Daňové řízení: přezkoumávání daňových rozhodnutí
lhůta pro vyměření daně
Úkony správce daně provedené v řízení podle
§ 55b zákona č.
337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, nemají účinek předvídaný v
§ 47 odst. 2
větě první
tohoto zákona, tedy přerušení lhůty pro vyměření daně nebo její dodatečné stanovení
a založení běhu
lhůty nové.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
9. 3. 2010, čj.
1 Afs 97/2008-88)
Věc: Rudolf M. proti Finančnímu ředitelství v Brně o daň z příjmů fyzických
osob, v
řízení o kasační stížnosti žalovaného.
Dne 27. 2. 1998 rozhodl žalovaný o žalobcově daňové povinnosti za rok 1994.
Ministerstvo
financí rozhodlo dne 29. 12. 1999 (žalobci doručeno v lednu 2000) podle
§ 55b d. ř.
o povolení
přezkoumání výše uvedeného rozhodnutí žalovaného. (V následném soudním přezkumu považoval
krajský
soud toto rozhodnutí za další úkon směřující k vyměření daně ve smyslu
§ 47 odst. 2 d.
ř.; konec
prekluzivní lhůty, ve které končí možnost vyměření daně, se tak posunul na 31. 12.
2003.)
Žalovaný po provedeném přezkumu podle
§ 55b odst. 1
d. ř.
přezkoumávané rozhodnutí (tj. rozhodnutí ze dne 27. 2. 1998) potvrdil. Dospěl k závěru,
že okolnosti
nenasvědčují tomu, že by přezkoumávaným rozhodnutím došlo ke stanovení daně v nesprávné
výši.
Žalobce se sice proti zmíněnému potvrzujícímu rozhodnutí odvolal, Ministerstvo financí
(jako
odvolací orgán) však odvolání rozhodnutím ze dne 20. 6. 2001 zamítlo.
Mimo to se žalobce domáhal přezkoumání původního rozhodnutí ze dne 27. 2. 1998
žalobou u
Krajského soudu v Brně. Soud řízení usnesením ze dne 14. 1. 2002 zastavil dle tehdy
účinného
§ 250i odst. 2
o. s. ř.
Zastavení řízení odůvodnil tím, že žalobce před podáním žaloby k soudu podal Ministerstvu
financí
podnět k přezkoumání rozhodnutí dle
§ 55b d. ř.
Žalobcově
žádosti o povolení přezkoumání bylo vyhověno, ve věci žalovaný vydal nové rozhodnutí,
proti kterému
se žalobce opět odvolal. Existuje tedy ve věci další (nové) rozhodnutí žalovaného.
Žalobce proti usnesení krajského soudu o zastavení řízení ze dne 14. 1. 2002
podal ústavní
stížnost. Ústavní soud toto usnesení zrušil nálezem ze dne 6. 3. 2003, sp. zn.
IV. ÚS 195/02, a uvedl: „Pokud je povoleno
přezkoumání daňového rozhodnutí podle ustanovení
§ 55b zákona č.
337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, a po tomto přezkoumání je rozhodnuto způsobem,
který upravuje
věta druhá § 55b
odst. 1
cit. zákona, tj. dojde k potvrzení původního rozhodnutí, nejedná se o rozhodnutí
nové; přerušil-li
správní soud řízení o správní žalobě do skončení přezkumného řízení, pak po vydání
takového
rozhodnutí v řízení pokračuje.“ V návaznosti na uvedený nález pak krajský soud rozsudkem
ze dne 17.
5. 2004 rozhodnutí žalovaného zrušil, a zrušil i jemu předcházející rozhodnutí správce
daně.
Správce daně poté vydal (po provedeném šetření) další rozhodnutí ve věci - dodatečný
platební
výměr daně z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 1994 ve výši 147 774
Kč až dne 20. 6.
2005. O odvolání proti platebnímu výměru rozhodl žalovaný dne 15. 5. 2006.
Krajský soud v rozsudku ze dne 30. 1. 2008 dovodil, že podle
§ 41 s. ř. s.
bylo
probíhající soudní řízení obnoveno zmíněným nálezem Ústavního soudu dne 6. 3. 2003.
V okamžiku
tohoto obnovení soudního řízení zbývalo 300 dnů z původní tříleté prekluzivní lhůty;
tato lhůta - po
skončení obnoveného soudního řízení - uběhla dne 24. 3. 2005. Do tohoto dne bylo
povinností
finančních orgánů daň žalobci pravomocně vyměřit. Rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně však
bylo vydáno dne 20. 6. 2005, rozhodnutí žalovaného dokonce až 15. 5. 2006, tedy dlouho
po uplynutí
prekluzivní lhůty. V tomto ohledu soud přisvědčil žalobci. Soud podotkl ještě závěrem,
že soudní
řízení v dané věci celkem probíhala 449 dnů, o tento počet byla „nastavena“ i prekluzivní
desetiletá
lhůta; ta tedy uplynula až 25. 3. 2007. V odůvodnění soud také poukázal na to, že
daňové přiznání
měl žalobce povinnost podat do 31. 3. 1995. Vzhledem k zákonné úpravě prekluzivních
lhůt v
§ 47 d. ř.
končila správním
orgánům lhůta pro vyměření daně 31. 12. 1998. Protože však v průběhu roku 1996 započal
správce daně
u žalobce daňovou kontrolu, konec prekluzivní lhůty pro vyměření daně se podle
§ 47 odst. 2 d.
ř. posunul
na den 31. 12. 1999.
Uvedený rozsudek krajského soudu napadl žalovaný (stěžovatel) kasační stížností.
Podstatou jeho
argumentace byl nesouhlas s právním závěrem soudu o vyměření daně po uplynutí prekluzivní
lhůty.
Zdůraznil, že §
47 odst. 2 d.
ř. nijak neomezuje počet úkonů s dopadem na běh prekluzivní lhůty. Stěžovatel
má za to, že
úkony, které provedl správce daně ještě před datem
prekluze
označeným soudem (24.
3. 2005), byly
úkony směřující k vyměření daně, a proto měly vliv na běh prekluzivní lhůty (prodlužovaly
ji).
Jednalo se konkrétně o ústní jednání ze dne 2. 11. 2004 a výzvu k dokazování doručenou
žalobci dne
19. 11. 2004. Žalovaný v tomto ohledu odkázal na judikaturu Nejvyššího správního
soudu, podle níž i
úkony, které správce daně provádí v odvolacím řízení, jsou těmi, které ve shodě s
§ 47 odst. 2 d.
ř.
přerušují běh prekluzivní lhůty. Ve svém důsledku to znamená, že
prekluzivní lhůta
uplynula až dne
31. 12. 2007 a ne v roce 2005, jak nesprávně dovodil krajský soud. Žalovaný připomněl,
že nelze
zaměňovat pojmy „prekluzivní“ a „promlčecí“ lhůta, jak to učinil ve svém rozsudku
krajský soud. Daň
totiž lze vyměřit jen v rámci zákonem stanovené lhůty
(§ 47 daňového řádu);
prekluze
je jedním ze způsobů zániku práva v důsledku jeho včasného neuplatnění.
Závěrem žalovaný
zdůraznil, že daňovou povinnost stanovil žalobci za užití pomůcek; postupoval tak
v souladu s
právním názorem vysloveným krajským soudem v dřívějším zrušujícím rozsudku. V tomto
ohledu je chybný
závěr soudu, který právě tento postup žalovanému vytkl. Navrhl, aby Nejvyšší správní
soud napadený
rozsudek zrušil.
První senát předložil otázku, zda úkony správce daně (jakéhokoliv stupně), provedené
v rámci
řízení o mimořádném opravném prostředku (zde rozhodnutí Ministerstva financí ze dne
29. 12. 1999 o
povolení přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 27. 2. 1998 dle
§ 55b odst. 4
d. ř.) mají
vliv na užití §
47 odst. 2 d.
ř. s účinky přerušení lhůty pro vyměření daně a založení běhu lhůty nové.
Rozhodující
tříčlenný senát dospěl při předběžné poradě k právnímu názoru, který je odlišný od
právního názoru
vysloveného dříve Nejvyšším správním soudem v rozsudku rozšířeného senátu ze dne
22. 7. 2005, čj.
6 A 76/2001-96 (č. 793/2006 Sb. NSS). I když
odpověď na tuto otázku je pouze dílčí odpovědí pro řešení sporné věci jako celku,
je rozhodnou pro
stanovení konce prekluzivní lhůty pro vyměření daně. Předkládající senát dospěl k
závěru, že ani v
takovém případě nemůže spornou otázku rozhodnout sám, a proto věc podle
§ 17 odst. 1 s.
ř. s.
předložil k rozhodnutí rozšířenému senátu.
V označeném rozsudku uvedl rozšířený senát ve vztahu k úkonům prolamujícím běh
prekluzivní
lhůty: „Rozhodnutím žalovaného ze dne 8. 7. 1998 o povolení přezkoumání napadeného
rozhodnutí byl
tedy učiněn další úkon, který směřoval k případnému doměření daně. Lhůta pro vyměření
či doměření
daně byla tak přerušena a běžela lhůta nová, ve shodě s ustanovením
§ 47 d. ř.
V řízení, v němž
Finanční ředitelství v Plzni přezkoumalo své rozhodnutí napadené mimořádným opravným
prostředkem,
dospělo k závěru, že způsob stanovení, i výše daňové povinnosti zůstává beze změny
tak, jak bylo
rozhodnuto v původním řízení, tedy rozhodnutím ze dne 25. 2. 1997 a potvrdilo tak
své rozhodnutí ve
shodě s ustanovením §
55b odst. 1
věta poslední d. ř. Daňová povinnost byla žalobci stanovena ve shodě s
§ 47 d. ř.“.
Rozšířený senát
tak v původním rozhodnutí vyjádřil právní názor, podle něhož i úkony, které správce
daně činí po
vyměření daně v rámci řízení o mimořádných opravných prostředcích, jsou těmi, které
mohou zasahovat
do běhu prekluzivní lhůty, stanovené pro vyměření daně (resp. ji přerušit a založit
běh nové tříleté
lhůty). Tomu názor předkládajícího senátu odporuje.
Ve svém vyjádření k otázce položené rozšířenému senátu žalobce uvedl, že úkony
provedené v
rámci řízení o mimořádném opravném prostředku nemohou být považovány za úkony mající
vliv na běh
prekluzivní lhůty. Ustanovení daňového
řádu ohledně možnosti správce daně přistoupit k dodatečnému vyměření nebo
doměření daně je
nutno vykládat restriktivně tak, aby zákonné lhůty nebyly neúměrně prodlužovány,
aby netrvala
nejistota daňových subjektů, zda jim daň bude dodatečně vyměřena nebo doměřena. Opačný
výklad by
vedl k narušení společensky žádoucí stability právních vztahů.
Stěžovatel pak poukázal na vývoj judikatury Nejvyššího správního soudu i Ústavního
soudu zejm.
k výkladu § 47 d.
ř., jenž má
závažné dopady na průběh daňového řízení. Ponechal zcela na úvaze Nejvyššího správního
soudu
vyřešení předložené otázky a zřekl se možnosti vyjádření vlastního právního názoru.
Rozšířený senát rozhodl, že úkony správce daně provedené v řízení podle
§ 55b d. ř.
nemají účinek
předvídaný v §
47 odst. 2
větě první tohoto zákona, tedy přerušení lhůty pro vyměření daně nebo její dodatečné
stanovení a
založení běhu lhůty nové. Věc vrátil k projednání a rozhodnutí prvnímu senátu.
Z odůvodnění:
(...)
[22] Dříve, než mohl rozšířený senát zaujmout právní názor k předložené otázce,
Ústavní soud
nálezem ze dne 2. 6. 2009, sp. zn. Pl. ÚS 9/06,
zrušil rozsudek Nejvyššího správního soudu, proti němuž se v nyní souzené věci názorově
vyhranil
tříčlenný senát. Ústavní soud tak učinil, aniž se vyjadřoval k meritu věci, nezabýval
se tedy
argumenty Nejvyššího správního soudu po stránce věcné. Vytkl mu ale nedodržení
čl. 89 odst.
2 Ústavy České
republiky, tedy to, že nerespektoval všeobecnou závaznost vykonatelných rozhodnutí
Ústavního
soudu. K tomu uvedl, že Nejvyšší správní soud opomenul předchozí nález Ústavního
soudu ze dne 21. 7.
2004, sp. zn. II. ÚS 583/03, jímž Ústavní soud
zrušil původní rozsudek Nejvyššího správního soudu ve stejné věci (jímž zamítl správní
žalobu proti
rozhodnutí Ministerstva financí z 18. 5. 2001).
[23] Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu usnesením ze dne 14. 7. 2009,
čj.
6 A 76/2001-137, vrátil věci prvnímu senátu k
projednání a rozhodnutí, neboť po zrušení rozsudku napadeného ústavní stížností odpadly
podmínky
§ 17 odst. 1 s.
ř. s. pro
rozhodnutí v rozšířeném senátu.
[24] Tříčlenný senát poté vydal nové rozhodnutí (ze dne 2. 9. 2009, čj.
6 A 76/2001-143), ve kterém respektoval nejen
nález výše citovaný, ale i nález Ústavního soudu ze dne 15. 12. 1999, sp. zn.
II. ÚS 31/99; v něm se Ústavní soud vyslovil k
obsahu výroku rozhodnutí správce daně co do specifikace právních předpisů, podle
kterých v
konkrétním případě rozhodl. Zohledněním tohoto právního závěru dospěl Nejvyšší správní
soud k
opačnému posouzení věci, než tomu bylo v rozsudku zrušeném Ústavním soudem, a zrušil
správní
rozhodnutí pro jeho vadu - nedodržení požadavků kladených ustanovením
§ 32 odst. 2 daňového
řádu
(tj. pro nedostatek náležitostí daňového rozhodnutí).
[25] Jak bylo výše uvedeno, rozsudek Nejvyššího správního soudu obsahující právní
názor, se
kterým předkládající senát vyjádřil nesouhlas, byl zrušen. V novém rozhodnutí tříčlenného
senátu již
nebyl sporný právní názor zahrnut, neboť toto rozhodnutí se opíralo o aplikaci zcela
jiného
ustanovení daňového
řádu
(§ 32 odst. 2).
[26] V tomto ohledu tedy odpadla podmínka pro rozhodování rozšířeného senátu
(§ 17 odst. 1 s.
ř. s.),
tedy existence dřívějšího odlišného právního názoru v konkrétní otázce.
[27] Nicméně v mezidobí se rozšířený senát Nejvyššího správního soudu vyslovil
k podobné právní
otázce v jiné věci (sp. zn. 7 Afs 20/2007).
Otázka byla vymezena takto: „Zda platební výměr lze považovat za úkon směřující k
vyměření daně,
který přerušuje běh tříleté lhůty podle
§ 47 odst. 2 d.
ř.“
Rozšířený senát v usnesení ze dne 23. 2. 2010, čj. 7
Afs 20/2007-73, setrval na svém dosavadním právním názoru (vyjádřeném dříve
v usnesení z 16.
5. 2006, čj. 2 Afs 52/2005-94) a znovu vyložil,
že platební výměr není úkonem správce daně, jenž by přerušil běh tříleté prekluzivní
lhůty pro
vyměření daně dle §
47 odst. 1 d.
ř.
[28] Uvedený právní názor vysvětlil rozšířený senát v širším kontextu právní argumentace,
která
plně dopadá i na věc nyní řešenou. Rozšířený senát se totiž zabýval také vztahem
prekluzivní lhůty
dle § 47 odst.
1 d. ř. (a
jejím přerušením dle §
47 odst. 2
d. ř.) k řízení o mimořádných opravných prostředcích upravených
daňovým řádem.
Dospěl přitom k
závěru, že
prekluzivní lhůta
dle §
47 odst. 1 d. ř. se bez dalšího nevztahuje na řízení o mimořádných opravných
prostředcích.
Zdůraznil, že daňový
řád stanoví
pro možnost použití těchto procesních institutů zvláštní lhůty, které tak představují
speciální
úpravu vůči obecné úpravě §
47
odst. 1 d. ř. Uzavřel, že lhůta dle
§ 47 odst. 1 d.
ř. se v
řízení o mimořádných opravných prostředcích podle
daňového řádu
uplatní pouze v
případech, kdy na ni zvláštní úprava těchto institutů přímo odkazuje, kdy je tedy
lhůta pro vyměření
(doměření) daně přímou součástí zvláštní lhůty pro použití příslušného mimořádného
opravného
prostředku. Pokud je tato zvláštní lhůta pro zahájení daného řízení zachována, nemůže
již tříletá
prekluzivní lhůta
dle §
47 odst. 1
d. ř. ovlivnit další běh tohoto řízení, resp. zabránit jeho řádnému dokončení.
[29] Jiný je ovšem charakter desetileté prekluzivní lhůty pro vyměření (doměření)
daně upravené v
§ 47 odst. 2 věty
druhé d.
ř.; podle něho lze daň vyměřit (a doměřit) nejpozději do deseti let od konce
zdaňovacího
období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání. Tato lhůta je konečným limitem
pro možnost
změny daňové povinnosti (ať již ve prospěch či v neprospěch daňového subjektu), plně
se vztahujícím
i na řízení o mimořádných opravných prostředcích.
[30] V citovaném usnesení se rozšířený senát dále podrobně zabýval konkretizací
uvedených tezí u
jednotlivých mimořádných opravných prostředků, tj. přezkoumání daňových rozhodnutí
(§ 55b d. ř.),
obnovy řízení
(§ 54 a
§ 55 d. ř.),
dále oprav
zřejmých omylů a nesprávností (§
56
d. ř.), prominutí daně (§
55a d. ř.) a dodatečného daňového přiznání
(§ 41 d. ř.).
Pro právě
posuzovanou věc byl rozhodný závěr ohledně přezkoumání daňových rozhodnutí dle
§ 55b d. ř.,
k čemuž
podrobněji dále. V ostatním rozšířený senát plně odkázal na své předchozí usnesení.
[31] Ve věci nyní rozhodované rozšířený senát o položené otázce uvažoval takto:
ustanovení
§ 55b odst. 2
d. ř.
upravuje speciální lhůtu pro přezkoumání daňových rozhodnutí: „Toto přezkoumání může
být zahájeno
nejpozději do dvou let následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí
právní moci“. V
souladu s výše uvedenými obecnými tezemi se tato lhůta uplatní namísto lhůty stanovené
v
§ 47 odst. 1 d.
ř. Bylo by
v rozporu se smyslem této zvláštní úpravy, aby i v případech, kdy by byla dvouletá
lhůta pro
zahájení přezkoumání zachována, nebylo možné přezkoumání daňového rozhodnutí provést,
protože by již
uplynula lhůta podle §
47 odst. 1
daňového řádu.
[32] Přezkoumání daňového rozhodnutí je tedy možné tehdy, pokud je rozhodnutí
o povolení nebo
nařízení přezkoumání vydáno (§
55b odst. 4 d. ř.) a daňovému subjektu doručeno ve lhůtě dvou let následujících
po roce, v
němž rozhodnutí přezkoumávané nabylo právní moci
(§ 55b odst. 2
d. ř.), byť
by se tak stalo již po uplynutí lhůty dle
§ 47 odst. 1 d.
ř. Z toho
je zřejmé, že ani další průběh takto zahájeného přezkumného řízení (které může skončit
zrušením,
nahrazením, změnou nebo potvrzením přezkoumávaného rozhodnutí), ani průběh případného
řízení o
odvolání proti rozhodnutí o výsledku přezkoumání
(§ 55b odst. 6
d. ř.) již
lhůta dle § 47
odst. 1 d.
ř. ovlivnit nemůže. Jinak řečeno, názoru prvého senátu je třeba přisvědčit
v tom, že
ustanovení § 47 daňového
řádu
se pro ukončení řízení o mimořádných opravných prostředcích vůbec nepoužije. Řízení
o mimořádném
opravném prostředku netvoří s původním - pravomocně ukončeným - vyměřovacím řízením
jeden celek;
jeho zahájení (rozhodnutí o povolení nebo nařízení přezkumného řízení) tak není úkonem,
který by běh
tříleté lhůty pro vyměření daně přerušil. Je tomu tak především proto, že tato lhůta
již byla
využita („konzumována“ a splnila svůj účel) a daň byla pravomocně v minulosti vyměřena;
o dalším
běhu lhůty po pravomocném vyměření (a tím méně o přerušování takovéto již neběžící
lhůty) nemá již
pojmově smysl uvažovat.
[33] V tomto smyslu byl tedy korigován právní názor vyjádřený v již zrušeném rozsudku
rozšířeného
senátu z 22. 7. 2005, čj. 6 A 76/2001-96 (poprvé
v rozsudku z 30. 10. 2003, čj. 6 A 76/2001-41),
že rozhodnutí příslušného správce daně o povolení (nařízení) přezkoumání daňového
rozhodnutí
přerušuje běh prekluzivní lhůty podle
§ 47 odst. 1 d.
ř. (viz
odst. 16).
[34] I zde však platí, že řízení musí být dokončeno ve lhůtě deseti let od konce
zdaňovacího
období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání
(§ 47 odst. 2 věta
druhá d.
ř.). Běh desetileté lhůty se žádným úkonem v rámci přezkumného řízení nepřerušuje.
[35] Pro úplnost je vhodné poznamenat i to, že konečný limit pro nové stanovení
daně v podobě
prekluzivní lhůty podle §
47 odst.
2 d. ř. samozřejmě neznamená, že by orgány daňové správy mohly v přezkumném
řízení otálet
nebo posouvat vydání svých rozhodnutí až na samý konec této lhůty. I na přezkumné
řízení se totiž
vztahuje povinnost správce daně postupovat v daňovém řízení bez zbytečných průtahů
ve smyslu
§ 34c d. ř.
a respektovat
pořádkové lhůty v tomto ustanovení uvedené. Byť se samozřejmě prekluzivní lhůty na
straně jedné a
pořádkové lhůty na straně druhé svým charakterem, stejně jako právními důsledky jejich
překročení,
zásadně odlišují, je třeba zdůraznit, že správce daně je i v přezkumném řízení vázán
lhůtami podle
§ 34c odst. 1
d. ř. Kdyby
správce daně tyto lhůty nerespektoval a nápravu by k podnětu daňového subjektu podle
§ 34c odst. 2
d. ř.
nezjednal ani nadřízený správce daně, má daňový subjekt na ochranu před nečinností
správce daně k
dispozici soudní žalobu podle §
79 a
násl. s. ř. s.
[36] Na základě výše uvedených úvah lze tedy v nyní souzené konkrétní věci uzavřít,
že rozhodnutí
Ministerstva financí ze dne 29. 12. 1999 o povolení přezkoumání rozhodnutí žalovaného
ze dne 27. 2.
1998 dle § 55b
odst. 4 d.
ř., ani jiné úkony správce daně kteréhokoli stupně provedené v rámci řízení
o mimořádném
opravném prostředku, neměly účinek přerušení lhůty pro vyměření daně v původním vyměřovacím
řízení a
založení běhu lhůty nové, neboť taková lhůta již vůbec neběžela. Za podmínky dodržení
dvouleté lhůty
pro zahájení řízení dle §
55b
odst. 2 d. ř., byl správce daně vázán již jen lhůtou pro vyměření (doměření)
daně dle
§ 47 odst. 2 věty
druhé d.
ř. v trvání deseti let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla žalobci
povinnost podat
daňové přiznání. (...)