Daňové řízení: stálá provozovna Právo Evropské unie: volný pohyb služeb
Pokud daňový nerezident nesplnil svoji zákonnou povinnost podle
§ 33 odst. 3 zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, a neoznámil správci daně vznik stálé provozovny, zaregistruje
ho správce daně podle § 33 odst.
14 citovaného zákona z úřední povinnosti. Tímto postupem není porušen
čl. 10 a
čl. 49 Smlouvy o ES (zákaz omezení volného pohybu
služeb uvnitř Společenství).
Pojem „stálá provozovna“ ve smyslu čl. 5
odst. 3 písm. b) Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojímu
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (č.
100/2003 Sb. m. s.) není totožný s pojmem sídlo.
Stálá provozovna je místem na území České republiky, v němž vykonává svoji činnost daňový
nerezident, a lze jej chápat rovněž jako kritérium určující způsob zdanění příjmů určité osoby dvěma
členskými státy Evropského společenství.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 18. 12. 2009, čj.
57 Ca 48/2008-38)
Věc: Andrej L. proti Finančnímu ředitelství v Plzni o daň z příjmů.
Finanční úřad vydal dne 10. 9. 2007 osvědčení o registraci podle
§ 33 odst. 13 a
§ 14 d. ř., s tím, že je
žalobce od 10. 9. 2007 zaregistrován u správce daně Finančního úřadu v Chebu. Osvědčení zdůvodnil
tím, že žalobce od ledna 2005 do září 2005 poskytoval služby na území České republiky, proto mu zde
vznikla stálá provozovna podle čl. 5 odst. 3 písm.
b) Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z
majetku (dále jen „Smlouva o zamezení dvojímu zdanění“). Protože nesplnil svoji povinnost podle
§ 33 odst. 3 d. ř. a
neoznámil správci daně do 30 dnů zřízení stálé provozovny a její umístění na území České republiky,
zaregistroval jej správce daně z úřední povinnosti podle
§ 33 odst. 14 d. ř.
Proti osvědčení o registraci se žalobce odvolal. V odvolání namítal, že svoji podnikatelskou
činnost ukončil k 31. 12. 2005 tím, že vyká- zal základ daně ve výši nula. Vzhledem ke zrušení
živnostenského oprávnění na základě své žádosti od 1. 1. 2006 nemůže jako živnostník vykonávat
žádnou podnikatelskou činnost, a to ani v České republice, proto navrhoval zrušit daňovou
registraci, protože nemá v České republice žádné zdanitelné příjmy, bezúčelně by musel podávat
nulová daňová přiznání, což zřejmě není účelem daňové registrace. Poukazoval na Směrnici Evropského
parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince
2006 o službách na vnitřním trhu (dále jen „směrnice
2006/123/ES“). Dovolával se také rozporu mezi
čl. 5 Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění a
čl. 10 a
49 Smlouvy o založení Evropského společenství.
Podle čl. 10 Ústavy České
republiky (a podle čl. 7 Ústavy Slovenské
republiky) jsou mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je
Česká republika vázána, součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než
zákon, použije se mezinárodní smlouva. Součástí právního pořádku obou států je proto též evropské
právo, jehož jedním z primárních pramenů je Smlouva o založení Evropského společenství. Citoval
čl. 10 této smlouvy, podle něhož se mají členské
státy zdržet všeho, co je v rozporu s jejími cíli. Podle
čl. 49 Smlouvy o založení Evropského společenství
jsou neakceptovatelné jakékoliv překážky vytvářené členským státem ve vztahu k jedné ze základních
svobod vnitřního trhu, kterou je poskytování služeb, o čemž svědčí i početná
judikatura
Evropského
soudního dvora.
Žalovaný rozhodnutím z 31. 3. 2008 osvědčení o registraci změnil tak, že datum účinnosti
registrace změnil na 1. 1. 2005. Tuto změnu odůvodnil tím, že finanční úřad vyznačil jako datum
účinnosti registrace den vydání rozhodnutí, tj. 10. 9. 2007, žalobci však plynuly příjmy ze zdrojů
na území České republiky v období od ledna 2005 do září 2005. Dále žalovaný uvedl, že žalobce jako
rezident Slovenské republiky poskytoval na území České republiky v období od ledna 2005 do září 2005
služby pro společnost POIS, spol. s r. o. Podle jím vystavených faktur a objednávek prací se jednalo
zejména o práce zednické na opravách objektů, bourací, výpomocné na stavbě, výkopové, opravy
oplocení, osekávání omítek apod. Ve většině případů byla odměna stanovena na základě hodinové sazby,
popř. sazby za jednotku plochy či objem provedených prací. Protože tyto práce neměly charakter
uceleného díla, nebylo možné je považovat za stavební, montážní nebo instalační projekt či
staveniště ve smyslu čl. 5 odst. 3 písm. a) Smlouvy o
zamezení dvojímu zdanění, u nichž je pro vznik stálé provozovny stanovena podmínka trvání
předmětných prací déle než dvanáct měsíců. Tudíž se jednalo o obecné poskytování služeb nerezidentem
na území České republiky, u nichž je podle čl. 5 odst. 3
písm. b) Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění a podle
§ 22 odst. 2 zákona o daních z
příjmů vznik stálé provozovny podmíněn poskytováním těchto služeb po dobu přesahující v úhrnu
šest měsíců v jakémkoli dvanáctiměsíčním období. Protože hlavní část své činnosti vykonával žalobce
v působnosti Finančního úřadu v Chebu, stal se tento finanční úřad v souladu s
§ 4 odst. 3 d. ř. místně
příslušným správcem daně žalobce jako poplatníka. Protože žalobce nesplnil svoji zákonnou povinnost
podle § 33 odst. 3 d. ř. a
neoznámil správci daně vznik stálé provozovny, zaregistroval jej správce daně podle
§ 33 odst. 14 d. ř. z
úřední povinnosti.
Žalovaný uvedl, že podle §
40 odst. 15 d. ř. jsou daňovým subjektům zachovány daňové povinnosti po dobu stanovenou v
§ 47 d. ř. pro vyměření daně
a ohledně placení daně po dobu stanovenou v
§ 70 d. ř. pro vymáhání
daňových nedoplatků i v případech, že mezitím přestaly být daňovými subjekty. Příjmy poplatníka
dosažené z podnikání prostřednictvím stálé provozovny mají s ohledem na výše uvedená ustanovení
jednoznačně zdroj na území České republiky, a tudíž musí být v České republice řádně zdaněny.
Skutečnost, že poplatník již v současné době nevykonává jako fyzická osoba podnikatelskou činnost na
území České republiky, nemá vliv na to, že musí vypořádat své daňové povinnosti za období, kdy zde
podnikatelskou činnost vykonával a plynuly mu z tohoto titulu zdanitelné příjmy ze zdrojů na území
České republiky. K námitce rozporu mezi čl. 5 Smlouvy o
zamezení dvojímu zdanění s čl. 10 a
49 Smlouvy o založení Evropského společenství
žalovaný uvedl, že jsou
relevantní
pouze platné daňové předpisy, tj. zákon č.
586/1992 Sb., o daních z
příjmů, daňový řád a Smlouva
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojímu zdanění. Dokumenty komunitárního
práva, na které se poplatník odvolává, nejsou pro stanovení jeho daňových povinností ve vztahu k
České republice důležité a nelze dovodit, že by byly v rozporu s jednotlivými ustanoveními Smlouvy o
zamezení dvojímu zdanění mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. K námitce vytváření
překážek volného pohybu služeb žalovaný uvedl, že placení daní, resp. povinnost registrace podle
§ 33 d. ř. nemůže být
chápána jako překážka poskytnutí služby. Česká republika nenutí podnikatele z jiného členského státu
k vytvoření sídla na území České republiky ani nezamezuje volnému pohybu služeb. Finanční úřad v
odůvodnění osvědčení o registraci konstatoval, že poplatník naplnil podmínky pro vznik stálé
provozovny podle čl. 5 odst. 3 písm. b) Smlouvy o
zamezení dvojímu zdanění. Z toho však nelze usuzovat, že došlo k přinucení poplatníka k
vytvoření sídla v jiném členském státě. Pojem stálá provozovna totiž není označením pro sídlo
podnikatele, resp. není institucionální formou podnikání, ale pouze označením pro povinnost daňového
nerezidenta k dani z příjmů, a vzniká výhradně z důvodu splnění zákonných kritérií určité činnosti
nerezidenta ve státě zdroje. V návaznosti na to je registrace stálé provozovny jen vyjádřením
registrační povinnosti poplatníka ve smyslu
§ 33 d. ř., kterému vznikla
daňová povinnost vztahující se k příjmům plynoucím ze zdrojů na území České republiky vymezeným v
§ 22 zákona o daních z
příjmů. Žalovaný poučil žalobce, že má možnost využít
čl. 24 Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění, kde je
uvedeno, že jestliže se osoba domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států vedou nebo
povedou u ní ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními této smlouvy, může, bez ohledu na
opravné prostředky, které poskytují vnitrostátní právní předpisy těchto států, předložit svůj případ
příslušnému úřadu smluvního státu, jehož je rezidentem [příslušným úřadem se přitom v případě
Slovenské republiky podle čl. 3 odst. 1 písm. k) Smlouvy
o zamezení dvojímu zdanění rozumí ministr financí nebo jeho zplnomocněný zástupce]. Případ
musí být předložen do tří let od prvního oznámení opatření vedoucího ke zdanění, které není v
souladu s ustanoveními Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění.
Žalobou se žalobce domáhal zrušení rozhodnutí žalovaného a zrušení osvědčení o registraci.
Žalobce nesouhlasil s registrací jako daňový subjekt v České republice. Odkázal znovu na
čl. 10 Ústavy a
čl. 10 Smlouvy o založení Evropského
společenství. V odvolání rozuměl pod termínem „stálá provozovna“ stálé sídlo, tj. mít adresu
v České republice. Stejný důsledek má
§ 33 odst. 6 d. ř., podle
něhož jdeli o daňový subjekt se sídlem nebo bydlištěm v cizině, uvede vždy svého zmocněnce v
tuzemsku pro doručování. Podle směrnice
2006/123/ES je právní pořádek členského státu,
který nutí fyzické a právnické osoby vytvořit sídlo pro účely poskytování služeb, považován za
překážku volného pohybu služeb na vnitřním trhu. Tuto otázku je nutné hodnotit z hlediska
faktického, takže i přesto, že daňové předpisy České republiky neuvádějí výslovný požadavek sídla v
České republice, vyžadují oznámit adresu v České republice, na kterou se bude moci doručovat. Osoba,
která je registrována pro daň z příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti podle
§ 3 odst. 1 písm. b) zákona o
daních z příjmů, musí zároveň zabezpečit vedení účetnictví podle českých právních předpisů,
přičemž žádný předpis českého právního řádu žádné osobě neukládá, aby osobě jako je žalobce poskytla
službu vedení účetnictví a byla zplnomocněncem pro doručování zadarmo. Povinnost ustanovit zástupce
v České republice stanovená citovaným ustanovením
zákona o dani z příjmů,
povinnost vést účetnictví na prokázání příjmů a výdajů pro účely zdanění v České republice a s tím
spojená povinnost přihlašovat zaměstnance v příslušných organizacích sociálního či zdravotního
pojištění, má tedy stejný důsledek, jako vytvoření sídla či místa podnikání. To vede k znevýhodnění
poskytování služby oproti fyzickým osobám s bydlištěm a právnických osobám se sídlem v České
republice, neboť s ohledem na povinnosti vyplývající z citovaných předpisů náklady na stejnou
činnost má žalobce jako osoba z jiného členského státu vyšší než česká fyzická nebo právnická osoba,
přičemž náklady ohlášení výkonu živnosti a další provozní náklady už vynaložil ve svém státě. Na
základě uvedeného žalovaný a finanční úřad vytvářejí překážku poskytování služby na vnitřním trhu. I
když problematika přímých daní spadá do výlučné působnosti členských států, tyto mají příslušné
předpisy v této oblasti aplikovat tak, aby nebyly v rozporu s komunitárním právem, jako to vykládá
Evropský soudní dvůr v rozhodnutích C-345/04 odst. 19, C-250/95 odst. 19, C- 294/97 odst. 32,
C-55/98 odst. 15 či C-446/03 odst. 29. Dle žalobce spočívá rozpor s právním pořádkem České republiky
v tom, že v napadených rozhodnutích neberou v úvahu komunitární právo. Žalovaný dokonce v odůvodnění
rozhodnutí vykládá použití komunitárního práva tak, že ho v plném rozsahu vylučuje z aplikace,
přitom výklad komunitárního práva podle čl. 234 Smlouvy
o založení Evropského společenství náleží výslovně jen Evropskému soudnímu dvoru, podle jehož
citovaného rozhodnutí C-345/04 odst. 20 vyžaduje čl. 59 Smlouvy o založení Evropského společenství
(po přečíslování Maastrichtskou smlouvou jde o čl. 49 a násl.) zrušení všech překážek volného pohybu
služeb. Žalobce poukázal na početnou judikaturu Evropského soudního dvora. Vydali-li žalovaný a
finanční úřad rozhodnutí v rozporu s komunitárním právem, bude možná potřebné po zvážení Krajským
soudem v Plzni přerušit toto řízení ve smyslu
§ 48 odst. 1 písm. e) s. ř.
s. a požádat Evropský soudní dvůr ve smyslu čl.
234 Smlouvy o založení Evropského společenství o vyřešení předběžné otázky, konkrétně souladu
napadených rozhodnutí s čl. 10 a
čl. 49 a násl. Smlouvy o založení Evropského
společenství.
Žalovaný navrhoval zamítnutí žaloby. Žalobce namítá výhradně porušení předpisů komunitárního
práva. K tomu žalovaný uvedl, že placení daní, resp. povinnost registrace podle
§ 33 d. ř., včetně
povinnosti daňového subjektu se sídlem nebo bydlištěm v cizině uvést ve smyslu
§ 33 odst. 6 d. ř. svého
zmocněnce v tuzemsku pro doručování, nelze chápat jako překážku volného pohybu služeb na vnitřním
trhu ve smyslu čl. 49 Smlouvy o založení Evropského
společenství ani jako porušení směrnice
2006/123/ES. Žalovaný uvedl, že v odůvodnění
napadeného rozhodnutí popsal skutečnosti, z nichž plyne, že žalobce naplnil podmínky pro vznik stálé
provozovny podle čl. 5 odst. 3 písm. b) Smlouvy
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojímu zdanění. Z toho však nelze
usuzovat, že došlo k přinucení žalobce k vytvoření sídla v jiném členském státě či k jeho
znevýhodnění oproti fyzickým osobám s bydlištěm či právnickým osobám se sídlem v České republice.
Pokud žalovaný v napadeném rozhodnutí uvedl, že jsou v daném případě
relevantní
pouze platné daňové
předpisy, tj. zákon č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, daňový
řád a Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou o zamezení dvojímu zdanění, neznamená to, že by „vykládal použití komunitárního
práva tak, že by ho výslovně vylučoval v plném rozsahu z aplikace“, jak je uvedeno v žalobě.
Žalovaný pouze zdůraznil skutečnost, že pojem stálá provozovna je kritériem, které určuje, jakým
způsobem si smluvní státy rozdělí právo na zdanění příjmů ze služeb poskytovaných na jejich území,
resp. za jakých podmínek je daňový subjekt povinen příjem z těchto služeb zdanit ve státě, v němž
jsou tyto služby poskytovány, a to bez ohledu na to, zda má osoba, jíž tyto příjmy plynou, v tomto
státě své sídlo či bydliště. Ze strany žalovaného tak nedošlo k porušení dokumentů komunitárního
práva. Aplikací předmětných ustanovení Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění bylo naopak zabráněno
diskriminaci, k níž by došlo v případě aplikace pouze vnitrostátních právních předpisů obou států,
kdy by stát zdroje (Česká republika) s odvoláním na
§ 2 odst. 3 a
§ 22 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, požadoval zdanění příjmů ze zdrojů na jeho území, a stát rezidenta (Slovenská
republika) by požadoval zdanění celosvětových příjmů svého rezidenta bez možnosti uplatnit
příslušnou metodu zamezení dvojímu zdanění uvedenou v
čl. 22 Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění, tj.
metodu zápočtu daně zaplacené z tohoto příjmu v zahraničí. Pokud by byl přijat závěr žalobce, že i
povinnost registrace k dani, případně povinnost určit zmocněnce pro doručování a povinnost
prokazovat příjmy a výdaje pro účely ověření správnosti vykázaného daňového základu jsou překážkami
volného pohybu služeb, a tudíž porušením čl. 10 a
čl. 49 Smlouvy o založení Evropského
společenství, došlo by k situaci, kdy by finanční úřad ve vztahu k subjektu z jiného
členského státu Evropské unie
de facto
nemohl vykonávat správu daně ve smyslu
§ 1 odst. 2 d. ř. Povinnost
registrace daňových subjektů a povinnost prokazovat příjmy a výdaje pro účely vykázání základu daně
z příjmů je běžná i v ostatních členských státech Evropské unie, a to jak ve vztahu k rezidentům
těchto států, tak ve vztahu k nerezidentům, jimž plynou pouze příjmy ze zdrojů na území těchto států
podléhající tam zdanění v souladu s příslušnou smlouvou o zamezení dvojímu zdanění. Závěry žalobce
nelze dovodit ani z žalobcem citovaných rozsudků Evropského soudního dvora. Podle
čl. 50 Smlouvy o založení Evropského společenství
může poskytovatel služby za účelem jejího poskytnutí dočasně provozovat svou činnost ve státě, kde
je služba poskytována, za stejných podmínek, jaké tento stát ukládá svým vlastním státním
příslušníkům. Vydáním osvědčení o registraci a následně napadeného rozhodnutí nebyly žalobci uloženy
jiné povinnosti, než které jsou standardně ukládány státním příslušníkům České republiky.
Krajský soud v Plzni žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Mezi účastníky nebylo sporným, že žalobce jako rezident Slovenské republiky poskytoval jako
fyzická osoba na území České republiky v období od ledna 2005 do září 2005 služby pro společnost
POIS, spol. s r. o. Jednalo se o pomocné stavební práce za úplatu, přičemž hlavní část své činnosti
vykonával v působnosti Finančního úřadu v Chebu.
Daň z příjmů je v České republice upravena v zákoně č.
586/1992 Sb., o daních z
příjmů. Ustanovení § 2 zákona o
daních z příjmů vymezuje, kdo je poplatníkem daně z příjmů fyzických osob. V
odstavci 2 tohoto
ustanovení je upravena daňová povinnost poplatníků, kteří mají na území České republiky bydliště
nebo se zde obvykle zdržují. V
odstavci 3 tohoto
ustanovení je upravena daňová povinnost poplatníků neuvedených v
odstavci 2 (tzn. těch,
kteří nemají na území České republiky bydliště ani se zde obvykle nezdržují) a těch, o nichž to
stanoví mezinárodní smlouvy. Ti pak mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí
ze zdrojů na území České republiky
(§ 22). Podle
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona o
daních z příjmů se za příjmy ze zdrojů na území České republiky u poplatníků uvedených v
§ 2 odst. 3 a
§ 17 odst. 4 považují
příjmy z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny. Stálou provozovnou se podle
§ 22 odst. 2 zákona o daních z
příjmů rozumí místo k výkonu činností poplatníků uvedených v
§ 2 odst. 3 a
§ 17 odst. 4 na území
České republiky, např. dílna, kancelář, místo k těžbě přírodních zdrojů, místo prodeje (odbytiště),
staveniště. Staveniště, místo provádění stavebně-montážních projektů a dále poskytování činností a
služeb uvedených v odstavci 1
písm. c) a písm. f) bod
1 poplatníkem nebo zaměstnanci či osobami pro něho pracujícími se považují za stálou
provozovnu, přesáhne-li jejich doba trvání šest měsíců v jakémkoliv období 12 kalendářních měsíců po
sobě jdoucích.
První závěr, který soud na základě skutkových zjištění a výše uvedených ustanovení
zákona o daních z příjmů
učinil, je, že žalobce měl v období od ledna 2005 do září 2005 příjmy plynoucí ze zdroje na území
České republiky jako rezident Slovenské republiky.
V takovém případě je nutno vycházet z mezinárodní smlouvy, a to ze Smlouvy mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou o zamezení dvojímu zdanění, č.
100/2003 Sb. m. s., která se podle svého
čl. 1 vztahuje na osoby, které jsou rezidenty
jednoho nebo obou smluvních států, a podle čl. 2
se vztahuje krom jiných zejména na daně z příjmu. V čl.
5 je upraven výraz „stálá provozovna“. Podle čl.
5 odst. 3 písm. a) Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění výraz „stálá provozovna“ rovněž
zahrnuje a) staveniště nebo stavební, montážní nebo instalační projekt nebo dozor s tím spojený,
avšak pouze pokud takové staveniště, projekt nebo dozor trvá déle než dvanáct měsíců; a podle písm.
b) poskytování služeb, včetně poradenských nebo manažerských služeb, podnikem jednoho smluvního
státu nebo prostřednictvím zaměstnanců nebo jiných pracovníků najatých podnikem pro tento účel,
avšak pouze pokud činnosti takového charakteru trvají na území druhého smluvního státu po jedno nebo
více období přesahující v úhrnu šest měsíců v jakémkoliv dvanáctiměsíčním období. Podle
čl. 7 odst. 1 Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění
zisky podniku jednoho smluvního státu podléhají zdanění jen v tomto státě, pokud podnik nevykonává
svoji činnost v druhém smluvním státě prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna. Podle
čl. 3 odst. 1 písm. f) Smlouvy o zamezení dvojímu
zdanění se výraz „podnik“ vztahuje k vykonávání jakékoli činnosti.
Protože bylo z objednávek společnosti POIS, spol. s r. o., a z žalobcem vystavených faktur
zjištěno, že žalobce vykonával v období od ledna 2005 do září 2005 v České republice pro společnost
POIS, spol. s r. o., zejména zednické práce na opravách objektů, bourací práce, opravy oplocení,
osekání omítek, pomocné práce na stavbě, výkopové práce apod., finanční úřad a následně žalovaný
tyto práce správně hodnotili jako práce, které neměly charakter uceleného stavebního díla a nebylo
možné je považovat za stavební, montážní nebo instalační projekt či staveniště ve smyslu
čl. 5 odst. 3 písm. a) Smlouvy o zamezení dvojímu
zdanění, u nichž je pro vznik stálé provozovny stanovena podmínka trvání těchto prací déle
než dvanáct měsíců. Správně proto posoudili tyto práce jako poskytování služeb nerezidentem na území
České republiky, u nichž je podle čl. 5 odst. 3 písm. b)
Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění a podle
§ 22 odst. 2 zákona o daních z
příjmů vznik stálé provozovny podmíněn poskytováním těchto služeb po dobu přesahující v úhrnu
šest měsíců v jakémkoliv dvanáctiměsíčním období. Pojem „stálá provozovna“ obecně ve smlouvách o
zamezení dvojímu zdanění a konkrétně pak ve Smlouvě o zamezení dvojímu zdanění, kterou správně
aplikovali finanční úřad a žalovaný, je z pohledu českého daňového práva místem na území České
republiky, v němž vykonává svoji činnost daňový nerezident, tzn. daňový subjekt, který v České
republice nesplňuje podmínky pro rezidenta, a jeho daňová povinnost zde je proto omezena a vztahuje
se pouze na příjmy, jejichž zdroj je v České republice (viz citovaný
§ 2 odst. 3 zákona o daních z
příjmů). Pojem „stálá provozovna“ lze chápat rovněž tak, jak jej vykládá žalovaný ve
vyjádření k žalobě, že je jakýmsi kritériem, které určuje, jakým způsobem si smluvní státy rozdělí
právo na zdanění příjmů ze služeb poskytovaných na jejich území, resp. za jakých podmínek je daňový
subjekt povinen příjem z těchto služeb zdanit ve státě, v němž jsou tyto služby poskytovány, a to
bez ohledu na to, zda má osoba, jíž tyto příjmy plynou, v tomto státě své sídlo či bydliště.
Z uvedeného soud učinil druhý závěr, že příjmy dosažené žalobcem v období od ledna 2005 do září
2005 z podnikání prostřednictvím stálé provozovny měly zdroj na území České republiky, a tudíž
musejí být v České republice zdaněny.
Podle § 33 odst. 1 d.
ř. poplatník, který obdrží povolení nebo získá oprávnění k podnikatelské činnosti nebo začne
provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost, je povinen do třiceti dnů podat přihlášku k
registraci u místně příslušného správce daně. Tato lhůta začne běžet následující den po dni právní
účinnosti povolení nebo oprávnění nebo po dni, kdy začne provozovat jinou samostatnou výdělečnou
činnost. Pro účely tohoto zákona se rozumí dnem právní účinnosti den, kdy je poplatník podle
příslušných předpisů oprávněn začít vykonávat podnikatelskou činnost. Podle
§ 33 odst. 2 d. ř.
začne-li poplatník vykonávat činnost nebo pobírat příjmy podrobené dani, je povinen oznámit tuto
skutečnost správci daně do třiceti dnů. Podle
§ 33 odst. 3 d. ř.
poplatník je povinen oznámit správci daně do třiceti dnů zřízení stálé provozovny a její umístění na
území České republiky.
Žalobce jako poplatník nesplnil své povinnosti vyplývající z citovaných
§ 33 odst. 1,
odst. 2,
odst. 3 d. ř., proto jej
finanční úřad zaregistroval z úřední povinnosti, a to podle
§ 33 odst. 14 d. ř.,
podle něhož, nesplní-li daňový subjekt svoji registrační nebo ohlašovací povinnost, zaregistruje jej
správce daně z úřední povinnosti neprodleně, jakmile zjistí skutečnosti zakládající tuto povinnost.
Protože finanční úřad vyznačil v osvědčení o registraci jako datum účinnosti registrace den vydání
osvědčení o registraci 10. 9. 2007 a žalobci plynuly příjmy ze zdrojů na území České republiky v
období od ledna 2005 do září 2005, žalovaný v rámci odvolacího řízení toto datum změnil na datum 1.
1. 2005, a to podle § 50 odst. 6
d. ř., podle něhož odvolací orgán rozhodnutí přezkoumá a není-li při rozhodování vázán
ustanovením odstavce 5, rozhodnutí v odůvodněných případech změní nebo zruší, jinak odvolání
zamítne.
Soud proto učinil třetí závěr. Aby mohly být příjmy dosažené žalobcem jako rezidentem Slovenské
republiky v období od ledna 2005 do září 2005 z podnikání prostřednictvím stálé provozovny, které
měly zdroj na území České republiky, zdaněny, musel být žalobce zaregistrován u příslušného správce
daně. Jak je výše uvedeno, finanční úřad i žalovaný při tom správně postupovali podle právních
předpisů upravujících tuto problematiku v daném období v České republice. Dle názoru soudu žalobce
nebyl zkrácen na svých právech ani rozhodnutím správního orgánu ani jeho postupem.
Uvedené soud konstatoval proto, aby se mohl dále zabývat námitkami žalobce týkajícími se
nesouladu uvedené právní úpravy s komunitárním právem.
(...)
Podle čl. 10 Ústavy
vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika
vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije
se mezinárodní smlouva.
Podle čl. 10 Smlouvy o založení Evropského
společenství členské státy přijmou veškerá vhodná obecná i zvláštní opatření k plnění
závazků, které vyplývají z této smlouvy nebo jsou důsledkem činnosti orgánů Společenství. Usnadňují
mu plnění jeho poslání. Zdrží se jakýchkoli opatření, jež by mohla ohrozit dosažení cílů této
smlouvy.
V čl. 49 Smlouvy o založení Evropského
společenství, zařazeném v kapitole 3 nazvané Služby, je uvedeno, že podle následujících
ustanovení jsou zakázána omezení volného pohybu služeb uvnitř Společenství pro státní příslušníky
členských států, kteří jsou usazeni v jiném státě Společenství, než se nachází příjemce služeb.
V čl. 50 Smlouvy o založení Evropského
společenství je uvedeno, že poskytovatel služby může za účelem jejího poskytnutí dočasně
provozovat svou činnost ve státě, kde je služba poskytována, za stejných podmínek, jaké tento stát
ukládá svým vlastním státním příslušníkům.
Ve směrnici 2006/123/ES jsou v úvodu uvedeny
důvody jejího vydání. Pod bodem 1 je uvedeno, že Evropské společenství usiluje o vytvoření ještě
těsnějšího spojení mezi státy a národy Evropy a o zajištění hospodářského a sociálního pokroku. V
souladu s čl. 14 odst. 2 Smlouvy o založení Evropského
společenství zahrnuje vnitřní trh prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný
pohyb služeb. V souladu s článkem 43 Smlouvy je
zajištěna svoboda usazování. Článek 49 Smlouvy o
založení Evropského společenství stanoví právo poskytovat služby v rámci Společenství. Pod
bodem 29 je uvedeno, že s ohledem na skutečnost, že Smlouva stanoví zvláštní právní základy pro
otázky týkající se zdanění, a s ohledem na nástroje Společenství, které již v dané oblasti byly
přijaty, je nezbytné vyloučit oblast daní z působnosti této směrnice. Pod bodem 64 je uvedeno, aby
bylo možné zavést skutečný vnitřní trh služeb, je nutné zrušit veškerá omezení svobody usazování a
volného pohybu služeb, která jsou stále ještě zakotvena v právních předpisech některých členských
států a která jsou neslučitelná s články 43 a
49 Smlouvy o založení Evropského společenství.
Pod bodem 65 je uvedeno, že svoboda usazování je založena zejména na zásadě rovného zacházení, která
v sobě zahrnuje zákaz nejen jakékoliv diskriminace na základě státní příslušnosti, ale také
jakékoliv nepřímé diskriminace na jiném základě, která však může mít stejný důsledek. Proto by
přístup k činnosti poskytování služeb nebo její výkon v členském státě, ať už se jedná o činnost
hlavní nebo vedlejší, neměl podléhat kritériím, jako je místo usa- zení, sídlo, bydliště nebo hlavní
místo poskytování služby. Tolik k některým důvodům vydání směrnice
2006/123/ES. V dalším textu je pak v
čl. 2 odst. 3 uvedeno, že se tato směrnice
nevztahuje na oblast daní, což koresponduje s důvodem vydání této směrnice deklarovaným pod bodem
29.
Žalobce uvádí, že v odvolání rozuměl pod termínem „stálá provozovna“ stálé sídlo, tj. mít adresu
v České republice. Stejný důsledek má podle jeho názoru
§ 33 odst. 6 d. ř., kde je
uvedeno, že daňový subjekt se sídlem nebo bydlištěm v cizině uvede vždy svého zmocněnce v tuzemsku
pro doručování. Přestože daňové předpisy České republiky neuvádějí výslovný požadavek sídla v České
republice, vyžadují oznámit adresu v České republice, na kterou se bude moci doručovat. Z toho dle
žalobce vyplývá, že povinnost ustanovit zástupce v České republice a povinnost vést účetnictví na
prokázání příjmů a výdajů pro účely zdanění v České republice a s tím spojená povinnost přihlašovat
zaměstnance v příslušných organizacích sociálního či zdravotního pojištění má stejný důsledek, jako
vytvoření sídla či místa podnikání, což znamená znevýhodnění poskytování služeb oproti fyzickým
osobám s bydlištěm a právnickým osobám se sídlem v České republice, když náklady na stejnou činnost
má žalobce jako osoba z jiného členského státu vyšší než česká fyzická nebo právnická osoba, přičemž
náklady ohlášení výkonu živnosti a další provozní náklady už vynaložil ve svém státě. Dle žalobce
tak finanční úřad a žalovaný vytvářejí překážku poskytování služeb na vnitřním trhu. I když
problematika přímých daní spadá do výlučné působnosti členských států, tyto mají příslušné předpisy
v této oblasti aplikovat tak, aby nebyly v rozporu s komunitárním právem, jak to vykládá Evropský
soudní dvůr.
Nejprve je nutno konstatovat, že žalobce v rámci uvedené žalobní námitky otevřel několik oblastí
spojených s podnikáním, resp. poskytováním služeb v rámci Evropské unie. První oblastí je oblast
volného pohybu služeb na vnitřním trhu Evropského společenství, druhou oblastí je zdanění příjmu
plynoucího ze zdrojů na území České republiky a třetí, případně dalšími oblastmi jsou otázky spojené
se samotným podnikáním, tj. příslušné oprávnění k výkonu dané činnosti, otázky sociálního a
zdravotního pojištění a další. V této právní věci soud přezkoumává rozhodnutí finančního úřadu a
žalovaného, kterým byl žalobce zaregistrován u příslušného správce daně v České republice, aby bylo
v souladu s českým právním řádem možné zdanit jeho příjem pocházející ze zdrojů na území České
republiky. Samotná skutečnost, že žalobce bez jakýchkoli problémů jako státní občan Slovenské
republiky poskytoval v České republice služby spočívající v pomocných stavebních pracích, je důkazem
toho, že nebyl nijak omezen v poskytování těchto služeb na území jiného členského státu Evropského
společenství, čímž byl naplněn čl. 49 Smlouvy o založení
Evropského společenství (právo poskytovat služby v rámci Společenství).
Jinou otázkou je úplata za poskytnuté služby a její zdanění. Ze směrnice
2006/123/ES vyplývá, že se nevztahuje na oblast
daní, jinými slovy s ohledem na skutečnost, že Smlouva o založení Evropského společenství stanoví
zvláštní právní základy pro otázky týkající se zdanění, a s ohledem na nástroje Společenství, které
již v dané oblasti byly přijaty, byla oblast daní vyloučena z působnosti této směrnice (viz úvodní
čl. 29 směrnice 2006/123/ES). Daňová povinnost
žalobce, resp. zaplacení daní z příjmů plynoucích ze zdrojů na území České republiky a s tím
související povinnost registrace podle
§ 33 d. ř., jak byla
rozvedena výše, ani povinnost daňového subjektu se sídlem nebo bydlištěm v cizině uvést ve smyslu
§ 33 odst. 6 d. ř. svého
zmocněnce v tuzemsku pro doručování, není možné chápat jako překážku volného pohybu služeb na
vnitřním trhu ve smyslu čl. 49 Smlouvy o založení
Evropského společenství ani za porušení směrnice
2006/123/ES. V souladu s
čl. 10 Ústavy je nutno v
případě zdanění příjmů plynoucích ze zdrojů na území České republiky dosažených rezidentem Slovenské
republiky použít mezinárodní smlouvy upravující zamezení dvojímu zdanění. Obecně je účelem smluv o
zamezení dvojímu zdanění jednak zabránit dvojímu zdanění téhož příjmu, jak ve státě zdroje, tak ve
státě příjemce, a jednak zabránit tomu, aby některý příjem nebyl zdaněn vůbec. Tyto smlouvy jsou
uzavírány podle mezinárodně uznávaných vzorů (OECD, OSN) a upravují podrobněji než vnitrostátní
předpisy způsob zdanění příjmu mezi smluvními státy. Jejich struktura je obdobná, liší se v
konkrétnostech. Daňový
domicil
, tj. vztah daňového subjektu k určitému státu, je v těchto smlouvách
nazýván „stálou provozovnou“. Tak je tomu i ve Smlouvě o zamezení dvojímu zdanění (uzavřené mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou), kde je rovněž používán pojem „stálá provozovna“ a v
čl. 5 je stanoveno, co se pod tímto výrazem
rozumí. V daném případě bylo „stálou provozovnou“ označeno ve smyslu
čl. 5 odst. 3 písm. b) poskytování služeb
(pomocných stavebních prací) podnikem [podle čl. 3 odst.
1 písm. f) Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění se výraz „podnik“ vztahuje k vykonávání
jakékoli činnosti] jednoho smluvního státu nebo prostřednictvím zaměstnanců nebo jiných pracovníků
najatých podnikem pro tento účel, avšak pouze pokud činnosti takového charakteru trvají na území
druhého smluvního státu po jedno nebo více období přesahující v úhrnu šest měsíců v jakémkoliv
dvanáctiměsíčním období. Z uvedeného je zřejmé, že pojem „stálá provozovna“ není totožný s pojmem
sídlo. Stálá provozovna je z pohledu českého daňového práva místem na území České republiky, v němž
vykonává svoji činnost daňový nerezident, a lze jej chápat rovněž jako kritérium určující způsob
zdanění příjmů určité osoby dvěma členskými státy Evropského společenství. Důvodnou proto není
námitka žalobce, že jsou fyzické a právnické osoby nuceny vytvořit sídlo v České republice pro účely
poskytování služeb na jejím území.
Důvodnou není ani námitka diskriminace žalobce na základě popsaného postupu české daňové správy,
neboť stejné povinnosti k registraci, k prokázání příjmů a výdajů pro účely vykázání základu daně z
příjmů mají i státní občané České republiky, kteří podnikají a jsou z toho titulu daňovými subjekty.
Stanovení takových povinností daňovým subjektům je běžné i v ostatních státech Evropského
společenství. Obdobně je tomu i u případných dalších povinností v oblasti sociálního a zdravotního
pojištění, které žalobce zmiňuje. Lze proto uzavřít, že žalobce v souladu s
čl. 50 Smlouvy o založení Evropského společenství
jako poskytovatel služby za účelem jejího poskytnutí provozoval svou činnost v České republice, a to
za stejných podmínek, jaké tento stát ukládá svým vlastním státním příslušníkům.
Důvodnou proto není ani námitka žalobce, že žalovaný a finanční úřad vydali rozhodnutí v rozporu
s komunitárním právem, proto není důvodu přerušit ve smyslu
§ 48 odst. 1 písm. e) s. ř.
s. toto řízení a požádat Evropský soudní dvůr ve smyslu
čl. 234 Smlouvy o založení Evropského
společenství o vyřešení předběžné otázky, tj. souladu napadených rozhodnutí s
čl. 10 a
čl. 49 Smlouvy o založení Evropského
společenství.