Vydání 6/2025

Číslo: 6/2025 · Ročník: XXIII

4682/2025

Dočasná ochrana: vrácení žádosti jako nepřijatelné; výluka ze soudního přezkumu; právo cizince přemístit se v průběhu trvání dočasné ochrany do jiného členského státu

Dočasná ochrana: vrácení žádosti jako nepřijatelné; výluka ze soudního přezkumu; právo cizince přemístit se v průběhu trvání dočasné ochrany do jiného členského státu
k § 5 odst. 1 písm. c) a d) a odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (v textu jen „zákon č. 65/2022 Sb.“)
k prováděcímu rozhodnutí Rady (EU) 2022/382, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice 2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana (v textu jen „prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382“)
I. Vrácení žádosti o dočasnou ochranu podle § 5 odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, podléhá soudnímu přezkumu. Soudní výluku stanovenou v tomto ustanovení v části věty za středníkem nelze aplikovat pro rozpor s právem Evropské unie.
II. Žádost o dočasnou ochranu podanou v České republice nelze vrátit jako nepřijatelnou z důvodu, že o ni žadatel již dříve požádal či mu byla udělena v jiném členském státě Evropské unie. Ustanovení § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, nelze aplikovat pro rozpor s právem Evropské unie.
III. Cizinci, kteří jsou držiteli dočasné ochrany podle prováděcího rozhodnutí Rady (EU) 2022/382, mají právo přemístit se v průběhu jejího trvání do jiného členského státu Evropské unie. Předpokladem pozitivního rozhodnutí o jejich žádosti je nicméně ukončení pobytového oprávnění vydaného v rámci dočasné ochrany v původním hostitelském státě.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 4. 2025, čj. 1 Azs 174/2024-42)
Prejudikatura:
č. 1723/2008 Sb. NSS, č. 1833/2009 Sb. NSS a č. 4652/2025 Sb. NSS; rozsudky Soudního dvora ze dne 13. 12. 1989,
Grimaldi
(C-322/88), ze dne 15. 11. 2007,
International Mail Spain
(C-162/06), ze dne 4. 2. 2010,
Genc
(C-14/09), ze dne 25. 3. 2021,
Balgarska Narodna Banka
(C-501/18) a ze dne 27. 2. 2025,
Krasiliva
(C-753/23).
Věc:
L. S. proti Ministerstvu vnitra o ochranu před nezákonným zásahem, o kasační stížnosti žalovaného.
V této věci se Nejvyšší správní soud zabýval slučitelností české právní úpravy nepřijatelnosti žádosti o dočasnou ochranu, o kterou již bylo dříve požádáno či která již byla poskytnuta jiným členským státem, s právem Evropské unie. Za tímto účelem musel řešit otázku přípustnosti druhotného pohybu v rámci Evropské unie osob vymezených v čl. 2 odst. 1 prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382.
Žalobkyně je státní příslušnice Ukrajiny. V souvislosti s invazí Ruské federace opustila Ukrajinu a vycestovala do Belgie, kde v březnu 2022 získala oprávnění k pobytu pro osoby požívající dočasné ochrany. Vzhledem ke svému věku a zdravotnímu stavu se následně rozhodla přemístit do České republiky za rodinou, která zde pobývala na základě oprávnění plynoucího z dočasné ochrany. Po příjezdu podala žalobkyně žádost o poskytnutí dočasné ochrany v České republice. Tato žádost jí však byla vrácena jako nepřijatelná, neboť již oprávnění k pobytu plynoucí z dočasné ochrany získala v jiném členském státě Evropské unie.
V žalobě žalobkyně uvedla, že dne 31. 5. 2024 (tedy po vrácení žádosti žalovaným dne 13. 5. 2024, ale před podáním žaloby) elektronicky informovala belgické správní orgány o svém přesunu do České republiky a požádala o zrušení víza dočasné ochrany v Belgii a „
v současnosti čeká na potvrzení o zrušení víza dočasné ochrany v Belgii
“. Dle jejího názoru „
aktuálně tedy není držitelkou dočasné ochrany v žádném členském státě EU
“. Další informace v tomto ohledu, tedy především jakoukoliv reakci belgických správních orgánů, případně výpis z relevantních databází, které by potvrzovaly, že k zániku pobytového oprávnění v Belgii skutečně došlo, nicméně ani soudní, a logicky ani správní spis neobsahovaly.
Žalobkyně spatřovala v postupu žalovaného nezákonný zásah. Obrátila se proto na Městský soud v Praze. Ten rozsudkem ze dne 13. 8. 2024, čj. 9 A 47/2024-25, žalobě vyhověl. Konstatoval, že postup žalovaného, který dne 13. 5. 2024 vrátil žalobkyni její žádost o udělení dočasné ochrany z důvodu nepřijatelnosti, byl nezákonným zásahem. Žalovanému proto zakázal pokračovat v porušování práv žalobkyně. Přikázal mu, aby obnovil stav před vrácením žádosti žalobkyni.
Městský soud předně vyhodnotil výluku ze soudního přezkumu vrácení nepřijatelné žádosti o dočasnou ochranu ministerstvem podle § 5 odst. 2
in fine
zákona č. 65/2022 Sb. jako neslučitelnou s unijním právem. Učinil tak s odkazem na právo na účinný prostředek nápravy před soudem podle čl. 47 Listiny základních práv Evropské unie ve spojení s právem na opravný prostředek proti vyloučení z poskytnutí dočasné ochrany podle čl. 29 směrnice Rady 2001/55/ES o minimálních normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími (dále jen „směrnice o dočasné ochraně“). Městský soud se tak vědomě odchýlil od dříve vysloveného názoru Nejvyššího správního soudu, který v rozsudku ze dne 12. 10. 2022, čj. 2 Azs 178/2022-46, neshledal žádný rozpor uvedené soudní výluky s právem Evropské unie ani Listinou základních práv a svobod.
V rovině věcné městský soud dospěl k závěru, že bránění v podání žádosti může představovat nezákonný zásah, který žalobkyni může přímo zkracovat na právech. Zaměřil se proto na posouzení otázky, zda byl postup žalovaného zákonný. Dospěl k zápornému závěru. Ustanovení § 5 odst. 1 písm. d) a odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb., na jejichž základě žalovaný vrátil žalobkyni její žádost jako nepřijatelnou bez věcného projednání, podle městského soudu odporují směrnici o dočasné ochraně, která má přímý účinek.
Městský soud s odkazem na svou předchozí judikaturu (rozsudek ze dne 27. 4. 2023, čj. 11 A 80/2022-79) zdůraznil, že možnost vyloučení osoby z dočasné ochrany je upravena v čl. 28 směrnice o dočasné ochraně taxativním výčtem. Toto ustanovení neumožňuje vyloučit osobu z dočasné ochrany z důvodu, že jí již byla dříve udělena v jiném členském státě. Možnost požádat o dočasnou ochranu v členském státě poté, co již dříve byla dočasná ochrana v jiném členském státě poskytnuta, přitom směrnice nevylučuje. S ohledem na konstrukci směrnice jako minimální harmonizace proto nelze taxativně stanovené důvody pro vyloučení z dočasné ochrany rozšiřovat a stanovit méně příznivou úpravu, která by z dočasné ochrany vyloučila právě ty osoby, které o dočasnou ochranu již dříve požádaly v jiném členském státě (a to bez ohledu na to, jak je tento vylučující akt nazván, např. jako nepřijatelnost žádosti zakotvená českou právní úpravou).
Tento výklad podle městského soudu navíc potvrzují „soft law“ dokumenty Komise. Městský soud poukázal na to, že v dokumentu s odpověďmi na často kladené otázky ke směrnici o dočasné ochraně Komise (který je volně přístupný na její internetové stránce) zdůraznila nemožnost odmítnout registraci osoby spadající do oblasti působnosti z důvodu její předchozí registrace v jiném členském státě. Ve sdělení Komise Operační pokyny k provádění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice 2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana 2022/C 126 I/01, poté Komise uvedla, že „
pokud se taková osoba
[požívající dočasné ochrany]
následně přesune do jiného členského státu, kde obdrží jiné povolení k pobytu v rámci dočasné ochrany, musí skončit platnost prvního vydaného povolení k pobytu a práva z něj vyplývající musí zaniknout v souladu s čl. 15 odst. 6 a čl. 26 odst. 4 směrnice 2001/55/ES
“. Tím je podle městského soudu zajištěno, že žadatel nebude požívat výhod plynoucích z dočasné ochrany ve více členských státech současně, a tudíž bude v případě přemístění do jiné členské země zabráněno zneužití práva, na které poukazoval žalovaný.
Rozsudek městského soudu napadl žalovaný (stěžovatel) kasační stížností.
Namítal, že institut nepřijatelnosti žádosti zakotvený v § 5 odst. 1 písm. d) a odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb. je slučitelný s unijním právem. Předně zdůraznil, že čl. 28 směrnice o dočasné ochraně, na kterou odkazoval městský soud, dopadá na jiné situace – vyloučení z dočasné ochrany jako takové. To však není případ žalobkyně. V důsledku uplatnění institutu nepřijatelnosti nebyla žalobkyně z dočasné ochrany vyloučena, neboť ta jí již byla poskytnuta v jiném členském státě. Právo plynoucí z dočasné ochrany jí tak Česká republika neodňala.
Stěžovatel dále upozornil, že zacházení s žádostmi poté, co již byla dočasná ochrana poskytnuta v jiném členském státě, právo Evropské unie neupravuje, a tudíž je ponecháno vnitrostátní úpravě. Namítal přitom, že ze směrnice o dočasné ochraně plyne, že se má bránit druhotnému pohybu osob a požívání práv ve více členských státech zaráz. Směrnice totiž upravuje pouze režim sloučení rodiny podle čl. 15 a mechanismus přerozdělování podle čl. 25 a čl. 26. V čl. 11 směrnice navíc zakotvuje režim navrácení neoprávněně pobývajících žadatelů do hostitelského státu dočasné ochrany. Smyslem směrnice tudíž není „
temporary protection shopping
“, ale poskytnutí dočasného útočiště osobám, které musely hromadně opustit svoji zemi. Cílem tak není umožnit druhotný pohyb držitelů dočasné ochrany mezi členskými státy. Pokud by Rada zamýšlela dát osobám možnost požádat o poskytnutí dočasné ochrany ve více členských státech zároveň, zakotvila by to. Účelem směrnice je nicméně takovým vícečetným žádostem zabránit, a tím rovněž předejít zvýšenému administrativními náporu na členské státy.
Na tom nic nemění ani fakt, že podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 mají cizinci právo vybrat si členský stát, ve kterém o poskytnutí dočasné ochrany požádají. Toto právo volby prvotního místa pobytu totiž podle stěžovatele neznamená, že by měli možnost si mezi členskými státy přebírat a postupně žádat o poskytnutí dočasné ochrany v několika státech, než si vyberou ten, který jim bude vyhovovat nejlépe. V tomto směru stěžovatel poukázal na to, že s postupem času většina států materiální výhody plynoucí z dočasné ochrany pro cizince snižuje, a tudíž mohou být motivováni k přesunu pobytu a čerpání výhod v jiném státě. To je však v rozporu s výše uvedeným smyslem směrnice o dočasné ochraně. Opakované podávání žádostí o dočasnou ochranu proto podle stěžovatele představuje zneužití práva, které nepožívá právní ochrany.
Stěžovatel proto namítal, že institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. zaplňuje mezeru v unijní úpravě, a to tak, aby bylo dosaženo jejího výše uvedeného cíle a byly eliminovány pokusy o zneužití práva na poskytnutí dočasné ochrany. Nepřijatelnost opakované žádosti je logickým nástrojem, jak zneužití práva zamezit. Nebrání přitom slučování rodin, neboť tyto případy řeší § 51 zákona č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců.
Žalobkyně souhlasila s názorem městského soudu, že česká právní úprava nepřijatelnosti žádosti odporuje směrnici o dočasné ochraně. Především poukázala na to, že členské státy se v souvislosti s udělením dočasné ochrany pro státní příslušníky Ukrajiny rozhodly vyloučit uplatnění čl. 11 směrnice o dočasné ochraně. Právě ten byl totiž v režimu této směrnice nástrojem, který měl zabránit druhotnému pobytu osob požívajících dočasné ochrany. Pokud uplatnění čl. 11 směrnice členské státy vyloučily, umožnily podle žalobkyně osobám požívajícím dočasné ochrany sekundární pohyb. To potvrzuje i odborná literatura, operační pokyny Komise a praxe jiných členských států. Nelze přitom mluvit o zneužití práva, neboť druhotný pohyb umožňují v praxi členské státy a podporuje jej Komise.
Usnesením ze dne 25. 9. 2024, čj. 1 Azs 174/2024-26, Nejvyšší správní soud přerušil v této věci řízení. Učinil tak v souladu s § 48 odst. 3 písm. d) ve spojení s § 120 s. ř. s. Jiný senát Nejvyššího správního soudu totiž usnesením ze dne 30. 11. 2023, čj. 8 Azs 93/2023-37, předložil Soudnímu dvoru předběžnou otázku týkající se slučitelnosti institutu nepřijatelnosti žádostí o dočasnou ochranu a výluky ze soudního přezkumu s právem Unie. Soudní dvůr v této věci rozhodl rozsudkem ze dne 27. 2. 2025,
Krasiliva
, C-753/23. Usnesením ze dne 24. 3. 2025, čj. 1 Azs 174/2024-30, proto Nejvyšší správní soud v souladu s § 48 odst. 6 s. ř. s. vyslovil, že se v řízení pokračuje.
Stěžovatel v reakci na rozsudek Soudního dvora ve věci
Krasiliva
uvedl, že nadále považuje kasační stížnost za důvodnou. Soudní dvůr v citovaném rozsudku shledal jako neslučitelnou s právem Evropské unie pouze úpravu nepřijatelnosti žádosti o dočasnou ochranu podle § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb., tedy z důvodu, že již žádost byla dříve podána v jiném členském státě, avšak nebylo o ní dosud rozhodnuto. Tento závěr Soudního dvora však podle stěžovatele nelze vztáhnout na případy, na které dopadá § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb., tedy kdy již byla dočasná ochrana poskytnuta v jiném členském státě. Poukázal přitom na bod 30 odůvodnění uvedeného rozsudku, v němž Soudní dvůr konstatoval, že členský stát má při posuzování žádosti zkoumat, zda žadateli již nebyla poskytnuta dočasná ochrana jiným členským státem. Ačkoli Soudní dvůr již nevysvětlil, jak má členský stát v tomto případě postupovat, podle stěžovatele je zřejmé, že v takovém případě není žádost důvodná a nelze pobytové oprávnění vydat. Je tomu tak proto, že v tomto případě již žadatel držitelem pobytového oprávnění je (v jiném členském státě).
Nad rámec uvedeného stěžovatel zopakoval svoji argumentaci, podle níž z žádného ustanovení směrnice o dočasné ochraně neplyne právo držitele dočasné ochrany na přesun do jiného členského státu. Naopak celá řada ustanovení této směrnice svědčí o tom, že uvedené právo držitelé nemají (konkrétně čl. 15 a čl. 26 směrnice, které upravují postup při přesunu bydliště do jiného členského státu, jakož i čl. 11 směrnice zavádějící režim navrácení neoprávněně pobývajících držitelů do hostitelského státu). V opačném případě by totiž tato ustanovení vůbec nemusela existovat – pokud by držitel dočasné ochrany měl právo získat opětovně pobytové oprávnění ve státě svého výběru, postačoval by pouze čl. 8 směrnice. Dohoda členských států o vyloučení čl. 11 směrnice přitom podle stěžovatele znamená toliko to, že si mezi sebou nebudou neoprávněně pobývající držitele dočasné ochrany předávat; ne však již to, že by držitelé dočasné ochrany měli právo na přenesení pobytového oprávnění do jiné členské země. To podle stěžovatele potvrdil rovněž Soudní dvůr, který v citovaném rozsudku vyhodnotil čl. 11 směrnice jako irelevantní. České republice tak z unijního práva neplyne povinnost udělovat povolení k pobytu osobám, které již předtím získaly pobytové oprávnění z titulu dočasné ochrany v jiném členském státě.
Podle žalobkyně rozsudek Soudního dvora ve věci
Krasiliva
jednoznačně objasnil, že osoba, které vzniká právo žádat o dočasnou ochranu, musí mít možnost požádat o její poskytnutí v členském státě, který si zvolí, a že takové rozhodnutí musí podléhat soudnímu přezkumu. Stejně tak je nepochybné, že čl. 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb. je neslučitelný s právem Evropské unie. Soudní dvůr však již podle žalobkyně s ohledem na okolnosti dané věci neodpověděl na část předběžné otázky, která se týká situací, na které dopadá § 5 odst. 1 písm. d) téhož zákona.
Žalobkyně přitom přisvědčila stěžovateli, že ze samotného znění směrnice o dočasné ochraně by bylo možné dovodit, že osoby požívající dočasné ochrany nemají obecně právo na druhotný pohyb. Takový závěr by však platil pouze za situace, pokud by se členské státy v souladu s čl. 11 směrnice o dočasné ochraně nedohodly, že tento článek nebudou uplatňovat. Právě s ohledem na dohodu členských států o vyloučení čl. 11 směrnice o dočasné ochraně a právo osob zvolit si stát, v němž jim má být dočasná ochrana poskytnuta, měla žalobkyně za to, že z unijního práva plyne právo osob požívajících dočasné ochrany podle prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382 na druhotný pohyb (a tudíž povinnost druhého státu dočasnou ochranu poskytnout). Pokud se totiž členské státy výslovně dohodly, že nebudou čl. 11 směrnice o dočasné ochraně aplikovat, neměly úmysl bránit ukrajinským občanům ve volném pohybu po Evropské unii a případně změnit stát, ve kterém budou požívat práv plynoucích z dočasné ochrany. Tento postoj zastávala v řízení před Soudním dvorem rovněž Komise. Skutečnost, že lze čerpat práva plynoucí z dočasné ochrany pouze v jednom členském státě, přitom tento závěr nezpochybňuje; důsledkem je pouze nutnost ukončit platnost uděleného pobytového oprávnění v prvním členském státě. Stejně tak fakt, že Soudní dvůr vyhodnotil čl. 11 směrnice o dočasné ochraně ve věci
Krasiliva
jako irelevantní, neznamená, že vyloučení uplatňování tohoto článku nemá význam pro sekundární pohyb držitelů dočasné ochrany. Soudní dvůr totiž rozhodoval za skutkových okolností, v nichž ještě dočasná ochrana v žádném členském státě nebyla poskytnuta – pouze o ni bylo požádáno.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
III.A. Soudní přezkum vrácení žádosti o dočasnou ochranu z důvodu nepřijatelnosti
[23] Nejvyšší správní soud se na úvod zabýval výlukou ze soudního přezkumu vrácení nepřijatelné žádosti o dočasnou ochranu podle § 5 odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb. Městský soud totiž v napadeném rozsudku dospěl k závěru, že tato výluka není slučitelná s unijním právem. Ačkoli stěžovatel tento závěr v kasační stížnosti nerozporuje, přípustnost soudního přezkumu představuje klíčovou otázku, kterou se musí Nejvyšší správní soud zabývat i bez návrhu. Citované ustanovení zákona č. 65/2022 Sb. totiž výslovně stanoví, že v případě vrácení žádosti o dočasnou ochranu ministerstvem z důvodu její nepřijatelnosti je soudní přezkum vyloučen.
[24] Nejvyšší správní soud přitom již v minulosti shledal uvedenou výluku jako konformní jak s právem Evropské unie, tak i s českým ústavním pořádkem (srov. rozsudek čj. 2 Azs 178/2022-46). Ve světle rozsudku Soudního dvora ve věci
Krasiliva
se nicméně Nejvyšší správní soud nyní od tohoto svého dříve vyjádřeného právního názoru odchyluje.
[25] Soudní dvůr v rozsudku ve věci
Krasiliva
jednoznačně potvrdil, že podle čl. 8 odst. 1 směrnice o dočasné ochraně ve spojení s čl. 47 Listiny základních práv Evropské unie má osoba požívající dočasné ochrany právo na účinný prostředek nápravy před soudem proti postupu členského státu, jímž žádost o udělení povolení k pobytu ve smyslu čl. 8 této směrnice vrací jako nepřijatelnou. Nejvyšší správní soud proto souhlasí s městským soudem a dalšími krajskými soudy, že výluka ze soudního přezkumu podle § 5 odst. 2 zákona č. 65/2022 Sb. není slučitelná s právem Evropské unie, neboť osobám požívajícím dočasné ochrany toto právo nepřípustně odepírá. Nelze ji proto aplikovat. Vrácení žádosti o dočasnou ochranu ministerstvem z důvodu její nepřijatelnosti podle § 5 odst. 1 zákona č. 65/2022 Sb. tudíž lze přezkoumat.
[26] S ohledem na citovaný závěr Soudního dvora vyslovený v rozsudku ve věci
Krasiliva
mohl Nejvyšší správní soud nyní bez dalšího přistoupit k přehodnocení závěrů vyslovených dříve v rozsudku čj. 2 Azs 178/2022-46. Nebylo nutné, aby nejprve podle § 17 s. ř. s. postoupil věc k rozhodnutí rozšířenému senátu (srov. např. usnesení rozšířeného senátu ze dne 8. 7. 2008, čj. 9 Afs 59/2007-56, č. 1723/2008 Sb. NSS; či přiměřeně usnesení rozšířeného senátu ze dne 11. 1. 2006, čj. 2 Afs 66/2004-53, č. 1833/2009 Sb. NSS).
III.B. Nepřijatelnost žádosti o dočasnou ochranu
[27] Klíčovou otázkou v této věci je, zda institut nepřijatelnosti žádosti o dočasnou ochranu z důvodu, že ji podal cizinec, kterému byla udělena dočasná ochrana v jiném členském státě Evropské unie podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb., je slučitelný s právem Evropské unie. Podle městského soudu a žalobkyně nelze z důvodu předchozího poskytnutí dočasné ochrany jinou členskou zemí vrátit žádost jako nepřijatelnou, neboť takový postup odporuje směrnici o dočasné ochraně. Naopak podle stěžovatele institut nepřijatelnosti žádosti podle uvedeného ustanovení unijní úpravě neodporuje.
[28] Podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb.
žádost o udělení dočasné ochrany je nepřijatelná, jestliže je podána cizincem, kterému byla udělena dočasná nebo mezinárodní ochrana v jiném členském státě Evropské unie
.
[29] Podle § 5 odst. 2 téhož zákona
Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky nepřijatelnou žádost cizinci vrátí a sdělí mu důvod nepřijatelnosti
.
[30] Nejprve je třeba předeslat, že byť to jasně neplyne z jazykového vyjádření české právní úpravy, institut nepřijatelnosti podle § 5 odst. 1 zákona č. 65/2022 Sb. se nevztahuje k
udělení dočasné ochrany
jako takové, nýbrž pouze k poskytnutí
oprávnění k pobytu
z dočasné ochrany plynoucí.
[31] Dočasná ochrana je totiž udělována hromadně již na unijní úrovni, a to pro celou skupinu osob definovanou vždy v prováděcím rozhodnutím Rady přijatým na základě čl. 5 směrnice o dočasné ochraně. Takovým prováděcím rozhodnutím je ve vztahu ke státním příslušníkům Ukrajiny prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382. Osoby spadající do některé z kategorií vymezených v čl. 2 tohoto prováděcího rozhodnutí tudíž mají přiznané právo na dočasnou ochranu na celém území Unie, a to právě již samotným prováděcím rozhodnutím Rady. Členské státy těmto osobám pouze poskytují dílčí práva plynoucí z dočasné ochrany podle kapitoly III směrnice o dočasné ochraně, jako je oprávnění k pobytu (čl. 8) a s ním dále spojená práva na zaměstnání (čl. 12), přiměřené ubytování a zdravotní péči (čl. 13) nebo přístup do vzdělávacího systému hostitelského členského státu (čl. 14).
[32] Udělení „dočasné ochrany“ ve smyslu zákona č. 65/2022 Sb. tak ve skutečnosti znamená
poskytnutí dílčích práv
osobám požívajícím dočasné ochrany podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, nikoli udělení, respektive přiznání dočasné ochrany jako takové. „Dočasná ochrana“ ve smyslu českých právních předpisů je tedy pouze jakousi legislativní zkratkou pro
oprávnění k pobytu na území České republiky
(jak je i zřejmé z § 2 zákona č. 65/2022 Sb. a § 2 zákona o dočasné ochraně cizinců), tj. pobytové oprávnění, které jsou členské státy včetně České republiky povinny držitelům dočasné ochrany vystavit a poskytnout jim v souladu s čl. 8 odst. 1 směrnice o dočasné ochraně.
[33] Již z uvedeného přitom plyne, že členské státy mají pouze omezenou možnost odepřít práva plynoucí z dočasné ochrany osobám, které ji v Unii požívají na základě prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382. Podle čl. 8 směrnice o dočasné ochraně jsou totiž povinny přijmout opatření nezbytná k zajištění pobytu osobám požívajícím dočasné ochrany, a to na celé období trvání ochrany. Za tím účelem jim musí vydat potřebné dokumenty nebo jiné rovnocenné doklady. Jakékoli případné omezení v poskytnutí těchto práv tudíž musí být v souladu se směrnicí o dočasné ochraně a prováděcím rozhodnutím, a to pochopitelně i v případech unijním právem výslovně neupravených. Systémově se totiž jedná o vnitrostátní realizaci nároků či oprávnění přímo plynoucích z unijního práva.
[34] Právě podtržené systémové východisko je pro posouzení věci důležité. Dočasná ochrana pro osoby vymezené prováděcím rozhodnutím Rady 2022/382 je tak udělována přímo aktem unijního práva, nikoliv rozhodnutím členského státu. Role členských států je v tomto systému omezena na ověření, zda daný žadatel skutečně spadá pod některou ze skupin osob vymezenou v citovaném prováděcím rozhodnutí, a následné vydání odpovídajících dokladů umožňujících přístup k čerpání dílčích práv osobám požívajícím dočasné ochrany.
III.C. Slučitelnost české právní úpravy s právem Evropské unie
[35] Městský soud založil svůj závěr o neslučitelnosti § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. především na
taxativní
povaze výčtu důvodů pro vyloučení osoby z dočasné ochrany ve smyslu čl. 28 směrnice o dočasné ochraně a konstrukci směrnice jako minimální harmonizace, která připouští pouze příznivější úpravu členských států. Tuto argumentaci však Nejvyšší správní soud nepovažuje za přiléhavou. Uvedený článek směrnice dopadá na vyloučení z dočasné ochrany jako takové, a to z vážných důvodů jako je ochrana bezpečnosti státu.
[36] Stěžovatel má přitom pravdu, že institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. osobu z dočasné ochrany nevylučuje. Dopadá totiž výhradně na případy, kdy držiteli dočasné ochrany byla práva z ní plynoucí již poskytnuta v jiném členském státě, který mu jako první vydal oprávnění k pobytu. Stejně tak je namístě stěžovateli přisvědčit, že
čerpání práv
plynoucích z dočasné ochrany je možné pouze v jednom členském státě. Tento závěr výslovně potvrzuje bod 16 odůvodnění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, systematika a znění směrnice o dočasné ochraně, která počítá jen s jedním hostitelským státem (srov. např. čl. 11, čl. 15 odst. 5, čl. 25 a čl. 26), jakož i již zmíněný rozsudek Soudního dvora ve věci
Krasiliva
, podle něhož si státní příslušníci Ukrajiny mohou zvolit členský stát, v němž budou požívat práv plynoucích z dočasné ochrany. Soudní dvůr navíc v bodě 30 citovaného rozsudku výslovně potvrdil, že orgány členských států jsou oprávněny ověřit, zda osoby požívající dočasné ochrany „
již nezískaly povolení k pobytu v jiném členském státě
“. Je tudíž zřejmé, že zjištění, zda žadatel již požívá těchto práv v jednom členském státě, může být důvodem, pro který mu nelze ta stejná práva znovu poskytnout ve státě jiném. Závěr o nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. se přitom zakládá právě na ověření této skutečnosti.
[37] Podstata kasační argumentace stěžovatele je přitom následující: ačkoli podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 mají státní příslušníci Ukrajiny právo zvolit si, v jakém členském státě požádají o poskytnutí práv vyplývajících z dočasné ochrany,
je toto jejich právo vyčerpáno určením (prvního) hostitelského státu
. Stěžovatel totiž s odkazem na čl. 11, čl. 15 a čl. 26 směrnice o dočasné ochraně namítá, že osoby požívající dočasné ochrany nemají právo na následnou další změnu a volbu jiného členského státu, v němž jim má být dočasná ochrana nově poskytnuta (a tedy i vydáno pobytové oprávnění). Tyto články směrnice totiž zakotvují mechanismy přerozdělování držitelů dočasné ochrany, jejichž využití je výhradně na úvaze členských států.
[38] S ohledem na právě přednesené argumenty odkaz na
taxativní
výčet důvodů pro vyloučení osoby z dočasné ochrany podle čl. 28 směrnice o dočasné ochraně tudíž nepostačuje pro závěr o neslučitelnosti české právní úpravy s unijním právem. Podstata věci se skrývá jinde: v otázce, zda z práva Evropské unie plyne osobám požívajícím dočasné ochrany právo po dobu jejího trvání určovat (a to i opakovaně), v jakém členském státě jim budou ze strany členských států poskytována práva plynoucí z dočasné ochrany. Jinak řečeno, zda mají tyto osoby též
právo na druhotné přemístění se do jiného jimi zvoleného členského státu poté, co jim již některý jiný členský stát na jejich žádost vydal (prvotní) povolení k pobytu
. S ohledem na povinnosti stěžovatele, respektive České republiky jako členského státu Unie, otázka zní, zda jí plyne z práva Evropské unie povinnost přijmout žádost o poskytnutí dočasné ochrany od osob usilujících o sekundární přemístění v rámci Unie a vydat jim za tím účelem povolení k pobytu.
[39] Odpověď na tuto otázku je klíčová. Pokud držitelé dočasné ochrany mají právo na přesun do jimi zvoleného jiného členského státu, nemůže institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. obstát. Naopak, pokud žádné takové právo z unijního práva neplyne, lze jen obtížně dospět k závěru, že institut nepřijatelnosti podle uvedeného ustanovení je s právem Evropské unie neslučitelný.
[40] Směrnice o dočasné ochraně ani prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382 na tuto otázku přímo odpověď neposkytují. Situace, kdy si osoba již požívající práv plynoucích z dočasné ochrany v jednom členském státě požádá o přemístění svého pobytu (a tudíž i další čerpání dílčích práv) do jiného členského státu, není výslovně upravena.
[41] Ani Soudní dvůr, kterému byla tato otázka předložena usnesením Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11. 2023, čj. 8 Azs 93/2023-37, odpověď neposkytl. Ačkoli Komise ve svém vyjádření označila absenci právní úpravy sekundárního přemístění do jiného členského státu za nepravou mezeru v právu, kterou navrhla zaplnit analogií (srov. body 51–55 vyjádření Komise ze dne 27. 3. 2024 ve věci
Krasiliva
), Soudní dvůr se ve svém rozsudku ve věci
Krasiliva
k této problematice nevyjádřil. Dospěl pouze k závěru, že unijní právo brání vrácení žádosti o dočasnou ochranu jako nepřijatelné z důvodu, že žadatel předtím požádal o povolení k pobytu v jiném členském státě, ale dosud jej nezískal.
[42] Z citovaného rozsudku ve věci
Krasiliva
tudíž jednoznačně plyne pouze závěr o neslučitelnosti institutu nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb. Názor Soudního dvora na otázku (ne)slučitelnosti institutu nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. však již není srozumitelný. Soudní dvůr na jednu stranu zdůraznil právo státních příslušníků Ukrajiny vybrat si členský stát, v němž chtějí požívat práv spojených s dočasnou ochranou (body 27 a 28). Na stranu druhou však členským státům výslovně umožnil ověřovat, zda již žadatel nezískal povolení k pobytu v jiném členském státě (bod 30). Nedoplnil již nicméně, k čemu by podobné oprávnění orgánů členského státu vlastně bylo. Dopad svého závěru o nemožnosti odmítnout žádost jako nepřijatelnou navíc z časového hlediska omezil po dobu, dokud žadatel nezískal povolení k pobytu (bod 33). Soudní dvůr konečně vyhodnotil dopad čl. 11 směrnice v kontextu odpovědi na první předběžnou otázku jako irelevantní, aniž by se však již zabýval významem dohody členských států, které ve vztahu ke státním příslušníkům Ukrajiny uplatnění tohoto článku vyloučily.
[43] Za této situace musel Nejvyšší správní soud předmětnou otázku výkladu unijního práva, a především jeho promítnutí do české úpravy posoudit sám, aniž by považoval za vhodné předkládat Soudnímu dvoru novou předběžnou otázku podle čl. 267 třetí
alinea
Smlouvy o fungování EU, a to především z následujících důvodů.
[44] Za prvé, systému justičního dialogu založenému čl. 267 Smlouvy o fungování EU je vlastní dělba pravomoci mezi Soudní dvůr na straně jedné a soudy členských států na straně druhé. Dle ustálené judikatury Soudního dvora zůstává úlohou Soudního dvora pouze poskytnout
rámcová vodítka výkladu
unijního práva. Výklad unijního práva v kontextu konkrétních okolností každé kauzy, stejně jako posouzení slučitelnosti vnitrostátního práva s právem unijním, zůstává v pravomoci soudů členských států (srov. kupř. rozsudky ze dne 4. 2. 2010,
Genc
, C-14/09, bod 31, či ze dne 15. 11. 2007,
International Mail Spain
, C-162/06, bod 24). V podobném rozdělení pravomocí v rámci čl. 267 Smlouvy o fungování EU je tak nejenom běžné, ale rovněž nezbytné, aby soud členského státu některé dílčí aspekty projednávané věci dořešil v souladu s logikou rámcové odpovědi Soudním dvorem již poskytnuté.
[45] Za druhé, usnesením ze dne 30. 11. 2023, čj. 8 Azs 93/2023-37, kterým předložil Soudnímu dvoru otázky ve věci
Krasiliva
, Nejvyšší správní soud plně dostál svým povinnostem coby soud posledního stupně dle čl. 267 třetí
alinea
Smlouvy o fungování EU, stejně jako obecné povinnosti loajální spolupráce podle čl. 4 odst. 3 Smlouvy o EU. Z procesního postupu v dané předběžné otázce před Soudním dvorem, která byla rozhodnuta tříčlenným senátem, bez stanoviska generálního advokáta a bez ústního jednání ve věci, stejně jako z následné odpovědi Soudního dvora, lze dovodit, že Soudní dvůr předložené otázky nepovažoval za nové či problematické (srov. čl. 20 pátá
alinea
Statutu Soudního dvora Evropské unie
a contrario
). Nová předběžná otázka nastolující znovu témata, která již jednou byla takto vyhodnocena jako „ložená“, proto postrádá smysl.
[46] Za třetí, a možná především, Nejvyšší správní soud coby orgán členského státu nese svou vlastní odpovědnost zajistit účinnou právní ochranu v oblastech pokrytých právem Unie (čl. 19 odst. 1 druhá
alinea
Smlouvy o EU), která s ohledem na primární unijní právo a setrvalou judikaturu nejenom Soudního dvora má být ochranou včasnou (čl. 47 druhá
alinea
ve spojení s čl. 51 odst. 1 Listiny základních práv Evropské unie). Jak již naznačil Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 31. 10. 2024, čj. 10 Azs 151/2024-28, č. 4652/2025 Sb. NSS, poskytnutí včasné právní ochrany přesídleným osobám ve zvláště problematické životní situaci v určité fázi převládne nad abstraktními imperativy jednotného výkladu ve všech detailech.
[47] Veden těmito úvahami vyšel Nejvyšší správní soud ze znění, systematiky a smyslu směrnice o dočasné ochraně, a následně především specifického režimu prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382. Náležitě zohlednil obecná výkladová východiska poskytnutá mu Soudním dvorem v rozsudku ve věci
Krasiliva.
Dospěl k závěru, že státní příslušníci Ukrajiny, jimž byla v Unii přiznána dočasná ochrana,
mají právo na přemístění svého pobytu do jiného členského státu
. Česká právní úprava nepřijatelnosti žádosti o poskytnutí dočasné ochrany podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. právu Evropské unie odporuje.
III.D. Obecný režim směrnice o dočasné ochraně
[48] Nejvyšší správní soud souhlasí se stěžovatelem, že
samotná směrnice
o dočasné ochraně, pokud je čtena izolovaně, nezakládá držitelům dočasné ochrany bez dalšího právo volby hostitelského členského státu (tj. státu pobytu a poskytnutí práv plynoucích z dočasné ochrany).
[49] Je naopak zřejmé, že jsou to členské státy samotné, které se mezi sebou dohodnou, který z nich jaké osoby požívající dočasné ochrany přijme a poskytne jim práva plynoucí z dočasné ochrany na svém území. To potvrzuje čl. 25 směrnice, podle něhož
členské státy přijímají osoby oprávněné požadovat dočasnou ochranu v duchu solidarity Společenství. Vyjádří číselně nebo v obecných rysech, jaká je jejich kapacita pro přijetí těchto osob. Tyto informace se zařadí do rozhodnutí Rady uvedeného v článku 5
. Na překročení takto stanovené kapacity má přitom neprodleně reagovat Rada. Je tedy zřejmé, že podle obecného rámce úpravy má Rada svým prováděcím rozhodnutím určit kapacity jednotlivých členských států a tomu přizpůsobit rozdělení držitelů dočasné ochrany.
[50] Pokud držitelé dočasné ochrany nemají právo primární volby členského státu, v němž jim má být vydáno (první) pobytové oprávnění, pochopitelně nemají ani právo na sekundární přesun do jimi vybraného členského státu. I to reflektuje směrnice o dočasné ochraně. V čl. 15 zavádí mechanismus přesunu pobytu za účelem sjednocení rodiny. V takovém případě se však členské státy mezi sebou domluví, v jaké zemi rodinu sjednotí (srov. čl. 15 odst. 5). Přesuny bydliště do jiného členského státu v ostatních případech poté umožňuje čl. 26 směrnice. Rovněž v tomto případě však jde o přesun iniciovaný a realizovaný na žádost členských států. Konečně situaci, kdy držitel dočasné ochrany opustí hostitelský stát, avšak z důvodu přetrvávajících okolností v zemi původu žádá o opětovné vydání povolení k pobytu, předvídá čl. 21 směrnice o dočasné ochraně. Řešením je opětovné vydání povolení k pobytu (původním) hostitelským státem.
[51] Nemožnost změny hostitelského členského státu z vůle samotného držitele dočasné ochrany poté především podtrhuje čl. 11 směrnice o dočasné ochraně. Ten zavádí mechanismus vnitrounijního nuceného navracení nelegálně pobývajících držitelů dočasné ochrany do hostitelského členského státu. Podle tohoto ustanovení
členský stát převezme zpět osobu požívající na jeho území dočasné ochrany, pokud se tato osoba v průběhu doby stanovené rozhodnutím Rady podle článku 5 bez povolení zdržuje na území jiného členského státu nebo se bez povolení snaží na toto území vstoupit. Na základě dvoustranné dohody členské státy mohou rozhodnout, že tento článek nebudou používat
.
[52] Je tudíž nepochybné, že obecný režim směrnice o dočasné ochraně nepočítá s právem držitelů dočasné ochrany zvolit si členský stát pobytu. Neumožňuje jim proto ani domoci se vydání sekundárního oprávnění k pobytu v jiném než hostitelském členském státě. Pokud by tomu tak nebylo, právě vymezené mechanismy přemisťování držitelů dočasné ochrany a jejich nuceného navracení do hostitelského státu by postrádaly svůj význam.
III.E. Režim dočasné ochrany podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382
[53] Ve vztahu k dočasné ochraně udělené státním příslušníkům Ukrajiny však unijní orgány zvolily režim odlišný. Prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382, doplněné o dohodu členských států o vyloučení čl. 11 směrnice o dočasné ochraně, celý výše popsaný režim vlastně obrací. Držitelům dočasné ochrany přiznává právo
primární volby
členského státu, v němž jim má být poskytnut komplex práv s touto ochranou spojených. S ohledem na níže uvedené argumenty je Nejvyšší správní soud přesvědčen, že tento režim nutně zahrnuje i
volbu sekundární
.
[54] Za prvé, předně je třeba zdůraznit, že ve vztahu ke státním příslušníkům Ukrajiny členské státy nepostupovaly v souladu s čl. 25 směrnice o dočasné ochraně. Prováděcí rozhodnutí Rady 2022/382 nevychází z kapacitních možností členských států a nestanovuje žádný mechanismus určení, jak budou osoby požívající dočasné ochrany mezi jednotlivé členské země rozděleny. Toto prováděcí rozhodnutí je naopak založeno na východisku, že státní příslušníci Ukrajiny mají právo pohybovat se v rámci devadesátidenního bezvízového pohybu volně po Unii a v tomto časovém rámci si mohou svobodně vybrat členský stát, v němž chtějí požívat práv spojených s dočasnou ochranou (bod 16 odůvodnění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382). Toto právo volby hostitelského členského státu výslovně potvrdil rovněž Soudní dvůr v bodech 27 a 28 rozsudku ve věci
Krasiliva
.
[55] První klíčovou odlišností právní úpravy dočasné ochrany určené pro státní příslušníky Ukrajiny je tedy
právo těchto osob vybrat si členský stát, v němž požádají o (prvotní) pobytové oprávnění
. Tento členský stát jim přitom v souladu s čl. 8 směrnice o dočasné ochraně
musí
pobytové oprávnění vydat. Tím došlo k odchýlení se od obecného režimu směrnice vycházejícího z kapacitních možností jednotlivých členských států, k jejichž zachování slouží právě mechanismy přerozdělování podle čl. 15 odst. 5 a čl. 26 směrnice o dočasné ochraně.
[56] Za druhé, členské státy výslovně prohlásily, že ve vztahu ke státním příslušníkům Ukrajiny nebudou uplatňovat čl. 11 směrnice o dočasné ochraně (srov. bod 15 odůvodnění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382). Nejvyšší správní soud si je vědom, že Soudní dvůr v rozsudku ve věci
Krasiliva
vyhodnotil uvedený článek jako irelevantní pro posouzení první předložené předběžné otázky (body 31 a 32). Toto konstatování však odpovídá závěru Soudního dvora vyslovenému pro skutkovou situaci, kdy pobytové oprávnění za účelem dočasné ochrany ještě nebylo jiným členským státem vydáno (bod 29). V tomto skutkovém a právním rámci se tak Soudní dvůr logicky již nezabýval ani širším významem dohody členských států pro režim prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 v případech, kdy pobytové oprávnění již jiným členským státem vydáno bylo. Citovaný závěr Soudního dvora uvedený v bodech 31 a 32 rozsudku ve věci
Krasiliva
tudíž neznamená, že dohoda členských států o
vyloučení
uplatnění čl. 11 směrnice o dočasné ochraně nemůže mít význam pro sekundární pohyb držitelů dočasné ochrany poté, co již jiný členský stát pobytové oprávnění plynoucí z dočasné ochrany vydal.
[57] Právě dohoda členských států o vyloučení čl. 11 směrnice o dočasné ochraně je podle názoru Nejvyššího správního soudu podstatná pro zodpovězení otázky, zda mají držitelé dočasné ochrany s pobytovým oprávněním v jednom členském státě právo na sekundární přemístění se do jiného členského státu. Znamená totiž, že se ve vztahu ke státním příslušníkům Ukrajiny
neuplatní režim nuceného navrácení
neoprávněně pobývajících držitelů ochrany do hostitelského členského státu. Důsledkem je tak
faktická
možnost těchto osob pobývat nejen v hostitelském členském státě (tj. státě, který jim formálně vydal pobytové oprávnění), ale na území celé Unie. „Neoprávněný“ pobyt v jiném členském státě totiž tak jako tak nemůže vést k nucenému předání do hostitelského státu.
[58] Tato dohoda členských států, inkorporovaná do unijního právního rámce prováděcím rozhodnutím Rady 2022/382 (srov. bod 15 preambule), je přitom pro Českou republiku závazná. Česká
delegace
sice na jednání Výboru stálých zástupců a Rady dne 24. 6. 2024 jednostranně prohlásila „
v
této souvislosti a s ohledem na další otázku druhotného pohybu, ne zcela funkční nástroj IT a z toho vyplývající možnost spekulativního podávání žádostí o dočasnou ochranu již Česká republika není schopna plně uplatňovat odchylku od článku 11 směrnice o dočasné ochraně, jak bylo původně dohodnuto v prohlášení ze dne 4. března 2022
“ (srov. příloha Návrhu prováděcího rozhodnutí Rady o prodloužení dočasné ochrany zavedené prováděcím rozhodnutím (EU) 2022/382 – Prohlášení Německa a České republiky, dokument Rady č. 11031/24).
[59] Jedná se však pouze o jednostranné politické prohlášení České republiky bez jakýchkoliv právních následků. V souladu s prohlášením členských států učiněným při projednávání návrhu prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 je totiž možné se od uvedené dohody odchýlit pouze odlišnou
bilaterální
dohodou členských států (mezi nimiž by se pak čl. 11 znovu uplatňoval). Žádnou takovou dohodu však Česká republika neuzavřela. Její jednostranné prohlášení, samo o sobě navíc dosti nejasně formulované, je bez právního významu.
[60] Konečně prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2024/1836 o prodloužení dočasné ochrany zavedené prováděcím rozhodnutím (EU) 2022/382, jímž došlo k prodloužení dočasné ochrany do 4. 3. 2026, navíc v bodě 4 úvodních ustanovení znovu připomnělo, že „
v
souvislosti s aktivací směrnice 2001/55/ES se dne 4. března 2022 členské státy v jednomyslně přijatém prohlášení dohodly, že nebudou uplatňovat článek 11 směrnice 2001/55/ES ve vztahu k osobám, které požívají dočasné ochrany v daném členském státě v souladu s prováděcím rozhodnutím (EU) 2022/382 a přemístí se bez povolení do jiného členského státu, pokud se členské státy na dvoustranném základě nedohodnou jinak
“. Znovu a naprosto jasně, navíc časově po výše citovaném jednostranném prohlášení České republiky, ať již mělo znamenat cokoliv, tak došlo k potvrzení režimu založeného již prováděcím rozhodnutím Rady 2022/382, které vychází právě z dohody členských států neuplatňovat ve vztahu k dočasné ochraně státních příslušníků Ukrajiny vnitrounijní režim navrácení podle čl. 11 směrnice, a to pro všechny členské státy bez výjimky.
[61] Pokud tedy mají státní příslušníci Ukrajiny (kteří jsou držiteli dočasné ochrany podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382) právo zvolit si hostitelský členský stát a současně se vůči nim neuplatní čl. 11 směrnice o dočasné ochraně, nelze podle Nejvyššího správního soudu dospět k jinému závěru, než že mají v průběhu trvání dočasné ochrany
rovněž právo přemístit
svůj pobyt do jiné, jimi zvolené členské země. Za tím účelem jim musí být vydáno pobytové oprávnění. V opačném případě by vyloučení aplikace čl. 11 směrnice o dočasné ochraně ztrácelo význam. Vlastně by to znamenalo, že ačkoli tyto osoby mohou
fakticky
pobývat kdekoliv v Unii,
formální
změna místa pobytu jim je zapovězena. Takový výklad však považuje Nejvyšší správní soud za
absurdní
. Odporuje cíli přiznat státním příslušníkům Ukrajiny rozsáhlá oprávnění k volbě místa, kde budou chtít po dobu trvání dočasné ochrany pobývat. Pokud tedy držitelé dočasné ochrany mohou pobývat na území celé Unie, musí jim být umožněno tento faktický stav legalizovat, a to v členském státě, který si zvolí. Pokud si takto zvolí Českou republiku, musí jim zde být vydáno povolení k pobytu.
[62] Nejvyšší správní soud dodává, že ke stejnému závěru dospěla Komise ve svém vyjádření v řízení o předběžné otázce ve věci
Krasiliva
. Podle ní právě dohoda členských států o vyloučení čl. 11 směrnice o dočasné ochraně převrací její obecný režim a přiznává držitelům dočasné ochrany podle prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 právo zvolit si nejen první hostitelský stát, ale též se v průběhu trvání dočasné ochrany přesunout do členského státu jiného a tam žádat o vydání oprávnění k pobytu (srov. body 46–49 vyjádření Komise ze dne 27. 3. 2024).
[63] Za třetí, byť pravda pouze implicitně, tento závěr je podpořen rovněž rozsudkem Soudního dvora ve věci
Krasiliva
. Soudní dvůr dospěl k závěru, že žádost o povolení k pobytu nelze odmítnout jako nepřijatelnou jen z důvodu, že osoba dříve požádala o pobytové povolení v jiném členském státě, ale dosud jej nezískala; druhý členský stát proto
musí zkoumat důvodnost žádosti, která mu byla předložena
(bod 29). Ačkoli tedy lze mít pobytové oprávnění pouze v jednom členském státě, samotné podání žádosti nezakládá překážku
litispendence
, jak ji v podstatě předvídal § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb.
[64] Nicméně pokud byla s podobnou argumentací Soudním dvorem již
de facto
vyslovena neslučitelnost „litispendenční“ nepřijatelnosti žádosti o poskytnutí dočasné ochrany dle § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb., jen obtížně je možné dovodit jiný závěr pro písmeno d). Orgány jiného, druhého členského státu mají povinnost posuzovat obdrženou žádost i v případě, že již byla (stejná žádost) podána dříve v jiném členském státě. Lze tedy logicky předpokládat, že v takovém případě by rovněž práva plynoucí z dočasné ochrany mohly samy přiznat. Bylo by dosti nezvyklé až cynické tvrdit, že orgány druhého členského státu mají vést řízení jenom proto, aby vedly řízení, jehož výstupem by mělo být vždy odmítnutí či zamítnutí žádosti. Pokud tedy mají orgány druhého členského státu vést řízení o přiznání práv plynoucích z dočasné ochrany, pak mají logicky právo také o případné žádosti pozitivně rozhodnout. Pokud ale mohou orgány druhého členského státu práva plynoucí z dočasné ochrany v podobné situaci přiznat, pak vlastně již nelze systémově odlišit scénáře dle písmene c) a písmene d). Pokud je žadateli přiznáno právo volby podat další žádost, které může být vyhověno, pak lze jenom obtížně strukturálně vyloučit možnost podat následnou žádost jinde.
[65] Za čtvrté, je zde pravda dosti enigmatický bod 30 odůvodnění rozsudku ve věci
Krasiliva
, kde Soudní dvůr uvedl, že „
orgány členského státu jsou však oprávněny v rámci zkoumání této žádosti ověřit, zda osoby žádající o povolení k pobytu uvedené v čl. 8 odst. 1 směrnice 2001/55 spadají do kategorií osob uvedených v článku 2 prováděcího rozhodnutí 2022/382 a požívají dočasné ochrany
a zda již nezískaly povolení k pobytu v jiném členském státě
“.
[66] Zdůrazněná douška nicméně není v argumentaci Soudního dvora jakkoliv blíže osvětlena. Nenachází pak ani odrazu ve výrokové části rozsudku Soudního dvora (body 33 a 41 rozsudku), a to i přesto, že první předběžná otázka předložená Nejvyšším správním soudem se na tuto hypotézu výslovně dotazovala. Konečně Soudní dvůr ponechal toto ověření na úrovni možnosti,
oprávnění
členského státu („
Il est cependant loisible aux autorités d’un État membre de vérifier
[…]
si elles ont déja obtenu un titre de séjour dans un autre État membre.
“;
It is, however, open to the authorities of a Member State to verify
[…]
whether those persons have already obtained a residence permit in another Member State.
“; „
Es steht den Behörden eines Mitgliedstaats jedoch frei, im Rahmen der Prüfung eines solchen Antrags zu prüfen, ob die Personen
[…]
bereits einen Aufenthaltstitel in einem anderen Mitgliedstaat erhalten haben.
“). Korektní aplikace čl. 8 odst. 1 směrnice o dočasné ochraně ve specifickém režimu prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382 proto nevyžaduje, aby orgány členského státu toto ověřování povinně prováděly.
[67] V kontextu celkového vyznění rozsudku Soudního dvora lze tento dovětek asi nejlépe vyložit v tom smyslu, že by práva z dočasné ochrany neměla být současně poskytována ve více členských státech. S ohledem na vše další v rozsudku uvedené však tato část věty rozhodně sama o sobě nevylučuje možnost držitele dočasné ochrany přesunout se z jednoho členského státu do členského státu jiného. V praxi totiž mohou nastat situace, jako je ta v projednávané věci, tedy že státní příslušník Ukrajiny se předchozího pobytového oprávnění v jiném členském státě buď vzdá (a tudíž již žádným nedisponuje), případně takové oprávnění zanikne v důsledku jiné skutečnosti (např. udělení pobytového oprávnění v jiném členském státě).
[68] Za páté, Nejvyšší správní soud ve shodě s městským soudem odkazuje na právně nezávazné („soft law“) dokumenty Komise. Jak
judikatura
Soudního dvora (již rozsudek ze dne 13. 12. 1989,
Grimaldi
, C-322/88, bod 18, nověji např. rozsudek ze dne 25. 3. 2021,
Balgarska Narodna Banka
, C-501/18, bod 80 a
judikatura
tam citovaná), tak
judikatura
Nejvyššího správního soudu (např. rozsudek ze dne 9. 12. 2015, čj. 4 Azs 228/2015-40, bod 50) přiznávají i právně nezávazným unijním dokumentům roli možných výkladových vodítek, ostatně stejně jako jakémukoliv jinému dokumentu, který může silou přesvědčivosti ozřejmit obsah určitého právního předpisu.
[69] Nemožnost odmítnout žádost o povolení k pobytu osobě spadající do působnosti směrnice o dočasné ochraně toliko z důvodu, že tato osoba již byla dříve registrována v jiném členském státě, Komise potvrdila v dokumentu s odpověďmi na často kladené otázky k této směrnici. Uvedla, že v případě přesunutí do jiného členského státu musí tento druhý stát žadateli poskytnout všechna práva plynoucí z dočasné ochrany, včetně vydání pobytového oprávnění (s. 3–4). Řešení této situace s ohledem na možnost čerpat práva plynoucí z dočasné ochrany jen v jednom členském státě Komise dále rozvedla ve sdělení Operační pokyny k provádění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, podle něhož „
pokud se taková osoba
[požívající dočasné ochrany]
následně přesune do jiného členského státu, kde obdrží jiné povolení k pobytu v rámci dočasné ochrany, musí skončit platnost prvního vydaného povolení k pobytu a práva z něj vyplývající musí zaniknout v souladu s čl. 15 odst. 6 a čl. 26 odst. 4 směrnice 2001/55/ES
“.
[70] Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že z unijního práva
plyne právo
státních příslušníků Ukrajiny, kteří jsou držiteli dočasné ochrany na základě prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382,
na přemístění se do jiného členského státu.
Tento členský stát jim musí v souladu s čl. 8 směrnice vydat povolení k pobytu. Právní úprava nepřijatelnosti žádosti o dočasnou ochranu podle § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb. tudíž tomuto právu odporuje. Nelze ji proto aplikovat.
III.F. Postup při posuzování žádostí o poskytnutí dočasné ochrany
[71] Nejvyšší správní soud si je vědom, že nelze požívat práv plynoucích z dočasné ochrany ve více členských státech
zároveň
, a tudíž ani pobytového oprávnění, jež je součástí komplexu práv plynoucích z dočasné ochrany. Jak nicméně naznačil již v rozsudku čj. 10 Azs 151/2024-28, tento problém nenastane, pokud osoba pobytovým oprávněním v jiném členském státě
nedisponovala
(buď proto, že o něj poprvé žádá v České republice, anebo z důvodu, že jí nebylo v jiném členském státě vydáno), či
již nedisponuje
(např. se jej vzdala). Pokud tedy v takovém případě nebude dán důvod pro vyloučení žadatele z dočasné ochrany, či tato osoba nevezme svoji žádost zpět, bude namístě žadateli pobytové oprávnění v České republice vydat.
[72] Je nicméně nutné upřesnit postup stěžovatele pro ty případy, kdy Česká republika obdrží žádost o poskytnutí dočasné ochrany a zjistí, že ta je již poskytována v jiné členské zemi. Podle názoru Nejvyššího správního soudu je v takovém případě nutné přijmout řešení nastíněné Komisí v jejím výše citovaném sdělení Operační pokyny k provádění prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, tedy že povolení k pobytu „
lze vydat pouze za předpokladu, že předchozí oprávnění k pobytu zanikne
“.
[73] Zajištění procesní realizace práva držitelů dočasné ochrany na druhotný pohyb v rámci Unie tedy v takovém případě vyžaduje, aby stěžovatel přijal žádost k věcnému posouzení a o skutečnosti, že není možné vydat druhé pozitivní rozhodnutí o poskytnutí dočasné ochrany za platnosti rozhodnutí již vydaného jiným členským státem, žadatele poučil. Pokud žadatel bude trvat na přemístění svého pobytu do České republiky, musí stěžovatel zkoumat, zda v důsledku vydání povolení k pobytu na území České republiky zanikne podle právní úpravy hostitelského státu tam vystavené pobytové oprávnění, jinak řečeno, zda má původní hostitelský členský stát úpravu analogickou českému § 5 odst. 8 písm. b) zákona č. 65/2022 Sb.
[74] Pokud tomu tak bude, stěžovatel o žádosti věcně rozhodne. V takovém případě bude zabráněno situaci, aby po vydání pobytového oprávnění v České republice žadatel požíval práv plynoucích z dočasné ochrany nadále i v původním hostitelském členském státě. Pokud proto žadatel bude spadat pod čl. 2 prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, bude namístě mu vydat povolení k pobytu za účelem dočasné ochrany. Odpovídající informace v tomto směru stěžovatel současně umístí do informačního systému členských států
Temporary Protection Platform
(TPD).
[75] Jestliže nicméně právní úprava hostitelského členského státu neobsahuje úpravu analogickou českému § 5 odst. 8 písm. b) zákona č. 65/2022 Sb., respektive se stěžovateli nepodaří zjistit, zda pobytové oprávnění v jiném členském státě v důsledku vydání povolení k pobytu na území České republiky zanikne, stěžovatel žadatele vyzve, aby
sám učinil kroky ke vzdání se pobytového oprávnění v jiném členském státě, respektive jeho ukončení
. Za tím účelem stěžovatel stanoví žadateli přiměřenou lhůtu a poskytne mu nezbytnou součinnost. Podstoupení těchto kroků musí následně žadatel stěžovateli doložit (např. kopií aktu učiněného vůči orgánům původního hostitelského státu). Pouze pokud žadatel v přiměřené lhůtě stěžovateli nedoloží, že přijal kroky k ukončení pobytového oprávnění v původním hostitelském členském státě, bude moci stěžovatel žádost zamítnout. V opačném případě pobytové oprávnění držiteli dočasné ochrany vydá. Odpovídající informace v tomto směru stěžovatel rovněž uvede v informačním systému TPD.
[76] Nejvyšší správní soud si je vědom, že může potenciálně nastat situace, kdy žadatel učiní kroky k ukončení pobytového oprávnění v hostitelském členském státě, avšak pobytové oprávnění nebude zrušeno z důvodu nečinnosti na straně orgánů tohoto jiného členského státu. Takovou nečinnost však nelze držitelům dočasné ochrany přičítat k tíži, neboť by tím došlo k popření jejich práva na sekundární přemístění pobytu v rámci Unie. V takové situaci, pokud nastane, proto musí stěžovatel sám uvědomit orgány hostitelského členského státu o vydání pobytového oprávnění v České republice. Rovněž učiní odpovídající záznam do informačního systému TPD.
[77] Konečně, pokud žadatel bude po poskytnutém poučení o nemožnosti čerpat práva plynoucí z dočasné ochrany ve více členských státech zároveň trvat na vydání pobytového oprávnění v České republice za současného zachování práv z dočasné ochrany v původním hostitelském státě, stěžovatel žádost zamítne.
[78] Nejvyšší správní soud proto na závěr pro přehlednost shrnuje, že v budoucnu může při posuzování žádostí o poskytnutí dočasné ochrany dojít k několika situacím:
(1) Žádost o dočasnou ochranu v České republice bude podána,
aniž by osoba předtím požádala
o pobytové oprávnění v jiném členském státě. Pokud tato osoba bude spadat pod čl. 2 prováděcího rozhodnutí Rady 2022/382, bude namístě dočasnou ochranu poskytnout a za tím účelem vydat povolení k pobytu.
(2) Žádost o dočasnou ochranu v České republice bude podána
poté, co osoba podala žádost v jiném členském státě, avšak
pobytové oprávnění v něm
ještě neobdržela
. V takovém případě nelze uplatnit institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 65/2022 Sb. pro jeho neslučitelnost s právem Evropské unie. Žádost tudíž bude nutné věcně projednat a v případě splnění podmínek pobytové oprávnění vydat.
(3) Žádost o dočasnou ochranu v České republice bude podána poté, co osoba
již v minulosti obdržela
pobytové oprávnění v jiném členském státě, avšak tímto oprávněním k okamžiku podání žádosti prokazatelně
již nedisponuje
(např. z důvodu, že bylo na žádost žadatele zrušeno). V takovém případě nelze uplatnit institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. pro jeho neslučitelnost s právem Evropské unie. Žádost tudíž bude nutné věcně projednat a v případě splnění podmínek pobytové oprávnění vydat.
(4) Žádost o dočasnou ochranu v České republice bude podána poté, co osoba
obdržela pobytové oprávnění v jiném členském státě
a toto pobytové oprávnění
je stále platné a trvá
. Ani v takovém případě nelze uplatnit institut nepřijatelnosti žádosti podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. pro jeho neslučitelnost s právem Evropské unie. Žádost tudíž bude nutné věcně projednat. Stěžovatel žadatele poučí o nemožnosti čerpání práv plynoucích z dočasné ochrany ve více členských státech současně. Pokud bude žadatel na své žádosti dále trvat s tím, že chce tato práva nově čerpat výlučně v České republice, stěžovatel ověří, zda vydáním povolení k pobytu na území České republiky dojde podle práva dotčeného hostitelského státu automaticky k zániku předchozího pobytového oprávnění. V případě kladného zjištění stěžovatel vydá držiteli dočasné ochrany oprávnění k pobytu. Naopak v případě negativního zjištění, respektive pokud se nepodaří
relevantní
právní úpravu v hostitelském členském státě vůbec zjistit, vyzve stěžovatel žadatele, aby sám v přiměřené lhůtě učinil kroky k ukončení pobytového oprávnění v hostitelském členském státě. K tomu mu poskytne součinnost.
a. Jestliže žadatel učiní kroky k ukončení pobytového oprávnění v jiném členském státě a tuto skutečnost ve stanovené lhůtě doloží (např. kopií aktu učiněného vůči orgánům původního hostitelského státu), stěžovatel žádosti vyhoví a vydá oprávnění k pobytu.
b. Stěžovatel žádosti vyhoví a vydá oprávnění k pobytu rovněž v situaci, kdy žadatel stěžovateli doloží, že učinil nezbytné kroky k ukončení pobytového oprávnění v hostitelském členském státě, avšak k jeho zániku dosud nedošlo z důvodu nečinnosti na straně orgánů tohoto členského státu. O této skutečnosti stěžovatel sám uvědomí orgány původního hostitelského státu a nebytné údaje vloží do informačního systému TPD.
c. Pokud žadatel v přiměřené lhůtě nedoloží, že učinil kroky směřující k ukončení pobytového oprávnění v původním hostitelském členském státě, stěžovatel žádost o poskytnutí dočasné ochrany zamítne.
III.G. K argumentaci zneužitím práva
[79] Pouze ve stručnosti Nejvyšší správní soud závěrem uvádí, že pokud držitelům dočasné ochrany plyne z práva Evropské unie možnost přesunout se v průběhu jejího trvání do jiného členského státu, nemůže na strukturální úrovni podání žádosti o pobytové oprávnění v jiném členském státě představovat zneužití práva. Kasační argumentace stěžovatele spočívající v potřebě zamezit zneužití práva tak nemůže vést k závěru, že je česká právní úprava s unijním právem slučitelná.
[80] Pokud by však měl stěžovatel v individuálním případě vážné důvody domnívat se, že osoba žádající o poskytnutí dočasné ochrany v České republice tak činí výhradně za účelem jiným, než je skutečný úmysl vedoucí k přesídlení na území České republiky, například s ohledem na opakované přemisťování se po Unii bez jakéhokoli relevantního (rodinného, pracovního, zdravotního apod.) důvodu, může prokázat zneužití práva v daném konkrétním případě. Svůj závěr v tomto směru však musí náležitým způsobem odůvodnit a především dokázat (k tomu blíže např. rozsudek NSS ze dne 24. 1. 2025, čj. 5 Azs 190/2024-20).
III.H. Vztažení uvedených závěrů na projednávaný případ
[81] Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že závěr městského soudu o neslučitelnosti české právní úpravy nepřijatelnosti žádosti o poskytnutí dočasné ochrany podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 65/2022 Sb. s právem Unie co do výroku obstál. Městskému soudu lze proto též přisvědčit, že stěžovatel vrácením žádosti o poskytnutí dočasné ochrany z důvodu její nepřijatelnosti nezákonně zasáhl do práv žalobkyně. Stěžovatel je proto v souladu s výrokem II. napadeného rozsudku povinen obnovit stav před přijetím žádosti žalobkyně o poskytnutí dočasné ochrany. Při tom bude postupovat v souladu s pokyny stanovenými v bodech [71] až [78] tohoto rozsudku.

Zasílání aktuálního vydání na e-mail


Zadejte Vaši e-mailovou adresu a budeme Vám nové vydání zasílat automaticky.