Vydání 4/2025

Číslo: 4/2025 · Ročník: XXIII

4673/2025

Informace: vlastnoruční podpis úřední osoby jako osobní údaj a údaj vypovídající o její úřední činnosti

Informace: vlastnoruční podpis úřední osoby jako osobní údaj a údaj vypovídající o její úřední činnosti
k § 8a odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
k čl. 4 bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů; v textu jen „GDPR“)
I. Pokud osobní údaj vyžádaný podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vypovídá přímo o výkonu veřejné moci úřední osobou ve smyslu § 8a odst. 2 tohoto zákona, není zapotřebí žádné další posuzování přiměřenosti jeho zpracování spočívajícího ve zpřístupnění třetím osobám.
II. Vlastnoruční podpis úřední osoby na písemném vyhotovení správního rozhodnutí může být osobním údajem týkajícím se identifikovatelné fyzické osoby dle čl. 4 bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. Je nicméně rovněž údajem o funkcionáři nebo zaměstnanci veřejné správy, který vypovídá o jeho úřední činnosti ve smyslu § 8a odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 2. 2025, čj. 1 As 300/2024-41)
Prejudikatura:
rozsudky velkého senátu Soudního dvora ze dne 13. 5. 2014,
Google Spain a Google
(C-131/12), a ze dne 5. 6. 2018,
Wirtschaftsakademie Schleswig
-
Holstein
(C-210/16); rozsudky Soudního dvora ze dne 27. 9. 2017,
Puškár
(C-73/16), a ze dne 20. 12. 2017,
Nowak
(C-434/16).
Věc:
Z. S. proti Krajskému úřadu Karlovarského kraje o poskytnutí informace, o kasační stížnosti žalobce.
V projednávané věci Nejvyšší správní soud dovodil, že grafické znázornění vlastnoručního podpisu oprávněné úřední osoby na písemném vyhotovení správního rozhodnutí je možné považovat za osobní údaj týkající se identifikovatelné fyzické osoby dle čl. 4 bodu 1 GDPR. Zpracování tohoto osobního údaje ve formě jeho poskytnutí třetí osobě je však nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje, respektive pro splnění úkolu prováděného správcem při výkonu veřejné moci, které jsou v českém právu stanoveny § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Podpis úřední osoby na správním rozhodnutí je údajem o funkcionáři nebo zaměstnanci veřejné správy, který vypovídá o jeho úřední činnosti.
Žalobce požádal Městský úřad Sokolov coby povinný subjekt podle zákona o svobodném přístupu k informacím o poskytnutí kopie usnesení o zastavení řízení vedeného povinným subjektem ve věci přestupku třetí osoby, a to včetně doložky právní moci, informace o dni vypravení a doručení vyžádaného usnesení. Povinný subjekt žalobci poskytl část požadovaných informací. Rozhodnutím ze dne 18. 3. 2024 nicméně částečně odmítl žalobci poskytnout informaci, pokud jde o osobní údaje fyzické osoby, které se rozhodnutí týkalo (její jméno a příjmení, datum narození, adresu bydliště, registrační značku silničního vozidla) a podpis úřední osoby nacházející se na usnesení.
Žalobce napadl toto rozhodnutí odvoláním. Anonymizaci osobních údajů dotčené fyzické osoby akceptoval. S odkazem na § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím však nesouhlasil se začerněním podpisu úřední osoby na poskytnutém usnesení. Dle názoru žalobce je podpis úřední osoby údajem o veřejné osobě, který vypovídá o její veřejné činnosti. Žalovaný rozhodnutím ze dne 24. 4. 2024 odvolání zamítl a rozhodnutí povinného subjektu potvrdil, a to s odkazem na § 8a a § 8b odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Zdůraznil, že podpis úřední osoby je osobní údaj, který je v praxi zneužitelný. Povinný subjekt proto dle názoru žalovaného postupoval správně, když podpis úřední osoby neposkytl, a to rovněž z důvodu povinnosti respektovat osobní a soukromý život úřední osoby.
Krajský soud v Plzni žalobu rozsudkem ze dne 16. 10. 2024, čj. 77 A 21/2024-43, zamítl. Úvodem připustil, že napadené rozhodnutí trpí vadou, neboť vychází z právní úpravy, která v době rozhodování již neplatila – konkrétně zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a nikoliv zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který měl žalovaný na projednávanou věc aplikovat. Krajský soud však přesto nepovažoval za nezbytné zrušit rozhodnutí žalovaného, neboť z něj byl schopen seznat jeho úvahu ohledně aplikace výjimky § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím v relevantním znění.
Krajský soud následně přistoupil k samotné aplikaci § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím tak, jak byla upřesněna novější judikaturou Nejvyššího správního soudu (rozsudek ze dne 30. 7. 2024, čj. 1 As 93/2024-26). Za prvé, krajský soud dovodil, že vlastnoruční podpis je osobním údajem fyzické osoby. Za druhé, tento osobní údaj je údajem o zaměstnanci veřejné správy, což bylo v dané věci rovněž splněno. Krajský soud nicméně došel k závěru, že podpis úřední osoby nenaplňuje podmínku třetí, tedy že by daný osobní údaj (podpis) vypovídal o úřední činnosti, funkčním či pracovním zařazení dané osoby.
Krajský soud připustil, že podpis oprávněné úřední osoby je povinnou náležitostí písemného vyhotovení správního rozhodnutí dle § 69 správního řádu. Jeho absence může založit nezákonnost nebo i nicotnost správního rozhodnutí. Nicméně z vlastního provedení podpisu úřední osoby se není možné dozvědět o úřední činnosti dané úřední osoby nic. Informace ve smyslu § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím jsou obsaženy již v samotném jméně a příjmení oprávněné osoby a její identifikace v záhlaví či podpisové části správního rozhodnutí (mimo vlastnoručního podpisu). V projednávané věci tak byla tato informace poskytnuta v podobě identifikace úřední osoby na písemném vyhotovení správního rozhodnutí jako „
J. S., referent oddělení správních deliktů, oprávněná úřední osoba
“. Určité provedení vlastnoručního podpisu úřední osoby na správním rozhodnutí však tuto výpovědní hodnotu nemá.
Krajský soud proto uzavřel, že ani při poskytnutí vlastnoručního podpisu úřední osoby by stejně žalobce nebyl s to ověřit, zda je pod rozhodnutím vskutku podepsána oprávněná úřední osoba. Úřední osoba totiž může v pracovním životě používat jiné provedení podpisu než v životě osobním. Konkrétní provedení podpisu tak nemá vlastní informační hodnotu. Navíc informaci o skutečnosti, že bylo předmětné správní rozhodnutí podepsáno, žalobce vlastně dostal, neboť vlastní provedení podpisu na jemu poskytnuté listině bylo začerněno. Pokud by se na tomto vyhotovení podpis vůbec nenacházel, nebylo by ani co začerňovat. Tudíž existence začerněného čtverečku na poskytnuté kopii písemného vyhotovení tak žalobci vlastně potvrdila, že bylo úřední osobou podepsáno.
Žalobce (stěžovatel) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost.
Za prvé, stěžovatel zdůraznil, že krajský soud založil důvody pro zamítnutí žaloby na odlišných úvahách, než které vyjádřili povinný subjekt a žalovaný ve svých rozhodnutích. Oba správní orgány ve svých rozhodnutích odkazovaly na jiná právní ustanovení, než na kterých krajský soud založil své rozhodnutí, tedy nikoliv na § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Stěžovatel v této souvislosti odkázal na setrvalou judikaturu správních soudů, že není úlohou soudu „doodůvodňovat“ správní rozhodnutí za žalovaného. Nosné důvody rozhodnutí správního orgánu nemohou zaznít teprve v rozsudku správního soudu.
Za druhé, stěžovatel zdůraznil, že podpis oprávněné úřední osoby na rozhodnutí vypovídá o úřední činnosti, funkčním či pracovním zařazení dané osoby, tedy splňuje i třetí podmínku § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Úřední osoba vyhotovuje svůj podpis na rozhodnutí v pracovní době; za podepisování dokumentů je placena z veřejných zdrojů; podpis svědčí o autorství dokumentu či jeho autorizaci, k čemuž je oprávněná úřední osoba povolána dle právního předpisu, který povinnost k podpisu rozhodnutí předepisuje (§ 67 odst. 2, § 69 odst. 1 správního řádu). Podepsání rozhodnutí je tedy úředním postupem; tedy též úřední činností. Vypovídá právě o skutečnosti, že úřední osoba rozhodnutí autorizovala a svým způsobem za něj „převzala zodpovědnost“. Nelze tedy přijmout argument, že by podpis nic nevypovídal o úřední činnosti dané osoby.
Žalovaný se ztotožnil s právním názorem krajského soudu. Podtrhl, že z kasační stížnosti jsou zřejmé osobní zájmy žalobce na zjištění podpisu úřední osoby. Tyto osobní zájmy jsou v rozporu s poskytováním informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Vlastnoruční podpis úřední osoby je součástí soukromí člověka. Žalovaný dále podtrhl, že dle [
žalovaným však blíže nespecifikovaného
] ustanovení GDPR musí být pro poskytnutí požadované informace splněny tři podmínky: 1) osobní údaj se musí týkat v zákoně zmíněného subjektu údajů, tj. veřejně činné osoby; 2) osobní údaj vypovídá o veřejné nebo úřední činnosti, funkčním nebo pracovním zařazení; a 3) povinný subjekt údaje poskytne pouze tehdy, pokud při posuzování žádosti nedospěje k závěru, že ochrana soukromí subjektu údajů převažuje nad veřejným zájmem na poskytnutí informace.
Stěžovatel v replice k vyjádření žalovaného mimo jiné rozporoval, že by měl osobní zájem na „zjištění“ podpisu úřední osoby. Zdůraznil, že úřední osobu nezná, nikdy s ní nepřišel do styku. Svoji zvědavost směřuje k povinnému subjektu, u kterého má podezření, že některé písemnosti antedatoval, k čemuž využil jinou osobu, neboť příslušná úřední osoba v daném období již na úřadě nepracovala. Stěžovatel se rovněž podivoval nad třetí podmínkou zpřístupnění požadované informace, zmíněnou žalovaným, která nejenom že nefiguruje ani v rozhodnutí žalovaného, ale ani v rozsudku krajského soudu.
Závěrem stěžovatel odkázal na usnesení ze dne 1. 11. 2023, čj. 10 As 102/2023-43, kterým Nejvyšší správní soud předložil Soudnímu dvoru předběžné otázky týkající se aplikačního rámce GDPR s ohledem na osobní údaje jednatelů právnických osob. Dle jeho názoru je situace u úředních osob, které rovněž nejednají ve své „osobní“ kapacitě, ale jako zástupci veřejnoprávní
korporace
, obdobná.
V doplnění své kasační argumentace ze dne 20. 1. 2025 pak stěžovatel odkázal na rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 4. 11. 2024, čj. MV-144220-6/ODK-2024, kde v bodech 29–31 ministerstvo v jiné věci coby odvolací orgán zaujalo názor, že grafická podoba vlastnoručního podpisu úřední osoby je osobním údajem dané fyzické osoby, nicméně tento údaj spadá pod § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, a povinný subjekt v dané věci jej proto měl poskytnout.
Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek Krajského soudu v Plzni a rozhodnutí žalovaného a vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
[17] Nejvyšší správní soud přitakal stěžovateli již v jeho první kasační námitce. Oba správní orgány založily odůvodnění svých rozhodnutí na nesprávné (v předmětné době již neaplikovatelné) právní úpravě. Pro posuzovanou věc klíčový § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím žádný ze správních orgánů nezohlednil. Nemohl proto ani provést korektní subsumpci a vyhodnocení naplnění relevantních zákonných kritérií tohoto ustanovení, kterými se nezabýval. Byť tedy Nejvyšší správní soud kvituje pragmatickou snahu krajského soudu zbytečně nerušit správní rozhodnutí i přes zjevné právní vady, „seznatelnost“ úvahy správních orgánů v dané věci, jak ji provedl krajský soud v bodě 40 a násl. napadeného rozsudku, v zásadě skutečně znamená, že věcná argumentace
relevantní
právní úpravou zazněla poprvé až v rozsudku krajského soudu.
[18] Již tato skutečnost by sama o sobě zakládala důvod pro zrušení rozsudku krajského soudu i rozhodnutí žalovaného. V projednávané věci nicméně Nejvyšší správní soud považuje z důvodů procesní ekonomie za účelné vyjádřit se i k podstatě věci, tedy možnosti žalovaného odmítnout s odkazem na GDPR a § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím poskytnutí vlastnoručního podpisu úřední osoby na kopii správního rozhodnutí, kterou poskytl na základě informačního dotazu třetí osoby. Byť
relevantní
argumentace aplikovatelnou právní úpravou zazněla vskutku až před krajským soudem, oba účastníci řízení měli možnost se k těmto otázkám v řízení před soudem i Nejvyšším správním soudem vyjádřit, což také podrobně učinili.
[19] Nejvyšší správní soud úvodem předesílá, že vlastnoruční provedení podpisu fyzické osoby (úřední osoby) na správním rozhodnutí bude pro účely projednávané věci považovat za osobní údaj dle čl. 4 bodu 1 GDPR, který je zpracováván zpřístupněním dle čl. 4 bodu 2 GDPR. Nejedná se nicméně o otázku nespornou: stěžovatel odkázal na možnou analogii s otázkou předloženou Nejvyšším správním soudem Soudnímu dvoru usnesením ze dne 1. 11. 2023, čj. 10 As 102/2023-43. V této dosud nerozhodnuté věci (vedené před Soudním dvorem jako C-710/23) se Nejvyšší správní soud první předloženou otázkou dotázal, zda zpřístupnění jména, příjmení, podpisu a kontaktních údajů fyzické osoby coby jednatele či odpovědného zástupce právnické osoby, učiněné výlučně za účelem identifikace (osoby oprávněné jednat jménem určité) právnické osoby, tedy vlastně v rámci právního jednání samotné právnické osoby, je zpracováním „osobních údajů“ o dané fyzické osobě podle čl. 4 bodu 1 GDPR.
[20] Logika citované a nyní projednávané věci je v určitém ohledu skutečně obdobná: v obou případech není
cílem zpracování
osobních údajů získat informace
o určité fyzické osobě
, která jedná jménem právnické osoby (ať se již jedná o obchodní korporaci, či veřejnoprávní korporaci či orgán jakéhokoliv typu), ale identifikovat jednání právnické osoby, která pouze prostřednictvím dané fyzické osoby jedná. Ani v projednávané věci se stěžovatel nedotazoval na informace o jakékoliv identifikovatelné fyzické osobě; chtěl pouze získat kopii správního rozhodnutí, na které je podpis úřední osoby vykonávající veřejnou moc. Stejnou logikou by § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím bylo možné vnímat jako aplikující se pouze na informační žádosti o veřejně činných osobách, tedy vůbec se nevztahující na situace, kdy určitá fyzická osoba coby osoba úřední státní moc sama přímo vykonává. Pod § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím by pak spadaly pouze dotazy týkající se identifikovaných fyzických osob (kupř. jaké odměny pobíral zaměstnanec XY za minulý rok?), nikoliv dotazy týkající se přímo výkonu veřejné moci (kupř. jaký je obsah rozhodnutí správního orgánu?). V prvním případě je informace o fyzické osobě cílem informačního dotazu. V druhém případě je cílem informačního dotazu jednání právnické osoby či
korporace
, do kterého daná fyzická osoba vstupuje pouze z titulu výkonu své funkce v dané osobě. Nejedná se tak o informaci o fyzické osobě, ale o informaci o jednání osoby právnické, respektive orgánu veřejné moci.
[21] Na druhou stranu je však rovněž pravdou, že přístup Soudního dvora k výkladu již tak široce pojatého „osobního údaje“ dle GDPR je profylaktický až bezbřehý (viz rozsudek velkého senátu ze dne 13. 5. 2014,
Google Spain a Google
, C-131/12, bod 53, jakož i rozsudek ze dne 27. 9. 2017,
Puškár
, C-73/16, bod 38). Nejinak je tomu u výkladu ostatních definičních pojmů GDPR, jako jsou kupříkladu „osobní údaje“, anebo „zpracovávání“ či „správce“, který je velice široký (rozsudky velkého senátu
Google Spain a Google
, bod 34, jakož i ze dne 5. 6. 2018,
Wirtschaftsakademie Schleswig
-
Holstein
, C-210/16, bod 28). Je rovněž pohříchu abstraktně definiční, odtržen od jednotlivého procesu zpracování, který by měl definovat rámec zpracování osobních údajů skrze smysl a účel dané operace.
[22] Klíčové pro odlišení nyní projednávané věci od probíhajícího řízení o předběžné otázce ve věci C-710/23 je nicméně skutečnost, že pro tam projednávanou otázku podstatný úvodní bod č. 14 preambule k GDPR se vztahuje pouze na komerční právnické osoby, nikoliv na veřejnoprávní
korporace
. Nezdá se tudíž, že by incidenční poskytování osobních údajů v úředních dokumentech, a to včetně údajů o samotných úředních osobách, mělo být mimo působnost GDPR. Tuto skutečnost potvrzuje rovněž čl. 86 GDPR, který (patrně dále nad rámec titulů čl. 6 GDPR?) zdůrazňuje možnost přístupu veřejnosti k úředním dokumentům, a to včetně osobních údajů v těchto údajích obsažených. Právě přístup veřejnosti k informacích o veřejně činné osobě je rovněž předmětem detailní vnitrostátní úpravy prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, což je opět úprava, která s ohledem na fyzické osoby jednající za komerční právnické osoby chybí.
[23] Za těchto okolností proto Nejvyšší správní soud neshledal důvod pro přerušení řízení dle § 48 odst. 3 písm. d) s. ř. s. za účelem vyčkání rozhodnutí Soudního dvora ve věci C-710/23.
[24] Skutečnost, že informace psané rukou mohou obsahovat dodatečné, grafologické informace o dané osobě, Soudní dvůr již rovněž potvrdil, byť v mírně odlišném kontextu. V rozsudku ze dne 20. 12. 2017,
Nowak
, C-434/16, bodě 37, Soudní dvůr vnímal rukou psané odpovědi účastníka odborné zkoušky jako údaje o jeho osobě, které zachycují nejenom jeho myšlenkové pochody, úsudek a kritické myšlení, ale rovněž jeho grafologické informace, které vnímal jako samostatný typ osobního údaje o dané fyzické osobě.
[25] Nicméně i pokud by (nepřímé) poskytnutí informací o identifikovatelné fyzické osobě coby osobě úřední v rámci informačního dotazu bylo zpracováváním osobních údajů o této osobě, pak se v případě poskytnutí vlastnoručního provedení podpisu jedná o poskytnutí informace, která vypovídá o úřední činnosti dané osoby ve smyslu § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, respektive čl. 6 odst. 1 písm. c), případně e) GDPR.
[26] Jak již konstatoval Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 30. 7. 2024, čj. 1 As 93/2024-26, střet práva na informace s ochranou osobních údajů řeší § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle § 8a odst. 1 tohoto zákona platí, že
informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu
. Tímto předpisem je dnes kromě občanského zákoníku především GDPR. Ustanovení § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím však stanoví zvláštní pravidlo vůči § 8a odst. 1 téhož zákona:
Povinný subjekt poskytne osobní údaje o veřejně činné osobě, funkcionáři nebo zaměstnanci veřejné správy, které vypovídají o jeho veřejné nebo úřední činnosti nebo o jeho funkčním nebo pracovním zařazení.
[27] Povinný subjekt proto poskytne informaci při současném splnění tří zákonných podmínek: 1) musí jít o osobní údaj týkající se 2) zaměstnance veřejné správy a 3) vypovídající o jeho úřední činnosti nebo o jeho funkčním nebo pracovním zařazení.
[28] Žalovaný se mýlí, pokud ve svém vyjádření ke kasační stížnosti dovozuje podmínku další, tedy že informace podle § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím bude poskytnuta pouze tehdy, pokud povinný subjekt nedospěje při posuzování žádosti k závěru, že ochrana soukromí subjektu údajů převažuje nad veřejným zájmem na poskytnutí informace.
[29] Je jistě pravdou, že přiměřenost při nakládání s osobními údaji je vlastní celému GDPR coby právnímu předpisu, a to přinejmenším v horizontálním ustanovení „minimalizace údajů“ dle čl. 5 odst. 1 písm. c) GDPR (zásady zpracování osobních údajů). Česká republika nicméně § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím přijala specifickou vnitrostátní úpravu předvídanou čl. 6 odst. 2 a 3 GDPR, přičemž otázku
přiměřenosti rozsahu
poskytování osobních údajů upravila
již na úrovni legislativní
: pokud se osobní údaj týká veřejné osoby a rovněž vypovídá o její veřejné činnosti, pak se předpokládá, že je jeho poskytnutí přiměřené. Poskytnutí
relevantní
informace o veřejně činné osobě, která vypovídá o její úřední činnosti, je totiž
ex lege
nezbytné s ohledem na účel, pro který je daná informace poskytována: informování veřejnosti o činnosti veřejné správy a jejích výstupech. Pokud daný osobní údaj pod toto vymezení spadne, další, samostatné posuzování přiměřenosti se neprovádí.
[30] Nejvyšší správní soud souhlasí s krajským soudem, že podpis oprávněné úřední osoby je nezbytnou obsahovou náležitostí písemného vyhotovení správního rozhodnutí podle § 69 správního řádu. Doplňuje nicméně, ve shodě se stěžovatelem, že tento
podpis vypovídá o úřední činnosti dané úřední osoby
. Tím je naplněna rovněž třetí podmínka výše citovaného § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Ostatně krajský soud ve své argumentaci ani neosvětluje, o čem jiném by podpis oprávněné úřední osoby na správním rozhodnutí dle jeho názoru vlastně vypovídal. Patrně se z povahy věci nebude jednat o projev osobní povahy či soukromí fyzické osoby ve smyslu § 8a odst. 1 uvedeného zákona, který se coby projev intimní sféry fyzické osoby nahodile zhmotnil na správním rozhodnutí. Jediným důvodem pro podpis úředního dokumentu je
status
dané fyzické osoby coby osoby úřední. Jedná se o potvrzení projevu vůle oprávněné úřední osoby, že daná listina skutečně obsahuje její rozhodnutí, což svým podpisem v rámci výkonu své funkce stvrzuje.
[31] Byť je § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím výjimkou z obecné ochrany projevů osobní povahy § 8a odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím, a obecně ochrany soukromí fyzické osoby podle GDPR, respektive občanského zákoníku, v kontextu svobodného přístupu k informacím nelze toto ustanovení vykládat natolik zužujícím způsobem, aby došlo k vyprázdnění jeho obsahu. Proto bude obecně platit, že pokud dochází v rámci výkonu veřejné moci k incidenčnímu sdělení osobního údaje úřední osoby, pokud je sdělení dané informace o úřední osobě nezbytné pro řádný výkon veřejné správy, pak tento údaj bude spadat pod § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím.
[32] Opačný přístup při výkladu třetí podmínky § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, spočívající v dodatečném ověřování subjektivní vypovídající hodnoty sdělení osobního údaje o úřední osobě pro žadatele o informaci, by mohl dříve či později vést rovněž k závěru, že správní orgán nemůže vést ústní jednání, neboť v jeho rámci dochází k zpřístupňování osobních údajů úřední osoby, a to dokonce zvláštní kategorie citlivých biometrických údajů – tedy zevní biometrický popis úřední osoby či záznam jejího hlasu (čl. 9 odst. 1 GDPR). Pokud by se ústní jednání již muselo konat, pak by patrně bylo přiměřené, aby úřední osoba seděla v místnosti plně zahalena či za plentou a její hlas byl digitálně pozměněn, neboť účastník řízení, který s ní bude jednat poprvé, si rovněž nemůže ověřit, zda jmenovka na stolku před úřední osobou či na dveřích její kanceláře odpovídá skutečnosti, a je přeci zapotřebí chránit soukromí úředních osob.
[33] Lapidárně řečeno, pokud se daná informace
skutečně týká veřejné osoby při výkonu veřejné funkce
, pak taková osoba žádného práva na soukromí nepožívá. Výkon veřejné moci není soukromou záležitostí veřejných osob. Na druhou stranu pochopitelně platí, že existuje celá škála informací o úřední osobě soukromé povahy, která nevypovídá o její úřední činnosti. Zda je úřední osoba fanouškem FC Baník Ostrava, zda hraje ve volném čase fotbal nebo golf, či zda má na zahradě bazén, nebude vypovídat ničeho o její úřední činnosti. Žádná z těchto informací nebude bez dalšího informací o úřední činnosti úřední osoby v kontextu § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím.
[34] Z těchto důvodů spekulace krajského soudu na téma, zda žadatel o informaci obecně či stěžovatel v projednávané věci zvláště něco z daného provedení podpisu zjistí či nezjistí, zda mu k něčemu bude či nebude, nejsou namístě. Jediným relevantním zjištěním je, zda podpis úřední osoby na správním rozhodnutí vypovídá o úřední činnosti dané osoby. Pokud ano, není úlohou ani povinného subjektu, ani správních soudů, hodnotit účelnost či smysluplnost informačních dotazů žadatelů, a to ani obecně, ani ve specifickém rámci výkladu § 8 odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím. Jejich úlohou je pouze posoudit, zda daný žadatel může daný typ informace obdržet. Ostatně žadatel není povinen sdělovat účel či cíl svého informačního dotazu.
[35] To samé platí i o spekulacích jak správních orgánů, tak krajského soudu na téma možné zneužitelnosti znalosti vlastnoručního provedení podpisu úřední osoby jakýmkoliv žadatelem, který jej získá. I za předpokladu, že „úřední“ podpis úřední osoby by byl stejný jako její podpis „civilní“, tak nic nebrání dané úřední osobě, pokud by využívání plné verze svého jediného podpisu v úředním styku vnímala jako problém, aby jí vyhotovované správní rozhodnutí podepisovala pouze elektronicky.
[36] V tomto ohledu Nejvyšší správní soud uzavírá, že pod vyžádaným usnesením povinného subjektu, založeným ve spise krajského soudu, je kromě označení úřední osoby „
J. S., referent oddělení správních deliktů
“, podpisu úřední osoby a otisku úředního razítka, rovněž připojena kurzívou poznámka „
oprávněná úřední osoba elektronicky podepsáno
“. S ohledem na skutečnost, že jde o soudní spis v tištěné podobě, není možné ověřit, zda se jedná skutečně o vlastnoruční podpis oprávněné úřední osoby, anebo zda je tento podpis pouze zvolenou grafickou vizualizací digitálně (elektronicky) podepsaného dokumentu, čemuž by nasvědčovala poznámka „elektronicky podepsáno“. V každém případě však opět platí, že pokud by úřední osoba vnímala poskytování grafického znázornění svého vlastnoručního podpisu jako problémové, může zvolit elektronický podpis, a to ideálně ve verzi, která nezobrazí v digitálním podpisu grafické provedení podpisu vlastnoručního.

Zasílání aktuálního vydání na e-mail


Zadejte Vaši e-mailovou adresu a budeme Vám nové vydání zasílat automaticky.