Ustálená obchodní praxe může nabýt formy obchodní zvyklosti ve smyslu
§ 1 odst. 2 a
§ 264 obchodního zákoníku.
Existence skutečností, které mohou eventuálně založit obchodní zvyklost, je však otázkou skutkovou,
nikoliv právní. Existence obchodní zvyklosti musí být tedy dostatečně konkrétně tvrzena a současně
prokazována tím, komu takováto zvyklost svědčí. Obchodní zvyklosti se neprokazují toliko tehdy,
pokud jejich existence je v daném případě nesporná, eventuálně lze existenci určité zvyklosti
považovat za notorietu (§ 31
odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 2. 2010, čj.
1 Afs 103/2009-232)
Prejudikatura: č. 1572/2008 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č.
130/1996 Sb. (sp. zn.
Pl. ÚS 38/95).
Věc: Společnost s ručením omezeným NJK UNICOS proti Finančnímu ředitelství v Plzni o daň
z přidané hodnoty, o kasační stížnosti žalobkyně.
Finanční úřad v Klatovech v rámci místního šetření zjistil, že žalobkyně nevystavila
společnosti INIT v roce 2002 žádné daňové doklady za dodávané aktualizace programového vybavení
(software) a společnost INIT za tyto aktualizace ani nic nehradila. Protože správci daně vznikly i
další pochybnosti ohledně správnosti žalobkyní uplatněné a přiznané DPH ve vztahu k jejímu smluvnímu
vztahu se společností INIT, byla u žalobkyně formálně zahájena daňová kontrola za zdaňovací období
únor až prosinec 2002. Žalobkyně v průběhu daňového řízení v podstatě tvrdila, že INIT měla ve
srovnání s ostatními dealery výjimku, podle níž součástí prodejní ceny software bylo i poskytnutí
bezplatné aktualizace. Podle žalobkyně to bylo odůvodněno tím, že INIT se zaměřila na oblast
zdravotnictví, jehož problematika je pro žalobkyni neznámá. Dle názoru správce daně však žalobkyně v
tomto směru důkazní břemeno neunesla. Neprokázala proto, že v ceně užívacích práv k software byly i
jeho aktualizace. Na základě toho tedy byla žalobkyni doměřena z jejího bezúplatného plnění vůči
společnosti INIT DPH na výstupu. DPH z bezúplatného zdanitelného plnění byla stanovena na základě
§ 7 odst. 1 a
§ 14 odst. 3 písm. a) zákona č.
588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, za použití
§ 2 odst. 1 zákona č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku. Správce daně přihlédl k dealerským smlouvám uzavřeným s ostatními
dealery, zvážil, jakou částku by podle těchto smluv žalobkyně vyúčtovala společnosti INIT za
zdaňovací období únor 2002. Tímto postupem dospěl k částce 1 226 195,80 Kč, z této částky pak měla
žalobkyně správně odvést 5 % DPH na výstupu. Správce daně proto vydal dne 8. 6. 2006 dodatečný
platební výměr, kterým byla žalobkyni dodatečně stanovena DPH za zdaňovací období únor 2002 ve výši
61 310 Kč.
Žalobkyně se proti uvedenému dodatečnému platebnímu výměru odvolala, žalovaný však odvolání dne
5. 3. 2007 zamítl.
Žalobkyně dále napadla rozhodnutí žalovaného žalobou, které krajský soud vyhověl, jeden bod
žaloby uznal částečně důvodným, a proto rozsudkem ze dne 15. 10. 2008 rozhodnutí žalovaného zrušil.
Na základě kasační stížnosti žalovaného však tento rozsudek Nejvyšší správní soud dne 2. 4. 2009
zrušil a vrátil věc krajskému soudu k dalšímu řízení. Krajský soud v Plzni dne 10. 6. 2009 v pořadí
druhým rozsudkem v této věci tentokráte žalobu žalobkyně zamítl. O většině žalobních bodů krajský
soud rozhodl stejně jako v předchozím rozsudku. Dospěl k závěru, že jednak dodatečný platební výměr
není neplatným ve smyslu § 32
odst. 7 daňového řádu, jednak aplikace ustanovení
daňového řádu o důkazním
břemeni na žalobkyni byla správná. Žalobkyně skutečně neprokázala poskytování slevy na aktualizace,
když hodnota aktualizací měla být dle tvrzení žalobkyně zahrnuta v ceně samotného software. Zpráva o
daňové kontrole je dle krajského soudu také přezkoumatelná. Závěr o uskutečnění zdanitelného plnění
bez úplaty se krajskému soudu jevil jako logické vyústění provedeného dokazování a hodnocení důkazů,
se kterým se krajský soud plně ztotožnil. O žalobě v části, v níž polemizovala se stanovením základu
daně, rozhodl shodně jako Nejvyšší správní soud, vázán jeho právním názorem. Způsob výpočtu daně
totiž nemohl vycházet z podkladů, které předložila žalobkyně, tedy z podkladů jejího účetnictví,
neboť žalobkyně sama přípisem ze dne 14. 2. 2006 uvedla, že ve své evidenci požadované údaje o počtu
prodejů aktualizace software nemá, což bylo v souladu i s předchozím dokazováním v daňovém řízení.
Pokud dospěl žalovaný a správce daně k závěru, že DPH na výstupu nebyla vůbec přiznána, nebyl na
toto plnění vystaven daňový doklad a žalobkyně nedoložila přes výzvu správce daně jednotlivá plnění,
fakturace dodávky software, kterou žalobkyně předložila, nemohla nic prokázat ve vztahu k bezplatně
poskytnutým aktualizacím. Ze zprávy o daňové kontrole jednoznačně plyne, že částka 2 452 391,70 Kč,
jejíž polovina tvoří základ daně, odpovídala prodejům aktualizace software Mzdy Unicos společností
INIT třetím osobám, jak byly fakturovány v únoru 2002. Je přitom patrné, že aktualizace software
Mzdy Unicos byly dodávány společnosti INIT toliko žalobkyní.
Žalobkyně (stěžovatelka) podala proti uvedenému rozsudku krajského soudu kasační stížnost, v
níž především upozorňuje, že zde nevznikl důvod k doměření daně, když nebylo poskytnuto zdanitelné
plnění. Poskytnutí aktualizací, jež jsou součástí produktu prodávaného stěžovatelkou, není samo o
sobě bezúplatným plněním, ale plněním povinnosti žalobkyně udržovat produkt ve stavu způsobilém
užívání tak, aby produkt mohl být dlouhodobě užíván. Ze zprávy o daňové kontrole není seznatelné,
jaká úvaha správce daně vedla k závěru, že bezúplatné plnění poskytnuto bylo. Správce daně se
neorientuje v podnikání v oblasti vývoje software. Poskytování aktualizací a upgrade může být
zahrnuto v ceně produktu, který se neskládá pouze z počítačového programu, ale z balíčku
označovaného jako software. To je podle stěžovatelky obecnou a obvyklou praxí. Jednotlivé složky
software se na fakturách neuvádí, zejména pro jejich mnohost a variabilitu situací. Rozsah dodávky i
služeb vyplývá z jiné právní skutečnosti, jako je smlouva s dealerem, smlouva s koncovým zákazníkem,
SLA (service level agreement) nebo EULA (End User Licence Agreement). Jako příklad uvádí
nejprodávanější softwarový produkt, operační systém Windows společnosti Microsoft, kde jsou
aktualizace, opravy a upgrade ve formě tzv. Service packů také součástí ceny software a rozhodně
tyto skutečnosti nejsou na faktuře uvedeny. Společnosti INIT byla poskytnuta 50 % provize z ceny
dodaného programu a aktualizace zdarma. Pro účely správce daně oba subjekty, tedy jak stěžovatelka,
tak INIT, sepsali stručně obsah ústní dohody, jež mezi nimi platila a tento zápis předložili správci
daně. Ten však na ně nereflektoval. Stěžovatelka polemizuje s postupem správce daně, který prý
přenesl důkazní břemeno výlučně jen na ni. Stěžovatelka konečně zpochybňuje určení základu daně
potvrzené krajským soudem, pokud se má vycházet z údajů společnosti INIT v jejím účetnictví. Pro
stěžovatelku je lhostejné, jaké údaje se nacházejí v účetnictví jakéhokoliv subjektu, a to včetně
společnosti INIT. Uváděná částka 2 452 391,70 Kč, která má být základem daně, je naprosto
absurdní
,
neboť celkový obrat mezi stěžovatelkou a společností INIT byl v roce 2002 mnohem menší. Stěžovatelka
sama má ve svém účetnictví účetní doklady, ze kterých vyplývá, že objem prodejů společnosti INIT v
celém roce byl pouze 116 224 Kč. Při započtení provize a zohlednění obvyklé hodnoty aktualizací by
pak cena aktualizací byla pouze 2 324 Kč, a to včetně DPH. Pokud snad společ- nost INIT sama
rozmnožila aktualizace a tyto šířila mezi zákazníky, které ovšem neoznámila stěžovatelce, jedná se o
plnění nikoliv stěžovatelky, ale o plnění INIT, tedy plátce, kterému vznikla povinnost odvést DPH z
těchto „nadpočetných“ aktualizací. Žalovaný neuvedl nic o tom, zda a v jaké výši vyměřil DPH
společnosti INIT. Celkový obrat společnosti INIT ve vztahu k jejím klientům tak není rozhodně tvořen
pouze prodejem produktu stěžovatelky.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...)
IV.A.2
Hodnocení důkazů soudem, rozložení důkazního břemene
[34] Podle § 7 odst. 1 pro
danou situaci aplikovatelného zákona č. 588/1992 Sb., dani z přidané hodnoty (dále jen
„zákon o DPH“) předmětem daně
byla „veškerá zdanitelná plnění za úplatu i bez úplaty včetně nepeněžitého plnění v tuzemsku, pokud
tento zákon nestanoví jinak“. Podle správce daně, žalovaného a krajského soudu o takováto zdanitelná
plnění bez úplaty šlo i v případě poskytování aktualizací software Mzdy Unicos.
[35] Stěžovatelka popírá aplikovatelnost
§ 7 odst. 1 na její případ.
Tvrdí, že ve vztahu ke společnosti INIT poskytovala „50 % provize z ceny dodaného programu a
aktuali- zace zdarma“. Obsah ústní dohody se společností INIT stěžovatelka sepsala společně s INIT,
správce daně však na něj, stejně jako na další jí předložené důkazy, údajně vůbec nereflektoval.
[36] Nejvyšší správní soud k tomu předně uvádí, že stěžovatelka v kasační stížnosti sama uvádí,
že poskytla INIT aktualizace „zdarma“ (viz text citovaný v předchozím bodě). Pokud by zdejší soud
přihlédl jen k této tezi stěžovatelky, bylo by velmi obtížné dovodit, v čem má být tedy vlastně
aplikace § 7 odst. 1 zákona o
DPH nesprávná, neboť poskytnutí aktualizace zdarma by jistě bylo plněním bez úplaty ve smyslu
dikce § 7 odst. 1. K tomuto
závěru došel jak správce daně, tak žalovaný, s tímto závěrem se ztotožnil též krajský soud. Nejvyšší
správní soud však nebude vytrhávat tuto větu z kontextu celého případu. Je evidentní, že základní
tezí stěžovatelky v průběhu řízení před správcem daně i žalovaným bylo její tvrzení, podle něhož
součástí prodejní ceny software bylo i poskytnutí následné aktualizace společnosti INIT, resp. že
INIT obdržela provizi ve výši ceny aktualizace.
[37] Dle § 31 odst. 9 daňového
řádu je daňový subjekt povinen prokazovat všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v
přiznání nebo k jejichž průkazu byl správcem daně vyzván. Jak judikoval Ústavní soud, daňový subjekt
má povinnost prokázat k výzvě správce daně jen ty skutečnosti, které sám tvrdí [nález Ústavního
soudu ze dne 24. 4. 1996, sp. zn. Pl.
ÚS 38/95 (N 33/5 SbNU 271; č. 130/1996
Sb.), srov. k dalšímu též rozsudek NSS ze dne 22. 12. 2009, čj.
1 Afs 118/2009-76, body 26 násl.]. Pokud tedy
stěžovatelka tvrdila, že součástí prodejní ceny software byly i pozdější aktualizace, respektive že
INIT dostala slevu z ceny v hodnotě poskytnuté aktualizace, správce daně plně v souladu s citovanou
judikaturou požadoval prokázání tohoto tvrzení.
[38] Z obsáhlé judikatury Nejvyššího správního soudu pak vyplývá, že daňový subjekt prokazuje svá
tvrzení především svým účetnictvím a jinými povinnými záznamy [např. rozsudek ze dne 30. 1. 2008,
čj. 2 Afs 24/2007-119, č. 1572/2008 Sb. NSS, ve
věci EURO PRIM, spol. s r. o., část V a), nebo rozsudek ze dne 22. 10. 2008, čj.
9 Afs 30/2008-86]. V této věci sice stěžovatelka
předložila daňové doklady, ty však ve vztahu k aktualizaci software nic neosvědčily. Na daňových
dokladech vystavovaných stěžovatelkou nebylo uváděno, že se jedná o prodej programu včetně jeho
aktualizací. Právě naopak, tyto daňové doklady byly stejné jako doklady vystavované k plněním ve
vztahu k jiným dealerům, u kterých ovšem cena software jeho pozdější aktualizace nezahrnovala.
Naopak ve vztahu k jiným dealerům stěžovatelka vystavovala samostatné faktury na dodané aktualizace.
Správce daně proto zcela korektně požadoval předložení dalších důkazů, které by prokázaly
stěžovatelčino tvrzení.
[39] Stěžovatelka tvrdí, že správce daně zcela opominul důkaz osvědčující obsah smlouvy uzavřené
ústně se společností INIT, a to zápisem sepsaným společně statutárními orgány stěžovatelky a INIT
pro účely daňového řízení ze dne 24. 5. 2005. Tak tomu ovšem není. Správce daně se pečlivě vypořádal
s důvody, proč je tvrzení o výjimce osvědčované souhlasným prohlášením stěžovatelky a INIT o obsahu
ústně domluvené smlouvy nepřesvědčivé (písemný důkaz o obsahu ústně sjednané smlouvy ostatně správce
daně zmiňuje, byť ho výslovně nepojmenovává, přičemž s jeho obsahem polemizuje a upozorňuje na
odlišné závěry, ke kterým v průběhu daňového řízení dospěl). V následném vyjádření k protokolu o
jednání ze dne 27. 4. 2005 jednatel stěžovatelky uvedl, že podle informace bývalého společníka a
jednatele Ing. Nového byla při uzavírání ústní smlouvy s INIT domluvena výjimka, podle níž INIT
dostala slevu z ceny v hodnotě poskytnuté aktualizace, což mělo být proto, že se INIT zaměřila při
distribuci software na oblast zdravotnictví, která byla pro stěžovatelku neznámou problematikou.
Výhoda, která z tohoto opatření měla plynout pro stěžovatelku, byla, že ušetřila náklady na analýzy
vývoje software pro tuto specifickou oblast.
[40] Skutečnost, že jednatel stěžovatelky Ing. Juriga při ústním jednání dne 27. 4. 2005 nebyl s
to vysvětlit okolnosti postupu stěžovatelky vůči INIT, není v žádném případě pro odůvodnění zprávy o
daňové kontrole klíčová (jakkoliv stěžovatelka tvrdí v kasační stížnosti opak). Správce daně totiž
upozornil zejména na to, že tvrzení stěžovatelky ohledně výhod jí plynoucích z činnosti INIT je
rozporné s tím, že analýzy vývoje software měla INIT provádět sama a zcela samostatně v rámci své
činnosti, žádný výstup z této činnosti nikdy nešel směrem ke stěžovatelce. Stěžovatelka se nikdy
jakékoliv informace z této oblasti od INIT nedozvěděla. Dokonce ani neexistuje zvláštní verze
programu pro zdravotnictví. Z důkazů není zřejmé, jaké náklady měla stěžovatelka vlastně činností
INIT ušetřit a jaké výhody stěžovatelce měla činnost INIT přinést, což zásadním způsobem
znevěrohodňuje důkazní hodnotu
ex post
prokazovaného obsahu ústní dealerské smlouvy mezi
stěžovatelkou a INIT. Ostatně s tím je jen obtížně slučitelné též tvrzení jednatele INIT Ing.
Svobody, podle něhož aktualizace software byly INIT poskytnuty „ani ne tak zdarma, jako za
práci“.
[41] Stěžovatelka tvrdila, že aktualizace software INIT skutečně dodávala a INIT aktualizace
neplatila. Současně však tvrdila, že nemá k dispozici žádnou evidenci o prodeji „programátorského
servisu“ společností INIT, neboť jí INIT žádné takové údaje nepředkládala. Podle stěžovatelky
kalkulace pro INIT byla stanovena tak, že cena softwaru činila X, hodnota aktualizace Y a provize
pro INIT ve formě slevy -Y, konečná cena softwaru tedy byla X. Stěžovatelka dle svého tvrzení
neznala hodnotu provize, kterou měla společnosti INIT poskytnout, což vysvětlovala právě uvedeným
nastavením výše provize. Toto nastavení tak postavilo výši provize zcela mimo kognici stěžovatelky.
Dále správce daně vycházel z toho, že INIT sice vykonávala v roce 2002 stejné činnosti jako všichni
ostatní dealeři stěžovatelky, jako jediná však stěžovatelce za dodávané aktualizace nic nehradila.
Zatímco stěžovatelka se všemi dealery uzavírala písemné smlouvy, smlouvu s INIT uzavřela dle svého
tvrzení ústní formou.
[42] Z uvedeného plyne, že správce daně vyvrátil jako nevěrohodné tvrzení stěžovatelky
prokazované toliko
ex post
vyhotoveným písemným záznamem o obsahu ústní smlouvy mezi INIT a
stěžovatelkou. Stěžovatelka žádné další důkazy pro svá tvrzení nesnesla, a proto ani nemohla unést
své důkazní břemeno. Každý subjekt vstupující do obchodních vztahů musí zachovávat náležitou míru
obezřetnosti vzhledem k povaze své činnosti a zajišťovat si potřebné podklady pro splnění podmínek
pro uplatnění eventuálních práv a povinností dle příslušných ustanovení
zákona o DPH. V zájmu
stěžovatelky jako daňového subjektu tedy je, aby nad rámec svých běžných obchodních potřeb
shromažďovala důkazy, které mohou prokázat, že k zahrnutí ceny aktualizací software do ceny dodávky
software skutečně došlo, neboť důkazní břemeno ohledně této skutečnosti je na její straně (srov.
přiměřeně též rozsudek NSS ze dne 15. 5. 2007, čj. 2 Afs
177/2006-61).
[43] Stěžovatelka teprve v řízení před správními soudy upozornila, že zahrnutí ceny aktualizací
do hodnoty dodaného software má být údajně v souladu s obvyklou obchodní praxí. K tomu Nejvyšší
správní soud uvádí následující. Je samozřejmě možné, že ustálená obchodní praxe nabude formy
obchodní zvyklosti ve smyslu § 1
odst. 2 a § 264 obchodního
zákoníku. Existence určité praxe, která může eventuálně naplnit znaky obchodní zvyklosti, je
však otázkou skutkovou, nikoliv právní. Obchodní zvyklost se neprokazuje toliko tehdy, pokud její
existence je v daném případě nesporná, známá správci daně z jeho úřední činnosti, eventuálně lze
existenci určité zvyklosti považovat za notorietu
(§ 31 odst. 3 daňového
řádu; srov. k tomu též rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30. 10. 2009, sp. zn.
23 Cdo 3244/2007,
www.nsoud.cz). Existence údajné
obchodní zvyklosti, podle níž je zásadně (nestanoví-li smlouva jinak) cena aktualizace software
součástí ceny původního software, musí být tedy dostatečně konkrétně tvrzena a současně prokazována
tím, komu takováto zvyklost svědčí, tedy v tomto případě stěžovatelkou.
[44] Z tohoto důvodu se krajský soud zcela obecnou námitkou stěžovatelky argumentující údajnou
obvyklou obchodní praxí nemohl zabývat. Krajský soud upozornil, že v žalobě lze vznést též takové
právní námitky, které ve správním řízení, resp. v odvolání proti správnímu rozhodnutí, vzneseny
nebyly. Nutno upozornit, že stěžovatelka v žalobě ani kasační stížnosti žádné důkazy ve vztahu k
údajné „obvyklé“ obchodní praxi nenavrhovala. I kdyby snad ale byla bývala
relevantní
důkazy v tomto
směru navrhovala, bylo by třeba upozornit, že takovýto postup zásadně v řízení před správními soudy
není možný. Jak totiž upozorňuje
judikatura
NSS, při přezkumu daňového rozhodnutí správním soudem je
třeba nalézat rozumnou rovnováhu, zohledňující jednak zásadu plné
jurisdikce
rozhodování správního
soudu na straně jedné, a zamezující zjevným obstrukcím daňového subjektu na straně druhé. Na
provedení důkazů nově navržených teprve v řízení před krajským soudem je proto třeba trvat obvykle
tehdy, pokud tyto důkazy nemohly být navrženy již v řízení odvolacím, a to kupř. proto, že odvolací
rozhodnutí (resp. důvody, na nichž je založeno) bylo pro daňový subjekt objektivně překvapivé, anebo
že toto řízení bylo zatíženo zásadními vadami, např. nebylo umožněno důkazní návrhy podat, finanční
orgán je odmítl přijmout atp. (takto rozsudek NSS ze dne 22. 5. 2009, čj.
2 Afs 35/2009-91, ve věci KCK Cyklosport - Mode,
spol. s r. o., č. 1906/2009 Sb. NSS). V souladu s všeobecně uznávanou právní zásadou
vigilantibus
iura
scripta sunt (zákony jsou psány pro bdělé) tak správní soudy zásadně nemohou napravovat
procesní pasivitu daňového subjektu, který nebyl v řízení před správcem daně a v řízení odvolacím co
do svých tvrzení a co do návrhů důkazů nijak aktivní, a skutková tvrzení uplatnil poprvé teprve v
řízení před správními soudy.
[45] Z uvedeného plyne, že stěžovatelka měla existenci takovéto zvyklosti tvrdit a prokazovat
nejpozději v řízení o odvolání proti rozhodnutí správce daně. Proto také nebyl důvod, aby krajský
soud posuzoval relevanci tvrzení stěžovatelky o tom, že i nejprodávanější softwarový produkt,
operační systém Windows společnosti Microsoft, zahrnuje aktualizace, opravy a upgrade ve formě
„service packů“ do ceny samotného software, tím méně, aby snad sám soud hodnotil srovnatelnost
produktu Mzdy Unicos s produktem Windows.
[46] Právě uvedený právní závěr vyplývající z rozsudku ve věci KCK Cyklosport - Mode (citovaný v
bodě [44] shora) platí též o tvrzení stěžovatelky, že snad měl správce daně provést důkaz výslechem
dřívějšího jednatele stěžovatelky, který měl ústní smlouvu s INIT uzavřít. Stěžovatelka nic takového
nenavrhovala ani v řízení před správcem daně, ani v řízení o odvolání proti platebnímu výměru.
[47]
Relevantní
nemůže být ani to, že správce daně se dle stěžovatelky údajně „neorientuje v
podnikání v oblasti vývoje software“. Takovéto tvrzení stěžovatelky je zcela irelevantní, ledaže by
se snad projevilo též v nesprávné aplikaci práva správcem daně. Tak tomu s ohledem na výše uvedené
není.
[48] Nejvyšší správní soud se shoduje se stěžovatelkou, že není v působnosti správce daně, aby
přezkoumával obchodní strategii stěžovatelky. Nic takového však správce daně nečinil. Správce daně
dospěl k závěru o neprokázání tvrzení stěžovatelky, podle něhož hodnota aktualizací software byla
zahrnuta do hodnoty ceny samotného software. Nic více a nic méně.
[49] Stěžovatelka v kasační stížnosti připouští, že INIT snad mohla distribuovat aktualizace bez
vědomí stěžovatelky. Pak se však dle stěžovatelky jednalo nikoliv o plnění její, ale o plnění
společnosti INIT. Dle zdejšího soudu by s tím bylo možno v obecné rovině jistě vyslovit souhlas. V
nyní posuzované věci však stěžovatelce přitakat nelze. Správce daně totiž v situaci, kdy
stěžovatelka neprokázala zahrnutí hodnoty aktualizací do ceny software, na stěžovatelku přiměřeně
aplikoval smlouvy stěžovatelkou písemně uzavřené s jinými dealery. Je samozřejmě teoreticky možné,
že INIT mohla porušit smluvní podmínky a šířit aktualizace software nelegálně bez vědomí
stěžovatelky, což by se nutně muselo projevit též ve výsledku daňového řízení. Nic takového však
stěžovatelka v daňovém řízení srozumitelným způsobem netvrdila a ani z okolností případu a výsledků
daňového řízení nic takového nevyplývalo (nebyl tedy ani důvod pro aplikaci
§ 50 odst. 3 věty druhé daňového
řádu). Platí proto opět, že stěžovatelka v řízení před správcem daně a žalovaným dostatečně
nedbala ochrany svých práv, což nemůže napravovat teprve v řízení před správními soudy (srov. bod
[44] shora).
[50] Konečně stěžovatelka upozorňuje, že žalovaný neuvedl nic o daňové povinnosti INIT. K tomu
možno jen uvést, že daňová povinnost INIT není předmětem řízení v této věci.
[51] Nejvyšší správní soud se proto z uvedených důvodů shoduje s právním názorem správce daně,
žalovaného a krajského soudu, že stěžovatelka neunesla své důkazní břemeno dle
§ 31 odst. 9 daňového
řádu. Neprokázala tedy, že cena dodávky software mzdy Unicos společnosti INIT zahrnovala též
hodnotu následných aktualizací software. (...)