, že pokud měl soud pochybnosti o věrohodnosti či úplnosti jí tvrzených skutečností, měl
je odstranit postupem dle § 37
odst. 5 o. s. ř. Rozhodování soudu je bezprostředním důsledkem stížnosti na průtahy v řízení
podané stěžovatelkou. Stěžovatelka namítá, že ve věci rozhodoval podjatý (vyloučený) senát. Z obsahu
usnesení plyne, že soud přezkoumal věc již meritorně, neboť činí vývody o tom, jak měla stěžovatelka
postupovat v předmětném správním řízení. Přitom však bagatelizuje nedodržení zákonné lhůty, což
stěžovatelka považuje za příznačné vyjádření strannosti účastníkovi sporu (žalovanému). Dále namítá,
že si soud opatřuje důkazy mimo rámec zákona, kdy důkazní prostředky vymezuje
§ 52 odst. 1 s. ř. s. a
§ 120 a násl. o. s. ř. ve
spojení s § 64 s. ř. s. V
přípisu ze dne 10. 8. 2009 stěžovatelka doplňuje, že kasační stížnost proti usnesení městského soudu
podává z důvodu dle § 103
odst. 1 písm. c) s. ř. s., neboť ve věci rozhodovali vyloučení soudci. Rovněž sděluje, že
ohledně předsedy senátu Mgr. Aleše Sabola se obrací na orgány činné v trestním řízení s podnětem k
prošetření podezření ze spáchání trestného činu zneužití pravomoci veřejného činitele, neboť v jeho
postupu při zjišťování skutečností týkajících se majetkových poměrů stěžovatelky se měl dopustit
zákonem nepresumovaného excesu, který není úřední činností soudu ve smyslu
§ 121 o. s. ř.
V doplnění kasační stížnosti ze dne 31. 12. 2009 stěžovatelka dále navrhla, aby Nejvyšší
správní soud přerušil řízení do doby, než rozšířený senát téhož soudu rozhodne ve věci sp. zn.
1 As 23/2009. Domnívá se, že její případ je
obdobný uvedené věci předložené rozšířenému senátu, neboť rovněž dědické právo (obdobně jako
nemovitosti) nelze okamžitě zpeněžit. Zamítnutí návrhu na osvobození od soudních poplatků by pro ni
mohlo znamenat značnou překážku při uplatnění jejích práv u soudu. Otázka, zda stěžovatelka odmítla
dědictví, neměla v době rozhodnutí o zamítnutí žádosti o osvobození od soudních poplatků žádný
význam, neboť v té době bylo dědické řízení zastaveno a pouze vypraviteli pohřbu byl vydán majetek
nepatrné hodnoty. Dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, že jde omajetek zůstavitelky, jehož by mohla
být stěžovatelka „potencionální dědičkou“. Vážné pochybení shledává stěžovatelka v tom, že městský
soud získal údaje o úmrtí matky stěžovatelky a vzniku dědického práva stěžovatelky v rozporu se
zákonem. Stěžovatelka je přesvědčena, že je jediným účastníkem řízení vedených u správních soudů ČR,
kde soud zjišťoval skutečnosti týkající se rodičů účastníka a zda je potencionálním dědicem. Za tím
účelem podala stěžovatelka žádosti o informace u všech krajských soudů a navrhuje, aby NSS řízení
přerušil do doby, než stěžovatelka obdrží požadované informace. Stěžovatelka takto hodlá prokázat,
že došlo ke zneužití soudní moci, neboť zjištění soudu nejsou skutečnostmi známými soudu z jeho
úřední činnosti. Jediným důvodem, proč jí soud přestal po 4 letech osvobozovat od soudních poplatků,
je, že se domáhá náhrady nemajetkové újmy dle zákona č.
82/1998 Sb., o odpovědnosti za
škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, způsobené nezákonnými rozhodnutími městského soudu a jeho
nesprávným úředním postupem.
Nejvyšší správní soud napadené usnesení Městského soudu v Praze zrušil a věc vrátil Krajskému
soudu v Praze k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...)
III. B.
Vady řízení s vlivem na zákonnost
(...)
[24] Stěžovatelka konečně napadá postup městského soudu, který si měl v rozporu se zákonem
opatřit informace o úmrtí matky stěžovatelky a dědickém řízení po této zůstavitelce.
[25] Nejvyšší správní soud ze soudního spisu zjistil, že městský soud požádal Okresní soud v
Opavě a Okresní soud v Olomouci o sdělení, pod jakou spisovou značkou je projednáváno dědictví po
zůstavitelce paní Ing. Evě P. a v jakém stadiu se věc nalézá. Okresní soud v Opavě sdělil, že
předmětné dědické řízení je vedeno u tohoto soudu pod sp. zn.
30 D 358/2008 a jeho vyřízením byla pověřena
soudní komisařka JUDr. Hana Kožiaková. Ve spise je dále založena kopie přípisu JUDr. Kožiakové ze
dne 21. 5. 2009 zaslaného městskému soudu k věci vedené pod sp. zn.
7 Ca 94/2008. Přílohou přípisu je protokol o
předběžném šetření sepsaný Okresním soudem v Olomouci dne 6. 6. 2008, protokol o provedení důkazu
před dožádaným soudem výslechem účastníka ze dne 25. 8. 2008, protokol o jednání ze dne 6. 10. 2008,
usnesení Okresního soudu v Opavě ze dne 21. 11. 2008, sp. zn.
30 D 358/2008, protokol o jednání ze dne 9. 2.
2009, návrh na zahájení dědického řízení ze dne 18. 3. 2009. Z odůvodnění napadeného usnesení je
patrné, že městský soud považuje informace o dědickém řízení po matce stěžovatelky za skutečnosti
jemu známé z úřední činnosti, aniž by ovšem bylo upřesněno, v rámci jaké úřední činnosti se městský
soud s těmito skutečnostmi seznámil. Ještě podstatnější pak je, že tyto skutečnosti nebyly předmětem
dokazování, stěžovatelka nebyla s předmětnými listinami ze strany soudu seznámena a ani jí nebylo
dáno na vědomí, že soud má v držení jejich kopie a hodlá z nich vycházet při posuzování návrhu
stěžovatelky na osvobození od soudních poplatků.
[26] Při posuzování návrhu na osvobození od soudních poplatků nepochybně platí, že ohledně
naplnění předpokladů pro vyhovění návrhu
(§ 36 odst. 3 s. ř. s.)
leží důkazní břemeno na žadateli, soud tyto skutečnosti nezjišťuje z úřední povinnosti (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 1. 2005, čj.
7 Azs 343/2004-50, č. 537/2005 Sb. NSS). To ovšem
nikterak nebrání tomu, aby soud zohlednil vedle tvrzení žadatele i jiné okolnosti, o nichž má
poznatky, popř. aby za účelem řádného zjištění skutkového stavu provedl důkazy, které žadatel
nenavrhoval (§ 52 odst. 1 s. ř.
s.). Skutečnosti rozhodné pro posouzení věci se zpravidla zjišťují dokazováním. Existují však
dva okruhy skutečností, na nichž lze založit rozhodnutí i bez dokazování. První okruh představují
skutečnosti obecně známé (tzv.
notoriety
), druhý okruh pak skutečnosti známé soudu z jeho úřední
činnosti (§ 121 o. s. ř. ve
spojení s § 64 s. ř.
s.).
[27] Jak v případě tzv. notoriet, tak skutečností známých z úřední činnosti se má za to, že se
jedná o objektivizované, do jisté míry nesporné skutečnosti. Účastníci řízení nicméně mohou svými
tvrzeními popírat obsah notoriet a skutečnosti známé soudu z úřední činnosti, mohou navrhovat
provedení důkazů za účelem prokázání svých odlišných tvrzení. Civilistická
judikatura
k otázce
použití skutečností známých soudu z jeho úřední činnosti dospěla k závěru, že „je nutné, aby
účastníci řízení byli s takovými - soudem uvažovanými - skutečnostmi v řízení seznámeni, aby se k
nim mohli vyjádřit či případně předložit důkaz je vyvracející; i poznatek soudu o tzv. úředně známé
skutečnosti totiž nemusí být správný. Je též nezbytné, aby soud, jenž vzal v úvahu skutečnosti
úředně známé a nadto na nich založil své rozhodnutí ve věci, náležitě vyložil v odůvodnění
rozhodnutí, ze které jeho konkrétní úřední činnosti či postupu jsou mu takové skutečnosti známé, jak
se o nich dozvěděl [...].“ V závislosti na povaze úředně známé skutečnosti pak soud musí též
eventuálně uvést, je-li opravdu známá všem členům senátu, jednal-li a rozhodoval-li soud v této
podobě (rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 9. 7. 2008, sp. zn.
28 Cdo 1885/2008, přístupný na
www.nsoud.cz).
[28] Výše citovaný právní názor Nejvyššího soudu je přiměřeně aplikovatelný i v soudním řízení
správním. Je tomu tak proto, že na základě
§ 64 s. ř. s. se i v soudním
řízení správním přímo užije § 121
o. s. ř. Soud rovněž zvážil, zda soudní řízení správní nevykazuje natolik významné procesní
odlišnosti, že by bylo nutno dospět k odlišnému právnímu názoru. Dospěl přitom k závěru, že tomu tak
není. Soudní řád správní
umožňuje, aby ve stanovených případech bylo rozhodnuto ve věci bez jednání (zejména
§ 51 a
§ 76 odst. 1). Dále
stanoví, že dokazování provádí soud pouze při jednání
(§ 77 odst. 1). Zdánlivě
by tedy bylo možno dospět k závěru, že jestliže se skutečnosti známé soudu z jeho úřední činnosti
nedokazují, je možno z nich bez dalšího vycházet a rozhodnout ve věci na jejich podkladě bez
jednání. To by mělo za následek, že se účastník řízení nedozví o záměru soudu vycházet z konkrétních
skutečností, které jsou soudu známy z jeho úřední činnosti. Takto si ostatně příslušná procesní
ustanovení patrně vyložil i městský soud, což se zrcadlí v jeho postupu v daném případě. Právě
prezentovaný náhled na věc je však nesprávný.
[29] Jestliže soud rozhoduje o věci samé bez jednání, je nezbytné, aby účastníci řízení měli k
dispozici všechny podklady, ze kterých bude soud při samotném rozhodování vycházet, resp. mohli
rozumně předpokládat, že z určitých skutečností soud vycházet bude. Účastníci totiž mohou legitimně
očekávat, že budou soudem dotázáni, zda určitý dokument vyžaduje jejich specifické vyjádření (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 12. 2007, čj.
2 Afs 91/2007-90).
Judikatura
Nejvyššího
správního soudu tedy požaduje, aby byly účastníkům řízení známy všechny skutečnosti, z nichž bude
soud ve svém rozhodnutí vycházet. Dále je třeba polemizovat rovněž s tezí, že skutečnosti známé
soudu z jeho úřední činnosti se nikdy nedokazují. Jak již soud uvedl (viz bod [27] shora), lze
prostřednictvím dokazování vyvrátit či pozměnit prvotní domněnku soudu o obsahu nebo významu
skutečnosti známé soudu z jeho úřední činnosti. Pokud účastník řízení nemůže dle okolností dané věci
rozumně předpokládat, že určitá skutečnost známá soudu z úřední činnosti bude tímto soudem použita v
jeho rozhodnutí, musí soud účastníka o této skutečnosti informovat a poskytnout mu možnost se k ní
vyjádřit. Neseznámí- -li soud účastníka s touto skutečností, upře tím právo účastníka vyjádřit se k
takovéto skutečnosti, uplatnit odlišná tvrzení a navrhnout provedení důkazů k prokázání svých
odlišných tvrzení. Takovýto postup je proto v rozporu s ústavním zákazem překvapivých rozhodnutí,
resp. ústavním požadavkem, aby rozhodnutí bylo pro účastníky předvídatelné (srov. k těmto
ústavněprávním požadavkům spravedlivého procesu, vyplývajícím z
čl. 38 odst. 2 věty prvé Listiny
základních práv a svobod např. nález Ústavního soudu ze dne 31. 7. 2008, sp. zn.
I. ÚS 777/07).
[30] V situaci, kdy se účastník dozví, že městský soud vycházel ze skutečností známých jemu z
jeho úřední činnosti, až z odůvodnění rozhodnutí soudu, může tyto skutečnosti činit spornými teprve
v kasační stížnosti (to je ostatně případ stěžovatelky). Dokazování by se v takovém případě přeneslo
do řízení o kasační stížnosti, což je však stěží slučitelné (byť ne nepřípustné) s povahou tohoto
řízení jakožto řízení o mimořádném opravném prostředku. Přitom stěžovatelka v kasační stížnosti
snáší významné námitky, které by mohly dle okolností eventuálně vést k přehodnocení skutečností, z
nichž městský soud vycházel bez dokazování dle
§ 121 o. s. ř. ve spojení
§ 64 s. ř. s.
[31] Pokud proto soud hodlá zahrnout do svého rozhodnutí skutečnosti, které jsou mu známé z jeho
úřední činnosti, aniž by účastníci řízení mohli aplikaci takovýchto skutečností s ohledem na
okolnosti dané věci rozumně předpokládat, musí s těmito skutečnostmi nejprve seznámit účastníky
řízení a poskytnout jim dostatečný prostor k tomu, aby mohli prostřednictvím svých tvrzení učinit
tyto skutečnosti spornými a navrhnout za tím účelem provedení důkazů. Jestliže městský soud takto
nepostupoval, zatížil své řízení vadou, která mohla mít vliv na zákonnost rozhodnutí. Tato námitka
je tedy rovněž důvodná.
III. C.
Nepřezkoumatelnost rozhodnutí městského soudu
[32] Městskému soudu je dále třeba vytknout (srov. citovaný právní názor v bodech [27] až [28]
shora), že v odůvodnění napadeného usnesení neuvedl, ze které jeho konkrétní činnosti či postupu
jsou mu prezentované skutečnosti známé a jak se o nich dozvěděl. Jestliže tak neučinil, není možné
přezkoumat, zda se vskutku jedná o skutečnosti známé městskému soudu z jeho úřední činnosti ve
smyslu § 121 o. s. ř., a
tedy zda soud postupoval v souladu se zákonem, když z nich vychází, ačkoliv o nich nevedl
dokazování. To činí usnesení městského soudu v této části nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, k
čemuž přihlédl Nejvyšší správní soud z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 3 s. ř.
s.).
[33] Obecně je třeba souhlasit se stěžovatelkou, že jen stěží si lze představit, že by Městskému
soudu v Praze byly z jeho úřední činnosti známy skutečnosti o dědickém řízení po matce stěžovatelky,
které je vedeno u Okresního soudu v Opavě. Poznatky, které získá soud na základě dožádání jiného
soudu, nelze považovat za skutečnosti známé z úřední činnosti ve smyslu
§ 121 o. s. ř. Postup
městského soudu, který skutečnosti známé Okresnímu soudu v Opavě z jeho úřední činnosti (resp. z
úřední činnosti jeho soudní komisařky) pojal za skutečnosti známé městskému soudu, byl patrně
motivován snahou o hospodárnost a rychlost řízení. Takovéto extenzivní chápání skutečností známých
soudu z jeho úřední činnosti je však dvojsečné. Jeho odvrácenou stranou by totiž bylo, že městský
soud by nesl procesní odpovědnost za zohlednění všech pro danou věc relevantních skutečností známých
jakémukoliv ze soudů České republiky z jejich úřední činnosti. Představa, že městský soud má
poznatky vztahující se k projednávané věci, které vyplývají ze soudních spisů všech soudů v ČR, je
vskutku iluzorní, a proto i z tohoto důvodu je namístě zvolit
restriktivní
chápání skutečností
známých soudu z jeho úřední činnosti. Soud totiž nemá na výběr, zda ke skutečnosti známé jemu z jeho
úřední činnosti přihlédne či nikoliv, nýbrž je povinen tak učinit vždy, a to i bez návrhu účastníka
řízení (srov. Bureš, J.; Drápal, L.; Krčmář, Z. a kol.
Občanský soudní řád. Komentář.
7. vydání. Praha : C. H. Beck, 2006, s. 578). V opačném případě by odpovídal za nedostatečné
zjištění skutkového stavu věci. Při extenzivním chápáním skutečností známých soudu z jeho úřední
činnosti by se zásada projednací, ovládající soudní řízení správní,
de facto
přeměnila v zásadu
vyšetřovací. (...)